Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Thorens skivspelare

234 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Thorens TD 170-1 (Skivspelare) 3 6 (1) 5 990:-
Thorens TD 295 (Skivspelare) 1 7 (1) Inga priser
Thorens TD 2010 (Skivspelare) 1 (0) Inga priser
Thorens TD 2030 (Skivspelare) 1 (0) Inga priser
Thorens TD 350 (Skivspelare) 1 (0) Inga priser
Thorens TD 295 MKIV (Skivspelare) 2 7 (1) Inga priser
Thorens TD 240 (Skivspelare) 1 (0) Inga priser
Thorens TD 158 (Skivspelare) 1 (0) Inga priser
Thorens TD 160 HD (Skivspelare) 1 (0) Inga priser
Thorens Mini (Skivspelare) 1 7 (1) Inga priser
Thorens TD 166 MKII (Skivspelare) 1 8,27 (10) Inga priser
Thorens TD 150 (Skivspelare) 1 6,5 (1) Inga priser
Thorens TD 190-2 (Skivspelare) 3 7,5 (1) 4 990:-
Thorens TD 240-2 (Skivspelare) 1 6 (1) Inga priser
Thorens TD 145 MKII (Skivspelare) 0 (0) Inga priser
Thorens TD 321 MKII (Skivspelare) 0 7,5 (1) Inga priser
Thorens TD 309 (Skivspelare) 1 7,67 (2) Inga priser
Thorens TD 125 MKII (Skivspelare) 0 (0) Inga priser
Thorens TD 2015 (Skivspelare) 1 7,5 (1) Inga priser
2 relaterade trådar

#1

Postad 20 juli 2010 - 10:47

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Thorens skivspelare


Hej alla, tråd finns ju för Rega och Pro.Ject så varför inte en för Thorens också. Själv har jag införskaffat en TD160 Super och just satt på en SME 3009/S2 Improved.

#2

Postad 20 juli 2010 - 10:51

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0
Börjar själv att fråga.

1. Behöver nog justera fjädringen lite då frispelet baktill är 2 mm lägre än fram.Skall man ge sig på det själv (verkar inte så besvärligt) eller skall man leta upp någon som vet bättre?

2. Jordning. Nätsladden är klippt och skall bytas och då funderar jag på at sätta i en nätbrunn (jordad). Skall skyddsjorden i så fall kopplas till plåtchassiet och skall tonarmen då jordas i samma punkt? Eller skall man bara byta ut kabeln... Någon med erfarenhet?

#3

Postad 20 juli 2010 - 20:21

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

  • 349 inlägg
  • 0
Satt och väntade på att denna tråd skulle dyka upp :P

1. det finns tre skruvar som du kommer åt om du skruvar bort botten på spelaren, mer info finns här http://www.theanalog...d160_manual.htm

2. då spelaren i grundutförande inte jordas i vägguttaget så behövs det inte, det räcker med att tonarmen jordas till riaa-steget

#4

Postad 20 juli 2010 - 22:59

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Satt och väntade på att denna tråd skulle dyka upp :P

1. det finns tre skruvar som du kommer åt om du skruvar bort botten på spelaren, mer info finns här http://www.theanalog...d160_manual.htm

2. då spelaren i grundutförande inte jordas i vägguttaget så behövs det inte, det räcker med att tonarmen jordas till riaa-steget

Haha... jo, tyckte det var dags för en egen tråd, hoppas fler hittar hit. Ska ge mig på fjädringen o se om jag får till det. Finns bra beskrivet på

http://www.theanalog..._tim_bailey.htm
http://www.theanalog.../suspension.htm.

Ett intressant tips jag fick är att göra sig av med den fjädrande upphängningen och istället sätta in samma sk "mushrooms" som TD124 använder mellan motorplatta och subchassie. Kan fungera väldigt bra om man har ett stabilt underlag för spelaren.

Blir nog till att bara sätta dit en ny apparatsladd, iaf till att börja med. Både Thorens o SME är helt nytt för mig så det är en hel del att pilla med.

#5

Postad 22 juli 2010 - 20:14

Malbo
  • Malbo
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0
Härlig tråd! Sitter med en gammal men helt ok TD166 MKII.
Efter har varit nerpackad i över 10 år år fick jag efter en flytt i våras äntligen plats för den och mina vinylskivor,
kopplade in den och mot min stora förvåning lät det helt ok med en gång, kvalitet!
Efter rembyte och smörjning så står en ny PU på tur, sitter med en Ortofon OM30 som är bra sliten, antingen blir
det en ersättningsnål eller helt ny PU.

