Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Intelligent Sound, vet ni vad det är ?

2338 svar till detta ämne Högtalare Intelligent sound
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Proson Stratego 212SA (Golvhögtalare) 1 6,5 (1) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro II (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Intelligent Sound IS 815 Pro Mkll (Golvhögtalare) 1 8,33 (2) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 8,75 (3) Inga priser
Intelligent Sound IS8 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

#2001

Postad 06 september 2022 - 05:02

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Vad äger jag som är skräp då?


Spåniga kommentarer får samma i retur


Du har väl som alla andra här aldrig lyssnat på riktigt, utan sitter bara och ryggdunkar med de andra som också sitter och gissar.

Som sagt ta med dina grejer och åkt till IS och jämför, sen kan du uttala dig!

#2002

Postad 06 september 2022 - 05:17

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Mr Dan,

Du förstår väl ändå det rimliga och resonliga i att inget som låter mindre bra från början kan låta bättre med byta av färg och sedan inte påvisa vad man gjort med exempelvis ett delningsfilter, om man nu gjort något mer än att gjuta in i epoxy. Detta utan att visa på något vetenskapligt resonemang. Det är ju här allt faller ihop, som ett korthus.

Jag säger inte att någon köpare inte ångrat sig. Men detta i sig själv säger ju inget om att "hen" även skulle vara nöjd bara det kommer något ljud.

Om nu IS är så bra, i alla rum. Varför lät de absolut skit då jag hörde dem? Säljaren bara rykte på axlarna och sa att jag INTE är målgruppen. Detta må vara sant då jag faktiskt både lyssnar och är ärlig i jämförelsesituationer.

#2003

Postad 06 september 2022 - 05:28

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Nej jag har inte lyssnat på IS och jag kommer aldrig att göra det heller då dom enligt mig har en affärsmodell som bygger på att lura folk eftersom deras "magiska" filter omöjligen kan åstadkomma det dom påstår.

Jag tror att Petter är en enormt duktig säljare som skulle klara av att sälja sand i Sahara och därför lyckas kränga iväg sina högtalare till folk som har mindre koll, precis som folk utan koll tror att en dyr kabel låter bättre än en som kostar några kronor metern på Kjell & CO.

#2004

Postad 06 september 2022 - 05:53

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Om nu IS är så bra, i alla rum. Varför lät de absolut skit då jag hörde dem? Säljaren bara rykte på axlarna och sa att jag INTE är målgruppen. Detta må vara sant då jag faktiskt både lyssnar och är ärlig i jämförelsesituationer.[/quote]


Det stämmer inte riktigt att de låter bra i alla rum. Har testat själv. De behöver också ställas upp riktigt och elektriniken till gör skillnad som för alla andra högtalare. Det IS verkligen är bra på ljudmässigt är att ta fram mycket information ur en i spelning som många andra högtalare inte förmår att göra. De flesta andra högtalare skrapar lite på ytan i musiken och får inte fram så mycket nyanser, klarar inte hålla isär instrument när det blir komplext, många instrument samtidigt. Is har inte så imponerande bas som många älskar utan basen är mer variationsrik så att det är lätt att höra variationer som tex kontrabas, elbas osv.

Jag vet att jag låter som en hackig skiva när jag skriver detta men om du har vägarna förbi kungsängen, åk och lyssna och ge dem en chans

Jag håller dock med att IS har låtit skit på mässor. Tror inte att dina Canton skulle låta så bra heller på en mässa😉

#2005

Postad 06 september 2022 - 05:58

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Nej jag har inte lyssnat på IS och jag kommer aldrig att göra det heller då dom enligt mig har en affärsmodell som bygger på att lura folk eftersom deras "magiska" filter omöjligen kan åstadkomma det dom påstår.

Jag tror att Petter är en enormt duktig säljare som skulle klara av att sälja sand i Sahara och därför lyckas kränga iväg sina högtalare till folk som har mindre koll, precis som folk utan koll tror att en dyr kabel låter bättre än en som kostar några kronor metern på Kjell & CO.



Ja du tror så mycket så!

