Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Off Topic

130 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 maj 2013 - 13:23

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Tänkte att det kunde vara bra att ha en sådan tråd där vi kan diskutera olika saker som också rör Fotografering men som kanske inte passar i nån kategori ?

Fick detta tipset av Goa vilket jag tyckte var en bra ide. :)
Vi får väl se hur pass bra den är då...


Som sagt så ska jag på en intervju ang ett jobb under sommaren som fotograf.

Och detta har jag skrivit i en annan tråd men orkar inte skriva om allt igen :)
Jag vill tacka xray för alla tipsen som du skrev om i den andra tråden.

Som svar:
Dom har redan sett lite bilder som jag tagit och dom tyckte att dom var helt ok för den sortens jobb.

Vi skall träffas på ett fik i stan och fika samtidigt som intervjun pågår.
Detta jobbet är ju inte som proff fotograf eller så utan mest till att fota evenemang och skol/ förkolefoton.....samt en hel del studentbilder......osv osv.

Sedan är det ju bara i från 3-6 månader, sedan är det ju tim anställning som gäller.
Jag ser detta som en kul grej och kanske erfarenhet rikare.

Och denna "Proffs" utbildning som dom erbjuder gratis, nja, den kan säkert tillföra en hel del, men det mesta kanske man redan vet.....fast jag kan ju inte så mycket om ljusmätare och blixtrar och sådant eftersom jag aldrig har använt det, så för den sakens skull kan det ju vara bra :)

#2

Postad 30 maj 2013 - 13:27

Unregistered31881
  • Unregistered31881
  • Beroende

  • 1 253 inlägg
  • 0
Jag ser att dina s börjar ta slut morgan. Om du vill kan du få några av mig här

sssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss


=)

#3

Postad 30 maj 2013 - 13:32

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
sssss ? :)

Jag ska vara där kl 16,00 idag , berättar mer sen hur det gick och vad dom sa

Redigerat av mstoltz, 30 maj 2013 - 13:34.


#4

Postad 30 maj 2013 - 13:37

Unregistered31881
  • Unregistered31881
  • Beroende

  • 1 253 inlägg
  • 0

Detta jobbet är ju inte som proff fotograf eller så utan mest till att fota evenemang och skol/ förkolefoton.....samt en hel del studentbilder......osv osv.

saknas något s där så tänkte jag delar med mig av mina vettu =)

Redigerat av Unregistered31881, 30 maj 2013 - 13:37.


#5

Postad 30 maj 2013 - 13:37

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
grypiskt goa ;)

Vad roligt morgan, har sett sådanna jobb i annonser ibland som skolfotograf. Gäller att kunna studioteknik då som blixtar, softboxar, ljusmätare, bakgrunder och hur skuggor och sånt i ansiktet. Sånt är riktigt svårt så utbildningen är nog mer än nödvändig om man inte hållt på med det tidigare.
Alltid bra med gratis utbildning :) det har du ju nytta av privat sen också.
jag håller tummarna för att du får jobbet :)

#6

Postad 30 maj 2013 - 13:49

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Förmodar att dom har med sig album (skolfotografier o andra evenemang) som du kan sitta o bläddra i medans ni fikar, då kan det vara bra om du har ett par bilder utskrivna som de kan titta på medans du "ögnar" igenom deras skolalbum. Detta kan i sin tur öppna upp för andra diskussioner utifrån dina bilder, vilket ju också kan stärka din personlighet som öppen och social vid intervjun. :)

Redigerat av xray, 30 maj 2013 - 13:50.


#7

Postad 30 maj 2013 - 14:02

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Fan va kul! Många proffs har börjat som skolfotograf. Bra tempo och socialt. Du får en snabb utbildning för du får veta allt som behövs sen får du säkert nån bok eller broschyr med snabba tips och riktlinjer. Bra erfarenhet är det helt klart.

#8

Postad 30 maj 2013 - 14:09

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
He he he...TaSk Ska du ha Goa :)

Ja att få utbildningen är nog det som man strävar lite efter, så att man kan lära sig detta med blixtrar softboxar osv osv..

Äh han har väl med sig en lapptopp eller nått...he he.

Johan, har du kommit hem , välkommen hem mannen, hoppas du haft en underbar resa !!
:)

#9

Postad 30 maj 2013 - 14:38

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Kul Morgan! Lycka till!

