Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

VGA till RGB-Scart - Det lyckades!

388 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#251

Postad 20 december 2004 - 20:50

Unregistered0b130625
  • Unregistered0b130625
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
belajjal: Den kommer tyvärr inte att fungera, den är felkopplad inuti. Vill du inte löda ihop en själv så kan du ju beställa en från någon snäll person. :D

repulze: nVidia funkar inte, luften har helt rätt. Om jag avmarkerar "Composite Sync" på mitt ATI-kort så blir den ingen bild på tv:n...



Kan ju passa på att säga att jag har uppdaterat guiden på en hel del punkter. Nu finns det...

* En FAQ tillgänglig.
* En säker lösning på problemet med att endast få 256 färger på tv:n.
* En beskrivning och ett kopplingsschema på hur man gör för att skicka ljud i samma kabel.

#252

Postad 22 december 2004 - 03:21

W_G
  • W_G
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Eftersom jag postade i fel forum, och eftersom den här tråden fortfarande verkar aktiv, gör jag nu synden att posta igen. Samrma postning åtefinns i TV-forumet, men den verkade inte höra hemma där...

... En sak har dock stört mig hela tiden, pga interlacing så flimrar horisontella kanter rätt mycket. Detta är speciellt irriterande i t ex spel eller overlays i mplayer. Synd på en annars knivskarp bild.
Efter att ha läst lite om hur CRT-tekniken funkar inser jag nu att interlacing används för att få ner bandbredden på TV-signaler, och inte är en begränsning i TV:ns bildrör. Således blir då frågan: Kan jag stänga av interlacing på något sätt och köra TV:n som vilken annan CRT som helst?
Googlande ger att vissa säger ja, andra nej, men ingen säger hur man gör, för informationen handlar sällan om VGA->RGBscart (slå av interlacing i PowerStrip har jag förstås provat, men det funkar inte). Jag antar att det jag söker är rätt PowerStrip-timings, samt kanske även någon modifikation av adaptern.

Jag fick svaret att det går om man halverar linjeantalet, men det vill jag ju inte! Med min nuvarande kunskap (överbevisa mig gärna!) så klarar själva bildröret i TV:n att svepa 576 linjer i 50Hz. Däremot klarar TV-signalavkodaren bara hälften av det antalet.

#253

Postad 23 december 2004 - 10:18

belajjal
  • belajjal
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Är det inte just det som är Progressive Scan? De flesta sånna apparater har VGA in så då slipper man specialkabel

#254

Postad 23 december 2004 - 10:57

W_G
  • W_G
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
VGA in har jag inte på min TV. Tyvärr :ph34r:
annars hade jag sluppit några timmars pill med scart-adaptern. Du menar alltså att man måste ha en VGA-ingång för att kunna utnyttja detta? Det finns inget sätt att ställa om mode från SCARTen? Det låter ju iofs vettigt, för VGA har ju stöd för att switcha upplösningar medan SCART bara kör samma. Men skulle man kunna ställa om detta om man lyckades komma åt de servicemenyer som ska finnas dolda i de flesta apparater? Eller genom att öppna tv:n och ändra en bygling? : :D
Jag struntar egentligen i om jag inte kan ha scarten till nåt annat, eftersom jag kör alla filmer genom datorn.
Och vad är progressive scan exakt? Jag vet att det står på vissa DVD-spelare. Är progressive motsatsen till interlaced? I så fall borde det ju gå att switcha mode med scarten, eftersom de dvd som har stöd för det borde kunna göra det.

#255

Postad 06 januari 2005 - 19:38

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

  • 1 612 inlägg
  • 0
nu har jag testat lite igen men jag får ingen stabil bild har testat med alla värden till PS som jag kan hitta på nätet samt provat att ändra på dessa värden.
Har lyckats se hela skrivbordet med det vill inte vara stilla, man kan få det att rulla åt alla håll.
Jag börjar misstänka att min kabel är fel lödad. Jag ser ingen skillnad alls när man väljer composite synk eller inte ska de vara så??
Har lött med ett 470 ohms på pinne 20.
Kan någon testa om det blir någon skillnad om man väljer composit sync eller inte.

