Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Landskapsfotografering

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 juli 2013 - 11:12

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Här inne kan vi föra diskussioner och ge tips och coachning om Landskaps fotografering.

Det finns säkert många medlemmar som sitter inne med mycket kunskap och som gärna vill dela med sig !

Redigerat av mstoltz, 16 juli 2013 - 11:16.


#2

Postad 16 juli 2013 - 11:14

Unregistered31881
  • Unregistered31881
  • Beroende

  • 1 253 inlägg
  • 0
Inte för att vara en partypooper men borde det inte heta landskapsfotografering?

Går ju även att diskutera i våran nuvarande landskapstråd men kul initiativ likväl =)

#3

Postad 16 juli 2013 - 11:18

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Inte för att vara en partypooper men borde det inte heta landskapsfotografering?

Går ju även att diskutera i våran nuvarande landskapstråd men kul initiativ likväl =)


He he he....Ändrat nu !

Nja alltså det heter ju "Dagens bild landskap".....där postar man ju bilder man tagit och vill visa upp.

Jag tänkte väl kanske mer att ha en tråd där vi kan skriva en hel del med.....annars så kan ju bildtråden lätt fyllas om man har en massa frågor.

#4

Postad 16 juli 2013 - 11:38

Unregistered31881
  • Unregistered31881
  • Beroende

  • 1 253 inlägg
  • 0

He he he....Ändrat nu !

Nja alltså det heter ju "Dagens bild landskap".....där postar man ju bilder man tagit och vill visa upp.

Jag tänkte väl kanske mer att ha en tråd där vi kan skriva en hel del med.....annars så kan ju bildtråden lätt fyllas om man har en massa frågor.


Det blir nog prima ska du se stoltz. Du har en bra poäng med att man då slipper fylla fototrådarna med massa frågor.

Kan ge tips om moderskeppets kurser som just bla tar upp landskapsfotografering

#5

Postad 16 juli 2013 - 16:43

Unregistered2d8d729c
  • Unregistered2d8d729c
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0
Mitt tips (eller har 2) just nu när det kommer till landskapsfotografering är att tänka efter. Kom på det när jag var i Skottland sista gången. Om du ser en vacker vy, ta kort på den, för bilden blir en bild på en vacker vy, den vill man ha. Däremot, när du har tagit den bilden, gå runt i samma område, många meter åt båda hållen, en annorlunda vy är inte alltid en bättre vy, men den kan ge nya dimensioner till ett objekt många har sett tusentals gånger.

Tips 2: Om man inte är helt säker på hur man vill ha det och var man ska stå, använd alltid ett zoomobjektiv. Visst, bilderna blir skarpare med ett fast objektiv, men vad gör det om du missar det där extra molnet, eller är tvungen att stå i iskallt vatten för att få med det där berget. Varit på många resor i skottland, pratar FF-termer nu, haft ett fast 35, 40 och 50 objektiv, allt är skarpt, men fick inte med allt jag vill fota, nu hade jag ett vädertätat inte så skarpt 24-100 objektiv, och fick bra mycket mer bra bilder än vad jag fått på alla andra resor.

#6

Postad 15 september 2013 - 23:31

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

  • 1 883 inlägg
  • 0
Jag tycker landskapfotografering är klart bäst vårvintertid feb-apr, tycker oftast att det "gröna" förstör bilden blir oftast livlöst.
Håller med Floyd angående gluggarna, sedan blir det oftast skit på sensorn med alla gluggbyten, fått rengöra sensorn 2 ggr då jag hade gluggen 16-50 på reparation. Med fasta gluggar skulle man behöva flera kamerahus.

#7

Postad 09 oktober 2013 - 09:33

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Till Moroten. Dessa två bilder är tagna med Hitech pro stop tio
Helt oredigerade och direkt från kameran. Har testat med olika vitbalanser för att se om det blir någon skillnad och det blir det. Dock så är det fula färgsticket kvar fast i olika nyanser beroende på vilken vitbalans man väljer.

Börjar man redigera en dessa bilder är det väldigt svårt att få naturniga färger. Färgsticket sätter sig gärna i skuggorna bland annat så det räcker inte med att ändra vitbalans och färgreglaget i lightroom. Du måste även gå in i split toningen för att fixa skuggorna, dock påverkar det andra delar av bilden också.
Riktigt svårt att få helt bra och tar lång tid.
Det lättaste är att göra dessa bilder svartvita.

