Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nytändning inom fotografi.

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 mars 2014 - 20:00

Unregistered2d8d729c
  • Unregistered2d8d729c
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0
Jag har haft en sjuk svacka när det kommer till foto, knappt använt kameran på ett halvår, det handlar dock inte om kameran, bara mitt eget fel, inte orkat, mkt att göra, andra prioriteringar, när jag orkat så är det kul att ta bilderna, men sen ligger dom bara på minneskortet, tills jag tittar på dom nästa gång jag tar fram kameran. Då raderar jag dom, inte pga av att dom är dåliga, men för att dom legat där så länge att jag ändå inte kommer göra nått med dom.

Har alltid, iaf senaste åren varit sjukt strategiskt upplagd med alla mina redigeringar, tycker i viss mån redigering är mycket roligare än fotot i sig (sure, skärpedjup och komponering gör en bild rolig att redigera, min kamera har ju en relativt liten sensor, att croppa är inget jag gör, någonsin, så sånt måste sitta) Har säkerligen haft runt 1000 olika presets totalt, allt sett till hudfärg, hundfärg, blomfärg, årstidsfärg, tid på dagen, tid på året, allt kombinerat. Dvs, en av dom stora sakerna jag gillar med foto har försvunnit, dvs redigeringen. Jag ser min bild, när den är tagen, vilken hudfärg personen/objektet har. BAM, redigeringen är klar, kanske lägger på skärpa, men inte ofta. Tar 10 sekunder, max, att få mig nöjd med bilden.

....men, slutade gilla det helt enkelt, har gjort såhär nu, lagt alla mina presets ( blev 1803 totalt hehe(bara mina egna kan jag då tillägga)) på en usb och raderade allt

Hade LR 4 tidigare, för PC, nu lightroom 4.4 (flesta av mina presets har jag gjort för LR 3, så mycket stämmer inte från början) för mac, mycket är annorlunda, reglagen funkar inte som dom ska osv. Nu blir det roligt igen, tror jag, vi får se.

Det som däremot är kul är att man, som jag sa, den lilla sensorn jag har, fått folk att tro att jag postar med FF, när det egentligen är nått som är, enligt dom, alldeles för litet för att ens kallas systemkamera .

Gjorde experimentet på ett canonforum, redigerade canonfärger och skrev att jag fotade med canon 5d mark2..... Funkade. Dom var tom imponerade över det dynamiska omfånget...

_____________________________________

I böjan av det här meddelandet okm jag ihåg vad jag skulle fråga, det gör jag inte nu, så istället, för att ha nånting, vad är din motivation till att ge dig ut och fota?

Redigerat av Unregistered2d8d729c, 14 mars 2014 - 20:03.


#2

Postad 14 mars 2014 - 20:22

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Jag kan känna igen mig i det du säger Floyd.
Man kommer in i svackor....för min del är det mycket barnen som tar tid, även om min fru har förståelse för mitt intresse.
Men mitt samvete säger att stanna hemma, ELLER ta några hastiga snabba bilder för att se om det skulle kunna bli nått av dom i alla fall.

Det som är den bästa känslan är när man har tid till att fota och kan ta det lugnt, ställa in allt i kameran och verkligen komponera bilden.....sedan får man en varm känsla när man ser bilden och hur den kommer se ut när man är klar med den :)
Den känslan är grym, när man vet att man har en kanonbild :)

Min motivation att ut och fota kan vara en massa saker, men oftast är det för att öva på att bli bättre på nått...det kan vara att fånga ljuset som det ser ut, eller komp, eller annat.
Laborera med inställningarna i kameran för att lära sig.

Sedan är det ju kanon att det finns detta forum, eftersom när man får fina kommentarer om sin bild, ger det ett självförtroende, och även när man får tips på förbättringar.
Detta gör att man vill fortsätta och ta fler bilder :)

Jag gillar dina bilder riktigt mycket floyd, tycker du har fått til det riktigt bra.
Och att ha färdiga preset är ju absolut inget fusk eller så, det är ju du som gjort dom från början, eller ändrat till ditt tycke.
Jag själv har ett par preset som jag har som bas...sedan laborerar jag med dessa.

