Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny serie från Klipsch - Reference Premiere

1096 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Klipsch Reference Premiere RP-150M (Surroundhögtalare) 1 8 (2) Inga priser
Klipsch Reference Premiere RP-160M (Surroundhögtalare) 5 9,47 (16) 4 669:-
Klipsch Reference Premiere RP-240S (Surroundhögtalare) 1 8,6 (4) Inga priser
Klipsch Reference Premiere RP-250C (Centerhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
Klipsch Reference Premiere RP-250F (Golvhögtalare) 4 7 (1) Inga priser
Klipsch Reference Premiere RP-260F (Golvhögtalare) 4 8,75 (7) Inga priser
Klipsch Reference Premiere RP-280F (Golvhögtalare) 7 9,4 (29) 12 909:-
Klipsch Reference Premiere RP-450C (Centerhögtalare) 3 9,29 (13) Inga priser
Klipsch Reference Premiere RP-280FA (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
19 relaterade trådar
KLIPSCH-klubben (2388 inlägg) 9 mån sedan
Bästa högtalarna du hört! Lista dina tre favoriter! (78 inlägg) 5 år sedan
Klipsch rc-64 vs klipsch rp-450 (16 inlägg) 5 år sedan
Stativ för center (3 inlägg) 5 år sedan
Bättre högtalare än Klipsch Reference Premiere RP-280F? (26 inlägg) 5 år sedan
Marants SR4003 | Vincent SP-996 (6 inlägg) 6 år sedan
Nya golvare, men vilka XTZ 95.44, Klipsch RP-260P eller Wharfedale Diamond? (6 inlägg) 6 år sedan
Klipsch RP system vilka surround hade ni valt och varför ?? (11 inlägg) 6 år sedan
Klipsch R-26F vs Klipsch RP-260F (10 inlägg) 6 år sedan
Klipsch rp-160 CENTER hemmabio. (0 inlägg) 6 år sedan
Uppgradering utav mina RF-82 II (14 inlägg) 7 år sedan
Klipsch RP-280F eller Canton GLE 496 (8 inlägg) 7 år sedan
Rf82 eller rp160 (8 inlägg) 7 år sedan
Vilken receiver driver ni era klipsch med? (11 inlägg) 7 år sedan
B&W 685 s2 eller Dynaudio Emit M20 (5 inlägg) 8 år sedan
B&W 685s2 eller Klipsch RP-150M för ett 5.1 system? (24 inlägg) 8 år sedan
Högtalare till litet rum (33 inlägg) 8 år sedan
Ska jag byta ner till mindre högtalare? (5 inlägg) 8 år sedan
Problem med nya hemmabiosystem. För klen förstärkare? (33 inlägg) 9 år sedan

#51

Postad 09 februari 2015 - 23:06

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Påstår Klipsch själva att den nya RP serien ska vara ett kliv upp i kvalitet jämfört mot Reference MK II?

Var nämligen och lyssnade på ett komplett system med MK II i flerkanal och blev väldigt positivt överraskad med tanke på de ringa pengarna högtalarna kostar.

Men är RP en klass upp så känns det ju mer som ett rätt val.. eller kommer det komma en serie till tro, som kommer lägga sig ovanför RP?

Någon som har koll på detta?


RP serien påstås vara mer hifi en MK II, enligt min lokala butik som ej hunnit lyssna eller ta in dom själva ännu.

Så det ska vara en stor skillnad på horndiskanten som jag förstått det med mkt bättre spridning enligt Klipsch själva.

#52

Postad 09 februari 2015 - 23:24

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

RP serien påstås vara mer hifi en MK II, enligt min lokala butik som ej hunnit lyssna eller ta in dom själva ännu.

Så det ska vara en stor skillnad på horndiskanten som jag förstått det med mkt bättre spridning enligt Klipsch själva.


Hittade detta: http://www.klipsch.c...ce-ii-speakers/

#53

Postad 09 februari 2015 - 23:31

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0
Kan nog bli så att jag satsar på ett Klipsch RP system till biorummet :) ytterst trevlig serie!

Kul oxå att serien är purfärsk och att en dedikerad Atmoshögtalare redan finns/är på gång.

#54

Postad 10 februari 2015 - 09:30

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0
Fast är ATMOS så bra ens då? Jag har inte blivit imponerad iaf.

#55

Postad 10 februari 2015 - 17:19

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Fast är ATMOS så bra ens då? Jag har inte blivit imponerad iaf.

Så bra?, det beror väl på själva rummet och installationen enligt mig, jag har enbart positiva upplevelser utav Atmos.



#56

Postad 10 februari 2015 - 17:53

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 1

För övrigt har jag idag varit och lyssnat på Klipsch RP!! :wub: Modellerna jag har lyssnat på är de största 280 golvarna, 260 golvarna, samt den största 15" subwofern, och jag kan bara säga WOW, s*tan vilket trevligt system nya RP är!

