Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Överväger en Azur540D(det blev en sån här)

31 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 10 februari 2006 - 17:13

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Min DVD håller på att ge upp hemma. Jag har tittat runt på lite olika DVD:er nu och var och tittade på denna i dag.
Det som har stört mig mest på min nuvarande DVD är inkompabilitet för projektor. Den saknar nämligen progressive scan, och har bara RGB-Scart ut.
Dessutom är den inte regionsfri.

Utöver detta, så är den kanske inte världsbäst på spela upp CD-skivor.

Det som gör att jag inte vill lägga allt för mycket pengar på en DVD-spelare nu är framförallt den nya generationens spelare intåg. 2500:- som denna kostar är kanske redan 500:- mer än jag tänkt.

Om man utgår ifrån en vag kravspec som ser ut så här:
* Regfri (eller möjlighet till det via fjärrkontrollskombination eller liknande)
* Progressive scan
* Minst komponent, helst HDMI/DVI ut
* Spela upp CD-skivor bra
* SACD och DVD-A kompabilitet.
* Absolut max 2500:-

Det jag INTE kommer att få med denna spelaren, är, HDMI/DVI ut. Jag kommer inte få en SACD-dekoder. Däremot DVD-A. Jag frågade säljaren lite vad som skiljer tex DVD79 och Azur540D, dem kostar på kronan lika mycket. Han sa; Att 540D:in i princip bygger på CD-spelaren 540C - Fast med lite bildchip i. Eftersom jag lyssnar väldigt mycket på musik så känner iaf jag det som att jag viktar den här biten tyngre än bilden. Så detta talar för...
Sedan det här med att det inte är HDMI eller DVI utgång på den. Frågan är hur mycket jag skall vikta detta i sammanhanget. Jag kommer kanske/förmodligen att köpa en projektor i år nån gång. Men då ingen värstingprojektor - budget under 10 000:-(vilken vet jag inte än), kanske det inte ens finns HDMI-anslutning på den? Om det mot förmodan skulle göra det, hur mycket tappar jag på den biten isf? Hur skulle ni resonerat i frågan?
Min nuvarande bildvisare - En 28" WS CRT TV kommer kanske inte heller den att nyttja skillnaden mellan bildchippet i denna relativt en annan maskin med ett på pappret "finare" chipp?
SACD sedan då?
Hur mycket skall jag vikta detta? Om man räknar med att SACD-spelarna i dessa prisklasser (tex Samsung DVD-HD950) har ju visserligen SACD, men hur funkar den som ren CD-spelare?

Utöver detta, så tror jag cambridge kan lira ganska bra tillsammans med den övriga elektroniken - Rotel. Någon som har provat Cambridge + Rotel.

Design.
Ja, den ser snygg och gedigen ut i mina ögon. Det är tillochmed så... (har jag sätt nu, vid lite närmare granskning) att den påminner mycket om min RSP-1066:a i fråga om design. Knapparna ser hyffsat samma*) ut hehe, sånär som på en grön/blå diod istället för en röd på Powerknappen.
*) En större powerknapp till vänster, ett gäng mindre kontrollknappar till höger, samtliga runda. :)

Utöver denna så har jag spanat lite på Samsungen jag skrev om tidigare. Men det känns som Cambridge håller en högre grad av kvalité än den maskinen, dessutom, känns det som att den är bättre när det kommer till CD-speleri.

Så som sagt kom gärna med förslag och

Vad tror ni om mina resonemang angående denna spelaren, Allt ni anser och kan bidra med är av värde för mig. Viktar jag HDMI och SACD för lågt när jag väljer denna?

EDIT:
Som sagt var i dag iväg och handlade mig en SVART Cambridge Azur540D. Skall köra den lite nästa vecka så skall vi se vad den går för, återkommer med input i denna tråden senare.

//Loofy

Redigerat av Unregistered42611, 11 februari 2006 - 14:13.


