Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BIL-tråden!

7541 svar till detta ämne Bilar Bil Car Cars
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#5901

Postad 22 augusti 2019 - 21:33

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0

250 hk är väl på gränsen, men 4 cyl stänger alla eventuella halvöppna dörrar... :D
Snygg bil du har, är det GT ponnyn?

EK

Japp GT ponnyn. 450 ystra ponnyn...

Redigerat av junkan, 22 augusti 2019 - 21:34.


#5902

Postad 24 augusti 2019 - 11:07

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

har kommit hem från min Norgeresa. ca 400 mil blev det med bilen.
Tror dock att kopplingen håller på att rasa :(

om jag kör länge utan att växla och koppla så tappar pedalen (kopplingen) trycket eller motståndet och den tar bara allra längst ner. För att fixa det så måste jag pumpa på pedalen några gånger och då är den som vanligt en stund.

växlar jag och kopplar hela tiden så funkar det bra, men det är när jag kör en stund utan att koppla som problemet uppstår.
Vet inte alls hur det funkar och vad som kan vara orsaken.

Det är inga problem med att växla, bara om den tar allra längst ner så kan växlarna vara tröga att få i. Men pumpar jag ett par gånger så är det inga problem.

Någon som vågar sig på en gissning på vad det kan vara och vad jag kan kolla själv innan jag lämnar in den?


Bilen verkar ha lagat sig själv. Har inte märkt några problem med kopplingen efter resan.
Skulle ju dock vara roligt att veta vad som hände. Men jag är glad att det funkar igen. 🙂

#5903

Postad 24 augusti 2019 - 13:34

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 1

Bästa felen :D



#5904

Postad 24 augusti 2019 - 14:23

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Bästa felen :D

 

älskar när det händer :D



#5905

Postad 24 augusti 2019 - 14:52

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0

Jag bytte bara beläggen så då luftat man ju inte efteråt.
Men bromsvätskebehållaren är ju helt full också .

 

 

Öppnade du locket till bromsvätskebehållaren när ni tvingade in kolvarna? Stängt lock + full behållare och tvinga in kolvarna = övertryck? 

Skulle själv lufta systemet och kolla om det finns hydraulvättska där den inte ska vara.



#5906

Postad 24 augusti 2019 - 16:00

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Öppnade du locket till bromsvätskebehållaren när ni tvingade in kolvarna? Stängt lock + full behållare och tvinga in kolvarna = övertryck?
Skulle själv lufta systemet och kolla om det finns hydraulvättska där den inte ska vara.


Nej, jag öppnade inte locket när vi tryckte in kolvarna. Ska man det alltså?

#5907

Postad 24 augusti 2019 - 19:25

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Bilen verkar ha lagat sig själv. Har inte märkt några problem med kopplingen efter resan.
Skulle ju dock vara roligt att veta vad som hände. Men jag är glad att det funkar igen.

Hittade detta när jag googlade.

"kontrollerat eventuella läckage i kopplingshydrauliken!
Luftningen ger ju faktiskt ett resultat (om än temporärt)!
Börja med att kontrollera läckage vid huvudcylinder, hydraulrör och slavcylinder.
Även jag misstänker att det finns ett läckage i hydraulsystemet, någonstans!"

Logiskt har du tappat tryck i hydraul systemet och tänkte på huvud cylinder själv men som ovan säger kan det vara läckage men då borde inte cylinder återställt sig vid kortare normala resor.

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 24 augusti 2019 - 19:29.


#5908

Postad 15 oktober 2019 - 04:23

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Var ute och provkörde en Kia Stinger idag med 3.3 V6 tror jag är kär på riktigt. :)



#5909

Postad 16 oktober 2019 - 03:22

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Idag var det lite Volvo som rastades körde en S60 T5 och en V60 T8.

Helt såld på volvos nya design och för att inte tala om den ombonade inredningen.

Helt enkelt jävligt trevliga bilar och dom verkar sälja som smör.



