Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Demolyssning på Ljudmakarn & Hifi-Klubben

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 November 2005 - 18:08

Rotor
  • Rotor
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
#DAG1:
Jag och en bekant ramlade in på Hifi-klubben för att lyssna lite. Jag är ute efter en receiver i prisklassen runt 5000-6000 kr med högtalare som matchar bra. Vi lyssnade på lite olika musikstilar och tittade på en snutt av en DVD-film för att testa surroundegenskaperna.

1) Denon AVR-2106 med Dali Ikon 5
Ikon-högtalarna som är ganska nya visade sig verkligen vara på hugget. På gränsen till jättevassa för mina öron. Stack lite i öronen när jag gick från butiken. Men ljudet var mycket detaljerat och fint över hela registret. Kunde önska aningen mer från basen men den bas som hördes lät bra. I Bio-läge var ljudet mycket balanserat, men återigen tyckte jag diskanten var lite för vass. Men demo-killen var lite för het på volymratten. Möjligen kan man justera diskanten något på förstärkaren också.

2) Denon AVR-2106 med B&W DM309
En lite billigare högtalare från B&W. Ett mjukare eller rundare ljud med kraftigare bas än Ikon5, däremot tappar den detaljer i mellanregistret. I Bio-läge fattades detaljer i dialoger bla, lite halvtaskig centerhögtalare kanske?

#DAG2:
Nya fräscha, laddade öron, redo för godisljud! :) Vi hade bokat tid på Ljudmakaren för att jämföra 2 förstärkare på ett par Klipsch. Önskvärt hade varit att lyssna på RF-25, men de fanns inte hemma så det fick bli RF-15 (eftersom RF-35 är för dyra för min plånbok).

1) Yamaha RX-V657 med Klipsch RF-15 (Egentligen RX-V1500 som är intressant, men liknande ljud)
Skickade i en platta med gamla Roxette, klart fint ljud. Kanske fattades något i mellan registret. Därefter en gammal dance-remix från mitten på 90-talet.... men shit tänkte vi båda, vem torterar basen? Basen lät burrig, långtifrån distinkt, närmare burkig på något sätt. Skickade i en klassisk skiva med Beethoven som stråkade på fint. Omdömet blev lite mja, främst med tanke på att basen lät väldigt udda (läs "inte bra alls").

2) Marantz SR5600 med Klipsch RF-15
Redan med Roxette-skivan hördes skillnad. Här hade vi en förstärkare som passar bättre till Klipsch (bekräftades även senare av butiksägaren). Bättre mellanregister och klang. När vi bytte till dance-remixen lät det bättre än med Yamahan, men ändå konstaterade vi att RF-15 är alldeles för liten. Antingen får man gå upp några nummer, eller skaffa sig en subwoofer. Summan av kardemumman blev att jag mer eller mindre strök RF-15 från min högtalarlista.

Promenad till Hifi-klubben, stövla in, hojta efter demo-kille, ladda skiva:
3) NAD (Stereoförstärkare) med Dali Concept 6
Yeah, här var det rockigt drag. Roxetteplattan fick snurra några varv. Precis som Ikon5 var denna högtalare relativt ljud med detaljer. Dock var Ikon5 mer detaljerad, vore väl konstigt annars med tanke på prisskillnaden. Bra distinkt baskick som spöade Klipsch RF-15 på näsan. Men Klipschen kändes aningen bättre på mellanregistret och diskanten.

4) NAD (Stereoförstärkare) med B&W DM602 S3
B&W-ljudet....d v s lite rundare, mjukare än Dali. Denna högtalare som är en stor stativare tappade aaaningen detaljer i mellanregistret och basen var tunnare än på Concept6:orna. Men så är det också två helt skilda typer av ljud. Mycket beror på vad man gillar.

#SUMMERING:
Klipsch passade inte med Yamaha, men spelade fint med Marantz.
Dali Concept 6 kändes väldigt prisvärda ljudmässigt om man letar efter en liten golvhögtalare med tryck och ganska detaljerat ljud. Det blir ett svårt val! Men första köpet blir förstärkare. Ev låna hem högtalare därefter för att matcha dem mot förstärkaren.

Marantz SR5600 vs Yamaha RX-V1500 vs Denon AVR-2106... ole dole...?

Postad 23 November 2005 - 19:14

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0
Tackar för trevlig läsning! Tycker om att läsa sådant här... :) Har bara lyssnat på Dali Ikon av de du nämner (iofs 6an och med en rejäl 2-kanalare) men håller med om mycket detaljer och något klen bas.

Personligen är jag intresserad av Kefs IQ-serie just nu (ej lyssnat). Ett alternativ?

Postad 23 November 2005 - 23:49

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
>>>Pefre

Ja IQ serien är nog fin, ska försöka åka till biobanditen när han öppnar nytt och se vad han har inne då. Men har du gett upp Monitor Audio helt ? Själv ligger jag vädligt nära ett par RS 8 nu :)

Postad 23 November 2005 - 23:52

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
>>>Rotor

Tycker nog du ska försöka lyssna på ltie dyrare högtalare oxå, tänk på att du säkert kan få ner priset en 1000 lapp. Monitor Audio RS 6 t.ex !

Postad 24 November 2005 - 00:26

Rotor
  • Rotor
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Graziano: Monitor Audio RS 6 har jag faktiskt sneglat lite på, men inte lyssnat på ännu. Måste hitta någon försäljare som har dem inne. Tips i Sthlm? Mitt prio-problem just nu är att slå till på någon av förstärkarna, väger det ena och andra mot varandra.

Pefre: Har inte tittat så mycket på KEF, och har bara lyssnat på ett hembiopaket... med en subb och små satelliter. Har du lyssnat på några fler högtalare som du kan jämföra Dali Ikon med?

