Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

JVC´s 2018 års projektor modeller: DLA-X5900, 7900, 9900, 20 LTD

377 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
JVC DLA-X5900 (Projektorer) 7 9,25 (7) Inga priser
JVC DLA-X7900 (Projektorer) 1 8,75 (3) 64 990:-
JVC DLA-X9900 (Projektorer) 1 (0) Inga priser

#351

Postad 07 december 2018 - 08:20

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Men är det du eller hbb som skickat in den?

#352

Postad 07 december 2018 - 09:46

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Men är det du eller hbb som skickat in den?

Det är jag.



#353

Postad 07 december 2018 - 18:27

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Det är jag.


Ok kanske därför hbb inte kan svara vart den är ?

#354

Postad 07 december 2018 - 19:24

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Ok kanske därför hbb inte kan svara vart den är ?

Skrev till Hbb för att fråga vad man kan göra som kund när inget händer.

Och om dom hade några råd.

Men nu verkar allt lösa sig...till slut.



#355

Postad 07 december 2018 - 22:03

energyrikard
  • energyrikard
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 1

Hejsan,

 

Läs det här inlägget som något skrivet spontant en sen fredagkväll. Jag vill dela min personliga upplevelse av X5900. En tråd som är full av nöjda JVC-anhängare gör mig inte rädd, jag har ju själv ägt JVC:n och min kompis bio är ju bra vs. hans budget. 

 

Kanske nämnde jag det i en tidigare tråd, men jag ägde en X5900, som jag köpte pga flera prisvärda funktioner såsom 4k, UHD, kontrast etc. JVC är som bekant duktiga på kontrast vilket är en viktig parameter av många kring projektorer.

Efter noga övervägande kring budget, framtidssäkring (vilket ska tas med en nypa salt), valde vi i familjen att sälja X5900 och köpa en vw760es. Det visade sig vara ett betydligt dyrare val. Dock blev vi extremt nöjda. Vi märkte att parametrar i sig såsom svärta, kontrast, etc. inte alltid behöver betyda att man får den "upplevelse" man vill ha. Den Sonyn vi har må ha lite bättre parametrar och tekniska egenskaper som är bra, då den är dyrare. Innan jag skriver vidare vill jag bestyrka att sony vw760es är den mest prisvärda projektorn idag av samtliga mot bakgrund av den bild och upplevelse man får. Nej, det är ingen insight/barco/christie eller ens sony5000... Men den kostar ju en bråkdel av dessa monster. Det finns även nyare modeller, men de är antingen sämre eller betydligt dyrare för en minimal fördel.

 

Vad jag vill säga är att just vår upplevelse av Sony vw760es ger en känsla av filmisk upplevelse. D.v.s., man får ett lugn i bilden och filmen ser mer ut som vad vi tycker liknar "att titta på film". Vi hade en äldre sony 55es tidigare som också var mer lugn än 5900. 55es hade sämre tekniska parametrar än 5900 på alla plan, men den var lugnare i bilden och kändes mer "filmisk". Det här är något subjektivt jag försöker klä i ord. 760es-maskinen är också lugn fast med sin prislapp ger en massa fina tekniska parametrar på köpet... Lugnet i bilden är något som behöver upplevas och skall ni fundera på en uppgradering, tycker jag att ni skall låna hem en för att testa själva.

(Det är lite grand som att jämföra gamla tiders CRT mot "nya DLP-projektorer", ni minns början av år 2000. En gammal Barco han fina flesh tones mot iskalla DLP's som vann i många parametrar men inte var verklighetstrogna...) Det kanske är en dålig jämförelse och inte många har väl jämfört en CRT mot en DLP, men jag skriver det ändå för de som iaf har läst om projektorer på den tiden.

 

En god vän till mig köpte en x5900 och är helnöjd. Budgeten var viktig. Kontrasten är kingig. God svärta, men bilden är lite skakig. Han kommer behålla sin vilket jag så här i efterhand inte är 100%, eftersom han prioriterar tekniska parametrar. En begad sony eller ny enklare sony hade kanske haft sämre kontrast än 5900, men vunnit i längden.

 

Jag var sjukt impad av 5900 innan jag såg 760. Jag älskade 5900 men valde att uppgradera. Vi är fem i hushållet och alla höll med mig om att den gamla 55:an var mer filmisk än 5900.

 

Visst är det härligt med ny teknik och nya modeller av projektorer!!! Let the flames begin... Skämt åsido, jag ville med det här inlägget dela mina erfarenheter av tre olika projektorer jag nyligen ägt (inom loppet av bara ett år!). Gillar ni era maskiner, behåll dem. Skall ni uppgradera, läs på, och som alltid:   jämför själva.



