Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Synology NAS-tråden

583 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Synology DiskStation DS111 (NAS-servrar) 5 8 (2) Inga priser
Synology DiskStation DS214play (NAS-servrar) 6 8,82 (10) Inga priser
Synology DiskStation DS415play (NAS-servrar) 6 8,83 (5) Inga priser
Synology DiskStation DS115j (NAS-servrar) 6 6,75 (3) Inga priser
Synology DiskStation DS415+ (NAS-servrar) 5 8,3 (9) Inga priser
Synology DiskStation DS215j (NAS-servrar) 6 9,18 (10) Inga priser
Synology DiskStation DS1815+ (NAS-servrar) 6 8,06 (17) Inga priser
Synology DiskStation DS1515+ (NAS-servrar) 6 7,2 (4) Inga priser
Synology DiskStation DS215+ (NAS-servrar) 6 (0) Inga priser
Synology DiskStation DS216play (NAS-servrar) 6 8,33 (5) Inga priser
Synology DiskStation DS716+ (NAS-servrar) 6 (0) Inga priser
Synology DiskStation DS216 (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Synology DiskStation DS216+ (NAS-servrar) 5 6,5 (1) Inga priser
Synology DiskStation DS916+ 8GB RAM (NAS-servrar) 6 8,67 (5) Inga priser
Synology DiskStation DS916+ 2GB RAM (NAS-servrar) 6 (0) Inga priser
Synology DiskStation DS218+ (NAS-servrar) 5 8,33 (2) Inga priser
12 relaterade trådar

#401

Postad 15 maj 2018 - 07:51

Hakvik
  • Hakvik
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Finns det appar/program likt "Mullvad" eller gamla "Tor" avsett för Synology. Detta menar jag syftar till sekretess. Beroende på vilken länk som man hämtar till sin Download Station så torde internetadressen knytas till sin NAS?

 

Jag använder OVPN, smidig installation och mycket bra support.

https://www.ovpn.com...es/synology-nas



#402

Postad 29 maj 2018 - 08:46

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Jag har precis tecknat nytt avtal med Bahnhof och kommer därmed få 1000/1000 hit hem, dom tyngre filerna skrivs till min 411j så man vill såklart ha ganska så bra fart dit.

Men då jag kör skriv/läs test mot den så kommer jag inte upp i mer än lite drygt 220, CPU ligger då på ca 80% belastning, är det så enkelt att den inte klarar mer än såhär?

Har gigabit nätverk och den visar att den inte ligger högt då jag kör testet.
Bifogad fil  1D83D61B-4CB5-4E70-B14E-C6F6AFC79E36.jpeg   153,86K   1 Antal nerladdningar

#403

Postad 29 maj 2018 - 08:52

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Jag har precis tecknat nytt avtal med Bahnhof och kommer därmed få 1000/1000 hit hem, dom tyngre filerna skrivs till min 411j så man vill såklart ha ganska så bra fart dit.

Men då jag kör skriv/läs test mot den så kommer jag inte upp i mer än lite drygt 220, CPU ligger då på ca 80% belastning, är det så enkelt att den inte klarar mer än såhär?

Har gigabit nätverk och den visar att den inte ligger högt då jag kör testet.
attachicon.gif1D83D61B-4CB5-4E70-B14E-C6F6AFC79E36.jpeg

 

 

Nej den klarar inte högre hastigheter.

 

 

 

Transfer speeds are respectable given the DS411j’s price; we saw a single large file copy to the DS11j at 26.3MB/s and read from it at 34.5MB/s. A mix of small files transferred the NAS at 17.9MB/s and from it at 19.8MB/s.

 

http://www.trustedre...-verdict-page-3



#404

Postad 29 maj 2018 - 09:26

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Tack för snabbt svar!

Det var jäkligt trist!
Då får man väl skaffa sig en hårddisk där man lägger saker som inte är superviktigt på och laddar dit istället då.

#405

Postad 29 maj 2018 - 09:30

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Nyare Synology NAS:ar med kraftfullare processorer kommer upp i högre skriv/läs hastighet.

Men att dom skulle kunna matcha din uppkoppling lär du inte få se.

 

https://www.synology...erformance#4bay



#406

Postad 29 maj 2018 - 12:11

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Men att dom skulle kunna matcha din uppkoppling lär du inte få se.

Skulle rent teoretiskt kunna byta en av spin-diskarna mot SSD, men då försvinner ju
utrymmet från HDDn, om man inte samtidigt byter till en 6-facks NAS, eller skaffar
större HDDs.

Skrivning till en stand alone-disk (dvs oRAIDad) kommer inte heller att lasta
processorn på samma sätt som en skrivning till en RAIDad volym.

Redigerat av frollic, 29 maj 2018 - 13:47.


#407

Postad 31 maj 2018 - 17:55

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Nyare Synology NAS:ar med kraftfullare processorer kommer upp i högre skriv/läs hastighet.
Men att dom skulle kunna matcha din uppkoppling lär du inte få se.
 
https://www.synology...erformance#4bay


Byta nas kommer inte hända förens den rasar ihop, det kommer fungera men kommer inte kunna dra full nytta av uppkopplingen.

