Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Jakten på den bästa högtalaren.

87 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 januari 2015 - 20:28

toffmeister
  • toffmeister
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Hej!
Detta är inte endast en "vad ska ja köpa, har budget xxxx kr"-tråd utan snarare en tråd där jag önskar att det diskuteras lite mer ang. tänket bakom inköp av högtalare.

Lite bakgrund och skäl till trådskapandet:
Jag köpte mina nuvarande högtalare, ett par Dali 6006:or, på min 18 årsdag för cirka 13 år sedan.
Har efter det skaffat centern (c1000) samt bakhögtalarna (r1000) samt en sub (Velodyne CHT-10).
Dessa drivs just nu av en Yamaha RX-V773.
När jag köpte frontarna kunde jag ingenting, allt jag visste var att min bror hade strax innan köpt ett par 505:or och de lät riktigt bra, gillade "omfg"-känslan de gav honom. Ja tyckte också de lät riktigt bra.
När jag väl skulle köpa ville jag inte köpa likadana utan tänkte att det måste ju vara bättre om jag köper nästa modell, då blev det 6006:orna.

Tyvärr har de inte gett mig den känsla jag vill ha, även om det inte är något fel på dem så har jag inte fått den "omfg"-känslan.
Den känslan jag pratar om får jag dock t.ex. varje gång vi kollar på film på vår Panasonic-plasma på 55-tum, då tänker och påpekar både jag och sambon alltid något i stil med "herrejävlar vilken bild!".

Den känslan vill jag ha varje gång jag lyssnar på mitt hembio-system.

Det är värt att nämna att jag lyssnar sällan aktivt på Musik, istället spelas musik oftast i bakgrunden, dock ser vi på film ett par gånger i veckan vilket gör att hembio-egenskaperna är högt prioriterade.

Jag gav cirka 5000kr för mina och har alltid tänkt att nästa steg upp, som behöver tas för att det ska märkas att man uppgraderat är runt 10 000 -15 000kr.

Var inne i en hifibutik av en slump och lyssnade på ett par Dynaudio Excite X14, blev redigt imponerad och iom att jag har sub tänkte jag att stativare fungerar fint.

Häromdagen satt jag och surfade och många nämnde Kef LS50, åkte därför till hembiobutiken och lyssnade på båda.. De hade riktigt intressant ljud. Inga av de 2 kandidaterna var bättre eller sämre än den andra utan snarare var de båda riktigt bra men på sina egna sätt.. Sidospår i förhållande till varandra om man nu vill säga så..

Började surfa lite mer och då sambon inte gillar utseendet på ls50:na kikade jag över på r100.. Snubblade då in på ett kit för närmare 34 000kr (har funderat på att sälja alla högtalarna som ett kit å köpa ett nytt)..
Snubblade sen in på R300 och tänkte sikta på dem etc etc.
Dock blir det väldigt mycket pengar (för mig) och ringde och pratade med Hembioconsult.
Han rekommenderade ett MK-system (750 mkII THX), och då är vi återigen på 35 000kr..

Nu till frågorna (äntligen!):
Ska man satsa på ett renodlat hembio-system eller ska man satsa på ett system ihopbyggt av hifi-högtalare så att säga.

Ska man skita i priset och kika på begagnade alternativ, t.ex. QLN eller liknande som kostar 1500-7000kr begagnat och bygga ett system av det?

Behöver man verkligen lägga 35k? är skillnaden så stor mellan 15 och 35k att man verkligen märker det? Räcker ett system för 15k för att märka uppgraderingen?

Ska man kanske bara köpa ett par 5005:or och nöja sig?
Hur ska man veta vad man ska kika på för begagnat? Tycker det är skitsvårt var man ens ska börja :(

Ni kanske förstår vad jag försöker få fram, kanske inte.. men dela gärna med er om era tankar gällande hur ni gör när ni ska "uppgradera" eller bara byta ut systemen ni har..

Ursäkta väggen av text :)

Redigerat av toffmeister, 16 januari 2015 - 20:31.