#356

Postad 08 december 2018 - 01:18

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Tror inte det är någon risk att starta någon hetsig diskussion med att konstatera att en projektor 4 gånger så dyr som X5900 ger en bättre bild, snarare vore något väldigt fel om så inte var fallet.

Själv har jag jämfört JVC med Sonys aningen dyrare projektorer tidigare (X5500 mot Sony VW550) och där tyckte jag JVC har var bättre även om den då kostade ungeför halva priset. Det var dock mest en smaksak, även sonyn hade fin bild enligt mig.

#357

Postad 08 december 2018 - 10:28

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

JVC X5900 har ju fått väldigt bra kritik just i avseendet lugn bild likt Sony, betydligt bättre än X5500 är det sagt. Har inte sett den själv, men som alltid med jvc ska den köras några hundra timmar för lugnet att sätta sig. Med tanke på erat snabba byte, hann ni göra det energyrikard?

Har alltid fördragit Sonys lugn i bilden framför jvc, men jag köpte ändå jvc tidigare för svärta och kontrast. Upplevelsen blir så jä*** cool.

Precis som föregående talare så blir det lite pannkaka att jämföra dom två projjarna. Däremot tror jag som du att 760 är något alldeles extra, eventuellt även mot jvc´s toppmodell X9900.

Tror dom flesta drar sig för att ens gå upp i pris för en X5900 dock, och att därifrån hoppa till över 150,000:- är ju oändligt nästan. Det låter lite som en självklarhet att man ska köpa den?? Lite olika planeter vi bor på kanske. I den relativa världen kan man ju anse den prisvärd mot projjar som kostar det dubbla, dock har jag svårt att se det mot en X5900, den förmodligen mest prisvärda projjen på många år.



#358

Postad 08 december 2018 - 10:34

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Ska bli intressant och se jämförelse med NX9 då den är mera relevant i sammanhanget. Jvc:n har glaslins ( Z1 ), det har inte Sonyn iallafall :) Håller med ovan att Jvc har ett annat lugn i bilden mot tidigare, men är man otroligt lkänslig kanske det inte räcker iallafall.!?Priset på Sonyn har höjts till 164900 dessutom!


Men nu verkar allt lösa sig...till slut.

 

 

Gött att höra :)


Redigerat av mcmike, 08 december 2018 - 10:35.


#359

Postad 11 december 2018 - 09:01

energyrikard
  • energyrikard
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Hejsan,

 

Jag skrev också att jag jämförde med en hw55es som hade ett betydligt större lugn i bilden. Missade ni det? En projektor som kostar fyra ggr mer bör ju vara bättre såklart.



#360

Postad 11 december 2018 - 13:37

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0

Det är väldigt mycket personlig vad man ser och inte ser. Jag jämförde mellan JVC X5900 och Sony VW360ES och kunde inte se någon skillnad på lugnet i bilden och inte heller flytet i bilden.


Redigerat av jln, 11 december 2018 - 13:38.


#361

Postad 15 december 2018 - 11:35

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Ja gode tid säger jag bara.

Jag fick nog och kontaktade Septon som har hand om Jvc i Sverige.

Dom ville ha all mejlkonversation jag haft med Infocare.

Fick tillbaka en kopia på mejlet dom skickat till London och kort och gott skrev dom "fixa detta idag!!".

 

Sedan att jag inte själv skulle göra anmälan till Infocare utan det skulle återförsäljaren göra, men jag hade fått info att göra det själv av åf.

Jaja, jag är så trött på skiten nu, men enligt Infocare så ska den gå från dom nu på måndag, så jag hoppas jag har den innan jul.

8 veckor tog det från det att jag skickat den. OM jag nu får den enligt överenskommelse.

 

En annan sak med Infocare, dom skriver aldrig tillbaks, man måste hela tiden fråga dom hur det går. Så dålig service alltså.

Jag fick en ersättningslampa med hus som kompensation (av Septon).

Struntar iofs i vilket, vill bara ha en fungerande produkt nu.



#362

Postad 15 december 2018 - 15:58

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Ja gode tid säger jag bara.

Jag fick nog och kontaktade Septon som har hand om Jvc i Sverige.

Dom ville ha all mejlkonversation jag haft med Infocare.

Fick tillbaka en kopia på mejlet dom skickat till London och kort och gott skrev dom "fixa detta idag!!".

 

Sedan att jag inte själv skulle göra anmälan till Infocare utan det skulle återförsäljaren göra, men jag hade fått info att göra det själv av åf.

Jaja, jag är så trött på skiten nu, men enligt Infocare så ska den gå från dom nu på måndag, så jag hoppas jag har den innan jul.

8 veckor tog det från det att jag skickat den. OM jag nu får den enligt överenskommelse.

