Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

I vilken ordning ska man se Star Wars-filmerna (i referens till Mandalorian

68 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 november 2020 - 12:16

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

skaffade Disney+ idag och tänkte se den här serien. 

Har aldrig satt mig in i Star wars världen och har egentligen inte sett något.. 

Borde jag se något innan för att få ut det mesta av denna serie?

 

Har dock ingen som helst lust att se dom gamla filmerna från 70 talet..

Ser gärna på lite mer moderna grejer :)



#2

Postad 02 november 2020 - 12:50

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 4

skaffade Disney+ idag och tänkte se den här serien.
Har aldrig satt mig in i Star wars världen och har egentligen inte sett något..
Borde jag se något innan för att få ut det mesta av denna serie?

Har dock ingen som helst lust att se dom gamla filmerna från 70 talet..
Ser gärna på lite mer moderna grejer :)

Det är just de gamla filmerna (episod 4-6) du ska se om du måste välja.

#3

Postad 02 november 2020 - 13:19

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Det är just de gamla filmerna (episod 4-6) du ska se om du måste välja.

 

okej. då ser jag på serien utan filmerna för jag tänker inte se dom gamla. inte just nu i alla fall.  :)



#4

Postad 02 november 2020 - 13:26

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 1

Märklig inställning måste jag säga...

 

Du vill alltså inte se dom gamla just för att dom har mer år på nacken än de nyare som dessutom är klart sämre filmer?

 

Vill du veta vad Star Wars är och innebär och vad Mandolorian kommer ifrån så är det original-trilogin du ska se.



#5

Postad 02 november 2020 - 13:46

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Se dom i ordning 1, 2 , 3 osv, dom gamla (4, 5, 6) har ju blitt justerade så dom är inte så illa som vilken som helst gammal film.



#6

Postad 02 november 2020 - 19:16

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Ska man se star wars är det 4,5 och 6. Man skulle kunna börja med Rouge One.

Mandalorian S2 E1 var ju riktigt bra 😁 så många sköna easter eggs om.

Ska bli spännande och se vad som händer 🙂

#7

Postad 02 november 2020 - 23:39

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Se dom i ordning 1, 2 , 3 osv, dom gamla (4, 5, 6) har ju blitt justerade så dom är inte så illa som vilken som helst gammal film.

 

 

Ska man se star wars är det 4,5 och 6. Man skulle kunna börja med Rouge One.

Mandalorian S2 E1 var ju riktigt bra så många sköna easter eggs om.

Ska bli spännande och se vad som händer

 

 

hur ska ni ha det?  vem ska jag lita på? ;)



#8

Postad 03 november 2020 - 05:38

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

hur ska ni ha det? vem ska jag lita på? ;)

Själv tycker jag 1,2 och 3 är så dåliga så de vill jag inte ens se om.
Men historien börjar ju med dem så man borde ju ändå se dem.

Men för mig är riktiga och de bra star wars 4,5 och 6.

Sen skulle man ju kunna se på The Manalorian innan man fortsätter med Star Wars 7,8 och 9

Redigerat av fristil, 03 november 2020 - 05:39.


#9

Postad 03 november 2020 - 05:40

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 1

hur ska ni ha det? vem ska jag lita på? ;)

Se alla och bilda en egen uppfattning.

Ser du dem inte kommer du ändå inte förstå serien.

Filmerna 1-3 är stundtals väldigt barnsliga, men de är en del av hela historien och bör ses först.

Efter dessa bör man se Rogue One, den slutar där film 4 börjar.

Tekniskt sett är filmerna 4-6, de från -70/-80, långt mer avancerade och bättre gjorda än mycket från idag.

Sedan självfallet film 7-9.

Han Solo tycker jag för egen del inte tillför så mycket.

Sedan har du alla Clone Wars som även de är en del av hela sagan.

Redigerat av Unregistereda299ec85, 03 november 2020 - 05:51.


#10

Postad 03 november 2020 - 09:47

erikjonathan
  • erikjonathan
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0
Film 1-3 blev ju episode IV-VI när det släpptes prequels

#11

Postad 03 november 2020 - 09:52

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 1

Det låter bra. Den som skapades först kallas för 4 eftersom som du ser så ligger den inte först i historien tidsmässigt. Det gick rykten om att Lucas hade tänkt sig en multigeneration rymd-saga men att de 3 första filmerna var så avancerade visuellt sett att de inte gick att skapa på det tidspunktet så han startade med de i mitten. Om det stämmer eller var ett PR-trick vet jag inte. Den första har alltid hetat IV så föregående inlägg stämmer inte, när texten rullade på bion första gången så stod det Episode IV.


Jag älskade 4-6 när jag var liten och har sett dom minst 10ggr vardera, men om dom är så bra idag det vette tusan, det finns en del andra där som inte heller är så bra (f.eks episode 3), men filmerna är absolut värda att se iaf. 1 gång såpass ok som popcornrullar är dom ju, dessutom får du hela historien och det är ju nästan snudd på allmänbildning att ha sett dom menar jag. Det är nog också fortfarande ganska bra surroundljud så jag rekommenderar att bara köra igång, tror du kommer få en kul resa.


Redigerat av Demon Slayer, 03 november 2020 - 09:55.


#12

Postad 03 november 2020 - 10:07

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Det låter bra. Den som skapades först kallas för 4 eftersom som du ser så ligger den inte först i historien tidsmässigt. Det gick rykten om att Lucas hade tänkt sig en multigeneration rymd-saga men att de 3 första filmerna var så avancerade visuellt sett att de inte gick att skapa på det tidspunktet så han startade med de i mitten. Om det stämmer eller var ett PR-trick vet jag inte. Den första har alltid hetat IV så föregående inlägg stämmer inte, när texten rullade på bion första gången så stod det Episode IV.


Jag älskade 4-6 när jag var liten och har sett dom minst 10ggr vardera, men om dom är så bra idag det vette tusan, det finns en del andra där som inte heller är så bra (f.eks episode 3), men filmerna är absolut värda att se iaf. 1 gång såpass ok som popcornrullar är dom ju, dessutom får du hela historien och det är ju nästan snudd på allmänbildning att ha sett dom menar jag. Det är nog också fortfarande ganska bra surroundljud så jag rekommenderar att bara köra igång, tror du kommer få en kul resa.

 

lite drygt dock att först se filmerna från runt år 2000 och sen hoppa tillbaka till 70-talet :D

 

men jag har bestämt mig för att se alla filmer i alla fall. gör det innan jag börjar med Mandalorian.

