Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Behöver du hjälp med byggfrågor? Fråga oss Hantverkare här på forumet.

195 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 18 april 2013 - 11:27

deadwood
  • deadwood
  • Användare

  • 235 inlägg
  • 0
Har fått lite problem med någon(ra) som inte kan hålla fingrarna borta från min bil, så jag tänkte installera en trådlös IP kamera. Bilen står på min tomt så tillstånd för kamera behövs väl ej?.
Frågan är hur jag ska få fram ström till kameran, Har läst bruksanvisningarna och det följer med en vanlig AC adapter. Men kan man bara plugga in den i ett elutag innomhus och sen dra ut sladden till kameran på lämpligt ställe?

#102

Postad 18 april 2013 - 18:19

pjotor
  • pjotor
  • Användare

  • 238 inlägg
  • 0

Har fått lite problem med någon(ra) som inte kan hålla fingrarna borta från min bil, så jag tänkte installera en trådlös IP kamera. Bilen står på min tomt så tillstånd för kamera behövs väl ej?.
Frågan är hur jag ska få fram ström till kameran, Har läst bruksanvisningarna och det följer med en vanlig AC adapter. Men kan man bara plugga in den i ett elutag innomhus och sen dra ut sladden till kameran på lämpligt ställe?

Det tror jag inte ska vara något problem.
Men där emot så är jag jag ganska så säker på att du INTE får filma utanför din tomt.

#103

Postad 18 april 2013 - 18:21

Unregistered521360b2
  • Unregistered521360b2
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Har fått lite problem med någon(ra) som inte kan hålla fingrarna borta från min bil, så jag tänkte installera en trådlös IP kamera. Bilen står på min tomt så tillstånd för kamera behövs väl ej?.
Frågan är hur jag ska få fram ström till kameran, Har läst bruksanvisningarna och det följer med en vanlig AC adapter. Men kan man bara plugga in den i ett elutag innomhus och sen dra ut sladden till kameran på lämpligt ställe?


Tillstånd behövs inte på sin egen tomt, däremot måste du skylta tydligt att videoövervakning pågår.

#104

Postad 18 april 2013 - 19:15

deadwood
  • deadwood
  • Användare

  • 235 inlägg
  • 0

Tillstånd behövs inte på sin egen tomt, däremot måste du skylta tydligt att videoövervakning pågår.


Väggarna till kallgaraget hindrar det, räcker det med sådan där "kamera" skylt eller måste man vara ännu tydligare?Men det är ingen som helt risk och koppla in AC Adaptern i ett vanligt väggutag och sen dra ut sladden till kameran? Trodde inte det skulle fungera.

#105

Postad 18 april 2013 - 22:10

Unregistered841c4cb1
  • Unregistered841c4cb1
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

WTF!

Trodde Beckers färger var bra.. Har ägnat två dagar åt att måla om ena sovrummet. Torkade av väggen från eventuellt damm, underlaget är en tidigare målad strukturtapet. Målade ett varv igår kväll och lät det torka över natten. Målade på ett varv till vid 18-tiden idag och skulle ta bort maskeringstejpen för en stund sedan.

Tejp-****t drar med sig lite av färgen som känns något gummiaktig skit :angry:

Vad har jag gjort för fel?


Då ska jag ge dig ett genialiskt tipps och också det snyggaste som jag alltid kör med när jag målar väggar. (Jobbar som målare)

Tejpa golvlisterna innan du målar. Måla väggarna och låt färgen torka. Sen köper du en tapetkniv och skär längs med tejpen på golvlisten så kommer det bli en 3-4mm knivskarp linje utmed golvlisten , precis som det ser ut när man tapetserar och skär utmed golvlisten! :)

Mvh Martin

#106

Postad 25 april 2013 - 09:07

Unregistered1cef75a8
  • Unregistered1cef75a8
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Skall bygga ett litet förvaringsutrymme mellan soffan och väggen och skulle då behöva några smarta gångjärn till locket som skjuter ifrån väggen och gör så man kan öppna locket.
Jag har ritat en liten skiss här nedan så man kanske förstår.. Observera att mellanrummet mellan locket och väggen endast är någon millimeter och tänkte på gångjärn till köksluckor som kanske skulle fungera?

