Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

QLN har återuppstått med ny hemsida :)

151 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
QLN Signature MKIII (Surroundhögtalare) 1 7,25 (3) 49 990:-
1 relaterade trådar

#51

Postad 14 januari 2015 - 23:23

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Om du menar de där högtalardonen med genomskinlig plast och guldet synligt innanför är det ju såna jag har faktiskt. Det enda lite flashiga på SA:s annars så strikta design. :)
Funktionen är också riktigt bra, med bra grepp och ovanligt rejäl diameter för lös kabel, om man inte vill använda banan.

Det är just såna jag menar är riktig seriös high end och Feelgood! Var glad att du har såna, bästa kontakterna ever!

#52

Postad 14 januari 2015 - 23:33

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Betalar man närmare 50k så ska man väl få något för pengarna också men det är mer vad jag tycker. Se bara på Sonus Faber. Där får man vad man betalar för.

Den där QLN nissen Andersén tänker bara på ljudet han. Om han hade tänkt lite längre så hade säkert "fler" handlat.


Edit: Syftade mer på mig själv där.

Redigerat av Unregistered2294, 14 januari 2015 - 23:46.


#53

Postad 14 januari 2015 - 23:41

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Det där bygget borde ligga runt 30k max :)

Redigerat av Unregistered2294, 15 januari 2015 - 00:18.


#54

Postad 14 januari 2015 - 23:50

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
För engångs skull är jag redo att hålla med dig faktiskt.

#55

Postad 15 januari 2015 - 06:45

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Vi kan väl hålla denna tråd till diskussion om Qln Signature 3 och diskutera högtalarkontaktsfetisch i andra mer för ämnet lämpliga trådar. :)

#56

Postad 15 januari 2015 - 09:33

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Tjaa, synd bara att det är jag som är TS i det här fallet :D
Men finns det ingen som vill diskutera just det så gör vi inte det heller ;)

#57

Postad 15 januari 2015 - 09:56

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Tjaa, synd bara att det är jag som är TS i det här fallet :D
Men finns det ingen som vill diskutera just det så gör vi inte det heller ;)

Vi diskuterar ju den aktuella högtalaren. Dess ljudliga egenskaper kan tyvärr få av oss uttala oss om. Men nog är det väl relevant att uttrycka sina synpunkter på tex utseende, pris och ev. avsaknad av den lyxkänsla dyra pengar ofta köper. :)
Nog var väl den gamla varianten betydligt coolare, och gav mer känsla av dyr highrech?

#58

Postad 15 januari 2015 - 10:38

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Det är sant :)

Framförallt elementen i den gamla första versionen såg iaf mycket mer påkostade ut. Bara ett svart element känns inte så där kul men så länge det inte går ut över ljudet så är det säkert inget att klaga på rent ljudmässigt alltså :)

En fråga till dom som vet. Demar han helst sina högtalare på Hifi Consult i Sävedalen? Är det där han håller till om man säger så förutom när det är mässtider? :)

Vi diskuterar ju den aktuella högtalaren. Dess ljudliga egenskaper kan tyvärr få av oss uttala oss om. Men nog är det väl relevant att uttrycka sina synpunkter på tex utseende, pris och ev. avsaknad av den lyxkänsla dyra pengar ofta köper. :)
Nog var väl den gamla varianten betydligt coolare, och gav mer känsla av dyr highrech?



#59

Postad 15 januari 2015 - 12:46

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

En fråga till dom som vet. Demar han helst sina högtalare på Hifi Consult i Sävedalen? Är det där han håller till om man säger så förutom när det är mässtider? :)


Konstruktören har mig veterligen jobbat lite på Hifi Consult sedan förra hösten, och de har ju garanterat modellen inne för demo. Frågan är om fler butiker runtom i landet kommer ta upp den med.

#60

Postad 15 januari 2015 - 12:58

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
Dessa signature tycker jag var betydligt snyggare:

Bifogad fil  Signature-typ2.jpg   50,08K   4 Antal nerladdningar

#61

Postad 15 januari 2015 - 13:17

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Dessa signature tycker jag var betydligt snyggare:


Helt klart X-over designmässigt mellan DLS, QRS och QLN. :)

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 15 januari 2015 - 13:17.