Tror kabeln verkar vara rätt lödad men vad kan det då vara för fel??
Har suttit med PS i MÅNGA timmar utan att få det att funka klokt.
Vill ju få igång det för min s-video utgång på grafikkortet är trasig.

Redigerat av Unregisteredd7a46a96, 09 januari 2005 - 23:12.


#256

Postad 10 januari 2005 - 00:25

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

  • 1 612 inlägg
  • 0
Haha nu funkar det ju.
Kallade alla lödningar igen och tro det eller ej jag hade blandt i hop en brun och en svart liten rackans kabel, nu är det GULD bild men det ska fin justeras lite bara.

#257

Postad 10 januari 2005 - 22:42

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

  • 1 612 inlägg
  • 0
Nu börjar det liknanågot lite overscan men det får man nog leva med.
Blir osynkat om man ändrar för mycket, och nu orkar Jag inte pilla mera.

Men det är annat litet problem som inte har med kabeln att göra så jag vet inte om jag ska posta det här eller inte men jag gör det ändå.

Nu när kabeln fungerar så måste tvn vara primary för att kunna visa DVD.
Det blir bara svart istället för film när man "drar" över till tv fönstret.
Men detta gäller bara DVD film divx funkar ju att bara dra över till andrä skärmen.
Varför funkar det inte med DVD??
Vill ju att flickvännen ska kunna andvända datorns till annat medans man ser på film.

Det bästa hade vart om man kan få theatre mode att funka men det funkar ju bara i cloned mode. Hur löser man detta går det att ställa in så man kan dra över DVD filmer till andra skärmen och få bild,

Taksam för svar.

Kör med nyaste catalyst drivarna med controll center.

#258

Postad 13 januari 2005 - 23:13

Unregistered1237338e
  • Unregistered1237338e
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
på min kontakt saknar jag pinne 9, kolla guiden så förstår ni.

Kommer min kabel fungera ändå?

#259

Postad 14 januari 2005 - 13:18

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

  • 1 612 inlägg
  • 0
den kan fungera om din tv inte behöver blanking för att ställa om till rgb.
Men om din tv måste ha blankingen så kan du ju alltid ta 5v från en molonex kontakt eller från en adapter.
Kör du med en adapter så kan du ju skippa motsråndet så om du kan få ut rätt spänning iallafall från adapten. Kommer inte ihåg om det skulle vara två volt eller var men detta kan säkert någon annan svara på.
Men testa utan vetja. kan ju gå.
Min tv funkar inte utan detta vet jag.

Redigerat av Unregisteredd7a46a96, 14 januari 2005 - 13:31.


#260

Postad 16 januari 2005 - 11:26

Unregistered1237338e
  • Unregistered1237338e
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
vad menar du med blankning, så det skulle kanske gå utan då?

och vad då ställe om till RGB, känner den inte av det utan 5 V?

#261

Postad 16 januari 2005 - 14:04

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

  • 1 612 inlägg
  • 0
Rätta mig gärna om jag har fattat allt fel men vissa tv aparater behöver en spänning på 2-3 volt för att ställa om till RGB.
Jag skulle nog ha som tumm regel att om man inte kan välja RGB på tv så behövs den.
Jag vet att min Philips 32pw5407 (tror jag den heter) måste ha denna spänning för att slå om till RGB.
Du sa att du saknade pinne nio i vga kontakten, det är den som du tar ut 5 Volt ur men jag sa att du kan andvända en molunex kontakt eller en adpter istället för att få ut 5 Volt.
Men prova först utan denna spänning det kan ju vara så att din tv klarar att välja RGB utan denna spänning på pinne 16 i scarten.

Detta är hur jag har fattat att det hänger ihop om det är fel rätta mig gärna.

Redigerat av Unregisteredd7a46a96, 16 januari 2005 - 14:05.


