Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pentax K-5

541 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Ricoh-Pentax K-5 + 18-55/3,5-5,6 WR + 50-200/4,0-5,6 WR (Systemkameror) 1 7,5 (1) Inga priser
Ricoh-Pentax K-5 + 18-55/3,5-5,6 WR (Systemkameror) 1 8,5 (3) Inga priser
Ricoh-Pentax K-5 (Systemkameror) 4 8,67 (5) Inga priser
Ricoh-Pentax K-5 + 18-135/3,5-5,6 WR (Systemkameror) 6 (0) Inga priser
Ricoh-Pentax K-5 IIs (Systemkameror) 5 (0) Inga priser
Ricoh-Pentax K-5 II (Systemkameror) 5 7,5 (1) Inga priser
Ricoh-Pentax K-5 II + 18-55/3,5-5,6 WR (Systemkameror) 1 (0) Inga priser
Ricoh-Pentax K-5 II + 18-135/3,5-5,6 WR (Systemkameror) 1 (0) Inga priser
1 relaterade trådar

#1

Postad 20 september 2010 - 17:38

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Bifogad fil  K_5_front_with_DA_18_55mm_WR_001.jpg   29,53K   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  K_5_front_body_only_001.jpg   10,26K   3 Antal nerladdningar
Bifogad fil  K_5_back_001.jpg   11,89K   4 Antal nerladdningar
Bifogad fil  K_5_top_body_only_001.jpg   9,38K   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  K_5_side1_body_only_001.jpg   6,98K   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  K_5_cross_with_DA_18_135_WR.jpg   148,4K   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  K_5_side1_with_DA_18_135mm_WR_open.jpg   165,83K   2 Antal nerladdningar

Jämförelse K-r och K-5
Bifogad fil  sidebyside_001.jpg   23,21K   1 Antal nerladdningar

Jämförelse spec.
Bifogad fil  pentax.jpg   128,82K   1 Antal nerladdningar


K-5 Specifications (MSRP: $1599 body-only)

Model Description
Type TTL autofocus, auto-exposure SLR digital-still camera with built-in retractable P-TTL flash Lens Mount PENTAX KAF2 bayonet mount (AF coupler, lens information contacts, K-mount with power contacts) Compatible Lens KAF3, KAF2 (power zoom compatible), KAF, KA mount lens

Image capture unit
Image sensor Primary color filter, CMOS. Size: 23.7 x 15.7 (mm) Effective pixels Approx 16.28 megapixels Total pixels Approx 16.93 megapixels Dust Removal Image sensor cleaning unit "DR II": uses ultrasonic vibration to remove the dust,
dust alert function Sensitivity
(Standard output) AUTO/100 to 12800 (EV step could be set to 1EV, 1/2EV, or 1/3EV), expandable from ISO 80 up to 51200.
Maximum up to ISO 1600 in bulb mode.

Motion blur compensation Type/construction CMOS image sensor shift Effective
compensation range Effective compensation range = up to 4EV
(May vary according to the lens being in use and shooting conditions.)


File formats
File format RAW (PEF/DNG), JPEG (Exif 2.21), DCF2.0 compliant Recorded resolutions JPEG: 16M (4928x3264 pixels), 10M (3936x2624 pixels), 6M (3072x2048 pixels), 2M (1728x1152 pixels)
RAW: 16M (4928x3264 pixels) Quality levels RAW (14bit): PEF, DNG JPEG: ★★★★ (Premium), ★★★ (Best), ★★ (Better), ★ (Good),
RAW + JPEG simultaneous capturing available. Color space sRGB, AdobeRGB Storage Medium SD, SDHC memory card Record Folder Date(100_1018,100_1019・・・)/PENTX(100PENTX,101PENTX ・・・)


View finder
Type Penta-prism view finder Coverage (FOV) Approx 100% Magnification Approx 0.92x (50mmF1.4 at ∞) Eye-Relief Length Approx. 21.7mm (From the view window), Approx 24.5mm (From the center of Lens) Diopter adjustment Approx -2.5m to +1.5m-1 Focusing Screen Natural-Bright-Matte III focusing screen, Exchangeable

Live view
Type TTL method using CMOS image sensor Focusing Mechanism Contrast detection + Face detection / Contrast detection / Phase matching Display Field of View approx. 100%, Magnified view (AF mode: 2x, 4x, 6x / MF mode: 2x, 4x, 6x, 8x, 10x),
Grid display (16 segmentation, Golden Section, scale display), bright/dark area warning, histogram


LCD monitor
Type Wide view angle TFT color LCD. Size 3.0 inch Dots Approx 921,000 dots Adjustment TFT color LCD monitor, Wide angle view, AR Coating

