Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Akustikbehandling av Biorummet

177 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 13 juli 2015 - 10:31

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 534 inlĂ€gg
  • 0
Delade isoleringen pÄ mitten och sen diagonalt
Bifogad fil  image.jpg   127,52K   1 Antal nerladdningar
Första skivan pÄ plats
Bifogad fil  image.jpg   79,5K   0 Antal nerladdningar
Ena fylld
Bifogad fil  image.jpg   79,48K   0 Antal nerladdningar
BĂ„da fyllda
Bifogad fil  image.jpg   123,47K   0 Antal nerladdningar
FĂ€rdig
Bifogad fil  image.jpg   61,2K   0 Antal nerladdningar

#52

Postad 13 juli 2015 - 12:28

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlĂ€gg
  • 0
Vad har du köpt tyget?

#53

Postad 13 juli 2015 - 12:37

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 534 inlĂ€gg
  • 0

Vad har du köpt tyget?

Just till den hÀr hörnabsorbenten Àr det ett gÀng gamla gardiner som fÄtt sÀtta livet till.
I övrigt har jag köpt Ikeas billigaste tyg Ditte 19kr/m
Bifogad fil  image.jpg   144,85K   0 Antal nerladdningar

#54

Postad 13 juli 2015 - 18:36

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 534 inlĂ€gg
  • 0
Burit in dom pÄ plats

NĂ€rbild vid elutaget
Bifogad fil  image.jpg   171,89K   0 Antal nerladdningar
Riktigt dÄlig bild igen
Bifogad fil  image.jpg   122,92K   0 Antal nerladdningar
BÄda pÄ varandra
Bifogad fil  image.jpg   104,04K   0 Antal nerladdningar
Blev ganska bra men ska nog mÄla pÄ virket en svÀng till

#55

Postad 19 juli 2015 - 12:11

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 534 inlĂ€gg
  • 0
Absorbent pÄ höger vÀgg.
Övre och undre del.
Bifogad fil  image.jpg   273,12K   0 Antal nerladdningar
Ihopbyggda.
Bifogad fil  image.jpg   206,28K   0 Antal nerladdningar
Benen Àr lite olika lÄnga pÄ grund av att ett ska stÄ pÄ subben och ett ner pÄ marken.
Bifogad fil  image.jpg   133,01K   0 Antal nerladdningar

#56

Postad 19 juli 2015 - 13:02

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 534 inlĂ€gg
  • 0
PĂ„ med lite tyg
Bifogad fil  image.jpg   90,44K   0 Antal nerladdningar
Fylld med stenull
Bifogad fil  image.jpg   115,91K   0 Antal nerladdningar
PÄ plats höger fram
Bifogad fil  image.jpg   131,93K   0 Antal nerladdningar

#57

Postad 25 juli 2015 - 12:03

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 534 inlĂ€gg
  • 0
Utefter vÀggarna ska det stÄ vinklade spaltabsorbenter, dom första tre blir fullstora dvs 2m höga.

SÄgade ut ett gÀng topp/botten
Bifogad fil  image.jpg   196,72K   0 Antal nerladdningar
NÀr jag byggde absorbenterna med spalt till framvÀggen insÄg jag hur osmidigt det var att mÄla dom nÀr dom var ihopbyggda, sÄ den hÀr gÄngen mÄlar jag spalten först.
Bifogad fil  image.jpg   120,51K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  image.jpg   126,46K   0 Antal nerladdningar

#58

Postad 25 juli 2015 - 12:24

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 534 inlĂ€gg
  • 0
Skruvade ihop ramen
Bifogad fil  image.jpg   191,73K   0 Antal nerladdningar
Sen stÀllde jag upp dom brevid varan för att testa hur dom kommer sticka ut, dÄ upptÀckte jag att om man tittar pÄ sida 7 i PDF filen, dvs den med dom vinklade absorbenterna sÄ stÀmmer inte byggbeskrivningen överens med ritningen och sjÀlvklart byggde jag fel. Skillnaden Àr att vinkeln som ska gÄ 90 grader ut frÄn vÀggen blir lite sned om man sÀtter panelen frÄn fel hÄll, kanske inte gör nÄgot men jag Àndrade iaf.
Bifogad fil  image.jpg   169,56K   0 Antal nerladdningar
Monterade spalten
Bifogad fil  image.jpg   281,17K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  image.jpg   276,32K   0 Antal nerladdningar
Utsticket sÄgade jag av med en sticksÄg och sen mÄlade jag pÄ dom en sista gÄng.
Bifogad fil  image.jpg   328,82K   0 Antal nerladdningar
InstÀllda i garaget för torkning.
Bifogad fil  image.jpg   141,13K   0 Antal nerladdningar