Då är det lönlöst att fortsätta att diskutera med dig så jag slutar härmed att svarar dig så kan du fortsätta med ditt ryggdunk och dina gissningar

#2006

Postad 06 september 2022 - 06:46

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Ja du tror så mycket så!

Då är det lönlöst att fortsätta att diskutera med dig så jag slutar härmed att svarar dig så kan du fortsätta med ditt ryggdunk och dina gissningar


Ajdå, tog sanningen så hårt.

#2007

Postad 06 september 2022 - 07:08

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 1

Ja du tror så mycket så!

Mr_Dan, det är faktiskt du som ”tror så mycket”, på IS marknadsföring. Det måste vara praktiskt att bara avfärda fysikens regler och tro på en färdig ”sanning” från en Guru. Ska inte gå in på något som får tråden att spåra ur, men det finns likheter mellan alla sådana grupperingar, oavsett vad de tror på.

1. Du har ”vi mot dom” mentaliteten. I det här fallet har alla andra tillverkare missat hur man bygger delningsfilter, och lägger istället onödiga resurser på bra element med låg dist, element och lådor som ger bra jämn spridning osv - helt i onödan. Det är bara IS som har koll.

2. En enkel lösning på alla problem. Varför bry sig om högtalarnas konstruktion eller ens rummet de spelar i, när i stort sett allt löses med ett delningsfilter.

3. Lösningen är hemlig och går inte att motbevisa. Filtret är ingjutet för att man inte ska se att det är ett helt vanligt passivt delningsfilter. Om ingen kan se hur det ser ut, så kan de inte heller bevisa att IS är en bluff.

4. Ni måste komma till oss och lyssna, dvs IS vill ha potentiella kunder i en kontrollerad miljö där de kan påverka vad lyssnaren hör eller ska höra, och kan berätta varför IS är så mycket bättre än andra. Annan lyssning på t ex mässor och hemma hos folk avfärdas direkt om det inte handlar om en hyllning (har inte sett många positiva intryck utanför denna kontrollerade miljö).

Vi har ju ett roligt exempel i denna tråden, där ett IS-fan skryter om att har gått ”all in” och har bättre ljud än någon här kan förstå, samt att han har ”världens bästa processor” som gör ljudet ännu bättre.

Efter att en annan forummedlem hade lyssnat hemma hos honom, och tyckte att det lät skit, så höll han med! Det var felinställt osv. Varför han har suttit och lyssnat på, och skrytit om detta ”skitdåliga” ljud, fick vi aldrig något svar på.

Redigerat av Ageve, 06 september 2022 - 07:25.


#2008

Postad 06 september 2022 - 07:22

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Snicksnack Ageve. Du har ju inte ens lyssnat så du vet men det har jag, så jag sitter på triumfen. Du far mest med osanningar och gissningar och spelar expert på allt. Du är ju det största trollet här som försöker få med dig alla andra lättlurade att hålla med dig i ditt hat mot IS. Som sagt kom igen när du har lyssnat iställe så kan vi diskutera sen. Jag tror du är rädd för sanningen att dina högtalare inte skulle ha en chans mot IS

#2009

Postad 06 september 2022 - 07:28

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 1

Snicksnack Ageve. Du har ju inte ens lyssnat så du vet men det har jag, så jag sitter på triumfen. Du far mest med osanningar och gissningar och spelar expert på allt. Du är ju det största trollet här som försöker få med dig alla andra lättlurade att hålla med dig i ditt hat mot IS. Som sagt kom igen när du har lyssnat iställe så kan vi diskutera sen. Jag tror du är rädd för sanningen att dina högtalare inte skulle ha en chans mot IS


Klassiskt försvarstal med angrepp, utan konkreta exempel på vad som är fel.

Jag har ett antal olika högtalare i flera rum eftersom det är kul, så du får gärna berätta vilka som är skit, eller det kanske är alla eftersom de inte är IS (se förra inlägget ;) ).