#262

Postad 16 januari 2005 - 17:37

Unregistered1237338e
  • Unregistered1237338e
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
då gör jag ett försök! :rolleyes:

#263

Postad 18 januari 2005 - 04:11

W_G
  • W_G
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Jag hade inte heller pinne 9, men jag kopplade ihop blankingen med sync, och det funkade. Det blir lite lustigheter då när har kabeln i och växlar till nån tv-kanal, men det kan jag leva med. Man får helt enkelt rycka kabeln när man vill se TV. Det är bättre än min förra lösning som involverade ett batteri :D

#264

Postad 22 januari 2005 - 13:14

Unregistered0e21406e
  • Unregistered0e21406e
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Vad tror ni om den lilla apparaten som säljs på dustin.se / multimedia / PC till TV?
Borde inte den fungera lika bram fast vara enklare? Det står dessutom i PDF-filen till den att det inte ska krävas några drivrutiner eller mjukvaruinställningar, utan att allting sköts av hårdvaran.

Funderar starkt på en beställning då jag inte ser några potentiella nackdelar. Det skulle vara snällt om någon erfaren person tog en snabb titt för att se om det är något att ha. Den verkar nästan osannolikt simpel att använda. :)

#265

Postad 30 januari 2005 - 12:09

Unregistered1237338e
  • Unregistered1237338e
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Vad menar ni med att koppla ihop blankning med syncen. Finns det tillräckligt hög spänning för att driva blankningen i den också, fattar inte det riktigt men vissa säger att det skall fungera, behöver lite hjälp och fakta på denna punkt!

#266

Postad 30 januari 2005 - 15:14

Unregistered1237338e
  • Unregistered1237338e
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
jo, det funkade men min bild blir svart vit i princip, varför blir den det?

#267

Postad 01 februari 2005 - 11:39

Wiggaz
  • Wiggaz
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Vad tror ni om den lilla apparaten som säljs på dustin.se / multimedia / PC till TV?
Borde inte den fungera lika bram fast vara enklare? Det står dessutom i PDF-filen till den att det inte ska krävas några drivrutiner eller mjukvaruinställningar, utan att allting sköts av hårdvaran.

Funderar starkt på en beställning då jag inte ser några potentiella nackdelar. Det skulle vara snällt om någon erfaren person tog en snabb titt för att se om det är något att ha. Den verkar nästan osannolikt simpel att använda. :o

<{POST_SNAPBACK}>


Beställde en VGA till TV adapter från dustin idag. Återkommer med betyg <_<

ps har även beställt Silverstone Lascala 10M :blink:

#268

Postad 20 februari 2005 - 01:31

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Är det möjligt att förstöra RGB läget TV'n med en sån här kabel (ifall något har gått fel alltså)?

Misstänker nämligen att jag gjort just detta.

När jag provade en kabel som är gjord enligt guiden så blev bilden alldeles för grön, fel på kabeln tänkte jag och brydde mig inte mer om det.

När jag nu provade att köra ut RGB via scart från en DVD-spelare så blir det likadant, alldeles för mycket grönt!

Så, kan jag alltså på något sätt förstört RGB läget med kabeln? Själva uttaget fungerar utmärkt med när man kör RGB så blir bilden alltså alldeles för grön.

Jag är helt säker på att TV'n klarar av RGB i det uttaget som jag har satt kabeln i.
VGA -> Scart kabeln som jag använde var inte skärmad ifall nu det skulle kunnat bidragit till något.

#269

Postad 22 februari 2005 - 17:15

naTTen
  • naTTen
  • Lärjunge

  • 498 inlägg
  • 0
Kan detta fungera med mitt radeon mobility m6 som sitter i min bärbara?

#270

Postad 25 februari 2005 - 09:54

Unregistered1032
  • Unregistered1032
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0

Beställde en VGA till TV adapter från dustin idag. Återkommer med betyg :rolleyes:

ps har även beställt Silverstone Lascala 10M <_<

<{POST_SNAPBACK}>


Funkar det eller??? Jag är annars lite sugen på att skicka en förfrågan till Supra att tillverka en kabel åt mig. Undrar vad en sådan skulle gå på isf. Kan nog tänka mig att Dustins variant iaf är mycket billigare, om den fungerar. Wiggaz återkom gärna snart om hur det går.