#59

Postad 28 juli 2015 - 11:46

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 534 inlĂ€gg
  • 0
Började med att klippa till tygstycken och dÄ absorbenten Àr 66cm i bredd och tyget Àr 140cm sÄ delar jag den bara pÄ mitten sÄ rÀcker varje löpmeter tyg till dubbelt sÄ mycket.
Valde rött tyg bakom spalten tror det kan bli snyggt
Bifogad fil  image.jpg   188,88K   0 Antal nerladdningar
Efter jag fÀst tyget satte jag en extra bit lÀkt för att stabilisera den lÄnga lÀkten och fÄ dom rakare
Bifogad fil  image.jpg   149,58K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  image.jpg   137,9K   0 Antal nerladdningar
Samma sak med tyget till baksidan, 2m bitar som jag sen delade pÄ mitten.
Bifogad fil  image.jpg   189,22K   0 Antal nerladdningar
Stenullen delade jag pÄ lÀngden sÄ den blev 195mm till ingenting i andra Àndan, sÄ dom blev lite som en kil i formen, var svÄrt att skÀra till dom exakta men det duger
Bifogad fil  image.jpg   168,62K   0 Antal nerladdningar
Sen fyllde jag upp dom och hÀftade dit tyget pÄ baksidan
Bifogad fil  image.jpg   195,44K   0 Antal nerladdningar

#60

Postad 28 juli 2015 - 14:06

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 534 inlĂ€gg
  • 0
Första uppstÀlld och klar
Bifogad fil  image.jpg   170,23K   0 Antal nerladdningar
Andra under konstruktion
Bifogad fil  image.jpg   198,27K   0 Antal nerladdningar
Och alla tre klara
Bifogad fil  image.jpg   161,57K   0 Antal nerladdningar

#61

Postad 18 augusti 2015 - 16:25

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 534 inlĂ€gg
  • 0
LÀnge sen jag skrev lite hÀr nu...
Bar ner absorbenterna i bion för att stĂ€lla dom pĂ„ plats och inser att jag förbisett ett eluttag och spjĂ€llarmen till skorstenen đŸ˜«
Tog tag i att modifiera ena absorbenten innan jag tog semester 😎

Började med absorbenten pÄ vÀnster sida dÀr spjÀllarmen sticker ut
Bifogad fil  image.jpg   172,27K   0 Antal nerladdningar
Fick riva loss tyget och ta bort isoleringen, sen sÄgade jag av lÀkten uppe i högra hörnet och byggde en ram pÄ fram och baksidan
Bifogad fil  image.jpg   175,35K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  image.jpg   185,7K   0 Antal nerladdningar
Sen satte jag svart tyg som en tunnel rakt igenom absorbenten och fÀste dom i ramarna, bÀttrade Àven pÄ med lite ny fÀrg
Bifogad fil  image.jpg   145,46K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  image.jpg   117,83K   0 Antal nerladdningar
Helbild medans den torkar
Bifogad fil  image.jpg   171,24K   0 Antal nerladdningar
Tillbaka med isoleringen och pÄ med tyget igen
Bifogad fil  image.jpg   221,72K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  image.jpg   251,99K   0 Antal nerladdningar
Tillbaka till bion och se om det blev bra... Och se pĂ„ 😈 det blev faktiskt helt ok tycker jag đŸ‘đŸ»đŸ˜Š
Bifogad fil  image.jpg   90,78K   0 Antal nerladdningar

#62

Postad 20 augusti 2015 - 16:44

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 534 inlĂ€gg
  • 0
HÀr Àr eluttaget som jag inte tÀnkt pÄ
Bifogad fil  image.jpg   142,72K   0 Antal nerladdningar
Samma hÀr, bort med tyg, bort med isolering, kapa lÀkt och bygga ram pÄ framsidan
Bifogad fil  image.jpg   164,6K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  image.jpg   180,39K   0 Antal nerladdningar
HÀftade tillbaka det röda tyget
Bifogad fil  image.jpg   176,66K   0 Antal nerladdningar
Bygga ram pÄ baksidan
Bifogad fil  image.jpg   129K   0 Antal nerladdningar
Klippte bort det röda, hÀfta dit en svart tygtunnel och tillbaka med isoleringen
Bifogad fil  image.jpg   186,51K   0 Antal nerladdningar
HĂ€ftade tillbaka den svarta baksidan
Bifogad fil  image.jpg   112,81K   0 Antal nerladdningar
UppstÀlld för att bÀttra pÄ med svart fÀrg dÀr det behövdes
Bifogad fil  image.jpg   184,47K   0 Antal nerladdningar
Och sĂ„ har jag ett litet hĂ„l till eluttaget ocksĂ„ đŸ˜ŠđŸ‘đŸ»
Bifogad fil  image.jpg   104,87K   0 Antal nerladdningar

#63

Postad 20 augusti 2015 - 17:28

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlĂ€gg
  • 0

Snart vill vi nog se helheltsbilder.



#64

Postad 20 augusti 2015 - 20:50

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 534 inlĂ€gg
  • 0

Snart vill vi nog se helheltsbilder.