#2010

Postad 06 september 2022 - 07:43

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Förlåt Ageve det var onödigt av mig. Jag har stridshatten på mig och blev lite väl ivrig på rangentbordet, no har feelings 🙂. Ville mest retas lite. Jag tycker annars att det är rätt kul att skriva med dig. Som sagt jag tar inte detta på så stort allvar utan jag vill helst försöka ha en normal och givade diskussion. Jag delar gärna med mig med bilder och sånt vid tillfälle för mer att diskutera om

#2011

Postad 06 september 2022 - 11:08

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0
Det är lugnt. Tar det som sagt mest som humor med IS. Sen är det ju kul att hitta källorna till deras produkter med. Det handlar inte om hat. ;)

#2012

Postad 06 september 2022 - 11:47

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Det är lugnt. Tar det som sagt mest som humor med IS. Sen är det ju kul att hitta källorna till deras produkter med. Det handlar inte om hat. ;)



🙂👍

#2013

Postad 07 september 2022 - 14:18

Mumintalgboll11
  • Mumintalgboll11
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Svårigheten är nog som i alla andra ingenjörsuppgifter; att hitta och definiera den "bästa" kompromissen för pris och prestanda.



#2014

Postad 07 september 2022 - 15:33

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Svårigheten är nog som i alla andra ingenjörsuppgifter; att hitta och definiera den "bästa" kompromissen för pris och prestanda.

 

För de kinesiska OEM-leverantörerna japp. För IS handlar det mer om hur stora marginaler man kan ha, och ändå lyckas sälja produkterna. ;) 



#2015

Postad 07 september 2022 - 15:37

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
[quote name="Mr_Dan" post="4653878" timestamp="1662440000"]Om nu IS är så bra, i alla rum. Varför lät de absolut skit då jag hörde dem? Säljaren bara rykte på axlarna och sa att jag INTE är målgruppen. Detta må vara sant då jag faktiskt både lyssnar och är ärlig i jämförelsesituationer.[/quote]
Det stämmer inte riktigt att de låter bra i alla rum. Har testat själv. De behöver också ställas upp riktigt och elektriniken till gör skillnad som för alla andra högtalare. Det IS verkligen är bra på ljudmässigt är att ta fram mycket information ur en i spelning som många andra högtalare inte förmår att göra. De flesta andra högtalare skrapar lite på ytan i musiken och får inte fram så mycket nyanser, klarar inte hålla isär instrument när det blir komplext, många instrument samtidigt. Is har inte så imponerande bas som många älskar utan basen är mer variationsrik så att det är lätt att höra variationer som tex kontrabas, elbas osv.
Jag vet att jag låter som en hackig skiva när jag skriver detta men om du har vägarna förbi kungsängen, åk och lyssna och ge dem en chans
Jag håller dock med att IS har låtit skit på mässor. Tror inte att dina Canton skulle låta så bra heller på en mässa[/quote]

Ja humor har du. Jag är mer än övertygad om att mina RC-L låter mer korrekt, ger mer detaljer och högre tryck än dina IS. I vilket rum som helst. T o m med galler på. *S* Du är givetvis välkommen över på fika och bulle för jämförelse, med eller utan ISburkar.

#2016

Postad 07 september 2022 - 16:36

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Ja humor har du. Jag är mer än övertygad om att mina RC-L låter mer korrekt, ger mer detaljer och högre tryck än dina IS. I vilket rum som helst. T o m med galler på. *S* Du är givetvis välkommen över på fika och bulle för jämförelse, med eller utan ISburkar.[/quote]


Tack för ditt erbjudande, det var snällt av dig!🙂

Jag har själv haft Canton ergo RCL och B&W 704 innan jag skaffade Intelligent Sound så jag håller så klart inte med dig men alla gillar ju olika. Du kanske gillar dina bättre vid en jämförelse. Det är faktiskt bara du som kan avgöra vad du tycker låter bäst👍

#2017

Postad 07 september 2022 - 18:16

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 1

Finns det ingen i Skåne som äger ett par IS-högtalare som jag kan få lyssna på? Så man kan få nyfikenheten stillad.

Köper gärna med fika….., och med tanke på prissättning och magiska ”herrejösses filter” ska dom då krossa mina MartinLogan elektrostater på samtliga parametrar. Eller inte faktiskt…..



#2018

Postad 07 september 2022 - 18:23

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 5

Vad är det som gör att folk är så bedrövligt dåliga på att citera här? I många inlägg här är det omöjligt at förstå vem som skrivit vad och vem som svarar vem.

