Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Prisjakt har utlyst en logotyptävling

56 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 september 2013 - 13:23

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

  • 34 inlägg
  • 0
Prisjakt har i veckan utlyst en tävling där designers fritt kan skicka in förslag på ny logotyp via sajten 99designs


Läs mer


#2

Postad 07 september 2013 - 10:26

Unregisteredc5892cb8
  • Unregisteredc5892cb8
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 17
Hej,
jag är rätt besvikna på att ni går in på spekulativa arbeten på detta sätt. Det skadar er i längden, ingen skulle be ett dussin rörmokare komma och hjälpa till att fixa rören för att sen betala enbart en av dem. Ingen skulle be femton massörer om massage för att sen betala en av dem. Ingen skulle gå till fem jurister för rådgivning och enbart betala en av dem. Ingen skulle be ett antal webbutvecklare eller programmerare att utveckla en sajt, för att sen bara betala en av dem för arbetet. Varför är detta beteende acceptabelt inom formgivning och design?

Genom att göra såhär nervärderar ni alla serviceyrken. I längden nervärderar ni er själva genom att säga att ni vill att (låt os säga trettio) personer ska arbeta för er, men enbart en kommer bli betald, alltså säger ni att er logotyp är värd ca 3.3% av det faktiska nedlagda arbetet. Ni säger med denna tävling att ni i så fall är beredda att betala 3.3% av den nedlagda tiden, om ni anser att det är en vettig betalning, då måste ni anse att er egen tid också är värd enbart 3.3% av er faktiska lön.

Fundera på det ett tag. Anser ni att er tid är värd en trettiondel av vad ni får betalt för? Om inte, varför anser ni att detta ska gälla för andra?

Dessutom kommer de som accepterar detta inte känna till något om era långsiktiga planer, de vet inte vad ni vill kommunicera, de vet inte hur er grafiska profil ser ut, de kan inte synkronisera den grafiska formen med er copywriting, och så vidare.

Ni ber folk arbeta gratis åt er. Ni etablerar en negativ inställning med de som bidrar till ert varumärke. Om ni vill ha ett långsiktigt bra varumärke ber jag er att skaffa en relation med någon som kan er, som kan lära sig er, någon som kan garantera en långsiktig leverans av ert varumärke i linje med era önskemål.

#3

Postad 09 september 2013 - 07:31

Unregistered9d7713e8
  • Unregistered9d7713e8
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 1
Tack, du har helt rätt i det du skriver, samtidigt ger 99designs fler möjlighet att testa sig inom yrket. Vi har ett samarbete med First Flight kring vårt varumärke och de är insatta i hur vi önskar kommunicera och det är också viktigt för oss. 99designs är ett bra sätt att få in fler kreativa förslag till vår nya logo och ger designers en möjlighet att komma ut med sin design och självklart vinna ett pris från oss.

#4

Postad 09 september 2013 - 08:55

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 2

Hej,
jag är rätt besvikna på att ni går in på spekulativa arbeten på detta sätt. Det skadar er i längden, ingen skulle be ett dussin rörmokare komma och hjälpa till att fixa rören för att sen betala enbart en av dem. Ingen skulle be femton massörer om massage för att sen betala en av dem. Ingen skulle gå till fem jurister för rådgivning och enbart betala en av dem. Ingen skulle be ett antal webbutvecklare eller programmerare att utveckla en sajt, för att sen bara betala en av dem för arbetet. Varför är detta beteende acceptabelt inom formgivning och design?

Genom att göra såhär nervärderar ni alla serviceyrken. I längden nervärderar ni er själva genom att säga att ni vill att (låt os säga trettio) personer ska arbeta för er, men enbart en kommer bli betald, alltså säger ni att er logotyp är värd ca 3.3% av det faktiska nedlagda arbetet. Ni säger med denna tävling att ni i så fall är beredda att betala 3.3% av den nedlagda tiden, om ni anser att det är en vettig betalning, då måste ni anse att er egen tid också är värd enbart 3.3% av er faktiska lön.

Fundera på det ett tag. Anser ni att er tid är värd en trettiondel av vad ni får betalt för? Om inte, varför anser ni att detta ska gälla för andra?

