Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dynavoice M65 vs. Infinity Primus 250

38 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Vilken av dessa högtalarare är mest prisvärd? (92 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta
Infinity Primus 250 (Golvhögtalare) 1 8,75 (56) Inga priser
Dynavoice Challenger M-65 (Golvhögtalare) 1 8,94 (159) Inga priser
49 relaterade trådar
Omfoliering/Omlackering.... (1 inlägg) 2 år sedan
Varför inte Bose? (72 inlägg) 3 år sedan
* Officiell Tråd - Dynavoice * (3407 inlägg) 6 år sedan
Infinity Primus 250 - värt 1000 kronor? (2 inlägg) 12 år sedan
Byta ut M-65 från Dynavoice till "små" men bättre högtalare (7 inlägg) 12 år sedan
Dynavoice f-6 vs Audiopro black diamond v.2 (21 inlägg) 12 år sedan
Dynavoice M65, vad slår det? (87 inlägg) 12 år sedan
Behöver hjälp med budgethögtalare <4000 (12 inlägg) 13 år sedan
dynavoice M-65, hur kopplar jag för 4ohm / 8ohm? (17 inlägg) 14 år sedan
Recension - Dynavoice Challenger M-65 (80 inlägg) 14 år sedan
Slimmad förstärkare att ha på skrivbordet? (7 inlägg) 15 år sedan
Hjälp mig välja högtalare. (7 inlägg) 15 år sedan
Dynavoice m65 vs Proson Reality 63 MK2 (11 inlägg) 15 år sedan
Lyssningsrunda, Nya frontar och center (12 inlägg) 15 år sedan
Dynavoice Magic + Yamaha RX-V463, värt det? (17 inlägg) 15 år sedan
Alternativ till Argon (1 inlägg) 16 år sedan
Vad tror ni om detta paket? (8 inlägg) 16 år sedan
Skillnad på Primus 250 och Dali concept 6? (8 inlägg) 16 år sedan
Nybörgarfrågor (15 inlägg) 16 år sedan
Dynavoice Challenger M-65 (2 inlägg) 16 år sedan
infinity primus 252 basreflexhål (5 inlägg) 16 år sedan
XTZ Class A-100 D II ? (10 inlägg) 16 år sedan
Vilka högtalare ska jag köpa? (1 inlägg) 16 år sedan
Stereo + Surround Förstärkare (4 inlägg) 16 år sedan
Lite pengar att förbruka men på vilket märke/model (22 inlägg) 16 år sedan
Vilka högtalare för 2000kr? (6 inlägg) 17 år sedan
Högtalarstativ & Centerupphängning! (0 inlägg) 17 år sedan
Kablar för Dynavoice M-65 (0 inlägg) 17 år sedan
Högtalarfunderingar (6 inlägg) 17 år sedan
Rotel RB-03 (8 inlägg) 18 år sedan
Ny på hemmabio, letar då hemmabiopaket. Frågor här (41 inlägg) 18 år sedan
Köptips 2-kanalspaket under 10000:- (32 inlägg) 18 år sedan
Infinity Primus 250 till snabb musik (59 inlägg) 18 år sedan
Golvhögtalare 3-4000 kr (13 inlägg) 18 år sedan
Infinity Primus 250 vs. Dynavoice M65?! (24 inlägg) 18 år sedan
Första intrycket av Dynavoice M 6.5 (11 inlägg) 18 år sedan
Dynavoice M-6.5 - Recension (21 inlägg) 19 år sedan
Byta högtalare (15 inlägg) 19 år sedan
Högtalare för ca 2500:- (17 inlägg) 19 år sedan
Bästa ljud till lägsta pris? (16 inlägg) 19 år sedan
Köpa Dyra frontar +billig sub eller lika dyra? (4 inlägg) 19 år sedan
Vilka högtalare för 3000-5000 kronor? (8 inlägg) 19 år sedan
Tips på receiver till Infinity Primus? (5 inlägg) 19 år sedan
DynavoiceM65+sub eller XTZ99? (34 inlägg) 19 år sedan
H/K 670 och Dynavoice M-65? (17 inlägg) 19 år sedan
Dynavoice M-6.5 - Recension (55 inlägg) 19 år sedan
Högtalare/Paket för 2000.kr billigt och bra (16 inlägg) 19 år sedan
Dynavoice M-65 Recension (153 inlägg) 19 år sedan
Dynavoice har återuppstått! finns hos fynda.se (20 inlägg) 19 år sedan

#1

Postad 01 februari 2006 - 08:59

Unregistered42c0fccf
  • Unregistered42c0fccf
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Jag vill gärna veta vad folk egentligen anser eller tror om dessa väl omtalade budgethögtalare. Själv har jag ingen aning vilken som är mest prisvärd av dessa (eftersom jag inte lyssnat på Primus 250). Därför vill jag ha era åsikter i åtanke vid ett möjligt köp ;)

#2

Postad 01 februari 2006 - 10:54

sudden_se
  • sudden_se
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
Jag har lysnat på Infinity Primus 250 tillsammans med Yamaha 657 och Marantz 4600 i samma butik.
Där vann 657 med ett mjukare klarare ljud möjligen lite svag bas. 4600 lät burrig med dessa högtalare.
Detta från en riktig amatör och enbart mina örons bedömning. Jag lysnade på ZZ-Top vid tillfälle och vi använde olika DVD spelare om detta kan ha viss betydelse.