Absolut, det kan vi fixa 😉

VÀnster fram, en tubetrap uppe pÄ suben, sen den stora hörnabsorbenten (kommer en mindre sen) och sen den vinklade spaltabsorbenten
Bifogad fil  image.jpg   127,55K   0 Antal nerladdningar
Höger fram, tubetrap pÄ sub, bredbandsabsorbent sÄ stort det gick mellan element och fönster (800x1000mm) sen dom tvÄ vinklade spaltabsorbenterna
Bifogad fil  image.jpg   122,36K   0 Antal nerladdningar
VÀnster bak, dÀr ska jag bygga en vinklad spaltabsorbent uppe pÄ kanten pÄ öppna spisen ca en meter hög, i hörnet vid andra Ànden av utsticket pÄ öppna spisen ska en mindre hörnabsorben med panel pÄ stÄ (40x40 och 180 hög) och sen innan dörren (ska mÄla dörren svart) en till vinklad spaltabsorbent stÄ ca 160 hög
(Ska ta en bÀttre bild pÄ vad jag menar)
Bifogad fil  image.jpg   109,98K   0 Antal nerladdningar
Höger bak ska jag bygga tvÄ vinklade spaltabsorbenter mellan element och fönster. Kommer Àven att göra nÄgonting i utrymmet under trappan dvs under dom röda absorbenterna bakom elektroniken
(Blir en bÀttre bild Àven hÀr)
Bifogad fil  image.jpg   133,12K   0 Antal nerladdningar

#65

Postad 21 augusti 2015 - 11:28

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlĂ€gg
  • 0
Ser bra ut, kan tÀnka mig att det Àr mysig akustik dÀr inne.

Sitter sjÀlv och funderar pÄ hur jag ska behandla min bakvÀgg. Rekommenderar du diffusering? Har idag endast ett draperi i scenmolton som tÀcker en dörr bak. I övrigt har jag dÀmpat hela rummet med akustikplattor, men har lÀmna bakvÀggen odÀmpad Àn sÄ lÀnge.

#66

Postad 21 augusti 2015 - 12:00

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 196 inlĂ€gg
  • 0

Sitter sjÀlv och funderar pÄ hur jag ska behandla min bakvÀgg.

 

Basabsorbenter, basabsorbenter och mer basabsorbenter :)



#67

Postad 21 augusti 2015 - 22:06

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlĂ€gg
  • 0

Basabsorbenter, basabsorbenter och mer basabsorbenter :)

... med lite diffusering pÄ ytan :)



#68

Postad 22 augusti 2015 - 07:19

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlĂ€gg
  • 0

Basabsorbenter, basabsorbenter och mer basabsorbenter :)

 

Jag har tĂ€nkt bygga basabsorbenter i hörnen, men hur skulle man göra en basabsorbent pĂ„ en bakvĂ€gg? 



#69

Postad 22 augusti 2015 - 09:23

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 534 inlĂ€gg
  • 0
Jag tycker absolut att man kan diffusera bakvÀggen, förutsatt att man inte har soffan/sittplatsen direkt mot bakvÀggen dÄ man behöver lite avstÄnd för att diffuseringen ska fungera (ljudvÄgorna mÄste hinna sprida sig lite lixom). Kan Àven funka med att absorbera bakvÀggen, beror sÄ mycket pÄ vad som mer Àr gjort med rummet. Skulle jag ha möjlighet att Àndra i mitt rum nu sÄ skulle jag vilja prova att köra abfuser pÄ bakvÀggen, Typ BAD paneler eller dylikt som bÄde absorberar och diffuserar.

Din plan pÄ att bygga absorbenter i hörn Àr Ànnu mer givande för akustiken Àn att tÀnka pÄ bakvÀggen, men sluta inte dÀr, om du har möjlighet sÄ kör "hörnen" vÀgg/tak oxÄ!!

Jag har tÀnkt bygga basabsorbenter i hörnen, men hur skulle man göra en basabsorbent pÄ en bakvÀgg?

Du skulle ju kunna bygga absorbenter (djupa bredbands eller avstÀmda helmholtz) till den nedre delen av vÀggen och bygga diffusers pÄ den övre delen.

#70

Postad 22 augusti 2015 - 11:40

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 196 inlĂ€gg
  • 0

Jag har tĂ€nkt bygga basabsorbenter i hörnen, men hur skulle man göra en basabsorbent pĂ„ en bakvĂ€gg? 

 

Jag rÀknade iofs hörnen till bakvÀggen. Men om man inte har nÄgot annat i vÀgen (som mina fönster) och har utrymmet för det sÄ Àr det ju bara att fortsÀtta med hela vÀggen och helt eliminera reflexerna dÀrifrÄn.

 

Jag har lĂ€nkat till detta bygget tidigare: https://www.gearslut...nts-inside.html



#71

Postad 22 augusti 2015 - 12:48

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 534 inlĂ€gg
  • 0

Jag rÀknade iofs hörnen till bakvÀggen. Men om man inte har nÄgot annat i vÀgen (som mina fönster) och har utrymmet för det sÄ Àr det ju bara att fortsÀtta med hela vÀggen och helt eliminera reflexerna dÀrifrÄn.
 
Jag har lĂ€nkat till detta bygget tidigare: https://www.gearslut...nts-inside.html


JÀklar en sÄn dÀr absorbentvÀgg skulle jag lÀtt bygga om jag hade plats... Undrar hur mycket det kan ge om jag fyller i princip hela utrymmet under trappan??

