Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Beskära bilder till tavelstorlekar ?

28 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 oktober 2014 - 09:38

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Hej

Har fått en som vill köpa en bild av mig som tavla, svinskoj :)

Nu ska jag beskära den rätt och sedan skicka den till crimson för utskrift på vanligt papper, dvs ingen canvas.

Men....HUR gör man i LR ?

Hon vill köpa bilden som en tavla på 30 x30 cm.
Hur gör man då i LR ?

#2

Postad 04 oktober 2014 - 17:32

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
41 visningar, men ingen som brukar beskära och göra tavlor ?

Hur som helst så vad tror ni om att välja 1x1 så att det blir som en fyrkant sedan ladda upp den till crimson och DÄR välja att den ska vara i 30x30 cm ?

Hur brukar ni göra när ni ska skicka iväg era bilder till crimson för utskrift så att det både blir rätt och bra kvalite ?

#3

Postad 04 oktober 2014 - 17:34

Spuute
  • Spuute
  • Mästare

  • 2 937 inlägg
  • 0
Om du ska sälja tavlor kanske du ska ha lite koll på läget? ;)

Ja som du säger. Beskär den 1:1 i Lightroom, sen hade jag öppnat den i photoshop, gjort om storleken till 30x30 cm och därefter sparat den i sRGB om du ska skicka den till Crimson.

#4

Postad 04 oktober 2014 - 17:43

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Om du ska sälja tavlor kanske du ska ha lite koll på läget? ;)

Ja som du säger. Beskär den 1:1 i Lightroom, sen hade jag öppnat den i photoshop, gjort om storleken till 30x30 cm och därefter sparat den i sRGB om du ska skicka den till Crimson.


Ja det är ju därför jag ställer frågan nu :)
Jag trodde jag hade koll, men det var lite mer invecklat än vad jag trodde...he he

Men om man nu tex säger att dom vill ha en i ja....70x50...och bilden är beskärd......hur beskär man den då ?

Alla tips är välkomna hur ni brukar göra, för som patric sa......rätt bra att kunna :)

Redigerat av mstoltz, 04 oktober 2014 - 17:43.


#5

Postad 04 oktober 2014 - 17:46

Spuute
  • Spuute
  • Mästare

  • 2 937 inlägg
  • 0
Ska du printa en i 50x70 så beskär du den 7x5 i lightroom för att sedan öppna den i PS och förstora den till 50x70 cm
Ska du ha en 70x100 så beskär du 7x10 i lr och sedan ps och förstoring.

Det är iallafall så jag gör och ajg tycker det fungerar klockrent

#6

Postad 04 oktober 2014 - 17:58

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Ska du printa en i 50x70 så beskär du den 7x5 i lightroom för att sedan öppna den i PS och förstora den till 50x70 cm
Ska du ha en 70x100 så beskär du 7x10 i lr och sedan ps och förstoring.

Det är iallafall så jag gör och ajg tycker det fungerar klockrent


Aha.....är det så enkelt....kanon, stort tack för infon Patric :)

#7

Postad 04 oktober 2014 - 18:55

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Upplösningen (anges som dpi på Crimson) den utskrivna bilden skall ha är ju lite intressant också... Jag hade beskurit bilden och därefter göra om den till "rätt" dpi storlek - och sträva då efter max ppi som skrivarna på Crimson är ampassade för...

Och det är nog bäst att köra med AdobeRbg eftersom Crimson har stöd för detta.


http://www.frontweb..../IPmDeN1FvywH8A

#8

Postad 04 oktober 2014 - 18:59

Spuute
  • Spuute
  • Mästare

  • 2 937 inlägg
  • 0
Ja visst är det så. nu tog jag givetvis förgivet att morgan tänkte använda deras billigare tjänst Poster och där är det inte mer än 240 dpi samt sRGB
(Om jag inte minns helt fel, var ett tag sedan jag använde crimson)

#9

Postad 04 oktober 2014 - 19:02

Spuute
  • Spuute
  • Mästare

  • 2 937 inlägg
  • 0
Som jag gör när jag ianvänder min privata tryckare så gör jag som xray säger.
jag beaskär först i lightroom, sen öppnar jag i ps och där jag ändrar storleken så ökar jag även till 300dpi eller mer om jag så vill, Sen gör jag om färgformatet till Adobe RGB

#10

Postad 04 oktober 2014 - 19:22

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Så ska man spara det med Adobe rgb eller srgb?

Hur ändras färgerna då, menar så som man ser dom i LR med srgb kanske då inte blir om man sparar med Adobe rgb?

