Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bygget av en HTPC

87 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 03 augusti 2007 - 18:29

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 937 inlägg
  • 0
"Ska" funka! Jag har dock ej fått det stabilt än..

How to install and use MediaPortal 0.2.3.0RC1 release candidate with MDAPI filter
For who knows the previous version (0.2.2.0) the settings part has totaly changed.
1st of all to reduce the footprint in code (easy maintenance) and to make a soft transition to the future engine (TVE3 - TV Server).
Settings would be reusable for the new engine .

Installation

1) Do a clean install of MediaPortal V0.2.3.0RC1 -> http://www.team-medi...m/download.html (for this standard MP procedure go to MP forum in case of problem)

2) Download this package http://mbb-mp.neuf.f....3.0RC1_TV2.rar

3) Extract the content of "bin to put in your MP folder" in your MP folder (included the empty MDPlugins folder)

4) Find ffdecsa.dll on internet and put it in you MP folder (I cannot provide it directly for legal reason in my country )

5) Before register the MDAPI filter install the Microsoft Visual C++ 2005 SP1 Redistributable Package (x86) to prevent registration problem.

6) Register the MDAPI filter -> regsvr32 <path_to_mdapifilter>\mdapifilter.ax
if you have space in your path name use quotes like that: regsvr32 "<path_to_mdapifilter>\mdapifilter.ax"
You can check for the latest one done by Agarwal here http://dvbn.happysat...der=asc&start=0

7) Put your mdplugin(s) in the MP\MDPlugins folder

Now when you start MP / TV a new MDAPI icon appear in your tray (and maybe an other one if you use vplug). By right click on on it you have access of your mdplugin(s) menu(s) (Log Window is for debug purpose)

Settings

Warning !
The current version of mdapifilter don’t handle very well more than 1 stream in same time (even 2 fta channels )
It's why It's better when you have 1 dvb-s and 1 dvb-t, to disable the dvb-t card usually with fta channels and keep mdapi for the dvb-s card.

Enable or disable mdapi support for a specific DVB card
You will find a MDAPICards.xml file in your MDPLUGINS folder
It will be populated by your cards id the 1st time you select a channel on it.
You could edit it and change the value from EnableMdapi=yes to EnableMdapi=no to disable the mdapi support for a specific card.

Enable or disable mdapi support
mdapi is activate only if the folder MDPLUGINS exist. If you rename it MP will work in standard mode.

Set an ECM value for a channel
In the package you the will find the MDAPIProvID.xml file. It must be put in the MDPLUGINS folder.
It looks like:
Code:
<?xml version="1.0"?>
<mdapi>
<providers>
<provider ID="33024" />
<provider ID="33032" />
</providers>
<channels>
<channel tp_id="12001" sid="1604" pmt_pid="400" ecm_pid="464" />
<channel tp_id="12000" sid="1606" pmt_pid="900" ecm_pid="469" />
</channels>
</mdapi>



The providers part
It will work for TVE3 (TV Server) only

The channel part
Add a line for each channel you want to set an ECM value.
The example is clear enough to not detailled each value.

Important: All values in this file are in decimal (not Hexadecimal)


Dont use this procedure on a SVN version.
If you want to add this feature on a SVN version, you have to apply the .patch source code and build your own MP version.


Lycka till!!

#52

Postad 03 september 2007 - 09:10

Unregistered2a1dfd80
  • Unregistered2a1dfd80
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Är det någon som testat SVT HD?
Gjorde en sökning men hittade inget.
Ska vara sändningar i Uppsala.
Någon annan som testat?

#53

Postad 17 september 2007 - 21:46

kossanjohan
  • kossanjohan
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har läst igenom tråden fram och tillbaka utan att förstå allt. :(

Jag/En har en Cardserver och har tidigare kört min dreambox emot den.
Nu har jag en FireDTV-C , MediaPortal 0.2.3.0RC2, TVE3 .
Sitter med COMHEM.

Jag har förstått att man använder en cardsharing-klient.
Men alla jag filer jag dragit hem (CSC/Yanksee osv.) har bara varit .dll filer.
Vart lägger jag dessa? Hur konfigurerar jag klienten så den vet vilken maskin
dom ska koppla upp mot.

Min Mediaportal spelar just nu bara PPV-NU kanalen, rätt tråkigt å glo på. <_<

Hela tråden gör mig mkt förvirrad, och en liten How-to eller lite tips skulle vara mkt
upskattat.