Skulle vara intresant och höra om några lyssnat på dessa med Dynavoice M65.

Vill även höra hur Denon 2106 gör sig med dessa högtalare.

#3

Postad 01 februari 2006 - 12:37

SonySamppa79
  • SonySamppa79
  • Veteran

  • 1 832 inlägg
  • 0
Primus vann proffstesten över dynavoice och av egen erfarenhet kan jag säga att primus är mycket bra!

#4

Postad 01 februari 2006 - 13:31

Ljudfokus
  • Ljudfokus
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Hejsan Poker_man79!
Vill inte lägga oss i denna debatt, eftersom vi i allra högsta grad är partiska, men Dynavoice
vann över Primusen i just prisvärdhet i den testen. Primusen fick bättre betyg i hifi-ljud.

MVH
/Fynda.se

#5

Postad 01 februari 2006 - 14:15

tobsjo
  • tobsjo
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Hejsan Poker_man79!
Vill inte lägga oss i denna debatt
MVH
/Fynda.se

<{POST_SNAPBACK}>


Gör inte det då? ;)

Jag är tokförtjust i mina Dynavoice M-65, och hymlar inte med min partiskhet för dessa högtalare.

Mvh.

/Tobias

#6

Postad 01 februari 2006 - 14:52

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Jag har inte hört Dynavoice men hade samma problem som du. Jag har läst väldig mycket och försökt att förstå vilken som skulle passa mig bättre. https://www.minhembi...howtopic=114299 Min uppfattning är iallafall att Dynavoice kan ha lite "mer" bas medans Primus därimot spöar dom i finlir osv. Jag valde iallafall Primus till slut tillsammans med Marantz reciver och är mycket, mycket nöjd med detta. Primus spelar absolut inte dålig bas eller lite! Den låter helt enkelt bara klockrent!

// Sat

#7

Postad 01 februari 2006 - 15:01

Gäst_www.waxhoff.com_*
  • Gäst_www.waxhoff.com_*
  • 0

Hejsan Poker_man79!
Vill inte lägga oss i denna debatt, eftersom vi i allra högsta grad är partiska, men Dynavoice
vann över Primusen i just prisvärdhet i den testen. Primusen fick bättre betyg i hifi-ljud.

MVH
/Fynda.se

<{POST_SNAPBACK}>


Varför gör ni det då? Hade ni varit lika snabba om en tidning gett högtalarna sämst betyg?

Ang Dynavoice M65 vs. Infinity Primus 250 så spelar Infinity Primus 250 i åttor runt Dynavoice M65 som inte har något att ge.

#8

Postad 01 februari 2006 - 15:35

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0

Hejsan Poker_man79!
Vill inte lägga oss i denna debatt, eftersom vi i allra högsta grad är partiska, men Dynavoice
vann över Primusen i just prisvärdhet i den testen. Primusen fick bättre betyg i hifi-ljud.

MVH
/Fynda.se

<{POST_SNAPBACK}>

hmm, hehe nu skall vi se här. Prisvärdhet.


I reella pengar handlar det om 600:- för att få en (enligt testen) BÄTTRE högtalare med andra ord. Så den som står och faller på 600:- får väl gå på dynavoice isf ;)
Personligen så VET jag att primusen är riktigt prisvärd den oxå. Fast då om man jämför med betydligt DYRARE högtalare än den själv.

//Loofy

#9

Postad 01 februari 2006 - 15:58

Gråben_
  • Gråben_
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Dynavoice har några högtalare som låter riktigt bra med tanke på priset,personligen gillar jag inte soundet i Infinitys billigare modeller.Kan bli rejält påträngande om man vill spela på ordentligt,Dynavoice är mer förlåtande och inte lika kräsna på kring elektroniken.
/R

#10

Postad 01 februari 2006 - 16:02

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0

Dynavoice har några högtalare som låter riktigt bra med tanke på priset,personligen gillar jag inte soundet i Infinitys billigare modeller.Kan bli rejält påträngande om man vill spela på ordentligt,Dynavoice är mer förlåtande och inte lika kräsna på kring elektroniken.
/R

<{POST_SNAPBACK}>

Sådär jättekräsen är inte Primusen, den puffar ju på med en yamaha i 4-5000:- klassen utan problem, däremot växer den mycket om du ger den bättre elektronik - likt dyrare högtalare.