#2

Postad 16 januari 2015 - 20:34

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0
Jag är väldigt nöjd med mina R100, speciellt då jag delar mot basarna vid 100Hz och de står direkt under.
Men ska du verkligen ha mer än 3.1?

R100, R200c och 2st XTZ 12"

#3

Postad 16 januari 2015 - 20:41

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Jag är väldigt nöjd med mina R100, speciellt då jag delar mot basarna vid 100Hz och de står direkt under.
Men ska du verkligen ha mer än 3.1?

R100, R200c och 2st XTZ 12"

Nyss kommit hem med r100. Kör 2.0 med h80.

#4

Postad 16 januari 2015 - 20:46

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0
De är rätt baskapabla på egen hand, om man inte är van med "riktig" bas. Hade du möjlighet att lyssna på R300?
Ok, ingen mening att skaffa några basar så länge du kör H80.

Fin rigg iaf, grattis!

#5

Postad 16 januari 2015 - 21:02

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0
R600C LCR ståendes på två lite lägre stativ ska vara en brutal rigg enligt dom som testat i butikerna.

Funderar starkt på 3 st sådana själv, möjligtvis en st 600 och två st 300.

#6

Postad 16 januari 2015 - 21:27

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
I den här tråden blir det förmodligen lika många olika alternativ som svar. ;)
Man kan inte bli tipsad om ljud eftersom tycke och smak är så individuellt.

Det enda rätta, fast tråkiga svaret är, ut och lyssna så mycket du bara kan.
När du hittat burkar som du tycker låter bra ska du försöka testa dom hemma i ditt eget rum då rummet gör minst lika mycket
för ljudet som burkarna du lyssnar på. :)

Och ja. Begagnat is tha shit. ;)

#7

Postad 16 januari 2015 - 21:30

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0
Det här är en "Jag har redan handlat och vill höra att jag hade rätt"-tråd, så det spelar nog ingen roll Bakerman hur mycket TS lyssnar.
Jag råder TS att inte kolla runt något mer utan bara njuta av det som köpts in. Men se till att ge dem vettiga förutsättningar där hemma.

R100-klubben verkar ju växa här.

#8

Postad 16 januari 2015 - 21:31

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

De är rätt baskapabla på egen hand, om man inte är van med "riktig" bas. Hade du möjlighet att lyssna på R300?
Ok, ingen mening att skaffa några basar så länge du kör H80.

Fin rigg iaf, grattis!


Den dagen jag flyttar så blir det kanske en liten REL sub mest för att dem ser så fina ut. Riggen börjar bli helt ok. De jävliga är att jag blev intresserad av kombon jag fick lyssna på. Glömde fråga om märket, var försteg/slutsteg och en DAC som jag tror är från Bel Canto eller en T+A kombo i hop med kef:en. Livsfarligt att besöka hifi butik.

Redigerat av Buddaz12, 16 januari 2015 - 21:35.


#9

Postad 16 januari 2015 - 23:25

toffmeister
  • toffmeister
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Det här är en "Jag har redan handlat och vill höra att jag hade rätt"-tråd, så det spelar nog ingen roll Bakerman hur mycket TS lyssnar.
Jag råder TS att inte kolla runt något mer utan bara njuta av det som köpts in. Men se till att ge dem vettiga förutsättningar där hemma.

R100-klubben verkar ju växa här.


Nej, inte riktigt, jag har ju inte köpt något på 13 år.. Har precis börjat kika på vad och ev. när jag ska köpa nytt..

Första planen var ju att bara köpa t.ex. Dynaudio X14 å sen centern för totalt 15-16k, men det är ändå mycket pengar..
Kan man hitta typ r100 eller r300 begagnat är det ju nice.. men vet ju inte hur de låter å ja, man måste ju testa hemma..
De har ett par demo-ex här i göteborg för 5990kr, vilket är rätt nice.. men msåte ju ha centern också isf...
Å de ska ju vara tillräckligt bra för att det ska kännas som en uppgradering mot mina dali.. De ska ju inte ge intrycket av att jag bara gått i sidled, det är inte värt besväret så att säga :)

#10

Postad 17 januari 2015 - 00:10

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
Skaffa dig en egen referens om din def för "den bästa" högtalaren och mejsla sedan ut din egen väg för att komma så nära detta sound för 1% av priset.

