Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pentax K-5

541 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Ricoh-Pentax K-5 + 18-55/3,5-5,6 WR + 50-200/4,0-5,6 WR (Systemkameror) 1 7,5 (1) Inga priser
Ricoh-Pentax K-5 + 18-55/3,5-5,6 WR (Systemkameror) 1 8,5 (3) Inga priser
Ricoh-Pentax K-5 (Systemkameror) 4 8,67 (5) Inga priser
Ricoh-Pentax K-5 + 18-135/3,5-5,6 WR (Systemkameror) 6 (0) Inga priser
Ricoh-Pentax K-5 IIs (Systemkameror) 5 (0) Inga priser
Ricoh-Pentax K-5 II (Systemkameror) 5 7,5 (1) Inga priser
Ricoh-Pentax K-5 II + 18-55/3,5-5,6 WR (Systemkameror) 1 (0) Inga priser
Ricoh-Pentax K-5 II + 18-135/3,5-5,6 WR (Systemkameror) 1 (0) Inga priser
1 relaterade trådar

#501

Postad 14 augusti 2012 - 10:47

Pentax K
  • Pentax K
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Det känns nu som om Pentax är mer eller mindre tvingade till att komma med en FF samt ett gäng nya objektiv. Det blir spännande att se vad som väntar i september :-)

#502

Postad 14 augusti 2012 - 14:26

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
K-5 har hängt med länge nu. Det enda jag är orolig för är att efterföljaren inte får samma klassiskt snygga design.
K-30 kom ju med en radikal designändring. Vissa verkar gilla den medan jag är tveksam. Oavsett designspår verkar vi ju iaf slippa formen "svart tvål" som de andra tillverkarna kör hårt med :)

#503

Postad 21 september 2012 - 11:13

Pentax K
  • Pentax K
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Vid denna jämförelse (som jag inte sett tidigare trots att den är från i mars) mellan K-5 och Mark II anser de att Pentax står som slutsegrare. Inte dåligt :D
http://snapsort.com/...I-vs-Pentax_K-5

Redigerat av Pentax K, 21 september 2012 - 11:17.


#504

Postad 21 september 2012 - 11:43

MagnuZ99
  • MagnuZ99
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Tittar man på sensortesterna så vinner Pentax i det mesta men förlorar rätt rejält i låg-ljus ISO.

Sen är det ju också så att 5D MKII lanserades i september 2008 och Pentax K5 lanserades väl i september 2010. Så jämförelsen är inte helt relevant.

Jämförelsen blir ungefär samma som att sätta Nikon D800 mot K5:an. Man får se på helheten istället.

#505

Postad 21 september 2012 - 14:17

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Fint försvarstal Magnuz. Jag är ganska säker att P-K länkade till snapsort lite på skoj. ;)
Lite intressant att även mk3 får (knappt) sämre sammanvägd poäng än den lite äldre K-5 på dxo.

D800 och K-5 har mkt lika sensor om man bortser från storleken och fördelarna det får :) Enklare än någonsin att jämföra inverkan av pixelstorlekar och sensorstorlekar på samma teknologi på dxo nu med Nikons D600/D800/D7000 förresten. Intressant nog försvinner fördelen med stora pixlar som man kunde tro var bra för hög-iso om man kollar. Nackdelen stora filer kommer man dock inte runt...

#506

Postad 21 september 2012 - 16:23

Pentax K
  • Pentax K
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Hoppas att du inte tog illa upp MagnuZ99 ^_^ Det var lite menat till min systerson som är en inbiten canotist med sin Canon Markkamera :P Kände även att det varit lite för tyst i de olika pentaxtrådarna har på forumet men det finns förstås inte mycket att diskutera om Pentax i dagsläget.

#507

Postad 21 september 2012 - 16:46

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Kände även att det varit lite för tyst i de olika pentaxtrådarna har på forumet men det finns förstås inte mycket att diskutera om Pentax i dagsläget.

Håller med. Photokina blev lite platt dessutom :(

#508

Postad 21 september 2012 - 17:40

Unregistered590ad3db
  • Unregistered590ad3db
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0

Håller med. Photokina blev lite platt dessutom :(


Det som presenterats hittills fanns planerat innan Ricoh förvärvade Pentax. Med andra ord dröjer det lite till innan vi får se resultatet. Men med tanke på att det inte kommit någon ny banbrytande DSLR i APS-formatet så är det ju helt rätt av Pentax att ligga lågt. En ersättare till K-5:an eller En helt ny FF-kamera skulle inte göra så mycket väsen av sig iom att de stora presenterat sina nya budget-modeller. Om nu Pentax kommer med en FF-kamera så hoppas jag att de satsar på att göra det i särklass minsta huset på marknaden. Här har de verkligen chans att vara unika. Satsa på små och tunna komponenter och slopa SR i huset så kan den göras lika liten som min MZ-5:a.