#5910

Postad 17 oktober 2019 - 12:37

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

Hämtade ut en BMW 330e igår . Rolig bil. Vardagskörningen hoppas jag klara mig helt på el.



#5911

Postad 17 oktober 2019 - 22:20

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0
Ojsan, visste inte att Stingern fått ett drift läge.

Är så impad. Den sköter allt åt en, väldigt mycket fusk men, det fungerar verkligen.

Blir nog ett antal uppsättningar extra däck, lol. :)

Redigerat av Unregistered8c5802be, 17 oktober 2019 - 22:20.


#5912

Postad 18 oktober 2019 - 09:36

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

Hämtade ut en BMW 330e igår . Rolig bil. Vardagskörningen hoppas jag klara mig helt på el.

Vad får du för räckvidd, tex vid motorvägskörning ? 



#5913

Postad 18 oktober 2019 - 13:22

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

Vad får du för räckvidd, tex vid motorvägskörning ? 

 

Får återkomma med det när jag haft bilen ett tag.



#5914

Postad 20 oktober 2019 - 02:03

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Kikade på en Suzuki Swift Sport idag!

Vilken kul liten rackare.

Nån här som har en sån?



#5915

Postad 29 oktober 2019 - 05:01

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Sjukt rolig bil den nya Swift sport!

Varit ute och provkört och måste säga att den imponerade stort.

970kg med ca 160hk är ganska roliga siffror.

Står ju bara 140hk men kollar man när dom kör dom på dyno så ligger dom runt 160hk standard.

Synd bara att den är slutsåld. :(

 

Så nu kikar jag på en Fiesta ST istället.

Återkommer efter provkörning,



#5916

Postad 30 oktober 2019 - 14:19

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

Vad får du för räckvidd, tex vid motorvägskörning ? 

 

34 km , dubbdäck, +4 grader , värme och allt på. (25% 70 väg, 75% 110)


Redigerat av K1M, 30 oktober 2019 - 14:20.


#5917

Postad 30 oktober 2019 - 18:45

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0
Ok, som förväntat ungefär. Tack.

#5918

Postad 02 november 2019 - 20:34

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0
Nytt jobb vilket innebär att det är privat bil som gäller igen, vacklar just nu mellan Opel Insignia och Passat, runt 2014-2015 med 4WD och automat, någon som har erfarenheter eller tips om dessa?

#5919

Postad 02 november 2019 - 21:31

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0
Grannen har en insignia med Cross countrypaket. Ser fin ut både inuti och ute med mycket teknik. Han har haft problem med lacken då dörrarna varit skeva och tagit i när han öppnat/stängt så det har de korrigerat på garantin. I övrigt är han nöjd med den. Tror den är från -16 eller -17

#5920

Postad 03 november 2019 - 12:46

Unregistered8ab46c63
  • Unregistered8ab46c63
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Hittade en 13 år gammal Peugeot 206 SW (kombi) av årsmodell 2006 hos en lokal auktoriserad Volvohandlare som dom fått in i inbyte samma dag. 11K mil på vägmätaren, två tidigare  ägare, skattad fram till sept 2020 och besiktigad samma vecka som förra ägaren bytte in den. Enda nackdelen var att den såldes otvättad, ostädad och oreknodionerad. Men den tog mig en dag att få den i bra skick igen. Bilen är för övrigt i "nyskick" för "sin ålder". 

 

Har alltid varit extremt... superextremt... misstänksam mot franska bilar. Så jag undrar hur detta ska sluta?   :wub:

 

Bilder på bilen >>>  Peugeot 206 SW (2006)

 

Någon som har någon egen erfarenhet av Peugeot i allmänhet och 206 i synnerhet?


Redigerat av Unregistered8ab46c63, 03 november 2019 - 12:51.