 

Tryck på citat knappen och skriv under rutan med den citerade texten. Ge f-n i att vara inne i den citerade texten och rör till det. Förhandsgranska inlägget innan det postas, så ni ser att det ser ut som det ska.



#2019

Postad 07 september 2022 - 18:33

trummis
  • trummis
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Finns det ingen i Skåne som äger ett par IS-högtalare som jag kan få lyssna på? Så man kan få nyfikenheten stillad.
Köper gärna med fika….., och med tanke på prissättning och magiska ”herrejösses filter” ska dom då krossa mina MartinLogan elektrostater på samtliga parametrar. Eller inte faktiskt…..


Ring Petter och kika om han har någon lojal kund där?
För övrigt var det ett par Martin Logan där när jag köpte mina hos Petter. Modell kan jag inte, men säkert någon lite äldre rackare. Jag är fortfarande hemskt nöjd med mina och då har jag ändå fått rodda kablar och se att inget sånt jox sker heller. Men smaken är nog lite som baken. Jag röstar helt på att prata som Dan här uppe kring att det känns mer upplöst, sen betyder inte det i allas smak. (Rammstein låter förskräckligt på de här högtalarna, men Pink Floyd däremot är magiskt!)

#2020

Postad 07 september 2022 - 18:51

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Är det bara jag som märkt att alla som nu äger IS haft B&W innan, nästan som att dom gått igenom samma uppsättningar allihopa, men det är väl en tillfällighet antar jag 🤷🏼‍♂️

#2021

Postad 07 september 2022 - 22:32

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Vad är det som gör att folk är så bedrövligt dåliga på att citera här? I många inlägg här är det omöjligt at förstå vem som skrivit vad och vem som svarar vem.

 

Tryck på citat knappen och skriv under rutan med den citerade texten. Ge f-n i att vara inne i den citerade texten och rör till det. Förhandsgranska inlägget innan det postas, så ni ser att det ser ut som det ska.

 

Jag tror att det är folk som skriver på mobiler. Det är ganska lätt att röra till det då. Har själv gjort det någon gång. Men man kan ju kolla så det blev rätt, och om inte, rätta till det.



#2022

Postad 08 september 2022 - 09:42

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Är det bara jag som märkt att alla som nu äger IS haft B&W innan, nästan som att dom gått igenom samma uppsättningar allihopa, men det är väl en tillfällighet antar jag ‍♂️

Var det inte en större träff en gång där just B&W inte lät bra? Det gör det nog lättare att knyta det til någon slags inbillad realitet.



#2023

Postad 08 september 2022 - 10:11

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Var det inte en större träff en gång där just B&W inte lät bra? Det gör det nog lättare att knyta det til någon slags inbillad realitet.



För min del stämmer det inte alls, har inte varit på någon sådan träff alls. Jag hade Canton och sen ville jag testa något annat och hittade ett par B&W på blocket som jag slog till på.

#2024

Postad 08 september 2022 - 11:36

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Var det inte en större träff en gång där just B&W inte lät bra? Det gör det nog lättare att knyta det til någon slags inbillad realitet.

 

Japp, det var väl CM1 som någon hade med sig dit. Petter kunde höra hur bra IS lät ute på lagret med, samt att en Apple TV hade elkontakten på "fel" håll.

 

Det var nog på den träffen som det första stora avslöjandet om IS gjordes. Någon tog bilder på massor av Genexxa-kartonger på lagret, och folk började inse att likheterna inte var en slump. ;)


Redigerat av Ageve, 08 september 2022 - 12:03.


#2025

Postad 09 september 2022 - 07:12

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 584 inlägg
  • 0

Är det bara jag som märkt att alla som nu äger IS haft B&W innan, nästan som att dom gått igenom samma uppsättningar allihopa, men det är väl en tillfällighet antar jag ‍♂️

 

B&W fick väl ett rykte på 70-talet som the best thing since powdered milk. Många har gått vidare till andra märken efter det, men inom vissa kretsar (läs; stofiler) är B&W fortfarande måttstocken.



#2026

Postad 09 september 2022 - 14:07

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 1

B&W fick väl ett rykte på 70-talet som the best thing since powdered milk. Många har gått vidare till andra märken efter det, men inom vissa kretsar (läs; stofiler) är B&W fortfarande måttstocken.