//Mats

#6

Postad 23 juli 2010 - 14:10

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Härlig tråd! Sitter med en gammal men helt ok TD166 MKII.
Efter har varit nerpackad i över 10 år år fick jag efter en flytt i våras äntligen plats för den och mina vinylskivor,
kopplade in den och mot min stora förvåning lät det helt ok med en gång, kvalitet!
Efter rembyte och smörjning så står en ny PU på tur, sitter med en Ortofon OM30 som är bra sliten, antingen blir
det en ersättningsnål eller helt ny PU.

//Mats

Jag har själv något liknande i en låda i garaget, där den har stått i 11 år! Undras vad den kan vara värd om jag skulle sälja den? Den kommer nog aldrig att kopplas in igen, pga plats- och tidsbrist.

#7

Postad 23 juli 2010 - 15:37

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Jag har själv något liknande i en låda i garaget, där den har stått i 11 år! Undras vad den kan vara värd om jag skulle sälja den? Den kommer nog aldrig att kopplas in igen, pga plats- och tidsbrist.

Beror på modell och skick. Ta reda på lite mer så kan nog någon hjälpa till. Tror Ar@b har hygglig koll på vad det kan vara värt. Lägger man sig rätt i pris tror jag Thorens-spelare är ganska lättsålda, speciellt de eftertraktade modellerna.

Blocket.se plus www.hifimagasinet.com (gratis) ger massor av visningar. Om inte nån i tråden nyper den.

#8

Postad 23 juli 2010 - 15:45

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0
Usel bild, men nu snurrar den iaf och bra låter det :)

Bifogad fil  TD160_SME3009.jpg   295,96K   33 Antal nerladdningar

#9

Postad 24 juli 2010 - 09:10

Malbo
  • Malbo
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0

Usel bild, men nu snurrar den iaf och bra låter det :D

Bifogad fil  TD160_SME3009.jpg   295,96K   33 Antal nerladdningar



Snygg bild! Är det Pink Floyds a delicate sound of thunder som snurrar på tallriken?

#10

Postad 24 juli 2010 - 11:17

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Snygg bild! Är det Pink Floyds a delicate sound of thunder som snurrar på tallriken?

Jupp, den är det.

#11

Postad 31 augusti 2010 - 08:09

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0
Bump.... för att uppmärksamma att tråden finns.

#12

Postad 31 augusti 2010 - 08:17

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0
Bra, då kan jag ju nämna att min TD318 MK II från ca 1990 är till salu. Kommer dock inte ihåg vilken modell av Goldring-pickup det är på den. Har också dålig koll på värdet. Ge ett bud?
Det är väl heller inget man gärna skickar på posten, så jag kan ju nämna att den finns i närheten av Linköping.

#13

Postad 31 augusti 2010 - 14:02

Raphael Mabo
  • Raphael Mabo
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0

Bra, då kan jag ju nämna att min TD318 MK II från ca 1990 är till salu. Kommer dock inte ihåg vilken modell av Goldring-pickup det är på den. Har också dålig koll på värdet. Ge ett bud?
Det är väl heller inget man gärna skickar på posten, så jag kan ju nämna att den finns i närheten av Linköping.


Medföljande pickup är inte värt något om den inte var dyr eller är knappt använd. Har "puppan" spelats på sedan spelaren var ny säger jag 0 kr som värde på den.

3 000 kr säger jag som pris för en 318 i fint skick om du har alla handlingar kvar (handböcker och inställningsmallar för tonarm och pickup) och om spelarens trä är repfritt. TD166 och 146 hittar man ofta för 2 000 - 3 000 kr och 318 är en bättre spelare - den är tyngre och har en modern och mer utvecklad upphängning av tonarm och tallrik. Nackdelen är tonarmen. På en 318 MkII satt som standard Thorens TP28 tonarm och den är rätt enkel, lätt och plastig. Samma tonarm sattes även på TD 280 MkII - MkIII och senare versioner av TD 146 (iaf Mk V).