Men kanon att du sparade alla dom på usb...tänk att mista alla dom...ush.
Men jag kan förstå dig.....Att bara importera sedan klicka preset...färdigt...till sist så tröttnar man.
Man vill ju skapa..... :)

Men glad att du är tillbaka Floyd :)
You have been missed !!

Redigerat av mstoltz, 14 mars 2014 - 20:23.


#3

Postad 14 mars 2014 - 20:34

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Det är nog en kombination av fiske och idrott, dvs man ger sig ut och man vet inte från start vad man kommer hem med, ibland är det ingenting och ibland är det den bild som man väntat i flera år att fånga. Sedan är det att lyckas prestera något som är lite bättre än förra gången

#4

Postad 14 mars 2014 - 21:20

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Om man säger att jag har min kamera med mig 5 gånger så fotar jag kanske 1 av dom. Förra veckan satte jag mig i bilen en ledig dag och tänkte fota intima landskap (utmaningen) åkte milvis. Kom hem utan ett foto.

Åkte förbi där jag fotat en ström med mossa innan (som jag länkat här) innan utmaningen. Tänkte, nej jag fotar inte samma bild igen bara för att. Hade stor lust men noll inspiration så att säga.

Ofta har jag med mig kameran när jag fiskar eller bara åker någonstans för av någon konstig anledning är det så att om jag inte har kameran med mig så önskar jag alltid att jag hade det...

Sen har det ju lite med tid att göra med. Denna tid på året har jag stört mkt på jobbet och även mkt annat som gör att jag nästan inte orkar eller tar mig tid att läsa exempelvis detta forumet. (därför jag inte har kommenterat era bilder senaste tiden, ber om ursäkt för det men som sagt det finns inte rum)

Sen tar det ett tag och foto är helt plötsligt prio nr 1 igen :) Det kommer och går tror jag. Särskilt om man har fler hobbies än foto.

#5

Postad 14 mars 2014 - 21:37

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 1
Jag har med min kamera varje dag till jobbet.
Eftersom jag kör ofta landsvägar, så finns det en hel del älgar och rådjur, men dom kommer nästan aldrig fram när man vill tyvärr.

Skulle jag sluta tidigare vilket händer ibland, hinner man köra en liten extra runda :)

Men som sagt så tror jag att det är rätt lika för alla.........Lusten försvinner ibland och kommer tillbaka när man minst anara det.
Jag har faktiskt tänkt så långt en gång att jag ville lägga ner allt vad med foto hade, samt sälja min kamera....men som tur är ändrade det sig.

När både lusten och inspirationen försvinner kan man inte tvinga sig på den igen, utan det kommer tillbaka när det kommer....ibland tar det lång tid och ibland relativt snabbt.

#6

Postad 15 mars 2014 - 00:22

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Jepp, det är svårt att hitta motivationen ibland... :) Men vår hobby fotografering behöver ju inte enbart handla om hur många bilder man tar per vecka; hur mycket man terroriserar sin omgivning; hur ofta man uppdaterar.

När jag såg denna tråd erinrade jag mig en figur där en fotografs utveckling beskrivs. Ganska kul figur. Kan ju hålla med om att fotointresset kan hamna i olika stadier… men om figuren stämmer är ju en annan femma... :)

http://www.fredmiran...um/topic/861087

#7

Postad 15 mars 2014 - 00:49

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

Det är nog en kombination av fiske och idrott, dvs man ger sig ut och man vet inte från start vad man kommer hem med, ibland är det ingenting och ibland är det den bild som man väntat i flera år att fånga. Sedan är det att lyckas prestera något som är lite bättre än förra gången

