Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Assassins Creed: Valhalla

76 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Assassin's Creed Valhalla (PS4) (PlayStation 4-spel) 7 6,71 (6) 182:-
Assassin's Creed Valhalla (Xbox One | Series X/S) (Xbox One & Series X/S-spel) 1 5,4 (4) 197:-
Assassin's Creed Valhalla (PC) (PC-spel) 1 7 (2) 110:-
Assassin's Creed Valhalla (PS5) (PlayStation 5-spel) 1 6,67 (5) 198:-

#1

Postad 09 november 2020 - 17:38

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Får oväntat bra betyg iaf synd man inte har grafikkort. https://nordic.ign.c...valhalla-review

Sägs va episkt buggigt men det är mer accepterat i dagens early access tider verkar det som när Unity blev fullständigt grillad :)



#2

Postad 09 november 2020 - 18:22

anders_avantasia
  • anders_avantasia
  • Lärjunge

  • 371 inlägg
  • 0
Jag tror jag cyklar förbi elgiganten o köper det imorgon. Kan ändå inte göra så mkt i coronatiderna och verkar dröja innan jag får min ps5a (heja webbis).

Kan skriva lite omdöme från ps4 pro då.

#3

Postad 09 november 2020 - 20:01

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0

Verkar va rätt så sopigt stridssystem, och ja, en hel del buggar å skräp.

 

https://www.youtube....3reR6uvI&t=905s

 

Skippar detta, då jag för tillfället är helt utbränd på AC, och överlag Ubisoft spel.



#4

Postad 09 november 2020 - 20:13

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
Verkar va bra stridssystem men man måste hitta alla skills tydligen. Ska suga till dess :)

Men känns rätt sjukt AC har blivit ett action rpg. Ska gå köra silent kills åtminstone.

#5

Postad 11 november 2020 - 08:25

anders_avantasia
  • anders_avantasia
  • Lärjunge

  • 371 inlägg
  • 0
Köpte det igår. Testat 2 h. Jag gillar miljöerna, har stridit för lite men ok än så länge. Storyn kommer man snabbt in i. Grafiken är fin på ps4pro.

Har fastnat mer i storyn på dessa 2 h än jag gjorde på hela ghost of tsushima. Däremot får man se mer in i valhalla sen, ac spelen brukar va lite för stora och man riskerar att tröttna till slut. Men bra start och inga buggar än.

Redigerat av anders_avantasia, 11 november 2020 - 08:25.


#6

Postad 11 november 2020 - 09:41

Daniel Haaf
  • Daniel Haaf
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Jag har kört några timmar med Valhalla (med Xbox Series X) och jag har väldigt svårt att komma in i spelet. Stridssystemet, den stora kartan, röstskådespeleriet och screen tearing förstör upplevelsen för mig. Jag funderar på att lägga spelet åt sidan och vänta in några uppdateringar innan jag tar mig an det hela igen.

 

Jag tyckte verkligen om Origins och Odyssey när jag spelade igenom dessa. De är långt mycket bättre än Valhalla så här långt. Med det sagt är det för tidigt för mig att döma ut Valhalla helt just nu, vill ta mig längre in i spelet först.



#7

Postad 11 november 2020 - 10:54

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

  • 2 748 inlägg
  • 0
Tydligen är det viktigt att ha en skärm som stödjer VRR då är enligt Digital Foundry spelet mer eller mindre ”flawless”.

#8

Postad 11 november 2020 - 11:03

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0

screen tearing förstör upplevelsen för mig. Jag funderar på att lägga spelet åt sidan och vänta in några uppdateringar innan jag tar mig an det hela igen.

Med Ubisoft spel, så ska man helst vänta i 3-6 månader.

Saknar tiden, när utvecklarna fanimej fick se till att ett spel va så buggfritt som möjligt, då dom inte kunde rädda situationen med en update.

 

Det finns folk som är skitbra på att finna buggar, för att speedrunna sig igenom spel osv.

Ubisoft borde anställa såna personer till att buggtesta. För de som sköter detta nu, verkar bara sova på jobbet :D


Tydligen är det viktigt att ha en skärm som stödjer VRR då är enligt Digital Foundry spelet mer eller mindre ”flawless”.

Gött, då klarar jag mig iaf.

 

Men tråkigt att de som inte har detta, kanske får leva med screen tearing denna generationen.

Vi minns ju hur horribelt detta var på 360 tiden :(

 

https://wccftech.com...e-refresh-rate/


Redigerat av Svante Skoog, 11 november 2020 - 11:12.