#5921

Postad 04 november 2019 - 16:08

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Nytt jobb vilket innebär att det är privat bil som gäller igen, vacklar just nu mellan Opel Insignia och Passat, runt 2014-2015 med 4WD och automat, någon som har erfarenheter eller tips om dessa?


Min mor hade en Insignia diesel 4wd och aut, jätte trevlig bil att åka och köra men väldigt mkt fel.
Bakaxeln böt dom 2 ggr, haldex styrenheten 1 gång, läckage på packboxar i lådan som dom fick byta ut samt rost på bakluckan så den blev nylackad.
Det var en 2014 som hade gått 3000mil när hon köpte den och ca 9000mil när hon sålde den,som tur var så va bilen så pass ny så allt gick på garantin.

#5922

Postad 05 november 2019 - 21:59

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Min mor hade en Insignia diesel 4wd och aut, jätte trevlig bil att åka och köra men väldigt mkt fel.
Bakaxeln böt dom 2 ggr, haldex styrenheten 1 gång, läckage på packboxar i lådan som dom fick byta ut samt rost på bakluckan så den blev nylackad.
Det var en 2014 som hade gått 3000mil när hon köpte den och ca 9000mil när hon sålde den,som tur var så va bilen så pass ny så allt gick på garantin.

 

De enda personer jag känner som är nöjda med sin Opel är.... nä, jag har aldrig träffat någon som är nöjd med Opel!

Har själv ägt en Opel Vectra en gång i tiden och dagens Oplar verkar inte ha förbättrat sin kvalitet på någon punkt öht!



#5923

Postad 06 november 2019 - 10:40

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

De enda personer jag känner som är nöjda med sin Opel är.... nä, jag har aldrig träffat någon som är nöjd med Opel!
Har själv ägt en Opel Vectra en gång i tiden och dagens Oplar verkar inte ha förbättrat sin kvalitet på någon punkt öht!


Jag har haft 2 omegor, 1 vectra B och 1 vectra C och dom har alla fungerat felfritt.
Min vectra B försökte jag t.o.m köra slut sönder så jag kunde skrota den på sjön under 2 vintrar men det bara gick å gick så efter andra vintern besiktade jag den och sålde den till en som veckopendla 100mil i veckan med den i 2år sen gick kamremen av för han

#5924

Postad 06 november 2019 - 12:26

Lillvilsmyr
  • Lillvilsmyr
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Nytt jobb vilket innebär att det är privat bil som gäller igen, vacklar just nu mellan Opel Insignia och Passat, runt 2014-2015 med 4WD och automat, någon som har erfarenheter eller tips om dessa?

 

Har själv en Opel insignia från -18, grand sport modell. Jag är väldigt nöjd med bilen, mycket bil för pengarna och den är riktigt fresh!

Haft 0 problem med den, dock så är den ju fortfarande ny. Kan rekommendera iaf!



#5925

Postad 06 november 2019 - 12:43

head
  • head
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
Senaste Insigna (2018-) är en väldigt trevlig familjebil, i synnerhet med största bensinaren (260 hk) som har det mesta som standard till ett väldigt bra pris. Snygg design och en upplevd kvalitetskänsla som ligger närmare Audi än VW (vilket många säkert kan relaterat till). Dessutom en avancerad fyrhjulsdrift som överträffar Haldex och liknande system. Det var nära att det blev en sådan men jag vågade helt enkelt inte köpa Opel, enbart pga det dåliga ryktet. Det blev istället en svensson-Passat med motsvarande motor/utrustning.

#5926

Postad 06 november 2019 - 15:15

Lillvilsmyr
  • Lillvilsmyr
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Senaste Insigna (2018-) är en väldigt trevlig familjebil, i synnerhet med största bensinaren (260 hk) som har det mesta som standard till ett väldigt bra pris. Snygg design och en upplevd kvalitetskänsla som ligger närmare Audi än VW (vilket många säkert kan relaterat till). Dessutom en avancerad fyrhjulsdrift som överträffar Haldex och liknande system. Det var nära att det blev en sådan men jag vågade helt enkelt inte köpa Opel, enbart pga det dåliga ryktet. Det blev istället en svensson-Passat med motsvarande motor/utrustning.

