Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

veckans utmaning (diskussionstråd)

1899 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 augusti 2012 - 10:39

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
vet inte alls om det fins intresse för det här men jag själv hade tyckt det var väldigt kul om vi hade haft "veckans utmaning" där man kommer på ett tema, sen har man en vecka på sig att få fram en bild inom det temat.
sen röstar vi fram en vinnare.
veckan efter är det ett nytt tema som gäller osv.

tycker ibland att man man har för lite inspiration när man ska ut och fota, men har man denna "tävling" så har man ju någonting att fota i alla fall om man har slut på ideer annars :)

exakt hur man ska lägga upp detta vet jag inte riktigt som tex. vem kommer på temat, hur röstningen ska gå till och allmäna regler, men det kan man ju komma på tillsammans.

någon mer som tycker det låter som en kul ide och vill dra igång? eller blir det för krångligt så att det är bättre att den här tråden dör ut så fort som möjligt? :)

ifall ni är med, kom med ideer :)

Redigerat av andreassofus, 02 september 2012 - 10:05.


#2

Postad 30 augusti 2012 - 10:46

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Jag är med, vi hade detta för några år sedan men det har fallit bort efter hand. Kanske finns det nytt intresse med ett antal nya som håller till här.

Hittade en länkt till en av de tidigare
https://www.minhembi...howtopic=251377

Redigerat av Unregistered124686ac, 30 augusti 2012 - 10:50.


#3

Postad 30 augusti 2012 - 11:53

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Jag är på.

#4

Postad 30 augusti 2012 - 18:10

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Ja då är vi tre i alla fall :)

Vi får väl vänta och se om nån mer är intresserad

#5

Postad 31 augusti 2012 - 07:16

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Hej

Absolut......Jag är med....jättebra ide Andreas :)

#6

Postad 31 augusti 2012 - 07:24

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Andreas, tycker du startar. Föreslå ett ämne, sätt en deadline, och så utser du en vinnare som kör nästa runda. Du kan ju kopiera reglerna från tidigare. Dock så tycker jag nog att det är OK att kommentera bilder i samma tråd, tidigare hade vi en bildtråd och en kommentarstråd och det är lite onödigt tycker jag

#7

Postad 31 augusti 2012 - 07:31

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Andreas, tycker du startar. Föreslå ett ämne, sätt en deadline, och så utser du en vinnare som kör nästa runda. Du kan ju kopiera reglerna från tidigare. Dock så tycker jag nog att det är OK att kommentera bilder i samma tråd, tidigare hade vi en bildtråd och en kommentarstråd och det är lite onödigt tycker jag


Håller med que....Helt onödigt att ha 2 seperata trådar för samma ämne....nej kör allt här :)

#8

Postad 31 augusti 2012 - 07:48

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Nja, skapa en ny tråd per tävling. Låt kommentar och resultat ligga i samma tråd. För nästa tävling skapas en ny tråd



#9

Postad 31 augusti 2012 - 08:00

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0
Är upplägget samma som föregående runda att det skall utses en "vinnare" av bidragen som ev. bestämmer nästa tema och dess restriktioner?
Orsaken att det fanns olika trådar för kommentar och bild var tidigare att bilderna skulle "tala för sig själva".
IMHO anser jag att till och med en titel påverkar tolkningen av bilden.

#10

Postad 31 augusti 2012 - 08:24

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Andreas, tycker du startar. Föreslå ett ämne, sätt en deadline, och så utser du en vinnare som kör nästa runda. Du kan ju kopiera reglerna från tidigare. Dock så tycker jag nog att det är OK att kommentera bilder i samma tråd, tidigare hade vi en bildtråd och en kommentarstråd och det är lite onödigt tycker jag

japp reglerna kan vi ju köra samma typ.
hade tänkt mig nåt liknande:
bilen måste vara tagen efter tävlingen är igång.
får ej vara manipulerad
1 bild per person och tävling

jag tycker dock inte att vi ska sitta och kommetera bilderna under tiden och skriva hur fina vissa bilder är och så,, det kan nog påverka röstningen sen.
egentligen vore det roligast om man inte visste vem bilderna kom ifrån men det blir nog svårt att fixa.

jag kan fixa första utmaningen men jag vill inte utse en vinnare själv.
kan man inte göra så att alla skickar ett pm till mig om vem dom röstar på och sen räknar jag ihop när det är dags.

vinnaren får komma på ett nytt ämne och då skickar man sin röst till denna person.