Hade jag vetat detta hade jag köpt LEE alla dar i veckan. såeciellt med tanke på att det är samma pris på dom.

Bifogad fil  25,0 sek. vid f - 9,0 ISO 100 11 juli 2013 Andreas Christensen_.jpg   484,03K   8 Antal nerladdningar
Bifogad fil  100,0 sek. vid f - 7,1 ISO 100 07 juli 2013 Andreas Christensen_.jpg   585,64K   8 Antal nerladdningar

#8

Postad 09 oktober 2013 - 09:44

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0

Till Moroten. Dessa två bilder är tagna med Hitech pro stop tio
Helt oredigerade och direkt från kameran. Har testat med olika vitbalanser för att se om det blir någon skillnad och det blir det. Dock så är det fula färgsticket kvar fast i olika nyanser beroende på vilken vitbalans man väljer.

Börjar man redigera en dessa bilder är det väldigt svårt att få naturniga färger. Färgsticket sätter sig gärna i skuggorna bland annat så det räcker inte med att ändra vitbalans och färgreglaget i lightroom. Du måste även gå in i split toningen för att fixa skuggorna, dock påverkar det andra delar av bilden också.
Riktigt svårt att få helt bra och tar lång tid.
Det lättaste är att göra dessa bilder svartvita.

Hade jag vetat detta hade jag köpt LEE alla dar i veckan. såeciellt med tanke på att det är samma pris på dom.


Det var ganska rejäla färgstick det där. Kör man mest SV så funkar det ju... Njae då får det bli Lee Big Stopper istället för min del.

Finns det någon vettig 100mm-hållare att köpa i Sverige?
Just nu kollar jag på Formatt Hitech 100mm-hållaren med 77mm-vidvinkeladapter vilket landar på 70£ (utan frakt och VAT)
Sen får det nog bli avtonade 100x150filter. Ett med mjuk kant (0.6), ett reverse grad (0.6) och sedan Lee Big Stopper.
Tror det blir en schysst start.

#9

Postad 09 oktober 2013 - 10:24

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Det var ganska rejäla färgstick det där. Kör man mest SV så funkar det ju... Njae då får det bli Lee Big Stopper istället för min del.

Finns det någon vettig 100mm-hållare att köpa i Sverige?
Just nu kollar jag på Formatt Hitech 100mm-hållaren med 77mm-vidvinkeladapter vilket landar på 70£ (utan frakt och VAT)
Sen får det nog bli avtonade 100x150filter. Ett med mjuk kant (0.6), ett reverse grad (0.6) och sedan Lee Big Stopper.
Tror det blir en schysst start.

photax.se är en av dom få i sverige som säljer Lee produkter.
Jag tycker INTE du ska köpa 0,6 filter. Det är bara 2 stop och det räcker inte. Kör på 0,9 istället som är 3 stop mörkare. Det kommer behövas. Önska ofta att jag hade mörkare än så till och med.

#10

Postad 09 oktober 2013 - 11:28

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0
Aa såg det, tyckte dock photax sida var lite väl sunkig...

OK, lika bra kanske. Satt och räknade lite på det där och tyckte nästan att 2 steg skulle räcka gott och väl för mina ändamål, men det är väl lika bra att kräma på.

#11

Postad 09 oktober 2013 - 11:53

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Aa såg det, tyckte dock photax sida var lite väl sunkig...

OK, lika bra kanske. Satt och räknade lite på det där och tyckte nästan att 2 steg skulle räcka gott och väl för mina ändamål, men det är väl lika bra att kräma på.


photax är riktigt bra. snabb leverans och jättebra service. jag rekommenderar dom.

angående filtret så är himlen i stort sett alltid mer än 3 stop ljusare än allt annat. Även en mulen dag.

#12

Postad 09 oktober 2013 - 12:55

Spuute
  • Spuute
  • Mästare

  • 2 937 inlägg
  • 0
Jag köpte min LEE uppsättning på Japanphoto.se just för att Photax känns så jobbig och att dom inte hade i lager när jag kikade där

#13

Postad 09 oktober 2013 - 13:32

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0

photax är riktigt bra. snabb leverans och jättebra service. jag rekommenderar dom.

angående filtret så är himlen i stort sett alltid mer än 3 stop ljusare än allt annat. Även en mulen dag.

