Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd * - Marantz SR7005

186 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 09 december 2010 - 11:55

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0
Har blivit riktigt sugen på en SR7005 sen mitt Harman/Kardon signature försteg gav upp, processorn vill inte koda Dolby digital eller DTS längre så nu kör jag 6-channel direkt och låter dvdn sköta kodningen av ljudet.
Men denna känns som en väldigt vettig sak, skulle dessutom vara skönt att bli av med för och slutsteg ;)



Edit: Efter att ha tittat runt lite känns den väl kryddad mot vad jag behöver...
Så vi får se vart det slutar:)

Redigerat av Unregistered33cc6995, 09 december 2010 - 13:18.


#52

Postad 10 december 2010 - 05:45

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Har blivit riktigt sugen på en SR7005 sen mitt Harman/Kardon signature försteg gav upp, processorn vill inte koda Dolby digital eller DTS längre så nu kör jag 6-channel direkt och låter dvdn sköta kodningen av ljudet.
Men denna känns som en väldigt vettig sak, skulle dessutom vara skönt att bli av med för och slutsteg ;)



Edit: Efter att ha tittat runt lite känns den väl kryddad mot vad jag behöver...
Så vi får se vart det slutar:)

Om du har slutsteg så köp AV7005 så kommer du att bli glad men stoppa inte i en dålig inspelning för du får skit ut av den det kallas transparent körde med en Denon 3806 och den skall vara riktigt bra i 2 kanal men Marantzen åker 8 runt den i 2 kanal en grym jävel.

#53

Postad 10 december 2010 - 09:14

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0

Om du har slutsteg så köp AV7005 så kommer du att bli glad men stoppa inte i en dålig inspelning för du får skit ut av den det kallas transparent körde med en Denon 3806 och den skall vara riktigt bra i 2 kanal men Marantzen åker 8 runt den i 2 kanal en grym jävel.


Hej
Jag kommer inte köra någon 2-kanal alls med Marantzen om det blir köp.
Jag har en stereo för 2-kanal och en annan till 5.1 så isf. får Marantzen bara agera 5.1, därför jag velar lite hur jag ska göra.
Det funkar som jag har det idag när dvdn sköter avkodningen av ljudet men samtidigt så vore det skönt att bli av med för/slutsteg för det börjar bli mycket elektronik i racket så därför tittar jag runt lite ;)

#54

Postad 11 december 2010 - 08:54

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Hej
Jag kommer inte köra någon 2-kanal alls med Marantzen om det blir köp.
Jag har en stereo för 2-kanal och en annan till 5.1 så isf. får Marantzen bara agera 5.1, därför jag velar lite hur jag ska göra.
Det funkar som jag har det idag när dvdn sköter avkodningen av ljudet men samtidigt så vore det skönt att bli av med för/slutsteg för det börjar bli mycket elektronik i racket så därför tittar jag runt lite :lol:

Kör man analogt i 2 kanal så hänger den med vilken 2 kanals förstärkare som helst
men som många gör så kör dom digitalt och får ett rent skit ljud då reciverns DAC måste sköta jobbet ,har man en dvd/cd spelare med bra dacar så är det bättre att låta den sköta konverteringen.

#55

Postad 11 december 2010 - 15:33

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0

Kör man analogt i 2 kanal så hänger den med vilken 2 kanals förstärkare som helst
men som många gör så kör dom digitalt och får ett rent skit ljud då reciverns DAC måste sköta jobbet ,har man en dvd/cd spelare med bra dacar så är det bättre att låta den sköta konverteringen.



Denna Marantz Reciver låter väldigt tafatt och tamt, det är enligt mig en ytterst dålig och klen maskin, det enda positiva med 7005 är väl att den har bra luft i toppen om man föredrar det.

#56

Postad 11 december 2010 - 15:47

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Denna Marantz Reciver låter väldigt tafatt och tamt, det är enligt mig en ytterst dålig och klen maskin, det enda positiva med 7005 är väl att den har bra luft i toppen om man föredrar det.

Äh du pratar rent skit som vanligt den spelar både bra mellan och bas så jag vet inte vad du har för källa men troligen så är det dina tyska högtalare som vill march musik eller dina kablar som färgar ljudet till det sämre.

#57

Postad 11 december 2010 - 23:44

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0

Kör man analogt i 2 kanal så hänger den med vilken 2 kanals förstärkare som helst
men som många gör så kör dom digitalt och får ett rent skit ljud då reciverns DAC måste sköta jobbet ,har man en dvd/cd spelare med bra dacar så är det bättre att låta den sköta konverteringen.


I 2-kanalt så gäller bara analogt för mig, kör vinyl, CD och sedan en tid tillbaka kör jag även datorn till stereon, köpte en Pro-ject USB Dac för datorn och vilket lyft det gav Spotify.
Jag tror säkert att Marantzen är bra i 2-kanal men utan att ha hört den så vet jag att den inte hänger med vilken 2-kanalare som hellst :(
Min Audionet-kombo byts aldrig ut :)

Tack för dina synpunkter dock, det uppskattas, sökandet och velandet går vidare.

Redigerat av Unregistered33cc6995, 11 december 2010 - 23:46.