#54

Postad 21 september 2007 - 10:38

BulanS
  • BulanS
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0
Om du kollar i inlägg #51 här ovan så får du lite tips till att börja med iaf.
i korthet: Skapa en Mapp MDPlugins under roten på MP's katalog och lägg in dina Softcam's dll + config där. Men läs hela det inlägget som sagt, det står ju faktiskt precis var du ska göra av sakerna..

Själv har jag kommit så passa att jag fick igång det hela med WinCSC.. men det funkade väldigt buggit. gick bra en stund, sen började det hacka och tappa avkodningen titt som tätt, och kanalbyten gillade den inte alls.
Får dessutom meddelande att TVService.exe krashat när jag drar igång det hela.

Behöver därför hjälp med att testa kombinationen Yankse + NCSClient.
Har lagt in NewCS-servern i NCSClients konfig, och jag ser i Newcs att den kopplar upp, men inga ECM's blir skickade.
Gissar att jag behöver göra något i Yankse-config också.. men vad?

Kör TVE3 (Tv-engine3) och Vista.

Redigerat av BulanS, 21 september 2007 - 10:47.


#55

Postad 21 september 2007 - 19:46

snesteg
  • snesteg
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 0
Testa följande:

[yankse]
Disabled=0
Log=0
LogECM=0
LogPMT=0
LogFirstECM=0
ReadPMT=2
AutoECM=1
FilterBogusECM=1
FilterUnknownECM=0
AllowAutoPIDS=1
LogBadKeys=0
LogCW=0
CWDelay=0
ShowOSD=0
ForcePMTCA=1
Language=0409-ENU

Det går även att använda Yankse som kortklient med radegastprotokollet och då utan NCSClient om din NewCS-server stödjer radegast.

#56

Postad 26 september 2007 - 07:21

hamp
  • hamp
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Försöker få det att fungera med gbox men går väldigt dåligt. Någon som fått det att fungera? Räcker det att placera gboxplugin.dll i MDPlugins mappen eller behövs fler plugins? Allt fungerar bra från progdvb och mytheatre men där kör jag gboxfriends.dll och dvbsatgbox.dll.

#57

Postad 26 september 2007 - 10:28

Unregisteredd75d0848
  • Unregisteredd75d0848
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Någon som har fått detta med CS att fungera "stabilt". Jag trycker det buggar alldeles för mycket för att kunna vara användbart.

Om någon har fått det att fungera bra. Kan ni posta versionerna ni använder er av (Yanksee, NCS, TVE3, MP, MDApi osv) ?

#58

Postad 27 september 2007 - 09:01

Musse1
  • Musse1
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0
Hej !

Har ett par frågor som kan hjälpa många ..

Vad är /gör ? FFDecsa.dll

Vad är /gör ? mdapifilter.ax

Vad är /gör ? MP4MDAPI_Filter_onV0.2.2.0

#59

Postad 28 september 2007 - 06:49

Unregisteredd75d0848
  • Unregisteredd75d0848
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0

Har ett par frågor som kan hjälpa många ..

Vad är /gör ? FFDecsa.dll


'Fucking Fast Decryption Common Scrambling Algorithm'. This is the final stage of any DVB crypt system that carries out all the stream decryption and is fed by control words from a decrypting device. A decrypting device could either be a subscriber card and CAM or a Plugin and Key file(s). However, the communication between the CAM and CSA stage is usually also encrypted.

Receivers with a Common Interface (CI) slot decrypt the communication in hardware. Receivers without a CI slot need to carry out this function in software, an example of this type of software is ffdecsa.dll.

For further information regarding CAM software emulation see the plugin related sections of the forum. For some Q/A with the coder of ffdecsa.dll see here.

Vad är /gör ? mdapifilter.ax


MDAPI (Multidec API) is a DirectShow filter, or interface, that adds support for softcam plugins to communicate data (usually keys) with DVB software such as MediaPortal.

Vad är /gör ? MP4MDAPI_Filter_onV0.2.2.0


Innehåller en version av ovanstående mdapifilter.ax


Källa: DVBN

Kan någon svara på min fråga ?

Någon som har fått detta med CS att fungera "stabilt". Jag trycker det buggar alldeles för mycket för att kunna vara användbart.

Om någon har fått det att fungera bra. Kan ni posta versionerna ni använder er av (Yanksee, NCS, TVE3, MP, MDApi osv) ?



#60

Postad 28 september 2007 - 21:22

snesteg
  • snesteg
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 0

Någon som har fått detta med CS att fungera "stabilt". Jag trycker det buggar alldeles för mycket för att kunna vara användbart.