#271

Postad 28 februari 2005 - 08:39

Wiggaz
  • Wiggaz
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Beställde en VGA till TV adapter från dustin idag. Återkommer med betyg :P

ps har även beställt Silverstone Lascala 10M :P

<{POST_SNAPBACK}>


Funkar det eller??? Jag är annars lite sugen på att skicka en förfrågan till Supra att tillverka en kabel åt mig. Undrar vad en sådan skulle gå på isf. Kan nog tänka mig att Dustins variant iaf är mycket billigare, om den fungerar. Wiggaz återkom gärna snart om hur det går.

<{POST_SNAPBACK}>


vga till tv adaptern var urkass. fick pengarna tillbaka. hör gärna av dig hur det går med supra kabeln.

#272

Postad 02 mars 2005 - 19:55

McGilljam
  • McGilljam
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0
Phu... efter många svåra timmar med ATI's dirvare, Rade3D och Powerstrip så har jag ÄNTLIGEN fått bild på min Philips 32PW6305.
Visst är det jättebra bild. Men jag vet inte om jag kommer att använda mig utav denna lösning när jag ska bygga min HTPC.

För det första så kan man inte ställa över till 16:3 format, alltså läget 1024*576 på ett enkelt sätt. Efter att man har fösökt med detta läget så går det inte att få tillbaka 720*576 utan att avinstallera alla drivare och program och installera om dom. Sunkigt.

För det andra så piper min tv som en liten galning. Visst blev jag lite irriterad på den förut, men det är värre med denna lösning. Det går att justera frekvenserna lite så det blir ganska bra, men inte tillräckligt.

För det tredje så flimrar det åt ***** för mycket. Visst... är man inte kräsen så kan man nog kolla på film utan att klaga, men det klarar inte jag av. Det finns tydligen inga bra sätt att få bort flimret, för Deflicker eller Flickerfixer finns nog inte att tillgå på mjukvaruväg. Konstigt att XBOX Media Center har ett inbyggt sådant som tar bort flimret helt och hållet. Där kan man snacka om lugn bild.

Nej. Detta är inte det bästa sätter att skaffa en bra bild på TV'n från sin HTPC med ATI-kort.

Det finns ännu inget som slår en bra RGB-scart till XBOXEN och Media Center till desslika. Underbart lugn, stabil, bra färger och dessutom... Hela bilden syns.

Nu skall jag nog sälja iväg min 15m långa kabel... :)

#273

Postad 04 mars 2005 - 16:24

Chimen
  • Chimen
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Men vanlig text och sånt kommer ju alltid flimmra så länge du använder crt-tv. Men om du använder HTPC mjukvara som t.ex meedio så flimmrar det ju knappast nånting. Efterssom text och knappar är stora. Antar att det är likadant med x-box media center. Att grafiken är stor utan smådetaljer som flimmrar. Du kan ju inte jämföra det med vanlig windowsgrafik. Så jag tycker nog du ska överväga lite till innan du ger upp denna lösning. För mig funkar den perfekt i alla fall.

#274

Postad 05 mars 2005 - 13:59

egon^
  • egon^
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej, Jag har lött ihop denna kabel enligt http://www.nada.kth....feldt/vgascart/
Men jag har problem, jag får ingen riktig bild..

Bilden ser ut såhär: http://upl.silentwhi...C-bygge_012.jpg

Jag kör med 1024*576 med dessa timings

PowerStrip timing parameters:
1024x576=1024,40,48,112,576,5,29,15,19011,312

Generic timing details for 1024x576:
HFP=40 HSW=48 HBP=112 kHz=16 VFP=5 VSW=29 VBP=15 Hz=25

Linux modeline parameters:
"1024x576" 19,011 1024 1064 1112 1224 576 581 610 625 interlace +hsync +vsync

Kör jag med 720x576 blir bilden väligt flimmrig. Med 1024 x 576 kan jag iaf se när jag rör muspekaren.