#2

Postad 10 februari 2006 - 20:06

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Ingen som känner för lite vägledning här? :) hehe...

//Loofy

#3

Postad 10 februari 2006 - 20:08

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlägg
  • 0
sök på någon som har maskinen i fråga på forumet. kanske har tur och någon har just den modellen

#4

Postad 10 februari 2006 - 20:12

Unregistered346de45f
  • Unregistered346de45f
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Tjena

har du läst denna tråd?

https://www.minhembi...howtopic=116758

#5

Postad 10 februari 2006 - 20:18

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
jupp (har svarat i tråden)
Jag har PMat två stycken som äger DVD-spelaren, och länkat till denna tråden ihopp om att dem kan svara :)

Frågan är, någon som haft denna på sin "short-list", valt bort den, pg a? Eller valt den pga. etc

EDIT:
Skillnaden (som jag fattat det) mellan DVDxx-serien och Azur är:
Att DVDxx-serien är tänk att konkurrera med mycket funktioner osv. Azur, som är byggd helt enligt principer för en CD-spelare mer inriktad på "ljud" utan så mycket funktioner.

//Loofy

Redigerat av Unregistered42611, 10 februari 2006 - 20:25.


#6

Postad 10 februari 2006 - 20:36

Unregistered346de45f
  • Unregistered346de45f
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
hej igen

jaha du har läst den.

Jag har en cambridge dvd79 och måste säga att jag är mycket nöjd med den.
men nu var det inte just den du var intresserad av.

men jag måste passa på att rekommendera Cambridges produkter, äger även deras reciver 540r.
ag vet att det var lite livat om just dvd79 :an innan den nya firmwaren kom. ja det tog väl lite tid innan den kom men jag tror personligen att det beror på att företaget inte är speciellt stort och dels för att de var mån om att firmwaren skulle vara 100% innan den släpptes.
(Inte som tex BBK som länger ut nya firm wares varje vecka.....)

Gillar Cambridge för deras kvalite', inge' massa lul lul utan KVALITE'

#7

Postad 10 februari 2006 - 20:45

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
[quote name='sysme' date='Feb 10 2006, 20:36 ']
hej igen

jaha du har läst den.

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]
Jupp, var delvis den som fick mig in på Camebridge-spåret.

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

men jag måste passa på att rekommendera Cambridges produkter, äger även deras reciver 540r.
ag vet att det var lite livat om just dvd79 :an innan den nya firmwaren kom. ja det tog väl lite tid innan den kom men jag tror personligen att det beror på att företaget inte är speciellt stort och dels för att de var mån om att firmwaren skulle vara 100% innan den släpptes.
(Inte som tex BBK som länger ut nya firm wares varje vecka.....)

Gillar Cambridge för deras kvalite', inge' massa lul lul utan KVALITE'

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]
Precis, det du nämner om div. barnsjukdomar hade även Azur540D av vad jag läste. Men det skall ha rättat till sig nu.
Du har rätt i det där med att prylarna andas kvalité, på ett annat sätt än tex Samsungen. Vad har du för övrig utrustning utöver 540-stärkeriet? Vad var det som gjorde att du valde dvd79:an före 540D?

//Loofy

#8

Postad 10 februari 2006 - 21:05

Unregistered346de45f
  • Unregistered346de45f
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
hej trevligt att snacka lite....

Vill bara säga att jag är ingen HIFI guru utan jag gillar bra bild och ljud till överkommliga priser...

Andra produkter jag äger är KEF Q30 högtalare. FAAAN vad bra dom är!! Kan aldrig bli less på dem, visst har jag tittat och lyssnat mig för efter andra högtalare men inget som motiverar ett byte.

Det käns faktist som att Cambridge och KEF har mycket gemensamt...... Kvalite' inte lul lul.

äger även en LG LP1:a 32" sedan ett halvår. Är även mycket nöjd med denna. Dock har jag inte använt den fullt ut ännu, nä jag saknar digital TV.