Detta är min ref och "omfg"-känslan infinner sig dirr!

Postad bild

#11

Postad 18 januari 2015 - 15:52

toffmeister
  • toffmeister
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Har nu varit ännu en gång på hembiobutiken och kikat..
De råkade ha Kef R100 Demo till salu för 5990..
Kunde inte låta bli att slå till..

Första timmarna testade jag att växla fram å tillbaka mellan dem och de gamla, märkte ärligt talat inte så stor skillnad...
Satt och kikade lite på Transformers på kefarna.. bestämde mig för att lämna tillbaka dem och packade ner dem..
Flyttade tillbaka spikesen och kopplade in de gamla.. Först då insåg jag hur mycket sämre de lät.
Märkte det inte innan men de låter mycket mer instängda än de nya.. fick därför packa upp dem igen och just nu ser det ut som jag behåller dem.

Otroligt ljud som kommer ur de små pjäserna.

Har inte köpt någon center (hade inte pengar just nu), inte heller säker på att jag kommer göra det..
Min Velodyne CHT-10 låter inte speciellt bra just nu dock, det mullrrar mest, men tror det har mer med begränsat val gällande placering..

#12

Postad 18 januari 2015 - 16:41

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Har nu varit ännu en gång på hembiobutiken och kikat..
De råkade ha Kef R100 Demo till salu för 5990..
Kunde inte låta bli att slå till..

Första timmarna testade jag att växla fram å tillbaka mellan dem och de gamla, märkte ärligt talat inte så stor skillnad...
Satt och kikade lite på Transformers på kefarna.. bestämde mig för att lämna tillbaka dem och packade ner dem..
Flyttade tillbaka spikesen och kopplade in de gamla.. Först då insåg jag hur mycket sämre de lät.
Märkte det inte innan men de låter mycket mer instängda än de nya.. fick därför packa upp dem igen och just nu ser det ut som jag behåller dem.

Otroligt ljud som kommer ur de små pjäserna.

Har inte köpt någon center (hade inte pengar just nu), inte heller säker på att jag kommer göra det..
Min Velodyne CHT-10 låter inte speciellt bra just nu dock, det mullrrar mest, men tror det har mer med begränsat val gällande placering..


Kul, KEF är helt klart ett intressant märke.

#13

Postad 18 januari 2015 - 21:16

emanuelmakhoul
  • emanuelmakhoul
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Jag har nyligen inskaffat ett par R500 själv. Har haft ganska många högtalare och förstärkare hemma nu på senaste (ibland är det skönt att vara återförsäljare 😇). Föll på R500 för att ljudet är ganska rakt och låter bra tillsammans med min Marantzförstärkareoch Rega p3. Den att det är behagligt på både höga och låga volymer är riktigt kul.

Min referenshögtalare är från Cabasse och kostar drygt 105.000. Kommer inte ihåg vad den heter, men jag minns att jag tyckte att den var riktigt ful med sin kupolformade grill..

Redigerat av emanuelmakhoul, 18 januari 2015 - 21:17.


#14

Postad 19 januari 2015 - 19:59

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0
Hej!

Välkommen till R500 gänget;)

är fortfarande grymt nöjd med mina efter 2,5 år!

mvh/Micke

#15

Postad 19 januari 2015 - 20:12

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Nu i efterhand grämer jag mig lite över att jag missade den dag då min närmaste butik hade lyssningsdag på KEF Blade eller så var det reference. R100 är sjukt bra med Hegel H80.

#16

Postad 19 januari 2015 - 20:15

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0
KEF gillar jag inte! Alla jag lyssnat på har låtit mer eller mindre ljusa och metalliska.

#17

Postad 19 januari 2015 - 20:22

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

KEF gillar jag inte! Alla jag lyssnat på har låtit mer eller mindre ljusa och metalliska.