Johan är inte hemma... Den f-n ligger vid poolen och latar sig...

http://instagram.com/p/Z79q5xqv2C/

;)

Han har tagit över 800 bilder har han sagt!

Jag har inte ens börjat redigera mina :P kör en knobloch... Ni får se mina om ett halvår...

#10

Postad 30 maj 2013 - 16:14

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
898 plus 636 st men mycket är serietagning eller skit. Dokumenterar mer än fotar. :)

#11

Postad 30 maj 2013 - 17:18

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Så nu har jag varit där och det blev en snabbt avslut på intervjun från min del kan jag säga.
Jag vill även på detta vis lyfta ett varningens finger.

Inget av den informationen som jag fått i början när jag sökte jobbet stämde med den info jag fick under intervjun.

För det första skulle jag bokstavligen säga adjö till allt vad ledighet hette sa han rätt ut i början av intervjun.
Att ha familj och 4 barn och en fru med hjärtfel som när som helst kan behöva vård, var inget dom tog hänsyn till sa dom .

Arbetsdagen ser ut som så att du börjar runt 05,00-05,30 på morgonen och har du tur kommer du hem vid 18,00 men för det mesta jobbar du till runt 19,00-21,00 på kvällen.

Lunch...ja hinner du äta ett äpple under tagningarna ska du se det som en fördel, dom flesta fotografer har ingen så kallad lunch på dagarna, utan det är ett högt tempo och bara att bita ihop och köra på...säger han.

Jag sitter där med hackan i bordet och kan knappt tro mina öron.....

När han sedan börjar dra upp att jag skall köra land och rike runt med en ca 100 kg utrustning och bo på hotell, så ifråga sätter jag den info jag fick när jag sökte jobbet, dvs att jag skulle inte behöva köra eftersom alla jobb fanns i Halmstad...

Då skrattar han högt och säger jaja lite försköning av det, men så ser verkligheten ut tyvärr.

Utbildning....ja visst den fanns...betald ?...Nja inte sådär värst, det var deras egna utbildning, men du var tvungen att ta dig till karlshamn och sedan skulle du själv bekosta övernattning och logi, mat och allt.........

Sedan skulle man gå praktik 1-2 månader med bara en halv lön......Hur f** ska man kunna försörja sin familj på en halv lön ???

Jag sa att jag tyckte att detta var ett jäkla sätt att försöka få¨folk....

JO....!!!!! Det var inte ens DET företaget man skulle jobba i som man sökt till, utan det var ett annat........så jag hade tydligen sökt till ett företag jag inte ens visste fanns....!!

Redigerat av mstoltz, 30 maj 2013 - 17:19.


#12

Postad 30 maj 2013 - 17:22

Unregistered31881
  • Unregistered31881
  • Beroende

  • 1 253 inlägg
  • 0
Wow.....
Vilka spån. och ljuger i jobbbeskrivningen dessutom.

Redigerat av Unregistered31881, 30 maj 2013 - 17:22.


#13

Postad 30 maj 2013 - 17:24

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Wow.....
Vilka spån. och ljuger i jobbbeskrivningen dessutom.


Ja, jag blev riktigt förvånad samt förbannad...
ja ja, där ser man hur seriösa vissa är....

#14

Postad 30 maj 2013 - 17:33

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Ja, jag blev riktigt förvånad samt förbannad...
ja ja, där ser man hur seriösa vissa är....


Är ju rätt galet faktiskt. Framförallt gör dom det ju mkt svårare för sig att höja sökandes förväntningar innan intervjun så att alla som kommer dit har helt fel uppfattning. Hade nog varit bättre för dom att säga hur det går till, de hade förmodligen ändå fått folk som sökt.

#15

Postad 30 maj 2013 - 17:53

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Vilka företag handlar det om?

#16

Postad 30 maj 2013 - 18:12

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Hej ...det var tydligen Photomic, men företaget man skulle jobba i hette något annat.

Ja ett sånt jobb kanske är bra för dom hungriga tonåringarna som varken har familj eller annat, men för en sådan som jag som har hus och barn så funkar det inte.