#11

Postad 04 oktober 2014 - 19:33

Spuute
  • Spuute
  • Mästare

  • 2 937 inlägg
  • 0
Beror på vad du väljer att framkalla som, i deras dyrare "proffs"tjänst eller via poster? Vet inte exakt gällande posten, men läser du på deras hemsida så ser du.
Och gällande att få de att se ut som på skärmen så beror det ju på hur din skärm är kalibrerad. Du kan även ladda hem deras färgprofil på printern och lägga in i PS och kolla där, men återigen så beror de på hur din skärm är kalibrerad.

Du kan ju innan du gör något beställa provtryck hos dom, då skickar väljer du ut ett X antal av dina egna bilder och betalar bara frakt för dom så har du att jämföra dom med hur det ser ut på skärmen för att bilda en uppfattning om hur det kommer att bli

#12

Postad 04 oktober 2014 - 19:52

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Beror på vad du väljer att framkalla som, i deras dyrare "proffs"tjänst eller via poster? Vet inte exakt gällande posten, men läser du på deras hemsida så ser du.
Och gällande att få de att se ut som på skärmen så beror det ju på hur din skärm är kalibrerad. Du kan även ladda hem deras färgprofil på printern och lägga in i PS och kolla där, men återigen så beror de på hur din skärm är kalibrerad.

Du kan ju innan du gör något beställa provtryck hos dom, då skickar väljer du ut ett X antal av dina egna bilder och betalar bara frakt för dom så har du att jämföra dom med hur det ser ut på skärmen för att bilda en uppfattning om hur det kommer att bli


Aha.....Ja det gällde posters som jag tänkt mig......

Ang kalibrering av skärm.....om jag använder en tex spyder3 eller liknande och kalibrerar min skärm......då ska det inte bli fel med färgerna på utskrifterna då ?

Menar kan det skilja något mellan en helt 100 % kalibrerad skärm och en utskrift ?

Så om jag nu tänker använda mig av deras tjänst posters.....gör det nån skillnad om jag sparar ner det i Adobe RGB eller sRGB ?
Blev lite konfunderade vad som egentligen skiljer dessa åt ?

#13

Postad 05 oktober 2014 - 11:21

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Om din skärm inte fullt ut kan visa AdobeRGB är det nog bäst att välja sRGB på bilderna du skickar in... så slipper du ev. överaskning eftersom färgerna kan få mer "tryck" i AdobeRGB. Vad är det för skärm du redigerar på?

#14

Postad 05 oktober 2014 - 11:25

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Om din skärm inte fullt ut kan visa AdobeRGB är det nog bäst att välja sRGB på bilderna du skickar in... så slipper du ev. överaskning eftersom färgerna kan få mer "tryck" i AdobeRGB. Vad är det för skärm du redigerar på?


Jag sitter på en samsung laptop, så jag har ingen extern skärm.

Så skillnaden mellan sRGB och Adobe RGB är att det blir mer "tryck" i färgerna på Adobe RGB eller vad är den största skillnaden mellan dessa ?

#15

Postad 05 oktober 2014 - 11:42

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

Jag sitter på en samsung laptop, så jag har ingen extern skärm.

Så skillnaden mellan sRGB och Adobe RGB är att det blir mer "tryck" i färgerna på Adobe RGB eller vad är den största skillnaden mellan dessa ?

Jepp, så kan man nog uttrycka det. Fast AdobeRGB lägger inte till sådan som inte finns, utan den lär vara närmare verkligheten.... Men om du dragit i spakarna med en skärm som inte alls kan visa alla färgerna i AdobeRGB kan bilderna bli överdrivet färgranna när dessa visas på en skärm (eller utskrift) som kan visa alla färgerna i AdobeRGB

#16

Postad 08 oktober 2014 - 10:23

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 1
Jag förstår inte riktigt varför man ska in i PS och mecka? Varför inte bara exportera som JPG i full upplösning efter beskärning till 1:1 eller 5:7? Går ju även att ställa in dpi vid jpg-inställningarna så den skalar upp bilden vid behov.

Bifogad fil  Skärmklipp.JPG   36,36K   0 Antal nerladdningar

#17

Postad 08 oktober 2014 - 10:32

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Jag förstår inte riktigt varför man ska in i PS och mecka? Varför inte bara exportera som JPG i full upplösning efter beskärning till 1:1 eller 5:7? Går ju även att ställa in dpi vid jpg-inställningarna så den skalar upp bilden vid behov.

Bifogad fil  Skärmklipp.JPG   36,36K   0 Antal nerladdningar


Det visste jag inte Johan....det är ju smidigt att kunna sköta allt från LR :)
Thanks !

PS: För dom som undrar hur det gick....jodå tavlan är såld och pengarna på kontot :)

Redigerat av mstoltz, 08 oktober 2014 - 10:32.