Preview
Type Optical preview and digital preview

White Balance
Auto TTL method using CMOS image sensor Preset Daylight, shade, cloudy, fluorescent light (D:daylight color, Naylight White, W:Cool White, L:Warm White),
Tungsten light, flash, CTE, Manual Manual Configurable via display (stores up to 3 settings), color temperature adjustment (stores up to 3 settings)
Saved image configurable Fine adjustment Adjustable ±7steps on A-B axis and/or G-M axis

Autofocus system
Type TTL: phase-matching autofocus Focus sensor SAFOX IX+, 11 point (9 cross type focus point in the center) Brightness range EV-1 to 18 (ISO100) AF mode Single AF (AF.S), Continuous AF (AF.C).
Focus priority or shutter priority mode for AF.S.
Focus priority or FPS priority mode for AF.C. AF point selection 5 point auto, 11 point auto, select, center AF assist Dedicated LED AF assist lamp


Metering
Type TTL open aperture, 77 segmented metering, center-weighted and spot metering available Exposure compensation EV0 to 22 (ISO100 at 50mmF1.4) Exposure mode Green, Program, Sensitivity Priority, Shutter Priority, Aperture Priority, Shutter and Aperture Priority,
Manual, Bulb, x EV compensation steps ±5EV (1/2EV step, 1/3EV) EV steps could be adjustable AE Lock Available via dedicated AE lock button
(Timer method: Two times the meter operating time set in custom function)
Continuous while shutter-release button is half-way pressed.


Shutter
Type Electronically controlled, vertical run, focal plane shutter Shutter speed Auto: 1/8000 to 30 sec., Manual: 1/8000 to 30 sec. (1/3EV Step or 1/2EV Step), Bulb

Drive modes
Mode selection Single, Continuous (Hi, Lo), Self-Timer (12sec, 2sec), Remote (Spontaneous, 3sec, continuous),
Bracketing (2, 3, 5 frame) Bracketing+Self-Timer, Bracketing+Remote, Mirror-up, Mirror-up+Remote Continuous shooting

Approx. 7.0 fps, JPEG (16M: ★★★ at Continuous Hi): up to 22 frames, RAW: up to 22 frames
Approx 2.0 fps, JPEG (16M: ★★★ at Continuous Lo): unlimited up to card's cap limit, RAW: up to 22 frames


Built-in Flash
Type Built-in P-TTL flash with serial control,
GN: approx 13 (ISO100/m)
Coverage: Equivalent to angle of view of 28mm lens (35mm format equivalent) Flash mode P-TTL, Red-eye reduction, Slow-speed sync, Rear Curtain Sync.
High-Speed Sync and Wireless Sync also available with PENTAX dedicated external flash. Sync Speed range 1/180 sec. Flash exposure
compensation -2.0 to +1.0EV


Capture Setting
Custom Image Bright, Natural, Portrait, Landscape, Vibrant, Muted, Monochrome, Reversal Film, Bleach Bypass Noise Reduction Long-Exposure NR, High-ISO NR Dynamic Range
compensation High-light and/or shadow correction Lens Correction Distortion Compensation, Lateral chromatic aberration compensation Cross Processing Shuffle, Preset 1-3, Favorite 1-3 Digital Filter Toy Camera, Retro, High-contrast, Extract Color, Soft, Starburst, Fish-eye, Custom HDR Auto, Standard, Strong1, Strong2, Strong3, Automatic composition correction function Multi-Exposure Select number of shots between 2 to 9. Auto EV adjustment available. Automatic Leveling SR On: Adjusts up to 1 degree, SR Off: Adjusts up to 2 degree Composition Adjustment Shift adjustment range (Vertical, Horizontal) ±1.5mm(upto ±1mm when sensor is in slant position,
Slant adjustment up to ±1 degree. Extended Bracketing White Balance, Saturation, hue, high/low key adjustment, contrast and sharpness bracketing Interval Capture Interval setting (1sec. to 24 hours), Start time setting (Immediate, Designated time),
Captures up to 999 images Electronic Level In-finder display (horizontal only), on-monitor display (Horizontal/Tilt)

Movie
File Format Motion JPEG (AVI) Record Pixels Full HD (1920x1080, 16:9, 25fps), HD (1280x720, 16:9, 30fps/25fp), VGA (640x480, 4:3, 30fps/25fps) Image Quality ★★★ (Best), ★★ (Better), ★ (Good) Sound Built-in monaural microphone, External microphone port Record Time Up to 25 minutes
Automatically stops recording when internal temperature rises more than designated Custom Images Bright, Natural, Portrait, Landscape, Vibrant, Muted, Monochrome, Reversal Film, Bleach Bypass Cross Process Shuffle, Preset 1-3, Favorite 1-3. Digital Filter Toy Camera, Retro, High-contrast, Extract Color, Color