Men som sagt det handlar ju om en smaksak, faller det sig så att man gillar dynavoicen bättre, grattis! då blir ju både elektronik och högtalarna billigare i slutändan, så kan man köpa sig lite sparris(eller nått?) för mellanskillnaden :)

//Loofy

#11

Postad 01 februari 2006 - 16:33

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0
Som vanligt en massa folk (och en butik :) ) som skall försvara "sitt" märke. Har bara jämfört dessa okulärt och då vinner Infinty på sin smidigare look i mina ögon (är lite trött på stora högtalare).
Hifi&Musik menar att Primus är klart bättre (deras referens i lägsta klassen). Dock verkar det som att ljudet inte passar alla då en del bla påstår att de är burkiga. Kan ju vara så att någon tycker att M65 låter bättre (samma som att någon tycker att H/K låter bättre än Yamaha trots att en recension säger tvärtom). :)

Är det så att trådskaparen redan har M65 skulle jag nog fundera på ytterligare ett steg på uppgraderingsstegen om det är som det handlar om här... Primus borde vara ganska lätt att få lyssnat på tror jag dessutom. Finns på många ställen verkar det som.

#12

Postad 01 februari 2006 - 17:50

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Nu har jag inte lyssnat på M65, men om Primus 250 är mycket bättre än de så förstår jag inte hur någon kan tycka om M65'orna överhuvudtaget. Primus låter inte alls specielt bra, vilket skulle betyda att M65 låter fullkomligt bedrövligt.

#13

Postad 01 februari 2006 - 18:58

SonySamppa79
  • SonySamppa79
  • Veteran

  • 1 832 inlägg
  • 0
Primus låter bra. Vad hade du för elektronik när du lyssnade på dom? Jag hade en uppsättning med 250, 150, C25 och dom hade jag en yamaha 650 till och det lät mycket bra!
(efter 200 timmar iförsig)

#14

Postad 01 februari 2006 - 19:12

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Jag lyssnade på Primus 250 i en hifi-butik, de drevs av en H/K AVR-335.

Det är möjligt att ljudet i sig inte var dåligt, men jag blev väldigt besviken eftersom att det inte lät bättre än mina gamla Sonab B50 (som var en budgethögtalare när den kom för kanske 10 år sedan)

Infinity och H/K ska ju vara en lyckad kombination så jag tror knappast det beror på förstärkaren (eller källan för den delen som var en H/K DVD22).

Den enda slutsats jag kan dra är att Primus 250 inte är bra, eller att Sonab B50 är en bra högtalare än idag.


EDIT: Det bör tilläggas att det var inspelade demo-ex jag lyssnade på!

Redigerat av ekon, 01 februari 2006 - 19:15.


#15

Postad 01 februari 2006 - 19:57

strypt
  • strypt
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Nu har jag inte lyssnat på M65, men om Primus 250 är mycket bättre än de så förstår jag inte hur någon kan tycka om M65'orna överhuvudtaget. Primus låter inte alls specielt bra, vilket skulle betyda att M65 låter fullkomligt bedrövligt.

<{POST_SNAPBACK}>


Precis min åsikt :) Jag tyckte inte att de lät speciellt bra faktiskt, förvisso spelades de i ett ganska stort rum så för att göra en rättvis bedömning bör man lyssna på dom i ett lite mindre och bättre dämpat. De drevs med en Onkyo A 9911 (21 kg, 2x100 w) och en Pioneer DV 737 (tror det var den, kostade 10k+ iallafall så elektroniken var det inget fel på, möjligtvis passar dom inge vidare ihop med Onkyo. Inspelade eller inte kan jag tyvärr inte svara på men jag hoppas för butikens skull att dom var det :huh:

Har tyvärr inte lyssnat på Dynavoice, kanske hade dom passat min smak bättre?

Summa sumarum: Försök att lyssna på högtalarna innan du bestämmer dig, ingen kan tala om för dig vilken högtalare som låter bäst :)

#16

Postad 01 februari 2006 - 20:05

Unregistered40f5d30e
  • Unregistered40f5d30e
  • Användare

  • 206 inlägg
  • 0
Det är mycket som kan spela in på huruvida en viss högtalare låter bra elelr dåligt i olika miljöer. Sedan är det naturligtvis avgörande vad man har för ljudideal och vilken musik som spelas. Ytterst få högtalare, om någon öht, låter bra till all musik i dessa prisklasser.

Jag var och lyssnade på Fynda på M65, M85 och Conquest 5050. Skivan som användes var Ac/Dc-Razors edge, som jag brukar ha som referens på det känsliga övre mellanregistret (den skivan låter skit med högtalare med dåligt mellanreg). Bäst lät faktiskt M65 med förvånande bra upplösning för pengarna. Något tunn bas dock, inte det riktiga draget i trummorna. Conquest 5050 hade mer bas men sämre upplösning, desamma gällde för M85 som faktiskt inte alls lät särskilt bra.