 

Jag börjar till helgen tänkte jag. Blir bra med ett par kalla öl kanske :)



#13

Postad 03 november 2020 - 10:08

Yocke
  • Yocke
  • Forumräv

  • 685 inlägg
  • 0

Det låter bra. Den som skapades först kallas för 4 eftersom som du ser så ligger den inte först i historien tidsmässigt. Det gick rykten om att Lucas hade tänkt sig en multigeneration rymd-saga men att de 3 första filmerna var så avancerade visuellt sett att de inte gick att skapa på det tidspunktet så han startade med de i mitten. Om det stämmer eller var ett PR-trick vet jag inte. Den första har alltid hetat IV så föregående inlägg stämmer inte, när texten rullade på bion första gången så stod det Episode IV.

 

När första filmen hade premiär på bio stod det bara "Star Wars" i förtexterna. Inget Episode IV, och inget "A New Hope".



#14

Postad 03 november 2020 - 10:20

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

När första filmen hade premiär på bio stod det bara "Star Wars" i förtexterna. Inget Episode IV, och inget "A New Hope".

Ja det verkar stämma, jag såg den ju inte 1977 utan på 80-talet, men det kan ändå se ut som han hade tänkt den som en av mitten-filmerna frår början men inte vågade stoltsera med detta med en gång.


Redigerat av Demon Slayer, 03 november 2020 - 10:21.


#15

Postad 03 november 2020 - 10:38

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

men för att reda ut detta en gång för alla då, jag ska alltså se filmerna som kom runt 2000 före dom som kom på 70-80 talet? precis som "min" lista visar längre upp?



#16

Postad 03 november 2020 - 10:55

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 1

men för att reda ut detta en gång för alla då, jag ska alltså se filmerna som kom runt 2000 före dom som kom på 70-80 talet? precis som "min" lista visar längre upp?

Om du vill se dem i kronologisk ordning, ja.
Om du inte orkar med så många filmer vidhåller jag episod 4-6.

#17

Postad 03 november 2020 - 11:17

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 1

Om du vill se dem i kronologisk ordning, ja.
Om du inte orkar med så många filmer vidhåller jag episod 4-6.

 

okej. men jag kan lika gärna se alla nu när jag väl har bestämt mig för att se dom så har jag det gjort :)



#18

Postad 03 november 2020 - 13:18

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 1
Jag håller inte alls med om att du ska se filmerna från 2000 först. Dels spoilar de en av de största twisterna i originialfilmen (som de flesta säkert redan vet, men ändå), dels bygger de på viss förförståelse för star wars-universumet, men framförallt är de inte tillräckligt bra för att ingjuta rätt star wars-känsla. De är stundtals barnsliga, stundtals väldigt högpolitiska och däremellan ojämna.

Se episod 4-6 först. Det räcker gott för att se mandalorian och fatta vad den handlar om. Om du gillar det och vill se allt skulle jag nog sedan beta av episod 1-3, rogue one och slutligen episode 7-9. Solo i mån av tid.

#19

Postad 03 november 2020 - 15:11

coolmalone
  • coolmalone
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Många Star Wars nördar rekommenderar att man ser filmerna i Machete Order. Dvs

 

Star Wars “Machete Order”
Star Wars: Episode IV – A New Hope
Star Wars: Episode V – The Empire Strikes Back
Star Wars: Episode II – Attack of the Clones
Star Wars: Episode III – Revenge of the Sith
Star Wars: Episode VI – Return of the Jedi
Star Wars: Episode VII – The Force Awakens
Star Wars: Episode VIII – The Last Jedi
Star Wars: Episode IX – The Rise of Skywalker
And separately, but not before Episode IV
 
Rogue One: A Star Wars Story
Not before Episode II
 
Star Wars: The Clone Wars movie + TV show
Not before Episode VI
 
The Mandalorian

Läs mer här: Star Wars: Watch Order for Movies, Series, From A New Hope to The Mandalorian | NDTV Gadgets 360

 

Det tycker jag är bra för då blir man inte spoilad av några av de bästa sakerna i filmerna! 



#20

Postad 03 november 2020 - 17:36

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0

Jag håller inte alls med om att du ska se filmerna från 2000 först. Dels spoilar de en av de största twisterna i originialfilmen (som de flesta säkert redan vet, men ändå), dels bygger de på viss förförståelse för star wars-universumet, men framförallt är de inte tillräckligt bra för att ingjuta rätt star wars-känsla. De är stundtals barnsliga, stundtals väldigt högpolitiska och däremellan ojämna.

Se episod 4-6 först. Det räcker gott för att se mandalorian och fatta vad den handlar om. Om du gillar det och vill se allt skulle jag nog sedan beta av episod 1-3, rogue one och slutligen episode 7-9. Solo i mån av tid.


Instämmer

#21

Postad 04 november 2020 - 09:28

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Jag håller inte alls med om att du ska se filmerna från 2000 först. Dels spoilar de en av de största twisterna i originialfilmen (som de flesta säkert redan vet, men ändå), dels bygger de på viss förförståelse för star wars-universumet, men framförallt är de inte tillräckligt bra för att ingjuta rätt star wars-känsla. De är stundtals barnsliga, stundtals väldigt högpolitiska och däremellan ojämna.

Se episod 4-6 först. Det räcker gott för att se mandalorian och fatta vad den handlar om. Om du gillar det och vill se allt skulle jag nog sedan beta av episod 1-3, rogue one och slutligen episode 7-9. Solo i mån av tid.

 

okej. kanske jag gör så istället.  se dom efter när dom släpptes.  men blir ju lite osäker när det är så många som skriver att man inte ska göra så. både här och när man googlar.



#22

Postad 04 november 2020 - 10:03

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

kollar man guider på youtube så säger ju dom flesta att man ska se episode 4,5,6 först och sen 1,2,3 och sist 7,8,9

 

sen angående som separata filmerna och mandalorian så säger viss att man ska se dom lite här och där. 

Tex. Mandalorian ska man se mellan episode 8 och 9

 

och mellan episode 4 och 5 ska man se rouge one.

 

Vad anser ni om det? är det nödvändigt eller kan jag kolla på båda trilogier i följd och sen ta allt annat efteråt?



#23

Postad 04 november 2020 - 11:02

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 496 inlägg
  • 0

Har man aldrig sett dem tycker jag man ska se dem i den ordning de kom, dvs 4-6, 1-3, 7-9

Rouge One och Solo kan man ta efteråt, som bonus.