Ligger nog en del i det. Ofta tror jag att jag ställer lite för höga krav på mitt eget fotande. Ser jag inte direkt i kamerans skärm att bilden har "det" raderar jag den helt sonika ifån minneskortet. Annars är jag väldigt sol-styrd. Den här vintern har varit extremt solfattig, så då ligger det ju lite i sakens natur att det blir mindre fotande av mig. Nu när solen äntligen tittar fram igen åker man typiskt nog på en sådan dyngförkylning så att man knappt orkar stå på bena. Men man bör nog blicka framåt och inte bakåt. Tänk på alla möjliga fototillfällen som kan dyka upp nu framåt sommaren och glöm de missade. Så tror jag att den där fantastiska bilden kan komma när man minst anar det...för det har ju hänt förr...eller? :)

När jag såg denna tråd erinrade jag mig en figur där en fotografs utveckling beskrivs. Ganska kul figur. Kan ju hålla med om att fotointresset kan hamna i olika stadier… men om figuren stämmer är ju en annan femma... :)

http://www.fredmiran...um/topic/861087


Man har som mest kunskap och högst fotokvalité när det är dax att checka in hos sankte Per. :)

Redigerat av Velodynamic, 15 mars 2014 - 01:16.


#8

Postad 15 mars 2014 - 08:59

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

I böjan av det här meddelandet okm jag ihåg vad jag skulle fråga, det gör jag inte nu, så istället, för att ha nånting, vad är din motivation till att ge dig ut och fota?

Barnen och familjen är min största motivation. Jag bestämmde mig när jag träffade min fru, att fotografi skulle bli en hobby som sakta skulle få ta sin tid och utvecklas. Aldrig tänkt jobba med det. Utan det skulle bli min hobby som gick att kombinera med familjen, och det tycker jag funkar bra. Man kan va lite nörd med utrustning och samtidigt dokumenterar man familjen.

Själv kör jag nästan inga presets. Jag har 1st "klippt låg/klippt hög" kurva som jag fått att funka till det mesta och 1st "split varm/kall" och en skärpa. Det är ju lite synd eftersom det är LR's styrka, men jag gillar att gå igenom varje bild. Är nog för lat för att göra presets även fast jag säkert redigerar lika 8 gånger av 10 :D Kanske ska ta och göra det!

Något som hjälpte att fokusera på att ta mer och säkert bättre bilder, var att tona ner själva märkes/utrustnings intresset.
Jag är sån, jag gillar sånt, typ lite märkes specifikt intresse osv. Bestämde mig tillslut för att bara utgå ifrån vad jag verkligen behövde för funktioner för att hjälpa mig ta bilder, oavsett vad det var för kamera märke eller typ av objektiv.
Men jag gillar själva "nörderiet" fortfarande och läser gärna om nyheter inom alla märken och sånt för att det är intressant.

Tror det kan va nyttigt att göra som du, att ha en svacka ibland, komma tillbaka och förändra något, förnya sig lite. :)

#9

Postad 15 mars 2014 - 15:14

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
min motivation är större än någonsin nu. Vill ut och fota hela tiden. För mig är det inte bara att få bra bilder (även om man såklart strävar efter det) utan det är känslan att vara ute i naturen. Att sitta på en klippa och titta ut över havet är meditation på hög nivå.

Samtidigt går jag helt in i mig själv när jag fotar och koncentrerar mig till 100% på det jag gör. Tänker inte på något annat.
tycker det är är mycket skönt och avslappnande och det bidrar nog en del för att jag vill ut och fota.

Sen är det alltid kul att sätta sig framför datorn sen och gå igenom bilderna.
Presets har jag inga, alla bilder måste redigeras på sitt sätt tycker jag.

#10

Postad 15 mars 2014 - 15:35

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Lite det som är problemet för mig Andreas. Jag har nästan alltid med mig kameran när jag fiskar men går så hårt på fisket att jag sällan ger mig tid att fota då. Jag måste nästan välja om jag ska fota effektivt.