Playback
Playback view Single frame, Image comparison, Multi-image display(4, 9, 16, 36, 81 segmentation),
display magnification (up to 32x, scrolling and quick magnification available), rotating,
histogram (Y histogram, RGB histogram), bright/dark area warning, calendar display, folder display, slideshow,
resize, cropping, copyright display, detailed exif information display. Delete Single frame delete, delete all, selective delete, folder delete, quick view delete Digital Filter Toy Camera, Monochrome, Retro, Color, High Contrast, Soft, Extract Color, Star Burst, Sketch,
Water Color, Fisy-eye, Pastel, Slim, Miniature, HDR, Posterization, Base Parameter Adjustment, Custom Filter RAW Development Format (JPEG/TIFF), Custom Image, White Balance, Sensitivity, High-ISO NR, Shadow Correction,
Distortion Correction, Lateral Chromatic aberration Correction, Color Space Edit Resize, Cropping (Aspect alteration, Slant adjustment available), Index,
Movie Edit (Segmentation, Partial delete), Frame Crop (JPEG)


Customization
USER mode Could store up to 5 settings Custom Functions 27 items Mode Memory 13 items Custom Button RAW/Fx Button (One-touch RAW+, Exposure Bracket, Digital Preview, Electronic Level,
Composition Adjust), AF/AE-L Button Character Size Standard, Enlarge World Time World Time settings for 75 cities (28 time zones) Language English, French, German, Spanish, Portuguese, Italian, Dutch, Danish, Swedish, Finnish, Polish,
Czech, Hungarian, Turkish, Greek, Russian, Korean, Chinese (Traditional/Simplified), Japanese AF fine Adjustment ±10 step, Uniformal adjustment, Individual adjustment (could store the setting for up to 20 lenses) Copyright Information Embed "Name of shooter", "Name of Copyright holder" to the image file.
Modification record will be stored to the record medium, and is referable.


Power supply
Battery Type Rechargeable Li-Ion Battery D-LI90 AC Adopter AC Adopter Kit K-AC50 (Optional Accessory) Battery Life Number of Recordable images:
(w/50% flash usage) approx: 740 pictures,
(w/o flash usage) approx: 980 pictures
Playback:
Approx. 440 minutes
(*) Tested in compliance with CIPA standard.
Actual result may vary in accordance to the shooting conditions/circumstances.

Interfaces
Connection port USB2.0 (high-speed compatible) / AV output terminal, mini HDMI terminal, DC input terminal,
Cable release terminal, External Microphone terminal, X sync socket USB connection MSC/PTP Video Output Format NTSC/PAL


Dimensions and Weight
Dimensions Approx. 131mm (w) x 97mm (H) x 73mm (L) (excluding protrusions) Weight Approx. 740g (body only), Approx. 660g (Including dedicated battery and SD card)

Accessories
Included USB cable I-USB7, AV cable I-AVC7, Strap O-ST53, Rechargeable Li-Ion Battery D-Li90,
Battery charger D-BC90, Software (CD-ROM) S-SW110, <Mounted to the camera> Eye-cap FR,
Hot shoe cover FK, sync socket cover 2P cap Software PENTAX Digital Camera Utility 4




Pressrelease Pentax K-5
Bifogad fil  press_release_K_5_1.doc   411K   3 Antal nerladdningar

Bifogad fil  K_5_Specsheet_ENG.pdf   137,92K   3 Antal nerladdningar

http://www.pentaximaging.com/slr/K-5/

Pressrelease DA 18-135
Bifogad fil  press_release_DA_18_135mm.doc   173K   12 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DA_18_135mm_001.jpg   18,55K   0 Antal nerladdningar

Förhandstittar:
http://www.youtube.c...player_embedded

http://www.imaging-r...RODS/K5/K5A.HTM

http://www.dpreview....eview.asp#press

Redigerat av Mikael_R, 18 november 2010 - 18:52.


#2

Postad 20 september 2010 - 18:14

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Hoppas detta räcker för en K-5 tråd!

Personligen så är jag jätte nyfiken på obejktiv sidan!

Designen på 18-135 ser nästan lite DA* inspirerad ut. Zoom ringen längst ut, fokus närmast kameran. Det betyder ockå intern fokusering (IF) och att ringen INTE rör sig.

Jag HOPPAS att det kommer fler objektiv i detta utförande, med WR också!!!