 

Allt som tidigare varit lite negativt med Klipsch enligt mig är iom den nya serien "bortkonstruerat" i form av en avsevärt finare look, gummibeklätt horn som inte alls har de tendenser till vasshet och lite för ljus ton i detaljerna som i Reference MK II har iom den plastvinylen man tidigare använt som frontbaffel.

 

De fasade kanterna i kabinettet, bottenplattan i HDF, gummiringarna runt elementen, den definitivt mer homogena ljudbilden än MK II är några utav de saker som jag verkligen uppskattar.

 

Subwofern R 115 har en helt exemplariskt byggkvalitet i prisklassen, den spelar riktigt tight, går djupt, inga missljud från den slitsade porten och klarar av att spela med duktigt hög output. Testade bla på Transformers 4, och även på musik i olika stilar, allt ifrån Yello till akustisk jazz, imponerad blev jag!

 

280 golvarna spelar stort, djupt, och har en grym pondus och stor soundstage, detaljer och rymd är enligt mig oklanderliga, och den uppfattades aldrig vass, ljus eller för mycket "in your face".

 

Men nu till dagens absoluta höjdpunkt och förvåning :rolleyes: , ett par 260 precis uppackade ur kartong, och direkt inkopplade i Hegel H300......!.......Jäääxlar vad dessa högtalare kan prestera rent musikaliskt, långt över vad jag hade kunnat tänka mig, ljudbilden var enormt fokuserad, ytterst balanserad, djup, bred, och en detaljåtergivning jag inte trodde var möjlig från ett par högtalare i prisklassen, ljudet var så inbjudande och kontrollerat, och framförallt dynamiskt, Hegeln höll konerna i ett järngrepp, och jag har aldrig upplevt Infected Mushroom så här bra tidigare. Lyssnade även på Vocal, musikaliskt och allt lät enligt mig oerhört bra och balanserat, men dock med en förmåga att förföra och fylla hela rummet med ren och skär kvalitet, ville bara lyssna mer och mer och det är ett riktigt bra tecken som iaf jag inte har känt tidigare. Och jädrar vad det går att spela HÖGT utan den minsta förvrängning, och ljudbilden är markant bra mkt bättre än tex MK II.

 

Att dessa högtalare skulle svara så bra på högklasselektronik trodde jag verkligen inte, men nu vet jag vad detta system går för, och jag har redan bestämt mig för att det blir denna serien i mitt kommande biorum, jag är verkligen positivt överraskad!

 

Då jag har en speciell frontvägg i mitt rum så kommer jag antagligen satsa på dom stora stativarna 160, den största centern, dubbla 115 subwofers, och sedan surround och antagligen Atmoshögtalaren i serien framöver, detta system levererar allt vad jag kräver i form av ren finlyssning i 2ch, och ett extremt dynamiskt filmljud som klarar att spela så öronen blöder med bibehållen kontroll.

 

Sen att dom har en bättre byggkvalitet och ett utseende som faktiskt är nästan läckert gör inte mitt val direkt svårare.

 

Tack Klipsch för att ni har byggt ett nytt högtalarsystem som verkligen levererar allt som jag kan önska mig, och det till ett pris som får anses som brutalt billigt i jämförelse.

 

PS: Klipsch egna THX Ultra 2 system har enligt mig inget att hämta mot RP-serien i rena tonala kvaliteter. 

 

PSx2: 280 golvaren drevs vid lyssningstillfället av en Arcam FMJ integrerad stereoförstärkare.


Redigerat av WB-Cinema, 11 februari 2015 - 10:42.


#57

Postad 10 februari 2015 - 18:07

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Om någon har en mer specifik fråga angående mina upplevelser idag så är det bara att fråga på. :)


Får tillägga att Procella P6 har ramlat ner rejält på min lista efter idag.



#58

Postad 10 februari 2015 - 19:20

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Om någon har en mer specifik fråga angående mina upplevelser idag så är det bara att fråga på. :)


Får tillägga att Procella P6 har ramlat ner rejält på min lista efter idag.

Har du hört både RP-160M och RB-81 MKII?
Jag har precis beställt ett par såna och en RC-62 MKII center men det verkar dröja med leverans och är dom nya mkt bättre så kanske man ska slå till på dom ist?



#59

Postad 10 februari 2015 - 19:23

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Har du hört både RP-160M och RB-81 MKII?
Jag har precis beställt ett par såna och en RC-62 MKII center men det verkar dröja med leverans och är dom nya mkt bättre så kanske man ska slå till på dom ist?

Har enbart hört RB 81 MK II, lyssnade inte på RP 160 idag då dom inte fanns inne, men jag själv kommer utan tvekan köra på RP 160, efter det jag har hört idag.

 

Så mitt tips till dig blir att avboka MK II högtalarna.

 

RP är ordentligt mycket bättre enligt mitt ideal.