Dessutom kommer de som accepterar detta inte känna till något om era långsiktiga planer, de vet inte vad ni vill kommunicera, de vet inte hur er grafiska profil ser ut, de kan inte synkronisera den grafiska formen med er copywriting, och så vidare.

Ni ber folk arbeta gratis åt er. Ni etablerar en negativ inställning med de som bidrar till ert varumärke. Om ni vill ha ett långsiktigt bra varumärke ber jag er att skaffa en relation med någon som kan er, som kan lära sig er, någon som kan garantera en långsiktig leverans av ert varumärke i linje med era önskemål.

Ehm, är detta inte en tävling?

#5

Postad 09 september 2013 - 10:37

LeContre
  • LeContre
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 2
Det är en tävling och det är fritt att delta. Etablerade byråer väljer sannolikt att inte delta medan mindre aktörer som vill visa upp sig kanske gör det.

Kvaliteten på bidragen går säkert att relatera till tidsramen och ersättningen och kanske därför primärt fungerar som inspiration. Det kan även bli början på ett längre samarbete eller rentav en jobbmöjlighet.

#6

Postad 09 september 2013 - 19:03

Unregisteredc5892cb8
  • Unregisteredc5892cb8
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 4

Tack, du har helt rätt i det du skriver, samtidigt ger 99designs fler möjlighet att testa sig inom yrket. Vi har ett samarbete med First Flight kring vårt varumärke och de är insatta i hur vi önskar kommunicera och det är också viktigt för oss. 99designs är ett bra sätt att få in fler kreativa förslag till vår nya logo och ger designers en möjlighet att komma ut med sin design och självklart vinna ett pris från oss.

Ni kan på intet sätt garantera att det blir bra, det kan däremot First Flight. Har ni inte råd att betala dem?

Vad ni gör extremt negativt för både er och First Flight i längden, ni nervärderar era egna yrken och ni nervärderar andras yrken.

Kan ni skicka mig en PS3:a, det ger både Prisjakt och Transportföretaget en möjlighet att komma ut med sina förmågor och möjlighet att vinna ett pris från mig? Känn efter själva hur absurt det känns att inte få betalt för sin tid, energi eller utrustning.

Ni hjälper till att skapa en miljö och en förväntan att serviceyrken inte är värda någonting.

Ehm, är detta inte en tävling?

Jodå. Det är gratisarbete som klätts om till en tävling.

Det är en tävling och det är fritt att delta. Etablerade byråer väljer sannolikt att inte delta medan mindre aktörer som vill visa upp sig kanske gör det.

Kvaliteten på bidragen går säkert att relatera till tidsramen och ersättningen och kanske därför primärt fungerar som inspiration. Det kan även bli början på ett längre samarbete eller rentav en jobbmöjlighet.


Som sagt, ni nervärderar er själva, ni nervärderar serviceyrken, ni nervärderar er egen byrå First Flight (som för övrigt har en underbart najs sajt).

Här följer lite inspiration om ni inte accepterar att jag, en anonym internetperson, kommer med dessa argument:

http://begoodnotbad....on_in_contests/
http://www.nospec.co...grada-on-nospec
http://www.boostlabs...sign-spec-work/
http://petapixel.com...-why-is-it-bad/ (se speciellt rubriken Contests that aren’t really contests)
http://www.austin-wi...ot-on-your-life
http://wrightcreativ...d-for-business/
http://www.zeldman.c...design-on-spec/

#7

Postad 10 september 2013 - 10:30

NoiseMaker
  • NoiseMaker
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 1

Hej,
jag är rätt besvikna på att ni går in på spekulativa arbeten på detta sätt. Det skadar er i längden, ingen skulle be ett dussin rörmokare komma och hjälpa till att fixa rören för att sen betala enbart en av dem. Ingen skulle be femton massörer om massage för att sen betala en av dem. Ingen skulle gå till fem jurister för rådgivning och enbart betala en av dem. Ingen skulle be ett antal webbutvecklare eller programmerare att utveckla en sajt, för att sen bara betala en av dem för arbetet. Varför är detta beteende acceptabelt inom formgivning och design?