 

Ja den är väldigt trevlig, jag har just den stora motorn på 260 hk, den finns dock inte längre. La till all extrautrustning och det blev inte så jäkla farligt om man jämför med audi,bmw eller Mercedes. Tycker också att insignia är snyggare är dessa. Håller med, har testat passat men gillade inte den alls gällande kvalitetskänslan eller utseende, den är för tråkig och vanlig för min smak. 

 

Känner att när man köper en ny bil som kvittar det nästan vilket märke, den ska bara hålla känner man. Men visst måndagsex finns väl kanske mer hos vissa andra märken. Men jag har haft 0 problem och är otroligt nöjd med bilen. Grym komfort och känsla!   



#5927

Postad 06 november 2019 - 16:44

Lillvilsmyr
  • Lillvilsmyr
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Ja den är väldigt trevlig, jag har just den stora motorn på 260 hk, den finns dock inte längre. La till all extrautrustning och det blev inte så jäkla farligt om man jämför med audi,bmw eller Mercedes. Tycker också att insignia än snyggare är dessa.
Håller med, har testat passat men gillade inte den alls gällande kvalitetskänslan eller utseende, den är för tråkig och vanlig för min smak. 
 
Känner att när man köper en ny bil som kvittar det nästan vilket märke, den ska bara hålla känner man. Men visst måndagsex finns väl kanske mer hos vissa andra märken. Men jag har haft 0 problem och är otroligt nöjd med bilen. Grym komfort och känsla!



#5928

Postad 07 november 2019 - 21:05

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Grannen har en insignia med Cross countrypaket. Ser fin ut både inuti och ute med mycket teknik. Han har haft problem med lacken då dörrarna varit skeva och tagit i när han öppnat/stängt så det har de korrigerat på garantin. I övrigt är han nöjd med den. Tror den är från -16 eller -17


Får kolla på det när jag kollar på bilar.

#5929

Postad 07 november 2019 - 21:08

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Min mor hade en Insignia diesel 4wd och aut, jätte trevlig bil att åka och köra men väldigt mkt fel.
Bakaxeln böt dom 2 ggr, haldex styrenheten 1 gång, läckage på packboxar i lådan som dom fick byta ut samt rost på bakluckan så den blev nylackad.
Det var en 2014 som hade gått 3000mil när hon köpte den och ca 9000mil när hon sålde den,som tur var så va bilen så pass ny så allt gick på garantin.


Det låter ju inte bra, förhoppningsvis var det ett mångdagsexemplar, de flesta har ju gått betydligt längre nu så då borde dessa problem ha uppkommit på fler bilar om det är ett vanligt problem.

#5930

Postad 07 november 2019 - 21:18

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Senaste Insigna (2018-) är en väldigt trevlig familjebil, i synnerhet med största bensinaren (260 hk) som har det mesta som standard till ett väldigt bra pris. Snygg design och en upplevd kvalitetskänsla som ligger närmare Audi än VW (vilket många säkert kan relaterat till). Dessutom en avancerad fyrhjulsdrift som överträffar Haldex och liknande system. Det var nära att det blev en sådan men jag vågade helt enkelt inte köpa Opel, enbart pga det dåliga ryktet. Det blev istället en svensson-Passat med motsvarande motor/utrustning.


Jag var och provkörde en sån förra våren och det var en väldigt trevlig bil att köra, problemet var att de inte kunde beställa den längre eftersom motorn inte skulle finnas kvar.

Men nu när jag ska ha en privat bil är det för mycket pengar för en sån begagnad.

#5931

Postad 11 november 2019 - 17:00

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

skitbil

nu har min koppling börjat krångla igen som den gjorde under min resa till Nordnorge i somras. Kopplingen tappar trycket och man får pumpa upp trycket igen. Gör man inte det tar den längre och längre ner för att tillslut ta så dåligt att växlarna inte går att få i.