#3

Postad 20 september 2010 - 18:28

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Bra jobbat Mikael :)
Jag ställer mig tveksam till bildbuffern på 8 bilder i raw. Dpr och några till redovisar 15. Den allmänna uppfattningen på nätet verkar vara att det är lite förvirring bland specarna :D

Är du förresten säker på att fokuseringen är den inre ringen? Skulle vara första gången mig veterligen. DA* har fokus ytterst.
Hur som helst väckte den lite habegär hos mig. Det skulle bli ett perfekt tätat kit att ta med i alla väder utan att vara onödigt aktsam! :)

Redigerat av Supernaut77, 20 september 2010 - 18:28.


#4

Postad 20 september 2010 - 18:38

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Bra jobbat Mikael :)
Jag ställer mig tveksam till bildbuffern på 8 bilder i raw. Dpr och några till redovisar 15. Den allmänna uppfattningen på nätet verkar vara att det är lite förvirring bland specarna :D

Är du förresten säker på att fokuseringen är den inre ringen? Skulle vara första gången mig veterligen. DA* har fokus ytterst.
Hur som helst väckte den lite habegär hos mig. Det skulle bli ett perfekt tätat kit att ta med i alla väder utan att vara onödigt aktsam! :)


Har också sett att det ännu råder lite oklarheter ang specen. Det lugnar nog ner sig snart :D Ni får hjälpa mig sen att rätta till sånt som ändras!

Oj...du har rätt ang ringarna på objektivet.....Har ju själv haft DA* ju!!! Fokuseringen är kanske ytterst, men det är i så fall en bra tunn zoomring det där....

Om jag köper K-5 så får den nya zoomen följa med!

Redigerat av Mikael_R, 20 september 2010 - 18:40.


#5

Postad 20 september 2010 - 18:47

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Bilder på nya 18-135 i Pentax objektiv tråden!

#6

Postad 20 september 2010 - 19:06

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
Lite porr

Postad bild

#7

Postad 20 september 2010 - 19:47

azek99
  • azek99
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Har en K-x och är rätt sugen på vädertätat och då kommer ju den här lägligt... fast jag håller på och lär mig så jag coolar till våren ¨(säger jag nu). Väldigt trevliga specifikationer, har den fokuspunkterna i sökaren? Försökte läsa mig till det men är inte så bra på fackspråket.

#8

Postad 20 september 2010 - 19:51

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

har den fokuspunkterna i sökaren? Försökte läsa mig till det men är inte så bra på fackspråket.

Absolut har den det! Både K-r och K-5 har det, likaså K-7.

Det lär bli några K-7'or till salu i vinter, kan vara nåt för dig kanske?

#9

Postad 20 september 2010 - 20:25

azek99
  • azek99
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Absolut har den det! Både K-r och K-5 har det, likaså K-7.

Det lär bli några K-7'or till salu i vinter, kan vara nåt för dig kanske?


Tack!
:) nää, ingen K-7 för mig inte, fiska vidare :)

#10

Postad 20 september 2010 - 20:32

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Tack!
:) nää, ingen K-7 för mig inte, fiska vidare :)

:D Menade inte så! K-7 kommer att vara en mycket prisvärd begagnad kamera för många, särskillt natur fotograferna. Dom flesta sköter sina kameror pedantiskt även fast den är byggd som en stridsvagn.

#11

Postad 20 september 2010 - 20:33

azek99
  • azek99
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
hmm, den som söker han finner... sorry
http://www.youtube.c...u/0/FNCee0R1sow

#12

Postad 20 september 2010 - 20:39

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

hmm, den som söker han finner... sorry
http://www.youtube.c...u/0/FNCee0R1sow

Tror jag har den med redan...

Jag tar bort den andra Youtube länken (What digital camera).... :) pinsamt dålig förhandstitt med fel spec på slutet... :)

Vad kommer "ISO 80" att betyda i praktiken? Kan bilden bli "brusfriare" liksom? Eller handlar det om att få ner slutartiden?
Men det blir väl inte så mycket....tänker jag

Redigerat av Mikael_R, 20 september 2010 - 20:43.


#13

Postad 20 september 2010 - 20:48

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Vad kommer "ISO 80" att betyda i praktiken? Kan bilden bli "brusfriare" liksom? Eller handlar det om att få ner slutartiden?

Lägre brus vet jag inte. Det är nog redan minimalt. Semsorns bas-iso är ju 100 så det är nog där den jobbar som bäst.

Inte för att förringa K-5, men K-7 kommer vara ruskigt prisvärd när den fasas ut till lägstapris. Har man inte behov av höga iso petar den ur sig riktigt bra bilder med samma ergonomi och huskvalitet som K-5. :) Jag är lite kluven själv (nej, jag köper helst nytt, eller till lååågt beg. pris :))...