#62

Postad 18 januari 2015 - 02:35

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Han har jobbat längre än så men då enbart med QRS och det sträcker sig enda tillbaka till runt 2008 någon gång. Det var då jag beställde mina första QRS, ett par Merkurius 2 :)

Kanske var lite otydlig där :) Syftade mer på QLN:s produkter.

#63

Postad 01 februari 2015 - 09:42

Unregistered0502f88f
  • Unregistered0502f88f
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Det är samma mellan/baselement som den tidigare men färgat svart för att många inte gillade den gula färgen

Det är sant :)

Framförallt elementen i den gamla första versionen såg iaf mycket mer påkostade ut. Bara ett svart element känns inte så där kul men så länge det inte går ut över ljudet så är det säkert inget att klaga på rent ljudmässigt alltså :)

En fråga till dom som vet. Demar han helst sina högtalare på Hifi Consult i Sävedalen? Är det där han håller till om man säger så förutom när det är mässtider? :)


Redigerat av Unregistered0502f88f, 01 februari 2015 - 09:44.


#64

Postad 05 mars 2015 - 21:14

jls_
  • jls_
  • Lärjunge

  • 488 inlägg
  • 0

Beställda. Väntar på leverans inom två veckor. :)

 

Nu är jag väldigt nyfiken, hur är dom?



#65

Postad 09 mars 2015 - 11:10

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Nu är jag väldigt nyfiken, hur är dom?

 

Har blivit försenade i ett par omgångar pga saknade komponenter från bl a Tyskland, men jag räknar med att få mitt par under nästa vecka.



#66

Postad 10 mars 2015 - 19:29

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

@FFrrEEddRRiiKK: Hoppas du delar med dig av hur du upplever dessa när de kommer hem.

 

Jag vigde hela helgen till HiFi-mässan i gbg och jag måste säga att oavsett pris så tillhörde demon av QLN absoluta toppskiktet rent ljudmässigt.

Tycker att priset är i högsta laget, men jösses vad de levererade.

 

Att man upplever priset så avskräckande är förmodligen att man kommer ihåg priserna på dessa när man sålde dem på Radio Lagret i Gbg för 20 år sedan. Då var priset en fjärde del och de ser likadana ut nu.

 

En tuff konkurent är också "trekantig" och kommer även den från västkusten, tänker då på Respons.
De har varje år så länge jag besökt dessa mässor bjudit på ett ljud som är i absolut toppklass, många gånger t.o.m. bäst.

Tyvärr demade man bara Respons största även i år. Det hade varit väldigt intressant att jämföra QLN med Respons stativare.


Redigerat av Blåtand, 10 mars 2015 - 19:31.


#67

Postad 11 mars 2015 - 02:47

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

@FFrrEEddRRiiKK: Hoppas du delar med dig av hur du upplever dessa när de kommer hem.

 

Jag vigde hela helgen till HiFi-mässan i gbg och jag måste säga att oavsett pris så tillhörde demon av QLN absoluta toppskiktet rent ljudmässigt.

Tycker att priset är i högsta laget, men jösses vad de levererade.

 

Att man upplever priset så avskräckande är förmodligen att man kommer ihåg priserna på dessa när man sålde dem på Radio Lagret i Gbg för 20 år sedan. Då var priset en fjärde del och de ser likadana ut nu.

 

En tuff konkurent är också "trekantig" och kommer även den från västkusten, tänker då på Respons.
De har varje år så länge jag besökt dessa mässor bjudit på ett ljud som är i absolut toppklass, många gånger t.o.m. bäst.

Tyvärr demade man bara Respons största även i år. Det hade varit väldigt intressant att jämföra QLN med Respons stativare.

Jag är ju ett gammalt QLN fan sen länge och jag blev rejält besviken på de nya signature då jag trodde det skulle bli en helt ny högtalare för 50k utan den som säljs nu är i stort identisk med uppgraderingen man kan göra på de gamla för 10k.

Känns lite som mats är ute o cyklar för första gången oavsett hur bra de faktiskt är.

 

Qln har ju alltid varit extremt prisvärda genom åren de fanns....Nu tar han en 12k högtalare ifrån 90 talet o lullar till den för 38k och det som skiljer är diskanten o filtret i stort!

 

Ja de låter förbannat bra men det gjorde dom även för 12k 1992.