Bifogad fil(er)



#107

Postad 01 maj 2013 - 17:37

Origen
  • Origen
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Har ett litet jobbigt problem. Har alltså kakel med fasade kanter åt alla håll och skall ha avslutningslister på avslutet av köket. Nu till mitt problem, vilken höjd skall jag ha? Om ni förstår av min fina bild så blir det alltid så att en fasad kant kommer att möta listen längs plattan men eventuellt också på slutet av plattan om den nu inte får kapas. Ska jag alltså då köra med en 5mm list och lägga kakelfog som alternativ 1 eller ska jag ha en 8mm list och då få möta upp listen genom att bygga en fog som alternativ 2? Plattan kommer ju automatiskt att möta en kant på 8 mm eftersom jag ska förskjuta plattorna med 15 cm så att den övre raden förskjuts så att säga, och nästa rad börjar som vanligt och nästa försjuts, ja ni fattar. Hoppas ni förstår mitt problem haha :) Personligen tror jag att jag skall köra på alternativ 1! Bifogad fil  Fog.jpg   28,12K   14 Antal nerladdningar

Redigerat av Origen, 01 maj 2013 - 17:39.


#108

Postad 09 maj 2013 - 20:52

ThomasNilssonthomsjon
  • ThomasNilssonthomsjon
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
vet inte om det är rett ställe o fråga saker på här men! jag undrar om det här moderkortet
Asus E45M1-I Deluxe om måttet på sidan som värkar luras måttet 170 o 170 mm altså? söker ett kort som ska likna baksidan på ett intel p4 LV-670 bak plåten kan jag nog montera om jag kapar lite! den jag har är en cammel låda söker som sakt ett gaming kort o lådan har ett inbygt kraft agg som är synligt som sitter tajt under stora hdn ,söker ett moderkort vilket som helst med bra prestanda och om den hadde intärnt kraft agg som följde med var det ett pluss

#109

Postad 10 maj 2013 - 07:26

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

vet inte om det är rett ställe o fråga saker på här men! jag undrar om det här moderkortet
Asus E45M1-I Deluxe om måttet på sidan som värkar luras måttet 170 o 170 mm altså? söker ett kort som ska likna baksidan på ett intel p4 LV-670 bak plåten kan jag nog montera om jag kapar lite! den jag har är en cammel låda söker som sakt ett gaming kort o lådan har ett inbygt kraft agg som är synligt som sitter tajt under stora hdn ,söker ett moderkort vilket som helst med bra prestanda och om den hadde intärnt kraft agg som följde med var det ett pluss

Räckte det inte med samma inlägg I tråd: Hjälp med uppgraderingspaket ?

Redigerat av Unregistereda299ec85, 10 maj 2013 - 07:26.


#110

Postad 13 maj 2013 - 08:17

skantz1
  • skantz1
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej har en liten fråga om isolering. Rensade vildvuxen rabatt utanför huset och då släppte det glasfiberisolering närmast huset...
Har aldrig någonsin sett det förut men det ligger ett ca 10 cm lager glasfiberisolering närmast ytterväggen är behandlat med någonslags färg åxå
men den har nu släppt på en del ställen och det är som gropar med glul isolering mellan väggen och rabatten. Ska det vara så? Att det ligger isolering på utsidan av huset, nergrävt? Hoppas någon vet något om detta! Tacksam för svar.... Bilder kan ordnas ifall det behövs...

#111

Postad 13 maj 2013 - 15:23

ygd3n
  • ygd3n
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Hej, finns det någon finmålare här på forumet!?

Håller på med ett projekt och skulle vilja ha tips om hur jag ska gå tillväga för att få bäst resultat med min lackfärg?

https://www.minhembi...howtopic=309473

1. Jag vill ha vit (eller svart, inte bestämt mig ännu) högblank färg, hur blank som det bara är möjligt! ( 90 kanske? ), ska vara möjligt att spegla sig bra, ska vara bra ytfinish!
2. Vill inte ha några synliga bubblor eller dylikt, eller att grundfärgen tränger igenom
3. Jag vill använda mig utav pensel, då jag inte har så bra ställe att måla med sprayfärg.
4. spackel? vanligt snickerispackel eller PP spackel?
5. Materialet är 16mm MDF-skiva

Har letat trådar som bara den och googlat men är ännu inte nöjd, vill ha lite mer kunskap innan jag sätter igång, vad jag vet är väl att grundarbetet (som alltid, är 90% av hela arbetet).