#14

Postad 20 september 2010 - 20:58

Soyish
  • Soyish
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0
Hmm, blev faktiskt sugen på en K5a :D Lite prylbög är jag allt. Men min K7a har bara gjord 4k exponeringar so far och jag har inte behov av snabbare autofokus än. Har inte sett någon high iso bild från K5 ännu, vore ju trevligt att se :)

Så jag håller kvar i min kääära K7 ett lite tag till :)

Redigerat av Soyish, 20 september 2010 - 21:00.


#15

Postad 20 september 2010 - 21:24

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Jag ser bara fördelar jusst nu, även om man ska vänta tills testerna sagt sitt.

Snabbare AF, snabbare (förhoppningsvis) kit objektiv, bättre brus prestanda på höga ISO.

För mig handlar det lite om "barn" foto här...Det kan gå fort ibland märker jag, även fast min grabb är så liten än så tror jag det blir "värre" om man får säga så. Har varit inne på att gå till Nikon jusst för den sakens skull.

Jag vill ju ut i blöta smällkalla hösten/vintern i regn och rusk och fota, och samtidigt kunna fota grabben.... Men det verkar ju som att jag kanske kan få båda delarna nu!!! Kanske inte lika bra AF som Nikon, men det kanske räcker...

Redigerat av Mikael_R, 20 september 2010 - 21:27.


#16

Postad 21 september 2010 - 02:24

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

  • 1 883 inlägg
  • 0
Upphetsningen DAISY Den Nya K 5 HAR tydligen gjort ATT Eran English hamnat i stenåldersnivå ! : blink :


Vad fan är detta ett aprilskämt! :) ;)

Redigerat av RedMarathon, 21 september 2010 - 02:31.


#17

Postad 21 september 2010 - 07:00

azek99
  • azek99
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Tror jag har den med redan...

:) ja jag såg det sorry, det är ju smått "respektlöst" att inte titta genom den info som finns efter sina svar!
Någon som minns hur snabbt K-7 sjönk i pris? Va härligt med extern utgång för mic då kommer jag ifrån missljudet från antiskak funktionen i inspelningsläge... nu kommer det bli mer filmat.
Dags att ge sig in i objektiv pentax forumet och läsa om DA* ;)



#18

Postad 21 september 2010 - 13:34

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Imponerande LV!
http://www.youtube.c...player_embedded

#19

Postad 21 september 2010 - 14:19

mwelin
  • mwelin
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
MachineGun K-5

Länk

#20

Postad 21 september 2010 - 14:37

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0

Imponerande LV!
http://www.youtube.c...player_embedded

Med den hastigheten så skulle ju faktiskt AF i video bli rätt användbar. Den når nästan upp i hastigheten med PDAF på K-7. Smart också med "auto-zoom" på fokuspunkten i LV. Som vanligt så kommer Pentax med många fler små förbättringar än man först anar. :)

#21

Postad 21 september 2010 - 14:53

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Med den hastigheten så skulle ju faktiskt AF i video bli rätt användbar. Den når nästan upp i hastigheten med PDAF på K-7. Smart också med "auto-zoom" på fokuspunkten i LV. Som vanligt så kommer Pentax med många fler små förbättringar än man först anar. :)

Japp!
Hoppas också att den zoomar in likadant även om man kör manuell fokusering. Då hade det blivit en macro-killer ;)

#22

Postad 21 september 2010 - 16:49

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0

Imponerande LV!
http://www.youtube.c...player_embedded


De som gjorde det där testet påstår att den har den snabbaste LV AF av alla kameror som de testat.

#23

Postad 21 september 2010 - 19:33

Soyish
  • Soyish
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0
Pris på K-5 i US dollars http://www.bhphotovi...CAMERA_KIT.html
edit: med kit 18-55.

edit 2: ISO 6400 kort
Ser ganska bra ut enligt mina ögon :)

Redigerat av Soyish, 21 september 2010 - 19:39.


#24

Postad 21 september 2010 - 19:41

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Imponerande LV!
http://www.youtube.c...player_embedded

Shit! det var ju fränt!

#25

Postad 21 september 2010 - 19:46

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

MachineGun K-5

Länk


OBS! Den stora frågan är...Om man följer ett objekt och tvingar kameran att ta snabb serie. Hur många bilder är i fokus? ;)

Det är där vi har problem med K-7 eller Pentax i allmänhet. Kalla mig inte neggo, men det är AF som behöver förbättras och inte hur många bilder per sekund som räknas. Men jag vet att det säljer med sånt.

Nu säger dom flesta att AF är grymt förbättrat, så jag håller tummarna i alla fall.

Är dock fundersam över max 8 bilder i serie i RAW, det är bara en sekund och sen saktar kameran ner farten :) Har nån sett nåt angående det?

