Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SPOTIFY

161 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 18 augusti 2017 - 09:40

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

"Spotify sänker ljudet" Vad innebär detta?
http://www.expressen...spotify-ljudet/

 

Hittade detta: http://productionadv...duced-loudness/

 

 

You may be reading this thinking – “What’s the big deal ? it’s just normalisation”.

And you’re right – this kind of processing won’t fix the damage that’s already been done in the process of making those loud-songs-that-are-being-turned-down loud in the first place.

But over the longer term, it removes the incentive to do it again.



#52

Postad 20 augusti 2017 - 20:17

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Fast den är ju "vänster" så det är lugnt, den försvinner inte!

Sitter offerkoftan trångt?

#53

Postad 21 augusti 2017 - 10:44

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Fast den är ju "vänster" så det är lugnt, den försvinner inte!

 Den är fortfarande kvar. Skall kontakta Spotify och be dom ta bort skiten



#54

Postad 05 september 2017 - 10:36

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Undrar om Spotify tar bort detta?

 

"Min vän nämnde förtvivlat hur dagisbarn i sandlådan just nu lallar med i den populära rapplåten ”Skina”, och när jag kollade upp texten förstod jag hennes frustration. ”Aina är en liten snippa, om de life jag gittar, Smasha dörren, hjul last varje söndag julklapp, knulla sickan, vi alla redo sitta” och så vidare, och så vidare."

 

http://www.kristians...smisslyckanden/

 

PS, ordet snippa är inte med i originallänken. Originalordet blev autmatiskt ersatt ???


Redigerat av Buddypresley, 05 september 2017 - 10:39.


#55

Postad 11 september 2017 - 07:24

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Vad är detta? :(

 

Spotify har under den senaste veckan sänkt sin bitrate för musik som strömmas till Premium-användare utan att meddela kunder eller justera pris på medlemskapet.

 

https://www.nordicha...tify-hi-fi.html



#56

Postad 11 september 2017 - 07:38

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Det hela verkar vara ett stort missförstånd. Har följt tråden på Sweclockers och det mynnar ut i att Spotifys supportsida visat max 256kbps men att det endast gällt för webspelaren och inte desktop/app.

#57

Postad 11 oktober 2017 - 20:22

mgus
  • mgus
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Finns det någon ny information om Spotify HiFi ?
Väntar ivrigt på detta - Kört just nu med Tidal Master - stor skillnad jft med Spotify.

#58

Postad 02 november 2017 - 15:24

Unregistered7bb1c05f
  • Unregistered7bb1c05f
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0

Har testat Tidal under en månad och gjort en test mellan denna och Spotify.

Har haft båda öppna så jag kan skifta fram och tillbaka.

Testet har varit såklart med samma grupp och låt. 

Skillnaden tycker jag är ganska tydlig. Tidal har en mkt öppnare och tydligare ljudbild.

Spotify's ljudbild kan jag tydligast förklara  som om man lagt över ett tunnt tyg över högtalaren.

Sämre bredd och lyster i ljudbilden.



#59

Postad 02 november 2017 - 15:47

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Har testat Tidal under en månad och gjort en test mellan denna och Spotify.

Har haft båda öppna så jag kan skifta fram och tillbaka.

Testet har varit såklart med samma grupp och låt. 

Skillnaden tycker jag är ganska tydlig. Tidal har en mkt öppnare och tydligare ljudbild.

Spotify's ljudbild kan jag tydligast förklara  som om man lagt över ett tunnt tyg över högtalaren.

Sämre bredd och lyster i ljudbilden.

Här har dom svårt att höra skillnader på en anläggning för ca 300 000 kr. http://www.ljudochbi...potify-och-wimp



#60

Postad 03 november 2017 - 08:17

Unregistered7bb1c05f
  • Unregistered7bb1c05f
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0

Det kan jag tycka är märkligt.

Min anläggning kostar väl 15000:-



#61

Postad 03 november 2017 - 08:27

Unregistered7bb1c05f
  • Unregistered7bb1c05f
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0

Det är väl som de påpekar, sitter man länge och lyssnar på olika sorts musik är nog högupplöst att föredra.

