Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp...råkat radera mina bilder i LR

42 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 januari 2014 - 19:16

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Hej

Jag vet ej hur ni gör.....men jag har gjort såhär under alla år ( säkert fel )

När jag har lagt över bilderna från kameran via mineskortet, så har jag alltid skapat en mapp på skrivbordet, med dagens datum tex 2014-01-13

Sedan har jag gått in i mappen och valt den bild jag vill redigera i LR ( tryckt på bokstaven "E", så öppnas bilden i LR )

Jag hade lagt alla mina redigerade foton tillsammans med orginalfilen i en speciell mapp som jag sedan skulle lägga över till en HD för att spara

Nu hittar jag inte mappen, utan jag tror att den har råkats raderas.

Men går man in i LR så kan man ju med vissa bilder ( inte alla ) fortsätta redigera / exportera eftersom LR gjort en dubblett av filen eller nått.

Men jag undrar, finns det nått sätt att få tillbaka en mapp med bilder ?

Sedan undrar jag även hur gör ni med alla era bilder?
Sparar ni ALLA bilder ni tar ?

#2

Postad 13 januari 2014 - 19:18

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0
Vet inte men man borde kunna söka förnamn och se var de ligger. Jag skulle testa iallafall. Grymt trist att förlora.

#3

Postad 13 januari 2014 - 19:23

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Varför importerar du inte alla bilder från minneskortet in i lightroom? Du missar ju halva poängen med LR . Det är ju ett grymt verktyg att hantera alla dina filer med. Sen säkerhetskopierar den ju hela tiden också.

#4

Postad 13 januari 2014 - 19:26

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Jag har sökt och sökt efter mappen......

Den hittade en mappa med samma namn, det fanns lite bilder med filändelsen DNG, jag lyckades rädda 1 bild av dom, men den bild jag ville ha fanns inte med tyvärr

Hur jag än söker hittar jag inte den....men LR5 brukar ju gör dubbletter ( smart förhandsvisning ) så jag kanske in min deperata tanke att dom kunde finnas kvar nånstans i LR bibliotek eller nått

Varför importerar du inte alla bilder från minneskortet in i lightroom? Du missar ju halva poängen med LR . Det är ju ett grymt verktyg att hantera alla dina filer med. Sen säkerhetskopierar den ju hela tiden också.


Jag har en liten HD i datorn och ville inte fylla den...eftersom det bara är kanske 10 bilder av hundra man tagit som man redigerar och sparar.

Dom andra bilderna som inte blev bra kastar jag...
Sedan är jag inte alls insatt hur det fungerar riktigt med LR, så jag har med all säkerhet gjort fel hela tiden..

Men även om LR säkerhetskopierar alla bilder......finns dom då kvar i datorn fast man kanske har kastat dom ?

#5

Postad 13 januari 2014 - 19:30

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Importerar in allt till LR så väljar jag där, vit flagg de jag vill redigera. Svart flagg är de ska raderas. Sedan så sköts allt fint i LR.

Flyttar rawfilerna gör man i LR annars tappar LR var de ligger. Men ett par gånger per år drar jag dem till en extern HD. Mina redigerade bilder lägger jag på andra HD så jag inte har allt på samma ställe


Tror inget raderas, om du skulle raderas så skulle den flyttas till papperskorgen. En möjlighet är att du dragit in den i en annan mapp på skrivbordet. Eller testa sökfunktionen

#6

Postad 13 januari 2014 - 19:43

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Har du liten disk i datorn så kan du ange direkt att alla importerade bilder lagras på en extern disk du kopplar till datorn.

#7

Postad 13 januari 2014 - 19:56

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
När vi ändå är inne på hårddiskar och säkerhetskopiering så slänger jag upp en fråga.

Finns det någon nackdel att alltid ha en extern hårddisk inkopplad till datorn?

Som det är nu så kopplar jag bara in den när ja ska säkerhetskopiera. Det gör jag för sällan pga allt bök med kablar.
Smidigt om den alltid kinde vara inkopplad och ja automatisk kopiering till den

#8

Postad 13 januari 2014 - 20:05

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Jag har alltid haft en extern ansluten till datorn, sedan så har jag ytterligare några som jag har inkopplat vid behov

#9

Postad 13 januari 2014 - 20:12

Unregistered31881
  • Unregistered31881
  • Beroende

  • 1 253 inlägg
  • 0

När vi ändå är inne på hårddiskar och säkerhetskopiering så slänger jag upp en fråga.

