Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Intelligent Sound, vet ni vad det är ?

2346 svar till detta ämne Högtalare Intelligent sound
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Proson Stratego 212SA (Golvhögtalare) 1 6,5 (1) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro II (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Intelligent Sound IS 815 Pro Mkll (Golvhögtalare) 1 8,33 (2) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 8,75 (3) Inga priser
Intelligent Sound IS8 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

#1851

Postad 26 maj 2022 - 22:19

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 004 inlägg
  • 2

Bifogad fil  disapproving_look (kopia).png   83,89K   1 Antal nerladdningar



#1852

Postad 26 maj 2022 - 22:53

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

Det som händer är ju att man vänjer sig vid sin hörsel och dess begränsningar. Om man får lyssna på något som är kompenserat för ens hörsels brister kommer det inte alls låta som det gör för ett perfekt öra, utan överdrivet ljust och skrikigt. Efter ett tag vänjer man sig visserligen. Det finns dock fler problem med att försöka kompensera bort.hörselskador och slitage genom att höja nivåer än att det låter konstigt. Vissa saker kan man helt enkelt inte få att låta likadant för ett skadat och/eller åldrat öra som de gör för ett friskt, ungt öra.



#1853

Postad 27 maj 2022 - 09:45

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0

Det som händer är ju att man vänjer sig vid sin hörsel och dess begränsningar. Om man får lyssna på något som är kompenserat för ens hörsels brister kommer det inte alls låta som det gör för ett perfekt öra, utan överdrivet ljust och skrikigt. Efter ett tag vänjer man sig visserligen. Det finns dock fler problem med att försöka kompensera bort.hörselskador och slitage genom att höja nivåer än att det låter konstigt. Vissa saker kan man helt enkelt inte få att låta likadant för ett skadat och/eller åldrat öra som de gör för ett friskt, ungt öra.


Går ju rätt fort vänja sig vid en korrekt mix. Tar någon minut max. Det är som att cykla ju. Du vet ju någonstans hur det brukade låta.

Det är ju då värre att gå från neutralt ljud till att tokhissa vissa frekvenser.

#1854

Postad 27 maj 2022 - 12:55

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 1


Det är ju då värre att gå från neutralt ljud till att tokhissa vissa frekvenser.


Det är ju just det man gör om man skulle försöka korrigera för en hörselskada.

Som redan sagts i tråden flera gånger så ska en högtalare försöka återskapa samma ljud som spelats in, om någon sen uppskattar att lyssna överdriven bas eller diskant så får man justera det i sin förstärkare.

#1855

Postad 27 maj 2022 - 13:24

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0

Det är ju just det man gör om man skulle försöka korrigera för en hörselskada.

Som redan sagts i tråden flera gånger så ska en högtalare försöka återskapa samma ljud som spelats in, om någon sen uppskattar att lyssna överdriven bas eller diskant så får man justera det i sin förstärkare.


Finns många högtalare som tillåter eq utan att dista för mycket. Det är ju liksom ett bra mått på en bra högtalare bättre än att den är spik nykter egentligen :) Har du nedsatt hörsel så är det ju enda sättet få en korrekt återgivning. Tror hörselapparater i regel färgar ljudet mer?

Sen så är det ju naturligtvis inte rimligt kanske att designa en högtalare enligt en viss individs frekcenskurva om man ska hitta något som fungerar för mängden. Men knepigt synsätt att man inte ska få kompensera för nedsatt hörsel.

#1856

Postad 27 maj 2022 - 13:45

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Men alltså korrekt återgivning för någon med en hörselskada är ju det den personen hör, det skulle ju låta jättekonstigt för dom att lyssna på en högtalare som har fått EQ för att återge en korrekt återgivning baserat på deras hörsel eftersom det skulle låta helt olika mot vad dom hör "live"

#1857

Postad 27 maj 2022 - 13:55

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 004 inlägg
  • 0


Sen så är det ju naturligtvis inte rimligt kanske att designa en högtalare enligt en viss individs frekcenskurva om man ska hitta något som fungerar för mängden. Men knepigt synsätt att man inte ska få kompensera för nedsatt hörsel.

 

Nej, det är inte knepigt av ovan nämnda anledningar. Hifi betyder att återge ljud korrekt, eller iaf så korrekt som möjligt. Verkligt ljud är då givetvis referensen för hela ljudkedjan.

 

För högtalaren blir inspelningen/källan referensen. Mastring osv saknar relevans där eftersom den påverkan redan finns, dvs mixen låter som teknikern vill att den ska låta.

 

Finns många högtalare som tillåter eq utan att dista för mycket. Det är ju liksom ett bra mått på en bra högtalare bättre än att den är spik nykter egentligen  :) Har du nedsatt hörsel så är det ju enda sättet få en korrekt återgivning.

 

Återgivning = inspelning+uppspelning av ljud. Det har inget med din hörsel att göra.

 

Om du menar att korrekt ljud är det du hörde/upplevde när du var 20 år gammal, så nej, det kan du inte återskapa med högtalare, och det är inte ens något man bör göra som sagt.

 

Hörseln är inte isolerad från övriga sinnen, och det du hör/upplever idag är inte det samma som när du var 20 år. Om du plötsligt skulle hissa tillbaks diskanten till "20-års nivå", så skulle det gå rakt emot allt annat du hör och därför upplevas som onaturligt.