#58

Postad 11 december 2010 - 23:56

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

  • 882 inlägg
  • 0
Tror också att det här med analog koppling till SR7005 är ett måste vid 2-kanal, det är ju en jäkla skillnad, jag kör 99% musik från datorn, med ett ljudkort med inbyggda DAC:ar, utan sub, man myser till och med vid internetradio...

#59

Postad 12 december 2010 - 00:28

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

I 2-kanalt så gäller bara analogt för mig, kör vinyl, CD och sedan en tid tillbaka kör jag även datorn till stereon, köpte en Pro-ject USB Dac för datorn och vilket lyft det gav Spotify.
Jag tror säkert att Marantzen är bra i 2-kanal men utan att ha hört den så vet jag att den inte hänger med vilken 2-kanalare som hellst :(
Min Audionet-kombo byts aldrig ut :)

Tack för dina synpunkter dock, det uppskattas, sökandet och velandet går vidare.

Den hänger med vilken 2 kanalare som helst men kom ihåg att jag pratar om AV7005 och den kör jag analogt och pure direct och det är det samma med dvd/cd spelaren som går i pure direct och den målar upp en ljudscen och en 3 dimesionell bild på väggen så man tror att man står under scenen och tittar upp på en konsert.

#60

Postad 12 december 2010 - 01:22

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0
Den har fått bra betyg lite överallt ju så den är nog inte kass . Lite klenare än andra men bättre ljud typ luftigare i toppen men lite mindre kräm till basen . typ någe sånt .

#61

Postad 12 december 2010 - 03:22

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

Den har fått bra betyg lite överallt ju så den är nog inte kass . Lite klenare än andra men bättre ljud typ luftigare i toppen men lite mindre kräm till basen . typ någe sånt .

Den funkar klockrent till min B&W subwooffare (en riktig "drummel" till bas). Har aldrig hört något så rent och djupgående tidigare så någon basbrist råder det inte här inte. Men om jag nu bortser ifrån subben så är det nog ingen dum idé att haka på lite slutsteg typ Rotel eller Nad bara för 2-kanals lyssningens del och att få lite "poppigare" stuk på ljudet. Men det får bli en senare fråga då jag klarar mig galant just nu.
Prövade att köra SACD via analog 5.1 anslutning ifrån DVD-spelaren. Ganska skoj att kunna lyssna med surroundljud i pure-direct läget. Grymt bra lät det. Behöver nog uppgradera kablarna lite bara. :(

Redigerat av Velodynamic, 12 december 2010 - 03:36.


#62

Postad 12 december 2010 - 10:29

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Behöver nog uppgradera kablarna lite bara. :(

Och vad skulle dom göra skicka bättre växelström?.

#63

Postad 12 december 2010 - 11:23

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

Och vad skulle dom göra skicka bättre växelström?.

Isolera samt framföra ljudsignalen på ett omätbart bättre sätt.
Jag skulle kunna byta ut strömkablarna också ifall de är dåligt isolerade. :(

#64

Postad 12 december 2010 - 11:32

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Isolera samt framföra ljudsignalen på ett omätbart bättre sätt.
Jag skulle kunna byta ut strömkablarna också ifall de är dåligt isolerade. :(

har du problem med rf ?
och det där med isolering har jag gjort studiér på med osiliscope och man får ingen störning av strömkablar när man har en signalkabel med bra skärm testat med belden 1505F .
Sen blir det ingen ljud signal som går genom en kabel utan vanlig växelström.

Redigerat av Unregistered1728, 12 december 2010 - 11:35.


#65

Postad 12 december 2010 - 12:18

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Tog bort.

Redigerat av Velodynamic, 13 december 2010 - 23:24.


#66

Postad 12 december 2010 - 13:05

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0

Den hänger med vilken 2 kanalare som helst men kom ihåg att jag pratar om AV7005 och den kör jag analogt och pure direct och det är det samma med dvd/cd spelaren som går i pure direct och den målar upp en ljudscen och en 3 dimesionell bild på väggen så man tror att man står under scenen och tittar upp på en konsert.


'
Det gör den verkligen inte, du vet inte vad du snackar om, som vanligt.

Den låter bara tunn och tafatt, mot allt annat jag har hört, den är absolut inte värd sina pengar, och själva byggkvaliteten är riktigt dålig för vad den kostar.

#67

Postad 12 december 2010 - 13:32

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

  • 1 085 inlägg
  • 0

'
Det gör den verkligen inte, du vet inte vad du snackar om, som vanligt.

Den låter bara tunn och tafatt, mot allt annat jag har hört, den är absolut inte värd sina pengar, och själva byggkvaliteten är riktigt dålig för vad den kostar.


Vad ja vet Dallan så har du enbart testat SR7005 medans SDX pratar om försteget AV7005 med separata steg som ett Emotiva XPA-2 + XPA-5 som jämförelse och då tror ja att marantz försteg med separata steg låter kanon eller om man köper ett begagnat AV8003 med separata steg om man ej behöver de nyaste fineserna då dom är prisvärda begagnade.

#68

Postad 12 december 2010 - 16:16

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Denna tråden handlar, efter vad jag förstår, om Marantz SR7005.
Det måste vara ganska toleranta moderatorer som fritt tillåter en massa inblandning utav AV7005, som inte är annat än ett multikanalsförsteg och alltså egentligen en helt annan produkt än SR7005. :)

Redigerat av Velodynamic, 12 december 2010 - 16:28.