Ge mig tips, och säg gärna vad som behöver inhandlas för att genomföra arbetet riktigt!

Tack på förhand!

Redigerat av ygd3n, 13 maj 2013 - 15:24.


#112

Postad 15 maj 2013 - 16:29

chrick
  • chrick
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Elektriker 14 år hela familjen är nästan elektriker, nu med ventilation och all el inbakat i våra anläggningar allt från den minsta köksfläkt till bamse aggregat kolla på Fläktman.se så ser ni ungefär
Rivning och betonghåltagning 4 år.
Men ibland kan man en del runt omkring sina yrkeskunskaper, som trimma bil, tävla i bilstereo, verktyg och maskiner, styrketräning, hemmabio... etc..
Om det inte gäller någon fara för person och egendom så kan man alltid bolla med ideér som i detta forum, "DET BÄSTA FORUMET" :-)
Vissa saker kan man göra själv vissa får man inte göra själv, vissa gör vad dom kan, andra som dom vill !

// mvh Chrick

#113

Postad 08 juni 2013 - 11:52

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Jag håller på och skall installera ett Z-wavesystem i mitt hus men har blivit lite konfunderad kring hur elektrikern som gjorde installationen har gjort.

I dosorna bakom brytarna finns bara två ledare: brun och blå. Borde det inte ha varit brun och svart om det är ett tvåledarsystem?

Har elektrikern dragit blå där det skulle ha varit svart? Han var måttligt kompetent så det skulle inte förvåna mig.

Nu vet jag inte alls hur jag ska koppla eftersom Z-wavebrytarna kräver treledarsystem.

Tacksam för tips.

#114

Postad 10 juni 2013 - 21:32

Unregisteredaa9a3a10
  • Unregisteredaa9a3a10
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Inget ont menat..Men många frågor / få svar!...

#115

Postad 11 juni 2013 - 20:01

Kofotone
  • Kofotone
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Hej har en liten fråga om isolering. Rensade vildvuxen rabatt utanför huset och då släppte det glasfiberisolering närmast huset...
Har aldrig någonsin sett det förut men det ligger ett ca 10 cm lager glasfiberisolering närmast ytterväggen är behandlat med någonslags färg åxå
men den har nu släppt på en del ställen och det är som gropar med glul isolering mellan väggen och rabatten. Ska det vara så? Att det ligger isolering på utsidan av huset, nergrävt? Hoppas någon vet något om detta! Tacksam för svar.... Bilder kan ordnas ifall det behövs...


Har du källare på kåken?

#116

Postad 19 juni 2013 - 10:25

pjotor
  • pjotor
  • Användare

  • 238 inlägg
  • 0
Jag har problem med avloppet till duschen, i bland så rinner vattnet knappt ner. Och tar jag ur silen i brunnen så rinner det ner utan problem.
Silen är helt ren, men när den inte sitter i så blir hålet mycket större och det kan komma in luft också, så jag antar att jag måste ha nån form av avluftning av avloppet. Går det att lösa på något sätt utan att behöva göra ett jättestort ingrepp på systemet?
Kan tillägga att det bubblar och låter om jag spolar vatten i handfatet i badrummet, och samma sak händer när jag spolar vatten i diskhon i köket.
Dessa tre avlopp sitter på samma avloppsrör, där duschen kommer först, sedan handfatet och sist diskhon.

#117

Postad 19 juni 2013 - 11:36

Kofotone
  • Kofotone
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Har du egen kåk eller lägenhet?

Låter som luftaren är igentäppt eller kanske inte finns nån?

Går att sätta luftare (vacumventil) direkt på avloppet, behöver inte dras ut vilket är att föredra iof.

#118

Postad 19 juni 2013 - 11:48

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Gurglande i avloppet kan även vara ett tecken på stopp i rören. Använd INTE propplösare under några som helst omständigheter. Det måste spolas i sådana fall.

Detta enligt svågern som kör spolbil dagligen.

#119

Postad 19 juni 2013 - 11:53

pjotor
  • pjotor
  • Användare

  • 238 inlägg
  • 0
Har egen kåk, och vad jag vet så fins det ingen avluftare.