Men att få två helt olika versioner, är ju helt galet.......
Jag kom ju dit i tron att det skulle vara ett bra jobb, men fick skräck scenarier om hur det egentligen går till

#17

Postad 30 maj 2013 - 19:25

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
har du kontaktat photomic efteråt och berättat situationen?

#18

Postad 30 maj 2013 - 19:41

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

har du kontaktat photomic efteråt och berättat situationen?


Nej, jag funderade på att göra det...får se om jag gör det, det kan ju hjälpa andra...

För jag tycker inte att det är ok, eller om det ens är lagligt att jobba så mycket och knappt lunch eller raster ?
Får se om jag gör det i morgon...

Redigerat av mstoltz, 30 maj 2013 - 19:45.


#19

Postad 30 maj 2013 - 19:46

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
EDIT: Hittade denna länken som handlar om dom......fast nu handlar det ju inte om anställning, men hur dom lurar och behandlar sina kunder ......sista inlägget är ju för ca 1,5 år sedan

http://knyt.se/group...pa-photomiccom/

#20

Postad 30 maj 2013 - 20:01

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Det där med arbetstider var konstigt. Kanske menade de att arbetstiderna blir så konstiga i början av en anställning då man är lite ovan med arbetet. Om inte så var fallet följs inte lagen. Du skulle frågat vad det anser om fackliga kollektivavtal.

#21

Postad 30 maj 2013 - 20:05

Unregistered31881
  • Unregistered31881
  • Beroende

  • 1 253 inlägg
  • 0
Nja tiderna är la inte direkt olagliga. Man har la rätt till 11 timmar mellan arbetspassen och allt under det är inte ok enligt facket. Dock inte om han slutar vid 21 blir ju bara 8 timmar

Redigerat av Unregistered31881, 30 maj 2013 - 20:06.


#22

Postad 30 maj 2013 - 20:17

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Jag kan inte vilka lagar som gäller för vilka tider, bara tanken att behöva jobba så långa dagar 5 dar i veckan.....ush.
Han menade att dagarna ser ut så under hela tiden eftersom det är hög sessonger med en massa skol / förskolefoton.

Jobbet skulle vara mellan dessa månaderna som det var mest att göra...sedan skulle det vara slut

#23

Postad 30 maj 2013 - 20:25

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Inte speciellt lagligt att inte få ha matrast osv....

#24

Postad 30 maj 2013 - 20:33

Unregistered31881
  • Unregistered31881
  • Beroende

  • 1 253 inlägg
  • 0

Inte speciellt lagligt att inte få ha matrast osv....


Helt korrekt

#25

Postad 30 maj 2013 - 20:37

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Nej, det tyckte jag med.......
Hur som helst så avbröt jag intervjun halvvägs in, och avböjde mig jobbet.

Han hade liksom den attityden att " ja men tänk, då får du ju fotografera mycket som du nu ville "
Ja det kan jag göra hemma med.....

Sedan gick jag....

#26

Postad 30 maj 2013 - 20:39

Unregistered0e1606e8
  • Unregistered0e1606e8
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0
Huua vilket bemötande av en arbetsgivare. Snacka om att dom vet att det finns många som vill in i branschen.

Låter nästan som de satt unga i system och jobbar sönder dom.

#27

Postad 30 maj 2013 - 20:45

Unregistered31881
  • Unregistered31881
  • Beroende

  • 1 253 inlägg
  • 0

Nej, det tyckte jag med.......
Hur som helst så avbröt jag intervjun halvvägs in, och avböjde mig jobbet.

Han hade liksom den attityden att " ja men tänk, då får du ju fotografera mycket som du nu ville "
Ja det kan jag göra hemma med.....

Sedan gick jag....



Strongt gjort!!

#28

Postad 30 maj 2013 - 21:17

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Strongt gjort!!

:)

#29

Postad 19 juni 2013 - 15:00

Unregistered31881
  • Unregistered31881
  • Beroende

  • 1 253 inlägg
  • 0
Är det bara jag som har den där gnagande känsla varje gång man gör massa arbete i lightroom lr rent generellt att det är minst lika mkt efterarbetet som gör kortet numera. Ibland får jag känslan av att jag fuskar när jag sätter igång i lightroom lr ps för att få fram en känsla lr ton i bilden.

Antar att jag är kvar i stenåldern när man inte hade de möjligheterna.