Gör jag det tar jag fram CD eller Vinyl :-)

Sen tycker jag Spotfiy fungerar alldeles utmärkt i stort, som ett gigantiskt blandband från 70-talet :)



#62

Postad 03 november 2017 - 13:35

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Är inte Ljud- och bilds test en jämförelse mellan Spotify och Wimp, båda med 320 kbit/s? Tidal är visserligen f.d. Wimp men deras hifi-variant har väl "högre upplösning"? Eller har jag fått det om bakfoten?

Här finns info:
http://tidal.com/lp/about/
1411 kbit/s

Redigerat av Mange36, 03 november 2017 - 13:41.


#63

Postad 03 november 2017 - 13:43

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Är inte Ljud- och bilds test en jämförelse mellan Spotify och Wimp, båda med 320 kbit/s? Tidal är visserligen f.d. Wimp men deras hifi-variant har väl "högre upplösning"? Eller har jag fått det om bakfoten?

Här finns info:
http://tidal.com/lp/about/
1411 kbit/s

Dessa jämförs:

 

Wimp: AAC, 320 kbit/s
Spotify: Ogg Vorbis. 320 kbit/s
Förlustfritt/okomprimerat: AIFF, 16 bit/44,1 kHz och 24 bit/96 kHz


Redigerat av Buddypresley, 03 november 2017 - 13:54.


#64

Postad 03 november 2017 - 14:32

Unregistered7bb1c05f
  • Unregistered7bb1c05f
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0

Dessa jämförs:

 

Wimp: AAC, 320 kbit/s
Spotify: Ogg Vorbis. 320 kbit/s
Förlustfritt/okomprimerat: AIFF, 16 bit/44,1 kHz och 24 bit/96 kHz

Så är det



#65

Postad 03 november 2017 - 14:33

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

"Hemliga funktionen på Spotify ger superljud" :huh:  :huh:  :D  :D  :D

https://www.svd.se/h...m-ger-superljud



#66

Postad 03 november 2017 - 14:35

Unregistered7bb1c05f
  • Unregistered7bb1c05f
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0

"Hemliga funktionen på Spotify ger superljud" :huh:  :huh:  :D  :D  :D

https://www.svd.se/h...m-ger-superljud

Och exakt vad är detta för nyhet??

Superljud, herregud vad får de allt ifrån :-)



#67

Postad 03 november 2017 - 14:36

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Och nuvarande Tidal hifi ska väl motsvara 16 bit 44.1 KHz, det vill säga i teorin långt bättre än nuvarande Spotify och gamla Wimp?

#68

Postad 03 november 2017 - 14:38

Unregistered7bb1c05f
  • Unregistered7bb1c05f
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0

Och nuvarande Tidal hifi ska väl motsvara 16 bit 44.1 KHz, det vill säga i teorin långt bättre än nuvarande Spotify och gamla Wimp?

Det ska vara i princip cd kvalite



#69

Postad 03 november 2017 - 15:52

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Ja, och då jämför du Strinde något annat än vad de gjorde i tidskriften Ljud & bild. Eller är det så att Ljud & bild-folket inte heller hör skillnad på Spotify och CD? (Jag kan inte läsa artikeln i länken utan att betala 39kr.)

Redigerat av Mange36, 04 november 2017 - 06:22.


#70

Postad 03 november 2017 - 17:54

Unregistered7bb1c05f
  • Unregistered7bb1c05f
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0
Jag jämförde Spotify med Tidal Hi-Fi och kunde som sagt höra en ganska tydlig skillnad.

#71

Postad 04 november 2017 - 16:49

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Testet i Ljud & bild motsäger inte din upplevelse eftersom de jämför något annat än du gjorde. Jag hör också en tydligt skillnad mellan Spotify och Tidal hifi.

Det kan mycket väl vara inbillning och jag kanske inte alls skulle klara ett blindtest, likväl föredrar jag Tidal hifi.

Spotify har dock överlägset bättre gränssnitt och långt bättre rekommendations-funktion. Man kan ju hoppas att ryktet om Spotify hifi är något mer än bara ett rykte.

#72

Postad 04 november 2017 - 17:33

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0
Tidal hifi skall ju vara cd-kvalitet, så då borde cd och Tidal låta lika. Hör ni nån skillnad?

