Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Är det värt att byta till Klipsch RF-82 II

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 november 2017 - 22:27

toydoll
  • toydoll
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Hej

 

korta versionen:

Tjänar jag något på att byta ut mina NHT 2.5 mot Klipsch RF-82 II? Tycker ni det är värt i så fall?

 

 

Långa versionen:

Har länge funderat på att byta ut mina NHT (now hear this) 2.5 mot ett par nya högtalare. Dels för att få bättre ljud och dels för att enklare kunna bygga på ett surroundsystem inom ett par år.

 

Men eftersom jag egentligen är ganska nöjd med högtalarna (även om de ibland känns lite trötta) samt bott i lägenhet har jag alltid tagit mitt förnuft tillfånga och struntat i det.

 

Nu bor jag dock i hus (=förhoppningsvis 5.1 inom kort) samt att Klipschen är nedsatte till ca halva priset. Detta samtidigt som jag hört mycket gott om högtalarna även då de är satte till fullpris.

 

Jag ska dock erkänna att jag är löjligt dålig på att jämföra högtalare i butik jämfört med de jag har hemma. Plus att jag bor i skogen så i bästa fall har jag en timme till närmsta ställe att provlyssna. Så jag tänkte fråga här först innan jag ens funderar på att testa dom.

 

Jag förstår att många säkert inte har koll på NHT 2.5, google verkar knappt ens veta att de existerar... Men någon finns det kanske som har koll.

 

Förstärkare: Marantz SR6009

Ljudkällor: ca. 30 % netflix/hbo/dyl, 30 % bluray, 30 % .mp3 V0 och 10 % .flac.

 

 

 

 

(Om någon kan tipsa om andra bra högtalare i samma prisklass som skulle ge en stor skillnad i ljud vore det förstås tacksamt!)


Redigerat av toydoll, 18 november 2017 - 22:39.


#2

Postad 18 november 2017 - 22:47

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Det är väldigt stor skillnad i karaktären på Klipsch och NHT. Jag skulle inte köpa RF-82 olyssnade, för egen del gillar jag dem inte.

NHT gjorde bra högtalare, kanske lite hypade, men bra var de. Dock kräver de ett bra/kraftigt slutsteg för att leva ut ordentligt.

#3

Postad 18 november 2017 - 22:52

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

Klipsch med rätt förstärkare är riktigt trevliga högtalare men att hitta rätt kan vara en djungel, gamla Harman Kardon var perfekta ihop med Klipsch, möjligen kan Onkyo fungera.



#4

Postad 18 november 2017 - 23:59

toydoll
  • toydoll
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Det är väldigt stor skillnad i karaktären på Klipsch och NHT. Jag skulle inte köpa RF-82 olyssnade, för egen del gillar jag dem inte.

NHT gjorde bra högtalare, kanske lite hypade, men bra var de. Dock kräver de ett bra/kraftigt slutsteg för att leva ut ordentligt.

För 7-8 år sedan (tror jag) provlyssnade jag på en del högtalare i butik. Jag minns inte mycket men jag minns att Klipsch var de jag fastnade mest för (blev dock inget köp just då och lite senare fick jag mina NHT praktiskt taget gratis). Problemet med just de högtalarna är att de inte verkar finnas att provlyssna någonstans, åtminstone inte enligt prisjakt.

 

 

Har hört att de kräver en del från det som driver dom. Jag har som sagt bara en Marantz SR6009. Ingen aning om det är tillräckligt bra. Jag kan inte peka på något negativt med kombon, men ibland upplever jag som sagt högtalarna lite trötta, vad nu det betyder...

 

Klipsch med rätt förstärkare är riktigt trevliga högtalare men att hitta rätt kan vara en djungel, gamla Harman Kardon var perfekta ihop med Klipsch, möjligen kan Onkyo fungera.

Ok. Med det sagt kan jag lägga till att jag inte kommer byta förstärkaren jag har inom en snar framtid. Så det högtalare jag eventuellt kommer köpa måste spela bra med Marantzen.


Redigerat av toydoll, 19 november 2017 - 00:06.


#5

Postad 19 november 2017 - 07:23

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Det är i stort sett omöjligt att veta vad DU tycker är värt. Det är en fråga som bäst besvaras av dig själv.