Genom att göra såhär nervärderar ni alla serviceyrken. I längden nervärderar ni er själva genom att säga att ni vill att (låt os säga trettio) personer ska arbeta för er, men enbart en kommer bli betald, alltså säger ni att er logotyp är värd ca 3.3% av det faktiska nedlagda arbetet. Ni säger med denna tävling att ni i så fall är beredda att betala 3.3% av den nedlagda tiden, om ni anser att det är en vettig betalning, då måste ni anse att er egen tid också är värd enbart 3.3% av er faktiska lön.

Fundera på det ett tag. Anser ni att er tid är värd en trettiondel av vad ni får betalt för? Om inte, varför anser ni att detta ska gälla för andra?

Dessutom kommer de som accepterar detta inte känna till något om era långsiktiga planer, de vet inte vad ni vill kommunicera, de vet inte hur er grafiska profil ser ut, de kan inte synkronisera den grafiska formen med er copywriting, och så vidare.

Ni ber folk arbeta gratis åt er. Ni etablerar en negativ inställning med de som bidrar till ert varumärke. Om ni vill ha ett långsiktigt bra varumärke ber jag er att skaffa en relation med någon som kan er, som kan lära sig er, någon som kan garantera en långsiktig leverans av ert varumärke i linje med era önskemål.

Detta är ju inte ett särskilt ovanligt förfarande i arkitektbranschen...

#8

Postad 10 september 2013 - 10:36

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 1

Ni kan på intet sätt garantera att det blir bra, det kan däremot First Flight. Har ni inte råd att betala dem?

Vad ni gör extremt negativt för både er och First Flight i längden, ni nervärderar era egna yrken och ni nervärderar andras yrken.

Kan ni skicka mig en PS3:a, det ger både Prisjakt och Transportföretaget en möjlighet att komma ut med sina förmågor och möjlighet att vinna ett pris från mig? Känn efter själva hur absurt det känns att inte få betalt för sin tid, energi eller utrustning.

Ni hjälper till att skapa en miljö och en förväntan att serviceyrken inte är värda någonting.


Jodå. Det är gratisarbete som klätts om till en tävling.



Som sagt, ni nervärderar er själva, ni nervärderar serviceyrken, ni nervärderar er egen byrå First Flight (som för övrigt har en underbart najs sajt).

Här följer lite inspiration om ni inte accepterar att jag, en anonym internetperson, kommer med dessa argument:

http://begoodnotbad....on_in_contests/
http://www.nospec.co...grada-on-nospec
http://www.boostlabs...sign-spec-work/
http://petapixel.com...-why-is-it-bad/ (se speciellt rubriken Contests that aren’t really contests)
http://www.austin-wi...ot-on-your-life
http://wrightcreativ...d-for-business/
http://www.zeldman.c...design-on-spec/

Anställd på First Flight och inte får delta i tävlingen?

#9

Postad 10 september 2013 - 10:52

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 4
Gratis foliehattar till alla!

#10

Postad 10 september 2013 - 17:59

Unregisteredc5892cb8
  • Unregisteredc5892cb8
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 1

Detta är ju inte ett särskilt ovanligt förfarande i arkitektbranschen...


…och det är därför Sveriges Arkitekter bland annat kräver följande för att tävlingarna ska anses som seriösa:

för svenska tävlingar inom arkitekternas, ingenjörernas och konstnärernas verksamhetsfält

9§ Utgifter

Arrangören bekostar alla utgifter för tävlingens genomförande.

Prissumma och tävlingsarvoden fastställs med hänsyn till uppgiftens art, omfång och svårighetsgrad samt om tävlingen förutsätter efterföljande uppdrag och, om sådan medverkar, efter samråd med organisation som företräder de tävlande.

I en allmän tävling fastställs en prissumma att användas till priser och övriga belöningar av tävlingsförslag. Juryn beslutar om fördelning av prissumman.

I en inbjuden tävling fastställs ett lika stort tävlingsarvode till var och en av de inbjudna deltagarna. Dessutom kan finnas en prissumma som juryn skall fördela. Om så anges i programmet kan ersättning, fast eller rörlig, utgå till de tävlande för moment enligt ABK 09 kap.6 § 5.

Tävlingsförslag skall försäkras av arrangören om så anges i programmet. Sådan försäkring skall gälla under bedömningstiden samt under tid för transport av obelönade tävlingsförslag till respektive tävlingsdeltagare efter avslutad tävling.