 

Du kan inte komma ihåg hur du upplevde ljud när du var 20 år. Ljudminnet för detaljer är extremt kort, några sekunder. När det gäller ljudkaraktär och större skillnad så är det längre. Det är därför folk upplever 100-tals timmar av "inspelning" av nya högtalare. Man vänjer sig helt enkelt vid det nya ljudet, medans högtalarna i sig inte förändras alls efter ett par timmars spelning.

 

Samma tillvänjning av ljud runt oss gör hjärnan hela tiden genom livet.

 

Det enda man kan göra är att använda riktiga ljud/instrument och riktigt tal osv som referens.

 

Du får gärna tipsa om högtalare som tål 15-20dB höjning vid 15 kHz (det skulle krävas för att t ex nå 20-års nivå för en 60-åring), utan att disten ökar.


Redigerat av Ageve, 27 maj 2022 - 14:12.


#1858

Postad 27 maj 2022 - 13:56

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0

Men alltså korrekt återgivning för någon med en hörselskada är ju det den personen hör, det skulle ju låta jättekonstigt för dom att lyssna på en högtalare som har fått EQ för att återge en korrekt återgivning baserat på deras hörsel eftersom det skulle låta helt olika mot vad dom hör "live"

Men du minns ju ändå hur saker ska låta. Jag lirade i bläckorkester i unga dagar. Vet fortfarande hur yamaha yep201 ska låta trots det är bra länge sen man lirade vid det här laget :)

Skulle va mindre konstigt än en felaktig återgivning man tvingats vänja sig vid. Och du får ju inte den mix det är tänkt du ska ha. Är det viktigt att det du hör överensstämmer med din hörselskada?

Skulle väl snarare va ett heureka moment. Jag kör ju mest hörlurar så man får ju ofta wow känsla när man går från felaktig till mindre felaktig återgivning. Helt korrekt blir det aldrig lol. Spelar ingen roll om jag lyssnat in mig i hundratals timmar på den mer tvivelaktiga. Men att tvärt hoppa ställer till det men tar inte lång tid alls ställa om snackar om minuter.

Redigerat av oqvist, 27 maj 2022 - 13:57.


#1859

Postad 27 maj 2022 - 14:43

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Men alltså tänk dig 2 rum, i rum A sitter det en person som sjunger och spelar gitarr och i rum B står det högtalare som återskapar ljudet med EQ för att korrigera för den hörselskadade personen, det skulle låta helt galet i rum B även för den med hörselskada.
Jag menar alltså att den hörselskadade går från rum A till rum B

#1860

Postad 27 maj 2022 - 15:59

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0

Men alltså tänk dig 2 rum, i rum A sitter det en person som sjunger och spelar gitarr och i rum B står det högtalare som återskapar ljudet med EQ för att korrigera för den hörselskadade personen, det skulle låta helt galet i rum B även för den med hörselskada.
Jag menar alltså att den hörselskadade går från rum A till rum B

Nä det skulle ju låta bättre för den hörselskadade i rum B då han får den korrekta mixen och hör instrumentet som han minns det i yngre dagar :) Han får ju korrekt återgivning med jämn fördelning av alla register som herr guldöra i Rum A får. Skulle Herr guldöra om han vant sig vid färgade högtalare inte kunna lära sig att lyssna till referens heller om vi går åt andra hållet?

Sen sub bas som nämnts tidigare är ju ett eget kapitel. Den kan du ju till och med känna så även om du mot förmodan lyckas boosta den tonvis utan dist så kanske den fysiska aspekten blir väl tuff. Finns ju naturligtvis tekniska begränsningar att ta hänsyn till. Är hörselskadan inte alltför allvarlig bara är några dbs tapp här och där så är det ju inga större problem för vettiga högtalare.



#1861

Postad 27 maj 2022 - 18:09

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Nej.

#1862

Postad 27 maj 2022 - 18:50

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Nä det skulle ju låta bättre för den hörselskadade i rum B då han får den korrekta mixen och hör instrumentet som han minns det i yngre dagar :) Han får ju korrekt återgivning med jämn fördelning av alla register som herr guldöra i Rum A får. Skulle Herr guldöra om han vant sig vid färgade högtalare inte kunna lära sig att lyssna till referens heller om vi går åt andra hållet?

Sen sub bas som nämnts tidigare är ju ett eget kapitel. Den kan du ju till och med känna så även om du mot förmodan lyckas boosta den tonvis utan dist så kanske den fysiska aspekten blir väl tuff. Finns ju naturligtvis tekniska begränsningar att ta hänsyn till. Är hörselskadan inte alltför allvarlig bara är några dbs tapp här och där så är det ju inga större problem för vettiga högtalare.


Nej. Han med hörselskadan jämför ju med det han hör nu, med hörselskadan. Det skulle låta onaturligt att ändra ljudet efter hörselskadan.



#1863

Postad 27 maj 2022 - 22:33

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Nej. Han med hörselskadan jämför ju med det han hör nu, med hörselskadan. Det skulle låta onaturligt att ändra ljudet efter hörselskadan.


