Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sätta upp ett hemnätverk

41 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 februari 2019 - 23:08

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0

Jag tänkte fråga lite om att sätta upp ett hemma-nätverk.

 

Jag bor nu i en lägenhet, men har köpt ett radhus tillsammans med min tjej. Radhuset är i tre våningar och jag funderar över hur jag ska gå tillväga.

 

Jag skulle gärna vilja tråda till killarnas X-box på både övervåningen och källaren och lite annat smått och gått. Jag har nu en gammal Asus RT-N56U router, men i nuläget har jag till och med svårt att surfa i vissa rum även i min nuvarande tvårums-lägenhet. 

 

Så alltså. Jag undrar:

 

1. Jag gissar att jag behöver köpa en ny router som är lite starkare. Kan jag få några tips?

 

2. Kan man tänka sig, eftersom jag ändå trådar, att köpa flera routrar som går på samma nätverksnamn och lösenord? I så fall kanske man når över alla plan enklare och stabilare?
Jag kan det så dåligt, men är det då en brygga (trots att den får Till-signalen via tråd)? Kan man då tänka sig att min gamla Router kan fungera som en brygga på tex. övervåningen?

 

3. Vid tv apparaterna så behöver jag ju köpa switchar. Är det något jag ska tänka på där?

 

4. Något att tänka på när det gäller kablarna?


Redigerat av Alban, 19 februari 2019 - 23:29.


#2

Postad 20 februari 2019 - 08:00

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 1
Budget?

Även om trådat är att föredra och fortfarande överlägset trådlöst så kommer man långt på att tex. placera ut accesspunkter på lämpliga platser, kör på en router vid inkommande och fördela ut en AP per plan.

Förslag på prylar om du vill köra halvseriöst :)

Bifogad fil  A7822FBF-4237-4E35-A1C1-88553C6246A9.jpeg   188,23K   0 Antal nerladdningar

#3

Postad 20 februari 2019 - 08:09

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Ska du köra trådat överallt kan du ju hoppa över accesspunkterna och köra via en router/switch och trådat ut till de rum som behöver. Kör Cat 5e eller Cat 6 på kablarna, skulle tippa på att en rulle med 100m ligger på runt 700-1000kr (300kr och uppåt om man letar runt lite).

Redigerat av lobo, 20 februari 2019 - 08:13.


#4

Postad 20 februari 2019 - 08:40

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Ska du köra trådat överallt kan du ju hoppa över accesspunkterna och köra via en router/switch och trådat ut till de rum som behöver. Kör Cat 5e eller Cat 6 på kablarna, skulle tippa på att en rulle med 100m ligger på runt 700-1000kr (300kr och uppåt om man letar runt lite).

Och vill du ha uttag på varje våning, använd routrar som APs. Dock kommer de billigast inte
låta en flytta klienterna mellan våningarna med bibehållen signalstyrka. Då måste man antingen
1/ köpa routrar med mesh-funktion, som tex Asus' AImesh
2/ vilka routrar som helst bara de stöder 3eparts FW (openwrt, dd-wrt, merlin, tomato), som klarar mesh eller wifi roaming
3/ installera ett mesh-nät, gärna ett som fixar att kommunicera via kabel mellan mesh-enheterna, läs https://www.windowsc...hernet-backhaul

Ubiquiti har också Mesh-funktionalitet.

Rörande kabeldragning kan ju tipset vara att använda de gamla rören man dragit telefontråden i, om såna existerar i huset.

Redigerat av frollic, 20 februari 2019 - 09:45.


#5

Postad 20 februari 2019 - 09:00

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Du kan behålla din router men stäng av WiFi i den och kör på mesh-burkar istället, tex

 

 

Kanske en på varje våning.

 

Netgear eller D-link har billiga o bra switchar, tex

 

 



#6

Postad 20 februari 2019 - 10:11

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0

Tack så mycket för alla bra svar!

 

Jag är ju så gott som helt novis på detta, men förstår jag det rätt så är Mesh en funktion för att kunna ha flera Wifi-punkter med samma namn?
Jag kan ju inte termerna riktigt men jag hoppas att ni förstår. Troligen har väl inte min gamla router då Mesh, så den kan jag då inte koppla upp den som punkt?

