Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

MKV - H.264 Funkar MPC men ej i Mediaportal

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 december 2007 - 09:26

Unregistered15a8d749
  • Unregistered15a8d749
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Har en filmfil i mkv format H264 som jag spelar upp i mediaplayer classic utan problem. Dessvärre funkar det inte alls i Mediaportal. Det släpar och ljud och bild synkar inte alls. Vad är fel? Jag har Ffdshow och den används även i mediaportal. Alla andra HD-Klipp jag testat fungerar perfekt i MP med ffdshow, men inte detta mkv som är mitt första sådant.
Maskinen är en Xp 2400, 768mb, Geforce Fx5200 128mb AGP

#2

Postad 13 december 2007 - 10:09

Unregistered15a8d749
  • Unregistered15a8d749
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
La på osd på bilden och ser nu att det går riktigt tungt. 97 - 100% av CPU:n Kanske därför det kärvar... Är datoorn för seg för detta då? Funkar fint i min andra xp 3700, 1024mb, 256mb pcie

Redigerat av Unregistered15a8d749, 13 december 2007 - 10:11.


#3

Postad 13 december 2007 - 18:52

snesteg
  • snesteg
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 0
Du säger inte vilken upplösning det är på filmen men är det 1080p så är datorn för klen.
Vad har du för CPU-belastning på datorn där det fungerar?
Vilka andra HD-format fungerar?

#4

Postad 15 december 2007 - 22:27

Unregistered15a8d749
  • Unregistered15a8d749
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Det gäller 720P. De andra filer jag testat funkar som sagt. Alla demofiler på microsofts hemsida samt tecknade demos typ madagascar osv CPU:n går väl på typ 55-60% då jag kör andra filer

#5

Postad 23 december 2007 - 19:11

Axxel
  • Axxel
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Jag fick inte MKV att funka alls. Måste man ställa in något? Eller måste man byta standardspelaren för filer?
Funderar på ZoomPlayer nämligen.

#6

Postad 23 december 2007 - 21:09

snesteg
  • snesteg
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 0
Du behöver ett source/splitter-filter t.ex. Haali Media Splitter.

#7

Postad 23 december 2007 - 21:37

Axxel
  • Axxel
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Snedsteg: jag kör med CCCP och där vet jag att Haali medföljer.
Måste jag konfigurera det på något speciellt vis?
Vad ärr Haali Media Splitter, alltså ett source/slitter-filter för nåt?

#8

Postad 24 december 2007 - 20:57

snesteg
  • snesteg
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 0
Source filter är en programvara vars uppgift är att tillhandahålla materialet, t.ex. genom att läsa en fil från hårddisk eller en dataström från nätverk.
Splitter delar upp bild och ljud eftersom de oftast ligger i samma fil (Matroska aka Haali kan agera både Source och Spltter).
Video decoder avkodar den komprimerade bildströmmen (t.ex. CoreAVC eller Cyberlink).
Audio decoder avkodar den komprimerade ljudströmmen (t.ex. AC3Filter).
Video renderer visar bilden på skärmen (t.ex. Overlay, VMR9 eller EVR).
Audio renderer sköter ljuduppspelning (t.ex. DirectSound eller S/PDIF).

Mellan video/audio decoder och renderer kan man lägga andra filter som t.ex. förbättrar bilden eller lägger på undertexter (t.ex. ffdshow eller directvobsub).

När alla filter kopplats ihop korrekt har du en graf :)
GraphEdit är en programvara från Microsoft där du kan studera vilka filter som används för olika videofiler i just din dator.

#9

Postad 24 december 2007 - 21:22

Axxel
  • Axxel
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Snedsteg, det var ett kanonsvar.
Jag både förstår mer och förstår mindre av det :)

Det är lite så informationen får hjärnan att gå endera ena hållet eller andra hållet.

Jag fastnar lite vid ffdshow.
Du skriver att mellan decoder och renderare så läggs filter (jag tolkar ffdshow som ett filter).

