Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Flera högtalarpar med Marantz SR7005?

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 10 januari 2011 - 20:20

thebill
  • thebill
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Hej,

Jag skall renovera lägenheten och har tänkt mig att bygga in lite högtalare i tak och väggar. Jag har tänkt mig att ha ett "hembiosystem" i vardagsrummet, två takhögtalare i köket och två in-wall i sovrummet. Planen är att allt skall kopplas till samma "central" som i sin tur kan styras via airplay. Jag har sneglat på en receiver ifrån Marantz (SR7005), då jag verkligen gillar möjligheten att köra Marantz Wizz App på Ipaden.

Om jag nu skall koppla allt detta till en och samma receiver... hur gör jag? Vad behövs? Måste jag skaffa mig en högtalarväxel? I så fall tappar jag väl möjligheten att styra allt ifrån Receivern...?

Undrar dessutom om någon vet om det finns väggkontroller som är kompatibla? Då man kan styra allt via iPaden, känns det inte jätteviktigt men det hade kanske varit en trevlig feature att kunna slå på radio/höja/&sänka osv...?

Jag har tänkt att fräsa spår i väggarna och slänga in VP-rör, så att jag slipper synliga kablar.

Vore oerhört tacksam för all hjälp, då jag egentligen är sjukt okunnig.

Tusen tack så länge!

Mvh

Redigerat av thebill, 11 januari 2011 - 22:25.


#2

Postad 11 januari 2011 - 22:58

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 084 inlägg
  • 0
För att uppfylla det du vill med en enda förstärkare så duger inte Marantz SR7005. I min Yamaha DSP-Z11 däremot kan man dela ut högtalare till någon av de fyra zoner den har.

För att göra det billigare måste du köpa en förstärkare med minst två zoner och koppla stereoförstärkare till dessa zoner. Kan inte helt billigt de heller då Marantz SR7005 bara har en zon så du måste köpa en större förstärkare än den.

Ett alternativ är att köpa en billigare receiver och ha mediaspelare i de andra rummen.

#3

Postad 12 januari 2011 - 09:52

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0
Marantz sr7005 har så vitt jag vet tre zoner för högtalare i andra rum. Du kan köra 5.1 eller 5.2 i vardagsrummet och dra två högtalare vidare till köket och två till sovrummet. Sen hur vida den klarar av att köra ut olika ljud i de olika zonerna det vet jag inte men AV7005 ska klara det. har dock inte provat den funktionen. Det blir ju en jäkla massa kabeldragning men det skulle det vara värt.

#4

Postad 12 januari 2011 - 10:57

thebill
  • thebill
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Tack för era svar!

Jag har hört att det skall funka med tre zoner, vilket lät sjukt bra! Hur ser anslutningarna ut för de andra två zonerna? Tanken är att jag drar högtalarkabel i väggarna, och sätter "vägguttag" (typ- http://www.gira.de/p...hlussdose.html). Skall jag välja ett annat typ av uttag? Förstår att det kanske inte "makes sense", men som sagt... all typ av tankar och hjälp är galet uppskattat!

Hays: Ser att du har en AV7005! Har du testat att köra Airplay?

Tack igen!

#5

Postad 12 januari 2011 - 11:04

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

  • 969 inlägg
  • 0
Hej, vi kör Airplay på SR-7005 och den är kopplad mot 3 zoner idag. Fungerar otroligt smidigt och du kan styra alla zoner helt independent ifrån Wizz App. Zon 2 kopplar du via vanlig högtalarkabel och Zon 3 får du koppla via lågnivå så du kan komplettera med en liten miniförstärkare som du ställer bakom förstärkaren bara.

Annars kan du snegla på Integra DTR-70.2 som är en ljuvlig maskin. Där har du 3 stycken förstärkta zoner och full styrning via exempelvis iPad. Integra stödjer inte AirPlay men det går lika bra att sätta en AirPort Express på baksidan så får du samma sluresultat. Dessutom kan Integra lätt kompletteras med schyssta väggpaneler från RTI där du kan byta källa och ändra volym etc.

För mer information om hur styrningen fungerar via iPad/iPhone etc se video här.
//mvh
Reference audio

Redigerat av Reference audio, 12 januari 2011 - 11:12.