Tvn är en 28" WS (philips)

Finns det något sätt så jag kan testa så kabel fungerar riktigt? Den är exakt som enligt guiden utom att jag inte använder en skärmad tp-kabel.

Är det något mer ni behöver veta säg gärna till, blir galen på detta...


/Markus

#275

Postad 05 mars 2005 - 20:46

Unregisteredf4412ed0
  • Unregisteredf4412ed0
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Nu har jag fått bild på tv:n efter ha gjort min vga-scart kabel. Men det är ett litet problem. Jag har ett högfrekvent pip från min tv. Det är en 21 tums philips som är två år gammal(inte platt) Vad ska man göra åt det Jag har ps intställt på 25 hz och 720 * 576.

MVH Nicklas

#276

Postad 05 mars 2005 - 21:23

Chimen
  • Chimen
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
egon^, läs faq:en på http://www.nada.kth....feldt/vgascart/

Där finns beskrivet ditt problem. Tilingproblemet......

#277

Postad 06 mars 2005 - 00:33

McGilljam
  • McGilljam
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0

Men vanlig text och sånt kommer ju alltid flimmra så länge du använder crt-tv. Men om du använder HTPC mjukvara som t.ex meedio så flimmrar det ju knappast nånting. Efterssom text och knappar är stora. Antar att det är likadant med x-box media center. Att grafiken är stor utan smådetaljer som flimmrar. Du kan ju inte jämföra det med vanlig windowsgrafik. Så jag tycker nog du ska överväga lite till innan du ger upp denna lösning. För mig funkar den perfekt i alla fall.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag HAR kört HTPC mjukvara. Media Porta, Tvedia m.fl och problemet kvarstår. Det är till och med lite störande när jag kolla på film genom det. Så visst har jag provat mycket. Det har gått åt ett antal timmar framför dator och TV. Dock är jag inte nöjd.

Kan tillägga att Media Center för xbox inte flimrar över huvud taget. Den bilden är det lugnaste man kan få.

Redigerat av McGilljam, 06 mars 2005 - 00:37.


#278

Postad 06 mars 2005 - 00:39

McGilljam
  • McGilljam
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0

Nu har jag fått bild på tv:n efter ha gjort min vga-scart kabel. Men det är ett litet problem. Jag har ett högfrekvent pip från min tv. Det är en 21 tums philips som är två år gammal(inte platt) Vad ska man göra åt det Jag har ps intställt på 25 hz och 720 * 576.

MVH Nicklas

<{POST_SNAPBACK}>


Det löste jag med att ändra frekvensen lite i taget. Vissa lägen pep mer än andra. Pillra försiktigt så blir det tystare.

#279

Postad 06 mars 2005 - 15:03

egon^
  • egon^
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Chimen tyvärr va det inte det som var problemet, min bild vandrar inte, den är helt still.

Har nu också testat med en annan tv, och det blir exakt samma bild där.

Är det någon som har tips om vilka drivrutiner man ska använda? Har testat med senaste catalyst, catalyst 4.3 och omega.

#280

Postad 10 mars 2005 - 14:53

Foffe
  • Foffe
  • Användare

  • 229 inlägg
  • 0
Funkar en sådan här kabel till att koppla in en Sanyo Z3 till en digitalbox?

Redigerat av Foffe, 10 mars 2005 - 14:54.


#281

Postad 10 april 2005 - 21:54

Unregisteredbd8730fe
  • Unregisteredbd8730fe
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Har följt denna tråd med intresse och har tillslut lött ihop en egen kabel. Tyvärr så fungerar den inte :)

Började med att löda enligt beskrivningen på http://www.nada.kth....feldt/vgascart/ med resultatet att bilden blev helt vit. Antog att det berodde på att blankingsignalen inte fungerade, så jag lödde in blanking och function select från en kontakt i datorn. Den vita bakgrunden försvann men nu visas bilden ca tio gånger på rad...