Är upplägget samma som föregående runda att det skall utses en "vinnare" av bidragen som ev. bestämmer nästa tema och dess restriktioner?
Orsaken att det fanns olika trådar för kommentar och bild var tidigare att bilderna skulle "tala för sig själva".
IMHO anser jag att till och med en titel påverkar tolkningen av bilden.


jo det är typ så det är tänkt.
du har rätt angående att en titel påverkar tolkningen men det är ändå inte så ofta man har en titel på bilden man lägger upp här.
men som sagt så tycker jag inte heller att man ska kommentera bilderna uter tävlingens gång.
så man behöver ju egentligen ingen separat tråd för det heller eftersom det inte ska sägas nåt.

regler och utse vinnaren och "grattis till vinnaren" borde man kunna ta i bildtråden .

#11

Postad 31 augusti 2012 - 08:56

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Gör en Poll annars på de bilderna som lagts upp i tråden efter att ett viss datum nåtts.

#12

Postad 31 augusti 2012 - 08:57

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
att det var den som utlyste tävlingen som utsåg vinnaren var nog inte enbart en smidighetsgrej utan också att det var den som angav ämnet som bäst kunde bedömma hur de olika förslagen har bäst tolkat det, men det går också att låta alla rösta

#13

Postad 31 augusti 2012 - 08:59

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0
Kan alla hålla sig från att skriva ord fram till ett visst datum behöver man verkligen inte dela trådarna.

#14

Postad 31 augusti 2012 - 10:55

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Gör en Poll annars på de bilderna som lagts upp i tråden efter att ett viss datum nåtts.



vad är en poll? :)

att det var den som utlyste tävlingen som utsåg vinnaren var nog inte enbart en smidighetsgrej utan också att det var den som angav ämnet som bäst kunde bedömma hur de olika förslagen har bäst tolkat det, men det går också att låta alla rösta

mjo det klart, men jag tror inte jag är kapabel till att få fram en vinnare och motivera varför :)

Kan alla hålla sig från att skriva ord fram till ett visst datum behöver man verkligen inte dela trådarna.


det borde gå tycker jag. det är ju bara att skriva i reglerna längst upp att bilderna inte får kommenteras

#15

Postad 31 augusti 2012 - 11:41

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Poll är omröstning. Brukar finnas sådana funktioner i forum.

#16

Postad 31 augusti 2012 - 12:03

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
ska man lägga till den funktionen när tiden för bidrag är ute då så man ser vem som ska vara med i den omgången, sen skriver man bara dom namnen i röstningsfunktionen då?
eller hur har du tänkt?

#17

Postad 31 augusti 2012 - 14:40

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Typ. Man skapar en omröstningstråd när alla bidrag är inne. Så får alla samma förutsättningar.

#18

Postad 31 augusti 2012 - 15:02

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
japp det låter som en bra ide tycker jag.

men vi knaske ska vänta och se om inte fler vill vara med.
vi är bara 4st än så länge.

#19

Postad 31 augusti 2012 - 18:43

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Nä vi är fler men alla kanske inte gillar att småprata... ;)

:P

#20

Postad 31 augusti 2012 - 18:51

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Japp....tror jag med......vissa har ju inte mun-diare som vi ... :rolleyes:

#21

Postad 31 augusti 2012 - 18:55

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
så kan det va, men det vore ju ändå bra att få veta om det finns intresse, eller ska jag köra igång en tävling?

#22

Postad 31 augusti 2012 - 19:31

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

så kan det va, men det vore ju ändå bra att få veta om det finns intresse, eller ska jag köra igång en tävling?


Tror det är lika bra för även om folk skriver att de ska vara med är det inte alltid det blir så i slutändan ändå så bara kör och se vad som händer :)

#23

Postad 31 augusti 2012 - 19:55

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Ikväll orkar jag inte men kan fixa den nya tråden i morgon (tror jag) :)

#24

Postad 31 augusti 2012 - 21:22

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Jag tycker det gamla upplägget vi hade här (veckans tävling, vinnaren utsåg nästa tema och vinnare, kommentars tråd) funkade bra. Att vi inte har haft någon på länge beror nog på att vi i princip gick igenom alla sorts tävlingar man kan hitta på :P Men det var kul! Sen hade vi även lite "mer" moderator närvaro då... vilket vi inte har nu. Det hjälpte att hålla fin ordning på tävlings trådarna tycker jag.