 

Jättebra idé med att köpa lösmeter! Det hade inte vågat mig på själv, men vid närmare eftertanke så slipper man ju att det ligger en rulle som blev över i ett hörn och troligen får jag också ner priset lite. 

Men några frågor på det:
 

1. Är det enkelt att montera kontakterna eller vad det nu kan vara i ändarna?
 

2. Ska jag köpa jordad kabel och är Cat5 eller Cat 6 dött lopp?
 

3. Skulle man då kunna tänka sig att man då köper väggfasta switchar men kanske 6st uttag i varje? Då kanske man kan direktkoppla med i kabeln och också på ett bra sätt kunna leta vidare ut från dem till nästa?


Jag sneglade lite på en Asus router, men jag är tveksam om den har Mesh. Hur som helst har andra det, så det löser sig säkert.
https://www.asus.com...AC85P/overview/



#7

Postad 20 februari 2019 - 10:26

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Jag har tänkt göra om nätverket hemma under året och jag kommer att köpa ungefär de saker lobo föreslog.

 

Nu har jag en äldre router (Linksys) på övervåningen där det första telefonuttaget satt, och min server. Det är dock ingen optimal plats för trådlöst på övervåningen. På första våningen har jag en accesspunkt från Ubiquiti och i källaren ingenting.

 

Nu har jag fiber som går in i källaren sen drygt ett år och då vill jag sätta en router och en stor switch där ner. Det är dock ingen plats som är lämplig för en AP, så jag tilltalas av tanken att ha en router utan inbyggd AP. Sen kommer det bli nya AP på lämpliga platser på våningarna över samt ev. en ute. Servern kommer att få flytta ner i källaren, nära router och switch. Kommer även att bli en del nya kablar upp i huset.



#8

Postad 20 februari 2019 - 10:52

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Jag är ju så gott som helt novis på detta, men förstår jag det rätt så är Mesh en funktion för att kunna
ha flera Wifi-punkter med samma namn?

Det kan du ändå, men mesh ser till att lämna över klienten sinsemellan, så att man alltid har bästa
möjliga signal. Se den snygga animationen i länken längst ner på AiMesh.
 

Jag kan ju inte termerna riktigt men jag hoppas att ni förstår. Troligen har väl inte min
gamla router då Mesh, så den kan jag då inte koppla upp den som punkt?

Det kan du, men den kommer som sagt inte stöda mesh.
 

1. Är det enkelt att montera kontakterna eller vad det nu kan vara i ändarna?

Ja, trådarna (8 st) är färgkodade, så även uttagen, så det är rätt så svårt att misslyckas.
Är du färgblid kan det dock vara svårt att skilja mellan de två gröna och orange/röda
kablarna ;)
 

2. Ska jag köpa jordad kabel och är Cat5 eller Cat 6 dött lopp?

Cat6 ska vara bättre, men båda klarar 1Gbit/s.
 

3. Skulle man då kunna tänka sig att man då köper väggfasta switchar men kanske 6st uttag i varje?

Kan, kan man göra.
 

Då kanske man kan direktkoppla med i kabeln och också på ett bra sätt kunna leta vidare ut från dem till nästa?

Finns väggdosebaserade switchar, tror dom det aldrig får plats mer än 4 portar i dom.
 

Jag sneglade lite på en Asus router, men jag är tveksam om den har Mesh. Hur som helst har andra det, så det löser sig säkert.
https://www.asus.com...AC85P/overview/

https://www.asus.com/us/AiMesh/ längst ner finner du en översikt över vilka produkter som stöder det.

Om du funderar på att köra dubbeluttag, köp sk siameskabel, det är två kablar i ett, lättare att dra
och tar lite mindre plats. Hornbach brukar ha den på löpmeter - https://www.hornbach...l-detaljer.html

Redigerat av frollic, 20 februari 2019 - 11:26.


#9

Postad 20 februari 2019 - 12:44

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

  • 2 231 inlägg
  • 0
Angående färgkodningen så KAN det vara svårt. Finns nämligen ett A eller B sätt att göra det på och där skiljer sig platserna på färgerna lite. Tror att det är B som är vanligast att göra. Gäller bara att man följer rätt i båda ändar så ska det inte vara några problem.