Minus för M65-orna är väl storleken och designen. Föredrar mindre, mer diskreta högtalare. Men sedan det avgörande för att jag inte köpte dem, de är inte magnetiskt avskärmade. Det räckte för att jag skulle satsa på primus istället. Primus har jag bara hört som hastigast och då lät dem ok. Men nog finns det välljud att hämta ur dem, det är jag helt övertygad om. De blev inte årets budgethögtalare för nothing!

Återkommer med intryck ett par dar.

#17

Postad 01 februari 2006 - 20:30

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

Hejsan Poker_man79!
Vill inte lägga oss i denna debatt, eftersom vi i allra högsta grad är partiska, men Dynavoice
vann över Primusen i just prisvärdhet i den testen. Primusen fick bättre betyg i hifi-ljud.

MVH
/Fynda.se

<{POST_SNAPBACK}>


Jag vet inte men jag får mest en känsla av oseriös het när ni hela tiden "lägger" er i så fort nån annan tycker att det låter bättre. Får känslan av Mds (bilstereo) som hela tiden påstår "världens bästa". Jag vill inte riktigt klaga på er men tycker istället om ni gjort högtalare som låter bra och billigt så grattis men ni behöver inte försvara er så fort dom inte passar nån annan... Satsa på att fler skall få höra dom istället... Allt detta snack var en av sakerna att jag valde Primus istället... Hoppas det inte var kränkande utan bara en åsikt...

// Sat

#18

Postad 01 februari 2006 - 20:38

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

Jag var och lyssnade på Fynda på M65, M85 och Conquest 5050. Skivan som användes var Ac/Dc-Razors edge, som jag brukar ha som referens på det känsliga övre mellanregistret (den skivan låter skit med högtalare med dåligt mellanreg).  Bäst lät faktiskt M65 med förvånande bra upplösning för pengarna. Något tunn bas dock, inte det riktiga draget i trummorna.

Tangerar min uppfattning av M65. Röster (båda könen) låter riktigt bra medans basen inte sparkar igång foten speciellt mycket och diskanten utelämnar en del. När jag kommit hem efter att lyssnat på dyrare i butik så kan jag tycka att mellanregistret (rösterna ffa) nästan låter bättre än dyringarna. Är ju knappast så utan mer att det är så markerat på M65 tror jag.
Sedan verkar det svårt att få en högtalare till att ha bra djup/tryck i en rapp bas samtidigt som mellanregistrets tydlighet inte dränks (spec i dessa prisklasser antar jag). Kanske det som en hel del uppfattar med M85?

#19

Postad 02 februari 2006 - 13:29

Ljudfokus
  • Ljudfokus
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Hejsan Alla!
Tråkigt att flera tog vårt inlägg så illa, det handlade inte om att försvara "vår" produkt, utan endast
att understryka att citatet ovanför oss om att "Primus vann proffstesten över dynavoice" inte stämmer
i fråga om prisvärdhet (som just frågan var..).
Alla får tycka som de vill, men att citera tidningsbetyg fel är ju inget bra.

Med vänliga hälsningar
/Fynda.se

(Vill ni att vi ska radera alla inläggen som vi gjort i denna tråden, så är det inga problem, meningen
är inte att störa någon)

#20

Postad 02 februari 2006 - 17:55

SonySamppa79
  • SonySamppa79
  • Veteran

  • 1 832 inlägg
  • 0
Ja, jag får väl be så mycket om ursäkt att jag skrev att primus vann över dynavoice. Jag menade att dom vann i bättre ljud, byggkvalitet osv Och för mig är det prisvärt att betala 600kr mer för en bättre högtalare.

#21

Postad 02 februari 2006 - 21:47

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0

Ja, jag får väl be så mycket om ursäkt att jag skrev att primus vann över dynavoice. Jag menade att dom vann i bättre ljud, byggkvalitet osv  Och för mig är det prisvärt att betala 600kr mer för en bättre högtalare.

<{POST_SNAPBACK}>

Framförallt!!! När man slipper köpa "grisen i säcken" i lika stor omsättning. (Infinity Primus är möjlig att få provlyssnad för dem flesta)

Sedan att en tidning säger att en högtalare(eller andra saker) är mer prisvärd än en annan egentligen. :( Vad är det egentligen :blink: .
Jag menar. hehe Prisvärdhet. Det är ju en HÖGST personlig sak. Allt handlar om krav på produkten. Och tidningen kan ju knappast veta vad var och en har som prioriteringar i sina val, tidningens/recensentens val är ju oxå det ett HÖGST personligt val utifrån deras egna värderingar.

Det räcker ju att EN person väger tex parametern "mindre högtalare" lite mer, så faller ju hela prisvärdheten på det.