Finns det någon nackdel att alltid ha en extern hårddisk inkopplad till datorn?

Som det är nu så kopplar jag bara in den när ja ska säkerhetskopiera. Det gör jag för sällan pga allt bök med kablar.
Smidigt om den alltid kinde vara inkopplad och ja automatisk kopiering till den


Ingen mer nackdel än att det drar lite extra ström och iom att du alltid har den inkopplad så får ju disken ligga i och arbeta desto oftare vilket ökar risk för hårddiskkrasch även om den är liten.

Morgan om du högerklickar på en mapp i biblioteksmodulen kan du välja visa i explorer Skulle den inte hitta dem så går det att återställa dem men det viktigaste att tänka på isåfall är att du INTE skriver över platsen de låg på med annan information för då försvåras möjligheten att återställa dem.
Men oroa dig inte om du råkat ta bort dem. det går ALLTID att återställa såvida du inte börjar skriva över platsen som jag nämnde tidigare

#10

Postad 13 januari 2014 - 20:19

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Tack för infon. Men är den inte bara aktiv när jag använder disken? Typ när jag för över bilder? Eller står den och snurrar hela tiden?

Sorry för att jag sabbar fin tråd Morgan

#11

Postad 13 januari 2014 - 20:25

Unregistered31881
  • Unregistered31881
  • Beroende

  • 1 253 inlägg
  • 0

Tack för infon. Men är den inte bara aktiv när jag använder disken? Typ när jag för över bilder? Eller står den och snurrar hela tiden?

Sorry för att jag sabbar fin tråd Morgan


Helt korrekt andreas men när du startar datorn samt öppnar vyn min dator aktiveras den men annars inte. Så slitaget blir minimalt. Tror inte du behöver oroa dig över att ha den inkopplad konstant. Har själv flera som är inkopplade konstant utan problem.

#12

Postad 13 januari 2014 - 20:38

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Ingen fara Andreas.....det är ju viktigt att spara rätt, det har jag ju fått lära mig nu den hårda vägen tyvärr.

Goa...hur menar du ?
Jag högerklickade på den mapp jag var intresserad av i biblioteksmodulen , men det stod bara " sök efter saknade mappar" " Ta bort " och "Exportera den här mappen som katalog "

Försökte ta en skärmdump för att visa men gick inte......
Men biblioteksmodulen är väl den där alla mappa ligger med foton i väl. på vänster sida ?

Sen vad menade du med skriva över platsen ?
Platsen som alla mappar har legat på är på skrivbordet

EDIT: AHA nu förstod jag,,,,det gick inte eftersom det fanns ett frågetecken på mappen, dvs att den saknades / bortagen.

Men en mapp som inte fanns frågetecken på funka det.
Men hur kan jag återställa dom mappar som blivit bortagna ?

Platsen där den mappen som jag är intresserad av låg på skrivbordet och hette 2013-06-08

Bifogad fil  b.JPG   39,63K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av mstoltz, 13 januari 2014 - 20:46.


#13

Postad 13 januari 2014 - 20:49

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Tack igen Goa :)

Morgan, på bilden ser jag att du har utropstecken över bilderna. Trycker du på en sån så tror jag det ska stå var bilden finns.

Utropstecknet kommer när råbilden har flyttats från sin ursprungliga plats.

Fast när ja tänker efter kanske det bara står var den fanns från början.
Du får trycka och titta :)

#14

Postad 13 januari 2014 - 20:52

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Jag tryckte men inget hände...men när man höll musen över dök texten upp C/Loppan/Desktop/2013-06-08
Dvs att den låg på skrivbordet och hette 2013-06-08.

Problemet är att den mappen har nog blivit raderad

#15

Postad 13 januari 2014 - 21:03

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Det ska komma upp en ruta när du trycker på den.
Har du kollat i papperskorgen? :)
Har du kvar bilderna på minneskortet?

