Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Atmosförslag till Ecophon Sombra undertak

36 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
B&W CCM362 (st) (Inbyggnadshögtalare) 1 7 (2) 2 628:-
B&W CCM362 (par) (Inbyggnadshögtalare) Rapporterad 1 (0) 2 899:-
Triangle Secret ICT7 (st) (Inbyggnadshögtalare) 1 8 (2) 2 490:-

#1

Postad 18 mars 2017 - 15:29

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Någon som har förslag på atmoshögtalare jag kan bygga in i mitt akustiktak? Högtalarna får gärna ha låg bygghöjd då undertaket bara lämnar ca 10 cm upp till rummets egna tak.

Hur fäster man dem bäst i plattorna?

Redigerat av Saturnus, 18 mars 2017 - 15:29.


#2

Postad 18 mars 2017 - 15:35

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Vad jag har förstått o vad jag själv ska göra så småningom är att förstärka plattorna med ngt skivmaterial.
Annars "hänger" väl sig plattorna?

Jag har kollat på flera olika, men Triangle tror jag inte bygger supermycket.
Beror väl oxå på budget mm, samt vad du har för annat i riggen....om du vill fortsätta matcha?

#3

Postad 18 mars 2017 - 15:41

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Jag har System Audio Mantra 60 och matchande center i fronten. Bak kör jag XTZ 99.26 och 93.21. Går dock i funderingar att byta ut rubbet mot något mer sammanhängande. Jag lyssnar mycket på konserter och vill ha något mer upplöst i fronten. Så det viktigaste är nog att atmoshögtalarna är kompetenta på egen hand och låter sig matchas mot övriga högtalare via kalibrering i förstärkaren.

I princip gör det ingenting om högtalarna bygger ned ett par cm från takplattorna om en sådan konstruktion finns. Förstärkning med någon tunn träskiva ovan takplattorna låter som en bra idé .

#4

Postad 18 mars 2017 - 16:45

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 1
Procella P5v infällda i undertaket.

Bifogad fil(er)



#5

Postad 18 mars 2017 - 17:13

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Ser fina ut! Jag borde kanske skrivit i första inlägget att jag tänker mig en budget på ca 2.000kr per styck för 4.

Sen mätte jag undertaket och har tyvärr bara 9 cm från plattans underkant, dvs den synliga delen, upp till rummets egna tak. Antagligen får jag ta hål på gipstaket för att få plats, så då ökar ju möjligheterna att skaffa lite maffigare högtalare om det nu har någon inverkan när det gäller atmos? Vad exakt är det som spelas upp i takhögtalarna egentligen?

Nästa helg är det hembiomässa i Lund och då ska det spanas och snackas atmos från min sida!

#6

Postad 18 mars 2017 - 17:18

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0

Vad jag har förstått o vad jag själv ska göra så småningom är att förstärka plattorna med ngt skivmaterial.
Annars "hänger" väl sig plattorna?
Jag har kollat på flera olika, men Triangle tror jag inte bygger supermycket.
Beror väl oxå på budget mm, samt vad du har för annat i riggen....om du vill fortsätta matcha?

Triangle: den här skulle faktiskt kunna funka hos mig utan att behöva ta hål i gipstaket: https://www.hembiobu...le-secret-ict5/

Kan man hitta en review tro?

#7

Postad 18 mars 2017 - 17:22

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
Ett tips: fäst högtalarna i gipstaket, inte i undertaket.

#8

Postad 18 mars 2017 - 17:27

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0

Ett tips: fäst högtalarna i gipstaket, inte i undertaket.


Tack! Fast ligger inte infästningen oftast i ringen runt högtalarkonen?

#9

Postad 18 mars 2017 - 17:31

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
Om du väljer inwall eller inroof, finns det nåt som heter det förresten? Men om du väljer en konventionell högtalare med låda, typ elac's väggmodeller eller liknande så är tipset bra

#10

Postad 18 mars 2017 - 17:34

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0

Om du väljer inwall eller inroof, finns det nåt som heter det förresten? Men om du väljer en konventionell högtalare med låda, typ elac's väggmodeller eller liknande så är tipset bra


Okej, nu trillade poletten ned! Det var ju ett väldigt bra tips må jag säga, tack för det!

#11

Postad 18 mars 2017 - 17:36

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
Ja, det gör ju urvalet betydligt större.

#12

Postad 18 mars 2017 - 17:56

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Vad tror vi om de här? https://www.prisjakt...kt.php?g=736407

Canton Chrono 501.2 heter de. Frågan är om diskanten har tillräcklig spridning? De tidigare länkade inbyggnadshögtalarna från Triangle har riktningsbar diskant - antagligen av en anledning.