I de fall organisation medverkar äger denna rätt att erhålla ersättning från arrangören enligt överenskommelse som träffas före tävlingens utlysande.

Återigen frågar jag: Varför är detta beteende acceptabelt inom formgivning och design?

Redigerat av Niklasbr, 10 september 2013 - 18:02.


#11

Postad 10 september 2013 - 18:10

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Återigen frågar jag: Varför är detta beteende acceptabelt inom formgivning och design?

Då frågar jag dig: Varför tycks du vara så personligt påverkad och engagerad i just denna fråga?

Missad budgivning?

#12

Postad 10 september 2013 - 18:13

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Nuvarande loggan är klockren tycker jag.

#13

Postad 10 september 2013 - 18:17

Unregisteredc5892cb8
  • Unregisteredc5892cb8
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Då frågar jag dig: Varför tycks du vara så personligt påverkad och engagerad i just denna fråga?

Missad budgivning?


Jag jobbar som programmerare/utvecklare (har med andra ord inte deltagit i någon budgivning) och ogillar att se serviceyrken nervärderas på detta sätt. Och jag är inte den enda: ICSID:s riktlinjer för tävlingar i formgivning säger samma sak att ersättning skall utgå. Varför är det okej att detta händer i vissa serviceyrken men inte i andra?

Edit: Grammatiskt felsteg.

Redigerat av Niklasbr, 10 september 2013 - 18:18.


#14

Postad 10 september 2013 - 18:22

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Hur mycket är får vinnaren?

#15

Postad 10 september 2013 - 18:33

Unregisteredc5892cb8
  • Unregisteredc5892cb8
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
$949

Vilket motsvarar en 8-10 timmars arbete om man är hantverkare/programmerare/konsult. Helt okej betalning om man vinner med andra ord.

#16

Postad 10 september 2013 - 18:43

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 1
Tjänar en hantverkare 100 dollar i timmen? Snacka om överpris med tanke på vad de erbjuder!

#17

Postad 10 september 2013 - 18:52

Unregisteredc5892cb8
  • Unregisteredc5892cb8
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
$949 ≈ 6210 kr

Timpris för en elektriker: 400-550 kr/timme + moms = 500-680 kr/timme

6210 motsvarar 10.5 timmar om man tar genomsnittet av ovanstående siffror med andra ord. Har ej räknat med något materialkostnad i denna kalkyl givetvis.

#18

Postad 10 september 2013 - 18:57

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Precis. Det finns omkostnader annars hade hantverkare haft 80k i månadslön och det tycker jag låter osannolikt. 25-30k låter mer rimligt beroende på kompetensnivå...

#19

Postad 10 september 2013 - 19:05

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
Jo men nu är det ju lite skillnad på vad jobbet kostar i timpenning och lön. Tinpenningen skall ju betala bland annat verktyg, firmalokal, firmabil, lönetantlön och diverse ägare, eventuella säljare med mera. Här är snittlönen för snickare

http://www.lonestati...e/Snickare-1026

#20

Postad 10 september 2013 - 19:13

Unregisteredc5892cb8
  • Unregisteredc5892cb8
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Johan_i_burken, om jag inte lyckades göra det tillräckligt tydligt för dig i mitt förra inlägg kanske jag behöver omformulera mig: Det Prisjakt betalar vinnaren innan vinnaren behöver betala PayPal-avgifter* och skatt och eventuella växlingsavgifter motsvarar ungefär vad Prisjakt skulle betalat för att hyra in en hantverkare under en dag.

* insättningen på PayPal bjuder de på, men att ta ut pengar brukar kosta ett par procent

#21

Postad 10 september 2013 - 19:41

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0
Såna här tävlingar är väl bra för typ gymnasie elever, men instämmer i ovanstående, det ger bara ett snålt intryck att företaget inte vill betala för att få det gjort.

Kanske något att testa i lärarbranschen.. bara det lärare till klasser som presterar i de översta 10% på nationella provet får betalt...

#22

Postad 10 september 2013 - 19:45

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0
Läst lite snabbt igenom de olika sidorna, det enda jag hittar om vinsten är "Vinnaren får en prissumma".. sjukt seriöst att inte tydligt gå ut med vad man kan vinna.. så att folk har en rimlig chans att värdera sin insatts.