#120

Postad 19 juni 2013 - 12:22

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
Japp, du är inne på helt rätt spår själv. Det är stopp OVANFÖR ditt stick alternativt för dåligt beräknad luftning. Därför så hjälper det inte dig att hälla ner någon form av propplösare som sagt. Riskerar bara att fräta sönder dina rör. Kolla så att du inte har ett fågelbo på luftaren på taket. Det är ju dock jäkligt svårt att säga vad som är fel exakt med infon du ger men kan slänga in att om du bestämmer dig för att köpa en vakumventil så satte jag in en av märket purus till en kund och han klagade på att det luktade avlopp efteråt så jag bytte den till en jafo och den höll tätt.

#121

Postad 19 juni 2013 - 12:26

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
Du hann svara innan. Kolla upp på ditt tak om det inte sticker upp några rör. De brukar vara cirka 10 cm för badrum i diameter. Annars så har du ju felet där

#122

Postad 19 juni 2013 - 13:30

pjotor
  • pjotor
  • Användare

  • 238 inlägg
  • 0

Du hann svara innan. Kolla upp på ditt tak om det inte sticker upp några rör. De brukar vara cirka 10 cm för badrum i diameter. Annars så har du ju felet där

Ska upp på taket och kolla så snart jag hinner, vet att jag har ett sånt rör som sticker upp, trodde det var till spisfläkten :blush:

#123

Postad 19 juni 2013 - 15:25

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
Sätt på varmvatten i duschen och se om det ångar upp ur röret eller gå upp och lyssna i röret och be frugan spola i wc. Hörs det så borde du ju ha hittat rätt. Posta en bild på det annars om du är osäker....

#124

Postad 21 juni 2013 - 13:04

pjotor
  • pjotor
  • Användare

  • 238 inlägg
  • 0

Sätt på varmvatten i duschen och se om det ångar upp ur röret eller gå upp och lyssna i röret och be frugan spola i wc. Hörs det så borde du ju ha hittat rätt. Posta en bild på det annars om du är osäker....

Jag satte på varmvattnet och gick upp och kollade.
Har ett rör där uppe som det ångar och kommer ett bubblande ljud ur.
Ska jag testa och köra ner ett rensband och se om det lossnar nåt?
Kan inte se att det skulle vara något som skulle orsaka något stopp i röret.

#125

Postad 10 juli 2013 - 14:52

Xlntboy
  • Xlntboy
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Hej

Jag vill byta tak på förrådet som är i anslutning till radhuset. Taket är i dagsläget beklädd med enbart papp dock enligt besiktningsmannen som jag anlitade förra året behöver jag byta den. Det är inget stort tak, ca 15m2 men frågan är vad jag behöver införskaffa för material och hur går man tillväga.

det vad jag har kommit på hittills i materialväg är följande:

1) Primer
2) Asfaltsklister
3) Takpapp
....

Vad jag har förstått så finns det skillnad på takpapp och takpapp likaså så beklädnad/läggning skiljer sig emellan olika tillverkare. Vissa kan limmas dock vissa fall behövs gasolbrännare

kan ni rekommendera vad som behövs både när det gäller material och verktyg. Om möjligt länka till någon bra sida för takläggning

Tack i förhand

mvh X

#126

Postad 10 juli 2013 - 17:20

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0
Föräldrarna har fått offert på 57k + ytskikt (kakel och klinkers) för att göra om deras badrum som består av 30kvm (runt 6kvm golv yta) vägg och tak. Idag är det plastmatta som sattaes in 1990, kan det vara ett rimligt pris?

#127

Postad 10 juli 2013 - 18:17

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Hej

Jag vill byta tak på förrådet som är i anslutning till radhuset. Taket är i dagsläget beklädd med enbart papp dock enligt besiktningsmannen som jag anlitade förra året behöver jag byta den. Det är inget stort tak, ca 15m2 men frågan är vad jag behöver införskaffa för material och hur går man tillväga.

det vad jag har kommit på hittills i materialväg är följande:

1) Primer
2) Asfaltsklister
3) Takpapp
....

Vad jag har förstått så finns det skillnad på takpapp och takpapp likaså så beklädnad/läggning skiljer sig emellan olika tillverkare. Vissa kan limmas dock vissa fall behövs gasolbrännare

kan ni rekommendera vad som behövs både när det gäller material och verktyg. Om möjligt länka till någon bra sida för takläggning

Tack i förhand

mvh X

Har inget bra svar på din fråga, men jag lät lägga om taket på mitt garage för ett gäng år sedan. Stod och skruvade med bilen när jag hörde det porla vatten utmed ena väggen. Jag valde att ta in offerter och fick det åtgärdat för 10.500kr med 15 års garanti. Det var typ 4000kr dyrare än att göra det själv, men jag tyckte att garantin var värd det.