#73

Postad 04 november 2017 - 17:39

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Tror inte det. Har inte gjort någon jämförelse där jag kört samma låt på CD och Tidal och växlat mellan.

#74

Postad 04 november 2017 - 17:54

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Tror inte det. Har inte gjort någon jämförelse där jag kört samma låt på CD och Tidal och växlat mellan.

Jag gjorde ett snabbtest precis nu, CD mot Spotify. Jag hörde ingen skillnad. CD-spelare Pioneer PD-10, Spotify via Heos link, förstärkare Yamaha A-S500, hörlurar Sennheiser HD 215.

#75

Postad 04 november 2017 - 20:08

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Jag jämförde Spotify med Tidal Hi-Fi och kunde som sagt höra en ganska tydlig skillnad.


Kul!
Har gjort det också. Men jag gillade spotify bättre.

Sedan tyckte jag tidal var dålig då man sökt på en grupp och såg deras album. Ja då var det album från andra grupper med i listan. Så var det ibörjan med spotify också. Men de har styrt upp det nu.

#76

Postad 04 november 2017 - 20:12

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Budypresley, förmodligen är det inbillning när man hör skillnad. Blindtester visar väl det.

Det hindrar inte att jag ljudmässigt föredrar cd och Tidal hifi framför Spotify. Känns bättre på något sätt.

Redigerat av Mange36, 04 november 2017 - 20:13.


#77

Postad 04 november 2017 - 20:15

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

Kul!
Har gjort det också. Men jag gillade spotify bättre.

Sedan tyckte jag tidal var dålig då man sökt på en grupp och såg deras album. Ja då var det album från andra grupper med i listan. Så var det ibörjan med spotify också. Men de har styrt upp det nu.


Spotifys gränssnitt med mera är helt överlägset. Håller med om det. Men personligen tycker jag, som sagt, att Tidal hifi låter bättre.

#78

Postad 05 november 2017 - 08:58

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Opps!
Hade glömt hur jag gjorde, men läste mitt första inlägg i tråden. Jämförde i 320.

#79

Postad 05 november 2017 - 10:23

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Hade Tidal "bara" haft 320 kbit/s hade jag utan tvekan valt Spotify. Hade jag haft en enklare ljudanläggning - har Lyngdorf + Elac - hade jag helt klart valt Spotify. Spotify är bättre på allt utom (teoretisk) ljudkvalitet (med inbillad eller reell hörbarhet).

Redigerat av Mange36, 05 november 2017 - 10:24.


#80

Postad 05 november 2017 - 10:33

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0
Det kanske krävs en väldigt bra inspelning för att höra skillnad mellan CD och Spotify. Vissa gamla inspelningar som är vädigt bra musikaliskt är dåligt inspelade med ett platt livlöst ljud.

#81

Postad 05 november 2017 - 11:25

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Du har nog rätt. Det kanske inte behövs en väldigt bra inspelning, men vissa artisters inspelningar låter ljudmässigt platt och livlöst på allt som är bättre än enklare lurar kopplade till en smartphone.

Även om jag gillar hennes musik är exempelvis Maggios inspelningar ljudmässigt rätt livlösa i mina öron. Maggio gör sig bättre på bilstereon än på min "finare" anläggning hemma. Antar att det handlar om loudness war och att inspelningarna anpassats för att låta ok via mobilen eller en liten köksradio.

Ljudmässigt tycker jag att Maggio-inspelningarna låter tunnt även via Tidal hifi eller via en CD. Min Lyngdorf-förstärkare kan visa hur mycket musiken är komprimerad och har en funktion som påstås kunna kompensera för att musiken är hårt komprimerad. Det hjälper i viss mån, men inte fullt ut.

Inspelningar av Dire Straits och London Grammar hör till dem som låter riktigt bra via Tidal hifi och även via Spotify. I alla fall i mina öron.

Önskar att Maggios skivor fanns att köpa i något okomprimerat format.

#82

Postad 05 november 2017 - 12:02

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Jag gjorde ett snabbtest precis nu, CD mot Spotify. Jag hörde ingen skillnad. CD-spelare Pioneer PD-10, Spotify via Heos link, förstärkare Yamaha A-S500, hörlurar Sennheiser HD 215.