Ja, du visar på det riktigt kluriga med att vara objektiv över tid och rum gällande erfarenheter kring ljud och upplevelser.

För egen del anstränger jag mig till det yttersta att aldrig vara nöjd. Oavsett referens eller eget urval.

Jag var öppen för IS när jag skulle lyssna till dem på mässa. Men det lät skit redan från början så jag lämnade deras rum efter fem minuter.

#1864

Postad 28 maj 2022 - 12:22

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Någon här menade att ljudminnet är extremt kort, bara några sekunder??
Mot det talar förstås att vi kan särskilja / identifiera hundratusentals olika ljudkaraktärer på sekunder. Vi kan urskilja röster i ett sorl, även röster vi inte hört på årtionden. Vi hör direkt när en enda ton i en känd melodi är lite off osv…
Ljudminnet är låååångt. ;)

Givetvis kan och tom. bör man sträva efter att kompensera för de olinjära defekter var och ens hörsel med tiden utvecklar. Att det sedan kommer låta hemskt för någon annan är ju en annan femma.

#1865

Postad 28 maj 2022 - 13:15

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0

Ja de argumentet används främst för att invalidera a vs b tester.

Beror på hur bra närminne du har. Och hur du lyssnar. Att ta in all information på en gång är ju tufft men det finns ju mästare på detta https://www.youtube....h?v=Zd_UcjMusUA.

Jag brukar fokusera på diverse instrument eller frekvenser istället förutom då försöka få in helheten. Har inte problem höra skillnad på diverse hörlurar. Ibland blir det absolut tufft dock när de är mer lika än olik varann. En del förstärkare jag lyssnat så har jag då inte defintivt upplevt någon förändring värt att nämna.

 



#1866

Postad 28 maj 2022 - 17:44

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 2
Det är bara ett mänskligt faktum, svårt att förbise.

Att hifiutrustning ofta är svår att särskilja är ett sundhetstecken. Seriösa tillverkare skall rimligtvis inte låta speciellt olika, för då har man missat sitt uppdrag. 😉

#1867

Postad 28 maj 2022 - 22:23

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 004 inlägg
  • 0

Det är bara ett mänskligt faktum, svårt att förbise.

Att hifiutrustning ofta är svår att särskilja är ett sundhetstecken. Seriösa tillverkare skall rimligtvis inte låta speciellt olika, för då har man missat sitt uppdrag.

 

Japp. Det är därför det är svårt med jämförelser om tiden mellan de är längre än några sekunder. Ljudminnet är som sagt väldigt kort när det gäller små detaljer, som det (oftast) handlar om i hifi-sammanhang, men mycket längre för helheten och större skillnader. 

 

Att man kan komma ihåg hur ett instrument låter, eller hela melodier och röster man inte har hört på länge osv, beror på att de är lagrade i hjärnans långtidsminne, och det är inte exakta minnen, dvs du kommer naturligtvis inte ihåg exakt hur frekvensgången var på dessa ljud.

 

Det är inte alls samma sak som att t ex höra en 1dB skillnad vid 2 kHz. ;) 



#1868

Postad 29 maj 2022 - 10:45

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Japp. Det är därför det är svårt med jämförelser om tiden mellan de är längre än några sekunder. Ljudminnet är som sagt väldigt kort när det gäller små detaljer, som det (oftast) handlar om i hifi-sammanhang, men mycket längre för helheten och större skillnader.

Att man kan komma ihåg hur ett instrument låter, eller hela melodier och röster man inte har hört på länge osv, beror på att de är lagrade i hjärnans långtidsminne, och det är inte exakta minnen, dvs du kommer naturligtvis inte ihåg exakt hur frekvensgången var på dessa ljud.

Det är inte alls samma sak som att t ex höra en 1dB skillnad vid 2 kHz. ;)

Då talar vi snarare om vad som öht. är fysiskt möjligt att uppfatta, än om ”hörselsinnet”.
Min uppfattning är att snabba A-B jämförelser är fullständigt meningslösa. Vad man istället bör göra är att lyssna upprepade gånger på hela musikstycken. I slutänden kommer du då välja det som långsiktigt behagar just dina sinnen. Det är då heller inte alls säkert att du kommer välja det som din hjärna känner igen, eller ”vant dig vid”. Vi tenderar nämligen uppskatta positiv förändring. 🤗

#1869

Postad 29 maj 2022 - 11:24

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 004 inlägg
  • 0

"fullständigt meningslösa" även när de visar sig vara mest tillförlitliga vid små skillnader (om de genomförs korrekt)?

 

Det bästa är säkert en kombination av båda, dvs att man själv kan välja hur länge man vill lyssna på varje, och växlingen mellan de båda är så snabb som möjligt.

 

Skillnader på 1dB (beroende på frekvens) är visst möjliga att uppfatta efter övning, men bara vid direkt växling mellan de båda.

 

Angående att "långsiktigt behaga just dina sinnen" så funkar det inte riktigt vid jämförelse, eftersom vår förmåga att tolka ljudintryck inte är konstant. Lyssnar du t ex på samma 4 minuter långa låt 10 gånger, så kommer dina intryck inte att vara identiska mellan den första och den tionde lyssningen, eftersom hjärnans tolkning av ljud inte är konstant, utan påverkas av ett antal faktorer som trötthet, humör, hunger, törst, tristess osv.