Grejen är ju att det stämde på den tiden. Matrix-serien var t ex bättre än det mesta som fanns när de kom. En del är kanske för unga för att komma ihåg det. Tyvärr är det inte så längre, men det kanske är bättre att ta det i en separat tråd.

 

Varför IS-anhängare alltid har de som måttstock är nog för att det ofta är samma personer som återkommer på forumet. ;) 


Redigerat av Ageve, 09 september 2022 - 14:21.


#2027

Postad 13 september 2022 - 12:04

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Veckans fynd:

 

G-Dis DAC för 50 000 kr:

 

https://intelligents...is-dac-diskret/

 

Bifogad fil  IMG_20210102_153453.jpeg   42,25K   0 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  IMG_20210102_153504.jpeg   37,16K   0 Antal nerladdningar

 

Portarna på baksidan liknar... en Raspberry Pi (eller någon av konkurrenterna).  ;)

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2022-09-13 kl. 12.55.25.png   90,96K   0 Antal nerladdningar

 

Som övriga DACar från G-Dis saknar den digitala filter, dvs den översamplar inte signalen. Det är en gammaldags implementation som användes i CD-spelare på 80-talet. Bara nackdelar mätmässigt, med prestanda som troligtvis inte når upp till moderna DACar för 1500-2000kr.



#2028

Postad 13 september 2022 - 12:49

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0
Popnitad istället för skruvad så ingen ska få för sig att öppna den? :D
Eller är det torx? Svårt att se på min mobil iaf

#2029

Postad 13 september 2022 - 14:24

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 1

Det är nog insex-bultar. Inte snyggt direkt, men man kan väl inte få allt för bara 50 000 kr. ;) 



#2030

Postad 13 september 2022 - 15:01

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Haha

#2031

Postad 13 september 2022 - 15:30

aeklund
  • aeklund
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 3

Det är nog insex-bultar. Inte snyggt direkt, men man kan väl inte få allt för bara 50 000 kr. ;)

Lägg till några kronor till så kanske man kan få innehållet ingjutet i epoxi.



#2032

Postad 18 september 2022 - 10:06

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 2
Undra om skaparen av dessa fått tips på designen från IS? Såg ut som något dom skulle skapa :)

Bifogad fil(er)



#2033

Postad 19 september 2022 - 06:40

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Undra om skaparen av dessa fått tips på designen från IS? Såg ut som något dom skulle skapa :)

Mina ögon !!!

 

Vem i hela friden är skaparen av det där ?!



#2034

Postad 19 september 2022 - 10:11

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Mina ögon !!!

Vem i hela friden är skaparen av det där ?!


Haha såg dom på en amerikansk diy-sida på Facebook 😂

#2035

Postad 19 september 2022 - 12:15

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Haha såg dom på en amerikansk diy-sida på Facebook

:D  :D  :D 
 



#2036

Postad 19 september 2022 - 20:07

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 1

Mina ögon !!!

 

Vem i hela friden är skaparen av det där ?!

 

Haha, har en känsla av att de låter ännu värre än de ser ut. Hade varit kul att se en mätning av spridning osv.

 

På tal om IS, så har Techmoan testat CD-svarven som Svalander säljer. IS har en, och svarvar skivor till sina kunder.

 

Att det är BS visste alla redan, men ännu en som testar iaf. Han använder samma metod som jag gjorde för ett antal år sedan, dvs inspelning via SPDIF och jämförelse på sample-nivå.

 

https://www.youtube....xLAxwxkM&t=470s

 

Min test (med repor osv):

https://www.minhembi...619&hl=technics

 

Bild från IS Facebook, svarven nere till vänster. ;)

 

Bifogad fil  post-27321-0-39438500-1610292839.png   833,55K   2 Antal nerladdningar



#2037

Postad 19 september 2022 - 21:48

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Haha, har en känsla av att de låter ännu värre än de ser ut. Hade varit kul att se en mätning av spridning osv.

 

På tal om IS, så har Techmoan testat CD-svarven som Svalander säljer. IS har en, och svarvar skivor till sina kunder.