Men vi kan lika gärna sköta det själva också. Jag tycker/röstar för att ha separat tävlings tråd och separat "mun diare" tråd ;)
Bilderna bör tala för sig själva... Röstnings funktion för att ta fram vinnaren låter som en bra ide, då vi redan haft "vinnaren utser nästa vinnare" typ av tävling. Däremot så får vinnaren bestämma nästa tema... tycker jag :)

Redigerat av Mikael_R, 31 augusti 2012 - 21:22.


#25

Postad 31 augusti 2012 - 21:31

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
men vad är det vi ska prata om i den andra tråden menar ni ?
ska jag starta upp två trådar?

röstning tycker jag vi kör på, lägger in en röstfunktion när tävlingen är över, med namnen på personerna som varit med. man får rösta en gång och givetvis inte på sig själv :)

#26

Postad 31 augusti 2012 - 21:41

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
mun diare'n måste ju hamna nånstans, vi kan inte ha sånt i en fin tävlingstråd med fina bilder eller? :P

Nä, men man kan ha kommentar tråden till att diskutera de olika ämnena vi har varje vecka vilket kan vara lärorikt för alla deltagare, vi kan ventilera vad vi tycker om ämnen och bildinnehåll. Se det som ett forum i forumet där vi har en öppen dialog om tävlingen eller vad tävlingen handlar om. Man kan säga grattis till vinnaren där också... det gjorde vi förut. Det vart lite mysigt tycker jag, det var tävlingens myshörna typ. Man skulle kunna använda tråden till röstningen också.

Redigerat av Mikael_R, 31 augusti 2012 - 21:42.


#27

Postad 31 augusti 2012 - 21:47

Unregistered5bb908bc
  • Unregistered5bb908bc
  • Forumräv

  • 718 inlägg
  • 0
Röstningen skulle ju kunna ske via "+1" funktionen också för att göra det enkelt. Bara en idé :)

Redigerat av Unregistered5bb908bc, 31 augusti 2012 - 21:47.


#28

Postad 31 augusti 2012 - 22:19

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
japp det låter bra.
vi startar ny tråd för varje tävling, men diaré-tråden kan va den samma hela tiden eller?
vad ska vi döpa den till, för vi kan väl inte döpa den till diaré tråden ? :P

din ide EA var ju inte så dum heller faktiskt. nån mer som tycker det låter bra?

#29

Postad 01 september 2012 - 06:52

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
vi kan väl döpa den till "kommentar till veckans tävling" om inte "diare tråden" duger... :P

+1 funktionen borde funka rätt bra! Bara att klicka den bild man tycker bäst om.

#30

Postad 01 september 2012 - 06:55

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
ja det namnet kanske är mer lämpligt :)
försöker bara komma på ett tema men jag vet inte vad jag ska välja faktiskt.
önskemål någon? :)

#31

Postad 01 september 2012 - 07:23

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Katter 8)

;)

Nä men kolla om du kan komma på något som är säsongspassande. Och det är ju en fördel också om det är något de flesta kan ta.
Soluppgångar och nedgångar tex. Vatten. Skuggor. Frysta rörelser osv.

#32

Postad 01 september 2012 - 08:26

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
"fyrbenta djur" är väl lämplig för just den typen av djur, då har man öppnat upp för andra tävlingar med andra typer av djur

#33

Postad 01 september 2012 - 09:58

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Fyrbenta djur är bra.

Funderade också på projekt inomhus eftersom det ska bli skitväder till veckan :)

#34

Postad 01 september 2012 - 17:34

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Fixar tävlingen i morgon, så blir det söndag till söndag :)
Sen får man rösta hela måndagen eller hur ska vi göra?

Sen tänkte jag på att använda +1 funktionen.
Man har ju verkligen ingen koll på hur många gånger folk röstar då.

Kanske man ska skicka ett pm till den som bestämmer för den veckan.
Hur gör vi om det blir oavgjort?

Nu får ni hjälpa mig med detaljerna :)

Redigerat av andreassofus, 01 september 2012 - 17:37.


#35

Postad 01 september 2012 - 17:40

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Testade +1, och det verkar som att man endast kan använda den en gång per bild, och att man inte kan använda den på sin egen, så det ser ut att funka

#36

Postad 01 september 2012 - 17:42

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Ah smidigt. Då var ju det fixat :)

#37

Postad 01 september 2012 - 17:59

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Fast +1 gör ju att man kan plussa alla bilder om man så vill... :rolleyes:
Dessutom misstänker jag att en del kommer vara ivriga och trycka på knappen innan alla bidrag kommit in.