#60

Postad 10 februari 2015 - 19:51

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Jag tänker kanske ifrågasätta lite nu, men "ett par 260 precis uppackade ur kartong, och direkt inkopplade i Hegel H300"  och det skulle låta bra menar du? Det är väldigt förvånande för mig och går lite emot allt jag tidigare upplevt med Klipsch (har både RF ll och andra serier hemma) och det är att de skulle låta bra utan inspelning... De brukar låta förbluffande dåligt innan inspelning är mitt intryck, sedan händer dock en heldel som tur är. Så det får mig lite att fundera på allt positivt du skriver =).

 

Annars väldigt roligt att du gillar det så mkt! Får man fråga vart du lyssnade? Hade varit roligt att få lyssnat själv..



#61

Postad 10 februari 2015 - 19:58

Mrossianolsson
  • Mrossianolsson
  • Användare

  • 210 inlägg
  • 0
Jag har också blivit lite intresserad av Klipsch och då framför allt dom nya RP-160M. Är det någon som vet om det finns någon återförsäljare i Malmö-området som har fått ni dessa?

#62

Postad 10 februari 2015 - 20:16

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Om någon har en mer specifik fråga angående mina upplevelser idag så är det bara att fråga på. :)


Får tillägga att Procella P6 har ramlat ner rejält på min lista efter idag.

 

Vad menar du med detta? I förhållande till pris eller? Eller menar du på allvar att de skulle vara på samma nivå?



#63

Postad 10 februari 2015 - 21:40

Pannbenet
  • Pannbenet
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Påstår Klipsch själva att den nya RP serien ska vara ett kliv upp i kvalitet jämfört mot Reference MK II?

Var nämligen och lyssnade på ett komplett system med MK II i flerkanal och blev väldigt positivt överraskad med tanke på de ringa pengarna högtalarna kostar.

Men är RP en klass upp så känns det ju mer som ett rätt val.. eller kommer det komma en serie till tro, som kommer lägga sig ovanför RP?

Någon som har koll på detta?


Det finns sedan tidigare en serie som heter Palladium som är i en annan klass.

Redigerat av Pannbenet, 10 februari 2015 - 21:41.


#64

Postad 10 februari 2015 - 21:57

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Jag tänker kanske ifrågasätta lite nu, men "ett par 260 precis uppackade ur kartong, och direkt inkopplade i Hegel H300"  och det skulle låta bra menar du? Det är väldigt förvånande för mig och går lite emot allt jag tidigare upplevt med Klipsch (har både RF ll och andra serier hemma) och det är att de skulle låta bra utan inspelning... De brukar låta förbluffande dåligt innan inspelning är mitt intryck, sedan händer dock en heldel som tur är. Så det får mig lite att fundera på allt positivt du skriver =).

 

Annars väldigt roligt att du gillar det så mkt! Får man fråga vart du lyssnade? Hade varit roligt att få lyssnat själv..

 

 

Nä jag ljög bara, det lät skit.  :D

 

Haha, jag upplevde det precis som jag skrev såklart, det lät fruktansvärt löjligt bra om man ska formulera sig :)

 

Jag blev som sagt väldigt förvånad, för det första med tanke på att högtalarna var DIREKT ur kartong, dom togs ut framför ögonen på mig, och att dom växte så ofantligt av Hegeln jämfört med förstärkaren på andra stället, en Marantz 7009.

 

280 och 115 subben lyssnades det på hos BRL, och 260 lyssnades det på hos HiFi-Punkten (Trollhättan) sammanlagd lyssningstid under dagen på Klipsch RP-serien var ca 2 timmar.

 

Har ägt många olika högtalarsystem och förstärkare, slutsteg, under årens lopp, ren highend och även mellanklass system och upp till övre klass.

 

Och jag vidhåller, jag har inte blivit såhär positivt överraskad någon gång tidigare.


Det finns sedan tidigare en serie som heter Palladium som är i en annan klass.

Jag är mkt väl medveten om Palladium, sen många år tillbaka. En ruggigt bra serie, dock i en HELT annan prisklass. 



#65

Postad 10 februari 2015 - 22:03

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

 

Vad menar du med detta? I förhållande till pris eller? Eller menar du på allvar att de skulle vara på samma nivå?

Vet inte varför folk verkar ha så svårt för att man blev så positivt överraskad utav RP-serien? Klipsch har väl gjort helt rätt för en gångs skull (enligt mina ideal iaf) och det tycker jag är förbannat kul, samtidigt är det så grymt billiga produkter i sammanhanget.

 

Ja ett par Procella med sin hornladdade diskant och en 6" midbas, låter enligt mig inte bättre än vad tex 260 golvaren gjorde (givetvis menar jag även bortsett från fullregistret) och skulle vilja påstå att RP 160 stativaren med sin "identiska" elementbestyckning inte alls skulle göra bort sig gentemot Procella P6.