#30

Postad 19 juni 2013 - 15:16

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Tror inte att du behöver ha dåligt samvete eftersom det även under den analoga eran var möjligt att göra vissa justeringar, förutsatt att man hade tillgång till mörkrum och annan nödvändig utrustning... :)

#31

Postad 19 juni 2013 - 16:08

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Är det bara jag som har den där gnagande känsla varje gång man gör massa arbete i lightroom lr rent generellt att det är minst lika mkt efterarbetet som gör kortet numera. Ibland får jag känslan av att jag fuskar när jag sätter igång i lightroom lr ps för att få fram en känsla lr ton i bilden.

Antar att jag är kvar i stenåldern när man inte hade de möjligheterna.


Så har det varit för mig nästan sen jag började fotografera ;)
Jag anser också att det ÄR minst lika mkt efterarbete som foto som gör resultatet men som Xray skriver är ju inte det unikt för digitalfoto.

Däremot verkar det vara rätt mkt åsikter om vad som är "tillåtet" osv från andra, framförallt icke fotografer gällande redigering. Vissa jag snackar med säger till exempel att det ska se ut som man ser med ögonen mm det är bara det att ett foto ser väldigt sällan ut likadant som ögonen uppfattar samma vy :P En sensor+optik fungerar inte likadant som ögon gör.

Sen tycker inte jag fotografering är avbildning. Utan foto i min värld är konst och konst har väldigt få gränser, om ens några.

#32

Postad 19 juni 2013 - 16:53

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Eftersom kameran inte ser det ögat ser så måste man greja rätt mycket i datorn, det jag försöker åstadkomma först och främst i datorn är att få fram samma känsla som jag hade när jag stod på den platsen ich tittade på mitt motiv.

Sen kan man ju dra på med lite mer färger och så om man känner för det :)
Sen kan man ju göra som scott kelby gör och klimat bort störande byggnader, bilar, båtar , människor eller varsin helst för att bilden ska bli perfekt, det tycker jag dock är fusk eftersom då betraktaren tror att den platsen finns på riktigt vilket den inte gör med tanke på allt som är borttaget.

Men det är ju upp till var och en :)

#33

Postad 19 juni 2013 - 17:13

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Jag har själv just nu väldigt svårt med att få fram känsla i mina bilder, verkar som man tappat stinget och som det känns ibland...suget med.
Och jag har med tänkt precis som du Goa, att tänk om man minimalt kunde redigera sina bilder och ändå få fram den känslam man är ute efter, det hade varit bra.

Läste på nån sida...det var en tjej som hade kanonfina bilder med härliga känslor i.......hon skrev att hon max spenderar ca 2-3 minuter på varje på med redigering, sedan om det är sant vet ju inte jag, men fina var dom.

Visst finns det preset osv, men det är ju inte alla bilder dom funkar på...

Sedan tycker inte jag att det är fusk att försöka redigera fram en känsla i sina bilder.........bilden och motivet ska ju försöka tilltala betraktaren så att hon / han får samma känsla som du och det kan vara svårt.

Däremot kan jag tycka att det är fusk om man försöker få en bild att likna nått helt annat än vad motivet var när man tog bilden.... tex att lägga till en massa byggnader eller annat...det kallar jag mer fotomontage av nått slag.....men det kanske bara jag .

#34

Postad 19 juni 2013 - 17:17

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Precis och det är det jag tycker är så skönt med foto och redigering. Alla gör på sitt sätt vilket ger väldigt varierande resultat. Så länge man är ärlig med vad man gör och respekterar varandras stilar osv :)

Sen får man ju också vara medveten om att folk "ser" olika saker. Mitt intryck av ett tillfälle kan vara helt olikt någon annans på samma plats och tidpunkt. Kolla exempelvis Monéts tidiga målningar vs hans sena (han blev mer och mer synskadad ju äldre han blev) Ett exempel på någons verklighet som förändras oavsett om han står vid exakt samma damm vid varje tidpunkt han målade.

#35

Postad 19 juni 2013 - 17:48

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Bra synpunkter här...

Jag dömmer sällan någon fotograf för deras bilder. Alla har sina sätt att se, och sina sätt att avbilda det som dom känner. Att vara öppen för det är inspirationen till ens egna sätt att se och avbilda. För som Simon sa, foto är konst... nuff said...