Jaha och vad gillar du själv då om man får fråga

#18

Postad 19 januari 2015 - 20:28

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0
Nu är jag mer en hörlurskille men jag gillar Marten Django, B&Ws toppmodeller samt Quad. Det är så oerhört svårt i mitt tycke att värdera högtalare då rummen alltid är olika och har såpass stor inverkan.

#19

Postad 19 januari 2015 - 20:36

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Nu är jag mer en hörlurskille men jag gillar Marten Django, B&Ws toppmodeller samt Quad. Det är så oerhört svårt i mitt tycke att värdera högtalare då rummen alltid är olika och har såpass stor inverkan.


Bara hört upp till CM10 i B&W och inte blivit imponerad, dem andra har jag ej hört.

#20

Postad 19 januari 2015 - 20:37

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0
802orna är det jag tänker på. Gillar klangen.

#21

Postad 19 januari 2015 - 21:35

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
av det jag hört så måste jag säga att det mest är karaktär som skiljer på högtalare när dom når prisklasserna som det talas om. jag har hört ett par högtalare för 1.2 miljoner, det lät hemskt rent och sånt, men imponerade inte riktigt på mig. kef blade kostar 250.000 och låter mycket trevligare i mina öron. dock så är det bästa jag hört magnepan 3.5, tyvärr så är detta inte riktigt högtalare så mycket som dörrar :D det jag tänker om samtliga högtalare är att dom hade sin egen karaktär, men alla var naturligtvis väldigt bra. men priset säger inte så mycket då magnepanarna kostade typ 5% av dom dyraste högtalarna.

#22

Postad 20 januari 2015 - 09:43

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

Detta är min ref och "omfg"-känslan infinner sig dirr!

Postad bild


Så jävla vackra men när jag passade på att provlyssna dessa hos Audio Concept i samband med att jag letade dac, blev jag inte alls imponerad. Likaså polaren som var med tyckte att det var ett antiklimax men det var inget någon av oss sa något om så länge vi var i butiken... Kanske var det lokalen som ställde till det. Hos Ljudmakarn fick vi höra på Elac 509 som vi tyckte lät ofantligt mycket bättre.

#23

Postad 20 januari 2015 - 09:50

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Det är alltid lokalen som styr ljudet. Jakten på den bästa högtalaren borde vara jakten på det bästa rummet.

#24

Postad 20 januari 2015 - 10:45

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0
Jakten på den bästa högtalaren verkar för somliga mer handla om jakten än målet, dvs man kommer aldrig sluta byta.

#25

Postad 20 januari 2015 - 10:54

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Väl talat. Blir en dyr jakt då priset brukar skena iväg också.

#26

Postad 20 januari 2015 - 10:58

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0
Det rätta rummet gör allt.

#27

Postad 20 januari 2015 - 11:10

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Nej, jag måste protestera. Alla tjatar om rummet hela tiden. Här i Umeå finns det en inoritad bio. Det är ett skitbra rum. Jag lovar att proson i det rummet låter sämre än ino pip i ett vanligt rum.

Så sluta svamla om att rummet är på plats ett, två, tre, fyra, fem och sex när det kommer till ljud.

#28

Postad 20 januari 2015 - 11:15

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 1

Nej, jag måste protestera. Alla tjatar om rummet hela tiden. Här i Umeå finns det en inoritad bio. Det är ett skitbra rum. Jag lovar att proson i det rummet låter sämre än ino pip i ett vanligt rum.

Så sluta svamla om att rummet är på plats ett, två, tre, fyra, fem och sex när det kommer till ljud.


Svamla och svamla här pratar vi ändå inte om Prosonhögtalare. Min poäng här är att om man redan har hyfsade högtalare och sedan skall uppgradera till sina ultimat-högtalare så kanske det inte är helt värt att göra innan man har ett bra rum. Det känns som slöseri med pengar att sitta med svinbra högtalare i ett kalt rum men visst du kanske får lite bättre ljud. Om man vill ha så mycket välljud som möjligt för pengarna så tycker jag ett bra rum är en av de viktigaste sakerna att tänka på..men visst om man sitter med ett par burkar från Proson så är det ju värt att köpa bättre saker även om man inte har ett bra rum.