 

Att Klipsch RP presterar bättre i ren 2ch på musik och tonalitet i diskant och mellanregister har jag redan fått uppleva.

 

Så är det jag upplever detta, varken mer eller mindre.

 

Jag måste tillägga det att, den nya RP-serien låter ganska mycket annorlunda jämfört mot MK II serien i framförallt diskantregistret, men även i övre mellanregistret. Det är en helt annan spelstil med mer homogenitet och en lite "mjukare" framtoning, enligt mig en väldigt lyckad ljudbild och ljudkaraktär.

 

Ut och lyssna och avgör själva och se vad ni tycker gubbs!


Redigerat av WB-Cinema, 10 februari 2015 - 22:13.


#66

Postad 10 februari 2015 - 22:26

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 1

För er som lät tvivlande när jag blandade i Procellas P6 som ren jämförelse, och det till Klipschs fördel...

 

Så kan jag bara säga att Procella P6 är också byggd av en högtalarlåda, filter, en diskant, och ett midbaselement. Precis som vilken stativare med hornladdning som helst egentligen.

 

Att dom sedan kostar 12000kr st, och Klipsch 160 kostar 6000kr paret är väl en annan femma, även här till Klipschs fördel.

 

Och jag vill samtidigt säga att jag har lyssnat en hel del på Procella P6 och tycker väldigt mycket om denna högtalare, och det om något är väl ett bra betyg för den billigare Klipschen, som då enligt mig alltså även har en bättre tonal kvalitet som tilltalar mig mer framförallt i ren 2ch lyssning. 


Redigerat av WB-Cinema, 10 februari 2015 - 22:27.


#67

Postad 10 februari 2015 - 23:41

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 2

Jag blev som sagt väldigt förvånad, för det första med tanke på att högtalarna var DIREKT ur kartong, dom togs ut framför ögonen på mig, och att dom växte så ofantligt av Hegeln jämfört med förstärkaren på andra stället, en Marantz 7009.
 
280 och 115 subben lyssnades det på hos BRL, och 260 lyssnades det på hos HiFi-Punkten (Trollhättan) sammanlagd lyssningstid under dagen på Klipsch RP-serien var ca 2 timmar.
 






Du jämförde alltså två OLIKA modeller i två OLIKA rum, ena modellen MED sub och andra UTAN. Dessutom den ena inspelad och den andra inte.

Och din slutsats var att den ena modellen var bättre tack vare förstärkarbyte? Hur tusan lyckas du pin pointa ner det till att det var förstärkaren som utgjorde ditt upplevda lyft? 😳

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 10 februari 2015 - 23:52.


#68

Postad 11 februari 2015 - 01:59

Unregisteredb1334109
  • Unregisteredb1334109
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0

Blir alltid lika exalterad när jag läser om någon "Reference" serie då man får bilden av att det skall vara en referensserie, blir sedan bara besviken när man inser det handlar om ett instegssystem.

Tycker inte tillverkare borde få bolla med "Reference" termen, låter ju bra mycket mer exklusivt än det är i detta fallet.



#69

Postad 11 februari 2015 - 09:23

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Blir alltid lika exalterad när jag läser om någon "Reference" serie då man får bilden av att det skall vara en referensserie, blir sedan bara besviken när man inser det handlar om ett instegssystem.

Tycker inte tillverkare borde få bolla med "Reference" termen, låter ju bra mycket mer exklusivt än det är i detta fallet.

Sett till prislappen, eller hur menar du?


Du jämförde alltså två OLIKA modeller i två OLIKA rum, ena modellen MED sub och andra UTAN. Dessutom den ena inspelad och den andra inte.

Och din slutsats var att den ena modellen var bättre tack vare förstärkarbyte? Hur tusan lyckas du pin pointa ner det till att det var förstärkaren som utgjorde ditt upplevda lyft?

Har inte jämfört något öht, själva serien sinsemellan, vad fick du det ifrån?

Däremot var vi iväg och lyssnade på nya RP serien på de modeller som fanns tillgängliga, och valde sedan att dela med mig utav mina upplevelser här på forumet.

 

Samtliga tre modeller vi lyssnade på var nya och ej inspelade, men just 260 kom som sagt direkt ur kartong. 

Och subben lyssnades det på separat med ett helt annat högtalarsystem.


Redigerat av WB-Cinema, 11 februari 2015 - 09:26.


#70

Postad 11 februari 2015 - 09:32

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Har inte jämfört något öht, själva serien sinsemellan, vad fick du det ifrån?





Du skrev ju: "att dom växte så ofantligt av Hegeln JÄMFÖRT med förstärkaren på andra stället"

Där fick jag det ifrån. ;)

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 11 februari 2015 - 09:32.


#71

Postad 11 februari 2015 - 09:36

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Du skrev ju: "att dom växte så ofantligt av Hegeln JÄMFÖRT med förstärkaren på andra stället"

Där fick jag det ifrån. ;)

 

 

Ja men det gjorde dom definitivt, så det har du uppfattat rätt.