#14

Postad 31 augusti 2010 - 14:26

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Medföljande pickup är inte värt något om den inte var dyr eller är knappt använd. Har "puppan" spelats på sedan spelaren var ny säger jag 0 kr som värde på den.

3 000 kr säger jag som pris för en 318 i fint skick om du har alla handlingar kvar (handböcker och inställningsmallar för tonarm och pickup) och om spelarens trä är repfritt. TD166 och 146 hittar man ofta för 2 000 - 3 000 kr och 318 är en bättre spelare - den är tyngre och har en modern och mer utvecklad upphängning av tonarm och tallrik. Nackdelen är tonarmen. På en 318 MkII satt som standard Thorens TP28 tonarm och den är rätt enkel, lätt och plastig. Samma tonarm sattes även på TD 280 MkII - MkIII och senare versioner av TD 146 (iaf Mk V).

Är inte det lite högt i pris? Eller är denna som finns på blocket ovanligt billig (1300:-)?

#15

Postad 31 augusti 2010 - 20:21

Raphael Mabo
  • Raphael Mabo
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0

Är inte det lite högt i pris? Eller är denna som finns på blocket ovanligt billig (1300:-)?


3 000 kr är ett bra pris. 1 300 kr är skampris. Som jämförelse kan nämnas att Thorens TD 110, som var Thorens instegsmodell på 70-talet, brukar gå för omkring 1 500 kr och 318 lirar ju i en helt annan division. Det kan vara så att den där 318:an i den annonsen är i dåligt skick, att något är fel på den eller att säljaren bara vill bli av med den snabbast möjligt och förstår inte värdet i vad han har.

På Blocket nu finns exempelvis en TD 160 S Mk V för 3 000 kr, 166 Mk II för 2 500 kr och TD 146 för 1 800 kr. Finns en 166 Mk II för 1 100 kr också samt en 316 i toppskick för 2 000 kr. En 318 är en 316 plus halvautomatik. 316 och 318 är väldigt bra spelare som ljudmässigt håller en kvalitet som står högre än Linn Basik om de var utrustade med samma tonarm därför att 316 och 318 har en stabilare konstruktion. Linn Basik brukar ligga på 4 - 6 000 kr, då ingår visserligen en bra tonarm - antingen Linn Basiks tonarm, som är bättre än Thorens TP21 och 28, eller dyrare Linn arm. Men ändå... En Linn Basik Plus tonarm kan förresten vara en bra uppgradering till en Thorens skivspelare! :)

316/318 och 320/321 avlöstes på 90-talet av Thorens 2001/3001 och dessa spelare är kanon.
Dessa var de sista av klassiska Thorens och tillverkades fram till Thorens konkurs i slutet av 90-talet, då Thorens ombildades och fick nya ägare. Jag vet inte varför Thorens slutade med dessa för de är fortfarande konkurrenskraftiga idag, men det kan ha att göra med strul av rättigheter och patent under ombildningen. Här dog också Thorens klassiska flytande upphängning.

Så dagens Thorens är ett annat bolag än det som fanns fram till och med slutet av 90-talet (jag minns inte exakt när ombildningen skedde, men det var någonstans 1999 - 2001).

Dagens Thorens är ju ett samarbete med Dual (instegsmodellerna upp till TD 240 delar motor, tonarm och många andra komponenter med Duals egna spelare) och Pro-Ject (TD295) och de tillverkas av Dual i Tyskland.

Detta gör att "klassiska Thorens"-spelare är åtråvärda bland kännare och vinylentusiaster, och av dessa så tillhör 3xx-serien något av de absoluta guldkornen tillsammans med TD160-varianterna. Om man inte har turen att få tag i en 2001 eller 3001, så är någon av 3xx-spelarna bra alternativ.

Redigerat av Raphael Mabo, 31 augusti 2010 - 20:23.


#16

Postad 01 september 2010 - 07:50

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Är inte det lite högt i pris? Eller är denna som finns på blocket ovanligt billig (1300:-)?

Det där är ingen MKII, såsom min. MKII har en annorlunda (modernare) design.

#17

Postad 01 september 2010 - 08:28

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Det där är ingen MKII, såsom min. MKII har en annorlunda (modernare) design.

Åh, sorry. Missade den lilla "Mk II" tidigare.

