Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad på bildkvalitet med olika HDMI kablar?

139 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 november 2012 - 17:54

Unregistered5ef6d0a7
  • Unregistered5ef6d0a7
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej i dags läget använder jag biliga HDMI kablar från elgiganten (99:- för 1m). Jag har läst att dyrare HDMI kablar (t.ex Supra kablar) ger en bättre bild kvalité.

Stämmer det? om så är det värt att bytta till alla enheter?

Tack i för hand :)

Ursäkta om jag lagt detta i fel tråd jag är nu har på forum delen :)

#2

Postad 19 november 2012 - 17:57

Lunna
  • Lunna
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Kortfattat: Nej

#3

Postad 19 november 2012 - 18:10

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Jag har läst att dyrare HDMI kablar (t.ex Supra kablar) ger en bättre bild kvalité. Stämmer det?

Nej

http://www.idg.se/2....r-kabel-bluffen

http://www.testfakta...rticle14518.ece

http://www.voodoofil...r-2-000-kr-1808

#4

Postad 19 november 2012 - 20:10

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0
Nej och bestämt nej! :)

#5

Postad 19 november 2012 - 21:10

Unregistered5ef6d0a7
  • Unregistered5ef6d0a7
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Okej tack :) är det samma sak när det gäller längre kablar (ca 12 meter) ?

#6

Postad 19 november 2012 - 21:19

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Okej tack :) är det samma sak när det gäller längre kablar (ca 12 meter) ?

Ja. Det är samma sak med de flesta digitala signaler. Antingen funkar det perfekt eller inte alls.

#7

Postad 30 december 2012 - 13:13

Unregistered97cad34e
  • Unregistered97cad34e
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Hahaha, tacka fan för att man kollade runt lite innan man gav sig ut och köpte kablar. Nu har jag sparat en rejäl slant :)

#8

Postad 30 december 2012 - 13:25

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0
Ändå är det nog så att många av forumets medlemmar inte använder no-namekablar för 49 spänn :D Det finns även saker som utseende, kvalitet och känsla att ta hänsyn till vilket kan vara nog så viktigt.

#9

Postad 30 december 2012 - 14:16

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Ändå är det nog så att många av forumets medlemmar inte använder no-namekablar för 49 spänn :D Det finns även saker som utseende, kvalitet och känsla att ta hänsyn till vilket kan vara nog så viktigt.

Absolut! Att betala lite extra för sånt tycker jag är helt OK, men det är ju bra att veta att signalen inte blir annorlunda.

#10

Postad 30 december 2012 - 16:46

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Ändå är det nog så att många av forumets medlemmar inte använder no-namekablar för 49 spänn :D Det finns även saker som utseende, kvalitet och känsla att ta hänsyn till vilket kan vara nog så viktigt.

Det beror väl på hur många man anser vara "många". Jag tror inte det är någon majoritet iaf.

#11

Postad 31 december 2012 - 09:57

Lex75
  • Lex75
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 1
Är av en lien annan åsikt när det gäller kabelkvalité. Även om jag håller med om att man antagligen har svårt att se stora skillnader.

Olika kablar tillverkas med olika material & därmed också varierande material kvalité.
Därav de olika priserna (Utöver det man i många fall får betala för märket... )

Men kabeldimensionen, materialets ledaregenskaper & skärmar påverkar ju givetvis slutresultatet.
Och när det gäller längden på kabeln, så tappar man ju alltid i signal kvalitet / styrka ju längre kabeln är. Det gör alla ledare...
Sen beror det naturligtvis på vilken signal som överföras.Hur mycket "information" man skall skicka.

Så i ditt fall kan det ju hända att det räcker med en billigare kabel för ditt ändamål, och att du antagligen ändå inte skulle kunna se någon bild skillnad. Precis som tidigare inlägg också påpekar på..
Men visst är det skillnad på kablarna, men krävs antagligen ett annat mät sätt ( än att enbart "titta" ) för att konstatera skillnader.

En annan sak, som iofs. inte har så mycket med just kvalitet jämförelsen att göra, men ändå bra att tänka på. Är att kabel standarden också avgör vad kabeln klarar att hantera. En höghastighets HDMI kabel v.1.4 från tex. Supra klarar ju att hantera både 3D & 4K, vilket en billigare "vanlig" HDMI kabel nog går bet på. Men har ju som sagt var mer med kabeltyp, än kabel kvalitet att göra...