 

Det var inte direkt svårt att höra skillnaden på de olika förstärkarna, skillnaden var väldigt påtaglig.



#72

Postad 11 februari 2015 - 09:39

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Förstärkaren som användes vid ren 2ch lyssning på RP 280 var en Arcam FMJ integrerad, Men Hegeln har ett helt annat grepp och dynamik.

 

Marantzen användes enbart när vi lyssnade och testade vad 115 subben gick för.



#73

Postad 11 februari 2015 - 09:40

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Ja men det gjorde dom definitivt, så det har du uppfattat rätt.
 
Det var inte direkt svårt att höra skillnaden på de olika förstärkarna, skillnaden var väldigt påtaglig.



Och du tror inte dom olika rummen, eller det faktum att det till och med var olika modeller, kan ha någonting med dessa upplevda skillnader att göra?

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 11 februari 2015 - 09:42.


#74

Postad 11 februari 2015 - 09:44

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Och du tror inte dom olika rummen eller till och med det faktum att det var olika modeller kan ha någonting med dessa upplevda skillnader att göra?

Jo det är väl ganska självklart.

 

Men förstärkarna hade här också en väldigt stor del av hur högtalarna presterade, det var inte något som gick att undgå i det här fallet.


Förstår inte riktigt vart du vill komma här?

 

Tycker du ska ge dig ut själv och lyssna, och se hur du själv upplever det.



#75

Postad 11 februari 2015 - 09:50

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 1

Förstärkaren som användes vid ren 2ch lyssning på RP 280 var en Arcam FMJ integrerad, Men Hegeln har ett helt annat grepp och dynamik.
 
Marantzen användes enbart när vi lyssnade och testade vad 115 subben gick för.

Och subben lyssnades det på separat med ett helt annat högtalarsystem.


Men vänta nu, det börjar bli riktigt snurrigt nu. Först säger du att Hegeln gjorde att dom "växte ofantligt mycket" jämfört med Marantzen. Nu ändrar du dig helt plötsligt och säger att ni enbart använde Marantzen till ett annat högtalarsystem. Hur ska herrn ha det?

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 11 februari 2015 - 09:52.


#76

Postad 11 februari 2015 - 09:51

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Men vänta nu, det börjar bli riktigt snurrigt nu. Först säger du att Hegeln gjorde att dom "växte ofantligt mycket" jämfört med Marantzen. Nu ändrar du dig helt plötsligt och säger att ni enbart använde Marantzen till ett annat högtalarsystem. Hur ska herrn ha det?

 

 

Må hända att du tycker det är snurrigt för dig.

 

Men jag kan ändra texten i det inlägget, glömde att skriva att Arcam användes till 280.



#77

Postad 11 februari 2015 - 10:02

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 1

 
 
Må hända att du tycker det är snurrigt för dig.
 
Men jag kan ändra texten i det inlägget, glömde att skriva att Arcam användes till 280.





Tycker du verkar ändra det mesta nu. ;)




Jag menar bara att du jämfört två olika modeller, som du aldrig har hört tidigare, i två olika rum under en relativt kort lyssning. Av din text att döma så verkade det som att den största skillnaden mellan dessa modeller berodde på förstärkaren. Många andra hade nog kanske dragit slutsatsen att modellerna sinsemellan skiljer sig. Det var mest det jag reagerade över.

#78

Postad 11 februari 2015 - 10:39

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Tycker du verkar ändra det mesta nu. ;)




Jag menar bara att du jämfört två olika modeller, som du aldrig har hört tidigare, i två olika rum under en relativt kort lyssning. Av din text att döma så verkade det som att den största skillnaden mellan dessa modeller berodde på förstärkaren. Många andra hade nog kanske dragit slutsatsen att modellerna sinsemellan skiljer sig. Det var mest det jag reagerade över.

 

 

Nejdå, ska bara ändra så att det står att Arcam användes som förstärkare till RP 280.

 

260 och 280 är identiska högtalare förutom lådvolym och 6,5" mot 8" bestyckning.

Det jag menade på var att Hegel förstärkaren gjorde ett riktigt bra jobb som förstärkare åt 260, rummet och allt annat spelar givetvis in.

Men jag skulle utan tvekan våga hävda att man kunde höra de kvaliteter som Hegeln tillförde ljudbilden, även fast vi pratar om ett annat lyssningsrum.

 

Kontrollen på elementen, soundstagen, och bottnen i djupbasen växte något enormt.



#79

Postad 11 februari 2015 - 11:18

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 2

 260 och 280 är identiska högtalare förutom lådvolym och 6,5" mot 8" bestyckning.
Det jag menade på var att Hegel förstärkaren gjorde ett riktigt bra jobb som förstärkare åt 260, rummet och allt annat spelar givetvis in.
Men jag skulle utan tvekan våga hävda att man kunde höra de kvaliteter som Hegeln tillförde ljudbilden, även fast vi pratar om ett annat lyssningsrum.
 