Jag har svårt att ta till mig sånt som "regler" och "måste se ut på ett visst sätt", tycker inte om när man förespråkar att "detta" är rätt för porträtt och allt annat är fel.

I övrigt, för att svara på Goa's inlägg. Jag tror att när man känner att efterarbetet tar överhand så kanske man ska backa lite, för sin egen skull, för att inte tröttna på det liksom. Kanske hålla sig till "standard" redigering en period.. typ ställ in profilen i LR att likna Jpeg filen från kameran, och dra inte mer i reglagen än vad det behövs. Eller så kanske man kan ha det med sig i tankarna när man fotar... typ bestämma på plats att den här bilden ska se ut som det jag ser. eller nåt... :)

#36

Postad 19 juni 2013 - 17:56

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
är nog helt klart en idé mikael! Visst är det så att med möjligheter kommer ovillkorligen stunder då man överredigerar och då brukar det vara smart att relaxa lite ett tag eller vänta med en bild man känner sig osäker på och sen se den med nya ögon nån dag senare. Var det som verkade som en bra idé för en dag sen lika bra idag? kanske inte osv.

#37

Postad 19 juni 2013 - 18:11

Unregistered31881
  • Unregistered31881
  • Beroende

  • 1 253 inlägg
  • 0

Bra synpunkter här...

Jag dömmer sällan någon fotograf för deras bilder. Alla har sina sätt att se, och sina sätt att avbilda det som dom känner. Att vara öppen för det är inspirationen till ens egna sätt att se och avbilda. För som Simon sa, foto är konst... nuff said...

Jag har svårt att ta till mig sånt som "regler" och "måste se ut på ett visst sätt", tycker inte om när man förespråkar att "detta" är rätt för porträtt och allt annat är fel.

I övrigt, för att svara på Goa's inlägg. Jag tror att när man känner att efterarbetet tar överhand så kanske man ska backa lite, för sin egen skull, för att inte tröttna på det liksom. Kanske hålla sig till "standard" redigering en period.. typ ställ in profilen i LR att likna Jpeg filen från kameran, och dra inte mer i reglagen än vad det behövs. Eller så kanske man kan ha det med sig i tankarna när man fotar... typ bestämma på plats att den här bilden ska se ut som det jag ser. eller nåt... :)


Helt klart. att köra presets nu är verkligen super. tar mig max 30 sek att fixa till bilden vilket känns precis lagom. Ibland är det dock otroligt kul tycker jag av rent nördiga skäl att lägga ner timmar på just en bild bara för att man kan.

Fotografering är ju så otroligt mångfaldigt. Och med dagens teknik är det inte bara längre kortet man tar utan även kortet/känslan man kan lyckas redigera fram. Oftast när jag tar kort så vet jag någorlunda i huvudet hur jag vill att bilden ska se ut. Men tycker diskussionen är otroligt intressant.

#38

Postad 19 juni 2013 - 18:11

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Ett perfekt tema för nästa utmaning kanske. "Oredigerat" :)

#39

Postad 19 juni 2013 - 18:15

Unregistered31881
  • Unregistered31881
  • Beroende

  • 1 253 inlägg
  • 0

Ett perfekt tema för nästa utmaning kanske. "Oredigerat" :)


Funderade faktiskt på en tråd för just oredigerade bilder, Straight out of the camera.

#40

Postad 19 juni 2013 - 18:23

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Funderade faktiskt på en tråd för just oredigerade bilder, Straight out of the camera.


Den funderingen har jag också haft. Unplugged foton ;)

#41

Postad 19 juni 2013 - 18:33

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Unplugged :D Bra sagt!

#42

Postad 19 juni 2013 - 18:37

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Bra idé. Men då får man ju fota i jpeg för då blir dom lite bättre i alla fall :)

#43

Postad 19 juni 2013 - 18:40

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
He he...men hur kan man egentligen veta om dom blivit redigerad eller inte.....
Man får ju helt klart tro på den som lägger upp fotot.......

Men detta kan ju faktiskt vara ett bra sätt att kanske lära sig mer om ljust detta med inställningar, bländare, slutartider, vitbalans , ljus...osv osv osv...