Men visst "slänger man bort" mycket onödiga pengar på märkes kablar...som med mycket annat när det gäller "finare märken"
Och visst handlar det även mycket om psykologi.Att veta att man har bra utrustning...det har en stor betydelse för många... inkl. mig själv.
Kör nämligen själv märkeskablar rätt igenom, och det gör jag dels för att veta att förutsättningarna är de absolut bästa & för att jag har långa kablar.
Men även för det faktum att jag lägger en hel del pengar på dyra hemmabio komponenter, och frågan är om det är någon meningen med det,
om man ändå väljer att använda de allra billigaste kablarna. :) Känns ju iallafall helt fel....

Så det är nog skillnad på kabel & kabel...frågan är ju snarare vad man BEHÖVER ha.
Så håller delvis med argumentet "spelar ingen roll" men dock inte helt... ;)

#12

Postad 31 december 2012 - 10:03

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
Har provat så kallade "värsting" till projektorn och billigare hdmi kabel 15 meter. Ingen som helst skillnad på bildkvaliten..

#13

Postad 31 december 2012 - 10:22

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Men kabeldimensionen, materialets ledaregenskaper & skärmar påverkar ju givetvis slutresultatet.

Varför skulle det vara givet...? För en hdmi-kabel räcker det att den klarar att skicka "paketet" till mottagaren utan att det förändrats. Bättre ledaregenskaper (t.ex. silverledare) betyder inte ett smack i sammanhanget (såvida det inte är så kasst att paketet inte kommer fram naturligtvis).

Om vi pratar strömkablar så handlar det om att strömmen skall färdas i ett par meter mellan väggen och förstärkaren. Varför skulle det spela roll hur strömmen leds i just dessa två meter när man dels betänker vad det är för kablar i väggen och dels i förstärkaren. I denna sitter det dessutom en transformator som omvandlar strömmen och därmed skickar ut en helt annan signal till högtalarna.

Men även för det faktum att jag lägger en hel del pengar på dyra hemmabio komponenter, och frågan är om det är någon meningen med det, om man ändå väljer att använda de allra billigaste kablarna. :) Känns ju iallafall helt fel....

Kan förstå statuskänslan (även om jag är ganska immun mot sådant) men det ligger ju inget mer än så i det hela... Ungefär som att man måste köpa det dyraste rengöringsmedlet till spisen bara för att den kostade 30 000 kr trots att det blir lika rent med ett för halva priset. :)

#14

Postad 31 december 2012 - 12:07

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 2

Är av en lien annan åsikt när det gäller kabelkvalité.

En åsikt baserad på okunskap är jag rädd. :unsure:

Och när det gäller längden på kabeln, så tappar man ju alltid i signal kvalitet / styrka ju längre kabeln är. Det gör alla ledare...
Sen beror det naturligtvis på vilken signal som överföras.Hur mycket "information" man skall skicka.

Ja. Precis. Och är det en digital signal så spelar det noll, nada, zilch roll om signalen tappar lite på vägen, så länge den kan tolkas när den kommer fram. Resultatet blir perfekt ändå.

Så i ditt fall kan det ju hända att det räcker med en billigare kabel för ditt ändamål, och att du antagligen ändå inte skulle kunna se någon bild skillnad. Precis som tidigare inlägg också påpekar på..
Men visst är det skillnad på kablarna, men krävs antagligen ett annat mät sätt ( än att enbart "titta" ) för att konstatera skillnader.

Du vet uppenbarligen inte vad en digital signal är. Och tro mig, det har mätts på andra sätt än att titta. Bitperfekt är bitperfekt.

En annan sak, som iofs. inte har så mycket med just kvalitet jämförelsen att göra, men ändå bra att tänka på. Är att kabel standarden också avgör vad kabeln klarar att hantera. En höghastighets HDMI kabel v.1.4 från tex. Supra klarar ju att hantera både 3D & 4K, vilket en billigare "vanlig" HDMI kabel nog går bet på. Men har ju som sagt var mer med kabeltyp, än kabel kvalitet att göra...

Igen felaktigheter. Det finns inga versionsnummer på HDMI-kablar, bara high- och regular speed. Sedan finns det rätt många HDMI-kablar som inte är certifierade, d.v.s. de uppfyller inte highspeed-standarden, men låtsas som att de gör det ändå. Det är inga problem i de flesta fall (inklusive 3D och 4k), åtminstone inte i kortare längder. Det är först långa kablar som får problem, men då är det rejäla störningar, alternativt ingen bild alls som är resultatet. Det är ingen gradvis försämring. Innan dess är bilden precis lika bra som med Supran.