Skulle rent teoretiskt kunna byta en av spin-diskarna mot SSD, men då försvinner juutrymmet från HDDn, om man inte samtidigt byter till en 6-facks NAS, eller skaffarstörre HDDs.Skrivning till en stand alone-disk (dvs oRAIDad) kommer inte heller att lastaprocessorn på samma sätt som en skrivning till en RAIDad volym.


Tänker du en extern disk kopplad direkt på nasen skulle få upp hastigheten på läs/skrivning?

Redigerat av frollic, 31 maj 2018 - 20:26.


#408

Postad 31 maj 2018 - 20:25

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Tänker du en extern disk kopplad direkt på nasen skulle få upp hastigheten på läs/skrivning?

Det är också ett alternativ, förutsatt att det är en USB3-disk.

#409

Postad 01 juni 2018 - 12:03

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Det är också ett alternativ, förutsatt att det är en USB3-disk.


Det är inte som så att du tom har möjlighet att testa och se om hastigheterna blir bättre?

#410

Postad 01 juni 2018 - 20:51

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Det är inte som så att du tom har möjlighet att testa och se om hastigheterna blir bättre?

Inte jag inte - skulle aldrig komma på tanken att köpa en NAS ,)

#411

Postad 04 juni 2018 - 14:59

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

Det är inte som så att du tom har möjlighet att testa och se om hastigheterna blir bättre?

 

Jag har en DS215+ som har USB3 och en M2 USB 3.1 disk, skulle kunna testa vid tillfälle över gigabit nätverk internt om det gör skillnad.



#412

Postad 04 juni 2018 - 20:57

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Jag hade tyvärr endast en "långsam" Samsung SSD liggandes - MZ7TE128HMGR.

Kom upp i ca 25MB/s via USB3.

Förutsätter att disken alt min USB3->SATA-modul är flakshalsen här.

#413

Postad 19 juni 2018 - 12:55

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Jag har en DS215+ som har USB3 och en M2 USB 3.1 disk, skulle kunna testa vid tillfälle över gigabit nätverk internt om det gör skillnad.

Det får du gärna göra!

Fick nyss mail om att gigabitlinan kommer 9/7.

#414

Postad 24 juni 2018 - 21:12

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Har funderat på VPN eller annan säkerhet. 

 

Insåg att jag inte gått över mina säkerhetsinställningar/brandvägg mm. För mig som uppskattar att flytta många filer kanske VPN till NAS reducerar nedladdning markant?

 

Jag brukar lägga filerna direkt på NAS via Download station, hur säkert är detta?

 

Vidare har jag lagt ett anti-virus program på min NAS nu, hoppas att jag inte gjort någonting dumt? Jag har varit noggrann med att hålla min Router uppdaterad, hoppas att jag inte gjort bort mig :(


Redigerat av Glidtassen, 25 juni 2018 - 06:13.


#415

Postad 26 juni 2018 - 06:11

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
VPN skapar om inte annat overhead, så snabbare lär det ju inte bli iaf ,) trial and error ...

Du kan skapa eller köpa ett SSL-cerifikat, och köra HTTPS.

A/V drar ner på prestandan, då det kräver CPU och även diskaccess för att analysera filerna. Att nasen skulle få virus är nog inte så vanligt, men den kan ju sprida filer som är infekterade.

#416

Postad 26 juni 2018 - 06:27

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Jag brukar lägga filerna direkt på NAS via Download station, hur säkert är detta?
(


Var ska du annars lägga filerna om inte på NAS:en?
Din fråga är som att fråga ”Hur långt är ett snöre?” 😉
Om du tror att OS:et på NAS:en skulle bli infekterad av ett virus för att du laddar ner filer skulle jag säga att den chansen är mikroskopisk. Att din dator skulle bl infekterad är inte helt omöjligt. Men då skulle jag förlita mig på antivirus på datorn och inte köra det på NAS:en som har sämre prestanda.

#417

Postad 07 juli 2018 - 21:04

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

Det får du gärna göra!

Fick nyss mail om att gigabitlinan kommer 9/7.

 

Då ska vi se, det gick sådär. Laptop Lenovo T470s med Intel 600p M.2 SSD och USB 3.1 case från Kjell med en TOSHIBA THNSNK128GVN8 disk i.

Från USB till Laptop:

Bifogad fil  2018-07-07 21_45_56-Window.png   5,61K   0 Antal nerladdningar

 

Från Laptop till USB:

Bifogad fil  2018-07-07 21_46_16-Window.png   5,5K   0 Antal nerladdningar

 

Från USB i DS215+ till Laptop över trådat GB nät:

Bifogad fil  2018-07-07 21_39_53-Window.png   7,11K   0 Antal nerladdningar

 

Från Laptop till DS215+ och USB:

Bifogad fil  2018-07-07 21_41_25-Window.png   9,59K   0 Antal nerladdningar

 

Från DS215+ interna WD RED disk till Laptop:

Bifogad fil  2018-07-07 21_42_17-Window.png   6,78K   0 Antal nerladdningar

 

Vet inte om det beror på Nasen, eller om det är att det är NTFS på disken som Nasen inte är så bekväm att läsa.