Om någon har fått det att fungera bra. Kan ni posta versionerna ni använder er av (Yanksee, NCS, TVE3, MP, MDApi osv) ?

<{POST_SNAPBACK}>

Det funkar mycket stabilt här. När något strular här så är det oftast MediaPortals fel.

Använder TVE3 senaste SVN, MP 0.2.3.0 RC2 + senaste SVN, MDAPI Filter 2.0b5, FFDecsa.dll 2007-05-29 40KB, Yankse 1.3.2.1 kopplad till NewCS med radegastprotokollet.

#61

Postad 01 oktober 2007 - 12:02

Unregistered2a1dfd80
  • Unregistered2a1dfd80
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0

Om du kollar i inlägg #51

Behöver därför hjälp med att testa kombinationen Yankse + NCSClient.
Har lagt in NewCS-servern i NCSClients konfig, och jag ser i Newcs att den kopplar upp, men inga ECM's blir skickade.
Gissar att jag behöver göra något i Yankse-config också.. men vad?

Kör TVE3 (Tv-engine3) och Vista.

<{POST_SNAPBACK}>


Så här ser min konf ut

Kod:
[OPTIONS]
EMM_period_after_ECM=11000
EnableProviderCheck=0
MinimumECMDelay=400
EnableLogfile=1

[SERVER_00]
Name=XXXXX (newcs)
Active=1
Host=XXXXX (127.0.0.1)
Type=0
SKey=XXXXX (0102030405060708091011121314)
User=XXXXX (tjena)
Pass=XXXXX (kompis)
Port=XXXXX (15000)
Emm=1
ECM=1
CaID=0B00
ProviderID=0000

Redigerat av Unregistered2a1dfd80, 01 oktober 2007 - 12:09.


#62

Postad 01 oktober 2007 - 12:22

Unregistered2a1dfd80
  • Unregistered2a1dfd80
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0

Någon som har fått detta med CS att fungera "stabilt". Jag trycker det buggar alldeles för mycket för att kunna vara användbart.

Om någon har fått det att fungera bra. Kan ni posta versionerna ni använder er av (Yanksee, NCS, TVE3, MP, MDApi osv) ?

<{POST_SNAPBACK}>

Det funkar mycket stabilt här. När något strular här så är det oftast MediaPortals fel.

Använder TVE3 senaste SVN, MP 0.2.3.0 RC2 + senaste SVN, MDAPI Filter 2.0b5, FFDecsa.dll 2007-05-29 40KB, Yankse 1.3.2.1 kopplad till NewCS med radegastprotokollet.

<{POST_SNAPBACK}>


Håller med dig, MP uppför sig ganska märklig ibland.
Behövs verkligen MP när det finns andra alternativ?

Därför har jag har gått över till Zoomplayer och ffdshow när jag t.ex ska kolla film(DVD, divx xvid osv.) Ger utmärkt bild på min projj då ffdshow har massor av inställningar.
När jag ska kolla på TV så funkar progdvb/Nvidia mpegcodec mycket bättre.
Gamla hedliga Winamp för musik.
Hej då, MP.....


Men kanske är det bra med MP om familjen ska kolla på TV, men återigen så måste det vara stabilt.
Därför har jag 2st dreamboxar som är kopplade till plasman och 1st till dotterns tv.
Aldrig trassel med dom lådorna(nya GP v4.00).

Redigerat av Unregistered2a1dfd80, 01 oktober 2007 - 12:24.


#63

Postad 01 oktober 2007 - 22:54

Unregisteredd75d0848
  • Unregisteredd75d0848
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
hmmm.....håller faktiskt nästan med dig Mike... Varför kan det inte fungera lika bra som en DB.
VAD ÄR PROBLEMET? Jag har följt utvecklingen av Mediaportal under tre år tid snart... och f*n ta mig. Utvecklingen går fort, men inte när det gäller den vitala delen och stabiliteten.

Det kanske är "a lost cause", men jag vill ju så hett hitta ett rpogram som fungerar bra.

Jag kör Beyond TV idag. Det fungerar alldeles för bra för att vara sant. Uppgraderar till nästa version
utan att känna minsta behov av att ta backup. Min inspelningsserver har stått i källaren så länge att jag glömmer snart av att den finns. Så skall HTPC och PVR fungera...

Nackdelen (såklart finns det EN sådan) är att Beyonds ägare vägrar utveckla stöd för DVB-T. De är ju ett US company. I deras värld är europa så litet att det ryms inom väggarna på Madison Square Garden.

Soo....kvar står MP... det måste bara fungera....