#16

Postad 13 januari 2014 - 21:04

Unregistered31881
  • Unregistered31881
  • Beroende

  • 1 253 inlägg
  • 0
Mappen ser ut att ha försvunnit men som sagt oroa dig inte. Jämför det med att du är i ett bibliotek. En dag säger du till bibliotekarien att böckerna som stod där är böcker du inte vill ha. bibliotekarien (systemet) visar dem som borta men i själva verket står dem kvar där tills du bestämmer dig för att ställa nya böcker där.

Jag ska leta upp något bra program åt dig som löser biffen.

#17

Postad 13 januari 2014 - 21:06

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Då brukar man ju alltid kunna återställa ifrån papperskorgen!
För det är väl en windows dator du har?

Fast det är klart...
...jag vet inte hur lightroom funkar. Raderar du filer eller mappar i windows så hamnar det i papperskorgen och går att återställa, men eftersom lightroom är en filhanterare också, så vet jag inte om grejer som raderas av lightroom hamnar i papperskorgen.

Om inte grejerna finns i papperskorgen så kanske du kan söka efter dom men aktivera sökning ibland dolda filer också. Har man "tjocka fingrar" så kan det hända att mappar blir dolda och då får man leta efter dolda filer eller åtminstone aktivera visning av dolda filer i inställningarna för "mappalternativ" (via kontrollpanelen).

#18

Postad 13 januari 2014 - 21:09

Unregistered31881
  • Unregistered31881
  • Beroende

  • 1 253 inlägg
  • 0
Men som sagt kolla i papperskorgen först sen går du vidare med vad jag skrivit nedanför


Ett ypperligt program är getdataback

Tanka här du har med största sannolikhet ntfs filsystem men vill du vara på den säkra sidan så högerklickar du på disken i "Min dator" vyn och väljer egenskaper. Sen tittar du i fönstret som kommer upp det borde stå

Typ Lokal disk
fil system NTFS

Enkel guide hur du gör

Ska snart gå och lägga mig så om du inte får ordning på det idag kan jag hjälpa dig imorgon.

Redigerat av Unregistered31881, 13 januari 2014 - 21:10.


#19

Postad 13 januari 2014 - 21:11

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Mappen ser ut att ha försvunnit men som sagt oroa dig inte. Jämför det med att du är i ett bibliotek. En dag säger du till bibliotekarien att böckerna som stod där är böcker du inte vill ha. bibliotekarien (systemet) visar dem som borta men i själva verket står dem kvar där tills du bestämmer dig för att ställa nya böcker där.

Jag ska leta upp något bra program åt dig som löser biffen.


Jag gillar hur du förklarar saker för mig Goa :)

Stort tack....så det går att återställa filer/bilder som har blivit bortagna och raderade....puh, tänk om jag kunde få tillbaka alla bilderna igen.....då skall jag genast kopiera dom till en extern HD :)

Hmm...spelar det roll om det var ett tag sedan man raderade dom ?
Kom och tänka på detta nu...eftersom jag trodde att jag hade lagt över dom till en hd.....så kastade jag dom och tömde papperskorgen ......sedan har jag inte tänkt på det förrän nu.....då fanns dom inte på den externa hd jag trodde jag lagt över dom på

Då brukar man ju alltid kunna återställa ifrån papperskorgen!
För det är väl en windows dator du har?

Fast det är klart...
...jag vet inte hur lightroom funkar. Raderar du filer eller mappar i windows så hamnar det i papperskorgen och går att återställa, men eftersom lightroom är en filhanterare också, så vet jag inte om grejer som raderas av lightroom hamnar i papperskorgen.

Om inte grejerna finns i papperskorgen så kanske du kan söka efter dom men aktivera sökning ibland dolda filer också. Har man "tjocka fingrar" så kan det hända att mappar blir dolda och då får man leta efter dolda filer eller åtminstone aktivera visning av dolda filer i inställningarna för "mappalternativ" (via kontrollpanelen).


Ja det är en windows.... :)

Redigerat av mstoltz, 13 januari 2014 - 21:12.


#20

Postad 13 januari 2014 - 21:17

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Goa ... det verkar vara ett riktigt avancerat program........men kan man då välja vilka filer / bilder man vill ta tillbaka ?
Samt så behövdes en licens för att kunna göra det........programmet var bara en demo tydligen .