Redigerat av robert293, 11 mars 2015 - 03:00.


#68

Postad 11 mars 2015 - 10:53

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Jag är ju ett gammalt QLN fan sen länge och jag blev rejält besviken på de nya signature då jag trodde det skulle bli en helt ny högtalare för 50k utan den som säljs nu är i stort identisk med uppgraderingen man kan göra på de gamla för 10k.

Känns lite som mats är ute o cyklar för första gången oavsett hur bra de faktiskt är.

 

Qln har ju alltid varit extremt prisvärda genom åren de fanns....Nu tar han en 12k högtalare ifrån 90 talet o lullar till den för 38k och det som skiljer är diskanten o filtret i stort!

 

Ja de låter förbannat bra men det gjorde dom även för 12k 1992.

 

Är väl lite benägen att hålla med, men tror också att de grundläggande fysiska egenskaperna/begränsningarna för att göra den perfekta 2-vägs stativaren redan landades på 90-talet, sedan dess har många timmar lagts på att förfina och förbättra. Det har ju inte hänt jättemycket sedan dess vad gäller utveckling av kabinett, element och delningsfilter. Se t ex på Dynaudio. I stort sett samma grundläggande industriella design på kabinett och i stort sett samma material i element, fast med lite förfining, som de hade sedan starten, men priserna har ju knappast gått ner.

Jag tror Mats i framförallt Signaturekabinettet sitter på den mest optimerade lösningen och fundamentet för en optimal ljudåtergivning. Kan ett kabinett bli bättre?

Sedan har han lagt många års lyssnande (också genom DLS och QRS) på element och komponenter för att komma fram till vad som nu låter bäst till den nivå att nästa steg blir absurd i förhållande till faktisk pris-prestanda.

Sedan priset på Signature 3 är kanske lite väl högt. I en tid då allt blir billigare, så borde rimligtvis inte en remake ev en modell från 90-talet kosta drygt fyra gånger så mycket, men samtidigt skall man nog lyssna på den utan fördomar och jämföra den med konkurrenter i och kring den aktuella prisklassen, varav många definitivt erbjuder mer lulllull och ögongodis, men det är helt ointressant - i alla fall för mig.



#69

Postad 27 mars 2015 - 09:22

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Nu har jag fått besked att mina Signature 3 kommer nästa vecka till påskhelgen. :) Tydligen har det varit leveranstid på de specialbeställda skruvarna med gängade insatser från Tyskland.



#70

Postad 27 mars 2015 - 21:24

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

@FFrrEEddRRiiKK: Fortfarande lika intresserad av vad du har att säga efter lite lyssning.

Måste också säga att du har ett stort tålamod, hade inte stått ut att vänta i nästan 3 månader utan högtalare.

Jag skulle poängterat för handlaren att du bör kompenseras med prisreduktion.
Den tid du fått vänta hade varit okej om du beställt en inflyttningsbar villa, men ett högtalpar.....icke! 



#71

Postad 27 mars 2015 - 23:19

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

@FFrrEEddRRiiKK: Fortfarande lika intresserad av vad du har att säga efter lite lyssning.

Måste också säga att du har ett stort tålamod, hade inte stått ut att vänta i nästan 3 månader utan högtalare.

Jag skulle poängterat för handlaren att du bör kompenseras med prisreduktion.
Den tid du fått vänta hade varit okej om du beställt en inflyttningsbar villa, men ett högtalpar.....icke! 

 

Har nog mest att göra med att jag har enorm respekt för Mats Andersen, mannen bakom Qln, DLS och QRS. Vet hur länge han vridit och vänt denna konstruktion för att optimera en 2-kanals stativkonstruktion, så väntan har inte varit så svår. :) Och så har jag haft mina HRT Stage, audio pro T20 och XTZ Master M2 under tiden, så får väl mest se det som ett litet i-lands problem. :)



#72

Postad 28 mars 2015 - 00:02

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Har nog mest att göra med att jag har enorm respekt för Mats Andersen, mannen bakom Qln, DLS och QRS. Vet hur länge han vridit och vänt denna konstruktion för att optimera en 2-kanals stativkonstruktion, så väntan har inte varit så svår. :) Och så har jag haft mina HRT Stage, audio pro T20 och XTZ Master M2 under tiden, så får väl mest se det som ett litet i-lands problem. :)

Men helt ärligt gav du 50k för burkarna när du ändå satt på dessa fast med annan färg på konen?