 

Om det säger något som kommer benchmark på interna disken i Laptopn och USB inkopplad i Laptop.

 

Bifogad fil  intern.PNG   38,63K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  2018-07-07 22_19_37-Window.png   33,73K   0 Antal nerladdningar

 



#418

Postad 11 juli 2018 - 17:27

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Hade tänkt byta disk i mim ds216j, kör idag med en disk som mest bara är billig och rimligt stor, Segate Archiver v2:
https://www.prisjakt...t.php?e=2919802
Tanken är att jag behåller den för backup, då jag tänker att den kommer duga utmärkt för det. Sätter väl in den i något externt billigt lagringschassi...
Jag har nu tre huvudkandidater, för vad jag ska köpa istället, enligt länk nedan. Segate Ironwolf WD red eller red pro. Har en känsla av att pro-versionen inte kommer ge mig något större mervärde. Kommer nog satsa på 10 tb istället för ungefär samma peng. Jag antar att den inte skulle vara direkt vassare i prestanda? Den har ju hälften så mycket cache-minne men snabbare rotationshastighet.
Är nog mest sugen på en "vanlig" red på 10 tb.
Är det bara att tuta och köra? Eller är det något ni tycker jag borde tänka på, innan jag bestämmer mig?
... Förra gången gjorde jag inte helt klokt val...
https://www.prisjakt...3752311,3795749

#419

Postad 11 juli 2018 - 17:30

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Hade tänkt byta disk i mim ds216j, kör idag med en disk som mest bara är billig och rimligt stor, Segate Archiver v2:
https://www.prisjakt...t.php?e=2919802
Tanken är att jag behåller den för backup, då jag tänker att den kommer duga utmärkt för det. Sätter väl in den i något externt billigt lagringschassi...
Jag har nu tre huvudkandidater, för vad jag ska köpa istället, enligt länk nedan. Segate Ironwolf WD red eller red pro. Har en känsla av att pro-versionen inte kommer ge mig något större mervärde. Kommer nog satsa på 10 tb istället för ungefär samma peng. Jag antar att den inte skulle vara direkt vassare i prestanda? Den har ju hälften så mycket cache-minne men snabbare rotationshastighet.
Är nog mest sugen på en "vanlig" red på 10 tb.
Är det bara att tuta och köra? Eller är det något ni tycker jag borde tänka på, innan jag bestämmer mig?
... Förra gången gjorde jag inte helt klokt val...
https://www.prisjakt...3752311,3795749

 

 

Prestandaökning kommer du inte märka av bara för att den har större cache.

Andra saker såsom övrig hårdvara sätter den gränsen.



#420

Postad 11 juli 2018 - 18:23

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Vad ger större cache för fördel?
Men hur är det ped 7200 rpm då? Gissar att det ger bättre prestanda, men sämre livslängd?
Nu antar jag att den finare konstruktionen av pro-versionen mer än väl väger upp det. De vågar ju lämna 5 år, istället för 3 på den.

#421

Postad 11 juli 2018 - 20:46

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Börjar luta över mer mot Seagate Ironwolf. Jag tänker att den rimligen har den bästa prestandan av de tre diskarna. Känns kanske inte lika tryggt kvalitetsmässigt som den populära WD red-serien. Dock kommer jag få goda möjligheter att säkerhetskopiera de "halvikiktiga" filerna till min befintliga Seagate Archiver och de viktigare filerna har jag möjlighet att säkerhetskopiera dubbelt till ytterligare en disk...
Kommer inte sitta helt i sjön om den skulle crasha, även om det alltid är tråkigt.
Vad tror ni, är Ironwolf ett bra val för mig?
Bör jag överväga andra diskar?
Några åsikter om förväntad driftsäkerhet på de olika modellerna?

#422

Postad 11 juli 2018 - 21:03

Unregistered17177ab2
  • Unregistered17177ab2
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

Börjar luta över mer mot Seagate Ironwolf. Jag tänker att den rimligen har den bästa prestandan av de tre diskarna. Känns kanske inte lika tryggt kvalitetsmässigt som den populära WD red-serien. Dock kommer jag få goda möjligheter att säkerhetskopiera de "halvikiktiga" filerna till min befintliga Seagate Archiver och de viktigare filerna har jag möjlighet att säkerhetskopiera dubbelt till ytterligare en disk...
Kommer inte sitta helt i sjön om den skulle crasha, även om det alltid är tråkigt.
Vad tror ni, är Ironwolf ett bra val för mig?
Bör jag överväga andra diskar?
Några åsikter om förväntad driftsäkerhet på de olika modellerna?

Finns lite statistik här bla:

https://www.backblaz...-test-data.html

typ 85 000 testade diskar.


Redigerat av Unregistered17177ab2, 11 juli 2018 - 21:05.