#72

Postad 23 augusti 2015 - 07:19

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlĂ€gg
  • 0

I hembiovÀrlden börjar man bygga basabsorbenter före allt annat. De kommer ta mest plats och behöver planeras först. SÄ rÄdet att ha mÄnga och mycket basabsorbenter Àr ett bra rÄd. Det Àr klart, eldragning kommer ju före. Men ni förstÄr vad jag menar.. he he.



#73

Postad 23 augusti 2015 - 08:32

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlĂ€gg
  • 0

Jag rÀknade iofs hörnen till bakvÀggen. Men om man inte har nÄgot annat i vÀgen (som mina fönster) och har utrymmet för det sÄ Àr det ju bara att fortsÀtta med hela vÀggen och helt eliminera reflexerna dÀrifrÄn.

 

Jag har lĂ€nkat till detta bygget tidigare: https://www.gearslut...nts-inside.html

 

Det dĂ€r bygget har jag kollat pĂ„... men jag har inte alls sĂ„ mycket plats kvar bak i rummet. Jag har en dörr som man mĂ„ste kunna gĂ„ igenom pĂ„ den vĂ€ggen sĂ„ jag kan inte sĂ€tta för hela. Men jag ska ta det i beaktning att försöka fĂ„ till sĂ„ mycket basabsorbering som möjligt pĂ„ den vĂ€ggen. 

 

JÀklar en sÄn dÀr absorbentvÀgg skulle jag lÀtt bygga om jag hade plats... Undrar hur mycket det kan ge om jag fyller i princip hela utrymmet under trappan??

 

Om det Àr trappan du har dÀr bak sÄ tycker jag absolut att du ska fylla varenda millimeter med isolering :) Alternativt sÄ kan du sÀkert bygga en helmholtz resonatorlÄda avstÀmd till den frekvensen (frekvenserna?) som du eventuellt har problem med.

 

I hembiovÀrlden börjar man bygga basabsorbenter före allt annat. De kommer ta mest plats och behöver planeras först. SÄ rÄdet att ha mÄnga och mycket basabsorbenter Àr ett bra rÄd. Det Àr klart, eldragning kommer ju före. Men ni förstÄr vad jag menar.. he he.

 

Det fanns tyvÀrr ingen direkt planering till mitt rum, mer Àn att all elektronik skulle in samt sÄ mÄnga som möjligt av mina absorbenter. Det fanns inga medel till att bygga om rummet, sÄ det Àr i princip en svartmÄlad betongbunker med en skön heltÀckningsmatta :) Jag har storslagna planer pÄ att bygga om det i framtiden med nya innervÀggar, sÀnkt tak, baffelvÀgg och sÄ givetvis ordentligt med absorberande material :)


Redigerat av ekon, 23 augusti 2015 - 08:32.


#74

Postad 23 augusti 2015 - 08:59

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 534 inlĂ€gg
  • 0

Om det Àr trappan du har dÀr bak sÄ tycker jag absolut att du ska fylla varenda millimeter med isolering :) Alternativt sÄ kan du sÀkert bygga en helmholtz resonatorlÄda avstÀmd till den frekvensen (frekvenserna?) som du eventuellt har problem med.

Jo planen Àr vÀl att fylla allt utrymme under trappan med isolering, bygga för öppningen med spaltpanel och tyg och sen försöka bygga in nÄgon form av svÀngbart stereorack sÄ man kan komma Ät att koppla pÄ baksidan utan att behöva tömma utrymmet varje gÄng... Kommer börja klura lite pÄ det hÀr nÀr jag har gjort klart resten....

I hembiovÀrlden börjar man bygga basabsorbenter före allt annat. De kommer ta mest plats och behöver planeras först. SÄ rÄdet att ha mÄnga och mycket basabsorbenter Àr ett bra rÄd. Det Àr klart, eldragning kommer ju före. Men ni förstÄr vad jag menar.. he he.

Haha!! Jag vet, precis tvĂ€rt emot vad som rekommenderas 😜

#75

Postad 23 augusti 2015 - 15:12

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlĂ€gg
  • 0

En bit ner i albumet Molle bygger biorum syns en stor basabsorbent som nÀstan inte tar nÄgon plats alls. Det Àr alltsÄ en lÄda, fylld med isolering ca 50-70% av höjden, som bara Àr öppen i en springa lÀngs med bakvÀggen. SjÀlvklart ska man inte kopiera den hÀr rakt av, eftersom den helt sÀkert Àr anpassad perfekt till just molles rum, men konceptet skulle man ju kunna laborera med. Kan man avvara upp till 20 cm takhöjd i bakre 1/3 av rummet, men inte vill avvara golvyta Àr ju detta ett sjÀlvklart val. :)



#76

Postad 24 augusti 2015 - 16:10

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 534 inlĂ€gg
  • 0
Absolut en smart idĂ©, han fick/betalade ju dessutom för en alldeles förtrĂ€fflig hjĂ€lp med bygget, inget pĂ„ chans dĂ€r inte 😜

En annan frÄga jag tÀnker pÄ Àr;

Ska jag fylla var enda millimeter i utrymmet under trappan med isolering?
Eller ska jag fylla nÀstan allt och lÀmna en luftspalt mot vÀggen och i sÄ fall hur djup luftspalt?