Ja, vad som fick mig att välja dvd79:an istället för540D. Jo, jag valde faktist mellan de. Det var nog suget efter DVI och framförallt DIVX stödet. Smaken är som baken.

kan lägga till att Cambridge kommer snart med en läcker multifjärr..........KÖPVARNING.

#9

Postad 10 februari 2006 - 21:26

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0

hej trevligt att snacka lite....

Vill bara säga att jag är ingen HIFI guru utan jag gillar bra bild och ljud till överkommliga priser...

Andra produkter jag äger är KEF Q30 högtalare. FAAAN vad bra dom är!! Kan aldrig bli less på dem, visst har jag tittat och lyssnat mig för efter andra högtalare men inget som motiverar ett byte.

Det käns faktist som att Cambridge och KEF har mycket gemensamt...... Kvalite' inte lul lul.

äger även en LG LP1:a 32" sedan ett halvår. Är även mycket nöjd med denna. Dock har jag inte använt den fullt ut ännu, nä jag saknar digital TV.

Ja, vad som fick mig att välja dvd79:an istället för540D. Jo, jag valde faktist mellan de. Det var nog suget efter DVI och framförallt DIVX stödet. Smaken är som baken.

kan lägga till att Cambridge kommer snart med en läcker multifjärr..........KÖPVARNING.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo hehe vi är ju här för att diskutera lite.

Ok. mm, bra att du är nöjd. Ok, suget efter DivX och DVI alltså, mm det kan jag förstå med den TVn.
Angående fjärr, hehe så kommer jag nog använda min Rotel-multifjärr som kom med till processorn.
Saknade/saknar du något i dvd79:an? Något litet som du stör dig på?

//Loofy

#10

Postad 10 februari 2006 - 21:46

Unregistered346de45f
  • Unregistered346de45f
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

hej trevligt att snacka lite....

Vill bara säga att jag är ingen HIFI guru utan jag gillar bra bild och ljud till överkommliga priser...

Andra produkter jag äger är KEF Q30 högtalare. FAAAN vad bra dom är!! Kan aldrig bli less på dem, visst har jag tittat och lyssnat mig för efter andra högtalare men inget som motiverar ett byte.

Det käns faktist som att Cambridge och KEF har mycket gemensamt...... Kvalite' inte lul lul.

äger även en LG LP1:a 32" sedan ett halvår. Är även mycket nöjd med denna. Dock har jag inte använt den fullt ut ännu, nä jag saknar digital TV.

Ja, vad som fick mig att välja dvd79:an istället för540D. Jo, jag valde faktist mellan de. Det var nog suget efter DVI och framförallt DIVX stödet. Smaken är som baken.

kan lägga till att Cambridge kommer snart med en läcker multifjärr..........KÖPVARNING.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo hehe vi är ju här för att diskutera lite.

Ok. mm, bra att du är nöjd. Ok, suget efter DivX och DVI alltså, mm det kan jag förstå med den TVn.
Angående fjärr, hehe så kommer jag nog använda min Rotel-multifjärr som kom med till processorn.
Saknade/saknar du något i dvd79:an? Något litet som du stör dig på?

//Loofy

<{POST_SNAPBACK}>

Det största störningsmomentet måste vara fjärren. Alltså, denfunkar klockrent men den andas inte kvalite'. Om man jömför med 540R och dess fjärr. Det är så en fjärr ska kännas!
Kan inte vara mer gedigen än så. kan inte säga direkt att den är snygg men den är diskret fin om du förstår vad jag menar.
och om jag inte missminer mig helt så är 540D:s fjärr identisk!!!

kanske inte så smidigt om man äger båda då de lätt kan förväxlas.....

men du kör ju med multifjärr så fjärrkontrollerna spelar väll ingen roll misstänker jag.

En annan sak som jag lagt märke till är att att den kan scala bilden genom dvi utgången (heter det så?)
Och LP!:an tar emot HD genom komonent ingången..... Detta är väll inget som Cambridgen rår för utan bara jag som inte lade märke till det vid inköpet.