Signature får du idag för 3-5k beg och uppgraderingen 10k.

Jag har enormt stor respekt för andersen då hans talare alltid givet mig toppklass ljudmässigt och i ett fall det bland bästa ljudet jag hört.....Men dessa Signature känns som hellå same old storyyy .


Redigerat av robert293, 28 mars 2015 - 00:14.


#73

Postad 28 mars 2015 - 00:25

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Kanske var för att han mer ville ha den nya helt enkelt. Ibland vill man ju ha mer om man säger så än vad som är nödvändigt kan tänkas. Det har även hänt mig :) Sen är det ju en rätt rejält hajpad modell så why not? :) Gillar man QLN och Andersens modeller genom åren så är denna nästan en modell man borde ha ägt även om den är överprissatt lite väl mycket. Mer så jag tänkte :)


Läste nu vad jag tidigare har skrivit om dom. Det var då det :)

#74

Postad 02 april 2015 - 14:30

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 1
Så kom de då till slut. :)
Qln Signature 3 i körsbär. 
 
Bifogad fil  2015-04-02_14-42-55.jpg   44,37K   0 Antal nerladdningar
 
Efter att ha ägt alla Qln Signaturer genom åren, så var naturligtvis förväntningarna stora.
 
Samma grundrecept som originalmodellen, fast med något modifierat kabinett, nya element och nytt delningsfilter.
 
Omedelbart hör man att här har nåt hänt. Igen. Jämför nu senast med mina tidigare uppgraderade Signaturer.
Ljudet är "lättare". Det bara släpper från högtalaren.
Diskanten är superdetaljerad så som jag senast gillade Dynaudios Contour S1.4, men det är inte för glittrigt och, framförallt, det hänger ihop med resten av ljudbilden.
Mellanregistret är silkeslent och nu finns inte en tendens till det lite mer återhållsamma ljud man blivit van vid med tidigare Signaturer.
Då kommer givetvis frågan. Är detta på bekostnad av basen? Nehe då. Här finns bas i massor. Både djup och kraftfull, både på låga och högre nivåer. Högtalaren klarar att återge en kontrabas med kropp, mikrodynamik och klangfärg, samtidigt som man kan dra på Yello och Infected Mushroom på bra volym.
Där är också en svärta i ljudkulissen och inspelningar med rumsinformation blir ännu påtagligare, och det är tyst mellan tonerna.
 
Nu är de nog långt ifrån inspelade, men detta är tveklöst den bästa Signaturen Qln (Mats Andersen) gjort - med råge.
Den har precis alla de egenskaper jag gillat i mina favoritstativare - Den torra basen och ofärgade mellanregistret i B&W 805S/D och diskanten och bottnen i Dynaudio Contour S1.4/Confidence C1 men med en sömlös sammankoppling som skapar ett tidigare ej upplevt fönster in i musikmaterialet som jag inte hört i någon 2-vägs stativare.
 
Prislappen på 50.000:- skall naturligtvis leverera, och det gör dessa. Man måste bara glömma vad Signaturen en gång kostade och istället ställa den mot rivaler i den prisklass den nu lirar.
Det går naturligtvis inte att trotsa fysikens lagar, men jag vill hävda att den här konstruktionen mer eller mindre maximerar vad man kan få ur en 2-vägs stativkonstruktion utan kompromisser innan det skall kosta rejält mycket mer för en liten ytterligare förbättring.
 
Sammanfattningsvis. En 2-vägs stativare med otroligt spann mellan topp och botten och med närmast elektrostatiska egenskaper i ljudbilden. Hur konstruktören samtidigt lyckats få sån botten ur ett 7" element samtidigt som mellanregistret är kristallklart, är för mig en gåta. Qln Signature 3 är den första 2-vägs stativare jag hört där jag inte behövt välja bort optimal bas eller mellanregister - den klarar båda galant.
 
Kringutrustning Primare I22DAC med XTZ Star Quad NLP 2x2,5mm. Källa Spotify och WiMP USB-matat från PC in i Primare I22:ans DAC-kort.