Hittar inte direkt nÄgon bra tumregel pÄ det hÀr, kanske och troligtvis för att det kanske inte finns nÄgon tumregel för det?
Det totala djupet jag har att tillgÄ Àr iaf 100cm sÄ 60 isolering 40 luftspalt om jag lÀgger skivorna pÄ lÀngden...

Vad tror ni?? 😕

#77

Postad 24 augusti 2015 - 17:59

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 534 inlĂ€gg
  • 0
Hann med att bygga lite i helgen

Började med hörnabsorbenten
Bifogad fil  image.jpg   230K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  image.jpg   186,89K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  image.jpg   144,92K   0 Antal nerladdningar
Dom tvÄ vinklade som ska stÄ mellan element och fönster
Bifogad fil  image.jpg   258,78K   0 Antal nerladdningar
En vinklad absorbent som ska stÄ pÄ öppnaspisen hyllan
Bifogad fil  image.jpg   196,54K   0 Antal nerladdningar
Och en bild pÄ dom 5 sista absorbenterna tillsammans
Bifogad fil  image.jpg   161,19K   0 Antal nerladdningar

Ska sĂ€tta lĂ€kt pĂ„ alla oxĂ„ men det tog slut igen.. Har gjort av med 210 meter nu 😳 trodde aldrig det skulle gĂ„ Ă„t sĂ„ mycket nĂ€r jag började, kommer behöva mer isolering till under trappan oxĂ„, mina 10 balar börjar ta slut 😅

Redigerat av wahlstrand81, 30 augusti 2015 - 20:03.


#78

Postad 24 augusti 2015 - 17:59

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlĂ€gg
  • 0

Vi kan Äterigen tar Ingvars lösningar som exempel ;)

 

I ett fall dÄ rummet var ganska lÄngt och hade en trappa lÀngst bak i det, byggdes det upp en ca 30 cm tjock vÀgg som fylldes med isolering och klÀddes med ribbor pÄ bÄde fram och baksidan kanske 1,5 m frÄn bakvÀggen. LjudvÄgen tvingades alltsÄ gÄ igenom vÀggen. Man fÄr vara lite mer noggrann med mÄtten, men det kan bli effektivare Àn om hela utrymmet Àr fyllt.

 

Du kan laborera lite med den hÀr.



#79

Postad 24 augusti 2015 - 18:53

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 534 inlĂ€gg
  • 0
Intressant kalkylator 😃 tack đŸ‘đŸ»

#80

Postad 25 augusti 2015 - 07:31

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlĂ€gg
  • 0

DÄ jag inte Àr nÄgon snickare sÄ har jag funderat pÄ snabba "tubetraps". AlltsÄ att jag köper isolering pÄ rulle, och sedan klÀr in hela rullen i svart tyg. Sen kör jag det frÄn golv till tak pÄ bakvÀggen (sÄ mycket jag fÄr plats med). DÄ varje rulle vÀger 12-15kg beroende pÄ variant sÄ blir det ju en del isolering.

 

Vad tror ni om det?



#81

Postad 25 augusti 2015 - 08:11

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 196 inlĂ€gg
  • 0

Nope, det kommer inte fungera bra. Den isolering du köper pÄ rulle Àr utmÀrkt att anvÀnda till tjocka absorbenter (>30cm) men inte nÀr den Àr rullad. Det blir helt enkelt pÄ tok för högt luftflödesmotstÄnd innan du rullat upp den och lÄtit den fluffa upp sig.

 

Den isolering som kommer i skivor Àr inte lika komprimerad och kan klÀs in direkt med tyg. Men Àven den vinner pÄ att öppnas och lÄtas expandera.

 

Detta gÀller i.a.f. all de mÀrken jag sett.



#82

Postad 25 augusti 2015 - 11:40

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 534 inlĂ€gg
  • 0
Jag tror nog att det skulle kunna funka, dock tar den inte lika högt upp i frekvens om den inte Àr lÀtt och fluffig.
Men du kan nog inte kalla dom tubetraps dÄ dom Àr uppbyggda med ett ihÄligt centrum, teorin Àr att man fÄr ett eget tryck i tuben som jobbar i motfas med nÀsta ljudvÄg och dÀrmed dÀmpar ut bÀttre Àn en solid cylinder..

Diy sÄ tar du en rörskÄl som du tÀpper till Àndarna pÄ sÄ den blir lufttÀt.
Bifogad fil  image.jpg   8,41K   0 Antal nerladdningar

#83

Postad 25 augusti 2015 - 12:45

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 196 inlĂ€gg
  • 0

Jag tror nog att det skulle kunna funka, dock tar den inte lika högt upp i frekvens om den inte Àr lÀtt och fluffig.

 

Det Àr faktiskt basen som drabbas vÀrst vid för högt flödesmotstÄnd, diskantabsobtionen Àr nÀstan oförÀndrad.

 

Se sjĂ€lv: http://www.acousticm...1=300&v21=20000

 

Att ge sig pÄ sÄ kallade kvartvÄgsrör Àr inget jag rekommenderar om man inte Àr beredd att slita en hel del. De gÄr dessutom inte att bygga med de isoleringsrör som du lÀnkat til. Rören mÄste vara 100% lufttÀta för att det ska fungera. Vanligtvis anvÀnder man gjutrör och gör dem justerbara pÄ lÀngden för finjustering (ett mÄste).

