Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Router på router

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 april 2020 - 00:06

j_pauser
  • j_pauser
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Hej,

Lite funderingar kring att koppla ihop en router med ytterligare en router. Vi bor i en modern lägenhet som har internetuttag i varje rum. I hallen sitter proppskåpet och ”internetskåpet” med ett uttag med inkommande bredband sen 6 portar att välja på vilket rum man vill ha internetkopplingen till. Idag har jag det till media bänken i vardagsrummet. Där i sitter appletv, ps4, nas, androidbox, reciver och framförallt så når wifi över hela lägenheten. Nåja hyfsat iaf. Problemet uppstår när jag behöver sitta hemma och jobba då jag köra ganska tunga system så behöver jag köra trådat. Jag behöver då koppla om i ”internetskåpet” för att kunna köra trådat på kontoret. Jag har förstått att en lösning är att köra två routrar en i skåpet och en i mediabänken alternativt switch men då wifi inte når bra från skåpet går det bort. Så till mina frågor.

Jag behöver stänga av dhcp på routern i mediabänken right?

Kan jag fortsatt köra wifi från routern i mediabänken trots att det är den sekundära routern?

Om jag bara använder routern i skåpet för trådade anslutningar behöver jag fundera särskilt mycket över vilken router jag införskaffar? Den i mediabänken gör ett ok jobb idag.

Tacksam för alla tips och tankar 🙂

#2

Postad 08 april 2020 - 10:56

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Hej,

Lite funderingar kring att koppla ihop en router med ytterligare en router...... text

 

Beror på hur många ip-adresser du har från leverantören. Kan du få fler så kan du ha en switch i skåpet och din router fungerar som vanligt. 

Annars köp en router utan wifi(eller stäng av wifi) och ha i skåpet.

Din wifi-router funkar då som switch med wifi. Den borde känna av att det sitter en router före och stänga av DHCP automatiskt. 

 

Alternativ 3 är att ha wifi-mesh med en i skåpet och en i mediabänken. Men kostar lite mer om den routern du har idag inte stödjer wifi-mesh. 

 

4-Ports router utan wifi
https://www.webhalle...ti-EdgeRouter-X

 

Edit: Lättast är det nog om du sätter din router(stäng av wifi) i skåpet och kopplar in en accesspunkt/meshpuck (wifi) i vardagsrummet, om du inte har något via kabel där? Då har du kvar full support från leverantören och inget krångel med ip-tv/telefon om du har det. 


Redigerat av TijY, 08 april 2020 - 11:24.


#3

Postad 08 april 2020 - 12:28

prelatur
  • prelatur
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0

Jag skulle sätta nuvarande router i skåpet och stänga av Wifi.

Till media bänken skaffar man en switch och en Access Punkt (AP).

 

Jag har Telias router och 2 st Unifi AP.
Eftersom jag har IPTV från Telia så var det enklast att behålla deras router.
Wifi är avstängt på den.
Har 500 Mbit/s på internet.
 
Bor i ett sekelskiftes hus med två plan á 90 kvm.
Har en AP på varje våningsplan som är placerad i taket ungefär mitt i huset.
Får 500 Mbit/s i samma rum AP finns och sämst 215 bakom en större skorsten.


#4

Postad 08 april 2020 - 23:26

j_pauser
  • j_pauser
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Beror på hur många ip-adresser du har från leverantören. Kan du få fler så kan du ha en switch i skåpet och din router fungerar som vanligt.

Annars köp en router utan wifi(eller stäng av wifi) och ha i skåpet.
Din wifi-router funkar då som switch med wifi. Den borde känna av att det sitter en router före och stänga av DHCP automatiskt.

Alternativ 3 är att ha wifi-mesh med en i skåpet och en i mediabänken. Men kostar lite mer om den routern du har idag inte stödjer wifi-mesh.

