Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PlayStation 3 'hacked' by hardware crackers

1392 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 20 augusti 2010 - 13:06

Unregistered220d6a49
  • Unregistered220d6a49
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Vad tror ni om detta då ?
http://www.bbc.co.uk...nology-11035928

"A group of hardware hackers claim they are about to release the first product to allow gamers to play homemade and pirated games on the PlayStation 3. "

#2

Postad 20 augusti 2010 - 13:09

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0
Det jag tror står här.

#3

Postad 20 augusti 2010 - 13:14

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Det jag tror står här.

Men som ju definitivt är nyhetsvärdigt nog för en egen tråd :)

#4

Postad 20 augusti 2010 - 13:16

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Men som ju definitivt är nyhetsvärdigt nog för en egen tråd :)

Absolut, jag var bara lat.

#5

Postad 20 augusti 2010 - 17:35

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

  • 1 272 inlägg
  • 0
Det lär vara väck rätt snart dock med en firmware uppdatering.

Redigerat av SirIdot, 20 augusti 2010 - 17:35.


#6

Postad 20 augusti 2010 - 17:42

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0
Fan känns för enkelt för att vara sant. Speciellt när konsolen klarat sig i snart 4 år och nu dyker en lite USB sak upp som öppnar den hett.......

Helt enkelt förr enkelt. Men om det är sant så är det en dröm......homebrew here we come.

#7

Postad 20 augusti 2010 - 17:47

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

  • 1 272 inlägg
  • 0
Eftersom jag är rätt säker på att detta eventuella hålet är väldigt enkelt att fixa för Sony så kommer man vara tvungen att välja mellan att komma åt PSN eller köra homebrew.

Hålet kan ju t.ex. täppas enkelt genom att inte tillåta att saker från USB kan exekveras av processorn, t.ex. genom NX-bit:en (om PS3 har en sådan).

#8

Postad 20 augusti 2010 - 18:13

Mortensen
  • Mortensen
  • Lärjunge

  • 328 inlägg
  • 0
Har sokat lite om detta sen igår, och det verkar som det är en Sony-debugg device som har blivit hamnat i händerna på några som nu ska tillverka och sälja den. (spekuleras om det iallafall) Finns videor på youtube om "psjailbrake" som den tydligen kallas.) Ock det verkar som den använder X-mb native menyer när den rippar, och laddar spelen. (märkligt att den skulle ha det om det inte kommer från sonys själva. Den ska tydligen aktiveras under uppstart (start sen eject) och kommer att kunna uppgraderas med FW)

den ska tydligen funka så att den är beroende av en original skiva som den hämtar "start koderna" från, men när maskinen börjar ladda så läser den på hdd.

(märk väl att denna borde vara laglig i Sverige, underförutsättning att du bara kopierar dina (IRL) vänners spel (privatkopieringslagen))

http://www.youtube.c...player_embedded
http://www.youtube.c...player_embedded

#9

Postad 20 augusti 2010 - 18:23

rson39
  • rson39
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0

(märk väl att denna borde vara laglig i Sverige, underförutsättning att du bara kopierar dina (IRL) vänners spel (privatkopieringslagen))


Det kommer den med största sannolikhet inte vara. Det som gör det möjligt är att du startar upp konsolen som om det vore en debug unit, alltså sådana som utvecklarna använder för att kunna köra sin egen kod. Koden för att göra detta möjligt ska enligt uppgift vara snodd från Sonys debug enheter och då med vara olaglig.

Källa: http://www.maxconsol...y-to-hard-drive

#10

Postad 20 augusti 2010 - 19:55

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Det kommer den med största sannolikhet inte vara. Det som gör det möjligt är att du startar upp konsolen som om det vore en debug unit, alltså sådana som utvecklarna använder för att kunna köra sin egen kod. Koden för att göra detta möjligt ska enligt uppgift vara snodd från Sonys debug enheter och då med vara olaglig.

Källa: http://www.maxconsol...y-to-hard-drive


Lär ändå vara väldigt svår att stoppa. Kod till Xbox 1 och Xbox 360 som butiker öppet installerat mot betalning har också kommit fram via utvecklingskit och kod som MS har rättigheterna på. Men det har liksom inte riktigt stoppat någon.