Detta fixar man med en dvi till komponent kabel, men de växer inte på träd........

#11

Postad 10 februari 2006 - 21:58

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Vet inte om fjärren byter färg om man väljer en svart (som jag ska) men som sagt det har ingen betydelse med fjärren för min del. Det jag har hört är att den skall vara i Alu till Azur-modellen - är den det till din förstärkare?
Postad bild

En av dem recentionerna jag läst (audioreview):

Product Model Year:
2005

Summary:
I've had SOO many DVD players. Started with Sony, moved to Pioneer Elite, migrated back to Sony again until I fell upon the Marantz DV-18Mk2. The Marantz in late 1997 was THE BEST DVD player for $1000! I was impressed with the Marantz in all conditions, especially with my old Sony XBR CRT 36inch monitor!

Recently I got into video Projectors and DLP technology. The Marantz was just not keeping up. The interlaced component video output and chip set were old for the time. I finally decided to "bite the bullet" and get a NEW DVD player.

What I was looking for in a player was one that was unique, had a great chip set, good D/A converters + I needed Multi-Region decoding! So instead of buying 2 machines, one HIGH-END unit and one cheap POS for Multi-region, I decided to get the 540D. I know it does not have THE BEST MPEG motion decoder. I know it has a plain and simple mechanic block, but in reality does my $1400 doller projector need a better source?

The 540D is an impressive little unit. Made entirely over-seas, the little unit immediatly pleases me with the $349 retail price tag and kool box! The packaging is great for such a cheap unit and the initial setup was simple and the unit just works out of the box!

- Positive Features:
The immediate feature set is astounding! On-Remote Progressive/Interlaced switch. On-Remote PAL/NTSC switch. I can watch NTSC Disks in PAL 25fps in Progressive scan! I can also watch Region 2 DVD's in NTSC upconversion from 25fps! So the unit is pretty darn kool! I also love how FAST the unit is, chapter searches and scans are VERY fast and super clean. Very huge difference over any DVD player I've ever used.

- PICTURE
The picture quality is BETTER, but not THE BEST. I've used tru High Def sources on my Projector before and this DVD player lacks some of the luster of a TRU HD source because of course its 480p and not 720p or 1080p. BUT on DVD's like "The Incrediables" the picture quality really shows out. Rich deep blacks, correct colors and NO interlacing lines! Motion is extremely smooth and I've yet to see ANY artifacts after watching 200+ movies since I've owned it. I'd rate the picture quality 1 - 100 at around 75, which is VERY good for a $349 unit!

- Audio
The Analog audio quality is very good. They are using excellent 192/24bit D/A converters on the audio side. You can't get a better CD player under $349 then what this unit does! Of course the Dolby Digital and DTS audio is perfectly fine. I've not heard any issues.

- Daily Use
The player does not allow you to bypass any initial dvd menu's like my Marantz did. You have to hit the next chapter button a bunch to get into the main menu on most disks. This is a bit annoying since my marantz would skip past all of Hardware locked sections of ANY DVD! The other annoying thing is the remote control. It feels good in you hand, the buttons are in ok position, BUT you can't use the dam thing when its dark! Every button has the same feel, same look, so unless you memorize where the buttons are in relationship too each other, your kinda screwed. Also, the IR system they are using is bogus. New batteries and all, the remote needs to be directly pointed at the DVD player for it to work. This is a problem when the DVD player is behind you! My theory is simple though, the $3000 Denon DVD Player with all the bells and whistles does not do multi-region decoding OR PAL/NTSC! So, I can deal with some minor issues with such a cheap unit. The DVD player menu's are fine, easy to get around, nothing really there to select. The DVD player automatically does 99% of what you need to do and everything else is on the remote control as a button. Its fantastic to not use the DVD players system menu to select PAL/NTSC!