#509

Postad 21 september 2012 - 18:48

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Om nu Pentax kommer med en FF-kamera så hoppas jag att de satsar på att göra det i särklass minsta huset på marknaden. Här har de verkligen chans att vara unika. Satsa på små och tunna komponenter och slopa SR i huset så kan den göras lika liten som min MZ-5:a.

Jag instämmer, och tycker det är bra att dom inte stressar ut nåt för att hänga med. Dom måste behålla det som gör dom speciella.

Nu ska väll ändå alla Hoya påverkade produkter vara ute, och Ricoh-Pentax kan börja om. Dom har haft en del att jobba med och dom måste rensa ut lite... vilket vi sett hittills.

Det Ricoh-Pentax behöver hålla koll på nu är Fuji... Och jag hoppas Ricoh's egna erfarenheter avspeglar sig i framtidens Pentax.

#510

Postad 21 september 2012 - 18:56

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Jag håller med dig X-C, men man dras ju så lätt med i allmänna mäss-hysterin med förväntningar :D

Saknar MZ-5 något som dagens K-5 har? Något som kan göra skillnad på storleken i höjdled tänker jag.
Med sina 90mm på höjden ryms ju blixt och AF. Den har dessutom prisma och vad jag gissar, nån slags informationsdisplay i sökaren också.
Nån som har motsvarande bild som denna men på en kompaktare analog kamera så man kan se vad som tar (eller snarare inte tar) plats i höjdled? :)
Postad bild
Från http://falklumo.blog...-5-preview.html

#511

Postad 21 september 2012 - 19:09

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Om Pentax skulle göra en FF i K-5 stil så kommer den nog bli något större, på höjden i alla fall.

Redigerat av Mikael_R, 21 september 2012 - 19:09.


#512

Postad 21 september 2012 - 19:21

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Om Pentax skulle göra en FF i K-5 stil så kommer den nog bli något större, på höjden i alla fall.

Tror jag med, men en snittbild skulle förklara vad som får en MZ-5 att vara 7mm lägre även om den är FF :)

#513

Postad 24 september 2012 - 10:45

access
  • access
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0
Antiskakmekanismen ser i alla fall ut att gå rätt långt ner så där går det säkert åt 7 mm.

#514

Postad 26 september 2012 - 18:14

Mange76
  • Mange76
  • Forumräv

  • 534 inlägg
  • 0
Hmm jag som verkligen trodde på en K-3 på photokina att byta upp sig till från min K-7a men nu vettefan om man orkar vänta så mycket längre.
Men ska man då satsa på en K-5 II/IIs eller "nöja" sig med en K-30 som ju inte verkar nå sämre förutom att jag nog kommer sakna topdisplayen..

Va tycker ni, finns det egentligen nån större anledning att välja K-5 före K-30 förutom topdisplayen?

#515

Postad 26 september 2012 - 19:39

strike_formation
  • strike_formation
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Tystare slutare
Bättre batteri


#516

Postad 26 september 2012 - 21:35

Mange76
  • Mange76
  • Forumräv

  • 534 inlägg
  • 0
mm batteritiden är ju en klar fördel, och min k-7a sitter ju perfekt i mina händer, onödigt att byta till nått som kanske inte e lika skönt då.. skulle ju va kul att kunna filma i 60fps med K-30, med betoning på just bara kul o inget jag lär ha så stor användning för

#517

Postad 27 september 2012 - 08:28

Pentax K
  • Pentax K
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Möjlighet till att använda batterigrepp är även det en stor fördel jämfört med K-30.

Jag böt min K-7:a till en K-5:a och visst är jag helnöjd med K-5:an men så här i efterhand känns bytet överflödigt eftersom K-7:an är en jäkligt bra kamera. Numera ägnar jag mig enbart åt LBA och har bestämt mig för att behålla K-5:an tills den slutar fungera (LBA kostar mindre än att byta kamera) . Köp ett schysst WR-objektiv istället såvida du inte är ute efter en kamera som har väldigt goda egenskaper vid högt ISO.

Ytterligare en fördel som K-5 / K-7 har framför K-30 är att de är snyggare ;) (men smaken är förstås olika) .