#13

Postad 18 mars 2017 - 18:44

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Och: används takhögtalarna när man spelar icke atmos-material? Dvs kommer receivern mixa in content från vanliga 5.1/7.1 ljudspår till takhögtalarna? Det finns ju relativt få titlar med atmosspår än så länge.

#14

Postad 18 mars 2017 - 18:45

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Vad tror vi om de här? https://www.prisjakt...kt.php?g=736407

Canton Chrono 501.2 heter de. Frågan är om diskanten har tillräcklig spridning? De tidigare länkade inbyggnadshögtalarna från Triangle har riktningsbar diskant - antagligen av en anledning.


Jag är också nyfiken och höra om någon testat att hänga upp Canton Chrono 501.2 i taket då jag har sådana och är sugen att skruva upp mina.

#15

Postad 18 mars 2017 - 20:12

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0

Jag är också nyfiken och höra om någon testat att hänga upp Canton Chrono 501.2 i taket då jag har sådana och är sugen att skruva upp mina.

Enligt vad jag nu läst så ska det mesta i högtalarväg fungera så länge inte högtalaren har ett väldigt smalt spridningsområde.

Efter att ha plöjt manualen till Yamaha RX-A3060 så finns det inget som tyder på att förstärkaren använder atmoshögtalarna annat än vid objektbaserade spår. Då är ju frågan om det är värt investeringen...? Hoppas jag har fel!

#16

Postad 19 mars 2017 - 04:27

Unregistered5e347b4c
  • Unregistered5e347b4c
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0
Själv har jag Sonance vp42r tror jag dom hetta, och jag har ca 8-9cm mellan tak o ecophon taket.
Jag gjorde så att jag tog ner en "platta" o gjorde hål o sen la bara mallen som var karton som förstärkning (fungerar kanon),
Sen satt jag upp plattan o monterade högtalaren underifrån, fingerade bra.
Investeringen i Atmos är verkligen värt, speciellt om du ska köra 4st Atmos.

#17

Postad 19 mars 2017 - 07:01

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Triangle: den här skulle faktiskt kunna funka hos mig utan att behöva ta hål i gipstaket: https://www.hembiobu...le-secret-ict5/

Kan man hitta en review tro?


Jag har själv inte hört dessa tyvärr. Vet ej om det finns ngn review heller, de är ganska nya.

Det lilla jag vet är att det är en stor fördel att ha riktningsbar diskant. Detta eller stor spridning.

Priset och specen på Triangel är lovande och är de som jag siktar in mig på.

Ring Hembiobutiken o prata med dem, de kan säkert guida dig.
Eller fråga häcken av dig på mässan du ska på

#18

Postad 19 mars 2017 - 09:52

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0

Själv har jag Sonance vp42r tror jag dom hetta, och jag har ca 8-9cm mellan tak o ecophon taket.
Jag gjorde så att jag tog ner en "platta" o gjorde hål o sen la bara mallen som var karton som förstärkning (fungerar kanon),
Sen satt jag upp plattan o monterade högtalaren underifrån, fingerade bra.
Investeringen i Atmos är verkligen värt, speciellt om du ska köra 4st Atmos.

Roligt att höra att du är nöjd! Tack för tipset. Just din modell vp42 verkar inte säljas längre. Jag misstänker att jag kan hitta något bra på mässan i Lund nästa helg.

Jag har själv inte hört dessa tyvärr. Vet ej om det finns ngn review heller, de är ganska nya.
Det lilla jag vet är att det är en stor fördel att ha riktningsbar diskant. Detta eller stor spridning.
Priset och specen på Triangel är lovande och är de som jag siktar in mig på.
Ring Hembiobutiken o prata med dem, de kan säkert guida dig.
Eller fråga häcken av dig på mässan du ska på

Absolut! Vi håller kontakten här i tråden och uppdaterar varandra om vad vi hittar.

#19

Postad 19 mars 2017 - 10:01

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Roligt att höra att du är nöjd! Tack för tipset. Just din modell vp42 verkar inte säljas längre. Jag misstänker att jag kan hitta något bra på mässan i Lund nästa helg.
Absolut! Vi håller kontakten här i tråden och uppdaterar varandra om vad vi hittar.


Ska in till Hembiobutiken i veckan o hämta en hel del annat. Kan kolla med dem då, men vet att de starkt rekommenderade Triangle för just Atmos.

Vart köpte du Ecophone taket?