 

Har man sett dem och ska se om dem tycker jag Machete order ger bäst upplevelse, dvs 4, 5, 2, 3, 6 och sen 7-9.

Dvs man börjar där sagan började, men gör en paus innan E06, ROTJ och ser förhistorien, men skippar den första, eftersom den suger och inte tillför något till historien (utom en snygg laserfight mellan Darth Maul, Obi-Wan och Qui-Gonn).

Tycker inte man ska blanda in Rouge One i den 'riktiga' historien, den är en spin-off. Solo kan man egentligen skippa helt.



#24

Postad 04 november 2020 - 11:17

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

skaffade Disney+ idag och tänkte se den här serien. 

Har aldrig satt mig in i Star wars världen och har egentligen inte sett något.. 

Borde jag se något innan för att få ut det mesta av denna serie?

Det fetade, om det är vad du är ute efter ska du se allt i release-ordning, så du förhoppningsvis förstår skillnaden i kvalitet på dom olika delarna av sagan, och därmed kommer mer uppskatta Mandalorian, i synnerhet eftersom dess release är efter ep. 7-9, som är katastrofalt dåliga, men ändå bör har setts minst en gång.
.

Se dom i ordning 1, 2 , 3 osv, dom gamla (4, 5, 6) har ju blitt justerade så dom är inte så illa som vilken som helst gammal film.

Under inga omständigheter ska en förstagångs-tittare som lyckats leva i en bubbla dom senaste 40åren se filmerna första gången enligt den interna tidslinjen. Det kan existerande kunniga fans ägna sig åt, för att försöka få ut en annorlunda eventuellt bättre upplevelse.

inte så illa? 90 av 100 gamla filmer från 80-talet eller äldre håller generellt ljusår högre artistisk och originell kvalitet än 19 av 20 filmer från 2000-talet och framåt, moderna filmer har putsad yta och superproffsigt surroundljud, som inte förändrar faktumet att överväldigande merparten av dom saknar artistisk själ och innehåll, merparten är meningslösa remakes eller upprepningar av redan filmade koncept.

 

Själv tycker jag 1,2 och 3 är så dåliga så de vill jag inte ens se om.
Men historien börjar ju med dem så man borde ju ändå se dem.

Men för mig är riktiga och de bra star wars 4,5 och 6.

Sen skulle man ju kunna se på The Manalorian innan man fortsätter med Star Wars 7,8 och 9

Jag har sett 7 och 8 2ggr vardera, 9 en, och nu får det vara nog, kommer inte se om dom tre en enda gång till, fören nån gör en fan edit där samtliga scener med Adam Driver utan mask på är bortplockade, likt alla scener med Poe, Rey och Finn. Katastrofalt PK-utvalda skådisar som förstör varenda scen dom är med i. Samma sak med 1-3, sett dom 3-4ggr vardera, det räcker.

Inte orkat sett Solo än, men utöver dom tre äldsta så är det bara dom tecknade serierna och Rogue One som är nåt att ha, den sistnämnda då den skapar samma klaustrofobiska hopplöshetskänsla som jag inte varit med om sen Invasion of the body snatchers.

 

Filmerna 1-3 är stundtals väldigt barnsliga, men de är en del av hela historien och bör ses först.

Efter dessa bör man se Rogue One, den slutar där film 4 börjar.

Tekniskt sett är filmerna 4-6, de från -70/-80, långt mer avancerade och bättre gjorda än mycket från idag.

Sedan självfallet film 7-9.

Han Solo tycker jag för egen del inte tillför så mycket.

Sedan har du alla Clone Wars som även de är en del av hela sagan.

Bör dom det? Varför?
 

Om du vill se dem i kronologisk ordning, ja.
Om du inte orkar med så många filmer vidhåller jag episod 4-6.

Att se filmerna i "kronologisk ordning" är samma sak som release order, du tänker på narrative order, dvs enligt interna tidslinjen, handlingens kronologiska ordning.

 

Många Star Wars nördar rekommenderar att man ser filmerna i Machete Order. Dvs

Dom Star Wars-fans som rekommenderar förstagångstittare att se filmerna i Machete har inte nödvändigtvis tänkt igenom sina rekommendationer, för dom tittarna kommer få uppleva något helt annat än det alla andra upplevt, vilket placerar dom i ett alternativt universum när det gäller den instinktiva handlingen att värdera filmerna i förhållande till varandra.

Jag personligen rekommenderar förstagångstittare att se filmerna i release order(inklusive dom tecknade serierna före 7-9), med minst en månad mellan varje trilogi för att låta intrycket sätta sig, och helst ska man se om äldsta och andra trilogin två resp. en gånger däremellan innan man ger sig på avslutande trilogin, för att få det förstärkta intryck av dom 6 filmerna som vi andra hade när vi slutligen utsattes för sista trilogin.

Det är förvisso en fascinerande tanke för existerande fans att för en förstagångstittare kunna se alla nio filmerna i release order på raken, men då kommer denne återigen uppleva något som inga äldre fans gjort, och dom kommer få en subjektiv värdering av filmerna som är skapad på premisser helt skilda från äldre fansens upplevelser.
 

okej. kanske jag gör så istället.  se dom efter när dom släpptes.  men blir ju lite osäker när det är så många som skriver att man inte ska göra så. både här och när man googlar.

Det är det absolut vettigaste du kan göra, och det inkluderar dom tecknade serierna(som är riktigt bra). Kom ihåg ditt ursprungliga påstående, om hur du skulle göra för att få ut maximalt av Mandalorian. Då ska du se allt i releaseordning och med minst månadsmellanrum på trilogierna. Annars kommer du ha ägnat dig åt cherry picking, och det kommer göra att du står utanför den ganska stora grundläggande samhörighet och förståelse som finns i diskussioner med dom fans som sett filmerna enligt den ordning dom släppts genom åren.

 

..och det är ju nästan snudd på allmänbildning att ha sett dom menar jag.

Även detta är en mycket relevant synpunkt, om man nu värderar kulturell allmänbildning.

Är det nån som vet om Ewoks-filmerna kommer läggas upp på Disney+ eller om det finns nån lösning för att hitta en version av Return of the Jedi där man slipper Hayden Christenses avskyvärda tryne i slutscenen, som förstör ganska mycket och är obegripligt för förstagångstittare. Där har Machete en fördel, men det är också enda.



#25

Postad 04 november 2020 - 12:49

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 1
Någon borde ta en valium och sedan se över sitt liv...
Många kraftuttryck från egenutnämnda världsmästare i filmkunskap...