#18

Postad 03 september 2010 - 17:54

Raphael Mabo
  • Raphael Mabo
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Intresseklubben kan anteckna att jag för närvarande testar Sumiko Pearl pick-up på min Thorens TD280 MkII.
Jag har kört Goldring 2200 i över ett år. Det är givetvis oetiskt att jämföra en oinspelad "puppa" (Sumiko) med en inspelad, men något som slog mig med en gång det är att denna Pearl är mindre känslig för statisk elektricitet och herrarna Pop, Knaster och Krack. Det är helt enkelt tystare när jag spelar mina utslitna vinylskivor. Jag har inte provat mina nyare vinyl, utan jag tänkte jag skulle låta den spelas in på mina slitna skivor. :wub:

Har inte fibblat med att justera in den optimalt än, utan jag kör på standard rekommendationen från Sumiko tills den är inspelad - dvs nålvikt 2g och VTA på samma värde. Monteringsmässigt var det knöligare att montera Sumikon, men det är inte så att Sumikon är svår utan det är Goldring som är ovanligt lätt. Goldring 2x00-serien skruvas in ovanifrån med insexnyckel och pick-upen har gängor. Sumiko, som de flesta andra, har skruv och muttrar och skruvas in underifrån med muttern på ovansidan. Pilligare med Sumikon och dessa hmmm... muttrar som jag muttrar över, svåra att få på plats.
Men, Sumikon kan iaf monteras i äldre tonarmshuvuden vilket inte Goldring kan. Nu talar vi pick-up fästen som var vanliga in på 70-talets mitt...

Just nu är ljudet lite "instängt" i diskanten, jag räknar med att det lossnar när Sumikon är inspelad.
Basen är fast och fin. Ljudet överlaget något mer avslappnat än rytmiska Goldring och mer förlåtande mot utslitna skivor.
Jag inkommer med ny rapport när jag har spelat in Sumikon ordentligt.

Redigerat av Raphael Mabo, 03 september 2010 - 20:39.


#19

Postad 03 september 2010 - 18:18

Malbo
  • Malbo
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0

Intresseklubben kan anteckna att jag för närvarande testar Sumiko Pearl pick-up på min Thorens TD280 MkII.
Jag har kört Goldring 2200 i över ett år. Det är givetvis oetiskt att jämföra en oinspelad "puppa" (Sumiko) med en inspelad, men något som slog mig med en gång det är att denna Pearl är mindre känslig för statisk elektricitet och herrarna Pop, Knaster och Krack. Det är helt enkelt tystare när jag spelar mina utslitna vinylskivor. Jag har inte provat mina nyare vinyl, utan jag tänkte jag skulle låta den spelas in på mina slitna skivor. :wub:

Just nu är ljudet lite "instängt" i diskanten, jag räknar med att det lossnar när Sumikon är inspelad.
Basen är fast och fin. Ljudet överlaget något mer avslappnat än rytmiska Goldring och mer förlåtande mot utslitna skivor.
Jag inkommer med ny rapport när jag har spelat in Sumikon ordentligt.


Intressant! Får man fråga pris och inköpsställe?

#20

Postad 03 september 2010 - 19:10

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Intresseklubben kan anteckna att jag för närvarande testar Sumiko Pearl pick-up på min Thorens TD280 MkII.
Jag har kört Goldring 2200 i över ett år. Det är givetvis oetiskt att jämföra en oinspelad "puppa" (Sumiko) med en inspelad, men något som slog mig med en gång det är att denna Pearl är mindre känslig för statisk elektricitet och herrarna Pop, Knaster och Krack. Det är helt enkelt tystare när jag spelar mina utslitna vinylskivor. Jag har inte provat mina nyare vinyl, utan jag tänkte jag skulle låta den spelas in på mina slitna skivor. :)

Just nu är ljudet lite "instängt" i diskanten, jag räknar med att det lossnar när Sumikon är inspelad.
Basen är fast och fin. Ljudet överlaget något mer avslappnat än rytmiska Goldring och mer förlåtande mot utslitna skivor.
Jag inkommer med ny rapport när jag har spelat in Sumikon ordentligt.

Spännande!

#21

Postad 03 september 2010 - 20:48

Raphael Mabo
  • Raphael Mabo
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0

Intressant! Får man fråga pris och inköpsställe?