#10

Postad 20 februari 2019 - 13:28

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Angående färgkodningen så KAN det vara svårt. Finns nämligen ett A eller B sätt att göra det på och där skiljer sig platserna på färgerna lite. Tror att det är B som är vanligast att göra. Gäller bara att man följer rätt i båda ändar så ska det inte vara några problem.

Båda varianterna brukar stå utsatta på uttagen, och så länge man håller sig till en av dom rakt igenom, är det inga problem. Alla NICar har dessutom autosense nuförtiden.

Redigerat av frollic, 20 februari 2019 - 13:29.


#11

Postad 20 februari 2019 - 13:34

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

  • 2 231 inlägg
  • 0

Båda varianterna brukar stå utsatta på uttagen, och så länge man håller sig till en av dom rakt igenom, är det inga problem. Alla NICar har dessutom autosense nuförtiden.


Helt rätt, tänkte bara att är man nybörjare och inte har koll så är det rätt lätt att missa detta. 😉

#12

Postad 20 februari 2019 - 14:08

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0

Tack än en gång för bra svar!  :) 

Då förstår jag lite mer! Jag har letat lite efter väggmonterade switchar, men jag hittar inga. Men finns det utanpåliggande switchar med flera uttag, som man kopplar in direkt med kabel?

Om siameskabel, så förstår jag dig rätt är det bra om man ska dra till flera uttag på samma lina. Jag hade nog tänkt tre uttag på övervåningen och kanske är router som förgrenar dem (vi får se). Men kan man inte koppla vidare bara genom en switch? Alltså istället för att sätta i kabeln i ett av uttaget och dra vidare - montera in en vidare kabel direkt?

Jag tänkte mig att switchen skulle se ut något såhär (fast gärna med fler uttag)
utanp%C3%A5liggande-n%C3%A4tverksuttag.jpg



#13

Postad 20 februari 2019 - 15:37

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Då förstår jag lite mer! Jag har letat lite efter väggmonterade switchar, men jag hittar inga.

Många switchar har hål på undersidan, så att man kan skjuta in dom över en skruvskalle.
 
 

Men finns det utanpåliggande switchar med flera uttag, som man kopplar in direkt med kabel?

Det görs med alla switchar, däremot tror jag du får svårt att hitta en switch som ser ut som den du bifogade på bild.

Om siameskabel, så förstår jag dig rätt är det bra om man ska dra till flera uttag på samma lina.

Om du vill ha fler än ett (dvs två) uttag på samma ställe utan switch.
 

Jag hade nog tänkt tre uttag på övervåningen och kanske är router som förgrenar dem (vi får se).

Så kör en router (i AP-läge), och så får du tre nätverksuttag på köpet (ett uttag går bort för inkoppling).

Alltså istället för att sätta i kabeln i ett av uttaget och dra vidare - montera in en vidare kabel direkt?

Vet inte riktigt hur du menar, men ett datanätverk är generellt ett stjärnnät, vill du skarva vidare får du använda
någon slags aktiv utrustning, innehållandes en switch.

Om man nöjer sig med 100 mbit, istf 1Gbit, kan man mha en Cat5- eller Cat6-kabel få två utgångar per kabel.
100 mbit använder nämligen bara två trådpar (av fyra), 1gbit använder sig av alla fyra.
Mao kan två kablar/en siames leverera fyra uttag, dock begränsade till 100 mbit.

Redigerat av frollic, 20 februari 2019 - 15:41.


#14

Postad 20 februari 2019 - 17:07

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0

Tack igen för ett bra svar! Toppen!

Okej, då förstår jag hur du menar med siameskabel! Jag tänkte först om du menade att om jag skulle dra vidare till ytterligare en switch. Den detta var ju en jättebra idé!

På slutet menade jag om jag kunde montera en lös kabel direkt i switchen (om den är fast alltså). Sen kanske också en switchkontakt som man kan koppla in kabeln direkt ut också, som kan gå vidare.



#15

Postad 20 februari 2019 - 19:54

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

På slutet menade jag om jag kunde montera en lös kabel direkt i switchen (om den är fast alltså). Sen kanske också en switchkontakt som man kan koppla in kabeln direkt ut också, som kan gå vidare.


Du kan göra precis hur du vill med en kabel kopplad till en switch. Det enda du ska se upp med är två (eller flera) kablar som går mellan två switchar, indirekt eller direkt, så att det skapar en loop/ögla. Det sänker nätverket.