#15

Postad 31 december 2012 - 12:36

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Hahaha, tacka fan för att man kollade runt lite innan man gav sig ut och köpte kablar. Nu har jag sparat en rejäl slant :)

Kommer ihåg när jag köpte blurayspelare för ett par år sedan... Precis intill spelaren hade de placerat hdmi-kablar som nästan kostade lika mycket som spelaren. Säljaren försökte ivrigt sälja på mig dessa och naturligtvis även en försäkring (två saker som han hade bra marginaler på till skillnad mot spelaren kan man anta).

Kul när upplysningen fungerar med t.ex. hjälp av forum. Det finns ju tyvärr ett och annat "intellektuellt svart hål" i t.ex. branschen / företeelsen bild och ljud i hemmiljö som man riskerar sugas in i med okritiskt tänkande.

#16

Postad 01 januari 2013 - 02:20

Lex75
  • Lex75
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Hmm.....Läste igenom Wikipedias sida på HDMI, och där är ju tydliga skillnader mellan de olika versionerna. För det är väl trots allt vad 1.1 ,1.3 1.4 är. Olika versioner, då det tillkommit kablar och egenskaper hos kablarna. allt eftersom marknaden har krävt det. Detta läste jag igenom lite halv snabbt innan jag postade mitt tidigare inlägg. Vad jag däremot upptäckte nu, vid en mer noggrann läsning, är texten längre ner. Först specar dom upp kablarna i olika versioner, för att sedan skriva såhär.
Citat "
Vad gäller HDMI-kablar så finns det inget som heter "version 1.3"-kabel, eller "1.4-kabel" och så vidare. Detta är enbart ett marknadsföringsknep från återförsäljare av HDMI-kablar"

ok....varför skriver dom det då? ....dom ändrade sig eller??
http://sv.wikipedia....media_Interface

Lite då & då kommer det tillfällen som nu, när man inser att det man fått höra, inte alltid stämmer. Alltid fått höra att "versionen" (tex. 1.4 ) var det som specade hastigheten på kabeln.

Samtidigt så kommer jag alltid ha svårt att tro att det inte skulle vara någon skillnad på en fint bearbetat kabel, gentemot en billig.
Och sedan var det ju det här med det psykologiska biten. Man vill ju gärna inte tro på att det är samma skrot & korn, när man själv ligger inne med Supra kablar. ;)
Så hävdar tjurskalligt vidare att det är skillnad på kablarna. Men däremot att dom kan klara uppgiften att skicka en digital signal oavsett. (iallafall på längder under 15m)

Har förövrigt mätt både digitala & analoga signaler med oscilloscop, så ja..jag vet vad en digital signal är. Har däremot inte mätt HDMI signalen, så vet inte hur just den ser ut. Kanske skiljer sig från dom digitala signaler jag har mätt. Men det tror jag inte... är ju trots allt bara 1:or & 0:or men man kan styra dom på lite olika sätt.


Är ju billigt att bygga egna kablar...fast hade ju hellre haft en Supra Lo-rad kabel förstås.....ja vet...jag är märkes skadad ;)
När jag byggde en egen 10 m apparat kabel till projen för ett par dagar sedan, så fick jag rådet att gå upp till 1mm kabel istället för de 3x0.75mm som 2m orginal kabeln har. Och när en anställd på ELFA ger detta råd, så får man ju utgå ifrån att dom kan sin sak. Och då handlade det ju inte om några pengar direkt heller...

Men man skall aldrig säga aldrig. För inte har man blivit blåst för sista gången inte....man får nog lära sig att inte vara så godtrogen & tro på allt som folk säger. Tur att det finns forum för sånt....

....men jag kommer lik förbannat köpa Supra kabel nästa gång också...garanterat...haha! Sån e jag.. ;)

Gott nytt år förresten...

Redigerat av Lex75, 01 januari 2013 - 11:05.


#17

Postad 01 januari 2013 - 19:49

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Hmm.....Läste igenom Wikipedias sida på HDMI, och där är ju tydliga skillnader mellan de olika versionerna. För det är väl trots allt vad 1.1 ,1.3 1.4 är. Olika versioner, då det tillkommit kablar och egenskaper hos kablarna. allt eftersom marknaden har krävt det. Detta läste jag igenom lite halv snabbt innan jag postade mitt tidigare inlägg. Vad jag däremot upptäckte nu, vid en mer noggrann läsning, är texten längre ner. Först specar dom upp kablarna i olika versioner, för att sedan skriva såhär.
Citat "
Vad gäller HDMI-kablar så finns det inget som heter "version 1.3"-kabel, eller "1.4-kabel" och så vidare. Detta är enbart ett marknadsföringsknep från återförsäljare av HDMI-kablar"

ok....varför skriver dom det då? ....dom ändrade sig eller??
http://sv.wikipedia....media_Interface

Lite då & då kommer det tillfällen som nu, när man inser att det man fått höra, inte alltid stämmer. Alltid fått höra att "versionen" (tex. 1.4 ) var det som specade hastigheten på kabeln.