Om jag lägger in CCCP codecpaketet, vilken kompoent däri är videodecoden och vilken är renderaren?
Är videocodecen haali eller ffdshow?
Eller är renderaren något som följer med windows, medan codecen är det som man installerar?
Xvid o Divx, dessa är väl codecs eller hur? (varför jag frågar är för att bekräfta så att min gamla kunskap är korrekt och att jag inte redan från början har använt mig av fel ordval hela tiden)

När jag läser i forum så tycks folk hänvisa till CoreAVC till ett alternativ till ffdshow - är ffdshow ett "filter" eller en codec? Eller skriver folk fel, att de i själva verket menar att CoreAVC blir ett alternativ till <Haali>.


Bara som en parantes så trodde jag hela tiden ffdshow var ett ord, ett tekniskt begrepp ungefär som <codec>. Det låter inte direkt som ett codec-namn, tex Xvid, Divx, WMV osv.


Den här grafen, är det den som man kan se i tex GSpot, alltså vilken "väg" strömmen tar för att bli en färdig bild?

Och var kommer H264 in i bilden. Är H264 en codec, som Divx/Xvid osv eller?

#10

Postad 25 december 2007 - 19:15

snesteg
  • snesteg
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 0
Jag känner inte till just CCCP så jag kan inte svara på vad som ingår. Haali är iaf inte en videocodec men ffdshow kan avkoda video bland annat. De vanligaste renderarna följer med Windows men det finns även andra, t.ex. Haali har en egen videorenderare.

XviD och DivX är mycket riktigt videocodecs liksom H.264, x264 och VC-1.

Både CoreAVC och ffdshow kan avkoda H.264 och x264. Båda är codecs och DirectShow-filter :)
Haali är source och splitter och kan inte ersättas av CoreAVC.

Här är ett exempel på en graf http://www.dvd-wmv.c...s/graphedit.jpg

#11

Postad 04 januari 2008 - 19:21

Unregisteredd3fae716
  • Unregisteredd3fae716
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Hej

Har haft samma problem med ljud ur synk och hackande i flera månader innan jag löste det häromdagen.
Efter ett tips från en kompis bytade jag ut AC3filter mot ffdshow för ljudet och plötsligt fungerar det som en dröm :-)

Verkar som AC3filter har problem att samsas med ffdshow, åtminstone på min dator. Testade med CoreAVC tillsammans med AC3filter och det funkar också bra.

#12

Postad 05 januari 2008 - 20:18

Axxel
  • Axxel
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Om jag har förstått Snedstegs lektioner rätt så kan man inte kombinera AC3filter och FFDfiler utan att det kan finnas risk för problem pga Merit/Prioritet osv.

Kanske var det därför det knasade till sig?

#13

Postad 07 januari 2008 - 04:05

Spragleknas NO
  • Spragleknas NO
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
For å få Haali til å funke i MP:
Start Haali konfigurasjonsprg
Fane: options
Compability: Autoload VSfilter - YES

Det skal gjøre susen...

#14

Postad 11 januari 2008 - 15:11

brorsan
  • brorsan
  • Lärjunge

  • 297 inlägg
  • 0

For å få Haali til å funke i MP:
Start Haali konfigurasjonsprg
Fane: options
Compability: Autoload VSfilter - YES

Det skal gjøre susen...


Stort tack till dig! Nu kan jag spela 1080p-filmer utan problem :)

#15

Postad 26 januari 2008 - 19:49

preddan
  • preddan
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0

For å få Haali til å funke i MP:
Start Haali konfigurasjonsprg
Fane: options
Compability: Autoload VSfilter - YES

Det skal gjøre susen...


Testade detta men mkv filer funkar fortfarande inte =(

När jag klickar på filen i mediaportal händer absolut ingenting.
Det funkar att spela upp i mediaplayer dock.

Några tips?

#16

Postad 27 januari 2008 - 11:24

snesteg
  • snesteg
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 0
Har mkv-filerna inbakade undertexter?
Kontrollera MediaPortals loggfiler.

#17

Postad 27 januari 2008 - 12:27

preddan
  • preddan
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0

Har mkv-filerna inbakade undertexter?
Kontrollera MediaPortals loggfiler.

Tack för det snabba svaret.