Det handlar mycket om vad som var källan som spotify använde.

Är samma sak med cd skivor, en original från 80-00 talet har oftast långt bättre dynamik än en ny utgåva.



#83

Postad 05 november 2017 - 12:04

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Upptäckte igår att det finns lite videos på Spootify.

Någon som har koll på hur man kan spela dem på/med annan spelare än pcn?

 

Provade att streama den till tvn via chromecast men funkade inte. Får enheten ej tillgänglig.



#84

Postad 06 november 2017 - 08:39

Unregistered7bb1c05f
  • Unregistered7bb1c05f
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0

Testet i Ljud & bild motsäger inte din upplevelse eftersom de jämför något annat än du gjorde. Jag hör också en tydligt skillnad mellan Spotify och Tidal hifi.

Det kan mycket väl vara inbillning och jag kanske inte alls skulle klara ett blindtest, likväl föredrar jag Tidal hifi.

Spotify har dock överlägset bättre gränssnitt och långt bättre rekommendations-funktion. Man kan ju hoppas att ryktet om Spotify hifi är något mer än bara ett rykte.

Gränsnittet på Spotify är överlägset Tidal, där har de lite att jobba på.



#85

Postad 06 november 2017 - 08:45

Unregistered7bb1c05f
  • Unregistered7bb1c05f
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0

Det kanske krävs en väldigt bra inspelning för att höra skillnad mellan CD och Spotify. Vissa gamla inspelningar som är vädigt bra musikaliskt är dåligt inspelade med ett platt livlöst ljud.

I mitt tycke är många inspelningar rent slarvigt gjorda och speciellt hårdrock, som jag för övrigt lyssnar en hel del på.

jämför man inspelningar från t ex 70-talet där man separerar instrumenten, d.v.s. man hör tydligt gitarr/bas/trummor. I dagens rock har de en förmåga att boosta alla instrument så det blir gröt av allt. 



#86

Postad 07 november 2017 - 12:01

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Det handlar mycket om vad som var källan som spotify använde.

Är samma sak med cd skivor, en original från 80-00 talet har oftast långt bättre dynamik än en ny utgåva.

När jag jämför CD mot Spotify så använder jag samma utgåva. Remastrade album på Spotify låter annorlunda jämfört med original-CD, i vissa fall bättre!!!



#87

Postad 07 november 2017 - 14:53

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

När jag jämför CD mot Spotify så använder jag samma utgåva. Remastrade album på Spotify låter annorlunda jämfört med original-CD, i vissa fall bättre!!!


Vill inte vara negativ utan bara nyfiken. Vilka album finner du låta bättre remastrade i jämförelse med originalen?

#88

Postad 07 november 2017 - 15:11

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Vill inte vara negativ utan bara nyfiken. Vilka album finner du låta bättre remastrade i jämförelse med originalen?

Det jag kommer på just nu, Brothers in arms med Dire Straits. Sen har jag en CD med Nazareth greatest hits från 80-talet. Just den finns inte på Spotify men det finns andra remastrade plattor med dom låtarna och dom låter i mitt tycke bättre på Spotify. Mer tryck.



#89

Postad 07 november 2017 - 15:37

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Gränsnittet på Spotify är överlägset Tidal, där har de lite att jobba på.


Lite kul det där hur olika man tycker.

Jag tycker Tidal har ett bättre gränssnitt än Spotify.

När jämförde ni senast? Har hänt en del med Tidals gränssnitt senaste tiden.

//Micke

#90

Postad 07 november 2017 - 20:48

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

Lite kul det där hur olika man tycker.

Jag tycker Tidal har ett bättre gränssnitt än Spotify.

När jämförde ni senast? Har hänt en del med Tidals gränssnitt senaste tiden.

//Micke

Jag har båda, letar musik på Spotify och lyssnar via Tidal hifi. (Har familjeabonnemang på Spotify.)

Redigerat av Mange36, 07 november 2017 - 22:26.


#91

Postad 08 november 2017 - 18:05

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0
Har testat igen CD mot Spotify. Fleetwood Mac, tango in the night, original CD från 1987 mot remastrad utgåva på Spotify. Lätt att höra skillnad, original-CD lät bäst. John Fogerty, revival CD 2007 mot samma utgåva på Spotify, ingen skillnad.