//Loofy

#22

Postad 03 februari 2006 - 10:59

CBRDea
  • CBRDea
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0
Vill minnas att Primus testades i numret efter de andra och att det skrevs om primus att om de hunnit dit i tid så hade de sopat mattan med övriga deltagare, det skulle iaf jag räkna som att Primus vann testet ganska klart...

Har för övrigt själv ett primus system tillsammans med en Yamma 650 och jag är mycket nöjd:)

#23

Postad 04 februari 2006 - 01:41

Unregistered40f5d30e
  • Unregistered40f5d30e
  • Användare

  • 206 inlägg
  • 0
Så fick man hem ett par Primus 250 idag. Lite intryck:

- Utseendemässigt är det relativt små och kompakta högtalare. Ganska standard och rak design men rätt snygga i sin enkelhet.
- måste säga att såhär efter några timmars lyssnande tycker att de låter rätt trevligt. Visst hörs det att det här är instegsmodeller till HiFi-ljud. Kan inte säga att jag blir helt hänförd, men högtalarna klarar helt klart att ligga över en rimlig lägsta nivå som mycket annat man hör verkligen inte gör.
- Det märks att högtalarna är byggda för en stor publik; ljudet är ganska kompenserande, och i vissa fall kan det låta rätt instängt. Men åt andra sidan går det att spela det mesta utan att det låter helt förjävligt. På mina förra JBL TLX8 v.2 tycker jag det gick att få ut minst lika mkt välljud när de lät som bäst, men de lät däremot skit till typ varannan skiva.
- de är väldigt lättdrivna. funkar nog att driva hyfsat med i princip vilken förstärkare som helst.

När jag först skulle dra igång mina Primus hördes inte ett skit. Vafan nurå? Det visade sig att försteget på min Zeberg ad66h har lagt av :) aja, ingen katastrof - kör en gammal robust Onkyo integra dx7500 som signalkälla och den har variabel utgång, kan alltså ha cd:n som försteg direkt till zebergens slutsteg. Denna lösning visade sig vara riktigt sjysst eftersom Zebergen inte har fjärr.

Hursomhelst, ska man ha en billig stereolösning som låter helt acceptabelt och funkar till det mesta så köp Zeberg 66 + Primus för ca 5000 inkl. frakter. Extremt privärd lösning som garanterat täcker mångas krav på ett acceptabelt ljud.

Redigerat av Unregistered40f5d30e, 04 februari 2006 - 01:43.


#24

Postad 04 februari 2006 - 02:11

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0

Så fick man hem ett par Primus 250 idag. Lite intryck:

- Utseendemässigt är det relativt små och kompakta högtalare. Ganska standard och rak design men rätt snygga i sin enkelhet.
- måste säga att såhär efter några timmars lyssnande tycker att de låter rätt trevligt. Visst hörs det att det här är instegsmodeller till HiFi-ljud. Kan inte säga att jag blir helt hänförd, men högtalarna klarar helt klart att ligga över en rimlig lägsta nivå som mycket annat man hör verkligen inte gör.
- Det märks att högtalarna är byggda för en stor publik; ljudet är ganska kompenserande, och i vissa fall kan det låta rätt instängt. Men åt andra sidan går det att spela det mesta utan att det låter helt förjävligt. På mina förra JBL TLX8 v.2 tycker jag det gick att få ut minst lika mkt välljud när de lät som bäst, men de lät däremot skit till typ varannan skiva.
- de är väldigt lättdrivna. funkar nog att driva hyfsat med i princip vilken förstärkare som helst.

När jag först skulle dra igång mina Primus hördes inte ett skit. Vafan nurå?  Det visade sig att försteget på min Zeberg ad66h har lagt av  :)  aja, ingen katastrof - kör en gammal robust Onkyo integra dx7500 som signalkälla och den har variabel utgång, kan alltså ha cd:n som försteg direkt till zebergens slutsteg. Denna lösning visade sig vara riktigt sjysst eftersom Zebergen inte har fjärr.

Hursomhelst, ska man ha en billig stereolösning som låter helt acceptabelt och funkar till det mesta så köp Zeberg 66 + Primus för ca 5000 inkl. frakter. Extremt privärd lösning som garanterat täcker mångas krav på ett acceptabelt ljud.

<{POST_SNAPBACK}>

Får tacka för en mycket bra sammanfattning. Taskigt med försteget dock. Hursomhelst. Inspelningen på dem där elementen kommer hjälpa till lite med mestadels av den där burkigheten, dock inte all. Återkom gärna när du lyssnat ett par hundra timmar med dem!
Jag själv skulle tipsa om den billigaste rotel-stärkarn (det var den jag körde med en gång.) Lät riktigt bra det oxå kan jag meddela!