------

Min sista installation efter tips från snesteg fungera riktigt bra....stod i köket och kollade på streamad TV hela dagen med CS och MDApi....
Fick aldrig Yankse att lira Radegast mot min server men men....det kan ju komma att fungera en vacker dag det med...

Problemet just nu ligger på antalet tuners som krävs för att fylla mitt behov, minst 2.
Det klara inte Mdapifilter.ax i sin nuvarande form....buggar alldeles för mycket.
När det poblemet är löst så kommer jag börja titta på MP core funktion....och då blir det väll till att börja om igen...hmmmm....jag ser mig själv om tre år....fi f*n.....

#64

Postad 11 oktober 2007 - 20:31

BulanS
  • BulanS
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0

Problemet just nu ligger på antalet tuners som krävs för att fylla mitt behov, minst 2.
Det klara inte Mdapifilter.ax i sin nuvarande form....buggar alldeles för mycket.

<{POST_SNAPBACK}>


Du har sett att det har knåpats lite med MDApi filtret för stöd för fler tuners?
Upplagt 20 sept: http://dvbn.happysat...p=238145#238145

BeyondTV? Funkar det med NewCS?

Redigerat av BulanS, 11 oktober 2007 - 20:33.


#65

Postad 13 oktober 2007 - 13:13

Unregisteredd75d0848
  • Unregisteredd75d0848
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0

BeyondTV? Funkar det med NewCS?

Beyond TV fungerar inte ens med DVB-T standarden....Och de har sagt att det inte kommer att utvecklas för det heller. Tyvärr ! :)

Du har sett att det har knåpats lite med MDApi filtret för stöd för fler tuners?
Upplagt 20 sept: http://dvbn.happysat...p=238145#238145


Jag har sett den nya versionen som skall ha stöd för två eller flera tuners. Den fungerar, men ger mig störningar på tuner nummer två. MPEG aritfacts eller va det nu är :-).
Ibland startar den ej upp två sessioner av MDAPI heller, jag misstänker att det är när kanalen jag tunar till ligger på samma transponder.

Den setupen jag har nu fungera ivf mycket bra på 1 kanal. Men vad har man för nytta av det??
TV suger ju live! :)

#66

Postad 10 november 2007 - 16:35

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

  • 493 inlägg
  • 0

Enable or disable mdapi support for a specific DVB card
You will find a MDAPICards.xml file in your MDPLUGINS folder
It will be populated by your cards id the 1st time you select a channel on it.
You could edit it and change the value from EnableMdapi=yes to EnableMdapi=no to disable the mdapi support for a specific card.


Jag har problem med mdapi för mitt Nova 500-T kort så jag vill avaktivera det men behålla mdapi för mitt twinhan, så ovanstående fil skulle fungera fint för detta. Men var finns den? Jag hittar den inte???

#67

Postad 11 november 2007 - 08:06

Unregistered2a1dfd80
  • Unregistered2a1dfd80
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Eftersom Newcs-klienten/TV fungerar skapligt så lämnar jag nu det.

Det jag saknar på min HTPC är DD5.1 och DTS!
Med hjälp av AC3-filter så tänkte jag koppla in min förstärkare.
Så jag började undersöka det lite mera och hittade ett kort på kjell:co, artnummer 38838
Men det visade sig efter lite testande att just det kortet inte kunde göra pass-through via s/pdif.
Kunde bara kör 2ch ljud.

Ska dra till Kjelle och byta kort....

Redigerat av Unregistered2a1dfd80, 11 november 2007 - 08:16.


#68

Postad 12 november 2007 - 09:01

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

  • 493 inlägg
  • 0

Eftersom Newcs-klienten/TV fungerar skapligt så lämnar jag nu det.

Det jag saknar på min HTPC är DD5.1 och DTS!
Med hjälp av AC3-filter så tänkte jag koppla in min förstärkare.
Så jag började undersöka det lite mera och hittade ett kort på kjell:co, artnummer 38838
Men det visade sig efter lite testande att just det kortet inte kunde göra pass-through via s/pdif.
Kunde bara kör 2ch ljud.

Ska dra till Kjelle och byta kort....

Har du ingen S/PDIF alls på ditt moderkort? Det finns ju på de flesta idag?

#69

Postad 12 november 2007 - 19:13

Unregistered2a1dfd80
  • Unregistered2a1dfd80
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0

Eftersom Newcs-klienten/TV fungerar skapligt så lämnar jag nu det.

