Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skärm till bildhantering ~2000 kr

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 juli 2009 - 20:15

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Hej

Vet att det kanske är fel forumdel men jag tänkte att ni som håller på mycket med bilder kanske kan besvara min fråga bättre än gamerkidsen. :)

Är ute efter en bra bildskärm som duger till att redigera bilder på för runt 2000 kr. Jag vet att man inte bör köpa en så billig skärm om man vill ha rätt färger, bra betraktningsvinkel m.m. Men jag vill ha en skärm som är prisvärd och som duger för ändamålet. En skärm med bra möjligheter att få en bra bild, gärna snygg, helst matt yta, helst svart eller kritvit ram, gärna usb, helst dvi kontakt, gärna pivotfunktion och övrigt bra ergonomi.

Har kollat på Benq
och

De saknar pivot och jag är lite rädd att texten ska bli för liten på en 21.5" skärm med 1920x1080 display. De har fått bra kritik men jag vill helst inte ha blank ram som reflekterar en massa av omgivningen.

Har även kikat på

och den verkar perfekt förutom att den har lite dålig betraktningsvinkel och ser lite plastig ut bakifrån (ska stå i köket). I övrigt har den pivot och enligt mig en snygg matt ram. Även den har fått bra kritik. Men den kostar ju lite mer än de andra...

Även

Har fått bra kritik och många fina omdömen på Dustin. Men den sägs kunna brumma en del vid lägre ljusstyrka än max. Men den har också pivotfunktion och verkar vara en bra skärm. En annan nackdel verkar vara den djupa ramen runt displayen som samlar damm i underkant.

Den sista skärmen jag tittat på är

Den finns det typ ingen information om. De som har sagt något om den menar att det är den bästa TN skärmen. Och Eizo är ju ett välkänt bra märke. Den är dock ganska ful enligt mig. Ser lite 1999 ut. Även den har pivotfunktion.

Har uteslutit de billigare modellerna från samsung då de brummar och har skiftande kvalité. Även Acer och LG känns som märken jag vill undvika, om de inte har något väldigt vasst som jag missat.

Vilken av dessa funkar bäst till bildhantering och surf? Det är väl surfen som gör att jag vill ha pivot då datorn används ca 85% till surf 10% bildbehandling och 5% övrigt.

Hade först tänkt mig en skärm för runt 1500-1700 nånstans, men ni vet hur det är... Men jag vill helst ligga så nära 2000 som möjligt så ge inte massa förslag på skärmar över 2500 kr. Men om ni har några vettiga alternativ till de jag nämnt så dela gärna med er av dessa!

Tack på förhand!

#2

Postad 01 juli 2009 - 20:36

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
Test av dells skärm http://www.prad.de/e...ell-2209wa.html
mer tester http://www.prad.de/e...ell-2209wa.html

Själv funderar jag på att skaffa Nec 2490WUXi-2 efterföljaren till http://www.prad.de/e...c-2490wuxi.html. Om de kan få in den till någon lokal handlare. Release datum i juli

#3

Postad 02 juli 2009 - 18:16

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Den som ändå kunde lägga 820€ på en skärm :)

#4

Postad 02 juli 2009 - 18:52

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0


Inte så farligt dyr med tanke på att den ska mäta sig med eizos skärmar för 3 gånger priset

#5

Postad 02 juli 2009 - 20:25

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Tack melanderhendrik för länken. Jag är väldigt intresserad av Dellskärmen och blev det ännu mer efter din länk. Det jag inte förstår riktigt är det där med glow som är på e-ips panelerna. Sen undrar jag om man manuellt måste gå in i menyer och ändra rotation på bilden när man använder pivotfunktionen. Jag såg att Samsung t ex hade en sensor som gjorde att bilden automatiskt roterade när man använde pivot.

Tror ni Dellskärmen har bättre bild än Eizon? Eizon har ju en TN panel, men en bra sådan.

Är väl inte så intresserad av Benqskärmarna längre tror jag, beror lite på hur mycket jag får för min bärbara iofs. Kom gärna med fler argument och förslag, men skippa gärna prat om skärmar över 2500 kr som sagt...

Tack på förhand!

#6

Postad 02 juli 2009 - 21:23

kars
  • kars
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

Det jag inte förstår riktigt är det där med glow som är på e-ips panelerna.


När man tittar på skärmen från sidan så blir det ett "skimmer" eller vad man ska säga, som att skärmen blänker lite. Det blir inte någon djup svärta direkt. Lite störande men inte hela världen.

Tror ni Dellskärmen har bättre bild än Eizon? Eizon har ju en TN panel, men en bra sådan.


Ingen TN-skärm är värd att ha. Punkt slut. :) Nä, men ärligt talat, de kan inte visa alla färger och dåliga betraktningsvinklar.

Dell-skärmen är väldigt prisvärd och jag tror du kommer bli nöjd med en sådan, jag är det iallafall.