Redigerat av Pentax K, 30 september 2012 - 04:48.


#518

Postad 30 september 2012 - 15:50

Mange76
  • Mange76
  • Forumräv

  • 534 inlägg
  • 0
Jo snyggare helt klart, alltså K-5/K-7 även om jag inte tycker K-30 är så hemsk som många andra verkar tycka :P
Batterigrett har jag aldrig känt något behov av men skulle säkert gilla det om jag hade ett.
Men äh, jag får nog klara mig med min K-7a ett tag till, trivs ju trots allt riktigt bra med den är mest bara sugen på förnyelse, särskilt när man gått o trott det skulle komma nå nytt på photokina..
Skaffar något/några gråfilter istället tror jag till min nya sigma 10-20 o leka med :)

#519

Postad 01 oktober 2012 - 09:42

Pentax K
  • Pentax K
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0

Om nu någon missat dessa genomskärningsfoton på K-5 II

Postad bild


jämfört med

K-30

Postad bild


Redigerat av Pentax K, 01 oktober 2012 - 09:43.


#520

Postad 02 oktober 2012 - 08:28

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Lovande att K-5 II/s verkar demonstreras med ett "mörkrum" för den nya autofokusen. Det borde innebära att man kan visa upp något bra. Nu ska vi bara hålla tummarna för fler och mindre AF-punkter för nästa kamera :)
http://www.pentaxfor...s-sample-7.html
Postad bild

#521

Postad 02 november 2012 - 21:03

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

  • 1 883 inlägg
  • 0
Har ett problem med min K5 det är smuts som hamnat i "prismorna" som irriterar mig mycket då man ser dessa i den optiska sökaren, har lämnat in det hos lokal kamera service men dom är endast duktiga på sensor- och spegelrengöring, har ni något tips var jag skall vända mig eller skall jag fortsätta leva med "skiten" som hittat upp i prismorna?

#522

Postad 03 november 2012 - 09:02

Pentax K
  • Pentax K
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Tror att det är bättre att acceptera läget och ignorera det, man vänjer sig. I alla fall kunde jag ignorera dammet i min K-7:a. Men skulle du abolut vilja fixa det kan kanske Kameraservice Kungsör AB hjälpa till.

Redigerat av Pentax K, 03 november 2012 - 09:07.


#523

Postad 09 november 2012 - 12:15

Pentax K
  • Pentax K
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Väldigt positivt om K5-IIs från en Canonanvändare som t.o.m anser att K5-IIs är likvärdig med det bästa som Canon har (landskapfotografering). Kanske lite positivt i överkant med kul läsning i alla fall

"Some background: I make and sell large hand colored black-and-white photos, making prints on Epson 7600 that's been converted to MIS inks. I've been, somewhat reluctantly, a dual system photographer, using a Canon 1Ds and L glass for critical work, especially detailed landscapes.

In general it's seemed to me that the K-5 can produce almost the same image quality, with a bit more work, as the Canon. But that almost has been irritating.

The idea of owning two systems has bothered me enough that I've been on the edge of chucking my Pentax gear and moving to all Canon.

But I heard about the K-5 IIs — and bought one.

I've had the camera for about a week now. While I haven't been able to do very extensive shooting with it, I've fired off a couple hundred frames and have made about a dozen prints, ranging from 6x9 to 20x30 in size.

The handful of large prints I've made are all excellent. No more apologies, no more almost. Shooting with care — good lenses, good technique — my overall impression is that the camera is the image quality equal of anything from Canon right now for landscape work. (It probably doesn't really offer too much competition to the D800e.)

An added bonus is the lowlight autofocus, which is vastly improved.

Anyway, I think (I hope) I'm done worrying about gear for the time being. I plan to go ahead and shoot with the K-5s for a year or so and then reevaluate."

#524

Postad 24 november 2012 - 19:11

Mange76
  • Mange76
  • Forumräv

  • 534 inlägg
  • 0
Bättre poäng för K-5II (samma poäng som gamla K-5) än alla Canon och 11:e plats totalt av alla nuvarande kameror enligt DxOMark :)
Spännande o se hur K-5IIs står sig i deras test.

#525

Postad 05 december 2012 - 16:24

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0
Om man hade tänkt sig K-30, kommit fram till att greppet inte duger och istället börjat titta på K-5 för ungefär samma pris, är då K 5 II värd tre tusen till..?