//Loofy

#25

Postad 04 februari 2006 - 16:54

zoddan
  • zoddan
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Kan inte säga så mycket om Infinity men jag är nöjd med mina DYnavoice M-65 iaf :) både till musik och film, men alla har ju olika krav så. Kan iaf intyga att lådorna är verkligen bra byggda var också skeptisk när man kollade på bilder och forum men det första som slog mig när jag packade upp dom var tyngden och stabiliteten man måste dra på duktigt för att man ska känna något alls på lådan, jämfört med mina gamla som vibrerade som en .... ;P

#26

Postad 08 februari 2006 - 10:00

Unregistered42c0fccf
  • Unregistered42c0fccf
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Jag är tacksam över att få höra era röster. Tyvärr verkar det som att alla har olika uppfattningar... Smaken är som baken.

Men jag skulle väldigt gärna få erhålla fler röster eftersom det är helt enkelt roligt att veta hur folk tycker om dessa omtalade högtalarpar.

MVH Tomas

#27

Postad 08 februari 2006 - 12:47

SonySamppa79
  • SonySamppa79
  • Veteran

  • 1 832 inlägg
  • 0
Såg att du har ett par dynavoice redan!? Har du tänkt byta till primus?

#28

Postad 11 februari 2006 - 15:47

Unregistered42c0fccf
  • Unregistered42c0fccf
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Jo... det är så att jag äger ett par Dynavoice M-65. :)

Det är bara det att min yngre bror ska köpa ett stereopaket och han vill inte lägga ut så mkt pengar på det. Eftersom jag anser/tror att dessa två högtalarpar är "vettiga köp" så föreslog jag dom.

Jag kan ställa en ny fråga dock... Vilket högtalarpar passar bäst till en Yamaha RX-V457? Dynavoice eller Infinity?

#29

Postad 11 februari 2006 - 17:20

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0

Jo... det är så att jag äger ett par Dynavoice M-65.  :)

Det är bara det att min yngre bror ska köpa ett stereopaket och han vill inte lägga ut så mkt pengar på det.  Eftersom jag anser/tror att dessa två högtalarpar är "vettiga köp" så föreslog jag dom.

Jag kan ställa en ny fråga dock... Vilket högtalarpar passar bäst till en Yamaha RX-V457? Dynavoice eller Infinity?

<{POST_SNAPBACK}>

Prova koppla upp dina mot hans reciever så vet du ju hur det låter.

Att få lyssna på primus + RX-V457 i butik torde inte vara omöjligt.

//Loofy

#30

Postad 15 februari 2006 - 00:08

vidstig3
  • vidstig3
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
om man sitter i en svår position där man inte kan välja, ja då får man improvisera :P
köp båda två!

Jag är intresserad av dem båda, funderar på att köpa båda på samma gång nu i sommar :lol:

#31

Postad 16 februari 2006 - 03:10

srn
  • srn
  • Amatör

  • 65 inlägg
  • 0
måste dock inlägga att primusarna för den pris klassen är en mycket bra högtalare, dock lite svag i bas registret men flyter grymt bra ihop med tillhörande subb. en kanon kombination för en billigpeng! bara att slå till.



/Robin

#32

Postad 19 juni 2006 - 14:44

Unregisteredf3125ee8
  • Unregisteredf3125ee8
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Ja jag vet, tråden är några månader gammal men onödigt och starta en ny då det kommer fler som kommer stå inför detta svåra val, Primus 250 eller Dynavoice M-65.


Nu är jag ingen expert på högtalare och super lyssnare men har faktiskt just nu både Dynavoice M-65 och Infinity Primus 250 hemma. Köpte Dynavoice högtalarna i februari och fick mina Primus 250 idag, dock så är dem begagnade men spelar på fin fint.

Tyvärr så har jag inga andra högtalare så testa med surround ljud är tyvärr omöjligt. (Om jag inte tar mina lilla satelit surround system som sitter i sovrummet) Men det känns lite onödigt då dem inte presterar i samma klass som dessa.

Hur som helst, så här ser mitt system ut nu:

Förstärkare: Onkyo TX-SR502E
Uppspelnings enhet: Bärbar dator, HP NX7010. Playstation 2
Högtalare: Dynavoice M-65, Infinity Primus 250
Kablar: Billiga Classe kablar, (2x4 mm har jag för mig) (ja jag ska köpa bättre kablar) Optisk kabel från PS2:an till förstärkaren och vanlig RCA kabel från datorn till förstärkaren.

Dynavoice högtalarna är inte Bi-wired utan kör singel kanal då jag inte har tillräckligt med högtalarkablar. :) Dock så det enda jag tycker blir bättre med bi-wire är basen.
Dem är även kopplade till slutsteg B och Primus till slutsteg A.

Testar köra lite MP3 musik genom winamp, Sentenced - No one there. Dynavoice har definitivt mer bas än Primus, ljudet är dock inte lika klart men när det kommer till musik föredrar jag M-65:orna för då vill man ha lite mer bas, speciellt på det jag lyssnar.
Testar även köra något med endast piano, Final fantasy 7 - Aerith theme. Här vinner primus, tycker ljudet är mycket skarpare och klarare.
Som sista låt tar jag något med mer tryck, en trance låt. Castalia - Spring in your step. Nu blev det ganska intressant... M-65:orna lät mycket klarare än Primus, helt plötsligt blev primus högtalarna mer burkiga och det klara ljudet gick och gömde sig...