Det är så man blir spyfärdig.

Jag är uppvuxen med 4-6 och tycker ändå man bör se dem i ordningen 1-9, det var tydligen så det var tänkt från första början men att tekniken satte begränsningen.

Att då hävda att man hamnar i andra universum är.. jag vet inte... Trångsynt?
Och att påstå att 7-9 är skit och vad annat dravel som dras upp?

Jösses i min låda...

Redigerat av Unregistereda299ec85, 04 november 2020 - 12:51.


#26

Postad 04 november 2020 - 13:02

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Har aldrig heller sett SW så kan inte ge några råd på vilken kronologi men bör se dem men fastnade lite för detta.

 

 90 av 100 gamla filmer från 80-talet eller äldre håller generellt ljusår högre artistisk och originell kvalitet än 19 av 20 filmer från 2000-talet och framåt, moderna filmer har putsad yta och superproffsigt surroundljud, som inte förändrar faktumet att överväldigande merparten av dom saknar artistisk själ och innehåll, merparten är meningslösa remakes eller upprepningar av redan filmade koncept.

Sorry, men det här stämmer helt enkelt inte. Som filmarkivarie kan jag garantera dig att 4 av 5 filmer producerade före ca 1995/96* som inte har fått någon större spridning eller kultförklaring har tämligen låg verkshöjd - om man ska peka med hela handen. Det innebär inte att dagens produktioner genomsnittligen är bättre, men det är mer regel än undantag att det som glöms bort också har goda skäl till det. Survivorship bias kallas det. :)

 

Med det sagt tycker jag personligen att det är genuint intressant och spännande att gräva i cinematek. Fram till 80-talet fanns det ett begrepp som kallades "slinka in på bio", som innebar att man gick och såg en film helt ovetandes om vad som skulle komma. Den principen kom sedan att prägla videomarknaden. Idag är det närmast omöjligt att gå på bio (de som har öppna dvs) utan att vara förberedd på vad som komma skall. Till viss del får man nog ändå säga att streamingtjänster kan fylla den funktionen, för just att upptäcka film självständigt är verkligen något som många idag går miste om.

 

*I samband med att DVD lanserades 1996 blev som bekant väldigt många samtida produktioner lättillgängliga och således inte hamnat i glömska på samma sätt.



#27

Postad 04 november 2020 - 14:00

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Någon borde ta en valium och sedan se över sitt liv...

Du menar den som inte klarar av att hålla isär sak från person, och istället går över till personangrepp?

 

Många kraftuttryck från egenutnämnda världsmästare i filmkunskap...

:wacko: Har du drömt det?

 

Jag är uppvuxen med 4-6 och tycker ändå man bör se dem i ordningen 1-9..

Jag frågade dig --> varför <-- du tycker att en förstagångstittare bör göra det, men du klarar inte av att svara på det? Jag däremot förklarade tydligt varför en förstagångstittare bör se allt i release-ordning.

 

..det var tydligen så det var tänkt från första början men att tekniken satte begränsningen.

Så för att en ursprunglig tanke, som du inte ens verkar vara så säker på, var en annan än vad som senare filmatiserades och upplevdes av tittarna, så bör nya tittare helt kasta om tittarordningen? Om du tänker efter kanske du inser att Lucas anpassade innehållet i dom faktiska filmerna till den rådande release-ordningen, detta framgår tydligt i bl a slutscenerna i Cloud City i Empire. Specifikt den där scenen som förstörs av din föreslagna tittarordning. :rolleyes:
 

Att då hävda att man hamnar i andra universum är.. jag vet inte... Trångsynt?

Snälla, försök läsa vad jag skrev i sin helhet i den meningen? När du tar ord ur sitt sammanhang och tolkar dom på ett fullständigt orimligt sätt, så hamnar du väldigt snett i din tankegång.

Jag trodde jag var tydlig nog, men jag försöker igen, om en förstagångstittare vill få ut i den mån möjligt i närheten av samma känslomässiga intryck av filmerna som dom äldsta fansen, för att hamna på samma spelplan(jag byter uttryck där från universum för din skull) sett till gemensamma upplevelser och eventuellt infriade förväntningar eller besvikelser, så är det att titta i release order som gäller, och med märkbart mellanrum mellan trilogierna.

Jag har mängder med vänner som sett alla filmerna med ungefär samma tidsintervall som mig, från 70/80-talet och framåt, och vi kan alla relatera till varandras tankar i diskussioner om filmerna, i synnerhet upptrissningen inför 1-3 och stundtals stora besvikelser, mindre förväntningar på 7-9 men ändå stora besvikelser, i synnerhet utav dom nya skådisarna.

Jag har några yngre bekanta som sett alla som du föreslår första gången, 1-9, och under mycket kort tidsintervall, och mycket av det som vi äldre fans känner och tänker om SW går helt enkelt inte att diskutera med dessa ynglingar. Sen har jag 2st yngre släktingar som jag specifikt uppmuntrade att se filmerna såsom jag föreslog och i synnerhet var jag noga med att dom skulle se om 4-6 minst 2ggr innan 1-3, och sen 1-6 ytterligare en runda innan 7-9, och wow, dom två uppvisar en mycket större förståelse för SW-universumet än tidigare nämnda, att diskutera SW med dom är genuint skoj.

 

Och att påstå att 7-9 är skit och vad annat dravel som dras upp?

Jösses i min låda...

Menar du att alla måste tycka att 7-9 är bra? Jag har sett på Star Wars- och scifi-filmer från 40-talet och framåt under 5 olika årtionden, och ja, 7-9 är sanslöst dåliga jämfört med i synnerhet dom tre äldsta men även 1-3(vilket är en bedrift i sig). Sök i valfri sökmotor och du hittar tusentals artiklar där mängder med aspekter av 7-9 ganska samstämmigt totalsågas.

Du är givetvis välkommen att tycka annorlunda, men den delen av min kommentar om vad jag tycker om i synnerhet 7-9 var ett svar till en annan användare som delade med sig av sin syn på saken gällande 1-3, du behöver inte delta i den diskussionen om du inte kan, men varför känner du dig manad att försöka nedvärdera någon med hjälp av dina missuppfattningar, pga av att den har en annan syn på saker och ting än dig?



#28

Postad 04 november 2020 - 14:10

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Har aldrig heller sett SW så kan inte ge några råd på vilken kronologi men bör se dem men fastnade lite för detta.