#423

Postad 11 juli 2018 - 22:17

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Finns lite statistik här bla:
https://www.backblaz...-test-data.html
typ 85 000 testade diskar.

Jag vet inte om jag letar väldigt dåligt, men jag hittar inte någon statistik på aktuella diskar där.
Får kanske ändå intrycket om att Seagate har något sämre kvalitet generellt samt några modeller som är ytterligare lite sämre.

#424

Postad 11 juli 2018 - 22:28

Unregistered17177ab2
  • Unregistered17177ab2
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

Jag vet inte om jag letar väldigt dåligt, men jag hittar inte någon statistik på aktuella diskar där.
Får kanske ändå intrycket om att Seagate har något sämre kvalitet generellt samt några modeller som är ytterligare lite sämre.

Första kvartalet 2018 är väl rätt färskt, publicerat andra kvartalet.



#425

Postad 12 juli 2018 - 08:54

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Archiver låter inte som en NAS-disk, utan mer som en worm-disk, så det kan vara en bra idé att byta rätt så snart ...

#426

Postad 12 juli 2018 - 10:16

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Börjar luta över mer mot Seagate Ironwolf. Jag tänker att den rimligen har den bästa prestandan av de tre diskarna. Känns kanske inte lika tryggt kvalitetsmässigt som den populära WD red-serien. Dock kommer jag få goda möjligheter att säkerhetskopiera de "halvikiktiga" filerna till min befintliga Seagate Archiver och de viktigare filerna har jag möjlighet att säkerhetskopiera dubbelt till ytterligare en disk...
Kommer inte sitta helt i sjön om den skulle crasha, även om det alltid är tråkigt.
Vad tror ni, är Ironwolf ett bra val för mig?
Bör jag överväga andra diskar?
Några åsikter om förväntad driftsäkerhet på de olika modellerna?

 

Vissa Synology har extra diagnosmöjligheter just mot Ironwolf som ska ge ett bättre skydd ifall disken börjar krångla. Det kan vara värt en del. Köper själv nu enbart Ironwolf efter att ha haft problem med WD Green och Red tidigare. Jag har ingen statistik men får en känsla av att Ironwolf är bäst i Synology.



#427

Postad 12 juli 2018 - 11:38

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Archiver låter inte som en NAS-disk, utan mer som en worm-disk, så det kan vara en bra idé att byta rätt så snart ...

Ja, att det inte är en NAS-disk är ett faktum.
Den har dock snurrat i min NAS 24/7 i drygt ett år, har kännts lite långsam.
Var väl mest snålhet som fick mig att välja den.
Vad är det mest uppenbara problemet då? Är det att den kan cracha när som, för att den inte är tänkt att användas på det sättet, eller är det för att den är långsam och "tråkig"?

Redigerat av hampestampe, 12 juli 2018 - 11:38.


#428

Postad 12 juli 2018 - 12:08

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Tror jag handlar en Seagate Ironwolf på 10 tb ganska omgående då.
Till nästa noob-fråga då...
För att kopiera över all data från gammal till ny disk på smidigaste sätt... Då trycker jag bara in den nya disken på den lediga platsen i NAS:en, installerar DSM på den också. Sen ska jag kunna boota från den istället och kunna kopiera över runbet? För att sedan lägga den åt sidan och köpa externt chassi till och köra backup, några gånger om året?

Redigerat av hampestampe, 12 juli 2018 - 12:09.


#429

Postad 12 juli 2018 - 15:52

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Tror jag handlar en Seagate Ironwolf på 10 tb ganska omgående då.
Till nästa noob-fråga då...
För att kopiera över all data från gammal till ny disk på smidigaste sätt... Då trycker jag bara in den nya disken på den lediga platsen i NAS:en, installerar DSM på den också. Sen ska jag kunna boota från den istället och kunna kopiera över runbet? För att sedan lägga den åt sidan och köpa externt chassi till och köra backup, några gånger om året?


Nej så fungerar det inte.
Man kan bara installera ett DSM och det gör man när man installerar den första gången.
Samtidigt då väljer man vilken RAID-version man vill ha så sätter du i den nya kommer den att konfigurerad för den.
Korrekt förfande är att kopiera innehållet till en backup disk.
Formatera NAS:en,t ut den gamla disken,sätt i den nya och böja om från början.

#430

Postad 12 juli 2018 - 17:34

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Nej så fungerar det inte.
Man kan bara installera ett DSM och det gör man när man installerar den första gången.
Samtidigt då väljer man vilken RAID-version man vill ha så sätter du i den nya kommer den att konfigurerad för den.
Korrekt förfande är att kopiera innehållet till en backup disk.
Formatera NAS:en,t ut den gamla disken,sätt i den nya och böja om från början.

Okej.

Du menar att jag inte ens skulle kunna plocka ur befintlig disk, sätta i en sprillans ny Ironwolf och installera DSM på den. För att sedan även sätta in den disk jag har idag och komma åt dess innehåll, för att på så sätt komma åt filerna för att kunna kopiera över till den nya Ironwolfdisken, för att därefter pensionera den från NAS:en och använda den i externt lagringschassi?