1200 kr och inköpt av Martin på Hi-fi Punkten i Skövde. Han är min "hi-fi guru". :)
Sumiko importeras till Sverige av samma distributör som tar in Thorens, så jag tänkte det var kul att prova en sådan kombination.

Uppdatering av ljudet - spelaren går för fullt ikväll, har gått flera timmar i dag - Sumikon är verkligen mer förlåtande mot välspelade (utslitna) skivor. Den störs inte nämnvärt, musiken kommer fram bra! Mer musik, mindre "hi-fi korrekt". Tonalt ligger mer åt det mörka där Goldring låg mer åt det ljusa. Kan ändras när den har blivit mer inspelad. Just diskanten är tycker jag är för blyg och tam just nu, lossnar förhoppningsvis ju mer pick-upen spelas..

Tips: Om man har tappat bort inställningsmallen för pick-up ("protactor"), som följde med när spelaren var ny, så kan man ladda ner alternativ härifrån:
http://www.vinylengi...otractors.shtml

Finns en för Thorens som passar de flesta med originaltonarm. Jag testade själv! :blink:

Redigerat av Raphael Mabo, 03 september 2010 - 20:53.


#22

Postad 08 september 2010 - 17:22

Gurra Recordnerds
  • Gurra Recordnerds
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Min moddade Thorens td150 mkII ser ut såhär:

Postad bild
Postad bild
Postad bild

Eller såhär efter ytterligare lite fix (Nya fötter och ny pickup):

Postad bild
Och mer i närbild...
Postad bild

Och för den intresserade, en innanbild:
Postad bild

Tadaa!
/Gurra

#23

Postad 08 september 2010 - 17:33

Jacobsson
  • Jacobsson
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0
Fråga till er Thorens kunniga

Min far har en Thorens TD115 MKII med Ortofon VMS 30E

Vart ligger den i rang bland alla dessa modeller ?

#24

Postad 23 september 2010 - 11:06

Raphael Mabo
  • Raphael Mabo
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0

Min far har en Thorens TD115 MKII med Ortofon VMS 30E
Vart ligger den i rang bland alla dessa modeller ?


TD115Mk II tillverkades sent 70-tal till 1984. Det är en instegsspelare.
Ersattes i mitten av 80-talet av Thorens TD280.
Nu var ju detta inte lika lågbudget som andra tillverkares instegsspelare, ett insteg till Thorens låg alltså på en högre nivå än lägsta budgetnivån.

#25

Postad 01 oktober 2010 - 07:36

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0
Nu har jag äntligen fått tummen ur och dammat av min gamla TD 318 MK II och lagt ut till försäljning!

http://www.blocket.s...s...;w=1&last=1

#26

Postad 01 oktober 2010 - 07:52

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Nu har jag äntligen fått tummen ur och dammat av min gamla TD 318 MK II och lagt ut till försäljning!

http://www.blocket.s...s...;w=1&last=1

Du menar den här :D

http://www.blocket.s...II_29833577.htm

#27

Postad 01 oktober 2010 - 08:03

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Du menar den här :D

http://www.blocket.s...II_29833577.htm

Ja, det blev något fel på min länk. :)

#28

Postad 01 oktober 2010 - 11:53

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0
Nu är min TD 318 såld. Var inga problem att få 3000 för den! Killen som köper den skulle aldrig ha betalat 3000 för en "gammal" skivspelare om det inte var för att Thorens-verken är så bra, så nu var det inte ens en antydan till prutning. Kanske t o m kunde ha begärt mer? :D

#29

Postad 01 oktober 2010 - 12:50

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Nu är min TD 318 såld. Var inga problem att få 3000 för den! Killen som köper den skulle aldrig ha betalat 3000 för en "gammal" skivspelare om det inte var för att Thorens-verken är så bra, så nu var det inte ens en antydan till prutning. Kanske t o m kunde ha begärt mer? :D

Grattis. Priset var nog helt ok.

#30

Postad 02 oktober 2010 - 10:47

spuj
  • spuj
  • Forumräv

  • 543 inlägg
  • 0
Edit:

Redigerat av spuj, 02 oktober 2010 - 10:48.