 

Alla tror att det är slavcylindern som läcker och det tror även min volvoverkstad och autoexperten.

 

Man måste ner med växellådan tyvärr och det går inte att kolla innan om det är slavcylindern som är fel på, så jag hoppas verkligen det är den nu när jag bokat tid för byte.

 

Autoexperten skulle ha runt 8000kr för allt.

Volvoverkstaden (Brandt)  skulle ha 5300kr

 

Passar då samtidigt på att byta ena backsensorn så min backvarnare börjar funka igen. totalt går allt på 6750kr på Volvo.  Och enbart slavcylindern på autoexperten går på ca 8000kr

Snacka om dyr verkstad.  Så är det när man bor i ett gränssamhälle, då är det Norska priser på allt sånt.

 

Lämnar in bilen nästa onsdag. Ska bli skönt.  Funderar på att sälja bilen efteråt.



#5932

Postad 11 november 2019 - 20:59

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0
Hade liknande problem med min Volvo och det slutade med att det billigaste alternativet var att ta det på bilförsäkringens självrisk. Men som du säger så fick man först se om det läckte när de öppnade upp. Ibland verkar de också byta koppling samtidigt då det kan komma olja på kopplingen i samband med bytet.

Nu är det bara framdämparna som gnekar så fruktansvärt vid minusgrader och fartgupp...känns som man kör en lada niva

#5933

Postad 12 november 2019 - 09:10

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Priset på Volvo tyckte jag inte var så dyrt, det är ett relativt stort jobb att ta ner en växellåda.

Skulle jag ha kvar bilen skulle jag byta koppling också bara för att slippa det problemet i framtiden men ska bilen säljas efter så skulle jag inte göra det.

#5934

Postad 12 november 2019 - 09:41

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Priset på Volvo tyckte jag inte var så dyrt, det är ett relativt stort jobb att ta ner en växellåda.

Skulle jag ha kvar bilen skulle jag byta koppling också bara för att slippa det problemet i framtiden men ska bilen säljas efter så skulle jag inte göra det.

Nej jag tycker inte heller volvo var dyrt. Det var det jag ville få fram. Det är autoexperten som är dyra.

Byta koppling behövdes nästan aldrig så dom på Volvo. Räcker att byta cylindern. Om det nu är den som läcker invändigt.

Och nej, det är inte ett speciellt stort jobb att plocka ner växellådan på dom.
Lite drygt tre timmars arbete tar arbetet totalt.
Tydligen lättare på denna modell än många andra. Det var någon ram av något slag som inte behövdes plockas bort på denna vilket gjorde jobbet mycket enklare.

(Ord från Volvo själva) jag vet dock ingenting om hur det funkar 🙂

Redigerat av andreassofus, 12 november 2019 - 12:08.


#5935

Postad 12 november 2019 - 16:50

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Nej jag tycker inte heller volvo var dyrt. Det var det jag ville få fram. Det är autoexperten som är dyra.

Byta koppling behövdes nästan aldrig så dom på Volvo. Räcker att byta cylindern. Om det nu är den som läcker invändigt.

Och nej, det är inte ett speciellt stort jobb att plocka ner växellådan på dom.
Lite drygt tre timmars arbete tar arbetet totalt.
Tydligen lättare på denna modell än många andra. Det var någon ram av något slag som inte behövdes plockas bort på denna vilket gjorde jobbet mycket enklare.