Det står inte heller vad "avtalet" som sen ska ingås innefattar, royalties för når designen används? behålla copyright osv.. var hittar man den här informationen?

#23

Postad 10 september 2013 - 19:48

dp79.com
  • dp79.com
  • Lärjunge

  • 368 inlägg
  • 0

Kanske något att testa i lärarbranschen.. bara det lärare till klasser som presterar i de översta 10% på nationella provet får betalt...


Ja men faktiskt inte en dum idé, kan man identifiera en trend att visa lärare lyckas bättre med "sina" klasser på nationella provet så kanske de skulle få ett "friår" för att skriva läroböcker, påverka läroplanen, utbilda andra lärare osv. Dvs ta tillvara på beprövad kunskap som bevisligen fungerar i praktiken.

#24

Postad 10 september 2013 - 20:42

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

Johan_i_burken, om jag inte lyckades göra det tillräckligt tydligt för dig i mitt förra inlägg kanske jag behöver omformulera mig: Det Prisjakt betalar vinnaren innan vinnaren behöver betala PayPal-avgifter* och skatt och eventuella växlingsavgifter motsvarar ungefär vad Prisjakt skulle betalat för att hyra in en hantverkare under en dag.

* insättningen på PayPal bjuder de på, men att ta ut pengar brukar kosta ett par procent


Jo jag förstod vad du menade när jag läste igen, läste lite fort först

#25

Postad 11 september 2013 - 23:42

endesigner
  • endesigner
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 1
Tummen upp för Niklasbr för att peka ut vad Prisjakt håller på med. Väldigt slapp och snål attityd.

#26

Postad 12 september 2013 - 09:21

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0

Hej,
jag är rätt besvikna på att ni går in på spekulativa arbeten på detta sätt. Det skadar er i längden, ingen skulle be ett dussin rörmokare komma och hjälpa till att fixa rören för att sen betala enbart en av dem. Ingen skulle be femton massörer om massage för att sen betala en av dem. Ingen skulle gå till fem jurister för rådgivning och enbart betala en av dem. Ingen skulle be ett antal webbutvecklare eller programmerare att utveckla en sajt, för att sen bara betala en av dem för arbetet.

Ni ber folk arbeta gratis åt er. Ni etablerar en negativ inställning med de som bidrar till ert varumärke. Om ni vill ha ett långsiktigt bra varumärke ber jag er att skaffa en relation med någon som kan er, som kan lära sig er, någon som kan garantera en långsiktig leverans av ert varumärke i linje med era önskemål.

Är beredd att hålla med lite faktiskt. Oftast brukar tävlingar liksom ha glimten i ögat, t.ex. tävlingar med roliga bildmontage. Eller som Sweclockers årliga tävling där man ska julpynta loggan och forumet röstar fram en vinnare. Men detta är ju ren produktion.

Kommer att tänka på tävlingen för ett antal år sedan där folk skulle fylla i så mycket produktinformation som möjligt. Det var många som uppenbarligen lade ner tiotals timmar på tråkigt arbete utan att "vinna" en spänn för allt jobb. Visst visst, det är frivilligt att delta osv men jag tycker det luktar utnyttjande när tävlingarna är förklädda arbetsuppgifter som man istället kunde anställt någon att göra.

Redigerat av Frux, 12 september 2013 - 09:44.


#27

Postad 12 september 2013 - 11:43

jaoal
  • jaoal
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Vill bara ge tumme upp till Niklasbr även jag. Tycker att dessa typer av "tävlingar" är ett skamligt sätt att pressa priser. Det mest tråkiga i sammanhanget är ju förstås att alla seriösa designers redan nu tackar nej till gratisarbete och värderar sig själv och sin tid, kalla det yrkesstolthet. När ni gjorde en jämförelse med en rörmokare som räknar på ett jobb så är det inte en skälig jämförelse, det är snarare så att man tar in 10 rörmokare och alla gör jobbet sedan betalar man bara en av dom. Dom som oftast deltar i 99designs och liknande tjänster är desuttom av en ganska dålig kvalité, tack vare att dom duktiga oftast avböjer dessa upplägg.