#26

Postad 21 september 2010 - 19:54

GroKKen
  • GroKKen
  • Veteran

  • 2 487 inlägg
  • 0

OBS! Den stora frågan är...Om man följer ett objekt och tvingar kameran att ta snabb serie. Hur många bilder är i fokus? :unsure:

Det är där vi har problem med K-7 eller Pentax i allmänhet. Kalla mig inte neggo, men det är AF som behöver förbättras och inte hur många bilder per sekund som räknas. Men jag vet att det säljer med sånt.

Absolut är det så, men det var ett fint ljud på den där videon B). I länken som postades i ryktestråden K5 vs K7 focus. Visar ju videon först bildtagning med K7 sedan med K5 utan hänsyn till fokus och sedan med K5 och att bilderna måste vara i fokus. "Resultatet" visas ju sist i videon och det är ju trots allt inte så stor skillnad i FPS. Om man sedan jämför med min K200D är den ju ljusår snabbare och då med garanterad fokus också, nice :)

#27

Postad 21 september 2010 - 20:59

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
K-5 med 18-135 på Youtube.... Inget roligt, men en levande bild i alla fall, och mer av 18-135....

http://www.youtube.c...h?v=dxgSHgXZfIk

#28

Postad 23 september 2010 - 14:11

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0

Prispåslaget brukar inte vara så stort för ett kitobjektiv. smile.gif Annars är de billiga begagnat. Jag är rent av sugen på nya 18-135 WR. Tanken på en tätad utrustning som är mångsidig lockar mig.

Melander: Är det att köpa från kontinenten för att få de priserna eller tror du nån svensk handlare kommer erbjuda det priset? EDIT: svara i K-5-tråden wink.gif


Eftersom svenska handlare hatar pentax så tror jag aldrig att vi kommer att komma undan med så bra priser :)

#29

Postad 23 september 2010 - 14:25

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
mer grejs

http://www.youtube.c...cnmEZQhX2s&NR=1

inte så underhållande dock.... :)

Redigerat av Mikael_R, 23 september 2010 - 14:25.


#30

Postad 23 september 2010 - 17:12

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

  • 1 883 inlägg
  • 0
[quote name = ' melanderhenrik ' post = '3024617 ' date = ' 23 sep 2010 , 13:37 '] Tack Våre den laga euron SÅ långt du en k -5 för ca 10.500 kr [/ quote]

Var HAR du hittat den för DET priset Henrik ?

1.459,00 € da endast Kamerahus billigaste jag Tyskland motsvarar 13.405 kr (Dagens växelkurs )
1.549,00 € med kit Objektiv 18-55 WR vilket jag mig sminkad 14.232 kr.

Tog UPP detta In K7 tråden män kopierade DET till K5 where frågan Hör hemma .

Redigerat av RedMarathon, 23 september 2010 - 17:47.


#31

Postad 23 september 2010 - 17:56

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

  • 1 883 inlägg
  • 0

Upphetsningen DAISY Den Nya K 5 HAR tydligen gjort ATT Eran English hamnat i stenåldersnivå ! : blink :


Vad fan är detta ett aprilskämt! :blush: :lol:



Är det några fler som har problem med K5 webb sidan med Explorern då den påstår att sidan är på Engelska och gör märkliga översättning :P , har bockat ur översättningen men problemet kvarstår, detta problem har jag inte på de andra sidorna utan dom finns bara på K5 tråden!

Därav det inlägg jag gjorde tidigare!

Redigerat av RedMarathon, 23 september 2010 - 17:58.


#32

Postad 23 september 2010 - 18:02

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0

Är det några fler som har problem med K5 webb sidan med Explorern då den påstår att sidan är på Engelska och gör märkliga översättning :P , har bockat ur översättningen men problemet kvarstår, detta problem har jag inte på de andra sidorna utan dom finns bara på K5 tråden!

Därav det inlägg jag gjorde tidigare!


Haha, trodde bara att du var full :blush: Näe, jag har inga problem, använder firefox

Var HAR du hittat den för DET priset Henrik ?

1.459,00 € da endast Kamerahus billigaste jag Tyskland motsvarar 13.405 kr (Dagens växelkurs )
1.549,00 € med kit Objektiv 18-55 WR vilket jag mig sminkad 14.232 kr.

Tog UPP detta In K7 tråden män kopierade DET till K5 where frågan Hör hemma .


En av de större finska kameraförsäljarna har den för 1150E

#33

Postad 23 september 2010 - 18:08

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

  • 1 883 inlägg
  • 0
Källa Henrik!