#29

Postad 20 januari 2015 - 11:26

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Själv tycker jag har kommit rätt så bra på vägen. Däremot inte framme riktigt ännu till min ultimata anläggning. Högtalarna från KEF kommer vara hos mig länge däremot är nästa steg att byta Hegel H80 mot något annat spännande.


Det bästa jag har hört än är så klart Burmester+Audio Physic eller Luxman+Tannoy Defintion DC serien.

Redigerat av Buddaz12, 20 januari 2015 - 11:29.


#30

Postad 20 januari 2015 - 12:33

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
Vill du ha en WOW upplevelse under 35k så:
http://www.blocket.s...4.htm?ca=15&w=3


Komplett system som kommer att ge wow så in i bomben!....Bokstavligt talat!

Redigerat av robert293, 20 januari 2015 - 12:37.


#31

Postad 20 januari 2015 - 14:13

emanuelmakhoul
  • emanuelmakhoul
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Hej!

Välkommen till R500 gänget;)

är fortfarande grymt nöjd med mina efter 2,5 år!

mvh/Micke


Kul! Jag gillar verkligen ljudet, har dock inte hunnit spela in dem så mycket då barnen är lite ljuskänsliga just nu :)

#32

Postad 20 januari 2015 - 14:51

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 1

Nej, jag måste protestera. Alla tjatar om rummet hela tiden. Här i Umeå finns det en inoritad bio. Det är ett skitbra rum. Jag lovar att proson i det rummet låter sämre än ino pip i ett vanligt rum.

Så sluta svamla om att rummet är på plats ett, två, tre, fyra, fem och sex när det kommer till ljud.

Ingen säger väl att det är bara rummet som spelar roll? Rummet är minst lika viktigt som högtalarna.

#33

Postad 20 januari 2015 - 15:52

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
"Nej, jag måste protestera. Alla tjatar om rummet hela tiden. Här i Umeå finns det en inoritad bio. Det är ett skitbra rum. Jag lovar att proson i det rummet låter sämre än ino pip i ett vanligt rum."

Så sluta svamla om att rummet är på plats ett, två, tre, fyra, fem och sex när det kommer till ljud

Kunde inte sagt det battre själv. :)

Vafan, citerade ju Zartoc.s inlägg. Dumma dator, :angry:

Redigerat av laddie15, 20 januari 2015 - 15:55.


#34

Postad 20 januari 2015 - 15:57

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Ingen säger väl att det är bara rummet som spelar roll? Rummet är minst lika viktigt som högtalarna.

Jo, kolla två kommentarer högre upp.

#35

Postad 20 januari 2015 - 16:20

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Det är med viss förtjusning man läser alla dessa inlägg där rummets viktighet kan graderas, utan vidare kunskap om vare sig det specifika rummet eller högtalarna. :)

#36

Postad 20 januari 2015 - 16:42

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 2

Det är med viss förtjusning man läser alla dessa inlägg där rummets viktighet kan graderas, utan vidare kunskap om vare sig det specifika rummet eller högtalarna. :)


Ni kan ju misstolka hur mycket ni vill, förtjusningen när man läser mängder med inlägg om allt bättre och bättre högtalare i kliniska rum är minst lika stor.

#37

Postad 20 januari 2015 - 17:55

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Ni kan ju misstolka hur mycket ni vill, förtjusningen när man läser mängder med inlägg om allt bättre och bättre högtalare i kliniska rum är minst lika stor.

1. Vad vet du om rummens beskaffenhet?
2. Hur vet du hur högtalaren kommer fungera i rummet?
3. Hur vet du hur den enskilde kommer upofatta ljudet, oavsett det är hlögralaren eller rummet vi talar om?

Vi är helt överens om rummets betydelse, men det går givetvis inte att generalisera på det vis som alltför ofta görs. :)

Redigerat av laddie15, 20 januari 2015 - 18:15.