Föräldrarna har fått offert på 57k + ytskikt (kakel och klinkers) för att göra om deras badrum som består av 30kvm (runt 6kvm golv yta) vägg och tak. Idag är det plastmatta som sattaes in 1990, kan det vara ett rimligt pris?

Tycker det lät billigt med tanke på storleken. Morsan renoverade ett mindre badrum för typ 4 år sedan och fick inga offerter under 90k

Redigerat av Unregistereda299ec85, 10 juli 2013 - 18:18.


#128

Postad 12 juli 2013 - 12:23

Unregistered7e3b888e
  • Unregistered7e3b888e
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0

Hej

Jag vill byta tak på förrådet som är i anslutning till radhuset. Taket är i dagsläget beklädd med enbart papp dock enligt besiktningsmannen som jag anlitade förra året behöver jag byta den. Det är inget stort tak, ca 15m2 men frågan är vad jag behöver införskaffa för material och hur går man tillväga.

det vad jag har kommit på hittills i materialväg är följande:

1) Primer
2) Asfaltsklister
3) Takpapp
....

Vad jag har förstått så finns det skillnad på takpapp och takpapp likaså så beklädnad/läggning skiljer sig emellan olika tillverkare. Vissa kan limmas dock vissa fall behövs gasolbrännare

kan ni rekommendera vad som behövs både när det gäller material och verktyg. Om möjligt länka till någon bra sida för takläggning

Tack i förhand

mvh X

Vilken lutning är det på taket ? Tänkte om du var tvingad att ha papp eller kunde ha plåt. Men ska du lägga tak papp själv med anslutning mot annat tak och är o erfaren skulle jag nog lejt bort det när det är så få kvadratmeter.
Vilka prylar du behöver kan jag ej svara på då jag enbart lägger plåt

#129

Postad 13 juli 2013 - 20:30

Xlntboy
  • Xlntboy
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Vilken lutning är det på taket ? Tänkte om du var tvingad att ha papp eller kunde ha plåt. Men ska du lägga tak papp själv med anslutning mot annat tak och är o erfaren skulle jag nog lejt bort det när det är så få kvadratmeter.
Vilka prylar du behöver kan jag ej svara på då jag enbart lägger plåt


Det är ca 10-15% lutning....plåt tänkte jag aldrig på men kan vara nog alternativ. Hur ligger plåttak prismässigt säg ett tak på 20m2, mellan tummen och pekfingret? mvh X

#130

Postad 14 juli 2013 - 14:37

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 3
Bra tråd.


<--------------
Mentalvårdare och snart även psykologkandidatexaminerad. Mig vänder ni er till när era byggen gör er vansinniga.
MUAHAHAHA, förlåt om jag sabbar, jag har så dålig humor :)

#131

Postad 15 juli 2013 - 20:34

Anna1984
  • Anna1984
  • Användare

  • 193 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja få in lite spottar i köket och vardagsrummet (rummen sitter ihop). Det jag vill göra är att jag vill göra en ram runt rummet med spottar i ramen. Liknande bilden nedan.
Detta för att slippa riva ner taket. Dock så skulle jag gärna vilja ha en så liten nedsäkning och diskret ram som möjligt. Jag har därför två frågor:

1. Hur skulle ni byggt denna nedsänkta ram?

2. Vill ha ledspottar, men helst så varma som möjligt i belysningen. Nästan liknande halogenspottar. Eftersom jag inte vill bygga så djupt från taket får den heller inte alstra för mycket värme. Vad skulle ni föreslå för spottar?

Bifogad fil(er)



#132

Postad 16 juli 2013 - 17:32

Unregistered7e3b888e
  • Unregistered7e3b888e
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0

Det är ca 10-15% lutning....plåt tänkte jag aldrig på men kan vara nog alternativ. Hur ligger plåttak prismässigt säg ett tak på 20m2, mellan tummen och pekfingret? mvh X

Då måste du nästan ha dubbel fallsat och då är de väldigt svårt och göra det själv :P

#133

Postad 16 juli 2013 - 22:04

opie76
  • opie76
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hejsan!