Någon som har något tips på vad jag kan prova för att lösa detta problem?

Har ett 9250 kort med en vga utgång(använder Realvnc för att styra det hela), Rage 3D och Powerstrip. Har provat många olika timings i Powerstrip, men resultatet är detsamma. Tv:n är en 29 tums Philips, modellbeteckning 29PT702B.

Har kontollmätt alla lödningar med mutlimeter, och allting är ok där.

// Andreas

#282

Postad 28 april 2005 - 17:21

liquiid
  • liquiid
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Jag har problem med en störning som uppkommer när vga-scart kabeln är ikopplad i TV:n. Det är en vandrande brus balk som går uppifrån och ner på TV:n.
Balken syns när jag tittar på andra video källor som är inkopplade på det två övriga Scart kontakterna (TV:n har 3st scart varav 2 RGB)
Den stör alltså inte ut RF-kanalerna, där syns inte denna balk alls.

Det måste ju vara mitt grafikkort som ger störningen, men det skumma är att den inte försvinner när jag väljer att inte utöka skrivbordet till TV:n. Störningen ligger alltså där konstant.

För info så använder jag en skärmad video kabel istället för nätverkskabeln som används i beskrivningen. Men det borde ju tom vara bättre!
Jag använder också en DVI-VGA adapter på grafikkortet där jag kopplar ut till TV:n.

Är det otillräcklig isolation mellan mina scart anslutningar på TV eller är det mitt grafikkort som är problemet?

Hårdvara:
TV: Sony KV-32FX68E 32" WS 100Hz TV.
Grafikkort: Sapphire Radeon 9600 Atlantis

Jag är tacksam för hjälp.
Nås även på [email protected]

//Daniel

#283

Postad 16 maj 2005 - 18:32

frhape
  • frhape
  • Lärjunge

  • 276 inlägg
  • 0
Jag har KÖPT en supra scart-VGA kabel och kopplat den mellan min digitalbox och Z2:a.

Förut hade jag bara komposit vilket jag tyckte var okej.

Men nu........herrejösses vilken skillnad. Tycker bilden är grym!!!!

Riktigt nöjd. Nu ska jag bara koppla in ljudet digtalt också.

#284

Postad 26 maj 2005 - 09:29

Micke K
  • Micke K
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Puh...
Vilket pillrande! Men nu funkar det... nästan.
Jag får bild men den är grön! Har dubbel- och trippelkollat och alla kablar verkar sitta där dom ska. Kan jag lika förbaskat ha missat nån inställning i powerstrip eller är det kabelrelaterat det här?

Tacksam för svar, Micke

#285

Postad 26 maj 2005 - 13:43

fille8608
  • fille8608
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
kan man göra nåt så det blir bild innan man kommer in i windows,

#286

Postad 27 maj 2005 - 08:59

Micke K
  • Micke K
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Hej igen!
Hoppas verkligen att den här tråden inte har totaldött...
Nu funkar det ganska bra. Efter lite fipplande med scarten bakom tv:n och en spegel för att se bilden samtidigt :-). Nu när jag ser dvd som jag rippat till hårddisken har jag en fantastisk bild! Men... När jag ser live TV (MCE 2005) så blir bilden liten och förskjuten till vänster. Samma när jag ser svcd och divx från hårddisken. Någon som har en förklaring till vad det här kan bero på? (kanske finns nånstans i den här snart enorma tråden)

Tacksam för svar...

Micke

#287

Postad 27 maj 2005 - 14:07

Unregistered0b130625
  • Unregistered0b130625
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
aflex: Har du testat att inaktivera Tiling? Det står i guiden hur man gör.
Men - om allting (inklusive muspekaren) åker omkring, så är det dina timings du inte fått till ordentligt.

liquiid: Det där är ett ganska vanligt problem, som beror på att grafikkortet skickar ut störningar. Pga. att din tv:s scart:ar inte är tillräckligt isolerade från varandra förvärrar saken. Den enklaste lösningen är att sätta dit en scart-växel (eller helt enkelt dra ur sladden).

fille8608: Det går inte tyvärr. Powerstrip måste vara på för att tv:n ska få rätt signal.