Kom och tänka på en sak....jag trodde att jag hade lagt över den mappen på en extern HD, så därför kastade jag den mappen för längesedan, men nu när jag skulle ha bilderna igen så såg jag att jag hade inte lagt över mappen på eterna HD

Går det ändå att recover , fast det var så längesedan ? ( säkert 1 månad sedan )
Eller det kanske är helt kört då ?

#21

Postad 13 januari 2014 - 21:19

Unregistered31881
  • Unregistered31881
  • Beroende

  • 1 253 inlägg
  • 0

Goa ... det verkar vara ett riktigt avancerat program........men kan man då välja vilka filer / bilder man vill ta tillbaka ?
Samt så behövdes en licens för att kunna göra det........programmet var bara en demo tydligen .

Kom och tänka på en sak....jag trodde att jag hade lagt över den mappen på en extern HD, så därför kastade jag den mappen för längesedan, men nu när jag skulle ha bilderna igen så såg jag att jag hade inte lagt över mappen på eterna HD

Går det ändå att recover , fast det var så längesedan ? ( säkert 1 månad sedan )
Eller det kanske är helt kört då ?

Du kan köra recovery efter flera år sålänge du INTE skrivit över den plats på hårddisken de låg på med annat. Jag löser ett annat program åt dig. Om du kollar i din homemapp på min server så ligger ett program där du kan använda dig av och sen följer du bara guiden. Se bara till att du läser filen som heter nfo och öppnar den i notepad.

Redigerat av Unregistered31881, 13 januari 2014 - 21:22.


#22

Postad 13 januari 2014 - 21:32

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Thanks Goa :)

Fick hem det och så....skall kolla på det så fort jag är lite mer klar i skallen, idag har varit en lång dag.

Men en sak som är lite konstigt är att i LR om man går in i mappen , så funkar vissa av bilderna medans andra så säger den bara att "det gick inte att hitta mappen".....

Det är lite konstigt eftersom vissa av dom funkar och andra inte.......hur kan det komma sig...mappen är ju borta.

#23

Postad 13 januari 2014 - 22:25

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Hoppas det löser sig.
Blev själv av med runt 7000 bilder förra året om jag minns rätt. Inte jättekul.

Naturbilder och sånt kan man ta nya. Men det är ju riktigt surt att mista bilder på sina barn skulle jag tro

#24

Postad 13 januari 2014 - 22:34

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Morgan. Så där kan du inte ha det! Hundra mappar med frågetecken!? Nä det där lär du ändra på. Importera alla bilder och ta bort de du inte vill ha. Gör allt Lightroom, inte i utforskaren.

#25

Postad 13 januari 2014 - 23:11

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Tack grabbar...puh har suttit nu med program osv...men tyvärr lyckades jag inte hitta just dom bilder jag ville ha.....däremot hittade jag ca 800 andra bilder som blivit raderade för längesedan...men det var såna som skulle kastas ändå.

Nej Johan....hädanefter måste jag ha ett idiotsäkert system.
Dvs som du sa tex att importera alla i LR och ta bort dom där sen....

Men jag vill ju även kunna spara alla redigerade med orginalet på en extern hd

#26

Postad 14 januari 2014 - 05:35

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
LR håller en riktigt bra ordning för dig

Alla bilder importeras in i LR, de hamnar då i en mappstruktur som du kan välja, jag har valt en mapp per dag
Du hanterar alla bilder inifrån LR, men rawfilen ligger säkert på en bestämd plats som du angav enligt ovan
Om du vill kasta bilder så markera dessa med svart flagg. Finns funktion i LR där du kan radera alla flaggade bilder
Om du vill ha ut alla redigerade bilder så exporterar du ut dessa till en bestämd mapp, som du själv bestämmer plats på



#27

Postad 14 januari 2014 - 06:16

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Du kan ju göra backup på både råfiler och katalog, då får du med redigeringarna. Eller så exporterar du DNG, då får du råfiler där alla Lightrooms inställningar följer med.

#28

Postad 14 januari 2014 - 08:33

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Tack vänner för all tips.
Nu ska jag få ordning på detta för som du sa Johan, så kan man inte ha det såhär.

Bara synd att det skulle behövas att alla bilder raderats, innan man tog tag i det, men så är det.

Goa, jag provade ett program och såg att det nog hade blivit överskrivet den platsen som dom låg på....tror jag, ska prova med ett annat program med, för det kanske är skillnad på prog och prog .