 

Sorry, men det här stämmer helt enkelt inte. Som filmarkivarie kan jag garantera dig att 4 av 5 filmer producerade före ca 1995/96* som inte har fått någon större spridning eller kultförklaring har tämligen låg verkshöjd - om man ska peka med hela handen. Det innebär inte att dagens produktioner genomsnittligen är bättre, men det är mer regel än undantag att det som glöms bort också har goda skäl till det. Survivorship bias kallas det. :)

 

Med det sagt tycker jag personligen att det är genuint intressant och spännande att gräva i cinematek. Fram till 80-talet fanns det ett begrepp som kallades "slinka in på bio", som innebar att man gick och såg en film helt ovetandes om vad som skulle komma. Den principen kom sedan att prägla videomarknaden. Idag är det närmast omöjligt att gå på bio (de som har öppna dvs) utan att vara förberedd på vad som komma skall. Till viss del får man nog ändå säga att streamingtjänster kan fylla den funktionen, för just att upptäcka film självständigt är verkligen något som många idag går miste om.

 

*I samband med att DVD lanserades 1996 blev som bekant väldigt många samtida produktioner lättillgängliga och således inte hamnat i glömska på samma sätt.

Superintressant ämne, där du gärna får göra bort mig, finns det nån tråd på forumet om det mer specifikt? Men håller med om självständigt, ser dagligen filmer från 80-talet, och ända bak mot mitten av förra århundradets '10-tal, bryr mig sällan om att läsa in mig på dom, kollar aldrig trailers, väljer ut dom på antingen röda trådar, ibland skådis eller regissör, men oftast tillgänglighet(finns dom så ser jag dom), utan att ha någon förutfattad mening eller förväntning, och jag i stort sett stor-njuter av alla, även dom dåliga, vilket jag nog blandar ihop med artistisk kvalitet och originalitet.



#29

Postad 04 november 2020 - 16:38

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 1
Så för att du sett massor med sci-fi under många år, så innebär det att din åsikt är den faktiskt korrekta?

Och eftersom de, som inte ser på filmerna i ”din” kronologiska ordning, befinner i ett annat emotionellt stadie till SW-universumet, så ger det dig rätt att nedvärdera deras tankar och åsikter om filmerna?

Jag är uppvuxen med dessa filmer och sällar mig till kören som anser ep 4-6 bäst, men jag anser även att 7-9 är bättre än 1-3.
Men varför ska man se om filmerna x antal gånger och smälta intrycken i flera veckor innan man går på nästa trilogi?
Bara för att du, samt kanske ett par promille andra individer (de av filmentusiasterna med genuint” SW-intresse), anser att är så man SKA uppleva sagan...

Nä du, snacka om skevt synsätt.
Men det är ju tydligt att du fastnat på fel sida om -90 och har svårt att acceptera att det finns en filmvärld utanför din cinematiska bubbla.

Det går förresten att hitta mängder med positiva åsikter om både 1-3 och 7-9, men det är utanför det smalspåriga SW-universum vissa fastnat i ;)

Redigerat av Unregistereda299ec85, 04 november 2020 - 16:44.


#30

Postad 04 november 2020 - 19:56

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Så för att du sett massor med sci-fi under många år, så innebär det att din åsikt är den faktiskt korrekta?

Ja om du påstår att det är på det sättet, så kanske det är det.
 

 

Och eftersom de, som inte ser på filmerna i ”din” kronologiska ordning..

"Min" kronologiska ordning? Jag har inte hänvisat till någon egenhändigt påhittad ordning? Har du möjligtvis läst fel någonstans?
 

Och eftersom de, som inte ser på filmerna i ”din” kronologiska ordning, befinner i ett annat emotionellt stadie till SW-universumet, så ger det dig rätt att nedvärdera deras tankar och åsikter om filmerna?

Ja om du påstår det, så är det säkert så.
 

Men varför ska man se om filmerna x antal gånger och smälta intrycken i flera veckor innan man går på nästa trilogi?

Jag har förklarat det två ggr nu, prova att läsa och förstå det jag skriver och argumenterar för, innan du fortsätter ställa besvarade frågor.

Du däremot har fortfarande inte svarat på min fråga, eller argumenterat för din åsikt, varför en förstagångstittare bör se filmerna i en helt annan ordning än den som dom släpptes i. Du deltar inte i diskussionen om trådens ämne.
 

 

Bara för att du, samt kanske ett par promille andra individer (de av filmentusiasterna med genuint” SW-intresse), anser att är så man SKA uppleva sagan...

Nej, varför läser du inte det jag skriver? Två ggr gav jag en förklaring till varför en förstagångstittare bör se dom i release ordning, men du förstår tydligen inte förklaringen, eller så vill du framställa dig själv som oförstående.
 

Nä du, snacka om skevt synsätt.

Först skriver du ur dig om dina egna missförstånd och helt orimliga fultolkningar, och sen klankar du ner på dessa? Ok.

 

Men det är ju tydligt att du fastnat på fel sida om -90 och har svårt att acceptera att det finns en filmvärld utanför din cinematiska bubbla.

Det som är tydligt är att du inte klarar av att läsa och förstå skriven text, då du som bekant gett uttryck för flertalet skogstokiga missförstånd av skriven text nu, och att du inte klarar av att argumentera för din åsikt eller bemöta faktiska argument, den enda du klarar av är sånt som inte bidrar på något meningsfullt sätt.
 

 

Det går förresten att hitta mängder med positiva åsikter om både 1-3 och 7-9, men det är utanför det smalspåriga SW-universum vissa fastnat i ;)

Jag vet, jag har själv en del positiva åsikter om vissa saker med 1-3 och 7-9. Det tror jag dom allra flesta har.



#31

Postad 04 november 2020 - 20:56

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Jag har tidigare skrivit varför jag personligen anser att man bör se dem i ordningen 1-3, Rogue, 4-9.

Och jag anser det rent j*vla löjligt att sitta och grubbla över ett par filmer i veckor innan man hoppar på nästa trio.

Sedan tror jag knappast att en förstagångstittare kommer uppmärksamma dessa små spoilers.
Det är bara nördar som ska överanalysera filmer som uppmärksammar det, efter att tittat igenom filmerna ett par-tre gånger under period...

Nu ska jag sippa vidare på min goda rom och grubbla över viktigare saker, typ om det blir bättre ljud att starta recevern först eller slutsteget först. Kanske bättre att starta fläktarna innan? Äh, skit samma.

Skål på er, filmnördar :D


Redigerat av Unregistereda299ec85, 05 november 2020 - 08:37.