#69

Postad 12 december 2010 - 23:24

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

By the way: så spelar/låter AV7005 lika dåligt som SR7005..

Ihop med vaddå frågar sig en nyfiken?

#70

Postad 12 december 2010 - 23:29

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Ihop med vaddå frågar sig en nyfiken?

Undrar det jag med ?
Enda som jag kan tycka och som är lite B med dom nya modellerna är plasten på sidorna annars är nog bygg kvaliten bra . Kollar man på min äldre SR 6001 så är det nog bara Yamaha och Denon som gjort lika fina i samma pris klass .

#71

Postad 13 december 2010 - 08:46

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0
Chill boys, vi snackar om en Marantz, inte hur vi ska fixa världsfreden.
Blanda dessutom inte in kabeldiskussioner här, då urartar det ännu mer, 50 procent kommer alltid föredra ett kabelbyte och 50 procent kommer alltid säga att det inte gör någon skillnad.

Men jag hänger lite upp mig på det här med att den "hänger med vilken 2-kanalare som hellst".
Hur menar ni när ni säger att den hänger med?

Det finns ju inte en chans att en receiver för 16.000 kr som har 7 inbyggda slutsteg och massa olika ljudsystem inbyggt är lika bra som en 2-kanalig stereo som Audionet, Krell, Meridian eller Macintosh för45.000:-
Hur die hard Marantz man än är kan man inte påstå att den har samma ljudkvalité och mena allvar med det?

#72

Postad 13 december 2010 - 16:05

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

  • 957 inlägg
  • 0

'
Det gör den verkligen inte, du vet inte vad du snackar om, som vanligt.

Den låter bara tunn och tafatt, mot allt annat jag har hört, den är absolut inte värd sina pengar, och själva byggkvaliteten är riktigt dålig för vad den kostar.


Håller inte med. Alls. Har lyssnat på SR7005 på Reference Audio och den levererar grymt bra stereoljud (imho). Minst lika bra som min SR7002 (konstigt vore det annars såklart). Blev faktiskt rätt sugen eftersom den presterar bra i multichannel också, men eventuellt köp får vänta till nästa år, hoppas fortfarande det kommer Firmware-erbjudande om Audyssey XT32, det hade varit riktigt grymt!

#73

Postad 13 december 2010 - 16:51

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Chill boys, vi snackar om en Marantz, inte hur vi ska fixa världsfreden.
Blanda dessutom inte in kabeldiskussioner här, då urartar det ännu mer, 50 procent kommer alltid föredra ett kabelbyte och 50 procent kommer alltid säga att det inte gör någon skillnad.

Men jag hänger lite upp mig på det här med att den "hänger med vilken 2-kanalare som hellst".
Hur menar ni när ni säger att den hänger med?

Det finns ju inte en chans att en receiver för 16.000 kr som har 7 inbyggda slutsteg och massa olika ljudsystem inbyggt är lika bra som en 2-kanalig stereo som Audionet, Krell, Meridian eller Macintosh för45.000:-
Hur die hard Marantz man än är kan man inte påstå att den har samma ljudkvalité och mena allvar med det?

Läs (Av) Med på hängda steg

#74

Postad 13 december 2010 - 20:17

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0

Håller inte med. Alls. Har lyssnat på SR7005 på Reference Audio och den levererar grymt bra stereoljud (imho). Minst lika bra som min SR7002 (konstigt vore det annars såklart). Blev faktiskt rätt sugen eftersom den presterar bra i multichannel också, men eventuellt köp får vänta till nästa år, hoppas fortfarande det kommer Firmware-erbjudande om Audyssey XT32, det hade varit riktigt grymt!



Det sa killarna till mig oxå på Reference Audio, men sen efter att ha testat den hemma, så visste jag att den inte höll måttet för mig iaf. (även flertalet av mina vänner (HiFi-Vänner) var på besök, och dom tyckte heller inte om Marantzen)

Men jag har absolut ingenting emot att ngn annan person gillar denna maskinen eller dess ljud, utan jag vill bara "varna" folk, och säga att det finns (enligt mig) så mkt bättre alternativ i prisklassen där ute. tex Onkyo 3008, Pioneer LX 73/83, Integra 70.2, man får lägga upp några lappar till, men ack vad mkt mer man får för sina pengar.


Mvh


Micke

#75

Postad 13 december 2010 - 21:15

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

  • 1 349 inlägg
  • 0
Återgå till ämnet och håll inläggen på en mogen nivå tack.
Mer inlägg av sorten som nyss rensades kommer generera varningar.

Tolererar man inte varandra så finns det en praktisk ignore funktion att använda.

#76

Postad 14 december 2010 - 06:26

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0
Här finns bättre recensioner än vad vissa kan men det är om AV7005
http://www.avforums....d-preamp-4.html

#77

Postad 14 december 2010 - 08:39

Unregistereda88520d7
  • Unregistereda88520d7
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Köpte själv Marantzen för ca en månad sen och är helnöjd med den. Hade en gammal Sr4500 innan, har ju hänt endel sen den kom. Märkte en stor skillnad på bilden när man kollade på vanlig dvd film mot innan.