Det är ju skillnad på HDMI-versionerna, ja, men inte med direkt avseende på kabeln. Det är protokollet som skiljer, alltså signalen. Varje version lägger till features (ex. HD-ljud, 3D, 4k) så länge de går att få in i tillgänglig bandbredd. Slår man i taket (som vid 1.3) så får man speca en ny, snabbare kabel. Men hastigheten på kabeln är inte bunden till versionerna i sig.

Det har alltså tillkommit kabelvarianter for att klara av vissa features, eller högre bandbredd. Exempelvis high-speed-kabeln som kom med 1.3 för att utöka den tillgängliga bandbredden (bl.a. för mer högupplöst video). I 1.4 kom även kablar med Ethernet-kanal, för att även kunna hantera Ethernet (vilket dock ingen utrustning jag sett gör ännu). En gammal kabel funkar alltså även med HDMI 1.4, men kanske inte med vissa features, som 4k och Ethernet.

Har förövrigt mätt både digitala & analoga signaler med oscilloscop, så ja..jag vet vad en digital signal är. Har däremot inte mätt HDMI signalen, så vet inte hur just den ser ut. Kanske skiljer sig från dom digitala signaler jag har mätt. Men det tror jag inte... är ju trots allt bara 1:or & 0:or men man kan styra dom på lite olika sätt.

Poängen var det som skiljer en analog och en digital signal åt. D.v.s. att en digital signal är ettor eller nollor, inget där emellan. Signalen tolkas, den används inte bara rakt av som en analog signal. Inget blir fel förrän man läser ettorna eller nollorna fel, och då blir det stora fel, inte "lite sämre skärpa" exempelvis.

#18

Postad 01 januari 2013 - 20:20

Lex75
  • Lex75
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Ok...det är så det ligger till. Men tyckte att wikipedias text va ganska intressant dock.. ;)

Och när det gäller signalerna så fungerar dom fram till en viss gräns, så länge dom klarar att transportera signalen, men sen blir det helt avbrott. Det förstår jag, men tog för givet att det va skillnad i amplitud / styrka beroende på kabelns sammansättning / kvalitet. Så jag kunde antagligen lika gärna köpt en 12m "no name" kabel till min projektor, istället för Supran ...ja så länge den klarar alla features alltså! Snarare så att det skulle vara mer värt att satsa på en bra skärma i kabeln, för att minska risken för ev. störningar, ....än att köpa en dyr modell. Jag drar ju mina ihop med nätverk & strömkablar...men just HDMi kanske inte är så känsliga för sånt!?

Har ju dock Supra kablage i princip rätt igenom, så har nästan blivit en "vana" att alltid köpa det märket. Som sagt...lite skadad är man ju. Och ingen blir nog gladare för detta än jenving :) jaja...pengarna går ju åtminstone till ett svenkst företag ;)

Jag bockar & bugar för HDMI-kabel lektionen....

Redigerat av Lex75, 01 januari 2013 - 20:25.


#19

Postad 04 februari 2013 - 10:05

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 2
Fortfarande förvirring här läser jag mig till. :)

Den enda feature och enda förändring som någonsin har specificerats och kan påverkas av HDMI-kabeln är Ethernet som i praktiken inte används - samt att det kommit till lite andra kompakta kontakttyper för kameror och liknande. Annars är kablarna exakt likadana som de alltid har varit sedan mitten av 00-talet. En bit koppartråd och plast har inga synpunkter vad som skickas genom kabeln. Allt handlar om att kunna överföra den bandbredd som krävs för signalen du tänker använda. Då fungerar kabeln oavsett vad den kallas eller vad den kostade i butik.

"High Speed" och "Standard" är inga förändringar av kabeln utan är specifikationer och licensmodell för hur man ska klassificera tillverkningen av kabeln.

Redigerat av Ringblixt, 04 februari 2013 - 10:05.


#20

Postad 04 februari 2013 - 10:26

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 2
Märket på hdmi-kabel är lika viktigt som märket på postbilen. Man får inte roligare reklam och billigare räkningar bara för att posten körs i en bmw istället för en skoda.
Däremot finns såklart en risk att den inte kommer fram alls om den åker i en gammal trabant, men det är en störning som garanterat märks.