I så fall har jag problem, för det blir lite problematiskt att lösa förfarandet med de diskar jag har liggande.

 

Förstår jag dig rätt, att man aldrig kan fylla på med diskar i NAS:en utan att börja om från första början genom att formatera samtliga diskar, (efter att lämpligen ha säkerhetskopierat)?


Redigerat av hampestampe, 12 juli 2018 - 17:40.


#431

Postad 12 juli 2018 - 17:53

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Förstår jag dig rätt, att man aldrig kan fylla på med diskar i NAS:en utan att börja om från första början genom att formatera samtliga diskar, (efter att lämpligen ha säkerhetskopierat)?


Nej det sa jag inte. Jag sa att man inte kan göra som du att dualboota.
Sitter inte vid datorn så jag orkar inte he ett uttömmande svar
Till att börja med kan du svara på vilken RAID du valt när du satte upp din NAS.

#432

Postad 12 juli 2018 - 19:08

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Vilken RAID. Jag har aldrig utnyttjat mer än en plats och disk i själva NAS:en. Det kanske har en benämning det med...

#433

Postad 12 juli 2018 - 20:19

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Vilken RAID. Jag har aldrig utnyttjat mer än en plats och disk i själva NAS:en. Det kanske har en benämning det med...


Spelar ingen roll att du har bara en. Kolla vad du har för volyminställningar.
Var du gör det kan jag inte på rak arm säga utan du får konsultera Synologys kunskapsdatabas.

#434

Postad 12 juli 2018 - 20:22

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Fick möjlighet att kontrollera nu.
Det står RAID-typ:Synology Hybrid RAID (SHR) (Utan dataskydd).

#435

Postad 12 juli 2018 - 21:14

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Men då utgår jag från att jag ska kunna lösa migrationen av data på något sätt.

Börjar fundera på om jag ska snåla och nöja mig med en 8 tb-disk istället för 10, jag använder idag bara 3,2 tb främst för musikfiler. Det skiljer ju en nästan 1000:- i pris, för bara två extra terabyte. Men å andra sidan noterade jag att URE har 10 gånger bättre värde (10^15 istället för 10^14) på 10 tb disken.

Kanske bättre att skaffa en disk till den dag jag börjar fylla NAS:en.

Väljer jag 8 tb, tror jag att jag kan köpa den direkt i butik, till bra pris, istället för att beställa också.



#436

Postad 12 juli 2018 - 23:50

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Men då utgår jag från att jag ska kunna lösa migrationen av data på något sätt.
Börjar fundera på om jag ska snåla och nöja mig med en 8 tb-disk istället för 10, jag använder idag bara 3,2 tb främst för musikfiler. Det skiljer ju en nästan 1000:- i pris, för bara två extra terabyte. Men å andra sidan noterade jag att URE har 10 gånger bättre värde (10^15 istället för 10^14) på 10 tb disken.
Kanske bättre att skaffa en disk till den dag jag börjar fylla NAS:en.
Väljer jag 8 tb, tror jag att jag kan köpa den direkt i butik, till bra pris, istället för att beställa också.

Såg efter att ha läst på Seagates produktblad att URE är 10^15 i 6,8,12 tb-diskarna och övrig prestanda ska vara samma. Något högre energiförbrukning i 8 tb än 10 tb både i arbete men framförallt idle. Borde indikera att den blir varmare, vilket kanske är sämre ur förväntad livslängdperspektivet.

Redigerat av hampestampe, 12 juli 2018 - 23:53.


#437

Postad 17 juli 2018 - 12:08

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Nu har jag beställt en Ironwolf 8 tb som jag ska trycka i min NAS istället för min "olämpliga, icke-NAS-disk".

Vilken ände börjar jag i sedan, för att lösa det hela så smidigt som möjligt? Jag har idag en gammal 8 tb-disk med 3,2 tb data på. (har även en 3 tb, 2 tb, ett par 1 tb och någon 500 gb med säkerhetskopior, kors och tvärs)  Min 8 tb kommer jag att köpa ett externt lagringschassi och använda för säkerhetskopiering framöver.

 

Ska jag börja med att plocka ur min gamla 8 tb disk ur Nasen och sätta in den nya Ironwolfen och installera DSM på den? Viken RAID bör jag välja denna gången? (planerar bara för att ha en disk i, men kanske fyller på med en till en bra bit in i framtiden).

 

Vad är steg 2?

 

Ska jag sätta i den gamla disken i NAS:en för att få åtkomst till relevant data, att flytta till Ironwolfen? Eller kunde jag inte allas göra så?? Eller är det lättare att bara sätta över den i ett externt lagringschassi och anluta till USB på NAS och få över data den vägen? Eller ska jag rent av ansluta disken till annan enhet på nätverket typ "readyshare" på min Netgear router och dra det den vägen (känns långsökt)?

 

Som ni förstår, har jag inte så bra koll på det här, men utgår från att det inte är så svårt att lösa med lite god vägledning.