Det jag saknar på min HTPC är DD5.1 och DTS!
Med hjälp av AC3-filter så tänkte jag koppla in min förstärkare.
Så jag började undersöka det lite mera och hittade ett kort på kjell:co, artnummer 38838
Men det visade sig efter lite testande att just det kortet inte kunde göra pass-through via s/pdif.
Kunde bara kör 2ch ljud.

Ska dra till Kjelle och byta kort....

Har du ingen S/PDIF alls på ditt moderkort? Det finns ju på de flesta idag?


Köpte en liten "kotorsdator" som saknade DVI, Firewire och S/PDIF .

#70

Postad 12 november 2007 - 19:23

Unregistered2a1dfd80
  • Unregistered2a1dfd80
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
För att få ut DD5.1 och DTS så behövde jag ett ljudkort som kan göra passthrough s/pdif till coax och på det AC3Filter i HTPC
Eftersom det är 3.5 telepropp på ljudkortet så löste jag det med en "3,5 mm mono Hane till RCA Hona".
Med en plåtsax så klippte jag till mont.plåten och gör ett "low-profile"kort.

Inköpslista
1st Creative SB Audigy SE
1st 3,5 mm mono Hane till RCA Hona.

Kostnad För HTPC : 7931kr
3990kr - DimensionTM C521.
1745kr - TVkort, FireDTV-T MCE.
299kr - Firewirekort nr.1. (borttaget).
349kr - Firewirekort nr.2. PCI-E till 2+1 1394a.
649kr - Gfxkort MSI GF7300GS.
136kr - DVI->HDMI adapter (borttaget).
349kr - Ljudkort, Creative SB Audigy SE.
19kr - 3,5 mm mono Hane till RCA Hona.
395kr - Kabel, Supra HDMI - DVI 1m.

Redigerat av Unregistered2a1dfd80, 12 november 2007 - 19:33.


#71

Postad 13 november 2007 - 16:08

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

  • 493 inlägg
  • 0

För att få ut DD5.1 och DTS så behövde jag ett ljudkort som kan göra passthrough s/pdif till coax och på det AC3Filter i HTPC
Eftersom det är 3.5 telepropp på ljudkortet så löste jag det med en "3,5 mm mono Hane till RCA Hona".
Med en plåtsax så klippte jag till mont.plåten och gör ett "low-profile"kort.

Inköpslista
1st Creative SB Audigy SE
1st 3,5 mm mono Hane till RCA Hona.

Kostnad För HTPC : 7931kr
3990kr - DimensionTM C521.
1745kr - TVkort, FireDTV-T MCE.
299kr - Firewirekort nr.1. (borttaget).
349kr - Firewirekort nr.2. PCI-E till 2+1 1394a.
649kr - Gfxkort MSI GF7300GS.
136kr - DVI->HDMI adapter (borttaget).
349kr - Ljudkort, Creative SB Audigy SE.
19kr - 3,5 mm mono Hane till RCA Hona.
395kr - Kabel, Supra HDMI - DVI 1m.

Det som kan vara intressant i sammanhanget är om man får bättre kvalitet på S/PDIF-utgången via ett dedikerat kort än via den inbyggda på moderkortet. Jag har jämfört lite med digitalljudet från min CD-spelare jämfört med ditot från HTPC'n. Och jag upplever CD-ljudet som aningens mjukare och bättre. Sen är frågan om det beror på kvaliteten på överföringen eller om signalen blir "bearbetad" i datorn i dess mixrar och vloymkontroller. Går det att stänga av den processningen helt och bara köra "raka rör" måntro?

#72

Postad 15 november 2007 - 13:25

hakuna
  • hakuna
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0

Någon som vet om det finns någon front end som kan köras utan att "hela" operativet startas? har installerat mp nu men det tar ju sånn förbaskad tid att starta upp maskinen om man vill se på tv?
Komentarer på lösning?

Kör Sleep eller Hibernate så startar datan på några sekunder.

#73

Postad 15 november 2007 - 14:08

Unregistered2a1dfd80
  • Unregistered2a1dfd80
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0

För att få ut DD5.1 och DTS så behövde jag ett ljudkort som kan göra passthrough s/pdif till coax och på det AC3Filter i HTPC
Eftersom det är 3.5 telepropp på ljudkortet så löste jag det med en "3,5 mm mono Hane till RCA Hona".
Med en plåtsax så klippte jag till mont.plåten och gör ett "low-profile"kort.

Inköpslista
1st Creative SB Audigy SE
1st 3,5 mm mono Hane till RCA Hona.