- Final Thoughts
For $349, go get one NOW! Don't think, don't call anybody, just go get one! I have been 100% happy with this player, even despite its issues, its performance is excellent for a budget! If this unit were available at Best Buy, it would sell 1000's a month and nobody would complain! Because its a HIGH-END unit, there are complaints. Sure the early units had problems, but my unit has served me for almost a year and I love it!

BUT: If somebody were to come out with a Multi-Region DVD player for around $1000 that had EVERYTHING the 540D has + a 90%+ picture quality and better audio quality, I'd jump the boat and get one. Sadly, nobody make such unit. You have to spend OVER $2000 to get such a great unit!

Strengths:
Multi-Region
Excellent Picture Quality
Ease of Operation
PAL/NTSC switchable
Interlaced/Progressive switchable
Good D/A converters

For $349 you can't get a better DVD player OR CD player!

Weaknesses:
Remote control WORKS, but button layout and IR needs to be thought out better. I wish it were made in the US or UK!

Similar Products Used:
Marantz DV-18MK2
Pioneer Elite 05 and 45
Sony ES series DVD players 9000 ect...
Pioneer Elite laserdisk players

Berättar ju att man behöver sikta lite med den oxå. Nåja det är inte heller nått som får mig att välja bort spelaren. :)

//Loofy

#12

Postad 10 februari 2006 - 22:04

Unregistered346de45f
  • Unregistered346de45f
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
jag har både stärkare och dvd i silver och fjärrarna är oxå silver.
Vet heller inte om de är svarta till svarta :)
det går ju alltid att kontakta HIFI klubben och höra.

#13

Postad 10 februari 2006 - 22:06

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0

jag har både stärkare och dvd i silver och fjärrarna är oxå silver.
Vet heller inte om de är svarta till svarta :)
det går ju alltid att kontakta HIFI klubben och höra.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag var där idag.. men glömde/brydde mig inte om att titta på fjärren.
:)

Jag köper nog denna spelaren i morrn, ingen verkar ju ha några direkta invändningar :)

//Loofy

#14

Postad 10 februari 2006 - 22:12

Unregistered346de45f
  • Unregistered346de45f
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

jag har både stärkare och dvd i silver och fjärrarna är oxå silver.
Vet heller inte om de är svarta till svarta :)
det går ju alltid att kontakta HIFI klubben och höra.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag var där idag.. men glömde/brydde mig inte om att titta på fjärren.
:)

Jag köper nog denna spelaren i morrn, ingen verkar ju ha några direkta invändningar :)

//Loofy

<{POST_SNAPBACK}>

Jaha låter trevligt

Hör gjärna av dig med frågor eller åsikter.

trevlig helg!

#15

Postad 11 februari 2006 - 14:42

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Ok, lite bilder kan jag ju lägga till. (finns väldigt få högupplösta bilder på nätet har jag märkt hehe, här kommer några i 2048x1536)

Bifogad fil(er)



#16

Postad 12 februari 2006 - 15:39

dimme
  • dimme
  • Beroende

  • 1 189 inlägg
  • 0
Är på jakt efter en ny dvd-spelare och såg den här. Hur pass mycket bättre/ eller sämre än Pioneer dv-585 är den?
Eller någon annan spelare i prisklassen för den delen.
Har den metallfront?

#17

Postad 12 februari 2006 - 23:45

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Det är metallfront, har i gång den nu... Det låter riktigt bra faktiskt. Kommer väl in med en recention i denna tråden senare i veckan... Kepp your eye out!

//Loofy

#18

Postad 13 februari 2006 - 09:18

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
halloj...

Blev tillfrågad om att skriva om mina intryck om denna mysiga spelare.

Jag har haft min i ca ett år, köpte den direkt när den landade hos klubben. Jag är helnöjd med den, den har inte bråkat en enda gång med mig och jag älskar tyngden av fjärren.