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 02 april 2015 - 15:23.


#75

Postad 02 april 2015 - 17:40

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Gott!

Att du är såld på dessa råder det ingen tvivel om :)
Får väl ta mig iväg och lyssna ännu en gång.... tykte ju som sagt att det lät mer än lovande på mässan.

Synd att ingen handlare gör det möjligt att testa dessa sida vid sida med Respons stativare.
Tror att det skulle kunna bli en jämn kamp.

 

Grattis till ett bra köp!



#76

Postad 02 april 2015 - 19:57

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Det låter som att jag måste pallra mig upp till Hificonsult och ev få äta upp mina hårda ord längre upp.

Jag vet ju ialf att du har väldigt höga krav på ljud fredrick då jag vet med mig att du äger i mitt tycke bland de bästa talare som jag hört....Du har väl kvar artec 1600?



#77

Postad 02 april 2015 - 21:42

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 2
50 lök? Oj, för du så vete tusan om man inte borde kunna förvänta sig lite mer exklusivt utseende eller finish :)

#78

Postad 02 april 2015 - 23:49

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

50 lök? Oj, för du så vete tusan om man inte borde kunna förvänta sig lite mer exklusivt utseende eller finish :)

 

Du är väl inte rasist Zartok? ;)


Det låter som att jag måste pallra mig upp till Hificonsult och ev få äta upp mina hårda ord längre upp.

Jag vet ju ialf att du har väldigt höga krav på ljud fredrick då jag vet med mig att du äger i mitt tycke bland de bästa talare som jag hört....Du har väl kvar artec 1600?

 

Artec 1600 står kvar i det stora rummet, men jag är hopplöst svag för kapabla 2-vägs stativare. :)



#79

Postad 03 april 2015 - 00:03

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Huh? Varthän denna fråga?

#80

Postad 03 april 2015 - 00:07

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Jag skulle kunna tänka mig dom där Signature Rob visade på bild längre upp :)



#81

Postad 03 april 2015 - 15:20

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Du är väl inte rasist Zartok? ;)


 

Artec 1600 står kvar i det stora rummet, men jag är hopplöst svag för kapabla 2-vägs stativare. :)

Ah gott....Önskar du hade fått uppleva det jag fick göra med den modellen du har vilket var en demo hos Hificonsult när de låg i alingsås....Stora rummet och elektronik för en mille typ...Det är nog än idag det bästa jag hört med delad första plats med The sonus faber för 1,6 mille.

 

Artec spelade riktigt bra hos mig men rummet var alldeles för litet för dom som du säkert märkte när du var på besök men.... vad de spelade hos Hificonsult den gången   :wub:


Jag skulle kunna tänka mig dom där Signature Rob visade på bild längre upp :)

Ja erkänn de är mkt snyggare än de gamla  :)


Redigerat av robert293, 03 april 2015 - 15:19.


#82

Postad 06 april 2015 - 22:29

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Jag vet inte vilket årtal det var på just dom men j...klar vad läckra dom var. Ingen som kommer slå till på QRS Merkurius 2:orna hos Hifi Consult? :) Dom är prissänkta nu till 14.9k. Jag gav 34k för mina 2008 och dom spelar ju i klass med dagens mid-end burkar eller dyrare för den delen också om man så vill. Det är ju iaf ett alternativ till Signature och Mist. Om man inte vill punga ut 50-150k för liknande teknik som ser lite nyare ut  :)  



#83

Postad 07 april 2015 - 08:30

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Jag vet inte vilket årtal det var på just dom men j...klar vad läckra dom var. Ingen som kommer slå till på QRS Merkurius 2:orna hos Hifi Consult? :) Dom är prissänkta nu till 14.9k. Jag gav 34k för mina 2008 och dom spelar ju i klass med dagens mid-end burkar eller dyrare för den delen också om man så vill. Det är ju iaf ett alternativ till Signature och Mist. Om man inte vill punga ut 50-150k för liknande teknik som ser lite nyare ut  :)  

 

Nya Signature 3 är imo en helt ny högtalare. Den är bättre på precis alla parametrar jämfört med även den senaste uppgraderade varianten.