#92

Postad 10 november 2017 - 07:41

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

Har testat igen CD mot Spotify. Fleetwood Mac, tango in the night, original CD från 1987 mot remastrad utgåva på Spotify. Lätt att höra skillnad, original-CD lät bäst. John Fogerty, revival CD 2007 mot samma utgåva på Spotify, ingen skillnad.


Ska detta tolkas som att den viktigaste faktorn för ljudkvalitet är usprungskällans kvalitet? Fast hur ska man förstå att originalutgåvan på cd från 1987 låter bättre än den remastrade utgåvan via Spotify? Teoretiskt sett borde väl remastern vara en bättre ursprungskälla? I det fallet är det formatet som avgör ljudkvalitet, såvida inte remastringen är dåligt gjord.

#93

Postad 10 november 2017 - 07:52

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Ska detta tolkas som att den viktigaste faktorn för ljudkvalitet är usprungskällans kvalitet? Fast hur ska man förstå att originalutgåvan på cd från 1987 låter bättre än den remastrade utgåvan via Spotify? Teoretiskt sett borde väl remastern vara en bättre ursprungskälla? I det fallet är det formatet som avgör ljudkvalitet, såvida inte remastringen är dåligt gjord.

Jag tolkar det som att jag hör skillnad mellan original och remastrad version. Sen om ena versionen är bättre eller sämre är en smaksak. Vidare så tolkar jag detta som att jag med mina öron och min anläggning inte hör skillnad om CD och Spotify är samma version.



#94

Postad 10 november 2017 - 08:17

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Ska detta tolkas som att den viktigaste faktorn för ljudkvalitet är usprungskällans kvalitet? Fast hur ska man förstå att originalutgåvan på cd från 1987 låter bättre än den remastrade utgåvan via Spotify? Teoretiskt sett borde väl remastern vara en bättre ursprungskälla? I det fallet är det formatet som avgör ljudkvalitet, såvida inte remastringen är dåligt gjord.

När man tycker att det är dags för en ny master är det för att ljudidealet förändrats sen skivan först kom ut. Vad som lett till det nya idealet är inte alltid självklart. Det skulle kunna vara att skivbolaget gjort analysen att många fler lyssnar i mono på inte så kraftfulla anläggningar (mobilhögtalare, bluetoothhögtalare) och att det därför behövs en version som är mer kompatibel med det. Det leder i så fall till en master som har lite lägre toppfaktor, är lite mer komprimerad och inte har några ljud som släcks ut om de mixas ihop till mono. Eventuellt lite EQ för att göra vissa ljud mer hörbara.

 

Jag säger inte att det är enda skälet till en remaster, utan ett av många möjliga. Sitter man då på en kraftfull stereoanläggning så gynnas man inte av dessa nya anpassningar av inspelningen som gjorts.



#95

Postad 10 november 2017 - 15:49

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

Jag tolkar det som att jag hör skillnad mellan original och remastrad version. Sen om ena versionen är bättre eller sämre är en smaksak. Vidare så tolkar jag detta som att jag med mina öron och min anläggning inte hör skillnad om CD och Spotify är samma version.

 

Låter rimligt. Jag inbillar mig ju att jag hör skillnad mellan Spotify och Tidal hifi. Vid några tillfällen har jag bestämt mig för att helt övergå till Spotify eftersom vi ändå har familjeabonnemang och eftersom jag föredrar Spotifys gränssnitt. I Spotify har jag då återskapat min senaste favoritspellista från Tidal. Jag har lyssnat på Spotify-listan och varit nöjd. Ett tag. Sedan har jag börjar tycka att musiken låter lite dynamikfattig och platt. Då har återvänt till Tidal igen och tyckt att det låter mycket bättre. Som sagts så många gånger förr, vi lyssnar med mer än öronen.   :)

 

När man tycker att det är dags för en ny master är det för att ljudidealet förändrats sen skivan först kom ut. Vad som lett till det nya idealet är inte alltid självklart. Det skulle kunna vara att skivbolaget gjort analysen att många fler lyssnar i mono på inte så kraftfulla anläggningar (mobilhögtalare, bluetoothhögtalare) och att det därför behövs en version som är mer kompatibel med det. Det leder i så fall till en master som har lite lägre toppfaktor, är lite mer komprimerad och inte har några ljud som släcks ut om de mixas ihop till mono. Eventuellt lite EQ för att göra vissa ljud mer hörbara.