#32

Postad 04 november 2020 - 21:59

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 1

Jag har tidigare skrivit varför jag personligen anser att man bör se dem i ordningen 1-3, Rogue, 4-9.

Nej, det är det du inte har gjort. Du klargjorde att man bör se 1-3 först, men du vägrar svara på varför.

Sen klargjorde du faktumet att Rogue utspelar sig precis före IV, och att man därför bör se den före, ska man tolka det som att ditt argument är att alla 10 filmerna ska ses enligt sin interna tidslinje, av princip?

Mitt argument är att man ska se dom i release-ordning, men till skillnad från dig så hävdar jag inte att man ska göra det av princip, jag har till skillnad från dig fört fram ett faktiskt argument för min åsikt. Att bara hävda att nånting ska göras på ett visst sätt av princip är ett argumentationsfel, i synnerhet när det handlar om subjektiva upplevelser.
 

Och jag anser det rent j*vla löjligt att sitta och grubbla över ett par filmer i veckor innan man hoppar på nästa trio.

Lite som att det är löjligt att öppna en lucka om dagen på julkalendern, när man likaväl kan öppna alla samma dag man får den i sina händer?

Mitt argument är att om man ska göra nånting för nöjes skull, ska man göra det på ett sätt som ger störst utbyte(vilket var vad AndreasSofus specifikt efterfrågade i trådstarten), och gällande Star Wars-filmerna så får man enligt mig ett större långsiktigt utbyte om man ser dom i release-ordning första gången, med visst mellanrum mellan filmerna. Jag har förklarat varför, även om du inte förstår eller kan argumentera emot med någon form av sakliga argument. Machete-förespråkarna har ett argument för sitt tyckande dom med, även om resultat blir att man upplever SW på ett helt annat sätt än merparten av alla existerande äldfe fans.

Jag tycker tvärtom det vore ganska löjligt att år 2020 plöja Star Wars-filmerna inom loppet av några dagar bara för att det är tekniskt möjligt, om man lyckats undvika dom under 40års tid. Tvärtom är det ett gyllene tillfälle att se dom med lite enkel eftertanke, vilket jag är övertygad om höjer utbytet av dom, och det har jag erfarenheter av som bekräftar att det stämmer, även om dom bara är anekdotiska.
 
 

Sedan tror jag knappast att en förstagångstittare kommer uppmärksamma dessa små spoilers.

Med små spoilers, syftar du på scenen i slutet av Empire Strikes Back som helt tappar överraskningseffekten med din föreslagna tittar-ordning?

Jag har sett extremt rörande hemvideos på Youtube dom senaste 10-15åren där föräldrar filmat sina barn när dom får se scenen i Empire första gången, och även massor med vuxna vars partner missat filmerna fram tills dess, det anses generellt vara filmhistoriens mest episka överrasknings-scen, har du missat det?

Att medvetet rekommendera någon förstagångstittare att se Star Wars-filmerna på ett sätt som förstör den scenen eller förminskar dess betydelse, är närmast elakt, men med tanke på att det var du som började hänge dig åt elaka personangrepp, så börjar jag lägga ihop ett och annat. :(
 
 

Nu ska jag sippa vidare på min goda rom och grubbla över viktigare saker, typ om det blir bättre ljud att starta recevern först eller slutsteget först. Kanske bättre att starta fläktarna innan? Äh, skit samma.

Om man är riktigt begränsad i sitt tankesätt, kanske saknar empati, eller gillar att vara elak, så kan man förminska alla härligt insnöade entusiasters intressen, och säga skitsamma om nästan allting här i livet.

Audiofiler eller hemmabio-entusiaster som njuter av att prova olika högtalare och kablar, eller vill ha bästa bilden och ljudet? Skitsamma, man hör ju ljudet och ser handlingen oavsett.

Bil-entusiaster som stylar sina bilar, skitsamma, dom går ju att köra i original-skick?

Film-entusiaster som vill få ut maximalt av filmers handling? Skitsamma, efteråt vet man ju ändå allting som hände i filmerna.

Parfym-entusiaster som gillar att prova olika dofter? Skitsamma, så länge man inte doftar svett.

Tankemässigt begränsade rom-entusiaster som lägger vikt vid vilken rom dom dricker? Skitsamma, bra eller dålig rom spelar ingen roll för om det släcker törsten eller gör en berusad.

Redigerat av frollic, 05 november 2020 - 08:38.


#33

Postad 04 november 2020 - 22:12

KinoNiki
  • KinoNiki
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0

För att återgå till frågeställaren: "Borde jag se något innan för att få ut det mesta av denna serie?"

 

För att få ut mer av Mandalorian skulle jag börja med att se Episod IV, V och VI. Det räcker så.

 

Rogue One kan man kanske också kasta in om du vill se något mer "modernt" som faktiskt är bra men det skulle kännas konstigt att se den före Episode IV om man inte sett den innan även fast den utspelar sig före fyran enligt berättelsens egen kronologi. Jag tror ändå man behöver kontexten från de gamla filmerna först för att förstå vad det hela handlar om.

 

Resten är en delvis plågsam överkurs och kanske skulle jag undvika dem helt och hållet men det är tyvärr försent för min egen del. :)



#34

Postad 04 november 2020 - 22:14

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 1
Otippat att en tråd om star wars-filmerna skulle spåra ur 🙄

Till TS: ta en helg och gotta ner dig i originaltrilogin. Ge dem lite tid, både när du tittar och emellan de olika filmerna så du inte sträckkollar allt. Efter det borde du få en rätt bra känsla för vad du tycker om universat, och om du vill investera ytterligare tiotals timmar i det.

Lycka till - jag är ganska avundsjuk! Tänk att få se dessa mästerverk för första gången i vuxen ålder 😍

#35

Postad 05 november 2020 - 08:39

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Två inlägg redigerade.
 
Håll god ton, tack.


Redigerat av frollic, 05 november 2020 - 08:39.


#36

Postad 05 november 2020 - 10:17

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

För att återgå till frågeställaren: "Borde jag se något innan för att få ut det mesta av denna serie?"

 

För att få ut mer av Mandalorian skulle jag börja med att se Episod IV, V och VI. Det räcker så.

 

Rogue One kan man kanske också kasta in om du vill se något mer "modernt" som faktiskt är bra men det skulle kännas konstigt att se den före Episode IV om man inte sett den innan även fast den utspelar sig före fyran enligt berättelsens egen kronologi. Jag tror ändå man behöver kontexten från de gamla filmerna först för att förstå vad det hela handlar om.