Den har ju dock fått kritik för att inte vara fullfjädrad på bildsidan, jag har inte sett ngt som jag kan klanka ner på angående bilden. Men då kör jag ju min mot en 32" CRT och inte mot en projje. Men jag har svårt att tro att ngn annan spelare i samma prisklass kan vara mycket bättre faktiskt. inte om man vill ha en bra ljudspelare oxo.

Det var en oändlig skillnad på denna och den CD-spelare denna ersatte (en denon spelare) när man la i en CD-skiva. Dynamiken är underbar och det låter helt enkelt skitbra tycker jag. Har faktiskt inte lyssnat på DVD-Audio än - har inte kommit mig för att köpa ngn skiva än... :P och Jag letade oxo efter en spelare som skulle stödja både SACD och DVD-Audio.... :lol:

Användargränsnittet tycker jag är lättanvänt - inga problem alls. Den sväljer alla skivor jag stoppat i den, DVD+-R/RW samt MP3 på DVD+RW.

Jag kommer nog dock byta ut denna när jag köper projje, bara för att få HDMI från DVD:n till projjen. Fast jag är bra sugen på att behålla den som CD-spelare...

Är det ngn som är sugen på att köpa en lätt begagnad AZUR så kan jag vara intresserad av att sälja min... Efter "High End -06"-mässan så fick ju bytartarmen ett extra sug... <_<

Det skulle vara intressant att så Cambridge göra en High End serie - de produkter de har är ju otroligt prisvärda så det skulle bara bli ännu bättre gissar jag. :D

#19

Postad 13 februari 2006 - 13:51

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0

halloj...

Blev tillfrågad om att skriva om mina intryck om denna mysiga spelare.

Jag har haft min i ca ett år, köpte den direkt när den landade hos klubben. Jag är helnöjd med den, den har inte bråkat en enda gång med mig och jag älskar tyngden av fjärren.

Den har ju dock fått kritik för att inte vara fullfjädrad på bildsidan, jag har inte sett ngt som jag kan klanka ner på angående bilden. Men då kör jag ju min mot en 32" CRT och inte mot en projje. Men jag har svårt att tro att ngn annan spelare i samma prisklass kan vara mycket bättre faktiskt. inte om man vill ha en bra ljudspelare oxo.

Det var en oändlig skillnad på denna och den CD-spelare denna ersatte (en denon spelare) när man la i en CD-skiva. Dynamiken är underbar och det låter helt enkelt skitbra tycker jag. Har faktiskt inte lyssnat på DVD-Audio än - har inte kommit mig för att köpa ngn skiva än...  :P  och Jag letade oxo efter en spelare som skulle stödja både SACD och DVD-Audio....  :lol:

Användargränsnittet tycker jag är lättanvänt - inga problem alls. Den sväljer alla skivor jag stoppat i den, DVD+-R/RW samt MP3 på DVD+RW.

Jag kommer nog dock byta ut denna när jag köper projje, bara för att få HDMI från DVD:n till projjen. Fast jag är bra sugen på att behålla den som CD-spelare...

Är det ngn som är sugen på att köpa en lätt begagnad AZUR så kan jag vara intresserad av att sälja min... Efter "High End -06"-mässan så fick ju bytartarmen ett extra sug...  <_<

Det skulle vara intressant att så Cambridge göra en High End serie - de produkter de har är ju otroligt prisvärda så det skulle bara bli ännu bättre gissar jag.  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Jupp har ju redan köpt min nu hehe. Och jag har ju oxå bara en 28" WS CRT-TV att köra mot.. Igår körde jag en film - DAMN va bra bilden är! jag skall koppla in yamahan som jag hade innan och köra "head2head" på både musik och film senare... Skall bara spela in den först.