 

Att det är BS visste alla redan, men ännu en som testar iaf. Han använder samma metod som jag gjorde för ett antal år sedan, dvs inspelning via SPDIF och jämförelse på sample-nivå.

 

https://www.youtube....xLAxwxkM&t=470s

 

Min test (med repor osv):

https://www.minhembi...619&hl=technics

 

Bild från IS Facebook, svarven nere till vänster. ;)

 

attachicon.gifpost-27321-0-39438500-1610292839.png

 

Vad ska avloppsröret som står bredvid vara till för? Det verkar ju inte höra till svarven enligt videon.



#2038

Postad 20 september 2022 - 07:28

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

  • 1 248 inlägg
  • 0

Vad ska avloppsröret som står bredvid vara till för? Det verkar ju inte höra till svarven enligt videon.

Googlade runt lite och hittade att det är en CD-tvätt från AudioDesk.

Redigerat av mr.keyser, 20 september 2022 - 07:29.


#2039

Postad 20 september 2022 - 08:26

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Googlade runt lite och hittade att det är en CD-tvätt från AudioDesk.


Aha. Det är en helt egen pryl. Jag tyckte det såg ut som om IS hade "förbättrat" svarven på något sätt.

#2040

Postad 20 september 2022 - 09:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 1

Aha. Det är en helt egen pryl. Jag tyckte det såg ut som om IS hade "förbättrat" svarven på något sätt.

 

Ja, det är en CD-diskmaskin. Tror att den kostade 15000kr.

 

Den ger renare ljud, och en mer städad ljudbild. Den glänser på klassisk musik, och putsar bort bruset på dåliga inspelningar.



#2041

Postad 20 september 2022 - 12:33

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Haha såg dom på en amerikansk diy-sida på Facebook

 

Saken är att med dom rätta måtten mellan elem,enten så hade det kunnat bli en Superb linjekälla !!



#2042

Postad 21 september 2022 - 13:46

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Några referenser / ställen där man kan lyssna på IS:
 
https://intelligents....se/referenser/
 
OLOV HARTMANS STUDIEKYRKA
ROSERSBERGS FÖRSAMLINGSGÅRD
FÖRSAMLINGSHEMMET MUNKEN
FÖRSAMLINGSHEM KLOCKAREGÅRDEN
BULLKYRKAN I GAMLA STAN, STOCKHOLM
NYAPOSTOLISKA KYRKAN, STOCKHOLM
S:T LUKAS KYRKA, KALHÄLL, JÄRFÄLLA FÖRSAMLING
VÄSTRA RYDS KYRKA
AVESTA KYRKA
REHABOOT FÖRSAMLING
HÅBO-TIBBLE KYRKA
GÖRVÄLNS GRIFTEGÅRD
HÅTUNA KYRKA
MARIA KYRKA JAKOBSBERG
JÄRFÄLLA KYRKA
VITTINGE KYRKA

 

En bra låt att testa med (?): ;) 

https://www.youtube....h?v=h2NrehQEPTQ

Om man inte vill lyssna på en präst, så är det väl annars Glenn Miller Café som gäller (Proson och plasthögtalare), eller kanske Tryggve - Musikentusiast som också har ett par Proson-högtalare.


Redigerat av Ageve, 21 september 2022 - 14:01.


#2043

Postad 22 september 2022 - 16:54

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 1
Ageve,

Så tråkigt att Glenn Miller fallit i gropen. Å andra sidan har se aldrig tidigare heller haft ljud att tala om.

Nejnejnej.

Nu har t o m Herr Nimrell i Åkersberga fallit till föga. Karln har ju för fasen Sveriges största samling hifijuveler i övrigt. Märklig värld vi lever en i.

Redigerat av PML73, 23 september 2022 - 11:29.


#2044

Postad 23 september 2022 - 16:57

trummis
  • trummis
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Glenn Millers ljud låter ju riktigt bra!

#2045

Postad 23 september 2022 - 19:24

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 2

En ny vecka, och en ny högtalarmodell från IS. ;)

 

IS 8 heter de tydligen, och de har en center med. Placeringen av diskanterna är... ja... intressant.

 

Basarna ser ut att vara de som IS har använt i diverse byggen de senaste åren.