 

Det senare är ännu ett argument för kortare lyssning.

 

Observera som sagt att jag menar små skillnader här. Tar du två högtalare där den ena t ex har en 6dB höjning i diskanten, så är det väldigt enkelt att höra pga långtidsminnet och den stora avvikelsen. Hjärnan "vet" att det inte låter som ljud runt dig brukar göra. 



#1870

Postad 29 maj 2022 - 12:42

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Om vad har det för praktisk betydelse att utröna dessa knappt urskiljbara skillnader? F.ö. har jag själv kommit fram till ca. 0,7Hz och ca. 1dB amplitud är absoluta gränsen för min egen säkert annat än perfekta hörsel.

#1871

Postad 29 maj 2022 - 13:27

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 004 inlägg
  • 0

Om vad har det för praktisk betydelse att utröna dessa knappt urskiljbara skillnader?

 

Det kan man såklart ifrågasätta, men verkliga skillnader, och strävan efter att få bättre ljud "på riktigt" borde iaf vara mer intressant än alla tweaks som inte gör någon skillnad alls, trots att det finns en stor marknad för de. ;)

 

Blindtest är ett bra sätt att bli av med distraktioner. Man kan inte använda hype eller förutfattade meningar osv för att övertyga sig själv om att det låter bra eller dåligt. Det sker alltid annars, vare sig man vill det eller inte.

 

Man hör ibland folk säga "Nej, det där påverkar inte mig. Jag är medveten om det och lyssnar med mina guldöron utan förutfattade meningar". De förstår inte hur hörseln fungerar, och tror att det är ett isolerat sinne.

 

Angående tester för tonsäkerhet osv, så påverkas det av högtalarna/återgivningen med. Distorsion och resonanser gör det svårare att höra tonerna.

 

Simpel test, men ändå:

https://www.themusiclab.org/quizzes/td

 

Med HD650-lurar (alla rätt):

Bifogad fil  themusiclab-org-your-tonedeafness-scores-2.png   183,76K   1 Antal nerladdningar

 

Med de inbyggda högtalarna i min 6 år gamla Macbook Pro:  :unsure: :rolleyes:

Bifogad fil  themusiclab-org-your-tonedeafness-scores.png   165,39K   1 Antal nerladdningar


Redigerat av Ageve, 29 maj 2022 - 13:52.


#1872

Postad 29 maj 2022 - 15:54

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0

Om vad har det för praktisk betydelse att utröna dessa knappt urskiljbara skillnader? F.ö. har jag själv kommit fram till ca. 0,7Hz och ca. 1dB amplitud är absoluta gränsen för min egen säkert annat än perfekta hörsel.


Amplitudskillnader lyssnar man väl inte efter? Bättre ha spl mätare. De måste man ju ändå ha för att kunna testa a vs b för att göra en rättvis jämförelse :)

#1873

Postad 29 maj 2022 - 21:01

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Det kan man såklart ifrågasätta, men verkliga skillnader, och strävan efter att få bättre ljud "på riktigt" borde iaf vara mer intressant än alla tweaks som inte gör någon skillnad alls, trots att det finns en stor marknad för de. ;)

Blindtest är ett bra sätt att bli av med distraktioner. Man kan inte använda hype eller förutfattade meningar osv för att övertyga sig själv om att det låter bra eller dåligt. Det sker alltid annars, vare sig man vill det eller inte.

Man hör ibland folk säga "Nej, det där påverkar inte mig. Jag är medveten om det och lyssnar med mina guldöron utan förutfattade meningar". De förstår inte hur hörseln fungerar, och tror att det är ett isolerat sinne.

Angående tester för tonsäkerhet osv, så påverkas det av högtalarna/återgivningen med. Distorsion och resonanser gör det svårare att höra tonerna.

Simpel test, men ändå:
https://www.themusiclab.org/quizzes/td

Med HD650-lurar (alla rätt):
themusiclab-org-your-tonedeafness-scores-2.png

Med de inbyggda högtalarna i min 6 år gamla Macbook Pro: :unsure: :rolleyes:
themusiclab-org-your-tonedeafness-scores.png

Frågan gäller på inget vis vetenskapliga metoder vs. kvalificerat skitprat. Min poäng gäller alltså enbart att om skillnaderna i praktiken knappt eller inte alls är hörbara så är de just inte det. Man kan säkert träna sig till att identifiera allt mindre skillnader vi dessa snabba A-B jämförelser och till slut bli världsmästare på det. Och då förmodar jag att dina öron som en konsekvens kommer kräva en anläggning därefter….. 🥴

#1874

Postad 29 maj 2022 - 21:28

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 004 inlägg
  • 0

Frågan gäller på inget vis vetenskapliga metoder vs. kvalificerat skitprat. Min poäng gäller alltså enbart att om skillnaderna i praktiken knappt eller inte alls är hörbara så är de just inte det. Man kan säkert träna sig till att identifiera allt mindre skillnader vi dessa snabba A-B jämförelser och till slut bli världsmästare på det. Och då förmodar jag att dina öron som en konsekvens kommer kräva en anläggning därefter…..