#38

Postad 20 januari 2015 - 20:04

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0
Angående ursprungsfrågan om hur man skall tänka så finns det inget svar eftersom alla prioriterar olika och har olika ekonomiska förutsättningar.
Personligen ställer jag högre krav på HiFi ljud i stereo än på filmljud. Därför utgår jag från ett stereoljud som jag uppskattar och bygger vidare därifrån.

Har man begränsad budget och vill få mycket för pengarna så är begagnat en gott alternativ. Mina erfarenheter av att handla begagnat är väldigt positiva "hämtar på plats och kontrollera dem alltid före köp". Har haft betydligt mer problem med apparater som inhandlats nya.

#39

Postad 20 januari 2015 - 23:19

toffmeister
  • toffmeister
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Klart rummet spelar roll, hörde nånstans för massa år sen att man ska lägga lika mycket på aukustiken som på själva anläggningen..
Dock har vi extremt svårt att göra mer åt möblemanget som vi har nu.. T.ex. står subben helt fel men har inga andra möjligheter att ställa den..
Sen spelar högtalarna rakt mot ett enormt megastort fönster vilket gör att det inte är perfekt så sett..

Iom att jag har öppet köp i 30 dagar eller vad det nu är går man fortfarande och sneglar på begagnat.. har t.ex. kollat på begagnade Audio Pro Blue Diamond då de har inbyggda subwoofers, vilket skulle ta bort mitt problem med sub-placeringen, men tror att de låter rätt mycket sämre än vad kefarna gör..

#40

Postad 20 januari 2015 - 23:44

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 1
Högtalaren 50, rummet 35 elektronik 14 och kablar 1% :D

#41

Postad 20 januari 2015 - 23:58

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Jag ramlade över ett par begade AP Blue Diamond V3 med center. Nappade på dom just för att jag oxå har problem och få plats med subwoofers på ett bra sätt. Att ha dom inbyggda i frontarna är verkligen praktiskt. Basen går dessutom att ställa in så bra iom att man har en nivå för själva högtalaren och en for inkommande lågnivå signal. Så man kan alltid få den nivå på basen man vill ha, både om man lyssnar på musik via något "pure direct" läge på receivern eller om man kör multikanal.
Men... men men, inte låter dom ju speciellt bra, har man lite erfarenhet av anläggningar av lite bättre sort och har lite krav därefter så räcker dom inte riktigt till. Dom är rätt bra till film så länge man kan ha lite volym. Vid låga nivåer blir bl.a dialogen ganska otydlig.

Letar efter ett alternativ att ersätta dom med men vet inte riktigt vilken väg jag ska ta. Synd att det knappt finns några andra högtalare med aktiv bas på marknaden, för det är praktiskt. Men säkert inte helt optimalt då möjligheten att placera basen där den låter bäst försvinner.

#42

Postad 21 januari 2015 - 00:06

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Klart rummet spelar roll, hörde nånstans för massa år sen att man ska lägga lika mycket på aukustiken som på själva anläggningen..
Dock har vi extremt svårt att göra mer åt möblemanget som vi har nu.. T.ex. står subben helt fel men har inga andra möjligheter att ställa den..
Sen spelar högtalarna rakt mot ett enormt megastort fönster vilket gör att det inte är perfekt så sett..

Iom att jag har öppet köp i 30 dagar eller vad det nu är går man fortfarande och sneglar på begagnat.. har t.ex. kollat på begagnade Audio Pro Blue Diamond då de har inbyggda subwoofers, vilket skulle ta bort mitt problem med sub-placeringen, men tror att de låter rätt mycket sämre än vad kefarna gör..