Så kan det nog vara, brukar dra ordentligt i reglagen för att få tillbaka detalj i himlen.

Funderar annars på att göra en tattarlösning, köpa finfilter från Lee och Hitech och sedan köpa en billig filterhållare från Kaffebrus. Kaffebrus är ju aboslut ingen favorit... men kan jag spara 5-600spänn så är ju det fint. Blir det vinjettering så får jag helt enkelt ta fram sågen och banta ner hållaren lite :rolleyes:

Redigerat av Morot, 09 oktober 2013 - 14:04.


#14

Postad 16 oktober 2013 - 08:56

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0
Hmmm, nu vet jag ju inte om det är någon som läser den här tråden längre.

Men det här kanske skulle kunna vara något?
http://www.teamworkp...ft-p-17874.html

Sen får man väl köpa till ett 10stegsfilter. Men runt 1500 + frakt är ju inte helt fel.
Photax tar ju runt 2300 + frakt för samma saker.

Redigerat av Morot, 16 oktober 2013 - 08:57.


#15

Postad 16 oktober 2013 - 09:21

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Tja det är väl ok men jag kan nästan liva dig att du aldrig kommer att använda varken 1 stop eller 2 stop filtret så du kommer billigare undan om du köper 1st trestop filter samt filterhållare och adapterring.

Kollade på detta kitet börjar köpte mina grejer och kom fram till att detta inte lönade sig.
Köpte från denna butik har jag för mig.
Glöm inte momsen

#16

Postad 16 oktober 2013 - 09:23

Morot
  • Morot
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0

Tja det är väl ok men jag kan nästan liva dig att du aldrig kommer att använda varken 1 stop eller 2 stop filtret så du kommer billigare undan om du köper 1st trestop filter samt filterhållare och adapterring.

Kollade på detta kitet börjar köpte mina grejer och kom fram till att detta inte lönade sig.
Köpte från denna butik har jag för mig.
Glöm inte momsen


Näe, jag kommer nog inte använda dom enskilt. Möjligen 3+1+10steg eller 3+2+10steg

EDIT: Hmmm du har nog rätt. Jag kollar vidare. Om jag känner mig själv rätt så kommer jag nog trötta på att leta och skita i att köpa något haha

Redigerat av Morot, 16 oktober 2013 - 09:34.


#17

Postad 16 oktober 2013 - 11:55

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Ju fler filter du använder samtidigt destå större risk är det att du får färgstick och konstiga effekter på bilderna. Sen så får det inte plats så många filter i den hållaren. Två st tror jag.

Klart du ska köpa filter , det underlättar otroligt mycket :)

#18

Postad 30 oktober 2013 - 21:33

Unregistered31881
  • Unregistered31881
  • Beroende

  • 1 253 inlägg
  • 0
Denna fråga ställs nog främst till andreas lr spuute då de vad jag sett fotat mkt långdtidsexponeringar.

Kikar på lite lee filter och bla LEE GRAD.ND0,9 SOFT alt HARD.
är inte helt hundra på vilken jag bör köpa först av dessa 2. Big stopper är ju redan given då såklart.

#19

Postad 30 oktober 2013 - 22:25

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Kör på soft. Det är ofta det sticker upp saker över horisonten. Tex träd, berg och hus och liknande saker. Då funkar hård kant mindre bra. Bättre då med en mjuk övergång så dessa grejer inte får en så tydlig mörk kant.

Ska du dock bara köra just hav utan någonting och en himmel så är det nog bättre med hard, men som sagt så är det ju inte så ofta man gör så :)

#20

Postad 30 oktober 2013 - 22:43

Unregistered31881
  • Unregistered31881
  • Beroende

  • 1 253 inlägg
  • 0

Kör på soft. Det är ofta det sticker upp saker över horisonten. Tex träd, berg och hus och liknande saker. Då funkar hård kant mindre bra. Bättre då med en mjuk övergång så dessa grejer inte får en så tydlig mörk kant.

Ska du dock bara köra just hav utan någonting och en himmel så är det nog bättre med hard, men som sagt så är det ju inte så ofta man gör så :)


Lite så jag anade också men kände att jag ville ha någon mer erfaren åsikt som jag nu fått, soft it is =) danke för hjälpen



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.