Jag undrar om det finns någon här som bygger hemmabio? Jag vet mina begränsningar och att snickra/m.m. är inte min grej, tyvärr. Därför letar jag någon/några som skulle kunna omvandla ett källarerum till hemmabio. Bor i Borlänge och kan ge mer information om det finns någon här som är intresserade/kan hjälpa.
Tack!

#134

Postad 28 augusti 2013 - 20:28

chrick
  • chrick
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0

ursäkta visste inte att de va den veckan i månaden.....


Men iaf. Hade de varit en thorin kabel så hade dom/någon elektriker dom anväder sig av kommit ut med sitt superdupermega instrument och mätt upp på centimern var kabeln är trasig JA!

Stig Olofssons elektriska i Göteborg, är en av få som cert, för att kunna laga värme kabel utan att ta upp hela golvet, dock blir en del av kabeln inaktiv, det beror på längd osv, men dom e proffs på det, och en hel del annat.. ett tips bara Med vänlig hälsning chrick!

#135

Postad 28 augusti 2013 - 20:46

chrick
  • chrick
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0

Jag håller på och skall installera ett Z-wavesystem i mitt hus men har blivit lite konfunderad kring hur elektrikern som gjorde installationen har gjort.

I dosorna bakom brytarna finns bara två ledare: brun och blå. Borde det inte ha varit brun och svart om det är ett tvåledarsystem?

Har elektrikern dragit blå där det skulle ha varit svart? Han var måttligt kompetent så det skulle inte förvåna mig.

Nu vet jag inte alls hur jag ska koppla eftersom Z-wavebrytarna kräver treledarsystem.

Tacksam för tips.

http://www.zwaveforu...php?f=13&t=4160 Här har du hur den skall kopplas men, låt en behörig elektriker göra det, för om man INTE är det så får man INTE ge sig på en sådan här installation, Med vänlig hälsning Chrick!

#136

Postad 12 september 2013 - 09:29

chrick
  • chrick
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0

Ja jag vet inte vilket märke och vilken modell det är på kabeln, men termostaten är en Ebeco. Mäta resistansen själv är ju inte heller något problem, men då jag inte vet vilken resistans den ska ha är det inte så lätt hur man ska tolka resultatet. Kan det stå en bit ner på kabeln kanske vilken modell det är tro, ska kolla när jag kommer hem.

Be en elektriker att kolla PEN-ledaren på alla ställen där den existerar även i mätar skåp och luft till marklednings-skåp om det finns ett sådant, finns ofta på landsbyggden på stolpen där luftledningen går ner i mark.... mycket viktigt att denna funkar som den skall, i det elektriska är det faktiskt huvud-nollan som är den viktigaste ledaren ;-) Med vänlig hälsning Chrick

#137

Postad 12 september 2013 - 09:36

chrick
  • chrick
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0

Kan man fråga här direkt i tråden tro?

Isf undrar jag vad man måste göra för att kunna foliera MDF.

Dom högtalare som ska folieras har den gamla folieringen/plasten släpt från mdfen och då har jag tagit av allt så nu är det ren mdf. Att den behöver slipas med 200+ sandpapper förstår jag. men måste man göra någonting mera? Plasta?

Mvh//Tommy

Grunda den med filler "spray spackel" som man har till billack, det funkar nog! Med vänlig hälsning Chrick

#138

Postad 18 september 2013 - 09:57

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

Be en elektriker att kolla PEN-ledaren på alla ställen där den existerar även i mätar skåp och luft till marklednings-skåp om det finns ett sådant, finns ofta på landsbyggden på stolpen där luftledningen går ner i mark.... mycket viktigt att denna funkar som den skall, i det elektriska är det faktiskt huvud-nollan som är den viktigaste ledaren ;-) Med vänlig hälsning Chrick


Tack, ska be någon kolla det där. Det är i lägenhet så ledningen är markbunden. Golvvärmen i hallen/köket fungerar som det ska ska tilläggas.

#139

Postad 12 oktober 2013 - 00:44

ZH666
  • ZH666
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Ska bygga ett par stativ till mina Tangent Evo E5 tänkte jag. Skissade lite i photoshop hur jag vill ha det. Finns många liknande stativ som ser ut såhär, men den verkar simpel att bygga och billig.