#21

Postad 21 juli 2013 - 07:57

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

  • 1 240 inlägg
  • 0
Nej, det är ingen skillnad på bilden.
http://www.expertrev...-absolute-proof

#22

Postad 21 juli 2013 - 18:21

Fiskbuljong
  • Fiskbuljong
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0

Nej, det är ingen skillnad på bilden.
http://www.expertrev...-absolute-proof


Mycket intressant läsning!

#23

Postad 23 november 2013 - 21:08

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

  • 486 inlägg
  • 1

Det beror väl på hur många man anser vara "många". Jag tror inte det är någon majoritet iaf.


Du kan ju ingenting så lägg av.

Kylmander

Mycket intressant läsning!


Fel

Mycket intressant läsning!


Fel.

Kylmander

Nej, det är ingen skillnad på bilden.
http://www.expertrev...-absolute-proof


totalt fel.

Kylmander

Kortfattat: Nej


Helt Fel

Kylmander

Nej

http://www.idg.se/2....r-kabel-bluffen

http://www.testfakta...rticle14518.ece

http://www.voodoofil...r-2-000-kr-1808


Du har helt fel

Kylmander

#24

Postad 23 november 2013 - 21:10

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 4
Dålig dag?

#25

Postad 23 november 2013 - 21:20

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

  • 486 inlägg
  • 0

Ok...det är så det ligger till. Men tyckte att wikipedias text va ganska intressant dock.. ;)

Och när det gäller signalerna så fungerar dom fram till en viss gräns, så länge dom klarar att transportera signalen, men sen blir det helt avbrott. Det förstår jag, men tog för givet att det va skillnad i amplitud / styrka beroende på kabelns sammansättning / kvalitet. Så jag kunde antagligen lika gärna köpt en 12m "no name" kabel till min projektor, istället för Supran ...ja så länge den klarar alla features alltså! Snarare så att det skulle vara mer värt att satsa på en bra skärma i kabeln, för att minska risken för ev. störningar, ....än att köpa en dyr modell. Jag drar ju mina ihop med nätverk & strömkablar...men just HDMi kanske inte är så känsliga för sånt!?

Har ju dock Supra kablage i princip rätt igenom, så har nästan blivit en "vana" att alltid köpa det märket. Som sagt...lite skadad är man ju. Och ingen blir nog gladare för detta än jenving :) jaja...pengarna går ju åtminstone till ett svenkst företag ;)

Jag bockar & bugar för HDMI-kabel lektionen....


Oavsett vad folk tycker och tänker så är det i alla fall skillnad på kablar.

Kylmander

#26

Postad 23 november 2013 - 21:27

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 3
Haha, här har vi fått in en kabel-troende, minsann. Som vanligt är det bara "du har fel", ingen grund för påståenden alls. Kul eller tragiskt?

Redigerat av SC-Zap, 23 november 2013 - 21:34.


#27

Postad 23 november 2013 - 21:36

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 3
Massor av skillnader på kablar, olika färger, material, märke, pris etc. men aldrig sett någon skillnad i bild mellan HDMI kablar.... kanske dåliga ögon, dålig tv/spelare eller bara så har sockerpillrena ingen effekt.... När jag tänker efter så har jag svårt att uppleva skillnader på mina USB kablar oxå, har bytt flera gånger men det går inte snabbare för det (kan iof bero på att mina externa diskar står på en hylla ovanför datorn, uppförsbacka är ju aldrig bra...)

#28

Postad 23 november 2013 - 21:59

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 1
Vad exakt är skillnaden på en kabel för 99kr och en för 9990kr?? Jag skulle mer än gärna få reda på det. Är det så att endast halva ettor och nollor kommer fram i den billiga?

#29

Postad 23 november 2013 - 22:07

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 1
Nu citerar du dig själv också. Lite förvirrad? Det är INGEN skillnad på kvaliteten på bilden via HDMI-kablar, så länge signalen går fram.

#30

Postad 23 november 2013 - 22:12

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 1
Dessutom är det inte jag som påstår något, det är du kylmander. Som vanligt när ni kabeltroende är igång kan ni dock inte presentera andra bevis än er fantastiska hörsel.

#31

Postad 23 november 2013 - 22:25

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 1

Du kan ju ingenting så lägg av.

Kylmander



Fel



Fel.

Kylmander



totalt fel.

Kylmander



Helt Fel

Kylmander



Du har helt fel

Kylmander

Istället för att bara säga "fel" så fort svaren inte passar dig kanske du har något att underbygga detta trams med själv?