#18

Postad 08 oktober 2014 - 11:47

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
exakt. Var inne på Johans spår när jag läste tråden. Lärde mig det på en videokurs på moderskeppet. ska du ha bilden 40x50 cm så beskär du 4x5 format. Men sen är det tydligen också viktigt att skriva in 40x50cm under image sizing som visas på bilden över. Kommer dock inte ihåg varför det var viktigt. Eller det var nog för att även med en 4x5 fotmat så kan du ju skriva ut en bild som är 80x100cm eller 20x22,5cm

#19

Postad 08 oktober 2014 - 12:37

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Det som kan vara bra är om man har beskurit in bilden så det är säg 2mpixlar kvar när man har gjort den till 1:1, då interpoleras bilden upp så den får rätt antal pixlar. Kan bli blockig utskrift annars, men man tappar ju bildkvalité när man gör så.

#20

Postad 08 oktober 2014 - 13:06

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Det som kan vara bra är om man har beskurit in bilden så det är säg 2mpixlar kvar när man har gjort den till 1:1, då interpoleras bilden upp så den får rätt antal pixlar. Kan bli blockig utskrift annars, men man tappar ju bildkvalité när man gör så.


Hängde inte riktigt med ...( som vanligt :P )
Hur menade du nu Johan ! ?

#21

Postad 08 oktober 2014 - 14:18

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Du får läsa igen och sen googla det du inte förstår. Det gör dig gott Morgan. ;)

#22

Postad 08 oktober 2014 - 14:48

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Du får läsa igen och sen googla det du inte förstår. Det gör dig gott Morgan. ;)

Vad är google Johan?.....Är det samma som Goggle ? :P :rolleyes:

#23

Postad 08 oktober 2014 - 18:39

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Hm, varför krångla till det. Jag har alltid bara beskurit bilden i den form jag vill ha den. Typ 1:1 eller 4:3 etc. Sedan har jag laddat upp bilden och om programmet som checkar storlek klagar på storleken så laddar jag upp en interpolerad bild men det har det inte varit behov av den senaste tiden då man brukar ha pixlar i överflöd

#24

Postad 09 oktober 2014 - 06:21

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Håller med. Jag brukar inte heller interpolera bilder, har aldrig gjort det faktiskt. Hade eventuellt behövt det när jag gjorde en 70x100 cm utskrift av en bild på ca 7-8 mpixlar. Men det är knappt så det behövs då heller, en sån bild betraktar man ju från minst en meters håll och då ser det ändå bra ut.

#25

Postad 09 oktober 2014 - 09:21

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Kan det inte vara så att det blir mindre optimalt om bilden har fler pixlar än vad skrivaren klarar av? (Förmodar att det sker automatisk nersamlig vid sådant fall) Fast man får nog inte "problem" med detta förrän vid 36 MP och mer...

Håller med om att man kan klara sig med lägre upplösning än den optimala. Detta gäller förmodligen speciellt om objektivet varit bra och om fotografen gjort sitt jobb. :)

Redigerat av xray, 09 oktober 2014 - 09:22.


#26

Postad 09 oktober 2014 - 11:08

knobloch
  • knobloch
  • Guru

  • 4 023 inlägg
  • 0
I teorin skulle det ju kunna vara så att Lightroom är bättre på nersampling (eller vad det kallas) än vad ex.vis Crimsons mjukvara är. Alltså att skala ner en högupplöst bild till en mindre. Den processen är väl förknippad med risk för exempelvis överskärpning och sånt. Så att det som Spuute föreslår, att skriva in mått i cm innan man exporterar kan ju vara en god idé även när man ska framkalla en högupplöst bild i mindre format (och alltså inte bara när man ska "interpolera upp" en lågupplöst).

Själv exporterar jag visserligen alltid i högsta upplösning, även för 10x15cm kopior. Det beror mest på lathet dock. Har inte testat att skriva in mått, och det skulle visserligen vara intressant att skicka in två versioner av samma bild för framkallning för att kolla om man ser någon skillnad.. men så var det det där med latheten.. :rolleyes:

#27

Postad 10 oktober 2014 - 12:34

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Jag testade på min enkla fotoskrivare hemma att skriva ut A4 med 3 oliak inställningar där den ena var fullupplöst, den andra var optimerad och den tredje hade typ halva upplösningen jämfört med den optimerade. Jag såg ingen skillnad.

#28

Postad 10 oktober 2014 - 19:32

knobloch
  • knobloch
  • Guru

  • 4 023 inlägg
  • 0
Aah... som jag misstänkte. Skönt, då kan jag fortsätta lata mig. :)

Tack för grovjobbet Johan!

#29

Postad 13 oktober 2014 - 07:14

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 1
Skickar en faktura, tacka sen. :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.