#11

Postad 20 augusti 2010 - 19:59

Unregistered035dce0b
  • Unregistered035dce0b
  • Forumräv

  • 549 inlägg
  • 0
De här ä mumsen det:)

#12

Postad 20 augusti 2010 - 20:06

Unregistered1894
  • Unregistered1894
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0
För mig spelare det ingen roll, skulle aldrig få för mig att ladda hem, bränna och tjorva. När jag enkelt kan betala och spela direkt.

Men för sådana personer som verkligen är gamers och spelar mycket, kan det nog vara bra för.

#13

Postad 20 augusti 2010 - 21:09

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

  • 1 156 inlägg
  • 0
Tycker det skulle vara hemskt om man kan börja piratkopiera spel. En av anledningarna till att jag skaffade en PS3a var att den känns (kändes?) mer genuin än t.ex Xbox 360.

#14

Postad 20 augusti 2010 - 21:11

Evil Nicke
  • Evil Nicke
  • Användare

  • 138 inlägg
  • 0
Den enda användning jag ser av detta skulle vara att kunna köra xbmc i ps3an. Men 170 dollars för en usb-sticka verkar lite dyrt som kanske bara fungerar till nästa uppdatering.

#15

Postad 20 augusti 2010 - 23:02

Mortensen
  • Mortensen
  • Lärjunge

  • 328 inlägg
  • 0

Det kommer den med största sannolikhet inte vara. Det som gör det möjligt är att du startar upp konsolen som om det vore en debug unit, alltså sådana som utvecklarna använder för att kunna köra sin egen kod. Koden för att göra detta möjligt ska enligt uppgift vara snodd från Sonys debug enheter och då med vara olaglig.

Källa: http://www.maxconsol...y-to-hard-drive


Påstod inte att den skulle vara lagligt att saluföra den. Bara att inneha för att kunna kopiera polarnas spel. (sony får egentligen inte hindra os från det häller, om jag fattat allt rätt.)

Själv är jag splittrad till nedladdning. Känns som spelen till Ps3 är onödigt dyra för att det inte finns något annat alternativ än att köpa dom. Spelen blir ju klart billigare ju mer pirater det finns på plattformen. ny AA-titel ~700kr ps3, 600kr x360, 350kr pc. Samtidigt så vill jag att utvecklarna ska få bra betalt för jobbet med..
(!!Privat kopiering är inte piratkopiering!!)

Redigerat av Mortensen, 20 augusti 2010 - 23:12.


#16

Postad 21 augusti 2010 - 00:25

reflux
  • reflux
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0

Den enda användning jag ser av detta skulle vara att kunna köra xbmc i ps3an.


Precis, hade mycket hellre sett att Sony startade en "AppStore" för PS3an där användarna kunde köpa/ladda hem programvaror, t ex en XMBC-port. Eller att de fixar mediastödet själva, hur ###### svårt och känsligt kan det vara när t om deras senaste Bravia-apparater klarar MKV-filer med subtitles?

#17

Postad 21 augusti 2010 - 00:27

Kimpost
  • Kimpost
  • Beroende

  • 1 134 inlägg
  • 0
Jag bryr mig inte om nedladdning. Jag vill köpa mina spel, men att få ha dem allihop installerade på hårddisken utan att behöva ha skivan i, det vore fin-fint det!

#18

Postad 21 augusti 2010 - 00:28

Unregisteredddb310e6
  • Unregisteredddb310e6
  • Mästare

  • 2 625 inlägg
  • 0

Själv är jag splittrad till nedladdning. Känns som spelen till Ps3 är onödigt dyra för att det inte finns något annat alternativ än att köpa dom. Spelen blir ju klart billigare ju mer pirater det finns på plattformen. ny AA-titel ~700kr ps3, 600kr x360, 350kr pc. Samtidigt så vill jag att utvecklarna ska få bra betalt för jobbet med..
(!!Privat kopiering är inte piratkopiering!!)

Inget annat alternativ än att köpa dom? Vilket annat lagligt alternativ är det du menar, som skulle sänka priset på spelen? Hyrtjänst? Har svårt att tro det.

Var handlar du där 360-spel är 100kr billigare än samma spel till PS3? Kollade upp några nya och halvnya spel på prisjakt och det var exakt samma pris till 360 och PS3 på allihop.

#19

Postad 21 augusti 2010 - 00:53

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

(!!Privat kopiering är inte piratkopiering!!)

Vart finner du att egenkopiering är tillåtet för datorprogram (TV-spel)? Vet att det är så för film, men senast jag kollade gällde att datorprogram bara får kopieras för personlig bruk om originalet är söndrigt.