Kontrollen på elementen, soundstagen, och bottnen i djupbasen växte något enormt.




Hehe, EXAKT samma högtalare då. Bara elementen, lådan, baffelstorlek, delning och ett annat horn på 280 som skiljer. Kan ju knappast påverka någonting tycker man. ;)

Men helt allvarligt. Du lyssnar på två modeller i två olika rum, den mindre modellen upplever du spela bättre djupbas. Du tillskriver direkt att dessa skillnader beror på förstärkaren?

#80

Postad 11 februari 2015 - 11:23

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Helt seriöst, vad är du ute efter?


Du får nog fortsätta att älta detta för dig själv.

 

Herregud.



#81

Postad 11 februari 2015 - 11:28

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

  • 2 160 inlägg
  • 2

Helt seriöst, vad är du ute efter?


Du får nog fortsätta att älta detta för dig själv.

 

Herregud.

Får man inte ifrågasätta vad någon säger på ett forum? 



#82

Postad 11 februari 2015 - 11:36

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Jo det är väl klart man får.

 

Men varför älta något så mycket?

 

Vi var två goda vänner och min äldre son som igår åkte iväg för att lyssna på dessa Klipsch.

 

Enligt oss så presterade RP 260 riktigt bra ihop med Hegeln, och man kunde notera att just förstärkaren hade sin inverkan på hur högtalarna presterade, rummet gör ju även det sitt, men Hegeln satte som sagt sin prägel också.

 

Hur kan man vilja bestrida och älta våra upplevelser så mycket? 


Redigerat av WB-Cinema, 11 februari 2015 - 11:43.


#83

Postad 11 februari 2015 - 11:39

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 1

Helt seriöst, vad är du ute efter?

Du får nog fortsätta att älta detta för dig själv.
 
Herregud.




Jag ställer bara några, i mina ögon, simpla frågor. Vi verkar ha väldigt olika syn på saker och ting och jag är bara nyfiken på hur du tänker.

Du vet, vi är på ett forum nu, man kan bli ifrågasatt. Det är lite det som är meningen med ett DISKUSSIONSforum. ;)

#84

Postad 11 februari 2015 - 11:41

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Om ni tror att Hegeln inte alls hade något att göra med hur RP 260 presterade igår, så är ni tillåtna att tro det.

 

Ingen som hindrar er inte.


Våra/mina upplevelser igår kvarstår dock precis som jag redan skrivit i mitt inlägg.



#85

Postad 11 februari 2015 - 11:44

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Jag ställer bara några, i mina ögon, simpla frågor. Vi verkar ha väldigt olika syn på saker och ting och jag är bara nyfiken på hur du tänker.

Du vet, vi är på ett forum nu, man kan bli ifrågasatt. Det är lite det som är meningen med ett DISKUSSIONSforum. ;)

Så våra simpla och subjektiva upplevelser utav Klipsch RP 260 drivna av Hegel H300, är inget du kan förstå eller ta till dig av alls, fast jag har beskrivit det i inlägget?



#86

Postad 11 februari 2015 - 11:52

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Ska vi nu låta tråden handla om just Klipsch RP-serien istället?

 

Åter till topic!



#87

Postad 11 februari 2015 - 12:24

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 3

Hur kan man vilja bestrida och älta våra upplevelser så mycket? 



Bestrida och älta? Jag frågar ju bara hur du vet att det var förstärkaren som gjorde t.ex djupbasem bättre?

Det är ju annars ett klassiskt rumsligt fenomen att basen skiljer så mycket. Inte alls sådana skillnader man brukar få höra hos förstärkare. OM man nu inte har fipplar massa i inställningarna för förstärkaren, delning, eq etc.

#88

Postad 11 februari 2015 - 13:41

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Bestrida och älta? Jag frågar ju bara hur du vet att det var förstärkaren som gjorde t.ex djupbasem bättre?

Det är ju annars ett klassiskt rumsligt fenomen att basen skiljer så mycket. Inte alls sådana skillnader man brukar få höra hos förstärkare. OM man nu inte har fipplar massa i inställningarna för förstärkaren, delning, eq etc.

 

 

:rolleyes:

 

Vad är det du inte begriper? Vi lyssnade på RP 260 med Hegel H300, och ljudbilden denna kombo presterade, kontrollen som Hegeln höll över elementen osv var väldigt lyckad.

 

Själva skillnaden mot RP 280 och Arcam är inte det viktiga här, utan enbart hur bra det lät med 260 och Hegel.



#89

Postad 11 februari 2015 - 13:45

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Du är av kategorin som påstår att en flerkanalsreciver för 3000kr låter lika bra som en Hegel H300 så länge man inte spelar högre än vad flerkanalsreciverns resurser mäktar med va?