Blir ju förstås ett helt orimligt resonemang att sätta en procentsiffra. Finns gott om "helt vanliga" rum som funkar alldeles utmärkt utan "proffessionella" akustikfix. Somliga menar tex att ju stökigare desto bättre. Och absolut inget säger att även en garska rejäl översyn måste kosta så särskilt mycket pengar. Absorbenter behöver tex på inget vis köpas på någon exotisk hifiskojarfirma.
Säg att du fallit för en högtalare för 50000kr. , tex ett par Totem Mani 2(för att det är vad jag hade köpt), inte behöver du väl lägga 50 papp på rummet även om du skulle behöva klä in rubbet? :)

#43

Postad 21 januari 2015 - 00:21

toffmeister
  • toffmeister
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Hehe, nä, det är klart, men det var lite av en fingervisning...

Nu sitter jag och surfar runt på högtalare etc för att vara säker på att R100 är bästa valet i nuläget (fick de ju för demo-pris på 5990kr), å ju mer jag läser desto fler trådar som pekar på B&W 685 s2 hittar jag..
Det svåra är ju att även om jag tar mig till Hifi-klubben och lyssnar på ett par är det ju svårt att jämföra med det jag har hemma.. om ni förstår vad jag menar..
Ljudminnet fungerar ju inte riktigt så..

Har inte heller pengarna att ligga ut med priset för båda högtalarna.. eller vänta, det kanske jag har..
hmm..
Ska man kanske åka till Hifi-klubben å be å få "låna" hem ett par 685:or för att höra om de låter bättre?
Eller är de inte ens i samma klass som R100?

#44

Postad 21 januari 2015 - 00:25

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Ett väl-möblerat rum duger gott och väl för att en anläggning ska låta bra, så länge man placerar anläggningen mot den mest välljudande väggen. Har själv märkt stor skillnad mot vilken vägg jag ställer anläggningen. Sen ska man ju ställa högtalarna gärna en meter ut från bakvägg helst om det är högtalare med basporten bakåt. Så länge man inte har helt kala väggar och golv så låter det oftast ganska bra samt att man har möjlighet att ändra uppställningen av anläggningen om det inte låter jättebra på första stället. Jag har tex sammets gardiner enda ner till golvet, flera tavlor på väggarna, till och med en matta som jag har spikat upp samt en på golvet + ett sideboard och ett hifi rack, en soffa och en fåtölj som det ser ut just nu. Alltså man behöver inte köpa några överkurs grejer för att det ska låta bra. Tänk vanlig inredning så ordnar sig resten också för det mesta :)

#45

Postad 21 januari 2015 - 00:28

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
*Bokhyllor fyllda med böcker.
*Tjocka mattor/rya mattor.
*Molton/tjocka gardiner.
*Stora divan soffor i tjockt härligt tyg.
*Tavlor fyllda baktill med dämpmatrial och lägg till en luftspalt.(distanser)

Finns många exempel på hur man kan förbättra akustiken utan att behöva bygga om/göra det uppenbart att här gäller hifi.

Redigerat av robert293, 21 januari 2015 - 00:29.


#46

Postad 21 januari 2015 - 00:56

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Hehe, nä, det är klart, men det var lite av en fingervisning...

Nu sitter jag och surfar runt på högtalare etc för att vara säker på att R100 är bästa valet i nuläget (fick de ju för demo-pris på 5990kr), å ju mer jag läser desto fler trådar som pekar på B&W 685 s2 hittar jag..
Det svåra är ju att även om jag tar mig till Hifi-klubben och lyssnar på ett par är det ju svårt att jämföra med det jag har hemma.. om ni förstår vad jag menar..
Ljudminnet fungerar ju inte riktigt så..

Har inte heller pengarna att ligga ut med priset för båda högtalarna.. eller vänta, det kanske jag har..
hmm..
Ska man kanske åka till Hifi-klubben å be å få "låna" hem ett par 685:or för att höra om de låter bättre?
Eller är de inte ens i samma klass som R100?

B&W nya 685 låter i mina öron instängt och åter instängt i princip noll förbättring från förra versionen. Det är en högtalare som jag inte direkt förstår hur många kan gilla. Det konstiga är ju att bowers är ju britter och ändå låter britter som tannoy, Rega och Kef bättre. Behåll kef är mitt förslag eller så spanar du in på skandinaviska märken eller något annat spännande.