 

Jag säger inte att det är enda skälet till en remaster, utan ett av många möjliga. Sitter man då på en kraftfull stereoanläggning så gynnas man inte av dessa nya anpassningar av inspelningen som gjorts.

 

Det har jag inte tänkt på. Du har förstås rätt. Jag har alltid föreställt mig att en remaster handlar om att uppnå bästa möjliga ljudkvalitet via en "fin" ljudanläggning. Men varför skulle musikindustrin bry sig om de förhållandevis få "musikkonsumenter" som lägger åtskilliga tusenlappar på en hifi-anläggning?

 

Tidal har ju också en växande katalog med så kallade "Masters". De skriver så här: "TIDAL now offers Master Quality Authenticated technology, which is a way of compressing digital music without limitations to deliver guaranteed master-quality sound" (https://support.tida...fidelity-sound-). Tyvärr är det mesta som finns än så långe inte riktigt i linje med min musiksmak. Men lite finns, exempelvis Lianne La Havas.

 

Här har jag dock svårt att höra skillnad. I vissa fall har jag tyckt att hifi-varianten (som ska motsvara cd-kvalitet) låter bättre än master-varianten. Även här spelar förstås förväntningar in. Master borde låta bättre än andra format. Och även här skulle jag förmodligen gå bet på ett blindtest. (Streamar musiken via Bluesound node som ska kunna avkoda MQA och dessa masterfiler.)



#96

Postad 13 november 2017 - 13:19

Unregistered7bb1c05f
  • Unregistered7bb1c05f
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0

Lite kul det där hur olika man tycker.

Jag tycker Tidal har ett bättre gränssnitt än Spotify.

När jämförde ni senast? Har hänt en del med Tidals gränssnitt senaste tiden.

//Micke

För knappt en månad sen



#97

Postad 14 november 2017 - 18:09

mgus
  • mgus
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Jag har testat Tidal HiFi och Master Quality och det är en stor förbättring jfrt med Spotify.
Jag överväger att byta - det som håller mig tillbaka är gränssnittet även om det var mindre skillnad än vad jag trodde innan jag testade.
Jag hoppas på att Spotify släpper Spotify HiFi snart....

#98

Postad 15 november 2017 - 07:38

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 1

Ska man jämföra Spotify mot Tidal HiFi så bör man också samtidigt jämföra med CD, enligt min åsikt. CD:n är i detta fallet "originalet" och i princip så skall då CD och Tidal HiFi låta lika medans Spotify skall skilja lite. Naturligtvis så måste jämförelsen ske med samma utgåva av musiken.

 

Jag själv hör ingen skillnad mellan CD och samma utgåva på Spotify. Däremot hör jag skillnad mellan remastrad utgåva på Spotify och original-CD.


Redigerat av Buddypresley, 15 november 2017 - 08:05.


#99

Postad 15 november 2017 - 08:43

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

Jag har testat Tidal HiFi och Master Quality och det är en stor förbättring jfrt med Spotify.
Jag överväger att byta - det som håller mig tillbaka är gränssnittet även om det var mindre skillnad än vad jag trodde innan jag testade.
Jag hoppas på att Spotify släpper Spotify HiFi snart....


Kul att vi är fler med samma upplevelse. 😊

#100

Postad 15 november 2017 - 11:30

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

Ska man jämföra Spotify mot Tidal HiFi så bör man också samtidigt jämföra med CD, enligt min åsikt. CD:n är i detta fallet "originalet" och i princip så skall då CD och Tidal HiFi låta lika medans Spotify skall skilja lite. Naturligtvis så måste jämförelsen ske med samma utgåva av musiken.

Jag själv hör ingen skillnad mellan CD och samma utgåva på Spotify. Däremot hör jag skillnad mellan remastrad utgåva på Spotify och original-CD.


Väldigt länge sedan jag prövade och körde cd vs Spotify och vill minnas att den lilla skillnaden jag upptäckte lika gärna kan ramla in under kategorin inbillning.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.