#9

Postad 11 november 2020 - 11:38

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

  • 2 748 inlägg
  • 0
Min skärm ska ju ha freesync så jag räknar med att det borde flyta bra hos mig med.

#10

Postad 13 november 2020 - 13:54

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0

Känns som att jämförelserna kommer att bli ganska så trista denna generationen :D

 

PS5 vs Series X:

https://youtu.be/5c2nkJLQxQo

 

Får se om det blir mer skillnad när dom riktiga next gen spelen släpps, eller om det fortsätter så här.


Redigerat av Svante Skoog, 13 november 2020 - 13:55.


#11

Postad 13 november 2020 - 14:34

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Tydligen är det viktigt att ha en skärm som stödjer VRR då är enligt Digital Foundry spelet mer eller mindre ”flawless”.

 

Ett annat sätt att säga: Ej stabilt på 60 fps?

 

Tydligen likadant på PC.



#12

Postad 13 november 2020 - 20:18

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Gisslandrama på Ubisoft Montreal nu...



#13

Postad 14 november 2020 - 00:28

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 1

Gisslandrama på Ubisoft Montreal nu...

 

Verkar vara en hoax...

 

https://nypost.com/2...utside-ubisoft/



#14

Postad 14 november 2020 - 12:45

Agaton
  • Agaton
  • Forumräv

  • 670 inlägg
  • 0

Jag kör spelet på Series X och som folk redan påpekat så är det grova problem med screen tearing. Det var länge sedan jag såg så allvarliga problem med detta. Man tycker ju att Series X borde kunna köra spelet i 60fps utan screen tearing nu när det är bekfräftat att spelet - likt PS5 utgåvan - är i dynamisk 4K och inte native 4K. Hade även problem med att cutscenes hackade som fasen i början av spelet men jag upplever inte såna problem nu när jag spelar.



#15

Postad 14 november 2020 - 12:54

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0

Får hoppas att Ubisoft patchar spelet.

Man ska ju inte vara tvungen att ha en TV med VRR för att slippa tearing.

 

Nån mer som har en TV med VRR, som kan bekräfta att tearingen försvinner?

 

Vad tycker ni annars om spelet?

En recensent jag brukar lita på, säger att det är det bästa spelet hittills i serien.

Men fortfarande lite skeptisk ;)



#16

Postad 14 november 2020 - 16:00

Turbo-Danne
  • Turbo-Danne
  • Forumräv

  • 716 inlägg
  • 1
Jag kör med VRR och jag märker inget konstigt. Sen vet jag nog inte vad jag ska kolla efter men tycker att allt flyter på bra och snyggt.

#17

Postad 15 november 2020 - 22:09

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

  • 3 103 inlägg
  • 0

Skill Up's recension

https://www.youtube....h?v=0HPNCA_XoBg

 

Skippar nog Valhalla och kör Odyssey istället.



#18

Postad 18 november 2020 - 17:31

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0

Digital Foundry: Series S vs X vs PS5

 

Trots samma upplösning och grafiska inställningar, så har Series X betydligt sämre framerate än PS5:an.

 

https://youtu.be/rzaSrS1fsvc



#19

Postad 18 november 2020 - 18:15

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

  • 2 748 inlägg
  • 0

Digital Foundry: Series S vs X vs PS5

Trots samma upplösning och grafiska inställningar, så har Series X betydligt sämre framerate än PS5:an.

https://youtu.be/rzaSrS1fsvc


Ganska usel reklam för Series X iaf som då ska vara den starkare konsolen. Man kan ju undra vad problemet verkar vara?

#20

Postad 18 november 2020 - 18:19

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Ganska usel reklam för Series X iaf som då ska vara den starkare konsolen. Man kan ju undra vad problemet verkar vara?

Vad jag läste på Era fick utvecklarna utvecklingskit senare från MS. Läste inte mer ingående än så men kanske kan vara därför.



#21

Postad 18 november 2020 - 18:45

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
Har PS5 fixat SAM månntro?

#22

Postad 18 november 2020 - 18:47

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Ganska usel reklam för Series X iaf som då ska vara den starkare konsolen. Man kan ju undra vad problemet verkar vara?

Kan inte vara mkt annat än ofärdigt SDK/API.

Det är ju lätt pinsamt att den titel de valde att lyfta fram (i brist på annat) snurrar sämre på "the most powerful console" ijmf med konkurrenten.