#20

Postad 21 augusti 2010 - 01:04

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

3.9 Om lagbrott
Vi tillåter inte inlägg eller länkar vars innehåll handlar om egna lagbrott, förutsätter lagbrott, bara kan leda till lagbrott eller handlar om hur man undgår upptäckt.

8.1 Upphovsrätt
Man får inte publicera upphovsrättsskyddat material utan tillstånd från upphovsrättsinnehavaren. Det är inte heller tillåtet att länka till eller informera om var eller hur man får tag på material som utan tillstånd gjorts tillgängligt.
Se även regel 3.9 som berör lagbrott rent allmänt.

8.3 Kopiering av datorprogram & datorspel
Diskussioner som rör kopiering av datorprogram eller datorspel är inte tillåtna.

Jag hör inte till forumets mest aktiva medlemmar och finner det därför anmärkningsvärt att det t.o.m. finns moderatorer som uppenbart inte funderar så mycket på forumets regler.

Blir det inte svårt att begära att medlemmarna ska respektera reglerna om inte moderatorerna också följer dom?

#21

Postad 21 augusti 2010 - 01:12

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

Vart finner du att egenkopiering är tillåtet för datorprogram (TV-spel)? Vet att det är så för film, men senast jag kollade gällde att datorprogram bara får kopieras för personlig bruk om originalet är söndrigt.

Detta får mej att tänka på uttrycket "skjuta sej själv i foten".

-Jag kopierade bara datorprogrammet för att originalet var sönder.
-Men du kopierade programmet INNAN originalet gick sönder, för annars hade du ju inte kunnat kopiera det?
-Ja, jag kopierade i förebyggande syfte...


Jag har svårt tro att det resonemanget skulle hålla i rätten...

Enkelt betraktat så kan man se det så här. Om det är OK att göra något med mjukvaror eller hårdvaror, så är det sanktionerat av producenten som kanske t.o.m. säljer verktygen som behövs.

Är det inte sanktionerat av producenten och det finns pengar för konsumenten att spara, så kan man ge sej den på att det inte är lagligt. Har någon verkligen läst de där kilometerlånga finstilta villkoren som finns lite varstans?

Äh. skit samma. Det här är inte mitt huvudbry, det BORDE kanske vara någon annans, men så som jag tolkar reglerna så verkar det råda en viss dubbelmoral som jag inte förstår här...

Hej svejs i lingonskogen

#22

Postad 21 augusti 2010 - 01:37

Kimpost
  • Kimpost
  • Beroende

  • 1 134 inlägg
  • 0

Jag hör inte till forumets mest aktiva medlemmar och finner det därför anmärkningsvärt att det t.o.m. finns moderatorer som uppenbart inte funderar så mycket på forumets regler.

Blir det inte svårt att begära att medlemmarna ska respektera reglerna om inte moderatorerna också följer dom?


Det finns väl inga inlägg här som uppmuntrar till lagbrott?

3.9 torde därmed inte inte beröras överhuvudtaget, som jag ser det.

8.1 om upphovsrätt är än mer främmande. Vem här har använt upphovsrättsskyddat material? Eller länkat till sådant? Eller ens länkat till länkar som informerar om sådant?

8.3 om piratkopiering berörs ju inte heller.

Det enda den här tråden gör är att diskutera implikationerna av ett eventuellt hack. Varför tycker du att det är fel att diskutera en sådan sak?

#23

Postad 21 augusti 2010 - 02:08

jayreso
  • jayreso
  • Beroende

  • 1 115 inlägg
  • 0

Var handlar du där 360-spel är 100kr billigare än samma spel till PS3? Kollade upp några nya och halvnya spel på prisjakt och det var exakt samma pris till 360 och PS3 på allihop.

Instämmer. Dessutom beror väl inte prisskillnaden ner till pc heller på piratkopiering (iaf inte officiellt), utan det är väl pga av att Sony/MS tar ut licensavgifter för sina spel till konsol? Om jag inte har missuppfattat detta helt?

Redigerat av jayreso, 21 augusti 2010 - 02:08.


#24

Postad 21 augusti 2010 - 06:36

Evelon
  • Evelon
  • Forumräv

  • 515 inlägg
  • 0

Precis, hade mycket hellre sett att Sony startade en "AppStore" för PS3an där användarna kunde köpa/ladda hem programvaror, t ex en XMBC-port. Eller att de fixar mediastödet själva, hur ###### svårt och känsligt kan det vara när t om deras senaste Bravia-apparater klarar MKV-filer med subtitles?