 

En annan sak med Infocare, dom skriver aldrig tillbaks, man måste hela tiden fråga dom hur det går. Så dålig service alltså.

Jag fick en ersättningslampa med hus som kompensation (av Septon).

Struntar iofs i vilket, vill bara ha en fungerande produkt nu.

 

Så sjukt trist att höra allt du varit med om. Är själv jvc frälst men detta är ju helt sjukt, hoppas jvc/septon läser denna tråd och funderar på förändra hanteringen runt service. Hänvisa annars dom till detta forum, för detta är riktigt j*vla avskräckande måste jag säga. Hoppas du får en fin julklapp i alla fall, det har du förtjänat.



#363

Postad 15 december 2018 - 17:41

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Så sjukt trist att höra allt du varit med om. Är själv jvc frälst men detta är ju helt sjukt, hoppas jvc/septon läser denna tråd och funderar på förändra hanteringen runt service. Hänvisa annars dom till detta forum, för detta är riktigt j*vla avskräckande måste jag säga. Hoppas du får en fin julklapp i alla fall, det har du förtjänat.

Tack!

Enligt en jag först pratade med på Septon (Serviceansvarig) så hade han inga bra erfarenheter av Infocare.

Sedan är det precis som du säger, man blir skrämd av sådan här hantering.

Vidare är det precis som Septon också skriver att i mitt fall, byte av optical block, så är det svårt att bedöma i och med ljus och vinklar.

Infocare kunde inte reproducera felet, det kunde Jvc i London.

Men att 8 veckor ändå är helt oacceptabelt som han sedan skriver.

 

Nu har ju jag haft extrem otur också, kan inte ens tänka mig att detta kan hända någon annan.

Jag kan ärligt säga att ibland har jag undrat om det är fel på mig och mina ögon, men bilderna ljuger ju inte ;)

 

Nåväl, jag har köpt nya mörkläggningsgardiner samt gjort en maskning till 2:35:1 på min duk, så min Jvc kommer trivas alldeles ypperligt där :wub:



#364

Postad 15 december 2018 - 19:24

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Tack!

Enligt en jag först pratade med på Septon (Serviceansvarig) så hade han inga bra erfarenheter av Infocare.

Sedan är det precis som du säger, man blir skrämd av sådan här hantering.

Vidare är det precis som Septon också skriver att i mitt fall, byte av optical block, så är det svårt att bedöma i och med ljus och vinklar.

Infocare kunde inte reproducera felet, det kunde Jvc i London.

Men att 8 veckor ändå är helt oacceptabelt som han sedan skriver.

 

Nu har ju jag haft extrem otur också, kan inte ens tänka mig att detta kan hända någon annan.

Jag kan ärligt säga att ibland har jag undrat om det är fel på mig och mina ögon, men bilderna ljuger ju inte ;)

 

Nåväl, jag har köpt nya mörkläggningsgardiner samt gjort en maskning till 2:35:1 på min duk, så min Jvc kommer trivas alldeles ypperligt där :wub:

Låter bra. Men läser man recensioner om infocare så återkommer ju samma visa hela tiden tyvärr.... 



#365

Postad 17 december 2018 - 15:25

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Låter bra. Men läser man recensioner om infocare så återkommer ju samma visa hela tiden tyvärr.... 

På tal om Infocare, idag verkar dom skickat tillbaka projektorn till mig.

Vad sägs om denna serviceorder (kolla datumen):

 

1 2018-12-17 14:55 Serviceorder avslutad

2 2018-12-17 14:55 Returnerad

3 2018-12-17 14:26 Serviceorder avslutad

4 2018-11-07 11:50 Väntar support från leverantör

5 2018-10-24 11:03 Reparation påbörjad

6 2018-10-23 13:59 Tekniker tilldelad

7 2018-10-23 13:58 Mottagen på verkstad

8 2018-10-18 23:00 Väntar produkt till verkstad

9 2018-10-15 12:42 Transport påbörjad

10 2018-10-15 10:40 Transport bokad

11 2018-10-15 10:40 Serviceorder mottagen

 

Bara så ni vet OM ni någon gång behöver skicka in Jvc projektor till Infocare och om (när) dom strular.

Kontakta då Septon och påpeka detta, annars får dom ingenting veta hur kass service Infocare har.

Septon är väldigt bra att ha att göra med och är villiga att lösa allt snabbt och smärtfritt.


Redigerat av Duddits1, 17 december 2018 - 15:27.


#366

Postad 21 december 2018 - 16:56

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Nåväl, jag har köpt nya mörkläggningsgardiner samt gjort en maskning till 2:35:1 på min duk, så min Jvc kommer trivas alldeles ypperligt där :wub:

 

 

Hur trivs din Jvc nu, blev det bra? :)



#367

Postad 21 december 2018 - 17:44

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Hur trivs din Jvc nu, blev det bra? :)

Jodå, den trivs väldigt bra kan jag berätta.