Har själv i vardagsrummet stående ett par Qln Artec 1600 som spelar med elektrostatens luft och storhet, men de dynamiska elementens snabbhet och kraft och därtill en förmåga att kunna spela med rejäla ljudnivåer utan att det spricker. Dessa köpte jag för 15.000:- för drygt 2 år sedan, och som låg på drygt 50.000:- när det begav sig i början på 90-talet. Går de att jämföra med Signature 3? Nej, det är två helt olika spelstilar, där Signature 3 ger ett helt annat fönster in i musiken. Kopplar jag sedan en bra aktiv subb till Signature 3, så är ljudbilden tämligen komplett.

Golvhögtalare med många element kan funka om man har akustiken och elektroniken med sig. Fördelen med Qln Artec 1600 är dock att den bygger på linesource tenik, så rumsakustiken inte alls lika kritisk här, trots förhållandevis många element och stor konstruktion. Och så en trevlig verkningsgrad.

En traditionell golvhögtalare kommer det nog dock aldrig bli för mig i alla fall, inte på denna nivå i alla fall. :)



#84

Postad 07 april 2015 - 09:27

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0
Hur ser polärdiagramet ut för dessa?

#85

Postad 07 april 2015 - 11:55

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Hur ser polärdiagramet ut för dessa?

 

Finns inte. De är baserade på psykokognitiv referensmetodik som i praktiken är omätbar.



#86

Postad 07 april 2015 - 11:57

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

psykokognitiv? vem hittade på det ordet? :D



#87

Postad 07 april 2015 - 14:01

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Finns inte. De är baserade på psykokognitiv referensmetodik som i praktiken är omätbar.

Intressant berätta gärna mer?

I övrigt såg att jag skrivt fel. :P "polärdiagram" det jag menade var ju polardiagram, måste ni alltid vara så petnoga.:D

#88

Postad 07 april 2015 - 15:00

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Intressant berätta gärna mer?

I övrigt såg att jag skrivt fel. :P "polärdiagram" det jag menade var ju polardiagram, måste ni alltid vara så petnoga. :D

 

Jag trodde du skojade, för jag har ingen aning vad du pratar om. :)



#89

Postad 07 april 2015 - 22:25

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Nya Signature 3 är imo en helt ny högtalare. Den är bättre på precis alla parametrar jämfört med även den senaste uppgraderade varianten.

Har själv i vardagsrummet stående ett par Qln Artec 1600 som spelar med elektrostatens luft och storhet, men de dynamiska elementens snabbhet och kraft och därtill en förmåga att kunna spela med rejäla ljudnivåer utan att det spricker. Dessa köpte jag för 15.000:- för drygt 2 år sedan, och som låg på drygt 50.000:- när det begav sig i början på 90-talet. Går de att jämföra med Signature 3? Nej, det är två helt olika spelstilar, där Signature 3 ger ett helt annat fönster in i musiken. Kopplar jag sedan en bra aktiv subb till Signature 3, så är ljudbilden tämligen komplett.

Golvhögtalare med många element kan funka om man har akustiken och elektroniken med sig. Fördelen med Qln Artec 1600 är dock att den bygger på linesource tenik, så rumsakustiken inte alls lika kritisk här, trots förhållandevis många element och stor konstruktion. Och så en trevlig verkningsgrad.

En traditionell golvhögtalare kommer det nog dock aldrig bli för mig i alla fall, inte på denna nivå i alla fall. :)

 

 

Skall du sälja dina artec i framtiden så skicka pm :)


Redigerat av robert293, 08 april 2015 - 08:13.


#90

Postad 08 april 2015 - 08:30

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Skall du sälja dina artec i framtiden så skicka pm :)

 

De blir kvar. :)

Den ljudbild (i rätt sammanhang - rum, avstånd till lyssnare) och oansträngda spelstil de erbjuder kan ingen högtalare under 50.000:- matcha. Men den är knepig med sin spridningskaraktäristik - vilket, som du vet, har sina för- och nackdelar - vilket man bör känna till. 