Dvs nåt som faktiskt bevisar dina treårings svar?

Redigerat av masse70, 23 november 2013 - 22:33.


#32

Postad 23 november 2013 - 22:45

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

  • 486 inlägg
  • 1

Hahaha, tacka fan för att man kollade runt lite innan man gav sig ut och köpte kablar. Nu har jag sparat en rejäl slant :)


Nej det har du inte för en dyrare hdmi kabel är bättre.

Kylmander

Istället för att bara säga "fel" så fort svaren inte passar dig kanske du har något att underbygga detta trams med själv?

Dvs nåt som faktiskt bevisar dina treårings svar?


Då kan jag säga att min treårings svar är testat här hemma och det blev bättre med en bättre kabel.

Kylmander

#33

Postad 23 november 2013 - 22:51

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 2
OK, nu vet vi definitivt att det är ett troll. Jag ska sluta mata trollet.

#34

Postad 23 november 2013 - 22:58

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

  • 486 inlägg
  • 1

Dessutom är det inte jag som påstår något, det är du kylmander. Som vanligt när ni kabeltroende är igång kan ni dock inte presentera andra bevis än er fantastiska hörsel.


Konstigt att jag hörde en skillnad på ljudet eftersom jag enligt dig inte skall göra det.

Kylmander

#35

Postad 23 november 2013 - 23:03

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2 068 inlägg
  • 1
LOL

#36

Postad 23 november 2013 - 23:11

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2 068 inlägg
  • 1
Är dom certifierade kabelexperter helt utan personliga åsikter?

#37

Postad 23 november 2013 - 23:33

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

  • 486 inlägg
  • 1

Dålig dag?


Nej

Är dom certifierade kabelexperter helt utan personliga åsikter?


Dom kan i alla fall mer än du.

#38

Postad 23 november 2013 - 23:40

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

  • 486 inlägg
  • 0

Hej i dags läget använder jag biliga HDMI kablar från elgiganten (99:- för 1m). Jag har läst att dyrare HDMI kablar (t.ex Supra kablar) ger en bättre bild kvalité.

Stämmer det? om så är det värt att bytta till alla enheter?

Tack i för hand :)

Ursäkta om jag lagt detta i fel tråd jag är nu har på forum delen :)


Det blir bättre oavsett vad alla andra säger.
Vill du veta mer så ring mig på 0705-131418

Kylmander

#39

Postad 23 november 2013 - 23:42

Unregistered055e1f21
  • Unregistered055e1f21
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 3
Kylmander har gjort min kväll tack för lite skratt så här sent på kvällen.

Själv så går jag efter ren logik och färg när jag väljer kablar :)

#40

Postad 23 november 2013 - 23:49

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 2

Det blir bättre oavsett vad alla andra säger.
Vill du veta mer så ring mig på 0705-131418

Kylmander

Vore det inte bättre för alla om du berättar öppet om dina erfarenheter än att vi ska behöva sitta i telefonkö till dig för att få reda på det? Du är ju ändå Buddha.

Edit: Sorry, kan inte låta bli att mata trollet :)

Redigerat av Unregistereda299ec85, 23 november 2013 - 23:49.


#41

Postad 24 november 2013 - 11:04

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

  • 6 401 inlägg
  • 1
Detta är ett forum,ingen telefoncenter där det ska ringas hit och dit.

Dessutom Kylander, för att forumet ska ha någon mening så är jag böjd att hålla med övriga medlemmar att du ska argumentera för dina påståenden, annars blir det lätt trams och sandlådanivå i tråden.

#42

Postad 24 november 2013 - 11:13

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1 711 inlägg
  • 1

Fortfarande förvirring här läser jag mig till. :)

Den enda feature och enda förändring som någonsin har specificerats och kan påverkas av HDMI-kabeln är Ethernet som i praktiken inte används - samt att det kommit till lite andra kompakta kontakttyper för kameror och liknande. Annars är kablarna exakt likadana som de alltid har varit sedan mitten av 00-talet. En bit koppartråd och plast har inga synpunkter vad som skickas genom kabeln. Allt handlar om att kunna överföra den bandbredd som krävs för signalen du tänker använda. Då fungerar kabeln oavsett vad den kallas eller vad den kostade i butik.

"High Speed" och "Standard" är inga förändringar av kabeln utan är specifikationer och licensmodell för hur man ska klassificera tillverkningen av kabeln.