Kostnad För HTPC : 7931kr
3990kr - DimensionTM C521.
1745kr - TVkort, FireDTV-T MCE.
299kr - Firewirekort nr.1. (borttaget).
349kr - Firewirekort nr.2. PCI-E till 2+1 1394a.
649kr - Gfxkort MSI GF7300GS.
136kr - DVI->HDMI adapter (borttaget).
349kr - Ljudkort, Creative SB Audigy SE.
19kr - 3,5 mm mono Hane till RCA Hona.
395kr - Kabel, Supra HDMI - DVI 1m.

Det som kan vara intressant i sammanhanget är om man får bättre kvalitet på S/PDIF-utgången via ett dedikerat kort än via den inbyggda på moderkortet. Jag har jämfört lite med digitalljudet från min CD-spelare jämfört med ditot från HTPC'n. Och jag upplever CD-ljudet som aningens mjukare och bättre. Sen är frågan om det beror på kvaliteten på överföringen eller om signalen blir "bearbetad" i datorn i dess mixrar och vloymkontroller. Går det att stänga av den processningen helt och bara köra "raka rör" måntro?

Gör man kodningen externt så finns det ingen anledning att köpa ett dyrt ljudkort.
Om högtalarna sitter direkt på ljukortet och nyttjar intern kodning i HTPC, då är det säkert bra en ett dyrt DTS ljudkort.
kolla in http://ac3filter.net...jects/ac3filter det kör med raka 3" rör.

Redigerat av Unregistered2a1dfd80, 15 november 2007 - 14:18.


#74

Postad 15 november 2007 - 15:47

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0

Det som kan vara intressant i sammanhanget är om man får bättre kvalitet på S/PDIF-utgången via ett dedikerat kort än via den inbyggda på moderkortet. Jag har jämfört lite med digitalljudet från min CD-spelare jämfört med ditot från HTPC'n. Och jag upplever CD-ljudet som aningens mjukare och bättre. Sen är frågan om det beror på kvaliteten på överföringen eller om signalen blir "bearbetad" i datorn i dess mixrar och vloymkontroller. Går det att stänga av den processningen helt och bara köra "raka rör" måntro?


Är du säker på att du lyckas göra en 0.0dB volymmatchning, och jämförde du "i blindo" ?
En sån liten skillnad som 0.1dB kan uppfattas som bättre ljud (observera att man ej klarar av att höra att det är en skillnad i volym). Det finns ingen "kvalitet" i överförningen av det digitala ljudet, dock kan det finnas variationer i klockan.

Det brus som kan uppstå i volymkontroller / mixrar i datorn är nog nedanför den hörbara tröskeln, eller vad man ska kalla det på svenska. Möjligtvis KANSKE det går få till en degradering om mixningen sker i 16-bit (vilket den nog inte gör, men jag vet inte) och man drar ner volymen nästan till noll på kanalen man lyssnar på och kompenserar genom att dra upp volymen senare i kedjan.

#75

Postad 15 november 2007 - 21:04

Unregistered2a1dfd80
  • Unregistered2a1dfd80
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Det ska inte bli pajkastning angående ljudkvalite..

#76

Postad 29 november 2007 - 22:25

Unregistered2a1dfd80
  • Unregistered2a1dfd80
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Nu funkar allt mycket bra!

Testade köra SVT HD med hjälp av DVBViewer och CoreAVC, funkade på första försöket.
Kolla in http://tystpc.nu/for...topic.php?t=909 - Där finns en guide som är mycket bra.
Blev positiv förvånad att DVBviewer var en Mediaportal också.

Mjukvara i min HTPC.

För att spela - HDTV mtrl.
DVBViewer(funkar även som mediaportal)
CoreAVC (H.264 avkodningen)

För att spela - DVD + AVI med AC3 mtrl på en extern DD5.1 reciver.
Zoomplayer (mediaspelare)
AC3filter (S/P DIF passthrough support.)
FFDshow (xvid m.m.)
Nvidia mpeg codec (dvd)

#77

Postad 01 december 2007 - 15:11

Unregistered2a1dfd80
  • Unregistered2a1dfd80
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Jag kör med zoomplayer, ac3filter och dvd-image filer.
Gör en pass-through till min Pioneer 2011 och DD loggan tänds.
Funkar fint


Men nu kommer mitt problem!
Hur gör man pass-through till s/pdif på *.mkv med AC3 ljud

Redigerat av Unregistered2a1dfd80, 02 december 2007 - 19:07.


#78

Postad 02 december 2007 - 20:35

Unregistered2a1dfd80
  • Unregistered2a1dfd80
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Äntligen löste jag det!
Jag avinstallerade FFDshow
Kör nu bara med AC3filter, CoreAVC och Haali Media spliter.