(Ord från Volvo själva) jag vet dock ingenting om hur det funkar 🙂


Jag skrev relativt stort, då tänkte jag mer på deras vanliga jobb, byta kamrem, bromsar osv. :)

Slipper dom ta ner subframen så spar dom ju helt klart mkt tid och det borde gå ännu fortare än 3tim om mekanikern är van/duktig

#5936

Postad 12 november 2019 - 16:52

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Jag skrev relativt stort, då tänkte jag mer på deras vanliga jobb, byta kamrem, bromsar osv. :)

Slipper dom ta ner subframen så spar dom ju helt klart mkt tid och det borde gå ännu fortare än 3tim om mekanikern är van/duktig

 

dom har ju tider och allt i datorn färdigt, så det är inget varken jag eller dom kan göra något åt :)

 

Sen om det tar 1 timme eller 100 timmar så är det fortfarande samma pris för mig. 



#5937

Postad 14 november 2019 - 17:15

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Finns det någon här som har kunskap eller erfarenhet av Hyundai i30?

Hur är dessa bilar?  Designmässigt tycker jag dom är ganska snygga, men det spelar ju ingen roll om bilen är kass :)

 

Verkar vara mycket utrustning på dom. automat verkar vanligt på dom nya också (eller om jag bara råkat trycka upp just dom på blocket)

 

man verkar ju kunna få en helt ny för 200k

 

Förstår att det inte är en lyxbil, men om man jämför med ford focus, golf, octavia och liknande bilar, ligger dom i samma klass när det gäller kvalitet och köregenskaper?

Bifogad fil(er)



#5938

Postad 14 november 2019 - 17:52

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0

Köp Kia Ceed istället som i mångt och mycket är samma bil eftersom Hyundai äger Kia.

Du får då 7 års garanti istället och just nu i vart fall enormt bra andrahandsvärde.


Redigerat av junkan, 14 november 2019 - 17:53.


#5939

Postad 14 november 2019 - 18:04

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Kvalitet hyundai kontra ford inte ens samma division. ljudisolering i kupen näst intill obefintlig i koreanen.som med mycket annat du får vad fu betalar för



#5940

Postad 14 november 2019 - 18:33

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Köp Kia Ceed istället som i mångt och mycket är samma bil eftersom Hyundai äger Kia.

Du får då 7 års garanti istället och just nu i vart fall enormt bra andrahandsvärde.

 

jaså? visste inte det .  fast kia är väl mycket dyrare?

kommer i och för sig inte köpa en ny ändå,  vore om jag leasade i så fall. 

 

Men kanske blir en focus igen. fast lite nyare. har faktiskt varit nöjd med min (förutom kopplingshaveriet då) 

skön och tyst bil att köra med mycket utrustning.


Kvalitet hyundai kontra ford inte ens samma division. ljudisolering i kupen näst intill obefintlig i koreanen.som med mycket annat du får vad fu betalar för

 

okej, tack.

nej min focus är faktiskt väldigt tyst i kupen. väldigt behagligt. motorn hörs inte alls och undrar ibland om den verkligen är igång. 



#5941

Postad 14 november 2019 - 20:51

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0

Som begagnad är Kia dyrare pga bättre andrahandsvärde. Som ny har de ofta bra kampanjer.

Den senaste Kia Ceed står sig väl mot Focus och har till och med i Tyska tidningar slagit självaste VW Golf vilket är extremt ovanligt.

 

Provkör vet jag.

 

Jag äger ju en Kia och en Ford så har haft lånebilar ibland och då även Focus.

 

Senaste lånebilen var en Kia Rio och den blev jag lite imponerad av, kändes väldigt bra för storleksklassen som är mindre än Focus.



#5942

Postad 15 november 2019 - 01:26

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Lurade på polaren en Kia Ceed efter han kikat på diverse bilar runt 200K typ V60 A4 med ganska många mil på mätaren.

Sa till han varför köper du inte en ny Kia istället eftersom du pendlar en del gött med ny bil då.

Han fastna direkt för Kian när han provkörde den så två veckor senare så blev det ett köp.

Han är tok nöjd med den och hade inget att klaga på sist vi träffades.



#5943

Postad 15 november 2019 - 03:30

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Jag skulle personligen inte köpa nån av dem.
En kompis har haft en Hyundai i30
Rent mekaniskt funka den bra men små rostfläckar i alla hjulhus å den var väl då 3 år ..Inget som gick på nån garanti.

