Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Referensnivå på förstärkare?

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 03 maj 2009 - 13:36

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0
En del förstärkare har en volymkontroll som är graderad i dB, negativt eller positivt utifrån någon nollnivå istället för en "vanlig" gradering från 0 och uppåt utan enhet.

Finns det någon signifikans i nivån 0dB eller är den godtyckligt vald? Vad är anledningen till att man väljer att gradera på det här sättet?

Jag hajade till de första gångerna jag såg den här graderingen och tyckte att det lät konstigt med negativa decibel, men det är ju en vanesak....

#2

Postad 03 maj 2009 - 13:56

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Volym är lite konstig, har för mig att det är att den "bromsar" kraften till slutsteg vid - och vid 0 är det full kraft alltså ingen dämpning av signalen. Vid + som jag har för mig de flesta försärkare har försöker den spela högra och höja signalen mer än ingångsignalen.

Om du behöver vrida upp din förstärkare till 0 eller mera bör du byta sedan länge sedan. Oftast börjar förstärkaren dista lång innan dess och det är aldrig nyttig.

// Sat

#3

Postad 03 maj 2009 - 14:01

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0
Jag har aldrig kunnat spela så högt som 0, så det är ingen fara. :-)

Däremot funderade jag på om 0 var den nivå som det inspelade materialet var avsett att spelas i, eller om det kanske var så att det var upp till den nivån som förstärkaren var inkalibrerad. Eller kanske att det är på den nivån som förstärkaren är mätt för THD, effekt eller den högsta nivå som den lämnar ett rent ljud.

Som jag förstår det på dig är 0 egentligen för högt för att den ska låta bra. När jag krämar på som allra mest till häftiga filmer ligger jag på cirka -10, någon enstaka gång har jag gått upp till -8.

#4

Postad 03 maj 2009 - 14:15

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Det är lite av sanningen att 0 är för högt för att det skalll låta bra. Det finns självklart förstärkare som orkar spela på dessa volymer med låg dist.

Svårt att säga något exakt bara generellt. 0 skulle jag inte säga att det var avsett att det inspelade matrialet skulle vara avsett att spela i. Hur högt 0 är, är ju väldigt beroende på förstärkare, högtalare och rum! Har för mig att det finns lite trådar om detta om du är mer nyfiken eller så kan säkert någon förklara det lite bättre.

// Sat

#5

Postad 03 maj 2009 - 15:10

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0

Hur högt 0 är, är ju väldigt beroende på förstärkare, högtalare och rum!


Och inspelning/mastring inte minst... Det finns inspelningar där jag själv börjar närma mig noll, men även andra där jag sällan vill passera -35. Säger ju inte så mycket för er, men inspelningarna är helt klart en stor variabel.

Jag vet inte riktigt hur det fungerar, men för filmer så ska väl nollnivån vara referensnivån, alltså den som filmmakaren tänkt sig. Dock måste nog saker kalibreras först för att det ska fungera som tänkt. För musik finns ingen sådan referensnivå.

Hoppas någon annan kan redogöra för det lite mer i detalj.

Redigerat av shifts, 03 maj 2009 - 15:10.


#6

Postad 03 maj 2009 - 15:21

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0
Vid 0 db passerar signalen från källan försteget/volymkontrollen utan att varken försvagas eller förstärkas. Hur högt detta sen är beror då på hur stark signalen från källan är och hur mycket gain det är i slutsteget.

#7

Postad 03 maj 2009 - 17:16

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0
Hur högt det blir beror på flera parametrar. Förstegets utnivå (0 är inte lika högt på alla), högtalarnas känslighet, och slutstegets gain. Man får inte heller glömma signalnivån hos källan, om man kör analogt.

Sen är sällan 0 max. Denons receivrar går upp till +18 (utan att klippa på preout). AVR-4306 ger 6,25V ut vid +18 dB, dvs den kan driva alla slutsteg fullt ut.

Om försteget har för låg utnivå, då får man inte ut slutstegets maxeffekt hur högt man än spelar.

#8

Postad 03 maj 2009 - 17:31

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0

Hur högt det blir beror på flera parametrar. Förstegets utnivå (0 är inte lika högt på alla), högtalarnas känslighet, och slutstegets gain. Man får inte heller glömma signalnivån hos källan, om man kör analogt.