Sedan ställer jag mig ganska frågande till att enbart skapa en logotyp. För ett varumärke i Prisjakts storlek borde det vara värt att lägga lite mer tanke på sitt varumärke som helhet och inte bara köra igång med en logotävling. Om man nu absolut måste köra en logotyptävling så det hade det varit betydligt roligare att använda sig av ett "forum" där det är en högre kvalité på deltagarna, titta exempelvis på Dribbble.com där finns det folk med talang (smaksak givetvis).

Dribbble har tidigare haft en tävling för siten squarespace, där priset var en Macbook Pro Retina + 27" Thunderbolt Display. Det är nog på den nivån man bör lägga sig om man vill få seriösa designers att komma med förslag, men även då kommer många att strunta i det. Det bästa är såklart att man letar rätt på duktiga individer utifrån deras tidigare arbete och därefter anlitar dom, så funkar det i den riktiga världen.

#28

Postad 12 september 2013 - 16:25

alex667gbg
  • alex667gbg
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 1
Har ni samma åsikter om musiktävlingar likt den förbannade festivalen eller Idol?

Visst är det lite halvidiotiskt med en tävling, för att slippa bekosta ett faktiskt arbete, men det är också en bra sak att låta oberoende designers presentera sina arbeten.

Med ovanstående retorik, borde man få betalt för att besöka en arbetsintervju också.

#29

Postad 12 september 2013 - 18:12

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 1

Med ovanstående retorik, borde man få betalt för att besöka en arbetsintervju också.


Du tänker på a-kassa och att arbetsförmedlingen betalar resor till arbetsintervjuer? Eller du kanske trodde att man inte fick det...

#30

Postad 12 september 2013 - 18:22

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 1

Med ovanstående retorik, borde man få betalt för att besöka en arbetsintervju också.


Om det ingår i arbetsintervjun att provjobba i ett par dagar, ja då bör man få betalt.

#31

Postad 12 september 2013 - 18:29

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Snacka om en tyfon i en fingerborg....jisses.

Dags att starta en Twitterstorm!

Redigerat av masse70, 12 september 2013 - 18:29.


#32

Postad 12 september 2013 - 18:37

alex667gbg
  • alex667gbg
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Du tänker på a-kassa och att arbetsförmedlingen betalar resor till arbetsintervjuer? Eller du kanske trodde att man inte fick det...


Hade ingen aning om det. Touché!

#33

Postad 12 september 2013 - 19:28

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 1

Snacka om en tyfon i en fingerborg....jisses.

Dags att starta en Twitterstorm!


Tja, jag tycker det är bra att folk uttrycker sitt missnöje när de anser att någon, i det här fallet prisjakt, gör något omoraliskt. Och vilket ställe är bättre än deras egen forum där nyheten diskuteras?

Tycker det är intressant, eftersom jag de senaste åren reagerat på att det känns som att det oftare är man ser såna här "tävlingar" där det egentligen bara handlar om att få något gjort till långt under marknadspris.

#34

Postad 12 september 2013 - 19:31

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 1
Det är väl ändå valfritt för alla att delta eller ej, eller hur?

Gillar man det inte deltar man inte, gillar man det deltar man.

Simple.

#35

Postad 12 september 2013 - 19:59

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 8
Här är mitt bidrag. Hit med priset!;)

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  image.jpg   116,34K   18 Antal nerladdningar


#36

Postad 12 september 2013 - 20:00

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Här är mitt bidrag. Hit med priset! ;)

LOL!! :lol:

Fast akta dig att du inte trampar på utvecklarnas ömma tår....

Redigerat av masse70, 12 september 2013 - 20:02.


#37

Postad 12 september 2013 - 20:32

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0

Det är väl ändå valfritt för alla att delta eller ej, eller hur?

Gillar man det inte deltar man inte, gillar man det deltar man.

Simple.


Ja, och gillar man inte ett företags beteende så slutar man utnyttja deras tjänster, men om man nu tycker att prisjakt är bra och gärna hade fortsatt utnyttja det så är ett bättre alternativ att berätta för dem att man är missnöjd så de kan korrigera sitt beteende.

#38

Postad 12 september 2013 - 20:43

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Ser dock inte vad detta har med Prisjakts produktfunktion att göra, deras prisinfo/sida är fortfarande lika bra som förut oavsett denna tävling eller inte.