Redigerat av frollic, 21 februari 2019 - 08:07.


#16

Postad 22 februari 2019 - 06:57

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Har skummat genom tråden lite snabbt. Om TS vill ha wifi samt kabelutag så är detta lösningen:
Info:
https://www.tp-link....AP225-Wall.html

Här köper du den:

https://www.proshop....ASABEgLitfD_BwE

Kör själv eap225 fast takmodelen.

Redigerat av Ochåäö, 22 februari 2019 - 07:02.


#17

Postad 22 februari 2019 - 07:37

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Har skummat genom tråden lite snabbt. Om TS vill ha wifi samt kabelutag så är detta lösningen:
Info:
https://www.tp-link....AP225-Wall.html

Kör själv eap225 fast takmodelen.

Smart grej, kräver iofs PoE-switch (eller injektorer), och verkar inte ha support för mesh (kanske går att lösa med 3e-parts FW). Dessutom endast AC1200.

Redigerat av frollic, 22 februari 2019 - 07:51.


#18

Postad 22 februari 2019 - 09:10

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Smart grej, kräver iofs PoE-switch (eller injektorer), och verkar inte ha support för mesh (kanske går att lösa med 3e-parts FW). Dessutom endast AC1200.

 

Mesh går att ställa in i omada kontrollern, gratis program från tp-link. Nu har jag bara en eap-225 så har inte satt in mig i detta och använder inte kontrollern var inne där lite fort och såg då inställnings möjlighet för mesh. Finns app till telefonen där kan man välja styra ensam AP så jag använder det.

Fått riktigt bra snurr på min eap225 (Familj 4st var av en gamer). 

Tror tanken med vägg-model är ha många med låg wifi styrka, behöver du fart tar du kabel. 


Redigerat av Ochåäö, 22 februari 2019 - 11:17.


#19

Postad 26 februari 2019 - 17:29

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

2. Ska jag köpa jordad kabel och är Cat5 eller Cat 6 dött lopp?

 

 

 

Nej, för att FTP-kabel (skärmad) ska vara lönt måste alla anslutna enheter vara jordade och ha skärmade uttag. Det finns ingen direkt fördel för hembruk.

 

Men kör på Cat6 istället för 5e. Den stödjer 10 Gbps upp till 55m dvs du slipper dra om alla kablar i framtiden, när/om du ska uppgradera.



#20

Postad 05 maj 2019 - 12:25

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Hej igen!
Nu har vi flyttat in i det nya boendet och det hela tog en lite annan väg än vad vi hade tänkt från början. Först och främst så har det varit så mycket med flytten att kabeldragning, i varje fall så som jag tänkte från början, har skjutits på framtiden. Men mitt första problem visade sig vara en Tivo-box, som inte köpte nätverk som gått igenom min router. Enligt Comhem behövde man deras egna system för att skicka nätverk till boxen. Men så köpte jag ett powerline system, som skickar internet i elsystemet. Det köpte Tivon och nu vår även tv-spelen i källaren över den. Fungerade kanon!

Men nu ska jag lägga golv på övervåningen och det känns som att jag hyfsat enkelt kan slänga med en nätverkskabel i det nya golvet, som man sedan enkelt kan dra från övervåningen till första våningen. Men då tänkte jag dra en sån där du elkabel eller siameskabel, så att Tivon får en egen kabel direkt. Den andra går sedan till min router på mellanvåningen och möjligen drar jag sedan vidare från den ner till källarn längre fram.

Men några frågor:
1. Var köper jag en siameskabel på lösmeter till ett vettigt pris? Gärna skärmad

2. Jag köpte också en repeater, så att vi skull ha nätverk i hela huset. Den ville dock inte ha samma namn som vårt vanliga nätverk. Om man haft prylar med Mesh, hade det då kunna ha samma nätverksnamn?

#21

Postad 05 maj 2019 - 17:55

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

1. Var köper jag en siameskabel på lösmeter till ett vettigt pris? Gärna skärmad

Som redan skrivits, du borde inte köpa skärmad kabel.
Elbutik och Elgrossisten har siames Cat6.
 

2. Jag köpte också en repeater, så att vi skull ha nätverk i hela huset.
Den ville dock inte ha samma namn som vårt vanliga nätverk.