 

 

Eller varför ett sådant frenetiskt behov av att påstå att Hegeln i detta fallet inte har kunnat ha något med ljudbilden, prestationen att göra?

 

Vi tre som faktiskt var där igår och lyssnade hävdar samtliga att Hegeln satte sin prägel på ljudet, och vi vart väldigt positivt överraskade.

 

Vad är det du inte kan ta in utav det? att det enbart var rummet som gjorde att det lät såpass bra, stämmer helt enkelt inte, tro mig, jag var där och lyssnade, och även andra personer uppfattade det likadant.

 

Att du som inte ens var där, så starkt försöker hävda något annat blir enligt mig bara löjligt.


Redigerat av WB-Cinema, 11 februari 2015 - 13:56.


#90

Postad 11 februari 2015 - 14:11

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 2

Du är av kategorin som påstår att en flerkanalsreciver för 3000kr låter lika bra som en Hegel H300 så länge man inte spelar högre än vad flerkanalsreciverns resurser mäktar med va?

 

 

Eller varför ett sådant frenetiskt behov av att påstå att Hegeln i detta fallet inte har kunnat ha något med ljudbilden, prestationen att göra?

 

Vi tre som faktiskt var där igår och lyssnade hävdar samtliga att Hegeln satte sin prägel på ljudet, och vi vart väldigt positivt överraskade.

 

Vad är det du inte kan ta in utav det? att det enbart var rummet som gjorde att det lät såpass bra, stämmer helt enkelt inte, tro mig, jag var där och lyssnade, och även andra personer uppfattade det likadant.

 

Att du som inte ens var där, så starkt försöker hävda något annat blir enligt mig bara löjligt.

Nu tänker jag inte ge mig in i denna diskussion, men jag tror snarare han är ute efter att rummen och att det de facto var två olika modeller påverkar något oerhört mycket mer än förstärkaren i detta fallet.... Men du verkar inte förstå det =).. Det blir en omöjlig jämförelse och inte korrekt någonstans. Så sluta tjivas nu hehe.. Det är kul för dig att du hittat något du gillar så mkt. Din lyriskhet är förhoppningsvis rättvis och jag blir också överväldigad ;-) Återkommer när jag lyssnat.


 

 


Redigerat av Unregistered3891e39c, 11 februari 2015 - 14:12.


#91

Postad 11 februari 2015 - 14:19

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

 

Nu tänker jag inte ge mig in i denna diskussion, men jag tror snarare han är ute efter att rummen och att det de facto var två olika modeller påverkar något oerhört mycket mer än förstärkaren i detta fallet.... Men du verkar inte förstå det =).. Det blir en omöjlig jämförelse och inte korrekt någonstans. Så sluta tjivas nu hehe.. Det är kul för dig att du hittat något du gillar så mkt. Din lyriskhet är förhoppningsvis rättvis och jag blir också överväldigad ;-) Återkommer när jag lyssnat.


 

 

 

 

 

Men hallå, det är inte en jämförelse, utan bara en upplevelse jag berättar om, hur bra jag upplevde Klipsch RP 260 med Hegel H300.

 

Hur svårt kan det vara att bara förstå det? :)

 

Ja åk och lyssna själv, ett otroligt roligt, kompetent och välljudande system enligt mig :)


Givetvis är jag väl medveten om att olika rum och modeller låter olika, men jag är lika medveten om att olika förstärkare låter olika.

 

Och i detta fallet så fick jag uppleva en riktigt lyckad kombo i form av Klipsch RP 260 och Hegel H300.


Redigerat av WB-Cinema, 11 februari 2015 - 14:20.


#92

Postad 11 februari 2015 - 15:54

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 2

Du är av kategorin som påstår att en flerkanalsreciver för 3000kr låter lika bra som en Hegel H300 så länge man inte spelar högre än vad flerkanalsreciverns resurser mäktar med va?
 
 
Eller varför ett sådant frenetiskt behov av att påstå att Hegeln i detta fallet inte har kunnat ha något med ljudbilden, prestationen att göra?
 


Nej, vars har jag skrivit något sådant? Urlöjlig retorik ifrån din sida...

Jag har aldrig påstått att det inte lät bra med 260 och Hegel. Det var din jämförelse jag ifrågasatte. Två olika högtalare i olika rum och påstå att den ena presterar bättre tack vare en annan förstärkare är ju så långt ifrån en vettig jämförelse du kan komma i princip. Det måste du väl hålla med om?

Sen så lät säkert 260 tillsammans med Hegeln superbra, det har jag aldrig sagt någonting om. Men then again, i jämförelse mot vad? Det kanske är den sämsta matchningen som finns? ;)

#93

Postad 11 februari 2015 - 16:25

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 1

Nej, vars har jag skrivit något sådant? Urlöjlig retorik ifrån din sida...