Men det lär ju ordna sig allt eftersom. Men nu förstår man varför MS knappt visade några spel körandes på X innan launch...De låg/ligger helt enkelt efter i schemat.

#23

Postad 18 november 2020 - 19:54

Agaton
  • Agaton
  • Forumräv

  • 670 inlägg
  • 0

Nu har jag kört spelet i typ 10 timmar på Series X.och min känsla hela tiden har varit att grafiken är något sämre på detta spel än på förra spelet (Assassin´s Creed: Odyssey). Jag upplever att grafiken är lite suddigare och lite grötigare. Speciellt vegetation tycker jag flimmrar mer än jag minns att Odyssey gjorde på min Xbox One X. Nu slutligen drog jag igång Odyssey på min Series X och det är faktiskt mycket skarpare och lugnare bild på det spelet. Faktiskt så kändes grafiken knivskarp med extremt lite aliasing jämfört med Valhalla. Men det stämmer ju säkert eftersom Valhalla verkar oftast ligga på runt 1440p medan känslan jag får är att Odyssey på Series X verkar ligga på 4K mestadels. Det ser verkligen sjukt bra ut! Jag önskar dom hade haft ett 4K/30fps läge på Valhalla så hade man fått skarpare grafik samt säkert sluppit den extrema screen tearing som spelet har. 



#24

Postad 19 november 2020 - 11:21

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

  • 2 748 inlägg
  • 0

Vad jag läste på Era fick utvecklarna utvecklingskit senare från MS. Läste inte mer ingående än så men kanske kan vara därför.


Såg precis en video där det pratades om samma sak. Tydligen har MS varit väldigt sena med riktiga devkits och utvecklare har fått använda ”a desktop pc spec target”.
Det gick väl även rätt tidiga rykten ang att PS5 devkits var mycket kraftfullare än SX så det kan mycket väl stämma. Kan ju också vara damage control från div håll?

#25

Postad 19 november 2020 - 11:40

appel_
  • appel_
  • Forumräv

  • 501 inlägg
  • 0

Såg precis en video där det pratades om samma sak. Tydligen har MS varit väldigt sena med riktiga devkits och utvecklare har fått använda ”a desktop pc spec target”.
Det gick väl även rätt tidiga rykten ang att PS5 devkits var mycket kraftfullare än SX så det kan mycket väl stämma. Kan ju också vara damage control från div håll?

 

Väldigt mycket fanboys som gissar hit och dit just nu beroende på vilken konsol de drömmer om på nätterna. Enda vi vet är typ att det är prestanda problem på Series S|X. 

 

Sen får vi hoppas att Ubisoft och MS löser vad det nu är som ställer till det. 



#26

Postad 19 november 2020 - 12:20

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 1

Såg precis en video där det pratades om samma sak. Tydligen har MS varit väldigt sena med riktiga devkits och utvecklare har fått använda ”a desktop pc spec target”.
Det gick väl även rätt tidiga rykten ang att PS5 devkits var mycket kraftfullare än SX så det kan mycket väl stämma. Kan ju också vara damage control från div håll?

Juni: Sony visar PS5 footage. 

Juli: Microsoft visar PC footage.

 

Tror vi har en hint där. Insert Tools meme here.


Redigerat av pacman, 19 november 2020 - 12:43.


#27

Postad 19 november 2020 - 12:54

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0

Ja och Halo Infinite rullade väl också på PC, om jag inte minns fel?



#28

Postad 19 november 2020 - 16:15

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Väldigt mycket fanboys som gissar hit och dit just nu beroende på vilken konsol de drömmer om på nätterna.

Den källa jag hade var dock från en insider. Känns dessutom rimligt, Xbox ska teoretiskt inte prestera sämre på det området så det måste finnas en förklaring.

 

Ja och Halo Infinite rullade väl också på PC, om jag inte minns fel?

 

 

Det var på N64 ju.



#29

Postad 19 november 2020 - 17:31

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0

Det var på N64 ju.

Just det ja :P

 

https://www.youtube....h?v=qZpQoeHobFQ



#30

Postad 19 november 2020 - 17:33

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 2

Just det ja :P

https://www.youtube....h?v=qZpQoeHobFQ

Grymt med ny Halo trailer, förseningen börjar ge resultat.

Redigerat av pacman, 19 november 2020 - 17:34.


#31

Postad 21 november 2020 - 10:58

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Skaffade PC-versionen igår.