Förslagsvis avslutas denna tråden med Ringblixts inlägg
För är det någon här som kan sin sak, så är det Ringblixt

#43

Postad 24 november 2013 - 12:37

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0
Det går att höra skillnad på HDMI-kablar precis som man kan se skillnad på HDMI-kablar. Men det handlar inte subjektiva förbättringar som "varmare" eller "klarare" utan om att det med ena kabeln uppstår överföringsfel, bitfel. Sedan kan förstås en person med ett affekterat sinnelag väga in tonvis med subjektiva omdömen kring detta bitfel.

Forummedlemmen bjogul postade i BenQ W1070-tråden ett inlägg om bitfel vid överföringen. Bilden är väldigt illustrerande för vad som kan hända när HDMI-kabeln inte riktigt håller måttet.

Postad bild

Skillnaden mellan bild och ljud är att med bild kan man tydligt peka ut och visa exakt var felen finns. Med ljud är det förstås inte riktigt samma sak och bitfel i motsvarande grad för ljudet kommer sannolikt att yttra sig som en distorsion någonstans. Något kan man kanske kan höra och beskriva som att den ena kabeln gav bättre ljud.

Vilket givetvis inte är fel resonemang på något sätt. Den ena kabeln låter faktiskt sämre (eller ger sämre bild) eftersom det uppstår fel i överföringen.

Men det är också att lura sig själv en smula att tänka på det sättet. Två HDMI-kablar vilka fungerar normalt och undviker överföringsfel kommer att ge samma resultat. Informationen som överförs är alltid densamma så länge som kablarna fungerar som de ska. Du kan aldrig köpa en HDMI-kabel som ger bättre bild eller ljud än vad normalsituationen ger.

Redigerat av Ringblixt, 24 november 2013 - 12:41.


#44

Postad 24 november 2013 - 13:09

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

  • 486 inlägg
  • 1

Detta är ett forum,ingen telefoncenter där det ska ringas hit och dit.

Dessutom Kylander, för att forumet ska ha någon mening så är jag böjd att hålla med övriga medlemmar att du ska argumentera för dina påståenden, annars blir det lätt trams och sandlådanivå i tråden.


Jag har förklarat innan här att jag har märkt en skillnad både i bild och ljud,
men helt uppenbarligen är det ingen som lyssnar, jag blir anklagad för att vara kabeltroende
för att jag märker skillnad, då tycker jag att det är lika illa att vara icke kabeltroende och inte
acceptera att det faktiskt kan vara skillnad.

Jag har läst om andra här på forumet som också har märkt skillnad så varför är det så svårt
att acceptera att det faktiskt kan vara så, jag kommer aldrig att kunna omvända någon i sin tro
så jag låter alla vara saliga i sin tro att en billigare kabel alltid kommer att vara lika bra som en dyr.

#45

Postad 24 november 2013 - 13:16

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

  • 486 inlägg
  • 1

Vore det inte bättre för alla om du berättar öppet om dina erfarenheter än att vi ska behöva sitta i telefonkö till dig för att få reda på det? Du är ju ändå Buddha.

Edit: Sorry, kan inte låta bli att mata trollet :)


Jag har testat här hemma och upplevt skillnad på kablarna, jag har haft andra härhemma som
också lyssnat och tittat, och jag är definitivt inte Buddha men jag kan inte hjälpa att jag märker
skillnad även om det finns andra som inte gör det, det finns för övrigt fler här på forumet som
tycker som jag men då har väl dom också fel antar jag.

Men jag skall inte hindra dig i din tro att en billigare kabel alltid är lika bra som en dyr även
om jag inte tycker det samt flera andra med mig.

#46

Postad 24 november 2013 - 15:17

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 1
Men Kylmander, om andra här på forumet har testat kablar och kommit fram till att de inte hör/ser skillnad på vissa typer av kablar, betyder det att de har fel? Svaret på denna eviga fråga som aldrig tycks få ett entydligt svar kanske inte är så enkel att svara på som man kan tro? Jag tror inte du ska avfärda alla andras åsikter så radikalt som du gjort i tråden och givetvis så ska andra inte avfärda dina upplevelser heller. Men när man går med in i en diskussion och har den attityden som du har så måste du nog själv inse att det kommer röra upp känslor hos folk. Jag råder dig att om du ska diskutera så ha sakliga argument för dina påståenden som går att diskutera!

Nog off topic nu och tillbaka till ämnet! :)

#47

Postad 24 november 2013 - 15:23

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 1
Att uppleva fel där det inte går att ens mäta upp skillnader är placebo-effekt, inget annat. Givet att det inte är fel på någon av kablarna, som Ringblixt skriver.