Nu kan jag kolla på filmen - 300(720p.HDDVD.x264 DD5.1).
Hur bra ljud och bild sm helst.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  300.JPG   50,64K   0 Antal nerladdningar


#79

Postad 08 december 2007 - 10:27

Unregistered2a1dfd80
  • Unregistered2a1dfd80
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Nu är MediaPortal utkastat! ###### skitprogram, iallafall om man kör den hackade versionen.

Nu kör jag med DVBViewer som också är en mediaportal.
Programmet kostar ca 150kr, värt varje krona!

Var hur lätt som helst att ansluta mot Newcs-serven.
Ladda hem och installera följande prog, DVBviewer, SoftCSA, NCSClient och yankse.
1. Skapa en mapp i rooten som heter MDPlugins i DVBViewer
2. I mappen lägger du, NCSClient och yankse.
3. Gör dina inställningar i NCSClient.conf-filen
4. Installera SoftCSA i filter-mappen i DVBViewer-mappen
Klart!
Ev. så kanske det behövs lite inställningar, men det funkade på första försöket för mig.

#80

Postad 08 december 2007 - 13:28

Unregistered1b955732
  • Unregistered1b955732
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0

Nu är MediaPortal utkastat! ###### skitprogram, iallafall om man kör den hackade versionen.


Hehe..MP kan vara lynnigt, utan tvekan.. :)
MEN, något som jag inte kan bortse från är att jag nu får bättre bild med MP i VMR9 renderless än i något annat program vad gäller tv-tittande..
Har kört DvbViewer i ett par år nu, definitivt ett suveränt DVB-program, men det har inte fungerat så bra i annat än overlay-mode. VMR9 i kombination med mitt nvidia 8800 GTS har aldrig fungerat bra..hackar, "platt" bild.

MP har jag provat med ojämna mellanrum, med oftadels dåligt resultat..buggigt är väl det största problemet.
Men på sista tiden, kanske sista halvåret, har det faktiskt fungerat riktigt bra hos mig. Med TVE3 fungerar tom disecq.. :D
Vad gäller md-plugins så är MP klart mer tolerant mot dåliga dataströmmar, cardserverproblem m.m...DvbViewer fryser ofta i sådana fall, MP aldrig..

Men det viktigaste, bildkvalitén, slår nu tveklöst DvbViewer i min uppsättning. Totalt hackfritt, "punch" i bilden. Därför rullar nu MP mestadels här hemma, även om hårdisken har flera partioner med både DvbViewer och MyTheatre m.m.

Suck..livet hade varit enklare utan HTPC..men inte lika kul.. ;)

#81

Postad 09 december 2007 - 07:35

Unregistered2a1dfd80
  • Unregistered2a1dfd80
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Jag har faktiskt inte provat VMR9 ännu, ska göra det vid tillfälle.
Men har inte bildbildkvalitén lite göra med vilka "codec'ar" man nyttjar?
Cardserverproblem - Efter kört en kväll med DVBViewer så har jag inte haft några problem alls!
Men jag har lite problem med HD-TV, det verkar som den inte hinner buffra, syncproblem med ljudet. Men det är fömådligen att datorn är för dålig.
Kan mer minne och nytt gfx-kort greja det?

Nu är MediaPortal utkastat! ###### skitprogram, iallafall om man kör den hackade versionen.


Hehe..MP kan vara lynnigt, utan tvekan.. :)
MEN, något som jag inte kan bortse från är att jag nu får bättre bild med MP i VMR9 renderless än i något annat program vad gäller tv-tittande..
Har kört DvbViewer i ett par år nu, definitivt ett suveränt DVB-program, men det har inte fungerat så bra i annat än overlay-mode. VMR9 i kombination med mitt nvidia 8800 GTS har aldrig fungerat bra..hackar, "platt" bild.

MP har jag provat med ojämna mellanrum, med oftadels dåligt resultat..buggigt är väl det största problemet.
Men på sista tiden, kanske sista halvåret, har det faktiskt fungerat riktigt bra hos mig. Med TVE3 fungerar tom disecq.. :D
Vad gäller md-plugins så är MP klart mer tolerant mot dåliga dataströmmar, cardserverproblem m.m...DvbViewer fryser ofta i sådana fall, MP aldrig..

Men det viktigaste, bildkvalitén, slår nu tveklöst DvbViewer i min uppsättning. Totalt hackfritt, "punch" i bilden. Därför rullar nu MP mestadels här hemma, även om hårdisken har flera partioner med både DvbViewer och MyTheatre m.m.