#29

Postad 14 januari 2014 - 08:42

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Jag kanske är överbeskyddande för mina bilder, men jag har back-up, på back-up'en typ

- den säkerhetskopia som LR gör sparas på den externa HDD, så den inte ligger på samma som den arbetande
- alla bilder som jag använder har jag hemma på två diskar, samt att jag också har den på en resedisk som jag har för att frakta bilderna från hemmet till arbetet
- på arbetet har jag ytterligare enh säkerhetskopiering typ, om hela huuset skulle brinna ner
- jag håller på att lägga upp alla bilderna på Flickr också där har man ju nu 1TB

#30

Postad 14 januari 2014 - 10:09

knobloch
  • knobloch
  • Guru

  • 4 023 inlägg
  • 0
Surt och trist Morgan! Men kolla gärna på fler program, det kan ju vara något som funkar bättre än andra. Sök på Fotosidans forum, har för mig att det fanns någon ganska bra tråd om det där med tips på program. Hittar den inte själv nu bara. Hoppas det löser sig!

#31

Postad 14 januari 2014 - 10:13

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0
AJ AJ AJ...

Recuva från piriform har fått fram bilder som jag av misstag tagit bort.

Nåväl nu kommer du förändra ditt sätt att använda lightroom och hantera din bildsamling på ett annat sätt. Finns bättre sätt än detta att lära sig hur man inte skall göra. Det finns däremot ingete snabbare sätt att lära sig, detta glömmer du aldrig.
För egen del gör jag ett 2-3 ggr/ år en förflyttning av hela mappen "Mina dokument" till extern hdd. När disken är full tar jag bort
den äldsta kopian av "mina dokumnet" som jag döper efter datum.
Lightroom göt backup automatiskt på databasen men int epå bilderna.
Jag hade önskat(kan ha missat) att Ligtroom bara sparade typ de 3 senaste backupperna. Lightroombackup-mappen är enormt stor efter ett tag. Rensa manuellt glömmer jag.

Slutligen Lycka till vet hur fruktansvärt trist detta är trots att jag inte förlorat några mängder.

#32

Postad 14 januari 2014 - 13:03

Unregistered31881
  • Unregistered31881
  • Beroende

  • 1 253 inlägg
  • 0
Hur mkt plats tar samtliga dina foton idag Morgan? jag kanske kan ordna med molnbackup åt dig.på min NAS som har ca 20 TB, och självklart krypterad lagring =)

#33

Postad 14 januari 2014 - 14:09

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

AJ AJ AJ...

Recuva från piriform har fått fram bilder som jag av misstag tagit bort.

Nåväl nu kommer du förändra ditt sätt att använda lightroom och hantera din bildsamling på ett annat sätt. Finns bättre sätt än detta att lära sig hur man inte skall göra. Det finns däremot ingete snabbare sätt att lära sig, detta glömmer du aldrig.
För egen del gör jag ett 2-3 ggr/ år en förflyttning av hela mappen "Mina dokument" till extern hdd. När disken är full tar jag bort
den äldsta kopian av "mina dokumnet" som jag döper efter datum.
Lightroom göt backup automatiskt på databasen men int epå bilderna.
Jag hade önskat(kan ha missat) att Ligtroom bara sparade typ de 3 senaste backupperna. Lightroombackup-mappen är enormt stor efter ett tag. Rensa manuellt glömmer jag.

Slutligen Lycka till vet hur fruktansvärt trist detta är trots att jag inte förlorat några mängder.


Tack :)

Ja Recuva använde jag......funkade faktiskt rätt bra, coh väldigt enkelt och ha att göra med, men skall prova det programmet jag fick av Goa med.....
Men troligtvis som goa skrev så har den platsen skrivits över...

Nått som är skumt är att ALLA dom fotona jag var mest intresserad av, dvs dom som jag skulle lägga över till extern HD och som jag eventuellt råkat slänga.....fanns inte med bland dom, utan bara såna jag visste jag hade slängt.......hmm nu blir man osäker,....förde jag över dom någon annanstans eller hur var det......jag har ju sökt genom hela datorn och kollat alla externa HD...skumt

Hur mkt plats tar samtliga dina foton idag Morgan? jag kanske kan ordna med molnbackup åt dig.på min NAS som har ca 20 TB, och självklart krypterad lagring =)


Tack Goa :)

Jag vet inte riktigt vad dom ligger på idag, jag har i ärlighetens namn inte haft så bra koll på mina bilder, vilket märks nu :(

#34

Postad 14 januari 2014 - 15:16

Unregistered31881
  • Unregistered31881
  • Beroende

  • 1 253 inlägg
  • 0
Ta och kolla upp hur mkt plats de tar vettja morgan.