Det hade varit en trevlig lösning!

#25

Postad 21 augusti 2010 - 08:38

Zebra
  • Zebra
  • Lärjunge

  • 434 inlägg
  • 0
En artikel om det finns nu på Eurogamers Digital Foundry

Klipper in ett citat:
"there's a very strong possibility that this may well be the most expensive and short-lived hack ever made",
låter bra, tycker jag

#26

Postad 21 augusti 2010 - 09:31

Unregistered28641812
  • Unregistered28641812
  • Veteran

  • 2 286 inlägg
  • 0

För mig spelare det ingen roll, skulle aldrig få för mig att ladda hem, bränna och tjorva. När jag enkelt kan betala och spela direkt.


+1

#27

Postad 21 augusti 2010 - 09:42

Lindholm R
  • Lindholm R
  • Beroende

  • 1 194 inlägg
  • 0

+1


+1

Jag är inte fattig, så jag betalar för mina spel.

#28

Postad 21 augusti 2010 - 10:26

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

Det finns väl inga inlägg här som uppmuntrar till lagbrott?

3.9 torde därmed inte inte beröras överhuvudtaget, som jag ser det.

8.1 om upphovsrätt är än mer främmande. Vem här har använt upphovsrättsskyddat material? Eller länkat till sådant? Eller ens länkat till länkar som informerar om sådant?

8.3 om piratkopiering berörs ju inte heller.

Det enda den här tråden gör är att diskutera implikationerna av ett eventuellt hack. Varför tycker du att det är fel att diskutera en sådan sak?

Man ser det man vill se...
Som jag ser det så promenerar redan det inledande inlägget på gränsen för vad som är tillåtet, men bland de efterföljande inläggen så finns gott om regelbrott. Läs tråden.

För övrigt så är det inte jag som tycker det är fel att diskutera det hela, snarare tvärtom. Det är reglerna som säger att det är regelbrott. Förvisso så är ju forumets moderatorer och styrelse allsmäktiga såtillvida att de själva kan välja när de vill följa sina egna regler, men min fråga handlade inte om det utan om det inte är svårt att få medlemmar att respektera reglerna, när det tolkningsfriheten tydligen kan vara hur stor som helst...

Fortsätt ni, jag såg något jag tyckte var anmärkningsvärt och ville bara påpeka detta.
Det har jag gjort nu, så nu lämnar jag tråden igen...

...fixar inte orättvisor och dubbelmoral...

#29

Postad 21 augusti 2010 - 10:51

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

  • 1 156 inlägg
  • 0

Man ser det man vill se...
Som jag ser det så promenerar redan det inledande inlägget på gränsen för vad som är tillåtet, men bland de efterföljande inläggen så finns gott om regelbrott. Läs tråden.

För övrigt så är det inte jag som tycker det är fel att diskutera det hela, snarare tvärtom. Det är reglerna som säger att det är regelbrott. Förvisso så är ju forumets moderatorer och styrelse allsmäktiga såtillvida att de själva kan välja när de vill följa sina egna regler, men min fråga handlade inte om det utan om det inte är svårt att få medlemmar att respektera reglerna, när det tolkningsfriheten tydligen kan vara hur stor som helst...

Fortsätt ni, jag såg något jag tyckte var anmärkningsvärt och ville bara påpeka detta.
Det har jag gjort nu, så nu lämnar jag tråden igen...

...fixar inte orättvisor och dubbelmoral...


Om du är så känslig kanske du inte bör vara på internet över huvud taget? Orättvisor och dubbelmoral är väl egentligen synonymt med internet. Att diskutera ett hack borde väl vara fullt tillåtet, det var ju du som drog igång en större debatt om piratkopiering.

#30

Postad 21 augusti 2010 - 11:26

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Man ser det man vill se...
Som jag ser det så promenerar redan det inledande inlägget på gränsen för vad som är tillåtet, men bland de efterföljande inläggen så finns gott om regelbrott. Läs tråden.

För övrigt så är det inte jag som tycker det är fel att diskutera det hela, snarare tvärtom. Det är reglerna som säger att det är regelbrott. Förvisso så är ju forumets moderatorer och styrelse allsmäktiga såtillvida att de själva kan välja när de vill följa sina egna regler, men min fråga handlade inte om det utan om det inte är svårt att få medlemmar att respektera reglerna, när det tolkningsfriheten tydligen kan vara hur stor som helst...