#526

Postad 06 december 2012 - 06:28

Pentax K
  • Pentax K
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Absolut inte, det lilla som den är bättre på än K-5 är inte värt den summan. I stort sett endast något bättre AF. Skulle jag köpa en K-5 modell idag skulle jag istället satsa ytterligare något och köpa en K-5 IIs för den är märkbart bättre på fler punkter. Istället för K-5 II kan du köpa en begagnad K-5 för ett bra pris, tror att man numera betalar max 5000 kr för en begagnad K-5 i gott skick.

#527

Postad 07 december 2012 - 18:40

Unregistered590ad3db
  • Unregistered590ad3db
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0

Absolut inte, det lilla som den är bättre på än K-5 är inte värt den summan. I stort sett endast något bättre AF. Skulle jag köpa en K-5 modell idag skulle jag istället satsa ytterligare något och köpa en K-5 IIs för den är märkbart bättre på fler punkter. Istället för K-5 II kan du köpa en begagnad K-5 för ett bra pris, tror att man numera betalar max 5000 kr för en begagnad K-5 i gott skick.


Nja, om du ska köpa en K-5:a så satsa på en ny. De kostar 5995 kr idag. Då har du ju garanti. Jag skulle ligga lågt någon månad till eftersom K-5II och K-5IIs precis börjar dyka upp på marknaden. Det är för tidigt att säga att det är små skillnader mot den första utgåvan ännu.

#528

Postad 16 februari 2013 - 17:26

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

  • 1 883 inlägg
  • 0
Någon som bytt upp sig till K-5 ll eller lls?
I så fall vad tycker ni om den nya produkten, är skillnaden så stor att det är värt att byta?

#529

Postad 18 februari 2013 - 23:13

Tomme
  • Tomme
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Man är ju lite sugen på att testa K-5 IIs, för att se hur stor skillnaden är för en själv. På testbilder man sett är det ju en viss skillnad, men det kanske är främst på landskapsbilder och så man märker det i praktiken. Det nya AF-systemet ser jag som en bonus, jag har inte upplevt det som dåligt på K-5, snarare precisionen än lågljusegenskaperna om man måste välja något.

Såg förövrigt en (för mig) ny video där de testar K-5 IIs i ett litet kylskåp. Landar på -30 C efter 45 min, kameran tar bilder hela tiden med intervallfunktionen :)

http://youtu.be/yX15rE7a7SM

#530

Postad 24 februari 2013 - 11:42

Pentax K
  • Pentax K
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0

Någon som bytt upp sig till K-5 ll eller lls?
I så fall vad tycker ni om den nya produkten, är skillnaden så stor att det är värt att byta?

Har ingen erfarenhet av någon av dem men har läst en hel del om dem på olika forum och ett antal tester. Har man redan Pentax K-5 verkar det egentligen inte finnas någon anledning att byta till K-5II eftersom de är alltför lika. Däremot är skillnaden med K-5IIs större så ett byte från K-5 till K-5IIs kan vara lite mer motiverat men som jag ser det finns inte heller där någon större anledning till att byta. Minns jag inte helt fel har du en K-5:a och det är ju en väldigt bra kamera. Kanske i så fall bättre att vänta och se vad nästa DSLR-nyhet från Pentax blir. Vad det än blir så kommer ju K-5IIs att sjunka rejält i pris när deras nya kamera kommer.

Redigerat av Pentax K, 24 februari 2013 - 11:58.


#531

Postad 24 februari 2013 - 17:59

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

  • 1 883 inlägg
  • 0
Jag är nöjd med K-5:an men skulle det dyka upp något som är bättre och då inte marginellt så då blir det byte, har ingen väckt Pentax angående FF, verkar fortfarande vara sovande björnen.

Frågan är om K-5 ll s är tillräckligt om det kommer nyheter som är markant bättre, men visst kommer priset att ha betydelse.

#532

Postad 24 februari 2013 - 18:37

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Vänta till våren Red, kanske ingen FF men jag tror det kommer en rejäl uppdatering av APS-C modellen. Dom måste, dom har D7100 och Canon's 7DmkII samt kanske 70D att strida mot. Nästa Pentax har garanterat samma sensor som D7100 men förmodligen bättre tweakad alá Pentax style. Skall bli mycket intressant att se om dom behåller K-5 huset eller gör ett nytt!