Vi säger att tex " Kalle" lägger upp en fantastikst oredigerad bild och delar med sig av hur han gick tillväga osv..

#44

Postad 19 juni 2013 - 21:25

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Hm, jag har sparat två inställningar till LR, en för DX kamerorna och en för V1'an, och det är princip det jag använder för framkallning, samt att jag justerar exponering och lägger på lokal skärpa, detta tar nog inte mer än 15-20 sekunder per bild, att sitta och peta mer på en bild görs kanske inte oftare än en gång i månaden och då blir det nog oftast i PSE, då man kanske behöver klona mer eller använda lager

#45

Postad 20 juni 2013 - 08:21

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
1. Jag tycker man kan se det som att måla. Om en konstnär t ex målar en vy den gillar tar hen antagligen bort saker som inte hör till eller som stör. Ibland när jag fotar lillan kan hon vara på bra humör och så men så gör hon nn skum min så hon ser jättesur ut. Då kan jag bara för kul dra på med jättemycket kontrast, göra bilden svartvit och mörk, för att få den att se ännu mer mörk och dyster/dramatisk ut. Jag tycker det däremot blir trist (har själv fastnat i det i perioder) om man känner att alla bilder blir tråkiga om man inte gör nån frän redigering på dem. Ofta redigerar jag tekniskt sämre bidler hårdare än de som är bra ljussatt osv.

2. Vad är oredigerat? När jag Importerar till LR så läggs lite klarhet på och lite kontrast och skärpa. Ungefär lika som i kameran. Om jag då lyfter skuggorna med +15, är bilden då redigerad? Det är alltså bara standardinställningar som gäller liksom? Tycker kanske inte att det behövs en egen tråd för det, man kan väl bara skriva att det är en oredigerad bild i inlägget? :)

#46

Postad 20 juni 2013 - 08:33

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
En sak till, jag har numera lagt in att alla bilder importeras med en tonkurva som är liiite klippt i svärtan för konsekvent film-stuk. Är det oredigerat?

#47

Postad 20 juni 2013 - 08:39

Unregistered31881
  • Unregistered31881
  • Beroende

  • 1 253 inlägg
  • 0

En sak till, jag har numera lagt in att alla bilder importeras med en tonkurva som är liiite klippt i svärtan för konsekvent film-stuk. Är det oredigerat?


Jag tycker att om man ändrar bilden om så än otroligt lite från det att den kommer från kameran så är den ju redigerad även om lr i ditt fall OH automatiserar det åt dig.

Att köra en unplugged lr oredigerad tråd tror jag kan bli lite lurigt då de flesta här importerar via lr som redan i importen gör vissa default justeringar. Frågan är om dessa är de kameran själv skulle gjort om man skjuter i jpeg lr inte.

#48

Postad 20 juni 2013 - 08:51

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Från Fotosidans regler från vad de drar gränsen för manipulerad:

Att veta att en bild verkligen speglar vad som hände vid ett givet tillfälle spelar, i olika genrer och för olika fotografer och betraktare, olika stor roll. En fotograf för en dagstidning har mycket höga krav på sig att aldrig förändra bilden utan verkliga avspegla vad som skedde. Likaså brukar naturfotografer ha väldigt högt satta moraliska aspekter på att bilden verkligen visar den exakta verkligheten.

För andrar genrer och fotografer, såsom inom reklam/mode kan man som betraktare nästan vara övertygad om att bilden på något sätt manipulerats under och efter exponeringen.

Fotosidan lägger inga moraliska aspekter på vilket som skall anses mer rätt eller fel, olika saker kan vid olika syften skapa det eftersökta resultatet. Vad vi däremot tycker är viktigt, är att berätta om en bilds eventuella manipuleringar, för att betraktaren skall få en så bra grund som möjligt att stå på, i samband med sin kritik av bilden.

Manipulation kan för vissa vara ett negativt värdeladdat ord. Dock är manipulation den gängse beteckning på vad vi pratar om och därför väljer vi att använda detta ord.


Vad är en icke-manipulerad bild?

För att vi skall prata om samma saker och att alla medlemmar skall ha samma syn på begreppet så gäller vår definition för ordet manipulerad. Det fungerar inte att skapa egna värderingar eller synsätt, utan vi bestämmer vad som gäller. Detta för att vi skall få en gemensam definition på vad markeringen betyder.