Kul att återuppliva det här i alla fall. Har väl själv inte lagt upp en enda bild (bara tittat på alla andras mästerverk) sedan tävlingarna gick av stapeln sist. Kommer väl iofs inte lägga upp någon nu heller då kravet var att den skulle vara tagen under veckan (inget fel med det, men sånt hinns sällan med)...

#38

Postad 01 september 2012 - 20:25

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0
+1 knappen gör att det är möjligt att klicka varje enskild bild utom sin egen.
Trådskaparen kan lägga till en "poll" i första inlägget vid redigering av inlägget.
Vet inte vad som är smidigast eller hur vi gjorde sist någon som minns eller har kollat efter de gamla inläggen?
Kul att ni drar igång detta igen!

#39

Postad 01 september 2012 - 20:28

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Fast +1 gör ju att man kan plussa alla bilder om man så vill... :rolleyes:
Dessutom misstänker jag att en del kommer vara ivriga och trycka på knappen innan alla bidrag kommit in.

Kul att återuppliva det här i alla fall. Har väl själv inte lagt upp en enda bild (bara tittat på alla andras mästerverk) sedan tävlingarna gick av stapeln sist. Kommer väl iofs inte lägga upp någon nu heller då kravet var att den skulle vara tagen under veckan (inget fel med det, men sånt hinns sällan med)...


Precis. +1 fungerar inte på det viset. Bättre att ha en omröstningstråd med poll i så fall, tycker jag personligen. Det möjliggör bara en röst per användare samt att man kan se vilka användare som röstat vad (så att man inte röstar på sin egna tex)

#40

Postad 01 september 2012 - 23:02

Unregistered2d8d729c
  • Unregistered2d8d729c
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0
Personligen ser jag inget problem med +1-systemet, då kan man ju gilla flera bilder om man har svårt att bestämma sig mellan några, bästa bilden borde ju ändå få mest +1 liksom.. Men självklart funkar ju det andra alternativet också väldigt bra.

Det man skulle kunna göra om en sådan omröstning görs är att tex Andreas eller valfri person varje vecka är lekledaren, man skickar pm till den personen med länk till bilden, sen lägger han ur alla bilder i ett inlägg samtidigt, efter det så röstar man.

#41

Postad 02 september 2012 - 07:02

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Tycker nog också +1 fungerar fint, man kanske vill rösta på flera bilder. Tror det är viktigt att inte krångla till det för mycket, utan försök göra det så enkelt som möjligt att hantera annars är risken att det är få som orkar bidra.

Sedan är det väl inte att vinna utan att delta som är viktigast ;-), från tidigare så tyckte jag kommentarerna var viktiga, det är det som ger en möjlighet att förbättras.

Kanske räcker det med en kommentarstråd till alla tävlingstrådarna, vi skulle kunna fortsätta med denna tråd för att kommentera bilderna. Trevligt att man kan ge lite kommentarer och tycka till om de olika bidragen

#42

Postad 02 september 2012 - 07:46

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
tycker jag med, vi kan ha en kommentar tråd som gäller för alla tävlingar och diskussioner

#43

Postad 02 september 2012 - 09:52

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
jag kör +1 röstning i min veckans utmaning samt skriver dupp dom få reglerna som finns.. så får vi se hur det funkar, sen får vi fustera till nästa omgång, eller knaske att varje ny tävling har sina egna regler som vinnaren får bestämma. vi får se.

#44

Postad 02 september 2012 - 10:14

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
nu är tävlingen igång. gå in i tråden och läs reglerna och se om det är något jag bör ändra.
kom ihåg att svara inte där utan svara i dn här tråden. det är enbart bilder som ska vara i utmaningstråden :)

#45

Postad 02 september 2012 - 11:33

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Laddar man själv upp bilden eller skickar man till tävlingsledaren?

#46

Postad 02 september 2012 - 11:35

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Vet inte. Kanske man ska skicka bilderna till mig, så vet man inte vem dom kommer ifrån.


#47

Postad 02 september 2012 - 11:38

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Tror det är lika bra så slipper några komma från Flickr och några från mhb osv

#48

Postad 02 september 2012 - 12:18

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
japp. så alla som använder vattenstämpel. ta bort dom innan bilden skickas till mig :)

ska jag lägga ut alla bilder samtidigt, eller ska jag lägga in dom direkt när jag får dom?

#49

Postad 02 september 2012 - 12:48

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Samtidigt tycker jag.

#50

Postad 02 september 2012 - 12:54

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
fast då kan jag ju inte lägga upp bilderna förrän lördag kväll. men man ska ju inte rösta förrän på söndag ändå så det blir ju bra kanske..



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.