Jag backuppar samtliga mina foton till min nas och sen till en molntjänst. Ska även införskaffa en 3 TB extern HDD för trippelbackup vilket är det bästa sättet.

#35

Postad 14 januari 2014 - 18:04

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Ta och kolla upp hur mkt plats de tar vettja morgan.

Jag backuppar samtliga mina foton till min nas och sen till en molntjänst. Ska även införskaffa en 3 TB extern HDD för trippelbackup vilket är det bästa sättet.


Oj jäklar, det var inte lite.....Jag tror att den HD jag skall använda och börjat använda ligger på som mest 320 Gb ( kan vara mindre ) :)

#36

Postad 14 januari 2014 - 18:25

Unregistered31881
  • Unregistered31881
  • Beroende

  • 1 253 inlägg
  • 0

Oj jäklar, det var inte lite.....Jag tror att den HD jag skall använda och börjat använda ligger på som mest 320 Gb ( kan vara mindre ) :)


Jag har runt 20 TB sittandes i nasen =)

#37

Postad 23 januari 2014 - 14:32

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Jo, jag gjorde som så att jag importerade alla bilder från minneskortet in i LR som man ska, MEN....Min dator klarar inte av att hantera så många filer samtidigt utan bara hänger sig.

Nu har jag en fråga.....när man redigerat en bild...och exporterar den som DNG...exporteras då själva bilden med redigerings inställningarna ?

För jag gjorde som såhär:

1 skapade en mapp som heter FOTON
2. Efter att jag redigerat bilden och är nöjd, så exporterar jag den som DNG till denna mappen ( FOTON )

Då kan man väl på detta sätt säkerhetskopiera alla sina bilder man redigerat och varit nöjd med, och skulle man vilja förstora/ ändra eller annat, kan man väl bara öppna upp DNG filen igen i LR ?

Om detta funkar så behöver jag inte importera alla bilder i LR och datorn hänger inte sig ?

Redigerat av mstoltz, 23 januari 2014 - 14:32.


#38

Postad 23 januari 2014 - 14:35

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Exportera behöver du bara göra om du ska använda bilden till något. Ändringarna finns ju alltid kvar i LR?

#39

Postad 23 januari 2014 - 14:46

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Exportera behöver du bara göra om du ska använda bilden till något. Ändringarna finns ju alltid kvar i LR?


Jag tänkte mer som så att tex att jag kan ju inte ha kvar alla bilder på datorn utan vill bara spara dom som jag gjort vid, men så att man kan öppna upp dom igen med dom redigeringar man gjort på bilden.

Säg som så att jag tex åker hem till en kompis som med har LR.
Tar med mig DNG filen och öppnar i hans dator/LR...kommer den då upp med alla redigerings inställningar osv ?

#40

Postad 23 januari 2014 - 15:48

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Ingen aning om DNG sparar lightroominställningar faktiskt.

#41

Postad 23 januari 2014 - 19:17

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Varför inte bara exportera som jpeg, då finns ju inställningarna på bilden naturligtvis.

Eller menar du att något annat?

Inställningarna du har gjort på alla bilder finns ju i en egen mapp annars som heter LRcat eller nåt liknande.

Jag sparar nästan aldrig mina redigerade bilder längre. Jag bara säkerhetskopierar mina RAW bilder samt den där katalogen med alla inställningar.

#42

Postad 23 januari 2014 - 19:55

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Ja du tänker rätt Morgan.

#43

Postad 23 januari 2014 - 20:30

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Tack för infon grabbar.

Så då ska det gå att exportera som DNG så följer även redigeringen med ?
Så om jag tar med min DNG till en kompis och öppnar den i hans LR så ser den likadan ut som hemma ?

I så fall tror jag att jag hittat ett sätt att ta hand om alla mina bilder.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.