 

Edit: Ett rör dĂ€mpar dessutom enbart en frekvens. M.a.o. sista insatsen för att ta hand om nĂ„gon extra besvĂ€rlig resonans som inte de bredbandiga absorbenterna rĂ„dde pĂ„. Är det dessutom en lĂ„g frekvens (< 50hz) blir de STOOORA.

 

11644543-origpic-196ceb.jpg


Redigerat av Loco.spk, 25 augusti 2015 - 12:49.


#84

Postad 25 augusti 2015 - 13:09

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 534 inlĂ€gg
  • 0
Hmm jag trodde faktiskt att det funkade bra med hĂ„rt packat oxĂ„.. DĂ€r ser man 😆

DÀremot sÄ Àr tubetraps som omnÀmndes i frÄgan inte samma sak som en kvartvÄgspipa, se lÀnk:

http://www.tubetrap.com

Redigerat av wahlstrand81, 25 augusti 2015 - 13:14.


#85

Postad 25 augusti 2015 - 15:07

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlĂ€gg
  • 0

Nja, jag Ă€r en tubetrapskeptiker. Jag Ă€r medveten om att jag lĂ„ter konspiratorisk men jag tror att de gör ganska liten nytta jĂ€mfört med nĂ„gonting genomtĂ€nkt och platsbyggt, i alla fall för de frekvenser dĂ€r absorbtion behövs. En sĂ„ liten sak rĂ„r inte pĂ„ djup bas. Att den sĂ€ljs över huvud taget tror jag Ă€r just för att den gĂ„r att sĂ€lja till folk som vill Ă„tgĂ€rda akustiken med Ă€nnu en pryl. 

 

Är den genomtĂ€nkta, platsbyggda saken dessutom lite mer genomtĂ€nkt behöver den knappt synas.



#86

Postad 25 augusti 2015 - 16:58

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 534 inlĂ€gg
  • 0
Vill nog pÄstÄ att mina tubetraps inte Àr helt odugliga, ganska bra till och med, om man inte rÀknar med att dom ska dÀmpa ut nÄgon form av basnoder dÄ.. Dom blir ju ganska smÄ i sammanhanget om man vill dÀmpa ett helt rum.
Stora platsbyggda Ă€r ju helt klart bĂ€ttre mot/för bas i dedikerade biorum, men sĂ€g den fru som vill platsbygga lite rediga absorbenter i vardagsrummet 😂

#87

Postad 25 augusti 2015 - 20:49

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 196 inlĂ€gg
  • 0

DÀremot sÄ Àr tubetraps som omnÀmndes i frÄgan inte samma sak som en kvartvÄgspipa, se lÀnk:

http://www.tubetrap.com

 

Aha, det var dem du menade. Kopplade inte ens det fast du ju uttryckligen skrev tubetraps. Jag lÀste bara "motfas" och antog kvartsvÄg.

 

Jag ska erkĂ€nna att jag inte lĂ€st pĂ„ speciellt mycket om dem annat Ă€n att det varit en del diskussioner om hur och hur mycket de fungerar. Teorin Ă€r 

 

Klart verkar iaf vara att DIY-varianterna inte har samma egenskaper som originalet (om ens originalet har de egenskaper som utges) utan beter sig som rena friktionsabsorbenter. Och som sÄdana borde det löna sig mest att ha dem massiva.

 

 

Stora platsbyggda Àr ju helt klart bÀttre mot/för bas i dedikerade biorum, men sÀg den fru som vill platsbygga lite rediga absorbenter i vardagsrummet

 

Nej precis, det Àr tur att man har ett dedikerat biorum man kan gÄ bananas i. Jag ska snart sÀtta igÄng lite höstbygge dÀr. Lutar lite Ät en 26Hz helmholtz, eller en gigantisk bredbandsabsorbent bakom soffan (har runt 8 kvm ledig yta dÀr).



#88

Postad 25 augusti 2015 - 23:02

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlĂ€gg
  • 0

Bygger man lite smart kan man ju gömma en basabsorbent ganska snyggt, vilket vilken partner som helst borde uppskatta mer Àn massa konstiga relativt stora rör överallt i vardagsrummet.

 

En ganska lÄng bÀnk lÀngs med en vÀgg kan ju rymma en helmholtz. En ny vÀgg 30 cm ut frÄn originalvÀggen med en springa lÀngst upp, lÀngst ner, eller i hörnen fylld med löspackad ull blir en osynlig bredbandig basabsorbent. Delar av en vÀgg som grÀnsar av till ett annat rum kan ersÀttas med lite halvgenomslÀppligt material som tÀcks med tyg i samma fÀrg som tapeten. Det finns mÄnga osynliga möjligheter. :)

 

Jag menar sÄklart inte att tubetraps inte skulle ha nÄgon effekt alls, bara det att de antagligen Àr lÄngt mycket mer effektiva över 100 Hz Àn under. Om man bara har tunna absorbenter i övrigt fyller dÀmpning av 100 upp till kanske 300 Hz helt klart en funktion, men att anvÀnda dem för att behandla t.ex för lÄng efterklang i basen eller en elak resonans Àr feltÀnk.