#6

Postad 19 november 2017 - 19:49

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

https://www.komplett...-ii-svart-1-par

 

Rätt dag att chansa. Som sagt en smaksak vad man tycker om ljudet. Kan stärkaren driva NHT så kan den driva Klipsch.



#7

Postad 20 november 2017 - 00:36

toydoll
  • toydoll
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

https://www.komplett...-ii-svart-1-par

 

Rätt dag att chansa. Som sagt en smaksak vad man tycker om ljudet. Kan stärkaren driva NHT så kan den driva Klipsch.

Därifrån jag fick inspirationen :)

 

Nu är det dock fullpris igen men om man läser lite på nätet så verkar komplett köra halva priset på olika klipsch med jämna mellanrum. Så nu har jag chansen att dels hinna lyssna på dom till nästa gång och dels ha chansen att hitta något ännu bättre under black friday.

Eller så tar jag mitt förnuft tillfånga och köper något annat onödigt för pengarna :rolleyes:

 

Det är i stort sett omöjligt att veta vad DU tycker är värt. Det är en fråga som bäst besvaras av dig själv.

Jojo, men ibland är svaret solklart. Jag vet egentligen noll och ingenting om NHT högtalarna och jag vet samtidigt ingenting om dagens högtalare. Kanske är ett par klipsch i 5.000 kronorsklassen överlägset ett par gamla NHT eller kanske så är det tvärtom.

Och med smaken skiljer från person till person så finns det ändå ingen som t.ex. skulle påstå att mina NHT låter sämre än mina datorhögtalare...



#8

Postad 20 november 2017 - 08:00

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Så länge elementen inte är trasiga så skulle jag påstå att NHT 2.5 är en bättre högtalare än Klipsch RF-82 II.

Men de kräver sin förstärkare. Försök låna hem en bra stereoförstärkare, eller ett vettigt slutsteg, så kommer du sannerligen uppleva något nytt.

Eller så säljer du dem och köper Klipsch utan att ha upplevt vad NHT verkligen kan leverera.
Finns flera gamla trådar om NHT här på Minhembio om du bara söker lite.

#9

Postad 21 november 2017 - 21:42

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Har faktiskt hört båda paren i 2 olika rum och Maglan76 här på forumet bytte just ifrån 2,5i till RF82II.

Min åsikt är att Klipsch är en betydligt roligare högtalare, kanske inte lika korrekt....Betydligt mer jävl... annama.

Men som nämnt ovan: man bör höra dom först...För i fel rum kan de bli lite påträngande.

Rätt rum spelar de rejält bra och snyggt och framförallt sjukt starkt utan att bryta upp.

 

Ang förstärkeri så kan din Marantz strömsätta dom (om inte rummet är allt för stort) så det blir obehagligt nästintill.

De är sjukt prisvärda nu när komplett säljer ut dom likt de gjorde med MK1:orna.



#10

Postad 21 november 2017 - 21:50

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Roligaste bio riggen jag hört är BTW 4st RF82 och RC-64 centern med Marantz SR-7005 i en vanlig liten etta.

Så sjukt roligt att kolla film på vansinnes volymer där och hela systemet kostade som en lite bättre bio stärkare.



#11

Postad 22 november 2017 - 14:08

Elvispiano
  • Elvispiano
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Är det värt för mig att byta min Yamaha setup mot RF82or? Har NS-777, NS-333 samt en NS-C444



#12

Postad 22 november 2017 - 21:08

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Svar ja....Klipschen är betydligt bättre än NS-777.



#13

Postad 24 november 2017 - 15:44

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
Klipsch RF82II kostar återigen 5k idag på komplett.

#14

Postad 29 november 2017 - 23:23

Unregistered304a9a94
  • Unregistered304a9a94
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Även jag är intresserad av att uppgradera från NHT Classic Three till ett par Klipsch RP-280F t.ex. Har en Harman Kardon AVR255 som börjar bli gammal. Gillar verkligen högtalarna, vet inte om jag får ut så mycket som möjligt av dem med förstärkaren. Men tror inte den klarar av nya Klipsch-högtalare...





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.