#78

Postad 14 december 2010 - 08:58

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0

Läs (Av) Med på hängda steg


Jag läste att du skrev om AV... hängde mest upp mig på att ni verkar skriva upp den till att vara lika bra som en fin Audionet eller Krell.
Men oavsett om vi pratar försteg och slutsteg för 35.000 med 7 slutsteg och ett gäng inbyggda ljudformat, HDMI ingångar/utgångar etc så lär du inte få samma ljudkvalité som i en 2-kanals dito för samma pengar där man slipper lägga pengar på en massa ingångar/utgångar och ljudformat samt 5 extra slutsteg.
Men jag betvivlar inte att den är bra för det.

Men alla har olika öron och gillar olika, för mig lutar det nu åt en SR5005, gick ner några steg för det kändes overkill till mina små högtalare mer SR7005, min senaste Marantz var en SR670, köpte den när Dolby Pro-logic var det häftigaste som fanns... :)

Redigerat av Unregistered33cc6995, 14 december 2010 - 08:59.


#79

Postad 14 december 2010 - 17:02

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Jag läste att du skrev om AV... hängde mest upp mig på att ni verkar skriva upp den till att vara lika bra som en fin Audionet eller Krell.
Men oavsett om vi pratar försteg och slutsteg för 35.000 med 7 slutsteg och ett gäng inbyggda ljudformat, HDMI ingångar/utgångar etc så lär du inte få samma ljudkvalité som i en 2-kanals dito för samma pengar där man slipper lägga pengar på en massa ingångar/utgångar och ljudformat samt 5 extra slutsteg.
Men jag betvivlar inte att den är bra för det.

Men alla har olika öron och gillar olika, för mig lutar det nu åt en SR5005, gick ner några steg för det kändes overkill till mina små högtalare mer SR7005, min senaste Marantz var en SR670, köpte den när Dolby Pro-logic var det häftigaste som fanns... :)

Börja inte du med att prata om priset priset har inget med kvaliten eller hur en sak låter det finns biliga saker som spelar skjortan betydligt dyrare saker.
Kör man den 2 kanal och analogt och pure direkt eller cd direkt så hänger den med vilken renodlad 2 kanalare som helst oavsett pris jag har varit med några år i svängen så man har lyssnat på mycket skit och i regel så har det låtit skit så har det varit rummen som har spökat och jag vill kunna spela starkt och transparent och det gör av7005 av den senare sorten men du skall få ett litet låt tips och lyssna om du kan höra allt som finns det är en speciel sak i början vid blåset.

Daft Punk Tron Legay låten Overture.

#80

Postad 15 december 2010 - 13:56

Unregistered2508b47b
  • Unregistered2508b47b
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Märkligt, har svårt att tro att 7005n skulle låta sämre i tvåkanals Pure direct än SR7002 eller SR8002 (som låter helt underbart by the way, fler än undertecknad som tycker :ph34r: )... Säker på att du inte fick en felaktig enhet...? B)


Det gör den inte heller utan är en alldeles utmärkt reciever. Den fyller mitt rum med oerhört fint och klart ljud. Väl separerat och fylligt samt med en mera kontrollerbar bas återgivning.

Men du förstår, vissa människor kan inte vara nöjda med annat än saker som har en massa vikt (som om en bil som väger mer går fortare i 110 ) och varför är ingen ide att ens försöka förstå sig på. Eller har en viss status bland polarna. Samt att det är "Fint" att kunna beskriva ljudets närvaro och ge sig själv bilden av en ljud tolkare som hör saker ingen annan hör.

Jaja. Jag antar att vissa helt enkelt ät bättre än andra!!

#81

Postad 15 december 2010 - 14:29

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0

Börja inte du med att prata om priset priset har inget med kvaliten eller hur en sak låter det finns biliga saker som spelar skjortan betydligt dyrare saker.
Kör man den 2 kanal och analogt och pure direkt eller cd direkt så hänger den med vilken renodlad 2 kanalare som helst oavsett pris jag har varit med några år i svängen så man har lyssnat på mycket skit och i regel så har det låtit skit så har det varit rummen som har spökat och jag vill kunna spela starkt och transparent och det gör av7005 av den senare sorten men du skall få ett litet låt tips och lyssna om du kan höra allt som finns det är en speciel sak i början vid blåset.

Daft Punk Tron Legay låten Overture.


Det finns alltid undantag men priset brukar ha en del med kvalité att göra, vare sig det gäller stereo, bilar eller kläder.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att den "hänger med"... pratar du ljudtryck, ljudkvalité eller vad?

Ni lovordar den så högt så jag blir sugen på att åka in för en rejäl provlyssning även om det är över summan jag tänkt mig, det är ju endast till film jag kommer använda den så för/slutstegsvarianten känns kryddat men vi får la se.
Skoj att lyssna på nytt om inte annat.

Redigerat av Unregistered33cc6995, 15 december 2010 - 14:54.


#82

Postad 15 december 2010 - 15:12

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

  • 957 inlägg
  • 0

Men du förstår, vissa människor kan inte vara nöjda med annat än saker som har en massa vikt (som om en bil som väger mer går fortare i 110 ) och varför är ingen ide att ens försöka förstå sig på.