Jag har aldrig påstått att det inte lät bra med 260 och Hegel. Det var din jämförelse jag ifrågasatte. Två olika högtalare i olika rum och påstå att den ena presterar bättre tack vare en annan förstärkare är ju så långt ifrån en vettig jämförelse du kan komma i princip. Det måste du väl hålla med om?

Sen så lät säkert 260 tillsammans med Hegeln superbra, det har jag aldrig sagt någonting om. Men then again, i jämförelse mot vad? Det kanske är den sämsta matchningen som finns? ;)

 

 

Det finns ju ingen jämförelse, men du kan ju inte förstå detta.

 

260 och Hegel var en grym kombination, ej jämfört mot något så lät det för jävla bra.



#94

Postad 11 februari 2015 - 16:55

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 3
Kanske detta kan tas som en jämförelse?

"... och att dom växte så ofantligt av Hegeln jämfört med förstärkaren på andra stället, en Marantz 7009. "

Redigerat av mattiask, 11 februari 2015 - 16:55.


#95

Postad 11 februari 2015 - 17:11

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 1

 
 
Det finns ju ingen jämförelse, men du kan ju inte förstå detta.
 
260 och Hegel var en grym kombination, ej jämfört mot något så lät det för jävla bra.





Nästa gång du inte jämför saker, testa att strunta i att använda orden JÄMFÖRT MED. ;)

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 11 februari 2015 - 17:11.


#96

Postad 11 februari 2015 - 17:39

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Varför måste vi jämföra då, istället för att bara konstatera att 260 och Hegel lät förbaskat bra?

 

Att jag skrev jämfört mot hur jag upplevde det andra systemet är ju för att man per automatik jämför mot annat man lyssnar på, men det viktiga är inte jämförelsen, utan hur bra det lät.

 

Har svårt att förstå hur ni orkar och kan lägga så här mycket tid på något så oväsentligt i sammanhanget, helt ofattbart.

 

 

Båda två systemen jag lyssnade på igår (tre med subben) lät riktigt bra, men när vi åkte vidare för att lyssna på HiFi-Punkten på 260 med Hegel H300 så hände det något extra med ljudbilden, som vi som lyssnade, inkl personal, tyckte lät väldigt bra. Det var inte enbart dom olika rummen som spelade in här, punkt slut.

 

Även om vi inte jämför mot 280 och Arcam.

 

 

Herregud.



#97

Postad 11 februari 2015 - 17:50

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Ni är välkomna att försöka övertyga mig och mina vänner om att det vi upplevde igår inte var sant, att vi inte hörde att Hegeln presterade bra med 260, och att det enbart var dom olika rummen som gjorde att det ena lät bra eller det andra.

 

Men jag personligen kan inte bry mig mindre.



#98

Postad 11 februari 2015 - 17:55

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 1

Det var inte enbart dom olika rummen som spelade in här, punkt slut.




Men hur vet du det? Enligt din logik då kan det ju lika gärna vara kablarna, källan elle kanske rent av en strömrenare som gav det där sista som ni diggade? Som jag skrev i mitt första inlägg, som du inte ens har svarat på än, hur kan du pin pointa ner det till att det var just förstärkarens förtjänst?

Det låter ju skapligt mycket mer troligt att Klipsch har fått till ett sound i 260 som ni föredrar före storebror 280 tycker jag.

Om det är så stor skillnad mellan den första förstärkaren och Hegeln så att den skillnaden är tydligare än byte av högtalare OCH rum så är någon fel någonstans. Det kan jag lova. :)

#99

Postad 11 februari 2015 - 18:13

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Brallson: Då du verkar helt besatt av denna fråga, så tycker jag att du borde åka och själv lyssna på ett par Klipsch 260 med en enklare förstärkare, och sedan koppla på en Hegel H300 och se om du som oss märker av de skillnaderna som uppstod.

 

 

I samma rum då såklart, och med samma polotröja på dig ;)



#100

Postad 11 februari 2015 - 18:16

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 1

Enligt din logik så kunde vi inte höra att det lät bra med Hegeln som drivning, bara för att vi var i ett rum där vi inte hade lyssnat på en annan uppsättning.





Jag har aldrig sagt att det inte lät bra med Hegeln. Tvärtom, jag tror säkert att det lät hur bra som helst. Du får läsa om det jag skrivit om du inte förstår.




Ja enligt din logik så tycker du inte ens att hifi är intressant, du anser det bara vara givande att använda din tid på forumet till att föra skumma dialoger med människor du inte känner som avviker från normal diskussionsnivå.Hur kan man motsäga ett par personers subjektiva upplevelser i form av att märka ord.



Jaha, här går vi på person. Vad vet du om mitt hifiintresse? Jag har, som sagt, aldrig motsagt någonting om era subjektiva upplevelser. Du får helt enkelt läsa igen. Det enda jag kan hålla med dig om i ditt citat är väl att du avviker från normal diskussionsnivå...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.