Det där med HDMI var ju oxå en aspekt - men mitt resonemang löd:
Skall man ha alla dem där funktionerna så får man göra avkall på spelaren som en CD-spelare. Eftersom jag inte kommer köra några "värsting-bildvisare" på den så kommer skillnaden med HDMI inte vara värt det. Detkan hända att den får köra bilden mot en projektor - men då ingen värsting som sagt - kanske en Sanyo Z1X eller så - och den har ju inte ens HDMI in hehe.
Senare - kommer ju nästa generations spelare, där lär det vara standard med HDMI. Per automatik får jag den biten när jag satsar en större budget på en sådan spelare senare. Under tiden - kör jag med denna.

//Loofy

#20

Postad 13 februari 2006 - 21:37

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
Har du inte öppet köp då?? :angry:

#21

Postad 13 februari 2006 - 23:23

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0

Har du inte öppet köp då??  :angry:

<{POST_SNAPBACK}>

Jo iofs. men jag är otroligt nöjd. hehe.

//Loofy

#22

Postad 14 februari 2006 - 08:35

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
ja det tycker jag du ska vara, det är en bra spelare! Dessutom kan man använda fjärren som batong ifall det skulle behövas.... :angry:

#23

Postad 21 februari 2006 - 14:41

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Ok. Alltså! hehe. Det här med signalkälla är OTROLIGT viktigt har jag fått lära mig nu! (Viktigare än vad jag trodde)

Jag provade koppla upp mina två DVD-spelare på varsin ingång på min RSP-1066:a. Jag har dessutom dubbla uppsättningar av ett flertal skivor (Roxette :angry: ). I uppkopplingen är ALLT samma för båda spelarna. Den gamla spelaren får handikappet att spela med en par år nyare skiva än den nya spelaren. Båda skivorna är tryckta orginal. Signalkablaget är Ixos blåa kablar i 300:- - klassen.

DVD-spelarna det handlar om är då min nya Cambridge Audio Azur 540D samt en Yamaha DVD-S830.

Skillnaderna är slående!
Det första som slog mig när jag drog igång Azurspelaren var att hela frekvensregistret är upplyft och klart i jämförelse med innan. Mängder med info ur mellanregistret som jag tidigare inte hört. (och då tyckte jag det var klart innan :D )
Jag tänkte först att detta med upplyftet är något som har med inspelningen att göra. Skivor som jag spelade i början var bland annat förstaskivan av den senaste Björn Afzeliussamlingen (vill vänta med "finlirs"-skivor tills efter inspelning). Skillnaderna jag(och tjejen, INTE hifiskadad) kunde höra direkt var dem otroligt naturliga trycket i "anslagen" på strängarna som lät oerhört klart nu i jämförelse med tidigare erfarenheter.
Nu har jag dragit runt på många av mina favoritskivor oxå. Och är otroligt nöjd! Så nu tänkte jag... skall vi se hur dem spelar motvarandra och kopplade in enligt ovan.
Roxette. Som kanske inte är den mest svårspelade musiken blir ändå en riktigt bra värdemätare! Det där lyftet jag pratade om tidigare har jag fått behålla (som tur är), det är inte så att det är något lyft egentligen. Det är så här det SKALL låta! I referens till Azur540D så spelar yamahan väldigt grötigt och ihopsmetat och odetaljerat. Detta är även en sanning även om man bara använder spelaren som transport och kör digitalt ut och spelar på förstegets DAC:ar.
Om nån månad så kommer jag flytta och då mellanlanda(innan jag får tag på en ny lägenhet jag vill ha) hos päronen. Där har farsan en ren CD-spelare - visserligen äldre modell. Men jag skall iaf försöka få till en liknande head2head där och komma med mer input från denna sessionen.

Jag har inte jämfört bilden så mycket mellan spelarna men den känns stabilare och skarpare i Cambridgen. Detta när jag matar en 28" WS CRT med Scart RGB. Skall försöka få en mer vettig jämförelse någon gång. Och då återkommer jag med mer input.

Nåja... Tipsar er om att om ni letar efter en bra DVD-spelare för lite pengar. Så bör ni kolla in denna!

Fråga gärna om det är något specifikt jag skall utveckla mer....