Fortsätt ni, jag såg något jag tyckte var anmärkningsvärt och ville bara påpeka detta.
Det har jag gjort nu, så nu lämnar jag tråden igen...

...fixar inte orättvisor och dubbelmoral...


Inlägget är skapat som en nyhet.

Det hela har ett nyhetsvärde och liknande poster har postats tidigare. Länkarna som finns i tråden är till videos och nyheter om själva "produkten". Det är således ingen som uppmuntrar direkt till att göra ett lagbrott utan jag ser det helt som en nyhet som sedan har snackats.

Inga länkar till butiker har postats, eller till vart man kan ladda ner spel osv.

Det hela blir en väldig gråzon då en sak som denna kan både användas lagligt och olagligt. Gränsen har blivit rätt hårt dragen till att inte länka mot saker som är uppenbara för lagbrott (t ex guide hur du bränner spel).

Troligtvis kommer denna produkt inte hamna som olaglig produkt då den likt många andra saker inte klassas som olaglig under lag. Att den sen öppnar för olagliga handlingar som att ladda ner ett spel är en annan femma och om någon skulle börja posta länkar till guide om hur man gör eller vart man kan ladda ner spel, då är regeln tydlig.

Eftersom produkten dessutom tillåter Homebrew, vilket är rätt uppenbart iom att du kan installera ett program som inte Sony har signerat, så kan den också har en stor betydelse för det området. Homebrew är lagligt och dessutom väldigt uppskattat.

Skulle vi börjar hårddra linjen innan denna gråzon, alltså bara tillåt saker som absolut inte har möjlighet att missbrukas olagligt, så skulle vi får neka rätt mycket inom HTPC där XBMC t ex är byggd från grunden på vad MS anser olaglig complier för Xbox 1.

#31

Postad 21 augusti 2010 - 12:57

Unregisteredb92a947c
  • Unregisteredb92a947c
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0
Trevligt. Blir ett köp av en tredje PS3 så att jag slipper gnälla på barnen då dom släpar omkring på skivorna. Vore ju trevlig om Sony istället kunde ha gett denna möjlighet att lägga spelen på hårdisk. För mindre företag som vill ha superdatorkapacitet med ett par hundra PS3 är det ju också fint nu då Sony tog bort OtherOS.

Sony kommer att patcha bort denna möjlighet efter att dom sålt några hundra tusen extra PS3 skulle jag tro. Vore ju dumt av dom att inte suga lite på karamellen först.

#32

Postad 21 augusti 2010 - 13:09

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Vart finner du att egenkopiering är tillåtet för datorprogram (TV-spel)? Vet att det är så för film, men senast jag kollade gällde att datorprogram bara får kopieras för personlig bruk om originalet är söndrigt.

Hur kopierar man ett datorprogram om orginalet är sönder?
Självklart har man rätt att göra åtminstone en kopia av ett orginal man själv köpt.

Redigerat av Leatherface, 21 augusti 2010 - 13:10.


#33

Postad 21 augusti 2010 - 14:50

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Hur kopierar man ett datorprogram om orginalet är sönder?
Självklart har man rätt att göra åtminstone en kopia av ett orginal man själv köpt.



Det är tyvärr inte säkert.

Det lilla jag lärde mig i skolan var att det kan var lagligt om det är en 1:1 kopia av ett medium som du äger. Alltså det måste vara gjort av ett medium du äger och vara identiskt med det mediet.

Saker har blivit väldigt komplicerat eftersom samma typ av information kan kopieras till helt olika medium.

Vår lärare körde som exempel, du äger cd skivan men har laddat ner en kopia via en hemsida. Detta är olagligt då kopian inte har sitt ursprung från din CD skiva. Du har din CD skiva som du sen konverterar till en mp3 fil, lagen kan tolkas så att du förändrat mediet under kopieringen mot ursprunget.

Vad han menade var att upphovsmannen äger rätten till att bestämma i vilken format han eller hon vill sitt verk ska finnas och om det sen avviker så kan detta var olagligt. Så i grund kan du få skit för att du gjort en mp3 av din skiva då upphovsrättsmannen aldrig haft för avsikt att sälja den til dig som mp3.

Detta är ännu mer komplex på mjukvara såklart. En enorm gråzon där lagen tydligen är väldigt otydlig och därför är det svårt på rak hand att säga om du gör något lagligt eller olagligt ifall du kopierar spel som du äger och sen kör från ett annat medium som en hårddisk.