Förstår inte heller varför man hänger upp sig på vikten? I stort sett alla komponenter (även i Hifi-produkter) blir ju, med dagens teknik, både mindre och lättare att tillverka - utan att för den skull tappa kvalité (snarare tvärtom faktiskt).

Jag menar det är ju knappast så att en "20 kilos PC från 80-talet är bättre än dagens hypermoderna laptops på 2-3 kilo"...? :ph34r: Ok, ingen optimal jämförelse, men hoppas ni förstår vad jag menar, Marantz själva har ju sagt att de "effektiviserat teknik och chassi så att vikten minskat i jmf med föregående modeller" (SR7002 och SR8002):

Power has been increased from 110wpc x 7 of the SR7002 to 125wpc x 7 for the SR7005. It's a bit perplexing to us how this was achieved considering the SR7002's power consumption (750 watts) was 50 watts more than the SR7005 (700 watts), and the weight dropped from 33.1lbs (SR7002) to 28.7lbs (SR7005), but we will reserve judgment until we put a unit through our rigorous bench tests. Marantz did inform us the weight difference between the two units is mostly chassis related. They also informed us power consumption is being measured differently through UL today than it was back when the SR7002 was developed and that the SR7005 is a more efficient design than the SR7002.

http://www.audioholi...sr7005-receiver

Hursomhelst, själv tyckte jag Marantzen lät väldigt bra, men kan inte uttala mig om Integras eller Onkyos likartade modeller eftersom jag tyvärr inte hört dessa live...

Redigerat av ajzman, 15 december 2010 - 15:13.


#83

Postad 15 december 2010 - 16:29

Unregistered2508b47b
  • Unregistered2508b47b
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Förstår inte heller varför man hänger upp sig på vikten? I stort sett alla komponenter (även i Hifi-produkter) blir ju, med dagens teknik, både mindre och lättare att tillverka - utan att för den skull tappa kvalité (snarare tvärtom faktiskt).

Jag menar det är ju knappast så att en "20 kilos PC från 80-talet är bättre än dagens hypermoderna laptops på 2-3 kilo"...? :ph34r: Ok, ingen optimal jämförelse, men hoppas ni förstår vad jag menar, Marantz själva har ju sagt att de "effektiviserat teknik och chassi så att vikten minskat i jmf med föregående modeller" (SR7002 och SR8002):

Power has been increased from 110wpc x 7 of the SR7002 to 125wpc x 7 for the SR7005. It's a bit perplexing to us how this was achieved considering the SR7002's power consumption (750 watts) was 50 watts more than the SR7005 (700 watts), and the weight dropped from 33.1lbs (SR7002) to 28.7lbs (SR7005), but we will reserve judgment until we put a unit through our rigorous bench tests. Marantz did inform us the weight difference between the two units is mostly chassis related. They also informed us power consumption is being measured differently through UL today than it was back when the SR7002 was developed and that the SR7005 is a more efficient design than the SR7002.

http://www.audioholi...sr7005-receiver

Hursomhelst, själv tyckte jag Marantzen lät väldigt bra, men kan inte uttala mig om Integras eller Onkyos likartade modeller eftersom jag tyvärr inte hört dessa live...


Tvärtom så var det en mycket bra gämnförelse.

Precis så är det ju. Teknik blir bättre och lättare och vem vill ha, om man slipper, en 35 kilos bjässe i stället för en 17 kilos ?

Vikten ses ofta som att det är en dyr apparat. Och är den dyr måste den ju vara bättre än om den är llätt och billig(are). jag är super nöjd med Marantzen. Dom lyfter upp mina högtalare ur Monitor Audios RX serie hur lätt som helst. >Jag har haft rätt så oförstående människor vad beträffar bio ljud o.s.v på lyssning som sagt att det mullrar mycket vid explosioner och dylikt fast det blir alldrig obehagligt. Och det är väl så jag upplever det oxå. Funderar på att införskaffa en velodyne SPL-1000 till eftersom jag tror den hanterar 2 stycken vä'ldigt bra.

Du har föressten inte pillat vääääldigt mycket med inställningar av ljudet i 7005àn så du har några tips att komma med. Alltid intressant att höra hur andra gör och kanske lära sig något nytt ?

#84

Postad 15 december 2010 - 16:35

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Det finns alltid undantag men priset brukar ha en del med kvalité att göra, vare sig det gäller stereo, bilar eller kläder.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att den "hänger med"... pratar du ljudtryck, ljudkvalité eller vad?

Ni lovordar den så högt så jag blir sugen på att åka in för en rejäl provlyssning även om det är över summan jag tänkt mig, det är ju endast till film jag kommer använda den så för/slutstegsvarianten känns kryddat men vi får la se.
Skoj att lyssna på nytt om inte annat.

Ljudkvalite och spela starkt utan att dista är 2 viktiga saker för mig
sen om man ser på en pris lapp så är det ingen garanti för att det är bra grejor även om det står krell marklevinson clase eller vad dom nu heter alla utan det som funkar bäst är väl valda komponenter som sam spelar och då får man ett bra ljud + kvalitet.

Tvärtom så var det en mycket bra gämnförelse.

Precis så är det ju. Teknik blir bättre och lättare och vem vill ha, om man slipper, en 35 kilos bjässe i stället för en 17 kilos ?