#438

Postad 19 juli 2018 - 11:38

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Spelar ingen roll att du har bara en. Kolla vad du har för volyminställningar.
Var du gör det kan jag inte på rak arm säga utan du får konsultera Synologys kunskapsdatabas.

Det går halvbra såhär långt.

 

Installerat DSM på nya disken. Stoppat i gamla i externt chassi. Har dock inte lyckats komma åt den, då jag inte lyckas få någon enhetsbeteckning på volymen.

 

Det är ju inte så ofta jag håller på med sådant här, antar att jag gör någon klantig nybörjarmiss.Bifogad fil  Skärmklipp.PNG   464,33K   1 Antal nerladdningar


Redigerat av hampestampe, 19 juli 2018 - 11:40.


#439

Postad 19 juli 2018 - 18:53

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Det går halvbra såhär långt.
 
Installerat DSM på nya disken. Stoppat i gamla i externt chassi. Har dock inte lyckats komma åt den,
då jag inte lyckas få någon enhetsbeteckning på volymen.

Det är inget filsystem på som Windows kan läsa, men du kan ju testa att installera en
drivare ext2/3/4 för Windows, med den kanske du lyckas.

https://www.howtogee...s-from-windows/
Jag hade använt Linux Reader.

Dubbelkolla bara vilket filsystem NASen använder, så att du inte gör saker i onödan,
kan ju vara annat än ext2/3/4.

Redigerat av frollic, 19 juli 2018 - 18:57.


#440

Postad 19 juli 2018 - 18:56

lappen71
  • lappen71
  • Veteran

  • 2 050 inlägg
  • 0

Det går halvbra såhär långt.

 

Installerat DSM på nya disken. Stoppat i gamla i externt chassi. Har dock inte lyckats komma åt den, då jag inte lyckas få någon enhetsbeteckning på volymen.

 

Det är ju inte så ofta jag håller på med sådant här, antar att jag gör någon klantig nybörjarmiss.attachicon.gifSkärmklipp.PNG

 

 

Du måste föra över innehållet från disken till backup disken när den sitter i NAS:en 



#441

Postad 19 juli 2018 - 22:08

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Du måste föra över innehållet från disken till backup disken när den sitter i NAS:en 

Okej, jag gör så nu, offrade min mest kompletta säkerhetskopia av musiksamlingen, för att kunna lösa det hela. Den låg på min största "extradisk", jag hoppas inte jag har otur nu och får diskhaveri under kopieringen, för då får jag gå tillbaks till lite äldre säkerhetskopior som inte är helt kompletta för att återställa musikbiblioteket, då är det många timmars arbete av rippning och organisering som går upp i rök. Mer "livsviktig" data har jag dock inte riskerat på detta sätt...

Så jag säkerhetskoperar väl drygt 2,5 tb i natt, så kör jag typ 1,5 tb imorgon, medan jag är på jobbet.

Blir många timmars väntan, sen ska det ju läggas över också...

Tur att jag av en tillfällighet har "modern" en dator med trådat nätverk hemma, som jag fixat åt mina föräldrar så jag slipper göra allt detta över wifi. Hastigheten tycks ligga kring 80-90 megabyte/sekund.

Antar att det blir lättast att bara köra den omvända proceduren, från dator och de externa usb-diskarna till NAS med den nya disken sedan.

Något mer jag bör tänka på, så jag inte gör det onödigt komplicerat, tar onödiga risker eller rent av gör fel?



#442

Postad 20 juli 2018 - 12:17

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Nu är det igång med "fyllning" av NAS från 3 backup-diskar, en med okej hastighet och två lite långsammare.

Jag gör vad som förr skulle anses vara tortyr för en PC, i alla fall "förr i tiden". Har tre processer igång samtidigt med flyttning av data till min NAS.

Jag antar att min NAS är byggd för detta och att det är helt okej att göra så. Fragmentartad disk förstod jag det som efter att ha läst Synologys kunskapsdatabas, är något jag inte ska behöva bekymra mig om?

Den halvbra hastigheten beror väl på att jag har anslutit två småslöa diskar och en okej till en halvbra lap-top och matar detta över LAN.

Bifogad fil  synspeed.PNG   125,36K   0 Antal nerladdningar



#443

Postad 20 juli 2018 - 14:23

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
skrivning är som oftast långsammare än läsning, kan vara så att du bottnar NASens skriv-prestanda...

Körde du någon form av RAID ? om inte tycker jag att CPU-användningen är oroande hög ...

Redigerat av frollic, 20 juli 2018 - 14:23.


#444

Postad 20 juli 2018 - 14:49

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

skrivning är som oftast långsammare än läsning, kan vara så att du bottnar NASens skriv-prestanda...Körde du någon form av RAID ? om inte tycker jag att CPU-användningen är oroande hög ...