#48

Postad 24 november 2013 - 16:12

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0
Här har vi en bild från HDMI-specen hur överföringen ser ut. Ljud skickas via Data Island Perioden, de blåa fälten och video och ljud skickas alltså sammanbakat, inte separat (för att hantera en annan fråga/missuppfattning)
Postad bild

-------
Applicerar vi lite sunt datorförnuft på detta om hur en en viss kabel, koppartråd och plast, skulle kunna förbättra bild och ljud, måste det till en väldigt speciell kabel:
  • Kabeln måste kunna skilja på bitarna i Video Data Period och Data Island Period och punktvis förändra rätt bitar i syfte att förbättra bild och ljud, oavsett pixelmatris och frekvens
  • Kabeln måste alltså för att ge "bättre ljud" kunna förstå skillnad på bitarna för DTS-MA, PCM, Dolby Digital etc.
  • Kabeln måste förstå skillnaden mellan säg 720p och 1080p för att påverka rätt bitar i bilden
  • Kabeln måste förstå skillnaden mellan 24, 50 och 60 Hz
  • Kabeln måste förstå 3D-formaten
  • Kabeln måste förstå skillnaden mellan 8, 10 och 12 bitar per kanal (deep color)
  • Kabeln måste förstå skillnaden mellan RGB, YCbCr 4:4:4 och 4:2:2 (samt 4:2:0 i 4K) subsampling för att ge "bättre bild"
  • Dessutom, kabeln måste hantera att 8b/10b-kodning används, kasta om bitordningen och ändra flödesbitarna så att dessa blir rätt samtidigt som DC-balans upprättas.
  • Framför allt: Kiva runt bekymmret med att ljud och bild från Blu-ray, DVD etc. är krypterad med HDCP. Bilden som sänds över kabeln ser ut som följer:
  • Postad bild
  • Alltså måste kabeln också kunna dekryptera HDCP för att veta vilka bitar den ska ändra för att förbättra ljud och bild
Låter som en riktigt grym kabel. Kanske är värt 5000 kronor för en bra kabel. Det sitter en scaler inbyggd?

Och för att retoriskt svara på en relaterad fråga som ofta dyker upp: Har kabeln synpunkter på huruvida du skickar 3D-bild, DTS-MA, deep colour eller vad det nu refereras till i olka HDMI-specifikationer? Kan en kabel välja bort något av dessa format?

Varför är man från HDMI.org:s sida så otroligt bekymrade och noga med att licensreglerna förbjuda användningen av versionsnummer i samband med kablar, för att istället peka på skillnaden mellan Standard och High Speed som handlar om vad som i grunden är överföringskapacitet?

Förklaringen är väldigt enkel. Märker man skillnad på till synes normalt fungerande kablar är någonting fel i jämförelsen. En kabel fungerar inte som den ska eller själva jämförelsen är på något annat sätt påverkad. Skillnaden kan lika gärna uppstå i sändaren eller mottagaren.

För visst är det skillnad på kabel och kabel. En skillnad som handlar om vilka kablar som har tillräckligt bra kvalitet för att i en given situation överföra informationen opåverkad och utan fel.

Redigerat av Ringblixt, 24 november 2013 - 16:19.


#49

Postad 24 november 2013 - 16:30

Unregistereddb23d4e4
  • Unregistereddb23d4e4
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
fan va roligt med denna tråd jag va precis på väg att köpa en 10meter hdmi kabel och har länge funderat på vad man ska ha osv titta lite på biltema och hitta denna KABEL för 299kr och sedan denna KABEL för 379kr det lutar mer åt denna pga att den är extra avskärmad ska jag spara dom 80kr och köpa 160st bugg istället?

#50

Postad 24 november 2013 - 16:31

_rikard_
  • _rikard_
  • Lärjunge

  • 355 inlägg
  • 1
Att det inte är skillnad på signalen som kommer fram genom olika kablar betyder inte att man inte kan _uppleva_ att det är skillnad på signalen med olika kablar. Placebo är starka grejer.

Själv så väljer jag kablar efter den viktigaste parametern, längd. En kabel som är för kort kan ge en oerhörd sänkning av signalnivåerna vilket brukar inverka menligt på allt utom svärtan.

Det är dock inte helt uteslutet att en oskärmad kabel introducerar störningar i någon annan del av systemet. Det kan vara svårt att spåra källan till störningen och då upplever man också att det är skillnad med en bättre, skärmad, kabel. Signalen är ju den samma i bägge fallen, men upplevelsen kan vara olika.

Redigerat av _rikard_, 24 november 2013 - 16:36.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.