#34

Postad 21 augusti 2010 - 15:11

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0
Digital Foundry på Eurogamer.net skriver en lång och bra artikel om det hela:

http://www.eurogamer...ilbreak-article

2 slutsatser kan dras:

1. Det är antagligen väldigt äkta då man går ut med denna typ av artikel.

2. Det är antagligen inte så lätt som folk tror här inne för Sony att patcha bort problemet. DF drar starka paralleler till PSP och Pandora Batteri då han tror att PS jailbreak är ett resultat av någon som fått händerna på hur Sony själva återställer PS3or i sina fabriker.

För er som inte vet så är Pandora Batterier ett moddat PSP batteri som tvingar gamla PSP att läsa från minneskortet istället för den interna boot romen och kan därför helt kontroller och installera valfri firmware.

Troligtvis är detta en liknande lösning som PS jailbreak kommer med där man via en usb sticka kan tvinga PS3an att läsa från USB minnet innan resten av systemet bootar upp och därför installera kod som gör den öppen för osignerad kod.

Likt PSP så kan detta betyda att man kanske aldrig kan patcha bort problemet, vilket MS aldrig lyckats med Xbox 360, utan måste bygga om säkerheten i själva konsolens hårdvara. Detta gjorde man med nya PSP revisioner där batteri tricket inte fungerade längre.

#35

Postad 21 augusti 2010 - 15:34

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Äh. skit samma. Det här är inte mitt huvudbry, det BORDE kanske vara någon annans, men så som jag tolkar reglerna så verkar det råda en viss dubbelmoral som jag inte förstår här...

Det beror på att du tolkar dem fel. Ingen har uppmanat till piratkopiering, och det enda jag gjorde var att ifrågasätta om samma lagstiftning gällde för datorprogram som för film/musik, för det vet jag att det inte gjorde senast vi kollade upp lagen inför redigering av reglerna som du tror att vi inte har någon koll på. Om vi skulle förbjuda all form av diskussion som ens rörde kopiering så skulle vi som Palminio sa inte kunna diskutera saker som XBMC. Det är skillnad på att beskriva hur man kopierar något och att fråga om det är tillåtet.

Men man "ser det man vill se" och du har säkert bättre koll som ickeaktiv medlem än två moderatorer som ständigt måste tänka på vad som är regelbrott och inte.

...fixar inte baksätesmoderatorer och maktmissbruksfingerpekare...

Hur kopierar man ett datorprogram om orginalet är sönder?
Självklart har man rätt att göra åtminstone en kopia av ett orginal man själv köpt.

Enkelt betraktat så kan man se det så här. Om det är OK att göra något med mjukvaror eller hårdvaror, så är det sanktionerat av producenten som kanske t.o.m. säljer verktygen som behövs.


Lagen är inte så enkel kring det här ämnet; den är väldigt grå - mer så än när det gäller film/musik. Vad jag är ute efter är fakta, gissningar är till ingens nytta.

#36

Postad 21 augusti 2010 - 15:54

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0
ussch måste vara en av dem sämsta trådarna ja sett i detta forum. Detta var en stor anledning för ja köpte ps3a o slippa all kopiering. Konsollen sjunker mkt i mina ögon om nu detta funkar. Nej hoppas dem löser det där så att ja får ha min skyddade konsoll som min KVALITETSMASKIN ett tag framöver

#37

Postad 21 augusti 2010 - 16:29

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

ussch måste vara en av dem sämsta trådarna ja sett i detta forum. Detta var en stor anledning för ja köpte ps3a o slippa all kopiering. Konsollen sjunker mkt i mina ögon om nu detta funkar. Nej hoppas dem löser det där så att ja får ha min skyddade konsoll som min KVALITETSMASKIN ett tag framöver


Köpte du konsollen pga den var svår att hacka??
Ingen har ju tvingat dig att köpa dongeln eller hur. förstår inte heller hur kvaliteten skall kunna sjunka bara för att du nu kan köra piratspel eller kopiera dina egna så att dom slipper bli repiga??

#38

Postad 21 augusti 2010 - 17:20

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0

Köpte du konsollen pga den var svår att hacka??
Ingen har ju tvingat dig att köpa dongeln eller hur. förstår inte heller hur kvaliteten skall kunna sjunka bara för att du nu kan köra piratspel eller kopiera dina egna så att dom slipper bli repiga??