Ja, annars riskerar den rent teoretiskt att ansluta till sig själv ;)

Det du kan göra, är att sätta upp ett till nät från din router, och låta
din repeater, och ingen annan, ansluta till det, och sedan skicka ut
signalen med rätt WiFi namn från repeatern.
Det nya nätet kan troligen ha dold SSID, om inte direkt, så iaf efter att
du satt upp din repeater.
 

Om man haft prylar med Mesh, hade det då kunna ha samma nätverksnamn?

Jajjamän.

Redigerat av frollic, 05 maj 2019 - 18:03.


#22

Postad 22 juni 2019 - 12:22

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0

Nu har jag kommit en bit på min dragning med siameskabeln, men jag har också en bit kvar. Men jag kom att tänka på en sak:

 

Som jag har planerat nu så ligger routern mitt i lägenheten på mellanvåningen och efter en bra bit kabeldragning. Detta för att Wifit ska nå så mycket som möjligt av huset. Men innan kabeln har kommit till routern, så är planen att den ska gå förbi en switch för att förse ovanvåningen med internet (uttaget sitter ju däruppe).

Men jag undrar hur det fungerar med hemmanätverk om man kopplar så. Kan jag exempelvis skriva ut på en skrivare som sitter på hemmanätverket om jag sitter på ovanvåningen (alltså innan Routern)? Eller utgår hemmanätverket från Routern och kan då inte gå baklänges? Är det så - har jag tänkt dumt då eller finns det någon bättre lösning?



#23

Postad 22 juni 2019 - 14:24

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Du kommer få två separata hemnätverk om du kopplar så. Om det nu fungerar öht (kräver att du får fler än 1st IP-adress från din ISP).

Dom två nätverken kommer kunna kommunicera med varandra över internet (med viss konfigurering) men inte via LAN.

#24

Postad 22 juni 2019 - 15:49

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0

Tack för svaret!

 

Ajaj, då har jag tänkt tokigt!

 

Då kanske det är lite därför som nätet här hemma är lite svajigt. Men i husets huvudjack sitter flera kontakter. Fungerar de då som en switch?

 

Sen hur ska jag lösa detta? Kan jag sätta upp nån pryl direkt i huvudjacket som sätter upp nätverket och sedan kopplar jag allt därifrån - även då min Router? Eller är det då en router jag ska ha där eller finns det någon enklare och billigare lösning? Och i så fall måste väl båda ha Mesh om de ska synka bra med varandra?

 

Tvn skulle ju gå direkt på jacket, så jag hoppas att jag kommer undan med den i varje fall.



#25

Postad 27 juni 2019 - 17:10

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Du får rita upp hur du har det, så kanske du kan få lite tips.

Men portarna i routern agerar som en switch, ja...

#26

Postad 27 juni 2019 - 18:15

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Du behöver gå till routern först, sen till din switch. Så ska det funka prima ballerina, då ger din router interna ip till alla enheter kopplade i din switch.

Såklart drygt när du måste dubbel dra kabel till och från routern, men det är så det funkar om du skall ha routern där du har den.

#27

Postad 10 juli 2019 - 15:19

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Som jag har planerat nu så ligger routern mitt i lägenheten på mellanvåningen och efter en bra bit kabeldragning. Detta för att Wifit ska nå så mycket som möjligt av huset. Men innan kabeln har kommit till routern, så är planen att den ska gå förbi en switch för att förse ovanvåningen med internet (uttaget sitter ju däruppe).

 

Sent svar, men:

 

Som redan har nämnts, har routern en WAN-port som ansluts till internet (via fiberbox/DSL-modem eller vad man nu har). NAT-funktionen i routern gör att alla enheter i det lokala nätverket kan använda en gemensam IP utåt mot internet.

 

Det går alltså inte att koppla något före routern.

 

Om du vill ha den mitt i huset, behöver du först dra en kabel dit, och sedan får alla kablar utgå därifrån.

 

Om målet enbart är att få bra Wifi-mottagning, så är det mycket bättre att sätta en accesspunkt mitt i huset, och låta routern stå vid inkommande internet. Stäng av routerns inbyggda Wifi.

 

Denna är bra:

 

https://www.kjell.co...t-ac1750-p61936


Redigerat av Ageve, 10 juli 2019 - 15:30.