#91

Postad 08 april 2015 - 11:22

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Jag trodde du skojade, för jag har ingen aning vad du pratar om. :)

Ja, förstod det.
Här kommer några bildexempel, dessa bilder fann jag då jag gjorde en quick Google web search, dom är ergo tagna ur sina respektive sammanhang:
Bifogad fil  Bosch_36W_column_loudspeaker_polar_pattern.png   83,84K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Directivity.gif   8,32K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  polar-apogee_fh-4.gif   51,25K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  sms-surf-polar-response-chart.jpg   115,2K   0 Antal nerladdningar

#92

Postad 08 april 2015 - 12:20

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Skall du sälja dina artec i framtiden så skicka pm :)

Saknar du dom? :D



#93

Postad 08 april 2015 - 12:21

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Ja, förstod det.
Här kommer några bildexempel, dessa bilder fann jag då jag gjorde en quick Google web search, dom är ergo tagna ur sina respektive sammanhang:
attachicon.gifBosch_36W_column_loudspeaker_polar_pattern.png
attachicon.gifDirectivity.gif
attachicon.gifpolar-apogee_fh-4.gif
attachicon.gifsms-surf-polar-response-chart.jpg

 

Varför är detta relevant?



#94

Postad 08 april 2015 - 13:49

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Varför är detta relevant?

Du beskrev ju det så bra själv i ditt tidigare inlägg.

Den ljudbild (i rätt sammanhang - rum, avstånd till lyssnare) och oansträngda spelstil de erbjuder kan ingen högtalare under 50.000:- matcha. Men den är knepig med sin spridningskaraktäristik - vilket, som du vet, har sina för- och nackdelar - vilket man bör känna till.

.
Klart att strålningsmönster spelar roll för hur placeringakänsliga högtalarna blir inklusive linjäriteten.
Vh/Isaac.

#95

Postad 08 april 2015 - 14:24

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Du beskrev ju det så bra själv i ditt tidigare inlägg.
.
Klart att strålningsmönster spelar roll för hur placeringakänsliga högtalarna blir inklusive linjäriteten.
Vh/Isaac.

 

Varför inte bara ta och lyssna istället? :)



#96

Postad 08 april 2015 - 14:56

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Varför inte bara ta och lyssna istället? :)

Det är ljudande ide, har inte hunnit ännu, men återkommer. :)

#97

Postad 08 april 2015 - 15:43

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Allt går inte att lösa genom att lyssna på :P

Ja, exempelvis så skulle jag inte ha ödslat min tid på att lyssna på en högtalare som mätte förskräckligt dåligt :)

Redigerat av Zartok, 08 april 2015 - 15:44.


#98

Postad 08 april 2015 - 15:51

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Allt går inte att lösa genom att lyssna på :P

Ja, exempelvis så skulle jag inte ha ödslat min tid på att lyssna på en högtalare som mätte förskräckligt dåligt :)

 

Men om du hör det går det väl att mäta?

Går allt som går att mäta att höra?

Hur mäter man t ex en högtalares förmåga att kunna återge en Steinwayflygel rätt? 



#99

Postad 08 april 2015 - 15:55

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Men om du hör det går det väl att mäta?
Går allt som går att mäta att höra?
Hur mäter man t ex en högtalares förmåga att kunna återge en Steinwayflygel rätt?

Ja. Nej. Man mäter spridningen, frekvenslinjäritet (är det ett ord?) och transientsvaret. Då har du en grundläggande del av hur högtalaren kan reproducera en given inspelning. Det är bara inspelningar högtalaren ska återge nämligen :)

Exempel på nej btw. Det går ju att mäta skillnader mellan två kopparsnören som är olika långa. Klasse två meter och Klasse två och en halv meter. Men det hörs inte :)

Redigerat av Zartok, 08 april 2015 - 16:07.


#100

Postad 09 april 2015 - 07:21

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Mailade konstruktören, och fick följande kommentar:

 

"Vad stämmer? Mäta pulssvar kan man göra men det säger egentligen inte mycket, det är svårt att utläsa vad som är vad.
En mätning säger nästan inget hur en högtalare låter. Visst, hög nivå i diskanten, så låter den lite ljust men inget om klangen.
Man kan få två högtalare att mäta lika men låta helt olika, t ex en högtalare med polypropylenkon och en med aluminiumkon.
Hur mäter du skillnad på en kabel med ren koppar alt. tenn- eller silverpläterad? Med PVC alt. PP eller teflonisolering. Om den är inbakad alt ligger löst och skramlar?"
 
Kan bara hålla med konstruktören här. Mycket bättre att lyssna själv. :)




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.