Sen är sällan 0 max. Denons receivrar går upp till +18 (utan att klippa på preout). AVR-4306 ger 6,25V ut vid +18 dB, dvs den kan driva alla slutsteg fullt ut.

Om försteget har för låg utnivå, då får man inte ut slutstegets maxeffekt hur högt man än spelar.

Känner igen det där... När jag körde bi-ampat, med rör i toppen och transistor-Mc i botten, fick jag ha rörmonoblockens volympotar kl 2, Mc:ens på fullt och försteget nästan på fullt för kunna spela högt. Spelar väl i.o.f.s. ingen roll, då inget extra brus adderades men det kändes inte bra att behöva vrida upp förstegets volympot till kl 5... Macens VU-mätare rörde sig knappt när försteget stod kl 12. ;)

#9

Postad 03 maj 2009 - 17:34

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Hur högt det blir beror på flera parametrar. Förstegets utnivå (0 är inte lika högt på alla), högtalarnas känslighet, och slutstegets gain. Man får inte heller glömma signalnivån hos källan, om man kör analogt.

Sen är sällan 0 max. Denons receivrar går upp till +18 (utan att klippa på preout). AVR-4306 ger 6,25V ut vid +18 dB, dvs den kan driva alla slutsteg fullt ut.

Om försteget har för låg utnivå, då får man inte ut slutstegets maxeffekt hur högt man än spelar.

Nu hänger inte jag riktigt med .
Så när man köper reciver skall man inte bara titta på preout om man vill hänga på ett slutsteg utan även volt antalet eller ??
Vart hittar man hur mycket volt typ min reciver har en Maratnz sr 6001 ?
Och själv har jag spelat över noll utan att det lät ansträngt fast var för högt då jag bor i lägenhet men skulle man bo i kåk så skulle man ju kunna dra på lite extra ibland typ när man städar ochså ..

#10

Postad 03 maj 2009 - 19:31

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0

Hur högt det blir beror på flera parametrar. Förstegets utnivå (0 är inte lika högt på alla), högtalarnas känslighet, och slutstegets gain. Man får inte heller glömma signalnivån hos källan, om man kör analogt.

Sen är sällan 0 max. Denons receivrar går upp till +18 (utan att klippa på preout). AVR-4306 ger 6,25V ut vid +18 dB, dvs den kan driva alla slutsteg fullt ut.

Om försteget har för låg utnivå, då får man inte ut slutstegets maxeffekt hur högt man än spelar.


Om jag förstår saken rätt så behöver man inte ta hänsyn till detta om man har allt i samma enhet? Dvs inte har hängt på några extra slutsteg på sin reciever.

Redigerat av Sigma78, 03 maj 2009 - 19:31.


#11

Postad 03 maj 2009 - 20:27

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
När jag kollar på film står volymen oftast på -10 db. Annars orkar man inte en hel film. När jag har tagit mej en rackare och ska glo på en koncert däremot, lyssnar jag nästan alltid på 0 db. Lite beroende av kvaliteten allså.
T.ex Celine Dions live in vegas på bluray går på 0 db utan att det låter ansträngt. Lite sämre gamla DVD:er kan gå ända upp till +10 db.
På min Z-11 är 0 db halva volymen. Tror det är olika på alla tillverkares produkter.

#12

Postad 04 maj 2009 - 01:14

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0

Hur högt det blir beror på flera parametrar. Förstegets utnivå (0 är inte lika högt på alla), högtalarnas känslighet, och slutstegets gain. Man får inte heller glömma signalnivån hos källan, om man kör analogt.

Sen är sällan 0 max. Denons receivrar går upp till +18 (utan att klippa på preout). AVR-4306 ger 6,25V ut vid +18 dB, dvs den kan driva alla slutsteg fullt ut.

Om försteget har för låg utnivå, då får man inte ut slutstegets maxeffekt hur högt man än spelar.

Yamaha RX-V2600'an är också så att den går till +18(tror jag det var) men det finns också en inställning där man kan välja att limitera så den aldrig går att ställa på högre än +-0, vilket räcker utmärkt. Kommer inte ihåg vad 2600an var testad till på preouten, men jag vet att den ska klara att driva ett slutsteg fullt ut, till skillnad från 2700an som var sämre i det avseendet. Jag kör ju min 2600a till ett RB-1080 så...