#31

Postad 12 november 2010 - 14:38

baggehög
  • baggehög
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0
hej har beställt thorens 190-2 spelaren.är det nån som har denna som kan lämna ett litet omdöme.eller har man köpt grisen i säcken

#32

Postad 12 november 2010 - 18:51

Malbo
  • Malbo
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0

hej har beställt thorens 190-2 spelaren.är det nån som har denna som kan lämna ett litet omdöme.eller har man köpt grisen i säcken


Har en kollega på jobbet som har denna, han är mer än nöjd!

#33

Postad 13 november 2010 - 01:41

Unregisteredb26a2f45
  • Unregisteredb26a2f45
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Har bl a en TD 280 MKII med en Ortofon OM5 fast jag skulle gärna vilja uppdatera till en OM20.

#34

Postad 19 november 2010 - 14:49

baggehög
  • baggehög
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0
ja i dag kom den 190-2 och det låter mycket bra.spelar roffe wikström och jäklar vad det låter bra.kul att hitta tillbaka till vinylen efter så många år så i kväll blir det några pilsner och gamla minnen

#35

Postad 19 november 2010 - 16:33

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

ja i dag kom den 190-2 och det låter mycket bra.spelar roffe wikström och jäklar vad det låter bra.kul att hitta tillbaka till vinylen efter så många år så i kväll blir det några pilsner och gamla minnen

Välkommen i gänget, både till vinylnördarna och Thorensdyrkarna :unsure:

#36

Postad 19 november 2010 - 17:09

baggehög
  • baggehög
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0
tackar hoppas tråden får leva och må väl

#37

Postad 25 november 2010 - 16:30

baggehög
  • baggehög
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0
hej haft min 190-2 nu i några dagar har funkat hur bra som helst.men nu sedan två dagar så får jag bara ljud i vänster högtalare har provat det mesta men inget ser ut att hjälpa nån som vet vad felet kan vara

#38

Postad 02 januari 2011 - 11:45

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
Bifogad fil  DSC00261.JPG   969,67K   1 Antal nerladdningar
Hej
Kul med andra thorens entusiaster. Äger en 318 mk III som är pålitligheten själv, numer dock moddad. Tänkte påminna om att det finns några rel. enkla moddningar som ger märkbart bättre ljud.
1: Byt ut phonokabeln (kabeln mellan tonarm o riat)
2: Dämpa både inner- o yttertallrik med bitumen.
3: Fyll underredet i plåt med så mycket bitumen som rymms.
4: Byt gärna tonarm om det är en thorens org.. TP 90 (på 320) är dock en hyfsad arm, även SME´s som ibland finns på plats.

Redigerat av Unregistered157cf98c, 02 januari 2011 - 11:47.


#39

Postad 08 januari 2011 - 19:34

Unregistered1bd2da95
  • Unregistered1bd2da95
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Hej..

jag behöver er hjälp!!:.

Jag har en Thorens Td 146.
Har kört med original pick up länge o det har fungerat bra.


Nu fick jag tag på en Orfofon Pick up från 80-talet o ville självklart byta då den kosta ca 2000 kr på den tiden..

När jag monterade på denna o skulle provspela med en Specialskiva för att provspela vinyler blev det problem.

I en del låtar har du spelat in olka ljud i höger alt. vänster kanal samtidigt som den andra kanalen är tyst.

Detta fungera bra med original pick upen. Men nu när jag bytte går det EJ.

Det kommer alltid ljud i båda kanaler o känns som mono ljud..

har testat koppla om kablarna till pick up men inget förändras.

tacksam för hjälp

#40

Postad 10 januari 2011 - 09:49

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Hej..

jag behöver er hjälp!!:.

Jag har en Thorens Td 146.
Har kört med original pick up länge o det har fungerat bra.


Nu fick jag tag på en Orfofon Pick up från 80-talet o ville självklart byta då den kosta ca 2000 kr på den tiden..

När jag monterade på denna o skulle provspela med en Specialskiva för att provspela vinyler blev det problem.

I en del låtar har du spelat in olka ljud i höger alt. vänster kanal samtidigt som den andra kanalen är tyst.

Detta fungera bra med original pick upen. Men nu när jag bytte går det EJ.

Det kommer alltid ljud i båda kanaler o känns som mono ljud..

har testat koppla om kablarna till pick up men inget förändras.

tacksam för hjälp

Vad är det för pu?

#41

Postad 10 februari 2011 - 13:03

Malbo
  • Malbo
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0
Hej,

Någon klåfingrig människa har varit och pillat på min TD166 MK II, antiskatingvikten är borta!