 

Japp, jag håller med. Men det pratas mycket om THD (eller SINAD, ett annat mått på THD+brus) med förstärkare, DACar osv, och det som diskuteras är ofta skillnader som inte är hörbara, bara mätbara.

 

En brusnivå på -120dB är ju fantastiskt bra t ex, men det räcker med runt -90dB för att det inte ska vara hörbart ens när man lägger örat intill diskanten (med normalkänsliga högtalare dvs runt 85-90dB).

 

Skillnaden med snabb växling i blindtest är att man kan hitta hörbara skillnader, dvs det som egentligen är relevant, hur små de än må vara. Om hörbara skillnader inte finns vid en sådan test, är sannolikheten för att de ska finnas vid "normal" lyssning väldigt liten.


Redigerat av Ageve, 29 maj 2022 - 21:40.


#1875

Postad 29 maj 2022 - 21:31

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Amplitudskillnader lyssnar man väl inte efter? Bättre ha spl mätare. De måste man ju ändå ha för att kunna testa a vs b för att göra en rättvis jämförelse :)

Ett instruments karaktär bestäms av de övertoner som skapas utifrån varje grundton. Det är dessa övertoners variation i ljudstyrka som definierar instrumentets karaktär. Eller olika människoröster om du så vill.

Så jo, du lyssnar definitivt på amplitudskillnader.

#1876

Postad 29 maj 2022 - 22:27

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 1

Någon här menade att ljudminnet är extremt kort, bara några sekunder??
Mot det talar förstås att vi kan särskilja / identifiera hundratusentals olika ljudkaraktärer på sekunder. Vi kan urskilja röster i ett sorl, även röster vi inte hört på årtionden. Vi hör direkt när en enda ton i en känd melodi är lite off osv…
Ljudminnet är låååångt. ;)

Givetvis kan och tom. bör man sträva efter att kompensera för de olinjära defekter var och ens hörsel med tiden utvecklar. Att det sedan kommer låta hemskt för någon annan är ju en annan femma.

 

Nej, det högkvalitativa ljudminnet är inte långt. Att du känner igen massa ljud från tidigare betyder inte att ljudminnet för små detaljer är långt. Det är som att det är inga problem att jämföra VHS mot 4K från minnet, men det är omöjligt att jämföra små detaljskillnader mellan två olika 4K där skillnaden är så små att man måste göra snabba byten för se den.
 



#1877

Postad 30 maj 2022 - 04:58

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 1

Amplitudskillnader lyssnar man väl inte efter? Bättre ha spl mätare. De måste man ju ändå ha för att kunna testa a vs b för att göra en rättvis jämförelse :)

 

Klart man gör när man jämför signalnivå på högtalarna samt hur musiken återges. Jag använder en professionell spl-mätare. Men justerar alltid mellan 1.5 till 0.5 dB i någon riktning efter att jag kört alla mekaniska mätningar. Kanske har det att göra med min hörsel. Eller så mäter inte de använda mikrofonerna just det mina öron får in(högst troligt)

 

:)



#1878

Postad 02 juni 2022 - 17:49

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 004 inlägg
  • 1

Dessa finns till försäljning för endast 29000 på en köp och säljsida på FB, HiFi & Stereo köpes,bytes eller säljes.

https://intelligents...ogtalare/is6-r/

 

Bilderna i annonsen visar en riktigt fin finish och byggkvalitet som går emot allt vad allt som man sett komma från IS... Även elementet verkar inte vara samma som på hemsidan.

 

Vad säger vi om detta?

 

Nu finns där en annons på Hifitorget med. De är med på bild, med samma element på IS Facebook.

 

https://hifitorget.s...s_r6_156540.htm

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2022-06-02 kl. 18.36.42.png   357,18K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Skärmavbild 2022-06-02 kl. 17.06.57.png   389,05K   0 Antal nerladdningar

 

Elementen är troligtvis dessa:

https://www.conrad.c...-60-w-8-1332679

https://www.amazon.s...e/dp/B00J8LCJ42

 

Lådan är samma som till dessa:

https://www.alibaba.....31176dacpZOF0O

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2022-06-02 kl. 18.34.17.png   570,73K   0 Antal nerladdningar



#1879

Postad 02 juni 2022 - 18:24

STiFLR
  • STiFLR
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0

Ja, det är samma annons som på FB-sidan. Tänkte på elementet, det som visas i annonsen verkar inte vara samma som de (IS) visar på sin hemsida för IS 6R?


Redigerat av STiFLR, 02 juni 2022 - 18:25.


#1880

Postad 02 juni 2022 - 18:45

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 004 inlägg
  • 0

Ja, det är samma annons som på FB-sidan. Tänkte på elementet, det som visas i annonsen verkar inte vara samma som de (IS) visar på sin hemsida för IS 6R?

 

Nej, men det är samma som på IS Facebook. De har kanske testat några olika. ;)

 

Bifogad fil  post-27321-0-59456700-1610570826.png   493,42K   2 Antal nerladdningar



#1881

Postad 20 juni 2022 - 00:08

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 004 inlägg
  • 0

Med risk för att vara tjatig - ännu en ny IS-modell.  :rolleyes:

 

https://intelligents...n/monitor-8-88/

 

Monitor 8 är en fantastisk högtalare och renheten i ljudet är svårslaget. Alla jobbar dock inte i studio och de kan vilja ha lite mer bas (sådär som på fest, ni vet.
Denna högtalare är en prototyp med detta syfte – att spela rent och ge lite mer bas.