#28

Postad 18 juli 2019 - 09:23

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Tack för svar!
Men kan man stänga av Wifi i min router och sätta in den direkt i jacket. Sen sätter jag upp en accesspunkt istället mitt lägenheten (där jag tidigare har tänkt att sätta routern) och därifrån går då husets Wifi?

På så sätt kanske jag kan tråda ett nätverk på övervåningen också, alltså innan dragningen till resten av huset. Jag får ju svårt att dra tillbaka en kabel upp till övervåningen, om nu routern skulle sitta där.

Frollic, en enkel ritning

————————
Vån 2 - Här sitter uttagen till lägenheten (i rummet längst in). Här har killarna också sina rum. De spelar lite här uppe och kanske bor det lite kabel här i framtiden.
————————
Vån 1 - Här är vardagsrum och kök. Vi har en TV här som vill ha bredband, som inte gått igenom en router. Därför har jag dragit siameskabel hit. Tanken var ju att routern skulle sitta här, så att wifit fungerade så bra som möjligt i hela huset. Jag vill också ha ytterligare ett nätverksuttag till vid tvn (alltså blir det ett dubbeluttag) till stereon med AirPlay. Detta uttag sitter naturligt efter skrubben, där jag tänkte att Wifit skulle utgå ifrån.
————————
Källaren - Här har killarna sin spelhörna och vi har ytterligare en tv. Tanken har varit att dra en kabel hit från routern (eller vad det blir) på vån 1
————————

... och jag vill alltså inte dra en kabel tillbaka från våning 1 till 2. Det har nog med bök för tvillingkabeln.

#29

Postad 19 juli 2019 - 21:17

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Tack för svar!
Men kan man stänga av Wifi i min router och sätta in den direkt i jacket.
Sen sätter jag upp en accesspunkt istället mitt lägenheten (där jag tidigare har
tänkt att sätta routern) och därifrån går då husets Wifi?

Du behöver egentligen inte stänga av det, räcker ned att du byter namn och/eller lösen på det, så
det inte är samma som övriga WiFi:t. Om ingen enhet känner igen det, kommer de inte att ansluta sig.

Det här med IPTV som inte går via en router har jag precis haft problem med på landet.
Det finns ett tämligen enkelt sätt att lösa det på, som funkade för oss- sätt en
switch *först* i nätverket, innan routern. Koppla inkommande bredband/fiber, IPTV-boxen,
och routern till switchen. Det borde funka, men se till att det är en gbit-switch,
så att den inte blir en flashals, har du en 100 mbit liggandes, prova med en sån först,
bara för att verifiera att det lirar.

Använd således din siames för att dra en tåt från switchen upp till IPTV-boxen, och den andra
från din router till 1a våningen, för vidare spridning.
 

... och jag vill alltså inte dra en kabel tillbaka från våning 1 till 2. Det har nog med bök för tvillingkabeln.

Har du inte högre fart-krav än 100 mbit, så går det av en gbit ethernet-kabel göra två
100mbits-kablar, mha speciella splitters i varje ände - https://www.kjell.co...t-5e-utp-p38830
Ger dig alltså två av varandra oberoende 100mbits-linor på en delad gbit-kabel.
100mbit använder 2 kabelpar av 4 i en ethernetkabel, därav möjligeheten att få ut
två parallella anslutningar.

Redigerat av frollic, 19 juli 2019 - 21:31.


#30

Postad 21 juli 2019 - 23:01

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Men kan man stänga av Wifi i min router och sätta in den direkt i jacket. Sen sätter jag upp en accesspunkt istället mitt lägenheten (där jag tidigare har tänkt att sätta routern) och därifrån går då husets Wifi?

 

Japp.

 

... och jag vill alltså inte dra en kabel tillbaka från våning 1 till 2. Det har nog med bök för tvillingkabeln.

 

Förstod inte riktigt vad du menade där.

 

Hela det lokala nätverket utgår från routern. Det bästa/enklaste är därför att placera den nära inkommande internet. Då behöver du inte dra kabel "fram och tillbaks mellan våningarna". 

 

Från routern måste sedan en kabel dras till varje uttag (om uttagen bara har en port då), samt en kabel från router till accesspunkt för wifi.