Jag kollade log-filerna och där stod det nått om att vmr9 could not be rendered eller likn (oj vad bra beskrivet).
Men som du sa innehåller den filen texter, jag testade ett par andra som inte innehöll texter och dom fungerade perfekt.
Hur får man nu dom med inbakade texter att funka då?

Edit. Testade även lite i mediaplayer, där funkar mkv med inbakade texter endast med overlay, inte med vmr9.

Redigerat av preddan, 27 januari 2008 - 12:29.


#18

Postad 03 februari 2008 - 13:33

Hesam
  • Hesam
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Fick .mkv-filer med inbakad text att fungera genom att följa anvisningarna nedan:

1. Ladda hem senaste VSFilter, VSFilter_20070918.zip
2. Lägg .dll filen i en valfri mapp
3. Registrera VSFilter.dll (Kör -> [skriv in] "regsvr32 C:\VSFilter\VSFilter.dll")

Om de ovannämnda instruktionerna följs, kan externa undertexter (exempelvis .srt eller .sub) sluta fungera. Problemet kan lösas genom att lägga till "DirectVobSub (auto-loading version)" i Movie Post Processing. Denna inställning görs i Mediaportal konfigurationen, Movies -> Movie Post Processing. Slutligen väljs alternativet, i Hali Media Splitters konfiguration, "Compability: Autoload VSfilter" till "NO".

När sedan filmen spelas upp skall undertexten aktiveras. Detta kan göras via "verktygsfältet" som kommer upp då man rör på musen under ett filmklipp i Mediaportal.

Codec som användes:
ffdshow tryout: 24.12.07
CoreAVC: 1.6
Hali Media Splitter: 29.12.07
AC3-filter: 1.46

Eventuella problem som kan dyka upp:
* Om ffdshows "Subtitles" är aktiverat, kan dubbeltext förekomma. Jag rekommenderar att låta VSFilter sköta allt som har med undertexter att göra.

Redigerat av Hesam, 10 februari 2008 - 22:17.


#19

Postad 04 februari 2008 - 00:12

Axxel
  • Axxel
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Hesam: Eftersom din codec-config inbegriper ffdshow och coreavc, betyder det att du stänger av H264 i ffdshow så att coreavc sköter avkodningen?
(jag vet att jag har ställt frågan innan, men jag tror att din codec config är tydligast här och att din förklaring skulle hjälpa mig bäst)

#20

Postad 04 februari 2008 - 00:23

Hesam
  • Hesam
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0

Hesam: Eftersom din codec-config inbegriper ffdshow och coreavc, betyder det att du stänger av H264 i ffdshow så att coreavc sköter avkodningen?
(jag vet att jag har ställt frågan innan, men jag tror att din codec config är tydligast här och att din förklaring skulle hjälpa mig bäst)


Yes. Jag har valt i Mediaportal att CoreAVC ska sköta H264, samt i ffdshows konfig har jag avaktiverat H264 (och andra "HD-format") för säkerhets skull.

Ett problem bara, VSFilter har en konflikt med Windows Media Player (WMP):
det går inte att spela upp .avi filer i WMP med en tillhörande .srt eller .sub. Detta fungerar dock i Mediaportals egna mediespelare, samt i VLC.

Om man tar bort .srt och spelar upp .avi i WMP, så fungerar det också.

Fotnot:

Det finns lite inställningsmöjligheter på VSFilter om du inte visste det redan, där kan man ställa in hur undertexterna visas (storlek, skugga, delay, font osv)

Redigerat av Hesam, 05 juli 2008 - 01:40.


#21

Postad 16 mars 2008 - 00:56

Hesam
  • Hesam
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0

Ett problem bara, VSFilter har en konflikt med Windows Media Player (WMP):
.avi filer som spelas upp i WMP med en .srt (vet ej ang .sub) kan inte spelas upp. Dock så spelas dem upp i Mediaportals egna mediespelare, samt i VLC.


Detta problem löses genom att man använder sig utav vsfilter version 20040308, istället för den senaste.

Tror problemet är löst, inga kända problem hittills.

Redigerat av Hesam, 16 mars 2008 - 00:56.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.