Micke K: Är du säker på att inte bilden är för stor när du kollar på en rip, så att du inte ser förskjutningen? Testa att flytta bilden till vänster i Powestrip och se om DVD-bilden fortfarande är ok.

#288

Postad 27 maj 2005 - 14:16

Micke K
  • Micke K
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Nja... bilden är för stor ja, när jag kollar på dvd. Men bilden är jätte-jättesmal när jag kollar på svcd och divx som jag sa. Det verkar som datorn skickar ut en helt annan signal när jag växlar till annan filmvisning än dvd.

Min lösning på kabelproblemet var faktiskt ganska enkel, och nästan så att jag skämdes. När jag klistrat in mina timings i powerstrip och klickade mig ut ur programmet så hade jag missat en ruta till vänster där jag också var tvungen att kryssa i för compositsignal. Detta trots att jag gjort det i fönstret före.
Kanske det kan hjälpa någon.

Men återigen, någon som varit med om det här med att bilden blir alldelens för liten?
Det gäller ju även när jag kollar på live-tv via MCE

/Micke

#289

Postad 30 maj 2005 - 19:21

Unregistered522a0e0d
  • Unregistered522a0e0d
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Hej,

spännande projekt!

Kollade kopplingschemat som Bengt Sjöström (alias Pucco) har gjort, undrar då vad som gäller för vga-kontakten; skall det vara pinne 4 (schemat) eller 5 (bilden) som skall gälla?
Är det någon skillnad i kvalitet på resultatet från dessa kopplingar?

#290

Postad 31 maj 2005 - 12:06

fille8608
  • fille8608
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
har ett litet problem med denna kabel till min htpc. när windows startar och powerstrip kommer igång så vill inte inställningarna laddas.
jag måste klicka på Display Profiles/Configure för att mina inställningar ska laddas.
lite jobbigt då jag bara har den kopplad till tv och det inte blir någob bild förän jag går in i Display Profiles/Configure

#291

Postad 01 juni 2005 - 07:52

Unregistered0b130625
  • Unregistered0b130625
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0

har ett litet problem med denna kabel till min htpc. när windows startar och powerstrip kommer igång så vill inte inställningarna laddas.
jag måste klicka på Display Profiles/Configure för att mina inställningar ska laddas.
lite jobbigt då jag bara har den kopplad till tv och det inte blir någob bild förän jag går in i Display Profiles/Configure

<{POST_SNAPBACK}>


Gå in i Preferences i Powerstrip och kolla att du har rutan "Restore settings on startup" ikryssad. Har du redan det rekommenderar jag att du intallerar en annan version av Powerstrip.

#292

Postad 01 juni 2005 - 12:59

fille8608
  • fille8608
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
det funkar nu:) har bara en fråga till, måste man ha bildskärmen inkopplad med? när jag kopplar bort den så går bilen nerifrån och upp ganska snabbt, färgerna blir inte heller bra. när skärmen är i så blir det bra. har valt rgbscarten som primär och bildskärmen är bortkopplad.

#293

Postad 16 juni 2005 - 12:05

erq
  • erq
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Hej!
Har följt den här tråden och letat i forumet men har inte lyckats hitta svar på en kanske korkad fråga:
Powerstrip verkar spotta ur sig modelines för linux men är det någon som kör linux som har testat en sån här kabel? Fungerar det?

Har kört XBOX mediaplayer och XBMC sen urminnes tider och har stortrivts med detta men boxen saknar ju TVin... Så jag gjorde slag i saken och köpte ett PVR250, hade sedan tidigare ett fläktlöst Radeon 9200SE men TV-utgången blev jag otroligt besviken på så jag hoppas enormt på detta! Eller ska jag damma av mitt gamla Matrox G400 MAX?