#20

Postad 19 mars 2017 - 10:41

Iceman666
  • Iceman666
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0
Jag kan ett paket med Ecophone Sombra som blev över när jag bygde mitt nya rum för ett par månader sedan. Är det någon som är sugen på det så hör utav er. 40% avdrag samt klister följer med. Sombra har fasade kanter så det går att både sätta i ramverk eller limma direkt i ditt gamla tak. Eftersom fasningen även är på ovansidan så är det skitenkelt att lägga el o högtalarkabel direkt på plats! Ecophone tillverkas i Helsingborg och där finns även jag. Skall ni till mässan kan ni ta med er en kartong i kombin hem :-)

#21

Postad 19 mars 2017 - 11:09

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0

Ska in till Hembiobutiken i veckan o hämta en hel del annat. Kan kolla med dem då, men vet att de starkt rekommenderade Triangle för just Atmos.
Vart köpte du Ecophone taket?

Spännande! Triangle med fem tums element skulle kunna fungera hos mig utan allt för stora ingrepp nämligen.
Ang. undertaket: Det var en kille här på forumet som erbjöd inköp och montering. Det var länge sen men går säkert att spåra via en sökning. Jag är supernöjd med mitt tak!

#22

Postad 11 april 2017 - 12:41

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Jag funderar på fyra sådana här som atmoshögtalare att fästa i akustiktaket.

https://www.hifiklub...2-takhogtalare/

Någon som vet om högtalarnas smarta "dog legs" lämpar sig för att fästa i en ecophon sombra takskiva? Kan man ta upp ett hål, förstärka med en tunn masonitskiva och sedan skruva fast högtalaren?

#23

Postad 13 april 2017 - 07:24

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0

Jag funderar på fyra sådana här som atmoshögtalare att fästa i akustiktaket.
https://www.hifiklub...2-takhogtalare/
Någon som vet om högtalarnas smarta "dog legs" lämpar sig för att fästa i en ecophon sombra takskiva? Kan man ta upp ett hål, förstärka med en tunn masonitskiva och sedan skruva fast högtalaren?

Även om det snart bara är jag som skriver i tråden så kan jag nämna att jag nu köpt högtalarna ovan! Fick också fin hjälp på Bauhaus att hitta en skiva "hardboard" som de sågade till i fyra 59x59cm bitar. Skivorna kommer att klistras ovanpå akustikskivorna för att stabilisera högtalarna i taket.

Men innan dess måste hål tas upp i skivorna. Antar att man kan borra ett hål och sedan köra med sticksåg till de hårda skivorna? Sedan har jag en speciell kniv som används till isolering, som borde fungera till ecophonplattorna. Förhoppningsvis täcker högtalargallerna eventuella ojämnheter i utsågningen. Tips mottages gärna!

Redigerat av Saturnus, 13 april 2017 - 07:24.


#24

Postad 13 april 2017 - 19:39

joakimwestberg
  • joakimwestberg
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Jag använde sticksåg när jag sågade ut hål till mina "balkar" eller vad jag ska kalla dem. Hade då också en fyrkant med ett hårdare material som jag fäste. Sedan brukar själva högtalaren vara större än hålet så det kommer inte att synas. Har ingen erfarenhet av Ecophon, men det låter som en bra lösning!

Redigerat av joakimwestberg, 13 april 2017 - 19:40.


#25

Postad 13 april 2017 - 20:50

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0

Jag använde sticksåg när jag sågade ut hål till mina "balkar" eller vad jag ska kalla dem. Hade då också en fyrkant med ett hårdare material som jag fäste. Sedan brukar själva högtalaren vara större än hålet så det kommer inte att synas. Har ingen erfarenhet av Ecophon, men det låter som en bra lösning!


Okej, tack, då är jag nog inte helt snett på't!

#26

Postad 16 april 2017 - 09:58

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Sådär, då är högtalarna på plats i undertaket. Det gick fint att förstärka ecophonplattorna med s k hardboard som sågades ut med sticksåg. Sedan använde jag en kniv avsedd för att skära isolering till att ta upp hål i takplattorna. Lite improvisation fick det bli med svart eltejp runt högtalarnas ram, som naturligtvis var vit! Återstår att spraya de likaledes vita högtalargallerna svarta med en färg jag fått rekommenderad av HiFi-klubben i Malmö.

img-0328.JPG

img-0333.JPG

Nu ska högtalarna spelas in ett par dagar innan de kopplas in till min nya Yamaha RX-A3060 för en förhoppningsvis angenäm atmosupplevelse!

Redigerat av Saturnus, 16 april 2017 - 10:03.


#27

Postad 08 maj 2017 - 08:25

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0

Hur har det gått? Är du nöjd med resultatet?