Nej men en liten del är ju därför. Ja är väl en väldigt ovanlig person som vill att konsoller skall förbli ohackade så speltillverkarna får sina pengar till att göra nya sköna titlar till ps3an. Och inte spotta ut nå skit som finns i reakorgar.
Klart att konsollen blir snäppet mer B i mina ögon men de e ju jag det. Och ja hoppas som folk sa i tråden att ps3 försäljningen rusar i farten för det här och sen lagomt till julhandeln fixar dem till kopieringsskyddet i en update.

#39

Postad 21 augusti 2010 - 17:32

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Voldoo

+1

Dock tycker jag inte PS3 blir b tack vare det här.
Men jag som har både 360 och ps3 köper istort sett alla spel till PS3.
Jag gillar att till PS3 köper man sina spel om man vill spela.

Har man inte råd får man vara utan eller fixa de till 360

Redigerat av moparman, 21 augusti 2010 - 17:33.


#40

Postad 21 augusti 2010 - 17:48

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0
Jag ser inga nackdelar med denna USB sticka har läst lite på om den bl på deras hemsida
jag ser fördelen att lägga sina köpta spel på HDD sen öppnar detta för homebrews ..

Det jag läst är olika tester bl så spärrar stickan Sonys updates där med får Sony svårt att spärra detta
och den bygger på en stulen SDK vilket gör att de kan bygga vidare om nya spärrar kommer från Sony.
Stickan spofar alltid senaste FW vilket gör det svårt att stoppa online spelande.
Nya firmwares kommer släppas kontinuerligt från tillverkaren.
Vill man inte ha moddningen mer så drar man ur stickan bara.

#41

Postad 21 augusti 2010 - 17:57

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0

Jag ser inga nackdelar med denna USB sticka har läst lite på om den bl på deras hemsida
jag ser fördelen att lägga sina köpta spel på HDD sen öppnar detta för homebrews ..

Det jag läst är olika tester bl så spärrar stickan Sonys updates där med får Sony svårt att spärra detta
och den bygger på en stulen SDK vilket gör att de kan bygga vidare om nya spärrar kommer från Sony.
Stickan spofar alltid senaste FW vilket gör det svårt att stoppa online spelande.
Nya firmwares kommer släppas kontinuerligt från tillverkaren.
Vill man inte ha moddningen mer så drar man ur stickan bara.


Hmmm vet inte hur ja fatta detta meddelande men på min konsoll måste ja alltid fixa systemuppdateringen om ja vill spela online vet inte hur de är med er andra .
Skulle inte förvåna mej om sony börjar med cdkey och grejer snart om nu de där inte går att stoppa..

#42

Postad 21 augusti 2010 - 18:32

vikeskar
  • vikeskar
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0

+1

Jag är inte fattig, så jag betalar för mina spel.


Jag är fattig i nuläget, men jag köper likförbannat mina BD,pc, och ps3 spel =)
Skoj och ha i hyllan.

#43

Postad 21 augusti 2010 - 18:39

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

Hmmm vet inte hur ja fatta detta meddelande men på min konsoll måste ja alltid fixa systemuppdateringen om ja vill spela online vet inte hur de är med er andra .
Skulle inte förvåna mej om sony börjar med cdkey och grejer snart om nu de där inte går att stoppa..


just därför spofar den fw nr (Lurar att den är uppdaterad för spelet.Kontrollen av uppdateringen ligger i spelet)

men som sagt jag ser denna grej som ett sätt att lägga in KÖPTA spel på hdd (Tänk på att spel bolag lägger ner mycket pengar och talanger på att göra spel KÖP SPELEN)

Redigerat av Duckface21, 21 augusti 2010 - 18:42.


#44

Postad 21 augusti 2010 - 19:33

Unregistered6c1e0a28
  • Unregistered6c1e0a28
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

ussch måste vara en av dem sämsta trådarna ja sett i detta forum. Detta var en stor anledning för ja köpte ps3a o slippa all kopiering. Konsollen sjunker mkt i mina ögon om nu detta funkar. Nej hoppas dem löser det där så att ja får ha min skyddade konsoll som min KVALITETSMASKIN ett tag framöver


Konsollen sjunker faktiskt lite i mina ögon med. En av huvudanledningarna till att jag köpte en var att det inte fanns pirater på PSN. Av det jag läst nu kommer det vara otroligt lätt att byta ut filer ur spelen till egna man modifierat, vilket kommer resultera med fusk och fulmoddar online. Med fulmodd syftar jag exempelvis på modifierade spawn points, som gör det lätt att spawnkampa för några utvalda prickskyttar, något jag uppledve på GTA IV till PC här om dagen.