Dock så är dessa högtalare mer riktade mot hemmabio än stereo (iaf den uppfattning jag fått).
Så dags och se hur dessa budget högtalare presterar i film.
Första filmen jag valde var en klassiker, en med sköna efekter och väldigt bra ljud, Jurassic Park.
Hoppar till scenen där T-rexen visar sig för första gången. Lite allt eftersom som jag hoppar fram och tillbaka mellan slutstegen och försöka lyssna med mina otränade öron så måste jag höja eller sänka ljudet eftersom Dynavoice högtalarna spelar lite högre vid lägre volym än Primus.
Hur som helst vinner Primus utan tvekan! Ljudet är så klart! det låter som om Primus fördelar olika effekter bättre än M65:orna och även om jag bara kör med två kanal så hör man bättre vart ljudet kommer ifrån. Man får en bättre uppfattning.
Testar även köra med en xvid film, Final Fantasy VII: Advent Children. Spolar fram till fighten mellan Cloud och Sephiroth, men finns inte mycket mer och säga än vad jag sa tidigare. Primus vinner...

Dock så skulle jag vilja ha en bättre förstärkare då det sägs att Onkyo och Infinity inte riktigt går ihop?
Skulle gärna vilja testa med någon Yamaha eller H/K men det lär nog inte hända då jag inte har råd och köpa en ny förstärkare på ett bra tag. Men en slutsats måste jag dra iaf:

Är det så att man vill ha hemmabio högtalare och vill ha ett skarpt fint ljud ska man satsa på Primus 250. Men vill man ha mer allaround högtalare så är Dynavoice M-65 ett bättre val. I musik slår Dynavoice men i film hakar den bra efter. Allt är en smak sak men vet iaf att jag kommer behålla Infinity Primus 250 då dem är enligt mig bättre till film och är definitivt snyggare. Får ta och använda M-65:orna som bakre högtalare tills någon köpare dyker upp.
Om någon är intresserad av ett par Dynavoice M-65 högtalare i nyskick, PM:a mig så ska vi se om vi kan komma överens om något.


Hoppas någon uppskattar mitt lilla test och att den har varit till hjälp.


EDIT:
tog lite bilder också, blev inte så bra men visar iaf hur dem ser ut. :)
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild

Redigerat av Unregisteredf3125ee8, 19 juni 2006 - 15:06.


#33

Postad 20 juni 2006 - 22:03

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

  • 1 515 inlägg
  • 0
Lånar denna. Sitter på ett Dynavoice F6 paket nu, saknar trycket från frontarna när jag kör musik i stereo. Min diy subba blåster på friskt men skanar lite från frontarna. Är grymt nöjd med paketet till film, körde matrix maraton med en polare i helgen och han vart mycket imponerad av ljudet speciellt i revolutions slut där neo fightas i regnet med mr smith. Trots det ringa priset så hör man allt regn så knivskarpt och klart. Blir själv imponerad. Sliter arslet av mig i nu i sommare för att kunna köpa nytt. Är dock ingen super audiofil och har ett litet rumm och bor hemma hos mina föräldrar. Har en marre 4600 och trodde att m-65 uppgraderingen skulle bli precis lagom för att bli nöjd. Lyssnar på trance mm. Men om den låter dåligt till film så blir jag osäker, ska agera ljud till tv-sändningar också för valigt slötittande på tv. Känns inte som infinity högtalaren motiverar sitt pris tillräkligt för att jag ska lägga ner de extra tusenlapparna för det kittet.

#34

Postad 22 juni 2006 - 12:29

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

  • 2 199 inlägg
  • 0
Hade äran att få låna hem ett par primus från en polare, och måste säga att jag gillar mina dynavoice bättre. Men då har jag oxå en pioneer reciever vilket gjorde att primusarna lät lite för ljust
och kantigt för min smak.

#35

Postad 28 juni 2006 - 16:40

goatsodomizer
  • goatsodomizer
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Jag är nybörjare på det här med hi-fi, men undrar om det inte är hyfsat viktigt att skriva vad för typ av musik man vanligtvis lyssnar på när man skriver hur en högtalare låter? Det är ju trots allt skillnad på klassiskt och grindcore.
Jag har precis köpt ett par Infinity Primus 250 samt Cambridge Azur 640 v2 (cd + förstärkare) och upplever ljudet som aningen diskantigt när jag lyssnar på metal och dylikt, men när jag kör elektroniskt (Aphex Twin), klassiskt (Bach) och pop (Ride) låter det perfekt i mina små nybörjaröron. Jag hade nog hellre haft lite mer kött och tyngd i ljudet, men det får duga tills vidare.
Dessutom verkar det ju som man måste lyssna in grejerna också, så det kanske låter bättre om några hundra timmars användande?