Det finns volym på basenheten och lådorna består av massiv ek.

 

Pris: 62 500 kr

 

Banddiskant på tvären även här.

 

Bifogad fil  img_20220606_163155-01.jpeg   37,18K   0 Antal nerladdningar

 

De har rea på Proson med, bara 22 000 kr:

 

https://intelligents...an/is-dubbel12/


Redigerat av Ageve, 20 juni 2022 - 00:11.


#1882

Postad 20 juni 2022 - 22:37

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 1

Hur många modeller har de? :blink:



#1883

Postad 21 juni 2022 - 16:29

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 1

Hur många modeller har de? :blink:

 

Det varierar väl beroende på säsongsutbudet på AliExpress... :P


Redigerat av Zacabeb, 21 juni 2022 - 16:29.


#1884

Postad 22 juni 2022 - 06:31

trummis
  • trummis
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Det står att det är en prototyp. Är ni alltid så bakåtsträvande att ni kritiserar prototyper? Kan vi inte höja nivån lite?
Jag tycker det är fantastiskt att det utvecklas nya produkter. Och om ni inte tycker det - kan vi inte skippa all kritik och gå direkt till vilken högtalare som är så bra att ingen någonsin behöver utvecklas igen?

Otroligt snygga lådor på de 6r för övrigt, även om jag gillar de som har en snickare i närområdet mer just för att det är härligt med lokalproducerat. Det är för övrigt lokalproducerat som är anledningen till att jag är så nyfiken på dem. Nu började sommarlovet igen, jag tänkte svänga förbi IS och lyssna lite i sommar. Är någon taggad på att hänga med?

#1885

Postad 22 juni 2022 - 08:26

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Trummis, men det är väl ingen produktutveckling med att på sin höjd måla om lådor från Kina? I övrigt håller jag med om att man måste lyssna och bedömma. I detta fall med IS. Är min tid alldeles för dyrbar än att behöva lasta iväg fyra timmar en ledig dag på att få lyssna till extremt tvivelaktiga produkter. Hade IS likt Totem(Metal och likn. modeller) eller som Revel, Martin Logan osv redan visat sig på styva linan så hade det varit intresserant. Som det känns nu, inte alls intresserad. Kanske när jag blir pensionär.

Redigerat av PML73, 22 juni 2022 - 08:28.


#1886

Postad 22 juni 2022 - 08:27

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 004 inlägg
  • 0

Det står att det är en prototyp. Är ni alltid så bakåtsträvande att ni kritiserar prototyper? Kan vi inte höja nivån lite?

 
De flesta tillverkare säljer nog inte prototyper till konsument. De är inte direkt billiga.
 

Jag tycker det är fantastiskt att det utvecklas nya produkter. Och om ni inte tycker det - kan vi inte skippa all kritik och gå direkt till vilken högtalare som är så bra att ingen någonsin behöver utvecklas igen?


Varför ska vi tipsa om "perfekta" högtalare? Det är ju faktiskt IS som anser sig ha nått en nivå som ingen annan tillverkare gjort. Det står t ex i deras PDF.

Nivån på utvecklingen i det här fallet beskrivs på hemsidan: "Lite mer bas, sådär som på fest ni vet".
 

;)

Bifogad fil  8e1a011690169219a6ba376115367681.jpeg   22,95K   0 Antal nerladdningar

 

Otroligt snygga lådor på de 6r för övrigt, även om jag gillar de som har en snickare i närområdet mer just för att det är härligt med lokalproducerat. Det är för övrigt lokalproducerat som är anledningen till att jag är så nyfiken på dem. Nu började sommarlovet igen, jag tänkte svänga förbi IS och lyssna lite i sommar. Är någon taggad på att hänga med?

 

Det mesta IS säljer kommer från Kina, inkl elementen i dessa högtalare. I sortimentet finns som du säkert vet ett antal OEM-produkter. Det är lågprisprodukter som utvecklas och tillverkas i Kina. Jag har köpt och testat en av de.

 

Visst, lådan har de själva (eller snickaren de anlitar) byggt ihop till dessa. Litar du på att de har mätt resonanser, baffeldiffraktion, spridning osv? Högtalarkonstruktion består inte bara av att sätta i några element i en låda.


Redigerat av Ageve, 22 juni 2022 - 08:59.


#1887

Postad 22 juni 2022 - 11:22

trummis
  • trummis
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Trummis, men det är väl ingen produktutveckling med att på sin höjd måla om lådor från Kina? I övrigt håller jag med om att man måste lyssna och bedömma. I detta fall med IS. Är min tid alldeles för dyrbar än att behöva lasta iväg fyra timmar en ledig dag på att få lyssna till extremt tvivelaktiga produkter. Hade IS likt Totem(Metal och likn. modeller) eller som Revel, Martin Logan osv redan visat sig på styva linan så hade det varit intresserant. Som det känns nu, inte alls intresserad. Kanske när jag blir pensionär.