 

Resten är en delvis plågsam överkurs och kanske skulle jag undvika dem helt och hållet men det är tyvärr försent för min egen del. :)

 

okej, tack. ska se 4,5,6 först har jag bestämt mig för. :)

och sen alltså Rogue one innan jag ser 1,2,3 ?

 

"plågsam överkurs" gäller det alla filmer förutom 4.5.6 menar du?  varför? är dom dåliga eller menar du något annat? :)


Otippat att en tråd om star wars-filmerna skulle spåra ur

Till TS: ta en helg och gotta ner dig i originaltrilogin. Ge dem lite tid, både när du tittar och emellan de olika filmerna så du inte sträckkollar allt. Efter det borde du få en rätt bra känsla för vad du tycker om universat, och om du vill investera ytterligare tiotals timmar i det.

Lycka till - jag är ganska avundsjuk! Tänk att få se dessa mästerverk för första gången i vuxen ålder

 

tänkte beta av första trilogin nu till helgen. börjar med episode 4 i morgon :)



#37

Postad 05 november 2020 - 10:25

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 714 inlägg
  • 0
Allt utom 4-6 är dåligt om du frågar mig 😂

#38

Postad 05 november 2020 - 10:31

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Allt utom 4-6 är dåligt om du frågar mig

okej. jaja vi får se. har nog bestämt mig för att se allting som finns nu faktiskt.  inte hela världen heller om det inte är världens bästa filmer. man förlorar bara lite tid :)



#39

Postad 05 november 2020 - 10:38

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Har lust att prata mer om varför jag rekommenderade en viss ordning och lite annat allmänt om filmerna men känner att jag vill vänta tills du sett 4-6 då innan jag säger något. Alla filmer är värda att se minst en gång, om inte annat så för referanser, easter eggs och filmhistoria vidare i livet då det ibland hintas till nånting från StarWars i kommentarer i spel/filmer/serier osv.



#40

Postad 05 november 2020 - 12:57

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

  • 3 103 inlägg
  • 0

Lägg alla filmerna framför dig, blunda och välj. lol



#41

Postad 05 november 2020 - 14:15

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 2

okej, tack. ska se 4,5,6 först har jag bestämt mig för. :)
och sen alltså Rogue one innan jag ser 1,2,3 ?

"plågsam överkurs" gäller det alla filmer förutom 4.5.6 menar du? varför? är dom dåliga eller menar du något annat? :)


tänkte beta av första trilogin nu till helgen. börjar med episode 4 i morgon :)


Tycker du kan se Rogue One innan 4. Den tillför något för den triologin tycker jag

#42

Postad 05 november 2020 - 21:01

KinoNiki
  • KinoNiki
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0

okej, tack. ska se 4,5,6 först har jag bestämt mig för. :)
och sen alltså Rogue one innan jag ser 1,2,3 ?
 
"plågsam överkurs" gäller det alla filmer förutom 4.5.6 menar du?  varför? är dom dåliga eller menar du något annat? :)

 
Överkurs därför att egentligen tillför de inget av värde. Backstoryn som hintas i 4-6 fungerar bättre utan att vi får den förklarad i 1-3. Och 7-9 lyckas inte heller komma med något nytt. Även om 8:an åtminstone var uppfriskande osentimental så togs den inte väl emot av fansen så vi fick en återgång till infantil JJ Abrams estetik i 9:an. Att den sista filmen dessutom lyckas sabba hela originalstrilogins klimax med en viss händelse gör inte saken bättre. Jag blir irriterad bara jag tänker på det. Men helt utan underhållningsvärde är de förstås inte och de har faktiskt sina stunder då och då men de känns inte särskilt mycket Star Wars.

Redigerat av frollic, 05 november 2020 - 23:19.


#43

Postad 06 november 2020 - 00:04

Pioneerman
  • Pioneerman
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0

Jag hade sett dem i den ordning som de är släppta.... Även om man inte följer tidslinjen korrekt så känns det som det mest rimliga! 



#44

Postad 06 november 2020 - 08:10

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

För att återgå till frågeställaren: "Borde jag se något innan för att få ut det mesta av denna serie?"

 

För att få ut mer av Mandalorian skulle jag börja med att se Episod IV, V och VI. Det räcker så.

 

Rogue One kan man kanske också kasta in om du vill se något mer "modernt" som faktiskt är bra men det skulle kännas konstigt att se den före Episode IV om man inte sett den innan även fast den utspelar sig före fyran enligt berättelsens egen kronologi. Jag tror ändå man behöver kontexten från de gamla filmerna först för att förstå vad det hela handlar om.

 

Resten är en delvis plågsam överkurs och kanske skulle jag undvika dem helt och hållet men det är tyvärr försent för min egen del. :)

 

Du tror inte man kan få ut ännu mer av Mandalorian om man sett allt, och därmed flertalet bottennapp, vilket kanske framställer Mandalorian som så mycket bättre?

Sen finns det många som tycker att tecknade The Clone Wars(både filmen och hela serien) är bra att ha sett först.

Överkurs är faktiskt TV-spelet Star Wars Bounty Hunter från början av sekelskiftet, extremt bra, miljöerna, stämningen och spelkontrollen var helt hypnotiserande, enda andra gången i vuxen ålder jag fastnat så i ett spel var Zelda OOT. Man kan kolla en walkthrough av Bounty Hunter på Youtube, tar ca 4h, men spelet finns även som nedladdningsbart i Playstation 3 och 4, vilket AndreasSofus har.

 

okej. jaja vi får se. har nog bestämt mig för att se allting som finns nu faktiskt.

Inkluderar det dom animerade serierna The Clone Wars(föregås en av långfilm) och Rebels?

 

Tycker du kan se Rogue One innan 4. Den tillför något för den triologin tycker jag

Det brukar prequels göra, men att se Rogue One före IV förtar lite av den grymheten som är tänkt komma som en överraskning i IV, i Rogue One är det närmast vardagsmat, och Alderaan-scenen tappar lite i styrka.

 

Jag hade sett dem i den ordning som de är släppta.... Även om man inte följer tidslinjen korrekt så känns det som det mest rimliga! 

Jag hålller med.

 

Att den sista filmen dessutom lyckas sabba hela originalstrilogins klimax med en viss händelse gör inte saken bättre. Jag blir irriterad bara jag tänker på det. Men helt utan underhållningsvärde är de förstås inte och de har faktiskt sina stunder då och då men de känns inte särskilt mycket Star Wars.