Nej tyvärr kan jag inte skylla på alkoholen du skulle få ett gott skratt om du såg vilka översättningar Exporern gjort det blir nog att köra firefox även för mig så man inte behöver göra bort sig fler gånger :P !

Scandinavian Photo 11 995,00 SEK K-5 (kamerahus)

Redigerat av RedMarathon, 23 september 2010 - 18:21.


#34

Postad 23 september 2010 - 18:28

Soyish
  • Soyish
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0
Det var billigt, blev gött sugen nu. Hehe :P

#35

Postad 23 september 2010 - 18:44

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

  • 1 883 inlägg
  • 0
Det är ju synd att man inte kan byta in sin K7 mot K5, som när man byter bil.
Risken är väl att priset kan bli väldigt lågt på K7:an.

#36

Postad 23 september 2010 - 18:49

Soyish
  • Soyish
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0

Det är ju synd att man inte kan byta in sin K7 mot K5, som när man byter bil.
Risken är väl att priset kan bli väldigt lågt på K7:an.

Hehe, jo det är sant. Tycker Pentax ska bjuda på mellanskillnaden som blir :P

#37

Postad 23 september 2010 - 19:14

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Titta! Kamera & Bild på Photokina :P

titta på web tv klippet
http://www.kamerabil...x-1.372189.html

Härligt att dom får hem ett antal 645 till lilla sverige. Efterfrågan här måste vara större än vad många tror!

#38

Postad 23 september 2010 - 21:27

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Det är ju synd att man inte kan byta in sin K7 mot K5, som när man byter bil.
Risken är väl att priset kan bli väldigt lågt på K7:an.

Skicka din K-7 + 10000 till mig så kommer jag skicka K-5 till dig när den finns i butik :P

#39

Postad 23 september 2010 - 21:45

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

  • 1 883 inlägg
  • 0
Så desperat är jag inte! :P

#40

Postad 24 september 2010 - 06:42

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0

Källa Henrik!

Nej tyvärr kan jag inte skylla på alkoholen du skulle få ett gott skratt om du såg vilka översättningar Exporern gjort det blir nog att köra firefox även för mig så man inte behöver göra bort sig fler gånger :P !

Scandinavian Photo 11 995,00 SEK K-5 (kamerahus)


http://www.pentaxfor...000-norway.html

Ska även finnas ett screenshot ifrån butikens hemsida, möjligt ifrån samma snubbe

#41

Postad 24 september 2010 - 08:30

hiflyer
  • hiflyer
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Olika alternativ enligt prisjakt:

Pentax K-7 + 18-55/3,5-5,6 WR 9 273:-
Pentax K-7 + 18-55/3,5-5,6 WR + 50-200/4,0-5,6 WR * 11 485:-
Pentax K-5 + 18-55/3,5-5,6 WR 12 690:-

Sen finns ju även bara huset men vad ska man då ha för första glugg till?
Pentax K-5 11 985:-

Frågan jag måste ställa mig är alltså om K-5 huset är viktigare för mig än en 50-200 glugg och 1000 spänn :P

#42

Postad 24 september 2010 - 09:06

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Sen finns ju även bara huset men vad ska man då ha för första glugg till?
Pentax K-5 11 985:-

Frågan jag måste ställa mig är alltså om K-5 huset är viktigare för mig än en 50-200 glugg och 1000 spänn :P

Jag hade tagit kittet med 18-55 WR eftersom det bara adderar ~700kr. Jag hade dock aldrig tagit 50-200, den gluggen är inte skarp nog för 16Mpix.
Har man lite is i magen kan 18-135 vara ett bra alternativ, förhoppningsvis kommer det test på den snart.

Fiska upp en beg. 55-300 eller rent av ny så har du tele täckt av en bra glugg tillsammans med 18-55. Många väntade sig att just 55-300 skulle komma ut i WR version till photokina. Tyvärr blev det inte så. Då hade de haft några killers på just tätade budgetalternativ.

Förslag på trevlig setup som man kan leva länge på. Vill man växla upp byter man zoomarna till DA*-serien, macrona är redan världsklass:
18-55 WR
DA35 macro
55-300
D-FA100 macro WR

#43

Postad 24 september 2010 - 09:59

hiflyer
  • hiflyer
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Jag hade tagit kittet med 18-55 WR eftersom det bara adderar ~700kr. Jag hade dock aldrig tagit 50-200, den gluggen är inte skarp nog för 16Mpix.
Har man lite is i magen kan 18-135 vara ett bra alternativ, förhoppningsvis kommer det test på den snart.

Fiska upp en beg. 55-300 eller rent av ny så har du tele täckt av en bra glugg tillsammans med 18-55. Många väntade sig att just 55-300 skulle komma ut i WR version till photokina. Tyvärr blev det inte så. Då hade de haft några killers på just tätade budgetalternativ.