//Loofy

#24

Postad 21 februari 2006 - 18:33

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlägg
  • 0
Jag har gått från yamaha till cambridge audio och kan till stor del hålla med det du säger, gjode idag test mellan digital vs analog.

Testade med QED coaxial och supra analog rca.
Märkte att det blev bumligt och att det blev markant lägre ljud än med supran där detaljerna lyftes upp och gitarr spel fick sin lyster tillbaks. Testade med samma partier ifrån samma skiva.

med andra ord kabelvalet är grymt viktigt det med.


//Morgan

#25

Postad 22 februari 2006 - 09:31

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Fast det kanske inte är kablarna som gör så stor skillnad som att du matar med digital signal och således låter stärkaren omvanlda den, respektive analog där DVD:n omvandlar den... :)

#26

Postad 22 februari 2006 - 09:43

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0

Fast det kanske inte är kablarna som gör så stor skillnad som att du matar med digital signal och således låter stärkaren omvanlda den, respektive analog där DVD:n omvandlar den... :)

<{POST_SNAPBACK}>

Precis. Detta är förmodligen dem skillnaderna Aismov66 upplever. Dem största beror på att han använder olika D/A omvandlare beroende på om han skickar digitalt eller analogt.

I mitt test ovan har jag försökt ta bort alla "olikheter" därav körde jag tom med samma kablage och samma skiva i båda maskinerna.

Kan säga som så. Skillnaden är så enorm mellan dessa två att man inte ens behöver ha samma skiva eller spår för att kunna avgöra en ordentlig skillnad i CD-avspelningen.

//Loofy

#27

Postad 05 april 2006 - 17:06

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

I mitt test ovan har jag försökt ta bort alla "olikheter" därav körde jag tom med samma kablage och samma skiva i båda maskinerna.

Kan säga som så. Skillnaden är så enorm mellan dessa två att man inte ens behöver ha samma skiva eller spår för att kunna avgöra en ordentlig skillnad i CD-avspelningen.


De lämnar lika stark utsignal antar jag? För gör dom inte de så kommer du definitvt att uppleva stora skillnder mellan spelarna just för att volumen är högre från den ena.

#28

Postad 05 april 2006 - 20:08

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Joakim99: har inte kollat detta dock... men det var nog inte främst i volymen jag märkte skillnad?

//Loofy

#29

Postad 06 april 2006 - 13:09

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Joakim99: har inte kollat detta dock... men det var nog inte främst i volymen jag märkte skillnad?


Det förstår jag också men en liten skillnad i volym (< 0.5 dB?) är inget som man upplever som en volymskillnad men däremot brukar det vara så att man upplever denna skillnad som att den spelaren som ger den högre volumen som bättre.

#30

Postad 11 april 2006 - 18:21

Theo05
  • Theo05
  • Lärjunge

  • 431 inlägg
  • 0
Utan att upprepa alltför mycket av det som sagts kan jag bara instämma i att Cambridgen är en otroligt kompetent spelare för BÅDE musik och film.

Jag har erfarenheter liknande de Loofy skriver om i sitt test/jämförelse med Yaman. Jag tittade runt otroligt mycket innan jag bestämde mig för 540D. Jag var själv förvånad över att det blev Cambridge. Men det har visat sig att man får otroligt mycket ljud och kvalitet för de relativt få kronor man betalar!!! Så läser du denna tråd och är osäker ta en titt på 540D du blir INTE besviken :)

Att den sen också är snygg är bara extra plus! Rekommenderas varmt.

#31

Postad 20 april 2006 - 09:22

Unregistered3c9ed621
  • Unregistered3c9ed621
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
En fråga bara... vart får man tag på spelaren? :)

#32

Postad 20 april 2006 - 10:36

Unregistered029e628b
  • Unregistered029e628b
  • Forumräv

  • 771 inlägg
  • 0
Det kanske kommer en uppföljare (v.2) av denna. Jag har lagt ut en tråd om detta men ingen verkar veta nåt.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.