#11

Postad 15 mars 2014 - 16:34

Unregistered31881
  • Unregistered31881
  • Beroende

  • 1 253 inlägg
  • 0

Barnen och familjen är min största motivation. Jag bestämmde mig när jag träffade min fru, att fotografi skulle bli en hobby som sakta skulle få ta sin tid och utvecklas. Aldrig tänkt jobba med det. Utan det skulle bli min hobby som gick att kombinera med familjen, och det tycker jag funkar bra. Man kan va lite nörd med utrustning och samtidigt dokumenterar man familjen.

Själv kör jag nästan inga presets. Jag har 1st "klippt låg/klippt hög" kurva som jag fått att funka till det mesta och 1st "split varm/kall" och en skärpa. Det är ju lite synd eftersom det är LR's styrka, men jag gillar att gå igenom varje bild. Är nog för lat för att göra presets även fast jag säkert redigerar lika 8 gånger av 10 :D Kanske ska ta och göra det!

Något som hjälpte att fokusera på att ta mer och säkert bättre bilder, var att tona ner själva märkes/utrustnings intresset.
Jag är sån, jag gillar sånt, typ lite märkes specifikt intresse osv. Bestämde mig tillslut för att bara utgå ifrån vad jag verkligen behövde för funktioner för att hjälpa mig ta bilder, oavsett vad det var för kamera märke eller typ av objektiv.
Men jag gillar själva "nörderiet" fortfarande och läser gärna om nyheter inom alla märken och sånt för att det är intressant.

Tror det kan va nyttigt att göra som du, att ha en svacka ibland, komma tillbaka och förändra något, förnya sig lite. :)


+1 här på ditt inlägg mikael. helt klart är det familjen i nuläget som ger insipiration att fota. Att få till ett klockrent foto på sonen ger mig allt som oftast mersmak. Sen är även jag lite hårdvarunörd. ps Mikael kommer nog kränga mitt 70-200 f/4 =)

#12

Postad 15 mars 2014 - 17:52

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
:D missade ett på FS för ett bra pris ;) ;) ;) men men... det kommer väl flera! ;) ;) ;)

#13

Postad 15 mars 2014 - 18:19

Unregistered37710561
  • Unregistered37710561
  • Forumräv

  • 625 inlägg
  • 0
Jag har i många år varit sisådär fotointresserad, började för en 20 år sen att knäppa lite analoga bilder med farsans Nikon systemkamera, var riktigt skoj en tid.
Sen om vi snabbspolar några år så skaffade jag mig en liten kompaktkamera Nikon coolpix 3200 hette den, har tagit sjukt många bilder med den, och än idag när jag kollar dem på datorn är vissa riktigt bra kvalité med tanke på förutsättningarna. Den lilla kameran har nog varit med överallt och ännu fungerar den, fastän jag inte använt den på flera år.
Nåja sen kom mycket annat i första hand i många år och fotona kom mera sporadiskt, typ kalas och släktträffar, resor osv. ända tills vi skaffade oss en nyare videokamera,en riktigt ok Panasonic, vilken tar riktigt fina stillbilder och väckte fotointresset igen för en par år sen. Har nu i en par års tid gått och trånat efter en riktig systemkamera men det har alltid varit något hinder, oftast tidsbrist eller ekonomiska prioriteringar. De senaste åren har gått åt till familjen och husbygget som tagit all ledig tid. Är man korkad nog att bygga allt själv från grunden så blir det inte många lediga stunder.
Nåväl denna vinter så har jag äntligen beslutat att skaffa kameran och jag trodde att jag skulle få den före denna helg men den ligger nånstans på posten så mina första foton blir nog nästa vecka med lite tur. Men intresset och inspirationen finns just nu som aldrig förr. Tycker det är jätteskoj att se på era foton här i forumet och har följt med era bilder i en par år redan. Ni är verkligen riktigt bra fotografer allihopa, jag bockar och bugar och hoppas att jag själv nån gång skall kunna ta lika fina bilder som ni här på forumet.
Så fortsätt alla gärna att posta era bilder för det ger mycket inspiration även åt andra! :)

#14

Postad 15 mars 2014 - 20:13

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Tycker du tar riktigt bar bilder David, och det skall bli riktigt roligt att se dina bilder med din nya kamera :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.