På fotosidan.se definierar vi ett omanipulerat foto som ett foto som kan användas som bevis i rätten eller tryckt i en dagstidning, och utan minsta tvivel om dess äkthet. Dvs det som finns på filmen är exakt det som kameran såg. I sin renaste form så är motsvarigheten en framkallad diabild. Det är mot detta man skall sträva om man vill kalla sin bild omanipulerad.

För att förklara vår definition lite mer i detalj:

  • Bilden skall vara en (1) exponering, därför är hopslagna panoramabilder, dubbelexponeringar eller sammanfogade bilder, bilder som definieras som manipulerade.
  • Kontrastjusteringar och färgjusteringar (Nivåer, Levels, Curves i Photoshop) kan vara ok i förstoringar och utskrifter, likaså att mörka eller ljusa upp delar av bilden. Dessa saker skall göras med måtta och allt med syftet att efterlikna vad fotografen såg vid fotoögonblicket (dock skall denna definition inte tolkas filosofiskt i linje med ”detta var vad konstnären i sin hjärna såg för färger”). Att ljusa eller mörka bilden får inte göras så mycket att de kunde varit gjort med Cloneverktyget. Vi kommer inte att definiera exakt vilka verktyg eller handgrepp som är tillåtna, utan utgångspunkten med hela definitionen, är att bara tillåta sånt som gör att bilden bäst beskriver exakt vad fotografen såg vid fotoögonblicket.
  • Att skärpa upp bilden är OK. (exempelvis genom USM / Oskarp bild)
  • Cloneverktyget / Airbrushen är bara OK om syftet är att ta bort damm, partiklar, repor som hamnat på filmen i samband med att filmen handhafts.
  • Det är inte tillåtet att ta bort oönskade ingående delar av bilden eller lägga till delar till bilden som inte ingick i exponeringen. Alltså att ta bort en läskburk i bakgrunden eller lägga dit en, med hjälp av efterbehandling av bilden.
  • Blurring verktyget är inte tillåtet.
  • Perspektivjusteringar är inte tillåtet. Allt sådant måste göras innan exponering mha hjälp av PC objektiv eller justeringar av kamerapositionen.
  • Att beskära bilden är OK.
  • Att framkalla sin film, i en för filmen icke-standard process, definieras som manipulation. Dvs att crossprocessa filmen, är manipulation (exempelvis att framkalla en diafilm i en färgneg process).
  • Att ”styra upp” motivet (exempelvis genom att fysiskt städa motivet) innan exponeringen är INTE manipulering. Däremot är det lämpligt att i beskrivningen ange information så att betraktaren inte luras att dra felaktiga slutsatser om bilden, exempelvis att ett djur är vilt, fast det är fotograferat i hägn.
  • Att kolorera ett svartvitt foto är manipulering.
  • Att göra om en färgbild till svart-vitt är Ok, förutsatt att hela bilden är komplett justerad och inte bara delvis


#49

Postad 20 juni 2013 - 08:56

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Förutom Tonkurvan så tror jag att inställningarna ungefär motsvarar det som kommer ur kameran efter jpg konvertering. Att lägga upp en råfil känns ju inte aktuellt precis. :)

Redigerat av overhard, 20 juni 2013 - 08:56.


#50

Postad 20 juni 2013 - 09:01

Unregistered31881
  • Unregistered31881
  • Beroende

  • 1 253 inlägg
  • 0

Förutom Tonkurvan så tror jag att inställningarna ungefär motsvarar det som kommer ur kameran efter jpg konvertering. Att lägga upp en råfil känns ju inte aktuellt precis. :)


en rå fil är ju egentligen inte vad du tog med kameran utan skjuter man jpeg så får man ju exakt vad man skjöt. Jag ser mera unplugged som att all efterjustering av bilden bortsett från det kameran själv gör får bilden att bli redigerad tycker jag. En rå fil är ju oredigerad och inte ens kamera inställningar syns då.

Tycker iofs länken que postade beskriver det ganska bra. Men om det ska vara unplugged så tycker inte jag man får göra några som helst justeringar efter man plockat bilden ur kameran. Men återigen så är inte en råfil representativ bild av det man såg.

Redigerat av Unregistered31881, 20 juni 2013 - 09:04.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.