Jag kör KnoppMyth (http://www.mysettopbox.tv) , en knoppix med mythtv på, installationen tar ca 20-30 minuter från tom burk till klar att titta på!

Redigerat av erq, 16 juni 2005 - 12:06.


#294

Postad 17 juni 2005 - 10:03

Rai
  • Rai
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Jag har en tv-tuner, avermedia TV Box 9, med vga-ut. I min projektor, Panasonic PT-AE300, är vgaingången upptagen. Jag orkar inte köpa och hålla på med en switch. Därför undrar jag om jag kan använda någon VGA till komponent eller VGA till scart?

Upplösningen kommer vara i 800*600 eller 1024*768 från tv-tunern. Vilken lösning är möjlig och ger bäst bild? Kanske ni till och med har någon länk till någon produkt eller kan rekommendera någon?

tack på förhand!

#295

Postad 17 juni 2005 - 10:49

Machinegunjoe
  • Machinegunjoe
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Kanske denna funkar, den funkar iallafall mellan min nec vt47 och dvdn

http://www.kjell.com...tem=39289&path=

#296

Postad 17 juni 2005 - 11:45

Rai
  • Rai
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
strålande, jag springer dit efter jobbet. Tack!

#297

Postad 17 juni 2005 - 20:06

Rai
  • Rai
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Hmm..köpte det blev inge bra alls. Färgerna blev fel, bilden flimrade etc. Kändes som signalkvaliten var dålig samt att det glappade i kontakterna. Kanske fick ett dåligt ex men det kändes inte hundra i alla fall jämfört med ren vga kontakt.

Tack i alla fall.

#298

Postad 17 juni 2005 - 22:18

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
att något skickar ut komponent via vga ingången hör ju inte direkt till vanligheterna.
Vad har du för dvd-spelare Machinegunjoe?

Jag skulle rekommendera att köra vga -> scart, det ska funka bra.
Kabel kan du köpa tex här

Postad bild

Eller kanske en sån här adapter + en valfri lång vga kabel om du inte kan hitta någon längre "färdig" kabel

Postad bild

#299

Postad 20 juni 2005 - 15:03

Unregistered03e4f512
  • Unregistered03e4f512
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Hej!
Har följt den här tråden och letat i forumet men har inte lyckats hitta svar på en kanske korkad fråga:
Powerstrip verkar spotta ur sig modelines för linux men är det någon som kör linux som har testat en sån här kabel? Fungerar det?

Har kört XBOX mediaplayer och XBMC sen urminnes tider och har stortrivts med detta men boxen saknar ju TVin... Så jag gjorde slag i saken och köpte ett PVR250, hade sedan tidigare ett fläktlöst Radeon 9200SE men TV-utgången blev jag otroligt besviken på så jag hoppas enormt på detta! Eller ska jag damma av mitt gamla Matrox G400 MAX?

Jag kör KnoppMyth (http://www.mysettopbox.tv) , en knoppix med mythtv på, installationen tar ca 20-30 minuter från tom burk till klar att titta på!

<{POST_SNAPBACK}>


Sitter med ungefär samma setup, men jag valde att prova ett avertv 303 studio-kort istället, utan hårdvarukodning. Får väl hem det nån gång i veckan så jag kan prova.

En annan fundering är grafikkort, du sade att du inte blev nöjd med 9200? Har ett gammalt sådant (inte SE) som jag tänkte installera i KnoppMyth-datorn (nu kör jag med nForce-chipset interna grafik, och det är slött som bara den i menyerna och visualizer i musikdelen). Hoppas det funkar smärtfritt med TV-ut.

Någon som har tips om hur jag ska ställa in kortet i KnoppMyth innan jag kopplar in med S-video till TV:n för att undvika att bränna hela skiten? :)

#300

Postad 20 juni 2005 - 18:56

Unregistered0b130625
  • Unregistered0b130625
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
avocade: Använder du s-video kommer ditt grafikkort automatiskt skicka ut rätt signal till din tv. "Bränna skiten" undviker du genom att ha tv:n och datorn avstängd när du kopplar in och ur kabeln...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.