 

Om portarna på routern inte räcker till, sätt en switch intill routern, och koppla alla uttagen därifrån istället.

 

Om du vill stänga av Wifi i routern, gå in på Trådlös, och professionell. Välj sen 2,4GHz, och Aktivera radio: Nej. Spara och gör samma sak för 5GHz.

 

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2019-07-21.png   212,75K   0 Antal nerladdningar

 

Splitter från en till två nätverkskablar och liknande är inte seriöst. Behöver man fler anslutningar i ett rum används en switch.



#31

Postad 23 juli 2019 - 10:07

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Tack! Nu är jag lite klokare och har en bra plan!

Det finns flera uttag i det fasta väggjacket, så jag gissar att det är en swich där redan från början.
Då blir det att handla accesspunkt 🙂
Jag skulle behöva en med flera uttag, då kabeln ska dras vidare och jag har skrivare och discstation på samma ställe som accesspunkten. Sen kanske Mesh är bra, när man ändå håller på.

Redigerat av Alban, 23 juli 2019 - 10:09.


#32

Postad 28 juli 2019 - 14:57

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Jag skulle behöva en med flera uttag, då kabeln ska dras vidare och jag har skrivare och discstation på samma ställe som accesspunkten. Sen kanske Mesh är bra, när man ändå håller på.

 

En accesspunkt har bara en port. Den är bara till för att ge trådlöst nätverk.

 

Har du flera datorer/skrivare osv i samma rum, kan du koppla switch i uttaget.

 

Om du redan har uttag i rummen, går de till en patchpanel, förhoppningsvis i samma rum som inkommande internet. Då är det bara att koppla kablar från patchpanelen till en switch, som sen kopplas till routern (mellan switch och router ska såklart bara en kabel användas).

 

En patchpanel fungerar precis som ett vanligt nätverksutag, dvs kabeln ansluts på baksidan, och på framsidan sitter en RJ45-kontakt. Det är en helt passiv grunka som är en del av den fasta installationen.

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2019-07-28 kl. 15.45.18.png   350,79K   0 Antal nerladdningar

 

Om det är en hemmapulare som har installerat uttagen, kan det sitta vanliga RJ45-kontakter i andra änden, utan patchpanel, men det är inte så en elektriker gör.



#33

Postad 06 augusti 2019 - 08:42

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

En accesspunkt har bara en port. Den är bara till för att ge trådlöst nätverk.


Det går ju att använda en router med accesspunktsläge, då får man 4 portar plus WiFi. Kör så i källaren med en Asus N56 router.

#34

Postad 06 augusti 2019 - 11:17

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Det går ju att använda en router med accesspunktsläge

Den behöver inte ha accesspunktsläge heller, koppla in den via LAN-port, stäng av DHCPn, så har du en AP.

Redigerat av frollic, 06 augusti 2019 - 13:59.


#35

Postad 08 augusti 2019 - 08:20

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Den behöver inte ha accesspunktsläge heller, koppla in den via LAN-port, stäng av DHCPn, så har du en AP.


Helt rätt men då får man bara 3 portar 😉

#36

Postad 24 april 2020 - 10:41

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0

Nu undrar jag:

 

Korta versionen: Det är dött i kablarna när jag drar en nätverksabel (sladdkontakt - väggkontakt). Vad är fel?

 

Långa:

Jag håller på att dra en ny nätverkskabel från Routern till ena killens rum, som är vägg i vägg. Ena ändan har en vanlig kontakt (till Routern) och i den andra ändan ett vägguttag.

Jag drog allt förra helgen, men när jag mäter upp det är det helt stendött! Det har jag aldrig varit med om innan. Så jag satte på en ny kontakt (på Routerändan), men det var likadant. Jag provade då att stansa i vägguttaget igen och efter samma resultat igen, klippt av och gjort om (med stans såklart). Helt stendött! Till sist provade jag att sätta på en vanlig kontakt även i den ändan (alltså "sladdkontakter" i båda ändarna), men det är helt dött.

Jag förstår inte alls vad som är fel? Kontakterna (i varje fall i "sladdkontakterna") har jag tidigare använt samma märke och modell. Det händer ju att någon kabel inte får kontakt, men inte alla...