#28

Postad 08 maj 2017 - 08:44

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Nu har jag meckat in mina Triangle Secret i taket hemma. Ska låta de "götta" in sig lite.
Men är ruskigt nöjd so far

Bifogad fil(er)



#29

Postad 08 maj 2017 - 11:41

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0

Hur har det gått? Är du nöjd med resultatet?

På en skala från 1-10 är jag väl på en 5:a. Hade nog väntat mig lite mer, men har å andra sidan bara sett två atmosrullar hittills. Högtalarna klarar inte av någon högre volymnivå, utan det är moderata ljudnivåer som gäller. Detta är i sig inget problem då atmos mest innehåller ljud som skapar just mer atmosfär. Jag märkte detta i samband med inspelningen då jag körde normal och varierad musik med en del inslag av tyngre bas. Då började en av högtalarna skorra och låta illa. Den verkar dock inte ha tagit permanent skada.

Då tycker jag att den nya receivern, en Yamaha RX-A3060 inneburit en desto större skjuts till ljudet. Herregud vilket drag och dynamik. Ljudbubblan är nu större med mer detaljer och action även i den bakre delen av rummet. Musik och konserter som är mitt huvudsakliga intresse låter även det suveränt.

Återkommer med fler intryck.

Vad säger du Davidian100?

#30

Postad 08 maj 2017 - 12:13

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0

Men de hänger med när du kör film på hög ljudnivå? 



#31

Postad 08 maj 2017 - 21:40

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

På en skala från 1-10 är jag väl på en 5:a. Hade nog väntat mig lite mer, men har å andra sidan bara sett två atmosrullar hittills. Högtalarna klarar inte av någon högre volymnivå, utan det är moderata ljudnivåer som gäller. Detta är i sig inget problem då atmos mest innehåller ljud som skapar just mer atmosfär. Jag märkte detta i samband med inspelningen då jag körde normal och varierad musik med en del inslag av tyngre bas. Då började en av högtalarna skorra och låta illa. Den verkar dock inte ha tagit permanent skada

Vad säger du Davidian100?


Jag har låtit dessa spela in sig litegrann bara, men jag blev sjukt glad. Mina verkar tåla volym och ger en otroligt boost

Film blir lite extra roligt, lättare att sugas in i filmen. Just när ngt sveper förbi, eller vid skräck och ljudet är överallt.....I love

Ska låta hela systemet spela in sig mera bara, sen ska det vräkas på 😈

#32

Postad 09 maj 2017 - 12:54

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0

Men de hänger med när du kör film på hög ljudnivå?

 
Jag har inte hört att de inte skulle hänga med om jag säger så!

 

Jag har låtit dessa spela in sig litegrann bara, men jag blev sjukt glad. Mina verkar tåla volym och ger en otroligt boost
Film blir lite extra roligt, lättare att sugas in i filmen. Just när ngt sveper förbi, eller vid skräck och ljudet är överallt.....I love
Ska låta hela systemet spela in sig mera bara, sen ska det vräkas på 😈

Låter som en bättre upplevelse än min. Jag märker en fin atmosfär, men inte så som du, en otrolig boost. Då har jag ändå kört YPAO så jag vet att atmosburkarna är med i leken och väl kalibrerade. Frågan är om jag ska prova att ändra placeringen en aning? De främre atmosburkarna tycker jag mig inte märka alls. YPAO tyckte t o m att de skulle klassas som front height. Kan tyda på att de sitter för långt bort från soffan.

#33

Postad 14 maj 2017 - 16:34

joakimwestberg
  • joakimwestberg
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0


Jag har inte hört att de inte skulle hänga med om jag säger så!

Låter som en bättre upplevelse än min. Jag märker en fin atmosfär, men inte så som du, en otrolig boost. Då har jag ändå kört YPAO så jag vet att atmosburkarna är med i leken och väl kalibrerade. Frågan är om jag ska prova att ändra placeringen en aning? De främre atmosburkarna tycker jag mig inte märka alls. YPAO tyckte t o m att de skulle klassas som front height. Kan tyda på att de sitter för långt bort från soffan.


Vad har du för avstånd/grader till dem? Du kan även testa att boosta takhögtalarna 2-3dB och se om du tycker någon skillnad. Vissa tillverkare har rekommenderat detta.

#34

Postad 14 maj 2017 - 17:29

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0

Vad har du för avstånd/grader till dem? Du kan även testa att boosta takhögtalarna 2-3dB och se om du tycker någon skillnad. Vissa tillverkare har rekommenderat detta.