Jag vet inte riktigt vad som utvecklas i detalj, men en prototyp tänker jag är just utveckling. Blir det bra kan man ju sälja
Jag fattar, jag bor ju i byn så det är ju nära för mig. Då kan man passa på innan pensionen! Hade varit kul att få med något riktigt vasst system att jämföra med någon dag.

#1888

Postad 22 juni 2022 - 13:21

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 004 inlägg
  • 0


Jag fattar, jag bor ju i byn så det är ju nära för mig. Då kan man passa på innan pensionen! Hade varit kul att få med något riktigt vasst system att jämföra med någon dag.

 

Om du bor i närheten så är det lite konstigt att du aldrig har varit hos IS och lyssnat, med tanke på att du verkar väldigt intresserad, och positivt inställd till deras produkter.

 

 

Jag vet inte riktigt vad som utvecklas i detalj, men en prototyp tänker jag är just utveckling. Blir det bra kan man ju sälja

 

Om det blir bra resulterar det förhoppningsvis i en färdig produkt, inte i att man säljer av prototyper, framförallt inte om delningsfiltret kostar 500 000 kr att utveckla, som IS hävdar.


Redigerat av Ageve, 22 juni 2022 - 13:31.


#1889

Postad 22 juni 2022 - 15:05

trummis
  • trummis
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Jag har varit där! Delade med mig av en recension, men har liksom inte lagt så stora pengar på ljud. Har lite instegsgrejer från hifi-klubben, men försöker läsa på och ställa lite dumma frågor ibland. (mest kanske det jag gör här! En otroligt bra tråd för det)

Sammanfattat låter Petters grejer än mina, så något lär ju hända med proson-elementen. Vad eller hur bra kan jag inte svara på, då behöver man släpa dit något finare att jämföra med.

#1890

Postad 22 juni 2022 - 16:38

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 3

Frågar igen, varför har man inte tagit sitt superfilter och satt det i något bättre än tex Proson?  Det borde ju minst bli Martin Logan kvalité då ju? :P

Proson är skräp, på sin höjd reko på högljudd fest men verkligen inget man ska njuta musik ur.

 

Hela detta sättet som IS håller på med är inget annat en som det gamla talesättet "att styla en volvo är som att sminka en gris"



#1891

Postad 11 augusti 2022 - 17:45

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 004 inlägg
  • 2

Thomas Audio har nya bilder på Monitor 4e och tillhörande 8" sub.

https://www.thomasau...ound-monitor4e/

 

Precis som väntat är det också en Vistron. Kostar en tusenlapp från Kina.

 

Ca 3000kr totalt för frontar+sub, eller 15000kr om man köper de med IS-logo. ;)

 

Beskrivningen är lite humor med:

 

Priset kanske upplevs högt när man ser dom och tänker minihögtalare. Men värdet vilar på Intelligent Sounds innovativa, analoga delningsfilter som är själva hjärtat i alla deras högtalare.

Filtret är så pass olikt att många ”forums-experter” har förlöjligat konstruktionerna. Men den som har upplevt ljudåtergivningen vet bättre och inser att 15 000 kr för ett dessa minihögtalare mer handlar om en verklighetsnära ljudåtergivning snarare än kabinettens storlek.

 

Om det är mig du menar, så är det bara att läsa tråden. Jag har köpt högtalarna (originalet), och det finns inte någon plats för det ingjutna filter som sitter i andra IS-högtalare.

 

Se detta inlägget:

https://www.minhembi...27751&p=4644713

 

Det finns också bilder på IS Facebook, där de "färdigställs" genom att packas upp från emballaget. Det är såklart upp till var och en vad man vill tro på, men jag är skeptisk.

 

Har du själv öppnat de och tagit en titt på filtret?

 

Slutsteget tar upp mycket av lådvolymen i den aktiva högtalaren, och det sitter ett helt vanligt passivt 12dB/oktav filter i originalet. Du kan jämföra med mina bilder i tråden.

 

Du verkar också ha missat att det är ett delat system. Hur sker delningen mellan frontar och sub? Har IS lab modifierat Vistron-subwooferns slutsteg/elektronik med? Annars är det bara delvis IS-filter (i bästa fall).

 

Så, istället för att anklaga, visa en bild på filtret, utan grus eller lim. Vi har redan sett en bild från IS (från annan modell), där en helt vanlig spole syns.

 

Man kan iaf hoppas att de som betalar 15000kr för dessa inte får en fjärrkontroll med sprucket kretskort som med mina original.

 

Det är billiga kinesiska OEM-högtalare, dvs slutsteg och signalbehandling är därefter, med brus och knaster (relativt låg nivå, men lyssna nära de så märker du det). De duger som enkla datorhögtalare om man sänker den hissade diskanten med EQ (eller annat delningsfilter, men det kräver rätt rejäl dämpning av diskanten, minst 5dB, och diskanten stiger gradvis i nivå upp till ca 12kHz, dvs det kommer att bli ett hål i lägre diskant/övre mellanregister om den bara dämpas).