#533

Postad 24 februari 2013 - 19:48

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Jag räknar med en förbättrad AF framförallt. Det har man förvisso gjort i flera år men om man ser mittpunkten i K-5II som ett smakprov på vad som komma skall är det lovande med sin marknadsledande (specificerade) mörkerkänslighet. Dessutom säger de ju i intervjun från CP+ att de ska bli nummer ett på just AF om översättningen nu stämmer :)
Bifogad fil  Skärmklipp.PNG   141,9K   2 Antal nerladdningar
I videon säger de också att den lilla formfaktorn är viktig för Pentax och det är ju lovande så de inte frångår storleken på K-5 (eller dristar sig till skrymmande, tiltbar skärm imo).

Redigerat av Supernaut77, 24 februari 2013 - 19:51.


#534

Postad 25 februari 2013 - 12:09

Pentax K
  • Pentax K
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0

Frågan är om K-5 ll s är tillräcklig om det kommer nyheter som är markant bättre, men visst kommer priset att ha betydelse.

För min del har jag i.o.m K-5:an uppnått en så tillfredställande bildkvalité att jag fortsättningsvis inte kommer att köpa senaste kameran utan istället väljer att köpa fjolårets modell. Så när Pentax kommer med en ny modell kan det eventuellt bli aktuellt med ett byte till K-5IIs. Men ännu troligare är att jag fortsätter med min K-5 ett tag till oavsett vad som kommer.

#535

Postad 01 april 2013 - 08:58

Pentax K
  • Pentax K
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
-

Redigerat av Pentax K, 01 april 2013 - 17:16.


#536

Postad 25 maj 2013 - 14:22

Pentax K
  • Pentax K
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Man må tycka vad man vill om DigitalRev TV men kul att de änltligen testat en k-5IIs (Nikon D7100).

http://www.youtube.com/watch?v=CJ9MsmECULw&feature=em-uploademail

Några citat från Lok och Kai. Lok "Why nobody like Pentax?" han fortsätter "Pentax actually as good as Nikon if not better" och Kai om Pentax AF i dåligt ljus "it feels just as good if not faster than Nikon in low light". Kai igen "The trouble with Pentax is not that they can't make a good camera. That has never been the case.". Några slutkommentarer från Kai "There's absolutely no reason why you shouldn't buy this Pentax. In fact I'd recommend it."

Känns som om de var positiva till Pentax ;-)

Redigerat av Pentax K, 25 maj 2013 - 21:55.


#537

Postad 25 maj 2013 - 14:41

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Tycker det är en rätt bra och rättvis jämförelse om än något snällare mot Pentax än jag väntat mig. Den sarkastiska/ironiska tonen från Kai mot Pentax är charad och manus. Men det avslutas rätt bra på slutet där han även poängterar det negativa i att vara märkes fantast vilket han också erkänner sig själv vara.

Redigerat av Mikael_R, 25 maj 2013 - 14:43.


#538

Postad 25 maj 2013 - 14:49

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Desto mer man ser av dess AF i svagt ljus, desto mer nyfiken blir man på nästa kamera. Att den dessutom är snabbare än nikon samt inte slår på hjälplampan i första taget bådar gott :)

#539

Postad 18 december 2013 - 21:11

Mange76
  • Mange76
  • Forumräv

  • 534 inlägg
  • 0
Oj 4990kr för K-5 II, kunde ju helt enkelt inte låta bli att uppgradera min K-7a såhär lagom till jul för det priset :)

http://www.scandinav...-5-ii-kamerahus

#540

Postad 20 december 2013 - 16:39

Pentax K
  • Pentax K
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Grattis till den fina julklappen till dig själv :) Det var verkligen att klippris, de verkar förresten vara slutsålda nu.

Redigerat av Pentax K, 20 december 2013 - 16:40.


#541

Postad 20 december 2013 - 20:50

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

  • 1 883 inlägg
  • 0

Oj 4990kr för K-5 II, kunde ju helt enkelt inte låta bli att uppgradera min K-7a såhär lagom till jul för det priset :)

http://www.scandinav...-5-ii-kamerahus

Oj, du har haft den tag K7an.
Du kommer att se en markant förbättring, nu vill vi se lite foton tagna med din julklapp Mange!

#542

Postad 22 december 2013 - 16:04

Mange76
  • Mange76
  • Forumräv

  • 534 inlägg
  • 0
Ja vi får se när/om den kommer, stod på sidan att man bör få leverans innan jul om man beställde senast den 19:e, fick ordererbekräftelse den 18:e men än verkar den inte vara skickad. Mailat o frågat så hoppas på svar imorn, verkar inte få den till jul men den som väntar på något gott.. :)



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.