Suck..livet hade varit enklare utan HTPC..men inte lika kul.. ;)



#82

Postad 09 december 2007 - 12:37

Unregistered1b955732
  • Unregistered1b955732
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0

Men jag har lite problem med HD-TV, det verkar som den inte hinner buffra, syncproblem med ljudet.


Japp, samma här med DvbViewer. Fungerar fint några minuter, sedan tappar man syncen. MediaPortal fungerar klockrent på H264, inga synkproblem. Kör samma codec, Cyberlink.

Jag har faktiskt inte provat VMR9 ännu, ska göra det vid tillfälle.
Men har inte bildbildkvalitén lite göra med vilka "codec'ar" man nyttjar?


Det har till viss del med codecen att göra, men jag skulle inte påstå att det handlar om stora skillnader mellan de olika. Nvidia Pure Video är den jag föredrar för mpeg2.
Sedan "borde" det inte vara någon skillnad mellan MP, DvbViewer, MyTheatre, ProgDVB etc om man använder samma codec med samma inställningar, men lik förbaskat är det så. Steget från MyTheatre till DvbViewer t.ex. är stort vad gäller bildkvalitét. MyTheatre gav alltid en platt, "mjölkig" bild hos mig. Steget vidare till MP anser jag också vara markant vad gäller bilden..
Vad gäller VMR9 så är det ju teoretiskt bättre än Overlay-mode. I praktiken var det tvärtom i DvbViewer. Troligen beror det på om man kör Ati eller nVidia. Programmakarna verkar föredra Ati och kastar massa skit på nVidia i forumet.. :D

#83

Postad 22 december 2007 - 21:31

hoggeh
  • hoggeh
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Har ni kollat upp denna här, har köpt en själv tack vare en kompis på ett forum.
Ska tydligen funka klockrent och skickas/tillverkas inte till Europa längre.
Optisk o Koax utgång/ingång till en miniplugg på ljudkortet.
Köp om ni inte vill bli utan.

Mvh Micke
http://www.komplett....aspx?sku=320935

Redigerat av hoggeh, 22 december 2007 - 21:32.


#84

Postad 24 december 2007 - 09:40

Unregistered2a1dfd80
  • Unregistered2a1dfd80
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0

Har ni kollat upp denna här, har köpt en själv tack vare en kompis på ett forum.
Ska tydligen funka klockrent och skickas/tillverkas inte till Europa längre.
Optisk o Koax utgång/ingång till en miniplugg på ljudkortet.
Köp om ni inte vill bli utan.

Mvh Micke
http://www.komplett....aspx?sku=320935


Har en sådan, finns på kjelle också.
Är dock inte nödvändig om du bara kör med coax.

#85

Postad 09 januari 2008 - 16:31

Unregistered2a1dfd80
  • Unregistered2a1dfd80
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Kan man köra med billigaste "TVUSBsticka" istället för Fire DTV-T?
Troligen, är det någon som gör det?

#86

Postad 09 januari 2008 - 22:24

Unregistered1b955732
  • Unregistered1b955732
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0

Kan man köra med billigaste "TVUSBsticka" istället för Fire DTV-T?
Troligen, är det någon som gör det?


Ja, om du inte känner att du absolut måste ha en Ci. Det tar ju MdApi-filtret hand om annars..
Kör själv med en enkel Pinnacle-sticka. Fungerar utmärkt.

#87

Postad 12 januari 2008 - 12:58

Unregistered2a1dfd80
  • Unregistered2a1dfd80
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Fint ska prova på bärbara..

Kan man köra med billigaste "TVUSBsticka" istället för Fire DTV-T?
Troligen, är det någon som gör det?


Ja, om du inte känner att du absolut måste ha en Ci. Det tar ju MdApi-filtret hand om annars..
Kör själv med en enkel Pinnacle-sticka. Fungerar utmärkt.


Redigerat av Unregistered2a1dfd80, 12 januari 2008 - 12:59.


#88

Postad 14 mars 2008 - 19:31

Unregistered2a1dfd80
  • Unregistered2a1dfd80
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
HTPC rullar på och allt funkar och är stabilt. Kör Zoomplayer för all film gick och köpte en riktigt version av det.
HD-DVD filmer funkar utmärkt med ac3 ljud.
Har kolla lite på XBMC för Linux, ser bra ut.
Har gått tillbaka till VGA, funkar bättre om man ska surfa och lystna på music.
HDMI->DVI passar inte till en AE900(projj) om du ska surfa t.ex.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.