4-Ports router utan wifi
https://www.webhalle...ti-EdgeRouter-X

Edit: Lättast är det nog om du sätter din router(stäng av wifi) i skåpet och kopplar in en accesspunkt/meshpuck (wifi) i vardagsrummet, om du inte har något via kabel där? Då har du kvar full support från leverantören och inget krångel med ip-tv/telefon om du har det.

Tack för svar.

I mediaskåpet kör jag allt trådat till diverse apparater och vill gärna fortsätta med det för stabiliten i trådat. Har ingen iptv som är beroende av orginal router eller dylikt. Då jag försöker hålla nere på kostnader just nu så känns routern du länkade till som ett bra alternativ. Då kör jag fortsatt samma setup som idag men med routern i skåpet kan jag använda de andra internetuttagen i lägenheten.

Är bara orolig att en för billig router även om bara trådat blir en flaskhals?

Om jag då bestämmer mig för att behålla nuvarande router i mediaskåpet och kopplar på en ny steget innan, slipper jag då fippla med inställningar till google home, nas, mobiler etc?

Redigerat av j_pauser, 08 april 2020 - 23:29.


#5

Postad 08 april 2020 - 23:53

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Tack för svar.

I mediaskåpet kör jag allt trådat till diverse apparater och vill gärna fortsätta med det för stabiliten i trådat. Har ingen iptv som är beroende av orginal router eller dylikt. Då jag försöker hålla nere på kostnader just nu så känns routern du länkade till som ett bra alternativ. Då kör jag fortsatt samma setup som idag men med routern i skåpet kan jag använda de andra internetuttagen i lägenheten.

Är bara orolig att en för billig router även om bara trådat blir en flaskhals?

Om jag då bestämmer mig för att behålla nuvarande router i mediaskåpet och kopplar på en ny steget innan, slipper jag då fippla med inställningar till google home, nas, mobiler etc?

 

Ditt Wifi påverkas inte nej. Den ska klara runt 700-800Mbps wan-lan(throughput)

Du har inte sagt hur snabbt internet du har, så svårt att ta ställning till.
Dagens lite bättre routrar håller rätt hög standard, så länge man inte har hög trafik med fildelning via torrent. 

https://www.mbreview...outer-x-review/


Redigerat av TijY, 08 april 2020 - 23:55.


#6

Postad 09 april 2020 - 09:13

j_pauser
  • j_pauser
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Ditt Wifi påverkas inte nej. Den ska klara runt 700-800Mbps wan-lan(throughput)
Du har inte sagt hur snabbt internet du har, så svårt att ta ställning till.
Dagens lite bättre routrar håller rätt hög standard, så länge man inte har hög trafik med fildelning via torrent.

https://www.mbreview...outer-x-review/


Hej,
Jag har 200mbit/s. Vad skönt att wifi blir opåverkat.

#7

Postad 12 april 2020 - 11:16

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0
Har liknade setup som TS!

Dock kör jag med Routern i skåpet och har kabel till 4 uttag ifrån routern.

Vid uttaget i V-rum har jag satt en AP med dubbelt LAN uttag på, en inkommande ifrån väggen och sedan den andra går ut till en Switch.

Men fungerar lika bra för TS att placera en router till med avstängd DHCP, och sätt Wi-Fi på samma SSID då denna kommer agera som AP och uttagen på routern kommer agera Switch.

#8

Postad 13 april 2020 - 11:11

j_pauser
  • j_pauser
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Har liknade setup som TS!

Dock kör jag med Routern i skåpet och har kabel till 4 uttag ifrån routern.

Vid uttaget i V-rum har jag satt en AP med dubbelt LAN uttag på, en inkommande ifrån väggen och sedan den andra går ut till en Switch.

Men fungerar lika bra för TS att placera en router till med avstängd DHCP, och sätt Wi-Fi på samma SSID då denna kommer agera som AP och uttagen på routern kommer agera Switch.


Stötte på problem nu.