#7

Postad 02 juli 2009 - 22:59

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
Du kan komma förbi problemet med glow om tillverkaren sätter ett polfilter framför skärmen, dock så förlorar man rätt mycket kontrast i processen.

#8

Postad 03 juli 2009 - 05:51

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Angående glow. Vad är mest störande: en TN-panels dåliga betraktningsvinkel eller en e-IPS-panels glow? Låter som att det är olika resultat av att man tittar från sidan...

Kars, hur ändrar du bilden om du ställer Dellskärmen i pivotläge? Ändras den automatiskt eller måste man ändra i bildskärmsinställningarna i skärmen eller drivrutinen? Är det smidigt eller bökigt?

Behåller den kontrasterna vid lägre ljusstyrka?

Om jag har möjlighet att köpa Eizon för 1500, är det fortfarande inte värt att ha? Jag har aldrig haft några problem med TN-paneler förr, jag kanske inte är så kräsen. Men det kanske skillnaderna blir större ju större skärmarna blir?

Tack alla för hjälpen!

#9

Postad 03 juli 2009 - 06:13

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Så här kan det (glow) se ut på en *-IPS: http://www.youtube.c...h?v=IKI7rDtKHOY

#10

Postad 03 juli 2009 - 08:43

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Enligt mig verkar det där mer störande än en bra TN-panels dåliga betraktningsvinklar. Eller är det bara vid helsvart bild detta syns? Påverkar det inte arbete med bilder?

Tycker alla att jag ska ta Dells skärm? Kan man sammanfatta det så eftersom alla säger att TN är dåligt och ingen verkar ha nåt bättre förslag? (Oj, vad otrevlig tonen i den meningen lät, men det var absolut inte min tanke!) :)

Tack alla som skriver!

#11

Postad 03 juli 2009 - 09:19

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Min personliga åsikt är att TN är skit. Men jag har inte erfarenhet av de senare modellerna, och teknik utvecklas ju. Jag tror i alla fall att bilddefekterna som man märker av vid sneda betrakningsvinklar blir lindrigare med en *-IPS än med en TN.

Beställ hem två olika skärmar och returnerna den du är mindre nöjd med. Ångerrätten ger rätt att pröva varan och lämna tillbaka den inom 14 dagar.

#12

Postad 03 juli 2009 - 09:22

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Och ja, det är svärtan som påverkas av glow-problemet.

#13

Postad 03 juli 2009 - 10:15

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Jag förstår inte varför ni bryr er om betraktningsvinkeln? Sitter ni snett mot skämen när ni redigerar era foton? :)
Jag är inte speciellt insatt i detta med panel typer men på min HP sitter det en S-PVA panel. Är det en föråldrad teknik eller varför används den inte längre? Är enormt nöjd med min skärm och tycker både betraktningsvinkel och färger är riktigt bra. Finns förmodligen mycket bättre skärmar till samma pris idag (skulle förvåna mycket om det inte gör det..) men jag sitter nöjd med vad jag har ett tag till.

#14

Postad 03 juli 2009 - 10:27

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Saken är den att man inte behöver titta från sidan för att den dåliga betrakningsvinkeln ska märkas. Om det ser bra ut i mitten och den övre delen av skärmen så kan bilden vara förvrängd på den nedre delen av skärmen - beroende på hur stor skärmen är och hur långt ifrån den man sitter.

S-PVA är bland den bästa paneltekniken man kan ha i dag, kompromissen är suverän med bra färger, betrakningsvinklar och svärta. Men tyvärr kostar det och det finns ingen S-PVA i den här prisklassen.

#15

Postad 03 juli 2009 - 10:50

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Okej, då är jag med. Tack för upplysningen Joakim. :)

#16

Postad 03 juli 2009 - 11:47

kars
  • kars
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

Kars, hur ändrar du bilden om du ställer Dellskärmen i pivotläge? Ändras den automatiskt eller måste man ändra i bildskärmsinställningarna i skärmen eller drivrutinen? Är det smidigt eller bökigt?

Behåller den kontrasterna vid lägre ljusstyrka?


Den ändrar inte bilden automatiskt vad jag vet (kanske om man har usb inkopplat? Nä troligtvis inte) så det är lite bökigt att ändra. Jag har den aldrig vertikalt, så...

Den går att kalibrerar till att ha bra färger och kontrast även vid låg ljusstyrka. I allafall med mina mått mätt.

Som sagt, för det priset hittar man nog inte så mycket bättre just nu.

#17

Postad 31 december 2013 - 13:33

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0
Väcker denna tråd till liv med samma frågeställning men nu snart 5 år senare...

Bildskärm för redigering 22"-28" Max 2000:- vilka hade ni valt mellan? Finns det någon i denna priklass som funkar bra och dessutom har pivot funktion?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.