Sen var komforten verkligen inget vidare .
Framför allt bullrig och då var han ändå noga med att köpa däck med låg decibel.

Han pendlade med den 12 mil/dag .
Skulle inte jag göra .

#5944

Postad 16 november 2019 - 15:53

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

I kväll blir det en riktig bil kväll med god mat och film med miniracing gänget!

 

https://www.youtube....h?v=4aY0dW3hpRc



#5945

Postad 21 november 2019 - 11:04

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

hämtat bilen nu. kopplingscylindern bytt. Nu känns det bra igen. 

när jag lämnade in bilen sa dom att dom kanske behöver fylla på några droppar olja där eftersom dom plockade isär. Visst sa jag, inga problem.

 

Nu när det var klart visade det sig att dom hade fyllt på 2 liter olja till en kostnad av nästan 700kr. Det måste ju göras men dom kunde ju ha nämnt att oljan kostade ca 350kr/litern

 

backsensorn ville jag ju ha bytt. Köpte även med en felsökning så dom kunde se exakt vad som var fel. 

Dom bytte sensorn, men det hjälpte inte visare det sig. Nu trodde dom det var kabelbrott i kabelmattan, så den var jag tvungen att byta ut.

 

Men dom bytte sensorn och lämnade tillbaka bilen i samma skick som när dom fick den. fullt pris fick jag ändå betala för det. 1500 spänn åt ****. dessutom kostar det 1200kr till för att få bytt kabelmattan.

 

Dom skyllde på att sensorn nog också var trasig så det var därför dom bytte den.. Tror det var en dålig bortförklaring bara.

Jag har ju inget att komma med direkt så det är ju bara att betala och se glad ut.



#5946

Postad 21 november 2019 - 12:24

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 2

Kvalitet hyundai kontra ford inte ens samma division. ljudisolering i kupen näst intill obefintlig i koreanen.som med mycket annat du får vad fu betalar för

 

Vad har ljudisolering med kvalitet att göra? Jag tror knappast Hyundai går sönder mer än Ford och det är väl det som är kvalitet?



#5947

Postad 21 november 2019 - 12:29

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Vad har ljudisolering med kvalitet att göra? Jag tror knappast Hyundai går sönder mer än Ford och det är väl det som är kvalitet?


Kvalitet är väl inte enbart huruvida saker och ting går sönder eller ej? Ljudnivå i kupén är väl i allra högsta grad en fråga om kvalité, livskvalité in inte annat :)

#5948

Postad 21 november 2019 - 12:38

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 1

Jag definierar kvalitet som hållbarhet och felfrihet i första hand men vi lägger väl in olika saker i begreppet.

Ljudisolering hört till komfort enligt mig.


Redigerat av hassesolo, 21 november 2019 - 13:03.


#5949

Postad 21 november 2019 - 13:36

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Kvalité
Tja..En bil som skramlar å lever om utstrålar då inte kvalité för mig .
Inte heller om inredningen är i billig plast.
Men det är väl mer upplevd kvalité ,behöver inte hålla sämre .

Ofta har ju de dyrare märkena mycket kortare garanti .

Dock väldigt dåligt insatt i exakt hur bra tex Kias långa garanti fungerar ?
Bilarna upplevs då verkligen inte som kvalité på något sätt .

Men vist skulle ja kunna ha en som slit å släng bil.

Var till å med sugen på en Dacia Duster 4x4 ett tag 😃

#5950

Postad 21 november 2019 - 15:00

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Ironiskt nog är den "billiga" plasten ofta mer tålig än lyxiga material och ju mindre lyx och finesser desto billigare och mindre komplicerat underhåll.

Upplevd kvalitet är inte samma som hållbarhet och billig drift vilket jag tycker är äkta kvalitet.

Sen är lyx och komfort trevligt på sitt sätt förstås...






Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.