9an är helt obegripligt hånfull mot dom äldsta fansen, likt mycket även 7-8. Dom har fått mig att nästan sluta ogilla den där utvecklingsstörda fisken till landkrabba i 1-3, det är inte dåligt.

 

Allt utom 4-6 är dåligt om du frågar mig 😂

Dissar du även serierna? Gällande filmerna håller jag med undantaget Rogue One, finns dock en del saker jag gillar med bl a 1-3, "konflikten" mellan mästare och padewan i 1 är intressant, för den upprepas hela tiden och ger en bra backstory till Obi Wan's återhållsamhet och ovilja i 4-6, och Luke's i 8. Bortsett från dom flesta scenerna med Anakin och JarJar så är 1 ganska skön.

Kamino-scenerna i 2 är underbara, önskar dom hade haft med mer där, och även Corusant-scenerna med Jango, plus första halvan av Geonosis-scenerna.

3an, fanns det verkligen inget mer rimligt sätt att gestalta Anakins moraliska förvandling, som föregås av ett plågsamt obegripligt intellektuellt haveri.

Jag hade tänkt se lite SW framöver nu när "allt" finns enkelt åtkomligt i Disney+ , men vill ta med gamla Droids och Ewoks-serierna, som inte dykt upp på Disney+ än likt första Clone Wars-miniserien, så jag avvaktar lite. Tänkte se 4-6, 3x Ewoks och Droids, kanske ep 3, och sen alla dom moderna tecknade serierna i ordning plus Rogue One och Mandalorian.

Sen har vi ju Jul-specialen.. :D Hade Disney lagt upp den remastrad på Disney+ hade jag blivit imponerad. Att dom ordnar en premiär för Star Wars Detours tids nog är nog mer sannolikt.



#45

Postad 06 november 2020 - 21:43

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

sådär, nu har jag sett första filmen (episode 4)

oväntat bra faktiskt.

 

Vet dock inte vad det var som var bra men man fastnade på något sätt. 

knappast för specialeffekterna och knappast för skådespeleriet. men något gjorde att man var intresserad och den hade helt klart ett underhållningsvärde. 

 

Ser fram emot episode 5 nu :)



#46

Postad 07 november 2020 - 12:41

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

  • 2 065 inlägg
  • 0

Vet dock inte vad det var som var bra men man fastnade på något sätt. 

knappast för specialeffekterna och knappast för skådespeleriet. men något gjorde att man var intresserad och den hade helt klart ett underhållningsvärde. 

 

 

Specialeffekterna var helt revolutionerande när de kom.

Allt är gjort mer eller mindre med modeller.

Vi pratar om 7år innan orginal-Tron som väl var den första filmen med CGI i större skala.

3år innan Flash Gordon som ser ut mer som Star Trek Original Series.

 

Att de på det stora hela ens håller efter 43år är bara det en rätt bra fingervisning om hur bra de är.

 

Rätt intressant klipp om när ILM gick tillbaka till att göra Mandalorian's Razor Crest (skeppet) enligt den gamla skolan.

https://www.youtube....h?v=8YuaIwVbEZo



#47

Postad 07 november 2020 - 12:46

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Specialeffekterna var helt revolutionerande när de kom.

Allt är gjort mer eller mindre med modeller.

Vi pratar om 7år innan orginal-Tron som väl var den första filmen med CGI i större skala.

3år innan Flash Gordon som ser ut mer som Star Trek Original Series.

 

Att de på det stora hela ens håller efter 43år är bara det en rätt bra fingervisning om hur bra de är.

 

Rätt intressant klipp om när ILM gick tillbaka till att göra Mandalorian's Razor Crest (skeppet) enligt den gamla skolan.

https://www.youtube....h?v=8YuaIwVbEZo

 

jo alltså effekterna var ju garanterat grymma på den tiden. men knappast nu. det var mer så jag menade :)

 

ska se episode 5 ikväll :)



#48

Postad 07 november 2020 - 12:51

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

andreassofus,

Att vara filmintresserad och inte ha sett Star Wars episod 4-6, är inte det tjänstefel  :) .

 

Skämt åsido, är ditt syfte enbart att få bakgrunden till Mandolorian så är det nog episod 1-6 du bör se i den ordningen. Jag har inte riktigt koll på serien men jag tycker den borde ligga där tidsmässigt. Personligen skulle jag nog skippa 1-3 för dom tycker jag inte var bra. Samtidigt, jag har sett dom så jag kan förstå intresset.

 

Bästa ordningen att se filmerna tycker jag är 4-6, 1-3 och 7-9. Då får man dom i den ordningen som historien faktiskt berättades.

 

Jag är så gammal så jag har sett även de tre första på bio och jag minns upplevelsen. När dom kom var det något nytt och häftigt. Filmerna är drygt 40 år och från en tid före CGI och liknande.



#49

Postad 07 november 2020 - 14:35

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

andreassofus,

Att vara filmintresserad och inte ha sett Star Wars episod 4-6, är inte det tjänstefel  :) .

 

Skämt åsido, är ditt syfte enbart att få bakgrunden till Mandolorian så är det nog episod 1-6 du bör se i den ordningen. Jag har inte riktigt koll på serien men jag tycker den borde ligga där tidsmässigt. Personligen skulle jag nog skippa 1-3 för dom tycker jag inte var bra. Samtidigt, jag har sett dom så jag kan förstå intresset.

 

Bästa ordningen att se filmerna tycker jag är 4-6, 1-3 och 7-9. Då får man dom i den ordningen som historien faktiskt berättades.

 

Jag är så gammal så jag har sett även de tre första på bio och jag minns upplevelsen. När dom kom var det något nytt och häftigt. Filmerna är drygt 40 år och från en tid före CGI och liknande.

 

haha jo det är faktiskt tjänstefel :D

 

från början var tanken att jag egentligen bara ville kolla på Mandalorian. Men har ändrat mig. jag vill se allt och få med mig hela historien :)


 

 

Inkluderar det dom animerade serierna The Clone Wars(föregås en av långfilm) och Rebels?

 

 

ja jag tänkte det. men vet inte riktigt när jag ska se dom. eller i vilken ordning :)

 

börjar i alla fall med episode 4,5,6 sen får jag bestämma efter det :)



#50

Postad 07 november 2020 - 14:36

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Blir svårt att inte spoila men det är ju lite Mandalorian lore i nr.2 så tycker absolut man ska se dom 1 gång. Hur bra eller inte dom är kan vi ta efteråt.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.