Vikten ses ofta som att det är en dyr apparat. Och är den dyr måste den ju vara bättre än om den är llätt och billig(are). jag är super nöjd med Marantzen. Dom lyfter upp mina högtalare ur Monitor Audios RX serie hur lätt som helst. >Jag har haft rätt så oförstående människor vad beträffar bio ljud o.s.v på lyssning som sagt att det mullrar mycket vid explosioner och dylikt fast det blir alldrig obehagligt. Och det är väl så jag upplever det oxå. Funderar på att införskaffa en velodyne SPL-1000 till eftersom jag tror den hanterar 2 stycken vä'ldigt bra.

Du har föressten inte pillat vääääldigt mycket med inställningar av ljudet i 7005àn så du har några tips att komma med. Alltid intressant att höra hur andra gör och kanske lära sig något nytt ?

skicka ett pm med en mail adress så skall du få en bättre manual men den är på engelska .

#85

Postad 16 december 2010 - 14:32

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

  • 957 inlägg
  • 0

Du har föressten inte pillat vääääldigt mycket med inställningar av ljudet i 7005àn så du har några tips att komma med. Alltid intressant att höra hur andra gör och kanske lära sig något nytt ?


Sorry, men jag äger ingen SR7005 (ännu), endast en SR7002. Har alltså bara lyssnat på 7005:an hos Reference Audio och fick därför tyvärr inte möjlighet att pilla på dess inställningar just då...

#86

Postad 26 december 2010 - 13:01

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0
Marantz, önskar alla ägare och köpare en riktigt God Jul och en God Fortsättning


Aldrig har en julkonsert låtit så bra, eller långfilmen på Juldagen

//Marantz-For-The-Win

#87

Postad 26 december 2010 - 14:30

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Marantz, önskar alla ägare och köpare en riktigt God Jul och en God Fortsättning


Aldrig har en julkonsert låtit så bra, eller långfilmen på Juldagen

//Marantz-For-The-Win

Tack det samma SDX Marantzen sjöng förträffligt i går kväll .

#88

Postad 26 december 2010 - 14:50

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Tack det samma SDX Marantzen sjöng förträffligt i går kväll .

Kan inte förstå vilka problem en del kan han om maskinen .
Men ensak kan jag nog instämma i audysey är lika dålig ännu som i min gamla denon 3806 platt och tråkig men den kan nog fungera om man inte har ett så bas kapabelt system så varför tillverkarna fortsätter att implatera ett sytem som inte fungerar det är för mig en gåta eller så är dagens högtalare så dåliga eller så kan det vara att jag har för korrekt akustik i lyssnings rumet så att det är där det skiter sig med audysey.
Skall testa den med film i kväll utan ausyssey.
men i 2 kanal pure direct kan bara säga vilket ljud den ger inget färgat eller konstlat ljud utan som det skall låta .
Testa gärna lite akustisk musik så får du höra på något roligt.

#89

Postad 26 december 2010 - 15:08

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Kan inte förstå vilka problem en del kan han om maskinen .
Men ensak kan jag nog instämma i audysey är lika dålig ännu som i min gamla denon 3806 platt och tråkig men den kan nog fungera om man inte har ett så bas kapabelt system så varför tillverkarna fortsätter att implatera ett sytem som inte fungerar det är för mig en gåta eller så är dagens högtalare så dåliga eller så kan det vara att jag har för korrekt akustik i lyssnings rumet så att det är där det skiter sig med audysey.
Skall testa den med film i kväll utan ausyssey.
men i 2 kanal pure direct kan bara säga vilket ljud den ger inget färgat eller konstlat ljud utan som det skall låta .
Testa gärna lite akustisk musik så får du höra på något roligt.

Jag har ju bara SR 6001 men den får hänga med till den kastar in handduken och allt är inställt utan audysey och musik lyssnar jag pure direct och jag saknar ingen bas i alla fall .

#90

Postad 26 december 2010 - 15:14

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Jag har ju bara SR 6001 men den får hänga med till den kastar in handduken och allt är inställt utan audysey och musik lyssnar jag pure direct och jag saknar ingen bas i alla fall .

Man trodde i sin enfalld att dom hade gjort något åt audysey men icke den låter rent skit enligt mig och tycker man att det låter bra när man har gjort en setup med den då borde man nog börja att fundera på vad som är fel.
Tur är väl att man kan köra dvd spelaren i pure direct med.

#91

Postad 26 december 2010 - 15:29

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Man trodde i sin enfalld att dom hade gjort något åt audysey men icke den låter rent skit enligt mig och tycker man att det låter bra när man har gjort en setup med den då borde man nog börja att fundera på vad som är fel.
Tur är väl att man kan köra dvd spelaren i pure direct med.

Det är väl Marantzens akilleshäl typ och några andras med Sherwood skall väll ha någe annat på gång som verkligen skall funka vad jag förstått .

#92

Postad 26 december 2010 - 16:08

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Det är väl Marantzens akilleshäl typ och några andras med Sherwood skall väll ha någe annat på gång som verkligen skall funka vad jag förstått .

Tyvär så verkar det vara utopi med sherwood då den ej kommer till europa och det på grund av att dom har problem med pal kodningen på video chipet men trinnov har dom och på pappret så är den bättre .