Men det är väl bara för alla som känner sig så kränkta över detta att köra Pricerunner istället eller nåt antar jag.

#39

Postad 12 september 2013 - 20:55

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 6

Ser dock inte vad detta har med Prisjakts produktfunktion att göra, deras prisinfo/sida är fortfarande lika bra som förut oavsett denna tävling eller inte.

Men det är väl bara för alla som känner sig så kränkta över detta att köra Pricerunner istället eller nåt antar jag.

Så, vi som inte gillar idén Prisjakt har denna gång, borde bara hålla tyst? Är det det du och andra menar?

Är det inte bättre att reagera och säga vad man tycker? Du verkar inte bry dig och du verkar störa dig på att andra inte gillar idén. Fine - lägg då DIN energi på annat.

Vi andra, som vill påverka, kommenterar. Det är så Internet och forum brukar fungera.

#40

Postad 12 september 2013 - 20:56

Vapo
  • Vapo
  • Lärjunge

  • 446 inlägg
  • 0

Här är mitt bidrag. Hit med priset! ;)


Här kommer du tjäna fett med stålar ;)

http://logo.worth1000.com/contests

#41

Postad 12 september 2013 - 20:58

Unregisteredc5892cb8
  • Unregisteredc5892cb8
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 3
Att scan plågar och kokar sina grisar levande påverkar inte smaken, kanske gör det köttet godare till och med?
Eller att BP tummar på säkerheten vad gäller arbetarskydd och miljöskydd påverkar inte priset eller kvaliteten på deras sålda petroleumprodukter.
Eller att Coca Cola köper upp så mycket vatten att bönder har svårt att få sina grödor att växa påverkar inte hur deras produkter är.
Eller att bärplockare får för lite betalt påverkar inte syltens sammansättning och smak.
Eller att köttleverantörer felmärker kött gör inget eftersom ingen ändå lägger märke till skillnaden.
Eller att… Och så vidare.

Alla företag gör saker som inte är direkt kopplade till sin huvudsyssla, eller som inte är direkt kopplade till deras levererade produkt/tjänst. Alla företag gör saker som inte påverkar kvaliteten på deras levererade produkt/tjänst, men som påverkar hur man uppskattar dem. Den här situationen är ett sådant exempel.

Det förändrar inte faktum att ett oetiskt beteende i ett företag vars tjänster jag uppskattar gör en oetisk handling.

Jag gillar att rösta med min plånbok, men jag gillar också att rösta med min röst: Om jag kan bidra till att stoppa eller åtminstone minska ett oetiskt beteende genom att göra min röst hörd.

Det bästa vore om Prisjakt inser sitt snedsteg så jag som kund kan få det bästa av två världar: En bra tjänst levererad av ett företag jag uppskattar.

#42

Postad 12 september 2013 - 21:00

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0

Här är mitt bidrag. Hit med priset! ;)

Haha tycker helt ärligt att ditt bidrag förtjänar att vinna. B) Lägg upp det så har du min röst.

#43

Postad 12 september 2013 - 21:09

Unregisteredc5892cb8
  • Unregisteredc5892cb8
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Har ni samma åsikter om musiktävlingar likt den förbannade festivalen eller Idol?

Visst är det lite halvidiotiskt med en tävling, för att slippa bekosta ett faktiskt arbete, men det är också en bra sak att låta oberoende designers presentera sina arbeten.

Med ovanstående retorik, borde man få betalt för att besöka en arbetsintervju också.


Det är inte ovanligt att få ersättning för att åka på arbetsintervju, det är tillräckligt vanligt för att Skatteverket ska anse frågan som vanlig. Se också här.

Själv har jag alltid fått reseersättning på alla intervjuer (både för privata och statliga jobb) jag gjort på annan ort.

#44

Postad 12 september 2013 - 21:20

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 1
Här är mitt

Bifogad fil  Prisjakt.jpg   52,45K   15 Antal nerladdningar

#45

Postad 13 september 2013 - 12:52

LeContre
  • LeContre
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Tävlingen hölls inte för att spara pengar utan för att få in bidrag från användare och entusiaster som kanske inte annars får en möjlighet att visa sina färdigheter. Hur mycket tid man vill lägga är upp till en själv, likaså är det vi får en en reflektion av de regler och incitament som beskrivs i designbriefen och av 99designs.