Hur löser jag detta? Någon som har förslag på var man kan inhandla ny vikt?
eller går detta att lösa på annat sätt?

Den sitter på normalt på en fiskline liknande lina och fäst på nedre "pinnen" på bilden nedan.

Postad bild

#42

Postad 10 februari 2011 - 13:17

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Hej,

Någon klåfingrig människa har varit och pillat på min TD166 MK II, antiskatingvikten är borta!

Hur löser jag detta? Någon som har förslag på var man kan inhandla ny vikt?
eller går detta att lösa på annat sätt?

Den sitter på normalt på en fiskline liknande lina och fäst på nedre "pinnen" på bilden nedan.

Postad bild

Kolla lite i detta inlägg. Finns en del tips och länkar
http://www.audioheri...66-Thorens-H3lp

#43

Postad 10 februari 2011 - 13:23

Malbo
  • Malbo
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0

Kolla lite i detta inlägg. Finns en del tips och länkar
http://www.audioheri...66-Thorens-H3lp


Tack för tipset tomano58!

#44

Postad 06 mars 2011 - 08:06

baggehög
  • baggehög
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0
problem med min 190-2 det kommer och går hastigheten går ner till 10 varv på 33 varv.har provat utan rem och motorn ser ut att fungera kan det vara srömadptern som konstrar tycker den är väl simpel sladrig och dan.eller kan det vara remmen men den är ju bara 3 mån gammal.inte utan man ångrar detta köpet lite nu.får se vad som händer

#45

Postad 06 mars 2011 - 15:23

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

problem med min 190-2 det kommer och går hastigheten går ner till 10 varv på 33 varv.har provat utan rem och motorn ser ut att fungera kan det vara srömadptern som konstrar tycker den är väl simpel sladrig och dan.eller kan det vara remmen men den är ju bara 3 mån gammal.inte utan man ångrar detta köpet lite nu.får se vad som händer

Du har väl 1 års garanti (minst). Ta kontakt med säljaren och be dem fixa till det eller byta ut den.

#46

Postad 06 mars 2011 - 15:44

baggehög
  • baggehög
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0
jo men jag får sända den till frankrike köpte den på pixmania spara 1000 spänn.men som det är nu så hade det vart värt mer att jag köpt den i svergie

#47

Postad 06 mars 2011 - 16:04

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

jo men jag får sända den till frankrike köpte den på pixmania spara 1000 spänn.men som det är nu så hade det vart värt mer att jag köpt den i svergie

Ok, tråkigt. Har du testat att höra med nån av de som säljer den i Sverige och kanske få tips? Annars är det nog bara att bita i det sura o reklamera.

#48

Postad 06 mars 2011 - 19:55

baggehög
  • baggehög
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0
skall kolla i morgon annars blir det att reklamera den.köpte en sony ps 5550 för en vecka sen 35år gammal och går som en dröm.nog var kvaliten bättre förr i alla fall på skivspelare

#49

Postad 16 mars 2011 - 11:22

Raphael Mabo
  • Raphael Mabo
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Thorens 190 är en av Thorens billigaste skivspelare och den är dessutom helautomatisk. Skivspelaren tillverkas förresten av Dual och delar teknik med flera av Duals modeller. Jag skulle inte köpa en sådan i ett annat land, därför att den komplicerade konstruktionen tillsammans med det låga priset gör att de inte har spenderat optimal tid för injustering.
Billigaste helautomatiska som jag skulle köpa är Thorens 240, den har en helt annan kvalitet än 190:an - både byggmässigt och ljudmässigt.

För 190:ans pengar skulle jag hellre satsa på Thorens 235, som är halvautomatisk och en "strippad" version av 240.
Den är ett väldigt stabilt bygge och riktigt bra.

Sen kan det givetvis alltid bli fel någonstans, det är ju därför det finns garanti. Och köper man utomlands så kan man råka ut för problem, detta måste man vara medveten om vid köp. Enklare köpa i Sverige, med svensk service och fullständiga garantier.

#50

Postad 16 mars 2011 - 14:18

baggehög
  • baggehög
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0
så sant .men nu fukar den la handen på och snurra upp hastigheten till minst 100 varv.och spaken till upp och ner av armen knäpte till och efter det har den gått hur bra som helst peppar peppar



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.