Kopplade router i skåpet med ink bredband i wan port. Stängde av wifi och kopplade en av portarna till router2. På den stängde jag av dhcp. Följde dessa instruktioner https://www.youtube....A&feature=share Sen hade jag också igång wifi på router2. Fick först igång internet via wifi med det trådade till atvn fungerade inte alls sen slutade även wifi fungera.

Vad ska man göra?

#9

Postad 13 april 2020 - 11:33

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Stötte på problem nu.


Vad ska man göra?

 

Om du har en ASUS rt-N10u kan du ju börja med att skaffa en nyare router som stödjer gigabit eftersom du har 200mbit internet och helst även AC(wifi5) eller wifi-6 om du tänkt ha den som accesspunkt.  

 

Jag hade kopplat upp allt som innan, och kopplat in den nya routern i den gamla och få allt att fungera där först. 

Vilken router har du sen innan från leverantören? 


Redigerat av TijY, 13 april 2020 - 11:46.


#10

Postad 13 april 2020 - 14:49

j_pauser
  • j_pauser
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Om du har en ASUS rt-N10u kan du ju börja med att skaffa en nyare router som stödjer gigabit eftersom du har 200mbit internet och helst även AC(wifi5) eller wifi-6 om du tänkt ha den som accesspunkt.

Jag hade kopplat upp allt som innan, och kopplat in den nya routern i den gamla och få allt att fungera där först.
Vilken router har du sen innan från leverantören?


Jag har en asus rt-ac58u och en asus rt-ac1200. Den sistnämnda stängde jag av dhcp på men körde wifi. Förresten så använde jag en av de övriga portarna på router två inte wan port alltså. Men det är väl korrekt?

Kan det fungera om jag byter ordning på dom? Eller behöver jag köpa nytt?

#11

Postad 13 april 2020 - 14:54

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Jag har en asus rt-ac58u och en asus rt-ac1200. Den sistnämnda stängde jag av dhcp på men körde wifi. Förresten så använde jag en av de övriga portarna på router två inte wan port alltså. Men det är väl korrekt?

Kan det fungera om jag byter ordning på dom? Eller behöver jag köpa nytt?

 

Testa RT-AC58U först i kedjan(skåpet) och från den till WAN in på rt-ac1200 i vardagsrummet med dhcp avstängt. 

Annars får du inte gigabit fram till vardagsrummet. 

 

Edit: rt-ac1200 verkar inte stödja gigabit, så blir svårt att få mer än 100mbit till vardagsrummet. 

Förklarar ju inte varför det inte funkar dok, 100mbit räcker till det mesta annars. Sänk hastigheten ett par månader och köp nyare utrustning är mitt tips om du vill ha 200mbit i vardagsrummet. 

 

http://routerchart.c...8u-rt-ac58u-367

http://routerchart.c...00-rt-ac1200-19


Redigerat av TijY, 13 april 2020 - 15:01.


#12

Postad 13 april 2020 - 15:50

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Testa RT-AC58U först i kedjan(skåpet) och från den till WAN in på rt-ac1200 i vardagsrummet med dhcp avstängt.
Annars får du inte gigabit fram till vardagsrummet.


Ska väl ändå koppla router 2 till en lan port ifrån router 1.

Ingående > WAN (router 1) > lan port > lan port (router 2, dhcp inaktiverat)

#13

Postad 13 april 2020 - 16:01

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Ska väl ändå koppla router 2 till en lan port ifrån router 1.

Ingående > WAN (router 1) > lan port > lan port (router 2, dhcp inaktiverat)

 

I normalfallet ja, trodde den hade gigabit på wanporten först. Kopplar du i lan porten borde de flesta routrar stänga av dhcp automatiskt. 



#14

Postad 14 april 2020 - 12:14

prelatur
  • prelatur
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0

På rt-ac1200 skall du sätta den i Access Point(AP) mode.

Den stänger då ned allt som har att göra med routing, nat, fw m.m.

WAN porten skall inte användas.

https://www.asus.com...rt/FAQ/1015009/

 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.