#93

Postad 26 december 2010 - 16:14

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

  • 845 inlägg
  • 0
Audessey, funkar det på hd ljuden med denna? Det gjorde det inte på de innan, iallafall tex 6004

#94

Postad 26 december 2010 - 16:24

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Audessey, funkar det på hd ljuden med denna? Det gjorde det inte på de innan, iallafall tex 6004

Vet ej då jag inte äger en sån där blåray spelare
Men det borde bli samma oavsett ljudformat

#95

Postad 26 december 2010 - 16:39

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

Man trodde i sin enfalld att dom hade gjort något åt audysey men icke den låter rent skit enligt mig och tycker man att det låter bra när man har gjort en setup med den då borde man nog börja att fundera på vad som är fel.
Tur är väl att man kan köra dvd spelaren i pure direct med.

Jag tycker Audyssey låter - annorlunda i min högtalaruppsättning men dock inte skit, långt därifrån. :)
Mera "loudness" typ, med lite överdriven kanalseparation och boostad basåtergivning.
Jag kör också DVD-spelaren i pure direct när den inte används till film. Tar samtliga CD-format och visste sedan tidigare att HDCD hade "en viss" inverkan på musik, men inte såå här pass stor skillnad jämnfört med vanlig CD. Det blir nästan äckligt verklighetstroget, detaljerat och det djupaste basfundamentet "känns" mera än hörs nu vilket troligvis kommer sig utav att subwoofern får en betydligt renare signal. 30 "rena" Hz istället för som tidigare 30 huvudvärksframkallande buller-hertz. Den som lånar hem en ny SR7005 och i sin enfald tror att det skall låta perfekt efter ett par dagar missar någonting högst väsentligt. Nämligen No. 1: Den förtjänar att kallibreras in perfekt efter vart och ett system samt No 2: dess varma klangkaraktär visar sig inte förräns efter MINST en veckas daglig användning, MINST! Då först förstår man vilka jävulska ljudkvalitéer som gömms innanför skalet hos Marantz SR7005. Den MÅSTE helt enkelt köras in ordentligt först. :(
Håller å andra sidan med om att Audyssey och dess EQ raserar filmljudet fullständigt. I alla fall i Blu-Ray filmerna Avatar och 2012. Kör filmljudet så direkt som möjligt via HDMI eller Coax och filmljudet brakar lös precis så mycket som filmmaterialet kräver utan att för den skull missta finessen.
Borde den låta bättre än vad den kostar så visst, köp någon annan skitreciever i.s. om de passar högtalarna bättre.
Jag har i alla fall fått exakt det jag har betalat för och njuter i fulla drag utav varenda sekund med denne ljudmästare till reciever. ;)

God forsättning på julen förresten. :D

Redigerat av Velodynamic, 26 december 2010 - 16:41.


#96

Postad 27 december 2010 - 09:47

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0
Har nu testat av7005 i film läge och kan väl säga den leverar vad den skall .
men Audysey är fortfarande en tråkig historia den funkar inte alls med sitt platta och tråkiga ljud undrar vilka rum dom har andvänt som referens mall på audysey
man kan se i eq att all bas är nerdragen och mellan registret är hissat diskanten är nerdragen med och med dom inställningar så låter det inte roligt .
det är det samma med den dynamiska volymen vilket skit det låter för djävligt med den inkopplad så man kan fråga sig varför dom implanterar detta skit i varje apparat som säljs och att kunden får betala för ett system som inte fungerar.
Eller skall man behöva plocka bort bordet vid mätning som man fick göra med det gamla systemet vilket fiasko.
Men tur att man kan köra apparaten utan den sunkiga audysen inkopplad och då leverear den ett mycket bra film ljud och även bättre i direct läget mycket njut bart.

#97

Postad 27 december 2010 - 16:28

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

man kan se i eq att all bas är nerdragen och mellan registret är hissat diskanten är nerdragen med och med dom inställningar så låter det inte roligt .

Här har jag totalt missat någonting. Vart ser du hur EQ'n jobbar i "MultEq XT" t.ex.?
I "flat" är ju equalizern förhoppningsvis som det står, just "flat".
Jag kan ju höra att ljudet blir annorlunda med MultEq XT inkopplat, men har ingen som helst koll på hur förstärkaren ändrar frekvenskurvan grafiskt, vilket ju kan vara en nackdel just nu. Är man missnöjd med de automatiska ljudmätningarna är ju de manuella kanaljusteringarna inte särskild många knapptryck bort som tur är.
En liten mikrofon har ju ett ganska tekniskt sterilt sett att uppfatta ljud på jämfört med mänskliga öron.
Fick lov att flytta fram avståndet på både sub och höger kanal och öka avståndet något till surroundhögtalarna.
Vidare så är nivån till subwoofern -11 dB till film (kopplar om delningen i subben), - 8 dB till 2-ch musik med Eq inkopplat samt 0 dB vid direktkörning. Frontarna är ställda på 0 dB, centern på +3dB och de bakre på -4/-5dB (4ohms mot 8) och lyssningsrummet knappast idealiskt utmed ena halvan utav långväggen i ett kvadratiskt rum.
Förstärkaren tar även hänsyn till om man kör med olika nivåjusteringar till olika ljudlägen eller ljudkällor och behåller dessa i minnet till nästa gång man kör ett visst material. Ganska behändigt så sett.