Det högsta jag någonsin kört är på -8, då med Infected Mushrooms Avratz, men då började stärkaren(förstegen) lida lite av vissa småeffekter och låta belastad, på -12 låter den fortfarande fantastiskt även om saker börjar ramla ner i bokhyllorna. Den mesta musiken går inte att spela under -16 till -20 även om den är grymt bra producerad, filmer brukar hamna mellan -18 till -24 beroende på nivå, etc. Men då är det nog närmare referensnivå på topparna vid lyssningsposition, men jag har faktiskt inte mätt med db-mätare.

#13

Postad 04 maj 2009 - 01:53

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Läste i Onkyo tråden att med Audyssey kalibreringen så ställer den in högtalarnivåerna så att 0db är referensvolym. Men då blir tex frontarna sänkta med 7-8 db (i min setup). Varför man väljer att ha en referensnivå (om det nu är det) vid 0db om man ändå måste ställa ner de individuella nivåerna för högtalarna med flera db kan man ju undra...

För övrigt så kör jag runt -5db till 0db vid film.

#14

Postad 04 maj 2009 - 07:10

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0
Betyder då detta att man ska ställa volymen på 0 när man kör sin kalibrering?

Eller brukar förstärkarna korrigera för det själv?

#15

Postad 04 maj 2009 - 08:20

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
De brukar sätta sig på en fast volymnivå för kalibrering. ;)

#16

Postad 04 maj 2009 - 10:16

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Ja volymen behöver man inte ställa vid kalibrering.

#17

Postad 04 maj 2009 - 11:45

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

Läste i Onkyo tråden att med Audyssey kalibreringen så ställer den in högtalarnivåerna så att 0db är referensvolym. Men då blir tex frontarna sänkta med 7-8 db (i min setup). Varför man väljer att ha en referensnivå (om det nu är det) vid 0db om man ändå måste ställa ner de individuella nivåerna för högtalarna med flera db kan man ju undra...

För övrigt så kör jag runt -5db till 0db vid film.


Jo min ställer också ner några db,men har inte gjort något åt det,tycker det är bra som det är.
Men skulle ja köra -5 till 0 vid film,då skulle jag inte kunna koncentrera mig på filmen.
Ljudet skulle va fruktansvärt högt och grannarna skulle komma o banka på dörren. ;)

Har du gått in o höjt upp respektive högtalare ?

Redigerat av jonasprivate, 04 maj 2009 - 11:45.


#18

Postad 04 maj 2009 - 15:07

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Nej jag har kvar dem som Audyssey ställde inte det, förutom subwoofer den har jag höjt från -12db eller nått sånt till -3db.

Ljudet är väldigt högt men det är inte så att man inte kan koncentrera sig på filmen tycker jag... Kör man lägre tycker jag man tappar effekten man vill ha när det smäller och har sig.

Ska bli kul att se om sen om jag kommer köra lika högt med nya högtalare... är väldigt sugen på B&W 600 serien som du har mmmm :)

#19

Postad 04 maj 2009 - 15:58

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Ja det är ett mycket bra val,är hur nöjd som helst med dom. :)

#20

Postad 05 maj 2009 - 00:14

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0

Läste i Onkyo tråden att med Audyssey kalibreringen så ställer den in högtalarnivåerna så att 0db är referensvolym. Men då blir tex frontarna sänkta med 7-8 db (i min setup). Varför man väljer att ha en referensnivå (om det nu är det) vid 0db om man ändå måste ställa ner de individuella nivåerna för högtalarna med flera db kan man ju undra...

För övrigt så kör jag runt -5db till 0db vid film.

Det är väl inget konstigt alls. Beror ju på hur känsliga frontarna är. Detsamma gäller subwoofer. Har du en aktiv sub och sänker volymen ska du se att audyssey inte sänker den lika mycket. Och tvärtom, höjer du volymen på subben och mäter igen så sänker den ännu mer. Skulle du ha mer tungdriva frontar så skulle inte de heller vara sänkta lika mycket.

Referensnivå ska ju vara ett fastställt ljudtryck oboeroende av dina högtalare, och detsamma som en fastställd referens. Sedan måste Audyssey kompensera för högtalarnas känslighet, rumsförstärkning och annat för att ljudtrycket från de olika högtalarna. Annars skulle "referensnivå" på din stärkare vara högre/lägre än referensnivå någon annanstans, och då är det ju inte referensnivå längre.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.