 

Eftersom du nämner forum, så kan du väl länka till denna tråden.  ;)

 

IS:

Bifogad fil  Skärmavbild 2022-08-11 kl. 18.35.36.png   413,9K   1 Antal nerladdningar

 

Vistron:

Bifogad fil  Skärmavbild 2022-08-11 kl. 18.34.33.png   112,01K   1 Antal nerladdningar

 

IS:

Bifogad fil  Skärmavbild 2022-08-11 kl. 18.33.48.png   427,7K   1 Antal nerladdningar

 

Vistron:

Bifogad fil  Skärmavbild 2022-08-11 kl. 18.33.22.png   125,76K   1 Antal nerladdningar


Redigerat av Ageve, 11 augusti 2022 - 19:10.


#1892

Postad 15 augusti 2022 - 15:49

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 004 inlägg
  • 3

Såg precis att IS säljer subwoofern separat med.

 

Under en tusenlapp från Kina, 5300kr från IS:

https://www.thomasau...-sound-is8-lfe/

 

https://www.alibaba....2010279759.html

 

Med sina passiva högtalare har IS sitt hemliga delningsfilter, men nu har de tagit det ett "steg" längre:

 

Intelligent Sounds egen elektronik

 

Inte illa att utveckla ett eget subwooferslutsteg som ser exakt likadant ut som det i 1000-kronors subben.  :rolleyes:

 

Mer text:

 

Det finns naturligtvis bra och mindre bra bashögtalare som i allt annat. Men vad ska en bashögtalare klara? När det gäller Intelligent Sounds högtalare ligger ribban högt. Då handlar det om att komma den ursprungliga mixningen extra nära med så lite förluster som möjligt – en extra verklighetsnära ljudåtergivning.

– Nyansering
– Transientsvar
– Konturriktighet
– Fasriktighet

 

Och allt detta får man då med en 1000-kronors sub från Kinesiska Vistron, som även levererar "Andersson" förstärkare till Netonnet (se längre bak i tråden).

 

"IS" modellen är den minsta med 50W slutsteg (8 tum).

 

Två bilder från fabriken:

Bifogad fil  Skärmavbild 2022-08-15 kl. 16.43.08.png   339,18K   1 Antal nerladdningar Bifogad fil  Skärmavbild 2022-08-15 kl. 16.42.55.png   370,7K   0 Antal nerladdningar

 

Från alibaba-sidan:

 

Q:Can I have my logo printed on the products and packing?

A: Totally acceptable, OEM service grown up for many years, thank you.

 

;)

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2022-08-15 kl. 17.15.45.png   449,54K   1 Antal nerladdningar


Redigerat av Ageve, 15 augusti 2022 - 16:26.


#1893

Postad 15 augusti 2022 - 18:15

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Ageve, rasande fin info .

#1894

Postad 15 augusti 2022 - 18:31

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 466 inlägg
  • 0
Skulle vilja starta eget.
Det här kanske jag ska satsa på men såklart alltid ha 5% lägre pris än alla andra.

Sedan om någon får problem så får man såklart ett fint kundbemötande från en dalmas med fin dialekt!

#1895

Postad 15 augusti 2022 - 18:46

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0
Om det går bevisa inget är deras borde det ju gå att fälla dem för falsk marknadsföring

#1896

Postad 16 augusti 2022 - 08:02

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

 

 

Det finns naturligtvis bra och mindre bra bashögtalare som i allt annat. Men vad ska en bashögtalare klara? När det gäller Intelligent Sounds högtalare ligger ribban högt. Då handlar det om att komma den ursprungliga mixningen extra nära med så lite förluster som möjligt – en extra verklighetsnära ljudåtergivning.

– Nyansering
– Transientsvar
– Konturriktighet
– Fasriktighet

 

 

 

 

 

 

 

 

Riktighet betyder inte att något är rätt, utan hur teorier stämmer med verkligheten.



#1897

Postad 16 augusti 2022 - 13:34

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Om det går bevisa inget är deras borde det ju gå att fälla dem för falsk marknadsföring

Om inte annars så är det kanske dax att konfrontera IS



#1898

Postad 16 augusti 2022 - 18:42

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0

Hoppas innerligt att alla som någon gång råkat snubbla över "deras" produkter inte gynnar dom eller hittar denna tråd.



#1899

Postad 16 augusti 2022 - 20:21

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 004 inlägg
  • 1

Monacor säljer subben med, fast billigare. Ingen enorm skillnad dock, 3700kr. ;)

https://cdon.se/heme...ign=pricerunner

 

En dansk video om subben:

https://www.youtube....h?v=f5yaWkXn12I

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2022-08-16 kl. 21.32.28.png   407,18K   0 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2022-08-16 kl. 21.29.52.png   270,1K   0 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2022-08-16 kl. 20.40.01.png   158,74K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Skärmavbild 2022-08-16 kl. 21.23.37.png   390,89K   0 Antal nerladdningar

 

Manual och specar osv finns här:

https://www.monacor....ers/esub-8f-ws/

 

Effekten är 50W RMS, 90W peak.

 

Scrolla ner på sidan, så ser ni rekommenderade tillbehör - Mina IS-bitar (Sound-4BT) aka IS Monitor 4e aka Vistron BH4.


Redigerat av Ageve, 16 augusti 2022 - 21:04.


#1900

Postad 17 augusti 2022 - 11:34

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 2

Men va fan var det för review ??






Även taggad med Högtalare, Intelligent sound

2 användare läser detta ämne

2 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar


    Erik_N, Brelle
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.