Hoppades få slippa sådant med denna konsoll.

#45

Postad 21 augusti 2010 - 19:45

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

Konsollen sjunker faktiskt lite i mina ögon med. En av huvudanledningarna till att jag köpte en var att det inte fanns pirater på PSN. Av det jag läst nu kommer det vara otroligt lätt att byta ut filer ur spelen till egna man modifierat, vilket kommer resultera med fusk och fulmoddar online. Med fulmodd syftar jag exempelvis på modifierade spawn points, som gör det lätt att spawnkampa för några utvalda prickskyttar, något jag uppledve på GTA IV till PC här om dagen.

Hoppades få slippa sådant med denna konsoll.


Frågan är, e det så lätt kolla på PSP det va en stor grej där att modda saves osv men Sony gick in och gjorde en koll via PSN efter moddade filer du kommer inte alltid in på PSN om du har moddat det va lätt att fuska förut men de har minskat det finns fusk där ute fortfarande men det minskade i allaf ... MS har gjort liknande på vissa spel tex MW där det e lätt att modda gamesaves de kollar om filerna är moddade är dem det så kan man bli bannad från live. jag håller med om att det förstör med att de kommer in fusk osv

#46

Postad 22 augusti 2010 - 07:20

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Nej men en liten del är ju därför. Ja är väl en väldigt ovanlig person som vill att konsoller skall förbli ohackade så speltillverkarna får sina pengar till att göra nya sköna titlar till ps3an. Och inte spotta ut nå skit som finns i reakorgar.
Klart att konsollen blir snäppet mer B i mina ögon men de e ju jag det. Och ja hoppas som folk sa i tråden att ps3 försäljningen rusar i farten för det här och sen lagomt till julhandeln fixar dem till kopieringsskyddet i en update.



Det återstår att se hur dom löser det, OM nu sony kan lösa det, jag ser det som väldigt praktiskt att kanske kunna köra ps3an som HTPC eller att kunna lägga spelen rakt på enheten istället för att ha dom på skiva.

#47

Postad 22 augusti 2010 - 08:21

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

  • 1 156 inlägg
  • 0

HTPC


Möjligt, men är det i så fall inte bättre att bara köpa en HTPC, eftersom PS3 till största delen är en spelkonsol, och ingen HTPC?

#48

Postad 22 augusti 2010 - 08:26

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

Möjligt, men är det i så fall inte bättre att bara köpa en HTPC, eftersom PS3 till största delen är en spelkonsol, och ingen HTPC?


Varför skulle jag köpa mig en HTPC om jag ändå har en som står i tvbänken??? OM det nu skulle funka vill säga.

#49

Postad 22 augusti 2010 - 08:47

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 337 inlägg
  • 0

Möjligt, men är det i så fall inte bättre att bara köpa en HTPC, eftersom PS3 till största delen är en spelkonsol, och ingen HTPC?


om du kollar marknadsföringen av ps3 så marknadsförs den både som media spelare och spelkonsol

#50

Postad 22 augusti 2010 - 09:03

Unregistered6c1e0a28
  • Unregistered6c1e0a28
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Frågan är, e det så lätt kolla på PSP det va en stor grej där att modda saves osv men Sony gick in och gjorde en koll via PSN efter moddade filer du kommer inte alltid in på PSN om du har moddat det va lätt att fuska förut men de har minskat det finns fusk där ute fortfarande men det minskade i allaf ... MS har gjort liknande på vissa spel tex MW där det e lätt att modda gamesaves de kollar om filerna är moddade är dem det så kan man bli bannad från live. jag håller med om att det förstör med att de kommer in fusk osv


Det är lätt att modifiera filerna, men om det fungerar att köra online återstår att se. Om piraterna håller sig offline eller för sig själva med deras moddar spelar det ingen större roll för mig.

Möjligt, men är det i så fall inte bättre att bara köpa en HTPC, eftersom PS3 till största delen är en spelkonsol, och ingen HTPC?

Eller så vänder man på resonemanget: Är det inte bättre att köpa en PS3? Utöver mediafunktionerna får man en fullfjädrad spelmaskin för priset av en HTPC som bara pallar film?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.