Har en fråga ang rören dock, gör det något om dom är i PVC, förutom att man förlorar tyngd jämt emot stål? Tänkte fylla dom med sand sedan.
Botten/topp-platta ska vara av betong, genom röret ska det gå en lång gängstång man skruvar fast i övre och undre platta med en mutter.

Kabeldragningen kommer inte gå som på bilden, då jag kommer fylla rören med sand, löser det på annat sätt. Bilden är skalenlig.

Postad bild

#140

Postad 21 oktober 2013 - 21:16

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

Be en elektriker att kolla PEN-ledaren på alla ställen där den existerar även i mätar skåp och luft till marklednings-skåp om det finns ett sådant, finns ofta på landsbyggden på stolpen där luftledningen går ner i mark.... mycket viktigt att denna funkar som den skall, i det elektriska är det faktiskt huvud-nollan som är den viktigaste ledaren ;-) Med vänlig hälsning Chrick


Du kan nog gå ut på deras hemsida och kolla upp värdena där. Du vet ju hur många kvadrat ditt golv är på, och så mycket skiljer det inte.
Du ska ju i alla fall kunna få ett hum om det är i trakterna eller helt åt helevete.


Citerar lite här för att ni ska få en notis, jag är ju seg som sirap när det gäller sådant här, golvvärmen har varit avstängd sedan länge men nu börjar man ju sakna den.
Tänkte mäta sensorn, skruvar ur termostat och börjar mäta men händer inte så mycket (=oändligt motstånd). Va fan, aja får väl dra upp den och kolla om man kan göra något. Sensorn är blöt och luktar surt rengöringsmedel, känner igen doften och det är det jag brukar använda att rengöra duschen med.

Ska ringa rådrummet imorgon får vi se, badrummet är renoverat 2009 och jag har bott här i mindre än ett år.

#141

Postad 05 november 2013 - 20:09

Albin98
  • Albin98
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej!


Jag har tänkt att bygga en scen vid duken, jag har sett att många har en rundad scen vilket jag också skulle vilja bygga.
Jag undrar då vad man ska använda för byggvaror och vad jag ska lägga i för bättre akustik.

Tack på förhand!

#142

Postad 06 november 2013 - 20:54

Unregisteredc3c18610
  • Unregisteredc3c18610
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0
Hej alla kunniga!

Jag har liksom många ett biorum i källaren som snart skall genomgå en ombyggnation. Som vanlig i källare är det inte så högt i tak och jag har vid något tillfälle sett att man har bilat ur golvet för att få lite mer takhöjd. Är det något som ens är att tänka på eller är det något som är mer jobb än vad det är värt? Huset är byggt 1958 och det är ett ombyggt garage som då var under huset. Det finns inga rör eller liknande i golvet. Det golvbrunn som tidigare fanns i ena änden är igensatt och det finns inget vatten i den.

Tja, vad tror ni? Skall jag släppa tanken helt eller "Get on it"?

#143

Postad 07 november 2013 - 16:29

CynisktLjud
  • CynisktLjud
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
<----- Glas & Fasadmontör, fogning. :)

#144

Postad 08 november 2013 - 13:35

jokoloko
  • jokoloko
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Hejsan alla kunniga. Nu har jag en fråga som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
Kan man ringa in nån som kan kolla att luftgenomförseln i min bostadsrätt är riktig? Jag har sedan vi köpte den misstänkt att jag har ett rejält undertryck i lägenheten. Till saken hör också att i badrummet så får vi jätteofta dålig/avlopps lukt, detta trots att vi rensar både handfatets vattenlås samt golvbrunnens. Kan även det ha med undertrycket att göra?
På sommartid så har vi inte lika stort problem, men då har vi allt som oftast ett eller två fönster öppna ständigt, men när det börjar bli kallt så stänger vi ju fönsterna av förklarliga själ.
Jag är fullständigt nollad på sånt här, men hoppas nån av er vet vart man kan vända sig.