Jag kör helt standard, har inte gjort några egna "smarta" val.
Så jag antar att det är som tidigare:RAID-typ:Synology Hybrid RAID (SHR) (Utan dataskydd).
Såg att CPU mest låg mellan 40-80% så det är lite av en ögonblicksbild som syns ovan. Såg dock att den vid ett tillfälle låg på 99%, precis när jag accessade det grafiska gränssnittet,
ytterligare någon gång gick det upp på drygt 90%.
Är det inte normalt då, om det skickas data från tre diskar över lan som ska hamna rätt på NAS-disk?
Jag har ju sett vid normal användning att CPU ligger på nära 0 typ hela tiden, sen kan den gå upp på kanske 60% två tre sekunder, men det är vid läsning.
Vad kan det få för konsekvenser, mer än tillfälligt sänkt prestanda?
Slitage är det väl inte tal om direkt, då detta sker under mycket begränsad tid?

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  cpu.PNG   443,42K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  lan.PNG   191,46K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  översikt.PNG   247,88K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av hampestampe, 20 juli 2018 - 15:27.


#445

Postad 22 juli 2018 - 11:47

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Jag läste som sagt på Synologys kunskapsdatabas att fragmentering av disk inte var något att bry sig om med filsystem ext3.
Hur kan det komma sig?
Jag förstår det även som att det inte finns verktyg för att defragmentera ext3. Jag funderar över om det var "optimalt" att göra som jag gjorde... Att köra 3 filöverföringsprocesser parallellt. Jag lotade på kunskapsdatabasen och bara körde på.
Jag har nu egentligen lite svårt att förstå, varför det inte gör något att disken är fragmenterad.

#446

Postad 23 juli 2018 - 11:15

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Jag läste som sagt på Synologys kunskapsdatabas att fragmentering av disk inte var något att bry sig om med filsystem ext3.
Hur kan det komma sig?
Jag förstår det även som att det inte finns verktyg för att defragmentera ext3. Jag funderar över om det var "optimalt" att göra som jag gjorde... Att köra 3 filöverföringsprocesser parallellt. Jag lotade på kunskapsdatabasen och bara körde på.
Jag har nu egentligen lite svårt att förstå, varför det inte gör något att disken är fragmenterad.

 

Jag skulle verkligen rekommendera att du kör med filsystem btrfs som är säkrare än ext4 (förutsatt att din hårdvara stödjer det och kan köra DSM 6.0 och nyare. Sen är det också en mycket stor fördel att köra på två diskar, både säkerhetsmässigt och hastighetsmässigt...det känns som du inte utnyttjar NASen fullt ut med bara en disk...



#447

Postad 23 juli 2018 - 12:49

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Jag skulle verkligen rekommendera att du kör med filsystem btrfs som är säkrare än ext4 (förutsatt att din hårdvara stödjer det och kan köra DSM 6.0 och nyare. Sen är det också en mycket stor fördel att köra på två diskar, både säkerhetsmässigt och hastighetsmässigt...det känns som du inte utnyttjar NASen fullt ut med bara en disk...

Okej.
Nej, jag utnyttjar nog knappast min NAS fullt ut.
Du menar att jag av prestandaskäl borde investera i en disk till och köra speglat på något sätt?
Det måste väl ändå vara säkrare att ha två eller tre säkerhetskopior som är offline som jag kan köra backup på regelbundet, än att ha "säkerhetskopia" på en spinnande disk som används regelbundet dagligen. Prestandamässigt finns det väl bra mycket mer avancerade lösningar än den jag kör. Det finns ju inga gränser för hur mycket man skulle kunna investera i nätverkslösningar/IT-system.
Måste ju alltid finna någon sorts balans i det hels utifrån användningsområde.
Jag vill ha så bra prestanda och driftsäkerhet som möjlig på ett enkelt och smidigt sätt som möjligt. Har svårt att känna behov och motivation till ytterligare investeringar just nu. Men om "jag verkligen borde" så är jag inte främmande för välmotiverade förslag.

Huvudsyftet med min NAS är att den stabilt ska kunna servera mina musikmediaspelare med de musikfiler som ligger på min NAS.
Sen utnyttjar jag även "vanlig" filagring som en ren bonus. Har cirka 150 gigabyte med bilder och liknande, som jag verkligen bryr mig om. (de filerna är säkerhetskopierade på ett flertal olika diskar)
Nu har jag min ett år gamla Segate Archiver på 8 terabyte, som jag planerar använda för regelbundna fullständiga säkerhetskopior, några gånger per år, vid behov.

Finns det någon smidig lösning för det till Synology eller? Så jag bara kan plugga i och få rubbet säkerhetskpierat utifrån vad som ändrats sedan senaste säkerhetskopian? Kanske till och med så man kan välja mellan senaste versionen eller äldre versioner av säkerhetskopia?

#448

Postad 24 juli 2018 - 11:14

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

  • 482 inlägg
  • 0

Okej.
Nej, jag utnyttjar nog knappast min NAS fullt ut.
Du menar att jag av prestandaskäl borde investera i en disk till och köra speglat på något sätt?
Det måste väl ändå vara säkrare att ha två eller tre säkerhetskopior som är offline som jag kan köra backup på regelbundet, än att ha "säkerhetskopia" på en spinnande disk som används regelbundet dagligen. Prestandamässigt finns det väl bra mycket mer avancerade lösningar än den jag kör. Det finns ju inga gränser för hur mycket man skulle kunna investera i nätverkslösningar/IT-system.
Måste ju alltid finna någon sorts balans i det hels utifrån användningsområde.
Jag vill ha så bra prestanda och driftsäkerhet som möjlig på ett enkelt och smidigt sätt som möjligt. Har svårt att känna behov och motivation till ytterligare investeringar just nu. Men om "jag verkligen borde" så är jag inte främmande för välmotiverade förslag.