Förslag på trevlig setup som man kan leva länge på. Vill man växla upp byter man zoomarna till DA*-serien, macrona är redan världsklass:
18-55 WR
DA35 macro
55-300
D-FA100 macro WR


Det här forumet är verkligen underbart för sånt här. Då är planen att vänta in k-5ans release och börja med kitzoomen. Tack!

#44

Postad 24 september 2010 - 12:13

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Notera att detta är en kamera med FW 0.2. Men en indikation av isoprestandan. Kolla på bilden nedan i 100% och inte i forumets minskade version :P
Kolla också de filmlika kornen på croppet på 6400, det dynamiska omfånget jämfört med K-7 samt den mkt fina vitbalansen i K-5:ans bilder!
(från http://www.pentaxfor...so-6400-a.html)
Postad bild

Redigerat av Supernaut77, 24 september 2010 - 12:15.


#45

Postad 24 september 2010 - 12:48

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Tagna i raw eller jpeg?

Avgörande skillnad i detaljhantering i 100% crop där man ser "punkterna" i dekaltryckningen på en utav filmrullarna. :P

Redigerat av Velodynamic, 24 september 2010 - 12:49.


#46

Postad 24 september 2010 - 13:34

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Det kommer nog objektiv till vår kollektionen. Det ska fram ett 645 objektiv då, och då tror jag att dom släpper nåt nytt till DA linjen också. + eventuellt ny blixt.....

rykten rykten....

#47

Postad 24 september 2010 - 16:08

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

  • 1 883 inlägg
  • 0
Handen på hjärtat Supernaut hur ofta tar man foto med det högsta ISOt? Blir inte bildkvaliten sämre med högt ISO än lågt ISO?
Har det inte blivit en "teknikfrosseri" angående ISO? Hur många springer omkring med högsta ISOt förinställt på kameran.

Hade för mig att bästa o skarpaste korten tas med lägsta ISO + stativ vid dåliga ljusförhållanden el har jag misstagit mig?
Syftar till ej rörliga motiv.

#48

Postad 24 september 2010 - 16:22

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Givetvis är det så RedMarathon! Ju högre iso kamerorna i framtiden kan använda desto mindre betydelsefullt blir det dessutom. Idag används det som ett försäljningsargument, hur ofta kommer det inte in folk här och ska välja kamera och har ett grundutval utifrån hur de brusar? Iom K-x är även Pentax med i det toppskikt och det är viktigt för försäljningen.
Dessutom minskar det nyttan av ljusstarka objektiv. Snart behövs bara stora bländare för skärpedjupet, inte ljuset i sig :P

Jag hade behövt iso6400+ i somras på festival, men det är ganska sällsynt om man ser till det jag fotar.

#49

Postad 24 september 2010 - 16:43

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0

Handen på hjärtat Supernaut hur ofta tar man foto med det högsta ISOt? Blir inte bildkvaliten sämre med högt ISO än lågt ISO?
Har det inte blivit en "teknikfrosseri" angående ISO? Hur många springer omkring med högsta ISOt förinställt på kameran.

Hade för mig att bästa o skarpaste korten tas med lägsta ISO + stativ vid dåliga ljusförhållanden el har jag misstagit mig?
Syftar till ej rörliga motiv.


Jag fotograferar med höga iso hela tiden då jag slipper använda blixt som jag tycker ger ett onaturligt ljus. Med min k-x är det inte ovanligt att jag är uppe i 6400 och på vissa spelningar så har jag varit tvungen att gå upp till 12800.

Även när jag fotograferar stjärnor så är det viktigt med lågt brus vid höga ISO tal, jag har ingen tracking mount.

Så jag skulle säga att det är ett av grundargumenten för mig att välja kamera nu för tiden, och om inte pentax hade kommit ut med denna skönhet så tror jag att jag hade satsat på två system. En D700 för innomhus och stjärnfotografering och min pentax när jag behöver en liten kamera.

Men nu behöver jag inte välja, en liten kamera, som är tålig, och liten, med bra fokus, sa jag liten? Med mycket bra iso prestanda

#50

Postad 24 september 2010 - 17:27

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

  • 1 883 inlägg
  • 0
Själv ligger mitt ISO på mellan 100 - 400 har aldrig behövt gå högre, vanligtvis 100 eller 200 till 80 % av mina bilder, men då fotar jag inte uteslutande konsertbilder som ni, och för nattfoto så är 100 ISO med stativ överlägset för att få fram bästa bildskärpa.

Redigerat av RedMarathon, 24 september 2010 - 17:29.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.