#145

Postad 08 november 2013 - 19:29

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
Det ska krävas ett ganska kraftigt undertryck för att suga rent vattenlåsen i avloppen. Hur rena dina vattenlås är påverkar inte doften hos dig. Jag menar om det är stopp i dem så kommer det ju garanterat inte upp någon avloppslukt. Det är snarare troligt att dina avlopp inte är riktigt tätade i badrummet i så fall. Kanske läcker upp avloppslukt där. Vad händer om du öppnar dörrar fönster? Det borde ju sänka det eventuella lufttrycket. Annars så brukar det vara föreningens ansvar med ventilation. Hör med föreningen när det gjordes en ovk senast. (Obligatorisk ventilations kontroll)

#146

Postad 24 november 2013 - 14:07

Unregistered25174fcf
  • Unregistered25174fcf
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
Riktigt bra tråd!

Jag står just nu i valet och kvalet att köpa en gård vilket skulle ge mig (oss) stora möjligheter till både det ena och det andra.. Det första som slog mig var stort garage och bio/lek/man cave rum.. Jag har kollat igenom mängder utav gallerier och helt ofrattbart vad vissa har lyckats åtstadkomma.. Men en sak jag funderar på det är att väldigt många har elektroniken utanför rummet eller bakom duken.. Hur styr ni allt isf? T.ex htpc, blu-ray mm?

Sen undrar jag även vad tror ni att det kostar att bygga ett heldedikerat biorum i en befintlig byggnad? Nu tänker jag endast byggmaterial mm då högtalare projektor mm inte går att specificera ännu.. Bara på ett ungefär hur stor budget ni tror man behöver sätta undan?

#147

Postad 17 februari 2014 - 11:23

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

  • 539 inlägg
  • 0
Nu har jag inte lusläst tråden för att se om det finns någon målare som hänger här men jag chansar och kastar ut en fråga.
Vi vill måla om i vårt badrum och jag undrar lite vilken typ av färg jag kan välja. Väggar och tak är träpanel (utom i själva duschen där väggarna så klar är kaklade), och väggarna är målade med en matt färg, taket är vitlaserat.

Jag undrar om jag kan måla väggarna med vanlig lackfärg (vi vill gärna ha nåt lite halvblankt) eller om det absolut måste vara en våtrumsfärg? Väggarna kommer ju aldrig att vattenbegjutas på något sätt, med undantag för eventuella lättare stänk runt handfatet. Samma fråga gäller för taket, funkar en vanlig takfärg eller bör det vara en våtrumsfärg (den enda fuktbildning man kan tänka sig är ju eventuellt lite kondens över duschen)?

Badrummet har bra ventilation och även om man duschar varmt och länge blir det knappt någon imma på speglarna, och blir det någon är den borta på ett par minuter när man slutat duscha.

Jag bifogar en vacker paint-skiss över badrummet om det eventuellt kan vara till hjälp.
Tack på förhand!

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  badrum.jpg   8,68K   1 Antal nerladdningar


#148

Postad 17 februari 2014 - 20:01

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
Det ska alltid vara våtrumsfärg i ett våtrum. Dom har ju på senare tid kommit på att vattnet inte är den största faran, utan att vattenångan är mer penetrerande.
Därav dom "nya" reglerna för ånggenomgångsmotstånd.
Det ska vara våtrumsfärg.

Sen funkar det kanske med annat, men inte enligt branchregler.

#149

Postad 19 februari 2014 - 07:06

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

  • 539 inlägg
  • 0
Tack för svaret. Jag får ta en tur till färghandeln då.

#150

Postad 18 mars 2014 - 20:44

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

  • 539 inlägg
  • 0
Jag smäller väl på med en fråga till då för att hålla tråden vid liv :) Jag skulle behöva hjälp av nån som har lite koll på VVS.

Jag tänkte bygga mig ett litet utekök inför grillsäsongen. I korthet så blir det ett litet bord med en arbetsyta och en diskho med kran, och det är kopplingen till denna jag behöver hjälp med. Jag tänkte ta vatten från vattenutkastaren till trädgården (alltså en vanlig trädgårdsslangsnabbkoppling, vad det nu heter) och dra en slang under trallen på uteplatsen till diskbänken. Denna slang har jag tänkt ska ligga kvar där året runt, dock tömd på vatten vintertid förstås.

Frågan är nu vad jag behöver för sorts slang (funkar vanlig trädgårdsslang? Jag ska ju inte dricka vattnet...) och finns det nån slang där jag kan ha trädgårdsslanganslutning i ena änden och sen koppla andra änden till en blandare på diskbänken, och vad behöver jag i såna fall för adaptrar?

Tack på förhand :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.