Rummet är 5,50 meter långt och jag sitter ca en meter från bakvägg. Därmed blir det rätt så komprimerat med högtalare baktill med en 7.2.4 setup.

Avståndet är 3 meter till främre atmos från lyssningsposition och ca 40 grader i höjdled. De bakre atmos är placerade strax bakom soffan, mellan surround och surround back, 1,70 meter bort och 60 grader i höjdledd. Samtliga atmos är placerade en meter in från sidovägg i det 4,45 meter breda rumstaket.

Ditt tips om att boosta nivån någon/några dB är inte alls dum, det ska jag testa.

Lyssnade på en konsert igår som lät bättre än någonsin! Otroligt spatiöst ljud i bakre halvan av rummet, delvis tack vare atmoshögtalarna, men även pga de förträffliga dsp-lägena i RX-A3060. Så i grund och botten är jag nog nöjd med bakre atmos. Det är de främre som ska med i leken nu.

Redigerat av Saturnus, 14 maj 2017 - 18:29.


#35

Postad 14 maj 2017 - 20:12

joakimwestberg
  • joakimwestberg
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Det låter som att vi har ungefär samma förutsättningar, dock spelar jag längst kortsidan (3.6m - långsidan är 5.5m)

Jag har min soffa och lyssningsposition 75cm från bakväggen så jag får inte fullt ut Dolbys rekommendationer på bakre takhögtalarna. Har dem på 120 grader/30 (rekommendationen är minst 125).

Det låter som du säger att främre högtalarna är alldeles för långt fram. Vad har du för takhöjd? Räkna från öronen när du sitter ned i soffan och upp till taket. Detta avstånd ska du sedan ha mellan lyssningspositionen och rakt fram i taket för att få ut 45 grader.

Rekommendationen är mellan 30-55 grader, hemma hos mig fungerar 45 väldigt bra. Minns inte riktigt hur långt ifrån mina främre satt, någonstans runt 150cm har jag för mig.

Har du takhögtalarna i linje med frontarna?

Redigerat av joakimwestberg, 14 maj 2017 - 20:46.


#36

Postad 14 maj 2017 - 20:45

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0

Det låter som att vi har ungefär samma förutsättningar, dock spelar jag längst kortsidan (3.6 - långsidan är 5.5m)
Jag har min soffa och lyssningsposition 75cm från bakväggen så jag får inte fullt ut Dolbys rekommendationerna på bakre takhögtalarna. Har dem på 120 grader (rekommenderar minst 125).
Det låter som du säger att främre högtalarna är alldeles för långt fram. Vad har du för takhöjd?
Räkna från öronen när du sitter ned i soffan och upp till taket. Detta avstånd ska du sedan ta från lyssningspositionen och rakt fram i taket för att få ut 45 grader. Rekommendationen är mellan 30-55 grader, hemma hos mig så fungerar 45 riktigt.
Minns inte riktigt hur långt ifrån mina fämre satt, någonstans mellan 120-150cm har jag för mig.
Har du takhögtalarna i linje med frontarna?

Grymt bra tips! Jag har ju fått en rejäl bakläxa här. Dina tips ligger väl i linje med Dolbys riktlinjer (som jag alltså inte följt!).

Se bl a sidan 26 i följande dokument: https://www.dolby.co...-guidelines.pdf

Mina främre atmos ska nu flyttas till korrekt position.

IMG_0356.png

#37

Postad 14 maj 2017 - 21:02

joakimwestberg
  • joakimwestberg
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

Grymt bra tips! Jag har ju fått en rejäl bakläxa här. Dina tips ligger väl i linje med Dolbys riktlinjer (som jag alltså inte följt!).

Se bl a sidan 26 i följande dokument: https://www.dolby.co...-guidelines.pdf

Mina främre atmos ska nu flyttas till korrekt position.

IMG_0356.png


Precis, har följt deras rekommendationer så pass som det gått. Testat lite olika placeringar och kom fram till att 45 grader för främre fungerade bäst i mitt rum. Bakre hade jag velat ha lite längre bak, nu är dem enbart 55cm ifrån, men det fungerar ändå riktigt bra i både Atmos och dts:x. Panoeringar och detaljerna är mycket bra!

Hade tidigare mina surround ca 60cm ovanför öronen, flyttade ner dem för några månader sedan till öronhöjd och det gjorde mycket för separationen mellan dem och takhögtalarna. Har nu även sidosurround på 80 grader då det var så tajt mellan allt och väldigt grötigt. Gjorde mycket för separationen och närvaron i ljudet, betydligt bättre än när jag hade dem på 95 grader.

Testa dig fram och se hur och vad som fungerar bäst hos dig.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.