#47

Postad 21 januari 2015 - 00:57

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
rätt grova generaliseringar att det bara skulle räcka med mycket inredning, tyger, soffor samt placering.

Ett av de svåraste problemen att bygga bort är akustiken i basområdet. Har man ett rum med stumma väggar samt högtalare & ev subwoofer som går ned en bit i registret.
Ja, då spelar det ingen roll om du har 4 soffor, 25m2 med gardiner och bästa möjliga placering av högtalarna.
Decaytiderna i basområdet kommer att sticka iväg någonstans och troligen mer ju längre ned i registret du spelar.

Där behövs riktade medel i form av basabsorbenter.

Jag själv hade extremt mycket textil i mitt rum innan ombyggnation, dubbla soffor, testat alla möjliga placeringar av högtalarna osv och låg på 1.6s (!) vid 23Hz. Fanns fler problem än just där, men den var mest extrem.

47Hz var även den en stor bov på runt 1.2s. 47Hz finns i mycket musikmaterial och inte bara i film...

#48

Postad 21 januari 2015 - 01:10

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Då har du inte hört mitt rum när det saknar inredning :D När det har varit helt omöblerat dom få gånger jag har haft det som tex när jag flyttade in för snart 10 år sedan eller när jag renoverade för ett par år sedan så var det kalt i mitt tv-rum och skillnaden var enorm då jag hörde varenda ord grannen under sa. Nu hör jag ingenting. Sen om du inte märker skillnad hemma hos dig det kan jag inte göra något åt. Jag vet bara hur det låter hemma hos mig. Så att det inte skulle vara någon skillnad får stå för dig isf.

rätt grova generaliseringar att det bara skulle räcka med mycket inredning, tyger, soffor samt placering.

Ett av de svåraste problemen att bygga bort är akustiken i basområdet. Har man ett rum med stumma väggar samt högtalare & ev subwoofer som går ned en bit i registret.
Ja, då spelar det ingen roll om du har 4 soffor, 25m2 med gardiner och bästa möjliga placering av högtalarna.
Decaytiderna i basområdet kommer att sticka iväg någonstans och troligen mer ju längre ned i registret du spelar.

Där behövs riktade medel i form av basabsorbenter.

Jag själv hade extremt mycket textil i mitt rum innan ombyggnation, dubbla soffor, testat alla möjliga placeringar av högtalarna osv och låg på 1.6s (!) vid 23Hz. Fanns fler problem än just där, men den var mest extrem.

47Hz var även den en stor bov på runt 1.2s. 47Hz finns i mycket musikmaterial och inte bara i film...



#49

Postad 21 januari 2015 - 01:13

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0

Då har du inte hört mitt rum när det saknar inredning :D När det har varit helt omöblerat dom få gånger jag har haft det som tex när jag flyttade in för snart 10 år sedan eller när jag renoverade för ett par år sedan så var det kalt i mitt tv-rum och skillnaden var enorm då jag hörde varenda ord grannen under sa. Nu hör jag ingenting. Sen om du inte märker skillnad hemma hos dig det kan jag inte göra något åt. Jag vet bara hur det låter hemma hos mig. Så att det inte skulle vara någon skillnad får stå för dig isf.


Läste du verkligen vad jag skrev?

Jag skrev om basområdet, det har ingenting med diskantområdet att göra som du kan åtgärda med enklare textiler.
Mellanregistret går också att korrigera med hyfsat enkla medel. Basområdet är en annan femma.

Skrev även om stumma väggar, vilket jag inte vet om du har eller ej.

#50

Postad 21 januari 2015 - 01:17

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Glömde redigera lite där :D Jag syftade mer på första raden i texten ^_^

Läste du verkligen vad jag skrev?

Jag skrev om basområdet, det har ingenting med diskantområdet att göra som du kan åtgärda med enklare textiler.
Mellanregistret går också att korrigera med hyfsat enkla medel. Basområdet är en annan femma.

Skrev även om stumma väggar, vilket jag inte vet om du har eller ej.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.