#6

Postad 12 januari 2011 - 11:11

thebill
  • thebill
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Sweet! Låter riktigt bra! Då får jag passa på att fråga hur det funkar att köra Spotify? Några förslag på en liten förstärkare?

Stort tack!

#7

Postad 12 januari 2011 - 11:16

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

  • 969 inlägg
  • 0
Hej, Spotify fungerar utmärkt att spela direkt från iOS device. Tips på en liten förstärkare har du här:

Amp Box


Mvh Erik

Sweet! Låter riktigt bra! Då får jag passa på att fråga hur det funkar att köra Spotify? Några förslag på en liten förstärkare?

Stort tack!



#8

Postad 12 januari 2011 - 11:19

thebill
  • thebill
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Tack igen! Läste lite om Integran igår.. verkar riktigt bra! Undrar dock hur det blir med Airport Express? Får man verkligen samma kontroll över maskinen som med Wizz App?

#9

Postad 12 januari 2011 - 11:25

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

  • 969 inlägg
  • 0
Kontrollen över maskinen är densamma med Wizz App och Onkotron. Själva styrningen har ingenting med Appen att göra så att säga. Det är två skilda saker. När du spelar upp musik från exempelvis ipad så dyker det upp en liten symbol som du trycker på så att du aktiverar att skicka musik till AirPlay mottagaren. När du sen skall reglerar volym gör du det i med den vanliga volymregeln direkt i Spotify exempelvis. Vill du däremot ändra ingång eller stänga av maskinen måste du gå över till Wizz App eller Onkotron i Integras fall och göra detta.

Hoppas du förstår hur jag menar..
Jag lade upp en länk till en video som visar Onkotron i mitt tidigare inlägg.

Tack igen! Läste lite om Integran igår.. verkar riktigt bra! Undrar dock hur det blir med Airport Express? Får man verkligen samma kontroll över maskinen som med Wizz App?


Redigerat av Reference audio, 12 januari 2011 - 11:26.


#10

Postad 12 januari 2011 - 11:28

thebill
  • thebill
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Kikade lite på RTIs lösningar och det verkar ju som en sjukt sweet lösning! Lite extra kostnader dock... men det kanske det skulle vara värt? Blir dessutom betydligt jobbigare och mer arbete gällande kabeldragning, strömförsörjning osv...

#11

Postad 12 januari 2011 - 11:50

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

  • 969 inlägg
  • 0
Hej, gjorde ett litet förslag till dig om hur du skulle kunna lägga upp det. Se bifogad bild.

Bifogad fil(er)



#12

Postad 12 januari 2011 - 18:41

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Riktigt nice lösning det där, blir lite sugen själv på att börja "leka" mer med min 70.2..



Mvh

Micke

Redigerat av dallan1981, 12 januari 2011 - 18:41.


#13

Postad 12 januari 2011 - 18:53

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0
Är inte H/K 660 eller 760 ett alternativ, jag tänker jag på A-BUS utgången, då är det vanlig RJ45 det enda som behöver dras till zon II och zon III. H/K har även färdiga förstärkarpaneler i sitt sortiment, typ AB1 eller AB2.

EK

#14

Postad 13 januari 2011 - 08:14

thebill
  • thebill
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Får än en gång tacka för all hjälp! Galet trevligt med engagemang! Om man går tillbaka till Marantzen.. Finns det in-wall kontrollpaneler som fungerar tillsammans med den? Tänkte bara se över det alternativet också!

Thank's!

#15

Postad 13 januari 2011 - 15:46

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

  • 969 inlägg
  • 0
Jag har ännu inte satt upp något system med Marantz och RTI paneler men i teorin borde det också fungera. Men wizz app fungerar mycket bra till att styra de andra zonerna också. Vill du slippa slutsteg och driva 3 zoner direkt från amp bör du kliva upp på DTR-70.2 istället. Där har du "3 Powerd Zones".

Får än en gång tacka för all hjälp! Galet trevligt med engagemang! Om man går tillbaka till Marantzen.. Finns det in-wall kontrollpaneler som fungerar tillsammans med den? Tänkte bara se över det alternativet också!

Thank's!





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.