 

Så nu är jag som ett frågetecken - vad är fel? Så lite tankar om vanliga fel, skulle uppskattas

(det slutar säkert med att jag kommer på att jag satt kablar på fel sladd eller så ;-) )

 

 

Sen så drog jag kabel i lägenheten i somras! Allt fungerar perfekt och så gott som hela huset är nu trådat! Jag använde också kanaler för elementen för att gå genom våningarna och det fungerar finfint! Jag köpte en värmetålig strumpa på Biltema, just in case.

Men jag är jättenöjd och tackar för alla tips i tråden!


Redigerat av Alban, 24 april 2020 - 10:41.


#37

Postad 24 april 2020 - 11:56

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Hur mätte du, och vad menas med "stendött", funkar inte datatrafiken, eller är det ingen (elektrisk) kontakt ? 


Redigerat av frollic, 24 april 2020 - 12:43.


#38

Postad 24 april 2020 - 14:00

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Jag mätte med en mätare. Man sätter ena, stora delen i ena ändan som skickar signalen. I andra ändan sätter man lilla delen som har lampor som tands för varje kabel.
Det händer titt som tätt när jag drar att någon sladd i kabeln inte har kontakt, men nu har alltså ingen kontakt.

#39

Postad 24 april 2020 - 14:08

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Jag mätte med en mätare. Man sätter ena, stora delen i ena ändan som skickar signalen. I andra ändan sätter man lilla delen som har lampor som tands för varje kabel.
Det händer titt som tätt när jag drar att någon sladd i kabeln inte har kontakt, men nu har alltså ingen kontakt.

och det är inte din kontroll-dosa som är paj eller har slut på batteri?
;)

Men jag antar att du menar en sån som denna ?
https://www.wikihow....-Ethernet-Cable

Om den funkar och inga lampor lyser, måste du ha kopplat helt galet, eller så är kabeln
helt av, vilket knappast verkar troligt.

#40

Postad 24 april 2020 - 15:42

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

Är det rätt kontaktdon för den kabeltypen? I installationer drar man normalt med solida ledare som termineras med uttag och inte "sladdkontakt".

Det kan funka rätt hyfsat även med fel kontaktdon, men inte sällan blir det lite halvdant resultat.



#41

Postad 24 april 2020 - 21:37

Alban
  • Alban
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0

Tack för svar!

 

Frolic

Precis, det är en sån, även om det inte är det märket. 
Så tänker jag också. Kopplat har jag ju gjort förr och jag kan ju köpa att någon stans blivit sne eller så, men alla kablar...

 

alfista:

Det är en vanlig mjuk nätverkskabel från Kjell & Co. Vägguttaget är från Biltema och sladdkontakterna från Jula. Så som du tänker, kanske kabeln borde vara hård för att montera en väggkontakt?

i mina andra dragningar har ju själva kabeln varit hård. Fast jag har mest märkt skillnad när jag tagit i hela kabeln och inte i själva sladdarna inuti. Men det är kanske skillnad ändå - jag vet inte. Men funkar det ändå i så fall och är det i så fall något särskilt jag ska tänka på?



#42

Postad 02 maj 2020 - 18:06

prelatur
  • prelatur
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0

Du skall inte blanda och uttag med rj45 don.

Fasta uttag kräver solid kabel och rj45 vill ha mjuk kabel..

När man installerar kabel så skall man alltid använda solid kabel och fasta uttag.

 

Det bästa är att dra ett minst två kablar till varje rum och sedan ha en patch panel där man koppla ihop det som man vill.

I allmänhet sätter man patch panelen där fibern kommer in.

Eftersom IPTV kan kräva en egen kabel så bör man dra dubbla kablar.

Vill man ha routern någon annanstans en vid inkommande fiber så behövs två kablar, en för WAN och sedan en för LAN till patchpanelen.

Om man vill ha IPTV i samma rum som routern så krävs m.a.o tre kablar.

Ett alternativ är att låta routern vara kvar vid inkommande fiber och skaffa lösa AP för att få ett bra wifi.

 

Själv har telias router i källaren med wifi avstängt.

Eftersom den skickar ut IPTV på LAN behöver jag inte krångla med egen kabel till TV boxen.

Har sedan en AP på vardera våning fär att få bra wifi.


Redigerat av prelatur, 02 maj 2020 - 18:08.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.