#46

Postad 14 september 2013 - 11:39

Unregisteredc5892cb8
  • Unregisteredc5892cb8
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 3
LeContre,
det där är tyvärr inte svar på min kritik. Min kritik mot ert agerande är består av främst tre saker:

1. Ni nervärderar alla serviceyrken genom att anse att vissa serviceyrken ska arbeta gratis åt er. Varför anser ni att detta är acceptabelt? Jag är säker på att varenda kotte skulle skratta åt er och håna er om ni la ut en annons där ni bad om gratis rörmokeri, eller gratis läkarbesök, eller gratis fasadmålning, eller gratis juridisk rådgivning, eller gratis programmering… Men av någon konstig anledning anser ni att det är helt okej att ge om gratis formgivning. Varför då?

2. På grund av att detta har visat sig vara negativt för andra branscher har företrädare för dessa branscher gått ihop och uppmanat alla att aldrig göra det ni gjort. NoiseMaker ovan nämnde t.ex. arkitektbranschen som ett exempel, men faktum är att det är kutym att i den branschen att betala alla deltagare en ersättning för att delta i tävlingar. Andra branschorganisationer har antagit deras regler eller liknande för hur tävlingar ska gå till. Varför väljer ni inte att använda er av en relevant sådan uppsättning branschregler?

Liten historialektion: "Incitament" som de som finns i designbriefen på 99designs har sen 1960-talet ansetts som skadliga för branschen och har aktivt motarbetats just på grund av att det i längden varit dåligt att anordna tävlingar på det sätt ni nu gör. För att förhindra lagstiftning som påverkar dessa tävlingar gick bland annat Sveriges Kommuner och Landsting, Riksbyggen, Sveriges Arkitekter och ett par andra organisationer ihop och satte upp regler för hur tävlingar bör gå till för att inte vara oetiska eller i längden skada både kund/beställare och leverantör.

3. Ni förolämpar och nervärderar er själva genom att göra detta. Ni framstår som oetiska och snikna. Det är bara tråkigt att se ett företag vars tjänster jag gillar att använda göra något sådant.

#47

Postad 14 september 2013 - 11:54

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

Om det ingår i arbetsintervjun att provjobba i ett par dagar, ja då bör man få betalt.


Med betoning på bör. Absolut ingen garanti. Inte för 10 år sedan i alla fall.

#48

Postad 14 september 2013 - 12:55

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0

Med betoning på bör. Absolut ingen garanti. Inte för 10 år sedan i alla fall.


I de branscher jag hört talas om står det i kollektivavtalet att man ska få det, sen så är det ju inte alla företag som följer det, men med tanke på hur svensk arbetsmarknad ser ut känns det som att det skulle bli ett himla liv om någon av de som provjobbade i så fall klagade på att de inte fick betalt.

#49

Postad 16 september 2013 - 08:47

Vapo
  • Vapo
  • Lärjunge

  • 446 inlägg
  • 1

...

1. Ni nervärderar alla serviceyrken genom att anse att vissa serviceyrken ska arbeta gratis åt er. Varför anser ni att detta är acceptabelt? Jag är säker på att varenda kotte skulle skratta åt er och håna er om ni la ut en annons där ni bad om gratis rörmokeri, eller gratis läkarbesök, eller gratis fasadmålning, eller gratis juridisk rådgivning, eller gratis programmering… Men av någon konstig anledning anser ni att det är helt okej att ge om gratis formgivning. Varför då?
....


Äpplen och päron, eller föredrar du blandkompott?
Finns det någon speciell examen som kvalitetssäkrar en formgivning?

Eller likställer du en formgivare med...

en jurist med kanditatexamen
en auktoriserade VVS:are
en av Socialstyrelsen legitimerad läkare

Hur är det med fotografer. Skall alla icke-utbildade personer som tar kort med en kamera förbjudas i lag? Spöstraff?

#50

Postad 17 september 2013 - 10:11

par-joha
  • par-joha
  • Forumräv

  • 780 inlägg
  • 0
Har dolt ett par inlägg som jag inte anser hör till diskussionen.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.