#89

Postad 26 augusti 2015 - 07:18

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlĂ€gg
  • 0

DÄ fÄr man tacka för att ni klargjorde lite för mig och mitt feltÀnk om rör :)

Jag har inte mĂ€tt rummet Ă€nnu sĂ„ jag vet inte ens vart jag har problem. Men det ska göras snarast. Men nĂ„n form av basabsorption mĂ„ste jag nog fixa. Framförallt Ă€r det nog efterklang i basen som behöver tas ner dĂ„ det Ă€r betongvĂ€ggar runt om. Dock Ă€r taket i trĂ€ och mycket bas lĂ€cker upp i övriga huset (det Ă€r ett kĂ€llarrum). Det finns Ă€ven tvĂ„ dörrar in till rummet som kan lĂ€mnas öppna vid filmvisning, dĂ„ jag har draperi att dra för. Jag antar att det hjĂ€lper basen att hitta ut ur rummet?

 

 

wahlstrand81 -> Kul att se att du fortsĂ€tter bygga, dock börjar jag undra hur du ska fĂ„ plats med allt snart?   :D



#90

Postad 26 augusti 2015 - 16:15

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 534 inlĂ€gg
  • 0
Haha jo dÄ dom fÄr plats, men det blir dom sista utefter vÀggarna sen Àr det fullt.
Ska bygga min jĂ€tteabsorbent under trappan ocksĂ„ innan jag Ă€r helt klar. 😋

Faktum Àr att din idé att köra med öppna dörrar inte Àr sÄ bra, ju tÀtare rum du har desto bÀttre djupbas kan du fÄ.

#91

Postad 26 augusti 2015 - 16:33

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 534 inlĂ€gg
  • 0
SĂ„ hĂ€r sĂ€ger Ingvar Öhman om tĂ€ta rum, sĂ„ det Ă€r inget som jag hittat pĂ„ 😜
Kopierat frÄn en trÄd pÄ Faktiskt..


"Ett tÀtt rum uppvisar en bashöjning vid mycket lÄga frekvenser om 12 dB/okt. Var den höjningen börjar beror av tvÄ saker, hur stort rummet Àr, och hur lÄngt ifrÄn högtalarna man sitter.

Det senare kan verka lite mÀrkligt kanske, men det beror pÄ att man vid mycket lÄga frekvenser har samma tryck oavsett var i rummet man befinner sig. Ljudtrycket frÄn högtalarna Àndrar sig dock med lyssningsavstÄndet (direktljudet vill sÀga), sÄ övergÄngsfrekvensen pÄverkas.


Det Àr inte ovanligt att knÀfrekvensen hamnar vid i nÀrheten av 20 Hz i normalstora rum.

Men,

1. Även lĂ„ngt mycket högre upp i frekvens finns det bashöjande effekter, och det Ă€r inte ovanligt att de ligger just i storleksordningen 3 dB/oktav (I varje fall under sisĂ„dĂ€r 200 Hz), men det kan ocksĂ„ se rĂ€tt annorlunda ut. Exakt hur mycket det blir skiljer en hel del mellan olika rum, och dessutom har det finns skĂ€l att ibland inte rĂ€kna in alla eftekter, eftersom en del av dem kan vara redan inrĂ€knade i högtalarnas arbetssĂ€tt. Personligen sĂ„ rĂ€knar jag dessutom den frĂ€mre och den bakre halvan av rummet var för sig, eftersom de har vĂ€ldigt olika funktion för vad man upplever nĂ€r man lyssnar pĂ„ musik i rummet.

2. Inte alla rum uppvisar den dĂ€r 12 dB/oktav-effekten vid subsoniska frekvenser. Öppningar till angrĂ€nsande rum, mjuka vĂ€ggar, lĂ€ckage mm, gör att höjningen i förekommande fall Ă€r/blir mycket mindre."


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
Ät Carlsson och Guru, konsult Ät andra + hobbyhögtalartillv (Ino).
Upp

#92

Postad 26 augusti 2015 - 16:44

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlĂ€gg
  • 0

Jo att det blir mindre bas Ă€r jag med pĂ„, men kanske blir det jĂ€mnare?. Dock sĂ„ kan jag inte ha dörrarna helt stĂ€ngda som det Ă€r nu pĂ„ grund av vibrationer  <_<



#93

Postad 26 augusti 2015 - 16:48

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 534 inlĂ€gg
  • 0
SĂ€tt dit tĂ€tlist i dörrkarmen, det blir tĂ€tt och slutar att vibrera, det gjorde jag, funkar kanon đŸ‘đŸ»

#94

Postad 26 augusti 2015 - 17:24

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlĂ€gg
  • 0

Sitter redan list tror jag, iaf pÄ ena dörren. Men kanske bara pÄ kortsidorna. Ska kolla. Den ena dörren gÄr inte ens igen helt, mÄste knÀcka till gÄngjÀrnen eller nÄgot. Gammalt hus....