Redigerat av Velodynamic, 27 december 2010 - 16:54.


#98

Postad 27 december 2010 - 17:16

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Här har jag totalt missat någonting. Vart ser du hur EQ'n jobbar i "MultEq XT" t.ex.?

Det finns under sparade inställningar i audio men det som stör mig mest är att pro delen av den förbanade audyseyn är spärrad och då måste man ha en annan program vara och mät mik och sedan måste man ha hem en certifierad installatör vilket ###### skämt varför överhuvod taget implantera något man inte ens kan andvända själv utan man måste betala dinneros för att få det kalibrerat på rätt sätt
och det gäller alla apparater som har audyssey xt/32 .
Själv tycker jag att har man betalt för en sak så skall man ha tillgång till den .

#99

Postad 27 december 2010 - 19:31

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

Det finns under sparade inställningar i audio men det som stör mig mest är att pro delen av den förbanade audyseyn är spärrad och då måste man ha en annan program vara och mät mik och sedan måste man ha hem en certifierad installatör vilket ###### skämt varför överhuvod taget implantera något man inte ens kan andvända själv utan man måste betala dinneros för att få det kalibrerat på rätt sätt
och det gäller alla apparater som har audyssey xt/32 .
Själv tycker jag att har man betalt för en sak så skall man ha tillgång till den .

Åhå... auto setup - parameter check - Eq check...
I min inställning ser de ut ungefär som en slalombacke med 8k, 16k högst upp, ganska platt i mitten runt 0-strecket och stapeln längst till vänster, alltså lågbas ganska lågt nerdraget -5-6 dB. Är det onormalt?
Med "Flat Eq" är det ingen större skillnad lustigt nog.
Jo, man tycker ju att de inte borde vara så svårt att gå in och ändra Eq'n som man själv vill ha den.
Nu finns det visseligen en särskilt läge för manual Eq, vilken aktiveras i Manual Setup - Audio Setup - Eq Customize.
Sätt "manual" på "used". Sedan går man ur menyerna, lyssnar på någonting hyffsat neutralt och väljer "Manual Eq" genom upprepade tryck på 'multeq' knappen.
Gå sedan in på "Audio/Video Ajust" occh bläddra ner till "Manual Eq" och woolah! du kan nu justera in frekvensstaplarna prexcis som det dig behagar för varje högtalare. Detta kräver förståss att man sedan lyssnar via Manual Eq. Jag tror heller inte man kan göra mer än 1 egen equalizerinställning åt gången, vilket är lite dåligt.

Provade idag att göra en firmware uppdatering via bredbandet. Ganska seg historia som tar närmare 20 minuter än de 10 som anges via GUI. Gjorde sedan en ny Audysseymätning med micken på ett litet fotostativ som sig bör.
Gjorde denna gång alla 8 mätningarna med de två sista utanför själva "surroundbubblan".
Denna gången blev avståndsberäkningarna betydligt mera trovärdiga. Subwoofern hamnade på 3,8 meter i stället för 17 meter bort, vilket är betydligt närmare de 3,5 metrarna som den faktiskt står på. Behåller den mätningen.
Fattar bara inte varför nivåerna blir så sabla lågt ställda "by default"??
-6dB på frontarna, -1 på centern, -12 på sub och -5,-6 på bakre...det enda som händer är ju att man tvingas dra på mer än nödvändigt med mastervolymen?

Redigerat av Velodynamic, 27 december 2010 - 20:12.


#100

Postad 27 december 2010 - 19:47

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Åhå... auto setup - parameter check - Eq check...
I min inställning ser de ut ungefär som en slalombacke med 8k, 16k högst upp, ganska platt i mitten runt o-strecket och stapeln längst till vänster, alltså lågbas ganska långt nerdraget -5-6 dB. Är det inte normalt?
Jo, man tycker ju att de inte borde vara så svårt att gå in och ändra Eq'n som man själv vill ha den.
Nu finns det visseligen en särskilt läge för manuell Eq, men man har inte samma grafik att gå efter....tyckte inte den funkade nåt vidare...

Provade idag att göra en firmware uppdatering via bredbandet. Ganska seg historia som tar närmare 20 minuter än de 10 som anges via GUI. Gjorde sedan en ny Audysseymätning med micken på ett litet fotostativ som sig bör.
Gjorde denna gång alla 8 mätningarna med de två sista utanför själva "surroundbubblan".
Denna gången blev avståndsberäkningarna betydligt mera trovärdig. Subwoofern hamnade på 3,8 meter i stället för 17 meter bort, vilket är betydligt närmare de 3,5 metrarna som den faktiskt står på. Behåller den mätningen.
Fattar bara inte varför nivåerna blir så sabla lågt ställda "by default"??
-6dB på frontarna, -1 på centern, -12 på sub och -5,-6 på bakre...det enda som händer är ju att man tvingas dra på mer än nödvändigt med mastervolymen?

Var hittade du firmware till din maskin

jag fick ungefär samma som du men basen hamnade bara 8 meter bort vilket den även gjorde med Denonen.
menigen med audyseyn är att den skall jämna till frekvensgången i rummet men det vete fan om den gör jag gjorde lite mätningar med Denonen efter set up och det vart ingen rolig graf att titta .



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.