Denna gången ska jag inte köra med testbilder, bara filmmaterial och serier.

Men det gamla problemet är borta i alla fall.



#368

Postad 06 januari 2019 - 13:21

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Nån som funderar på att slå till på en X5900

 

https://www.avshop.n...t-p/c/p10523954

 

De säljer inte över gränserna, utan man får hämta på plats och all garanti reklamation tas på plats. Var ett bra pris verkligen :)



#369

Postad 06 januari 2019 - 20:34

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Jag har köpt från AVshop och fått skickat hit till Sverige. Slapp norsk moms men fick betala svensk förstås.

Redigerat av greveriff, 06 januari 2019 - 20:36.


#370

Postad 07 januari 2019 - 07:28

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
Möljigt att de gjorde tidigare, men nu gick det inte. Bor man inte allt för långt bort från Oslo, så är det väl investerade pengar iallafall! Grym bild till "lågt" pris

#371

Postad 07 januari 2019 - 08:39

Mikespike82
  • Mikespike82
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0

Möljigt att de gjorde tidigare, men nu gick det inte. Bor man inte allt för långt bort från Oslo, så är det väl investerade pengar iallafall! Grym bild till "lågt" pris

Ja det har inte varit några problem tidigare? Dock sålde de inte alla varor till Sverige tidigare heller.

Mailade du dem? Kanske bara är Projektorerna de inte skickar till Sverige.

På hemsidan står informationen kvar att de skickar till Sverige men de måste manuellt räkna ut fraktpris.



#372

Postad 07 januari 2019 - 10:34

j.micke
  • j.micke
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Möljigt att de gjorde tidigare, men nu gick det inte. Bor man inte allt för långt bort från Oslo, så är det väl investerade pengar iallafall! Grym bild till "lågt" pris

 

 

Innan jag köpte min Sony, så var jag intresserad av att köpa denna x5900 från Avshop, och det såg ut att funka fint då när jag kollade (1 månad sedan). De drog automatiskt av den Norska momsen, och la till fraktkostnaden på 2000kr. Den Svenska momsen, och möjlig tullkostnade, gjorde att priset stack iväg en hel del (upp mot 40kkr beräknade skatteverkets kalkylator att det skulle bli). 



#373

Postad 07 januari 2019 - 11:01

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Mailade du dem?.

Ja fick detta svar!



Vi distribuerer / selger dessverre ikke JVC til Sverige, eneste mulighet er å eventuelt hente den på vårt lager i Norge, men eventuell garanti / reklamasjon vil da måtte skje via Norge

Redigerat av mcmike, 07 januari 2019 - 11:02.


#374

Postad 07 januari 2019 - 11:27

Mikespike82
  • Mikespike82
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0

Ja fick detta svar!



Vi distribuerer / selger dessverre ikke JVC til Sverige, eneste mulighet er å eventuelt hente den på vårt lager i Norge, men eventuell garanti / reklamasjon vil da måtte skje via Norge

aha! Men om du har möjlighet att hämta den i Oslo direkt kan det ju bli riktigt billig om man tar in den till Sverige utan att berätta för tullen =)



#375

Postad 07 januari 2019 - 18:21

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

aha! Men om du har möjlighet att hämta den i Oslo direkt kan det ju bli riktigt billig om man tar in den till Sverige utan att berätta för tullen =

 

 

Frågan var ställd för en kompis, jag själv avvaktar :)


Redigerat av mcmike, 07 januari 2019 - 18:21.


#376

Postad 29 april 2019 - 08:29

Mikespike82
  • Mikespike82
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0

Scheisse!! I helgen ballade min x5900 ur. Efter att ha stått igång ett par timmar med blåskärm så fladdrade det till i bilden och allt blev grönt.

Nu har jag grön tint vid signal och total grön bild utan signal. (ej HDMI relaterat)

Har den blåa pajjat i det optiska blocket?

Dessa har väl inget färg hjul?

 

/M



#377

Postad 29 april 2019 - 17:51

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Scheisse!! I helgen ballade min x5900 ur. Efter att ha stått igång ett par timmar med blåskärm så fladdrade det till i bilden och allt blev grönt.
Nu har jag grön tint vid signal och total grön bild utan signal. (ej HDMI relaterat)
Har den blåa pajjat i det optiska blocket?
Dessa har väl inget färg hjul?

/M


Varför hade du en blåskärm i flera timmar?

#378

Postad 29 april 2019 - 18:49

Mikespike82
  • Mikespike82
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0

Glömde stänga av projjen när jag pysslat med den och gick iväg för att äta..





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.