Huvudsyftet med min NAS är att den stabilt ska kunna servera mina musikmediaspelare med de musikfiler som ligger på min NAS.
Sen utnyttjar jag även "vanlig" filagring som en ren bonus. Har cirka 150 gigabyte med bilder och liknande, som jag verkligen bryr mig om. (de filerna är säkerhetskopierade på ett flertal olika diskar)
Nu har jag min ett år gamla Segate Archiver på 8 terabyte, som jag planerar använda för regelbundna fullständiga säkerhetskopior, några gånger per år, vid behov.

Finns det någon smidig lösning för det till Synology eller? Så jag bara kan plugga i och få rubbet säkerhetskpierat utifrån vad som ändrats sedan senaste säkerhetskopian? Kanske till och med så man kan välja mellan senaste versionen eller äldre versioner av säkerhetskopia?

 

Syftet med en NAS är ju att öka säkerheten för dina data och även kanske öka hastighet och kapacitet, jämfört en enstaka hårddisk.

 

Om du tycker du har råd så är det absolut bäst att sätta in ytterligare en likadan hårddisk och köra btrfs som filsystem tillsammans med SHR. Sen kan du dessutom, för ytterligare säkerhet, göra manuella kopior offline (som du helst förvara på ett helt annat ställe, för att skydda mot brand/stöld etc).

 

Har du två diskar med ovanstående inställningar så får du "automatisk back-up" och skydd mot att en disk går sönder. Denna "back-up" är helt automatisk och up-to-date varje minut. Skulle disken gå sönder (eller vara på väg att gå sönder) så får du ett mail om detta (glöm ej att ställa in detta i DSM), sen ersätter du bara disken med en ny och väljer "reparera". Sen sköter NASen sig själv igen. I ditt fall med två likadana diskar så får du inget extra utrymme men lite bättre hastighet.

 

Så har du pengarna så bör du sätta in ytterligare en likadan HD...

 

(När det gäller att automatiskt flytta data från NAS till en extern HD så är det inte så vanligt, mest beroende på att de flesta NASarna rymmer mycket mer data än en enstaka HD. Tvärtom är ganska vanligt och där har Synology bra stöd men det finns säkert stöd för det du frågar om också, jag känner inte till det själv bara.)



#449

Postad 24 juli 2018 - 12:13

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Syftet med en NAS är ju att öka säkerheten för dina data och även kanske öka hastighet och kapacitet, jämfört en enstaka hårddisk.

 

 

 

Det kanske är Syftet för många som kör NAS.

 

Jag har inte riktigt den ambitionsnivån. Min NAS är som sagt enbart införskaffad för att servera min HiFi-rigg med musikfiler via min Auralic Aries streamer. Allt bortom detta är en god bonus.

Jag är ingen avancerad användare, men tycker det är lite kul att leka lite och nyttja lite spännande funktioner, mest för att lära mig lite mer. Jag har ett ganska begränsat behov av regelbunden säkerhetskopiering.

Jag kanske rippar 30-40 nya CD-skivor om året som jag lägger in som flac-filer på NAS:en.

Min NAS har blivit en naturlig plats att spara bilder på. Ett par tre gånger om året, efter semestrar och dylikt lägger jag därför över lite bilder, det är ofta då jag ibland ser över alla mina säkerhetskopior, framförallt av bilder.

Jag har utöver det ett musikarkiv sedan tidigare på knappt 3 terabyte (de högupplösta albumen tar en hel del plats). Jag har ett flertal diskar liggande på 500 mb till ett par tre terabyte, vilka jag nyttjar för säkerhetskopior.

Just för dagen har jag mina bilder säkerhetskopierade på rätt många ställen, så de är rätt safe, dock lite dåligt organiserat.

Vad gäller musiken har jag för närvarande 2 säkerhetskopior på hela samlingen utöver disken i NAS:en.

Utifrån mitt behov har jag lite svårt att förstå, varför jag skulle behöva bättre prestanda eller säkerhet.

Vad jag däremot slarvar med och borde ordna med och som du också påpekar, är att jag förvarar samtliga säkerhetskopior i mitt hus.

Visst jag kan slänga ut 2500:- på en disk till, har dock lite svårt att se nyttan med det, så det är inget jag känner mig redo för.

Hade jag inte haft en massa diskar liggande med massa offline-kopior eller om jag haft behov av regelbundna säkerhetskopior som aldrig får "klicka" hade det varit en annan sak.



#450

Postad 24 juli 2018 - 12:50

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Då hade du kunnat sätta disken i externt chassi och ansluta den via USB till din router ;)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.