#36

Postad 28 juni 2006 - 19:47

Unregistered530c48a5
  • Unregistered530c48a5
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

Jag är nybörjare på det här med hi-fi, men undrar om det inte är hyfsat viktigt att skriva vad för typ av musik man vanligtvis lyssnar på när man skriver hur en högtalare låter? Det är ju trots allt skillnad på klassiskt och grindcore.
Jag har precis köpt ett par Infinity Primus 250 samt Cambridge Azur 640 v2 (cd + förstärkare) och upplever ljudet som aningen diskantigt när jag lyssnar på metal och dylikt, men när jag kör elektroniskt (Aphex Twin), klassiskt (Bach) och pop (Ride) låter det perfekt i mina små nybörjaröron. Jag hade nog hellre haft lite mer kött och tyngd i ljudet, men det får duga tills vidare.
Dessutom verkar det ju som man måste lyssna in grejerna också, så det kanske låter bättre om några hundra timmars användande?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har tänkt köpa en liknande setup, fast med cambridge 340 serien...

Har Primus'arna för lite bas eller? Jag har hört att de ska ha för lite bas men jag har också hört att de ska ha absolut tillräckligt med bas för just musik. Eftersom jag inte har hört dom själv och då inte tillsammans med Cambridge kan det vara bra och få lite feedback...

Jag lyssnar på blandad musik men inte mkt trance techno eller sånt utan mer rock & pop...

Design och storleken på M65 och Primus talar ju iaf till Primus fördel x1000 :)

#37

Postad 29 juni 2006 - 23:03

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

  • 1 515 inlägg
  • 0

Jag är nybörjare på det här med hi-fi, men undrar om det inte är hyfsat viktigt att skriva vad för typ av musik man vanligtvis lyssnar på när man skriver hur en högtalare låter? Det är ju trots allt skillnad på klassiskt och grindcore.
Jag har precis köpt ett par Infinity Primus 250 samt Cambridge Azur 640 v2 (cd + förstärkare) och upplever ljudet som aningen diskantigt när jag lyssnar på metal och dylikt, men när jag kör elektroniskt (Aphex Twin), klassiskt (Bach) och pop (Ride) låter det perfekt i mina små nybörjaröron. Jag hade nog hellre haft lite mer kött och tyngd i ljudet, men det får duga tills vidare.
Dessutom verkar det ju som man måste lyssna in grejerna också, så det kanske låter bättre om några hundra timmars användande?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har tänkt köpa en liknande setup, fast med cambridge 340 serien...

Har Primus'arna för lite bas eller? Jag har hört att de ska ha för lite bas men jag har också hört att de ska ha absolut tillräckligt med bas för just musik. Eftersom jag inte har hört dom själv och då inte tillsammans med Cambridge kan det vara bra och få lite feedback...

Jag lyssnar på blandad musik men inte mkt trance techno eller sånt utan mer rock & pop...

Design och storleken på M65 och Primus talar ju iaf till Primus fördel x1000 :)

<{POST_SNAPBACK}>

Undrar det samma som dig fast jag lyssnar på bara tung trance mm. Bas finns det i min subbas men vill inte ha den "burkiga" basen som finns i mina Dynavoice F6:or.

#38

Postad 01 juli 2006 - 22:46

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

  • 1 515 inlägg
  • 0
Lyfter denna igen, hur låter 250primusarna till musik i stereo och musikstilen trance. Gärna i jämförelse med dynavoice F6. De är lika stora men primusarna borde ha bättre ljud i både film och musik. Känns surt att hosta upp med 5000:- och man knappt hör någon skillnad p.g.a. storleken på högtalarna. Vill bli av med det burkiga basen i stereoläget.

#39

Postad 09 februari 2007 - 00:38

dagas
  • dagas
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0
Dags att återuppliva denna tråd ^^ jag var och testade Primus 250 men tyckte att de var lite skrikiga. Fick nästan ont i huvet av dem. Ska testa igen med min egen musik, men tror inte de passar mig. Testade Cambridge S30 och tyckte de lät väldigt bra trotts att de var så små. Primus kördes av nån H/K maskin medan Cambridge kördes med Denon CD/förstärkare. Ska testa med Cambridge CD/förstärkare också och sedan låna hem dem om jag gillar det. Just nu lutar det faktiskt mot S30 trotts att de är så små jämfört med Primus.

Ska tillägga att Primus körde gammaldags sång (lugn 40-tals musik kändes det som) och sedan greenday-aktig musik medan S30 körde Ramstein.

Skulle vilja testa M-65 men det är så krångligt att åka till Fynda.

Redigerat av dagas, 09 februari 2007 - 00:39.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.