 

Det ser helt okej ut på "very high". Vattnet är mycket snyggare än i äldre AC, med detaljerade "3D-vågor" även på långt avstånd. Annars är grafiken ungefär som Odyssey, fast med lite bättre gräs osv. Ibland är det fulare med. Tessellation som ändrar sig när man kommer nära finns också, precis som på PS5/XSX.

 

Kamera-buggen i cutscenes på Series X finns även i PC-versionen. Även om fpsen ligger på 70-75 (med Gsync dvs borde vara helt felfritt) så hackar det när kameran rör sig.

 

Med very high preset, och volumetric clouds justerat till medium (som i Odyssey) ligger fpsen på 60-70 för det mesta, men det dippar ner till 55 som lägst, dvs knappast bra optimerat. I benchmarken är det dock min gamla i7 6700K som begränsar, så det blir säkert bättre med 5900X (Gigabyte RTX 2080 Gaming OC).

 

AA fungerar inte som i Odyssey längre, dvs upplösningen sänks inte på medium/low.

 

Inga extrema buggar än, men vargarna verkar vara programmerade av en praoelev. De springer i luften och genom berg, och ramlar 100m utan att ta skada osv.


Redigerat av Ageve, 21 november 2020 - 11:18.


#32

Postad 21 november 2020 - 13:22

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0

Ännu en analys, som täcker alla konsollerna.

Verkar som att PS5:an även har nån extra grafisk effekt, jämfört med Series X.

 

https://youtu.be/teLDJ_q6Cvs



#33

Postad 21 november 2020 - 14:46

Agaton
  • Agaton
  • Forumräv

  • 670 inlägg
  • 0

Jag får nog vänta in recensioner framöver på tredjepartstitlar, framförallt från Ubisoft. Hade verkligen inte räknat med att PS5 versionen skulle vara den bättre på detta spel (Jag köpte Series X versionen). Spelet skriker hursomhelst inte nextgen då jag absolut hade räknat med minst samma grafisk kvalitet som på föregångarna fast i 60fps. Detta är inte fallet då jag t o m upplevde föregångarna (Origins och Odyssey) som mer grafiskt imponerande på min Xbox One X. Ännu större skillnad blir det när jag kör föregångarna på Series X, då jag starkt misstänker att deras dynamiska 4K upplösning nu ofta ligger på native 4K. 



#34

Postad 21 november 2020 - 14:56

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0

Ja, jag hade först tänkt att skaffa alla tredje parts spel till Series X, och bara exklusiva till PS5:an.

Men nu får man verkligen hålla koll på analyserna först.

Ska bli intressant att se hur skillnaden blir på Cyberpunk 2077, speciellt när nextgen patchen kommer.



#35

Postad 22 november 2020 - 18:59

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 1

Har spelat 11 timmar nu, och det är mycket roligare nu när man kan uppgradera ordentligt, och har fått lite abilities osv. Var väldigt segt i början (i Norge).

 

Lite ironiskt att scenen som DF visar, där XSX sjunker till 52fps, sjönk till exakt 52fps på min burk... Man kan undra om det skiljer något alls bortsett från inställningar osv mellan PC- och Xboxversionen. Samma buggar och dippar i prestanda iaf.

 

Fast annars ligger det ju över 60 för det mesta, så inget stort problem. England verkar vara mindre krävande med, ofta över 70fps på "very high".

 

edit: Intressant jämförelse här (gamla och nya konsoler):

https://www.youtube....eature=youtu.be

 

Jämförde lite med "scenen" vid 10:25.

 

PS5 (och XSX) ser ut att köra inställningar motsvarande high på PC. Tog några screenshots med olika inställningar. Svårt att jämföra med komprimerad Youtube-bild (4K-läge), och ljussättning/ skuggor ändrar sig i spelet med dagstid, moln osv, men ändå.