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2022-09-23 kl. 20.16.16.png   1,35MB   4 Antal nerladdningar

 

edit: En annan modell med samma basar:

 

Bifogad fil  post-27321-0-47177000-1621673259.png   559,29K   2 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  post-27321-0-84232100-1621673269.png   573,88K   2 Antal nerladdningar


Redigerat av Ageve, 23 september 2022 - 20:22.


#2046

Postad 23 september 2022 - 20:30

Mr_Dan
  • Mr_Dan
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

En ny vecka, och en ny högtalarmodell från IS. ;)

IS 8 heter de tydligen, och de har en center med. Placeringen av diskanterna är... ja... intressant.

Basarna ser ut att vara de som IS har använt i diverse byggen de senaste åren.

attachicon.gifSkärmavbild 2022-09-23 kl. 20.16.16.png


De stora högtalarna ser ut att vara baserade på IS8 pro, element och filter i toppen. Centern ser ut att vara 2st IS6 pro som har byggts ihop en låda. Har dock inte lyssnat på någon av dessa modeller. Jag gissar lite som du brukar göra😉 trevlig helg!

#2047

Postad 23 september 2022 - 20:45

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

De stora högtalarna ser ut att vara baserade på IS8 pro, element och filter i toppen. Centern ser ut att vara 2st IS6 pro som har byggts ihop en låda. Har dock inte lyssnat på någon av dessa modeller. Jag gissar lite som du brukar göra trevlig helg!

 

Påminner om vad snickaren som IS anlitar skrev längre bak i tråden.

 

Inte riktat mot dig då, men det är lite intressant med tanke på alla varianter som dyker upp. ;) 

 

Det verkar som ni förstått det som att man kan ta vilket filter som helst och bara stoppa i vilken högtalare som helst, så är inte fallet, varje filter är framtaget i labratorie i Norge med mätutrustning som dom dom utvecklat där under 25års tid. Jag fick ett jobb för några år sedan att färdigställa 3par lådor som en tidigare snickare gjort klart till hälften, det visade sig dock att den snickaren fräst ut diskanterna typ 7-8mm för långt isår, det va skitfina lådor men dom har slängt alla lådor på tippen för det funkar inte alls med ljudet då. har för mig jag fakturerade säkert 15-20k för detta och det bara slängs, det är ett bevis på att dom ABSOLUT inte försöker luras.

Redigerat av Ageve, 23 september 2022 - 21:14.


#2048

Postad 24 september 2022 - 06:27

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Glenn Millers ljud låter ju riktigt bra!

 

De enda åren jag älskade ljudet på Glenn Miller var mellan 1996 och fram till mitten på 2000 när Mathias Landeus samlade bästa jazzvännerna(Kullhammar, Texas Johansson, Ruskträsk, Kajfes, Rigmor Gustavsson osv och bjöd på kvalitetsjazz i absolut världsklass. Om någon här på forumet var där så vet ni. Det var ingenting sämre än Coltrane, Miles eller Lady Day. Det var rikigt bra ljud och musik, en balansgång. Men annars så har jag aldrig hört någon vettig återgivning på Glenn Miller.



#2049

Postad 24 september 2022 - 07:15

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 1

En ny vecka, och en ny högtalarmodell från IS. ;)

 

IS 8 heter de tydligen, och de har en center med. Placeringen av diskanterna är... ja... intressant.

 

Basarna ser ut att vara de som IS har använt i diverse byggen de senaste åren.

 

attachicon.gifSkärmavbild 2022-09-23 kl. 20.16.16.png

 

edit: En annan modell med samma basar:

 

attachicon.gifpost-27321-0-47177000-1621673259.png

 

attachicon.gifpost-27321-0-84232100-1621673269.png

Centern ser mer ut som en soundbar.......



#2050

Postad 24 september 2022 - 09:36

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

För de som inte vet det så kan det kanske vara värt att nämna att de flesta brukar anse att diskant- respektive mellanregisterelement ska placeras över varandra för att välljud ska uppstå, även på centerhögtalare. Men det kanske går att lösa med speciella delningsfilter...






Även taggad med Högtalare, Intelligent sound

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.