Postad 24 November 2005 - 07:05

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Graziano: Monitor Audio RS 6 har jag faktiskt sneglat lite på, men inte lyssnat på ännu. Måste hitta någon försäljare som har dem inne. Tips i Sthlm? Mitt prio-problem just nu är att slå till på någon av förstärkarna, väger det ena och andra mot varandra.

Pefre: Har inte tittat så mycket på KEF, och har bara lyssnat på ett hembiopaket... med en subb och små satelliter. Har du lyssnat på några fler högtalare som du kan jämföra Dali Ikon med?

<{POST_SNAPBACK}>

Refernece Audio på Götgatan tycks ha både MA och Kef samt ett flertal receivrar. Nu blir det mest högtalarsnack här men då det är i högtalarforumet så passar ju det bra. :) Vill du ha tips/synpunkter på stärkare så kan du gå in i någon tråd i det forumet eller skapa en ny där om du känner att det behövs.

Har lyssnat på några i butik under hösten (prisklass runt 10k) och väldigt svårt (iaf för mig) att säga vilka som är "bäst" (personligt!). Jag föredrog Audiovector K3 mer än MA RS6 och JmLab 726 mer än Kef Q7 då jag lyssnade på dessa i direkt jämförelse. Att sätta tex Dali mot någon av dessa kan jag inte då det var vid annat tillfälle/rum/stärkare ...

Postad 24 November 2005 - 12:57

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

#DAG1:
Jag och en bekant ramlade in på Hifi-klubben för att lyssna lite. Jag är ute efter en receiver i prisklassen runt 5000-6000 kr med högtalare som matchar bra. Vi lyssnade på lite olika musikstilar och tittade på en snutt av en DVD-film för att testa surroundegenskaperna.

1) Denon AVR-2106 med Dali Ikon 5
Ikon-högtalarna som är ganska nya visade sig verkligen vara på hugget. På gränsen till jättevassa för mina öron. Stack lite i öronen när jag gick från butiken. Men ljudet var mycket detaljerat och fint över hela registret. Kunde önska aningen mer från basen men den bas som hördes lät bra. I Bio-läge var ljudet mycket balanserat, men återigen tyckte jag diskanten var lite för vass. Men demo-killen var lite för het på volymratten. Möjligen kan man justera diskanten något på förstärkaren också.

2) Denon AVR-2106 med B&W DM309
En lite billigare högtalare från B&W. Ett mjukare eller rundare ljud med kraftigare bas än Ikon5, däremot tappar den detaljer i mellanregistret. I Bio-läge fattades detaljer i dialoger bla, lite halvtaskig centerhögtalare kanske?

#DAG2:
Nya fräscha, laddade öron, redo för godisljud! :unsure: Vi hade bokat tid på Ljudmakaren för att jämföra 2 förstärkare på ett par Klipsch. Önskvärt hade varit att lyssna på RF-25, men de fanns inte hemma så det fick bli RF-15 (eftersom RF-35 är för dyra för min plånbok).

1) Yamaha RX-V657 med Klipsch RF-15 (Egentligen RX-V1500 som är intressant, men liknande ljud)
Skickade i en platta med gamla Roxette, klart fint ljud. Kanske fattades något i mellan registret. Därefter en gammal dance-remix från mitten på 90-talet.... men shit tänkte vi båda, vem torterar basen? Basen lät burrig, långtifrån distinkt, närmare burkig på något sätt. Skickade i en klassisk skiva med Beethoven som stråkade på fint. Omdömet blev lite mja, främst med tanke på att basen lät väldigt udda (läs "inte bra alls").

2) Marantz SR5600 med Klipsch RF-15
Redan med Roxette-skivan hördes skillnad. Här hade vi en förstärkare som passar bättre till Klipsch (bekräftades även senare av butiksägaren). Bättre mellanregister och klang. När vi bytte till dance-remixen lät det bättre än med Yamahan, men ändå konstaterade vi att RF-15 är alldeles för liten. Antingen får man gå upp några nummer, eller skaffa sig en subwoofer. Summan av kardemumman blev att jag mer eller mindre strök RF-15 från min högtalarlista.

Promenad till Hifi-klubben, stövla in, hojta efter demo-kille, ladda skiva:
3) NAD (Stereoförstärkare) med Dali Concept 6
Yeah, här var det rockigt drag. Roxetteplattan fick snurra några varv. Precis som Ikon5 var denna högtalare relativt ljud med detaljer. Dock var Ikon5 mer detaljerad, vore väl konstigt annars med tanke på prisskillnaden. Bra distinkt baskick som spöade Klipsch RF-15 på näsan. Men Klipschen kändes aningen bättre på mellanregistret och diskanten.

4) NAD (Stereoförstärkare) med B&W DM602 S3
B&W-ljudet....d v s lite rundare, mjukare än Dali. Denna högtalare som är en stor stativare tappade aaaningen detaljer i mellanregistret och basen var tunnare än på Concept6:orna. Men så är det också två helt skilda typer av ljud. Mycket beror på vad man gillar.

#SUMMERING:
Klipsch passade inte med Yamaha, men spelade fint med Marantz.
Dali Concept 6 kändes väldigt prisvärda ljudmässigt om man letar efter en liten golvhögtalare med tryck och ganska detaljerat ljud. Det blir ett svårt val! Men första köpet blir förstärkare. Ev låna hem högtalare därefter för att matcha dem mot förstärkaren.

Marantz SR5600 vs Yamaha RX-V1500 vs Denon AVR-2106... ole dole...?

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för trevlig läsning, gillar att läsa sånt :P

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.