 

PS5:

Bifogad fil  ps5_1.png   216,73K   0 Antal nerladdningar

 

PC high:

Bifogad fil  pc_1.png   273,86K   0 Antal nerladdningar

 

PS5:

Bifogad fil  ps5_3.png   137,44K   0 Antal nerladdningar

 

PC high (olika tid på dagen dvs lite olika skuggor men samma upplösning):

Bifogad fil  pc_3.png   136,44K   0 Antal nerladdningar

 

PC ultra (mycket bättre skuggor):

Bifogad fil  pc_1_ultra.png   135,04K   0 Antal nerladdningar

 

PC medium (klart sämre än PS5):

Bifogad fil  pc_3_medium.png   131,71K   0 Antal nerladdningar

 

PS5:

Bifogad fil  ps5_2.png   103,94K   0 Antal nerladdningar

 

PC high (annan tid på dagen dvs inte samma skuggor, men samma LOD osv):

Bifogad fil  pc_2.png   119,89K   0 Antal nerladdningar

 

PC medium (staket och flera träd saknas, suddigare texturer osv):

Bifogad fil  pc_2_medium.png   122,3K   0 Antal nerladdningar

 

PC ultra:

Bifogad fil  pc_2_ultra.png   117,19K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Ageve, 22 november 2020 - 23:01.


#36

Postad 30 november 2020 - 20:03

Agaton
  • Agaton
  • Forumräv

  • 670 inlägg
  • 0

Efter senaste patchen till spelet kan man ju äntligen välja att spela i 30fps. Jag valde detta och nu är det bra mycket bättre grafik, mycket skarpare och texturer upplevs inte som lika suddiga. Likaså är det mycket mindre flimmer i grafiken på t ex vegetation och ofta ser det riktigt bra ut nu. Dock tycker man ju att en monstermaskin som series X borde klara av denna grafik i 60fps, men icke. Nu ska väl även 60fps läget se ännu sämre ut för att förhindra att bilduppdateringen går ner för mycket och screen tearing uppstår. Kommer 100% fortsätta spela i 30fps då 60fps läget alltför ofta ser ut som - rent ut sagt - skit. 60fps läget är betydligt fulare än valfri grafisk topptitel från förra generationen och jag fattar inte hur det kan vara så.



#37

Postad 30 november 2020 - 20:59

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

60fps läget är betydligt fulare än valfri grafisk topptitel från förra generationen och jag fattar inte hur det kan vara så.

Valhalla är ju också ett spel från förra generationen. Att det finns på Series X och PS5 är likvärdigt med valfritt spel från förra gen som spelas på en starkare PC än PS4/XB1.

 

Sen 60 fps och open world på det.



#38

Postad 02 december 2020 - 18:54

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Valhalla är ju också ett spel från förra generationen. Att det finns på Series X och PS5 är likvärdigt med valfritt spel från förra gen som spelas på en starkare PC än PS4/XB1.

 

Sen 60 fps och open world på det.

 

 

Nja, crossgen snarare. Det presterar ju inte jättebra på de gamla konsolerna direkt.

 

Har testat lite olika upplösningar och scaling på PC, och spelet är väldigt beroende av GPU-bandbredd. Inte konstigt att det har problem på XSX.

 

Dock tycker man ju att en monstermaskin som series X borde klara av denna grafik i 60fps, men icke. Nu ska väl även 60fps läget se ännu sämre ut för att förhindra att bilduppdateringen går ner för mycket och screen tearing uppstår.

 

Ja, XSX borde prestera bättre. Men jag kör med Gigabyte 2080 Gaming OC. 1440p rullar på i över 60fps för det mesta på high, men det är inga stora marginaler i städer/byar osv.

 

3440x1440 ultrawide ger 60 för det mesta men dippar ner mot 50 och i enstaka fall 47-48.

 

Sänker man ända ner till vad XSX kör som lägst nu (1188p dvs 80% scaling från 1440p). så går det sällan under 75 fps. Men det blir väldigt suddigt som du nämner.

 

Dåligt optimerat spel helt enkelt. PC-versionen av Horizon Zero Dawn är mindre krävande på "ultimate quality" efter senaste patchen, än vad Valhalla är på high, och ser överlag bättre ut. Ibland mycket bättre.

 

edit: 5 år gammal i7 ovan, men det verkar inte påverka så mycket. Det är GPU-bandbredd som spelet äter till frukost.


Redigerat av Ageve, 02 december 2020 - 19:05.


#39

Postad 02 december 2020 - 20:05

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Nja, crossgen snarare. Det presterar ju inte jättebra på de gamla konsolerna direkt.

Var väl rätt många spel som inte gjorde det innan de nya konsolerna släpptes.

 

Men crossgen och lastgen är samma sak i det stora hela, de utvecklas med de gamla konsolerna i åtanke. Det vore konstigare om ett AAA-nextgenspel (som inte släpps till de gamla konsolerna) såg sämre ut än valfri topptitel från förra generationen.