#95

Postad 26 augusti 2015 - 20:33

Frux
  • Frux
  • ForumrĂ€v

  • 970 inlĂ€gg
  • 1

Kul att se bilderna. Rummet pÄminner vÀldigt mycket om hur mitt rum ser ut. :)

 

Haha jo dÄ dom fÄr plats, men det blir dom sista utefter vÀggarna sen Àr det fullt.
Ska bygga min jÀtteabsorbent under trappan ocksÄ innan jag Àr helt klar.

Faktum Àr att din idé att köra med öppna dörrar inte Àr sÄ bra, ju tÀtare rum du har desto bÀttre djupbas kan du fÄ.

 

Det beror pÄ vilken effekt man Àr ute efter. Ett slutet rum ger mer stöd i basen men Àven problem med mer stÄende vÄgor. Lite förenklat sÄ har en öppen dörr samma effekt som en basfÀlla. Rummet "ser" ju inte hurvida en basvÄg försvinner in i en basfÀlla eller ut ur rummet genom en öppning.



#96

Postad 26 augusti 2015 - 21:52

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 196 inlĂ€gg
  • 0

Lite förenklat sÄ har en öppen dörr samma effekt som en basfÀlla. Rummet "ser" ju inte hurvida en basvÄg försvinner in i en basfÀlla eller ut ur rummet genom en öppning.

 

DÄ försvÄrar jag det igen genom att pÄstÄ att det bara Àr sant om dörren leder rakt ut i det fria. Leder dörren in i ett annat rum sÄ kan det bli lite hur som helst.

 

Jag har en dörr i mitt biorum som leder in i ett anslutande gÀstrum. Har jag den dörren öppen fÄr jag en trÄkig resonans. Jag har lekt med tanken att ersÀtta dörren med en ram som jag fyller med isolering och sedan klÀr med tyg för att pÄ sÄ sÀtt utnyttja rummet som en basfÀlla. Just nu fÄr dörren dock vara stÀngd.



#97

Postad 27 augusti 2015 - 07:18

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlĂ€gg
  • 0

Det beror pÄ vilken effekt man Àr ute efter. Ett slutet rum ger mer stöd i basen men Àven problem med mer stÄende vÄgor. Lite förenklat sÄ har en öppen dörr samma effekt som en basfÀlla. Rummet "ser" ju inte hurvida en basvÄg försvinner in i en basfÀlla eller ut ur rummet genom en öppning.

Tack, just detta pÄstod jag i en annan trÄd men fick ingen respons, kul att jag inte lÀngre Àr ensam om "Äsikten".

 

Slutsatsen av detta torde vÀl dÄ vara att om man vill ha "sealed froom gain" sÄ ska man inte dÀmpa sÄ mycket, utan satsa pÄ vÀldigt smalbandiga absorbenter, typ helmholtz, för lÄgbasen.



#98

Postad 30 augusti 2015 - 20:02

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 534 inlĂ€gg
  • 0
Tog mig tid att jobba lite pÄ absorbenterna idag.

Kapat upp 46 bitar lÀkt i rÀtt lÀngder
Bifogad fil  image.jpg   160,45K   0 Antal nerladdningar
MÄlade pÄ allting och sen fick det soltorka ute
Bifogad fil  image.jpg   344,13K   0 Antal nerladdningar
Hörnabsorbenten 180cm hög
Bifogad fil  image.jpg   282,48K   0 Antal nerladdningar
Vinklad 165cm hög
Bifogad fil  image.jpg   254,79K   0 Antal nerladdningar
Vinklad 108cm hög
Bifogad fil  image.jpg   260,06K   0 Antal nerladdningar
Vinklad med ett stödben 100cm + ben dÄ
Bifogad fil  image.jpg   270,11K   0 Antal nerladdningar
Och den andra
Bifogad fil  image.jpg   281,27K   0 Antal nerladdningar
InstÀllda i vÀntan pÄ nÀsta steg, dvs dit med tyg och sen isolering.. Hoppas jag hinner med det i veckan
Bifogad fil  image.jpg   192,77K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  image.jpg   114,57K   0 Antal nerladdningar

#99

Postad 04 september 2015 - 14:42

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 534 inlĂ€gg
  • 0
Röda tyget pÄ hörnabsorbenten
Bifogad fil  image.jpg   148,8K   0 Antal nerladdningar
Dom smÄ vinklade
Bifogad fil  image.jpg   179,65K   0 Antal nerladdningar
Den till spiskanten
Bifogad fil  image.jpg   158,25K   0 Antal nerladdningar
Och den som ska stÄ bakom dörren
Bifogad fil  image.jpg   170,24K   0 Antal nerladdningar

#100

Postad 04 september 2015 - 15:04

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • ForumrĂ€v

  • 534 inlĂ€gg
  • 0
Dags för isolering
Bifogad fil  image.jpg   207,08K   0 Antal nerladdningar
Fylla
Bifogad fil  image.jpg   191,94K   0 Antal nerladdningar
PĂ„ med tyg bak
Bifogad fil  image.jpg   136,03K   0 Antal nerladdningar
UppstÀlld fÀrdig
Bifogad fil  image.jpg   151,4K   0 Antal nerladdningar



0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.