#40

Postad 02 december 2020 - 21:42

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

och spelet är väldigt beroende av GPU-bandbredd. Inte konstigt att det har problem på XSX.


Vad menar du?

#41

Postad 03 december 2020 - 09:37

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Vad menar du?

 

Frameraten minskar snabbt med ökat antal pixlar. Mer än den borde egentligen, så det är ju nåt med hur spelmotorn fungerar, eller inte fungerar.

 

 

Inte ens 3090 kan hålla 4K60 stabilt på ultra, men 1440p60 fungerar med 2080.



#42

Postad 03 december 2020 - 12:35

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
6800xt fixar det dock med lägre bandbredd?

#43

Postad 03 december 2020 - 12:54

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

6800xt fixar det dock med lägre bandbredd?

 

Ovanligt bra förutsättningar för Infinity Cache i just den spelmotorn kanske? Bara gissar...


Redigerat av Ageve, 03 december 2020 - 12:56.


#44

Postad 03 december 2020 - 14:35

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Frameraten minskar snabbt med ökat antal pixlar. Mer än den borde egentligen, så det är ju nåt med hur spelmotorn fungerar, eller inte fungerar.

Jo men jag tänker på att PS5 har än lägre bandbredd än XSX.

 

Glömde: Tumme upp för genomgången ovan


Redigerat av pacman, 03 december 2020 - 14:37.


#45

Postad 03 december 2020 - 22:07

Turbo-Danne
  • Turbo-Danne
  • Forumräv

  • 716 inlägg
  • 0
Nån mer som tycker att HDR ser lite blek ut eller inbillar jag mig. Vad kör ni för inställningar på XSX? Game mode eller inte på Samsung ni som har det?

#46

Postad 05 december 2020 - 21:16

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
DF: PS5 i nivå med 2080S i Valhalla.
https://youtu.be/m9LgfTr517c

Nu är det ju bara det att 5700XT (9.6 RDNA1 TFlops) oxå är i nivå med 2080S så det är ju väldigt väntat.

Redigerat av pacman, 05 december 2020 - 21:16.


#47

Postad 05 december 2020 - 23:31

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Japp, ungefär som 2080, vilket är väntat i ett AMD-optimerat spel. Se bara hur det presterar med 6800XT med SAM. Om alla spel hade varit så bra med det kortet hade jag köpt det direkt (om det hade gått).

 

Mer lustigt är då den dåliga prestandan på XSX och PC (förutom med RDNA ironiskt nog).

 

Den intro-scenen de använder säger väl det mesta om spelet iofs. Så extremt dålig grafik sett till prestandan oavsett plattform. Karaktären som kläms mellan båten och bryggan påminner om 3Dmark för 20 år sedan. ;)

 

Ultra här iofs, men 5700XT är nära 60 iaf.

Bifogad fil  performance-2560-1440.png   52,96K   1 Antal nerladdningar

 

1440p som är motsvarande då:

Bifogad fil  untitled-4.png   22,05K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Ageve, 05 december 2020 - 23:44.


#48

Postad 06 december 2020 - 07:19

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Ja, varierar en del beroende på test. Hade Techspots väldigt röda siffror (utan SAM) framför mig då jag skrev inlägget.
https://static.techs...h/1440p-ACV.png

De borde skrapat fram ett bra tredjeparts 5700XT. Folk fattar inte detaljerna i det Alex säger och vips så regnar det "PS5 är snabbare än 2080S" eller "punching above its weight" kackel över hela internet...

Redigerat av pacman, 06 december 2020 - 07:23.


#49

Postad 06 december 2020 - 14:08

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

De borde skrapat fram ett bra tredjeparts 5700XT. Folk fattar inte detaljerna i det Alex säger och vips så regnar det "PS5 är snabbare än 2080S" eller "punching above its weight" kackel över hela internet...

 

Det finns PS-fans som på allvar tror att 5% av GPUn i PS5 utnyttjas, och att den kommer att klå 3090 inom kort. Konsolhype när den är som bäst. ;)



#50

Postad 06 december 2020 - 17:56

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Ja, par for the course. Finns väl de som fortfarande letar efter andra lagret i One SOC:en kan jag tro. :)

Men iaf, 5700XT nånstans plus lite RT. Bättre än vad man vågade hoppas i början när spekulationerna tog fart, då var siktet mer på 5700. Och sen hoppas man SX tar sig i kragen och levererar iaf 10% på det.

Ljus framtid.


Redigerat av pacman, 07 december 2020 - 09:55.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.