Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vincent SP-998 vs. Rotel RB-1090!

62 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 mars 2006 - 18:24

norwayhustler
  • norwayhustler
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Jag behöver hjälp! Jag är ute efter ett slutsteg. Just nu står fighten mellan Vincent SP-998 och Rotel RB-1090. Högtalarna som skall drivas är ett par XL-Fidelity PG 1800. dvs ett par stora musik-högtalare med 18-tums bas som väger 60kg st. Någon som kanske vet vilket slutsteg som låter bäst ihop med dessa högtalare? Ska man ha ett stereo-steg eller 2 mono-steg? Skall jag använda mig utav bi-wire? Behöver jag ens så mycke kraft? Jag är väldigt tacksam för alla tips och råd! Det står nämligen ganska still i mitt huvud! Och jag vet att det finns många kunniga på detta forum! Hoppas på hjälp. Tack på förhand. //Magnus.

ps. övriga komponenter i min anläggning är följande:

Förförstärkare - harman/kardon hk 970
CD-Spelare - harman(kardon hd 970
DAB-Tuner - harman/kardon tu 970
Signalkablar - Supra DAC SL
Högtalarkabel - Supra Ply 3.4/S

Redigerat av norwayhustler, 06 mars 2006 - 18:30.


#2

Postad 06 mars 2006 - 18:30

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
RB-1090 är en dual monoblock konstruktion dvs två stycken monoblock i samma låda. Vilken utav dem som är bäst för dig finns bara ett sätt att ta reda på.

Låna hem ett 1090 och 2 stycken 998:or och prova.

//Loofy

#3

Postad 06 mars 2006 - 18:34

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

  • 1 391 inlägg
  • 0

RB-1090 är en dual monoblock konstruktion dvs två stycken monoblock i samma låda. Vilken utav dem som är bäst för dig finns bara ett sätt att ta reda på.

Låna hem ett 1090 och 2 stycken 998:or och prova.

//Loofy

<{POST_SNAPBACK}>


Ja, sant de är de bästa, men tänk på att uppfattning av ljud är mycket olika, du kommer säkert i denna tråd få förslag på vad andra tycker om dessa, men de är du själv som bestämmer tänk på de ;)

Berätta gärna hur dessa låter enligt dej sen ;)

MVH

#4

Postad 06 mars 2006 - 21:53

norwayhustler
  • norwayhustler
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
den enda butiken jag hittat här på prisjakt som har vincent sp-998 är hembioconsult.se
och dom har inte dessa i lager utan endast som beställningsvara. så dom blir ju ganska svåra att provlyssna på. roteln har dom ju för demo men de blir tufft o låna hem det eftersom jag inte kör bil. men man kan ju provlyssna på roteln i alla fall. om någon vet nån butik i gbg-området som har vincent sp-998 för demo så säg gärna till.

#5

Postad 06 mars 2006 - 22:27

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
hehe 998:an är ju knappast en dussinvara så den lär nog bli lite svår att få tag i.

//Loofy

#6

Postad 07 mars 2006 - 00:05

Unregistered69a7a1ce
  • Unregistered69a7a1ce
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0
Stämmer infosidan här om dina högtalare så har dom ju en känslighet på 101 dB/Watt och då lär det ju inte behövas ett så kraftigt slutsteg.

Jag skulle ha föredragt ett mer välljudande slutsteg med mindre kraft än ett par Vincent monoblock i så fall ...

#7

Postad 07 mars 2006 - 05:22

norwayhustler
  • norwayhustler
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
ok. ge gärna exempel på mindre kraftfullt och mer välljudande slutsteg runt 20-25 tusen kronors klassen.

#8

Postad 07 mars 2006 - 09:47

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

  • 649 inlägg
  • 0
Ett Vincent sp-993 tror jag räcker gott. Väljudande enligt mej. Har provkört ett par CV at100 med ett sådant och 15"arna blev rappa som små 6,5"are. Sedan att Vincent prylarna är ursnygga gör ju inte saken sämre ;)

Skriv gärna hur det går.

Mvh Henrik

#9

Postad 07 mars 2006 - 10:08

juan
  • juan
  • Forumräv

  • 823 inlägg
  • 0
Kan aldrig bli för mycket effekt, nu vet jag inte vilken ljudkaraktär dina högtalare har men ett rotel rb1090 är aldrig fel :-). det är både kraft och välljud, vilket vincent stegen också säkert är, men jag har inte lyssnat på dem.

#10

Postad 07 mars 2006 - 18:20

norwayhustler
  • norwayhustler
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Vincent sp-993 verkar intressant! Tack för tipset! Kanske mer välljudande än roteln? Roteln har ju dock högre effekt samt en väldigt hög strömstyrka! Är lite nyfiken på hur välljudande rotel-stegen är idag. Har bara ett rotel-rb 990bx och det skall väl inte jämföras kanske. Men jag köper hellre ett steg med för mycke effekt än ett me för lite effekt som låter lite bättre.. Det lutar nog åt roteln verkar det som just nu. Men kom gärna med mer tips och kommentarer gott folk!

#11

Postad 08 mars 2006 - 17:30

norwayhustler
  • norwayhustler
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Någon som vet vad Vincent SP-993 har för strömstyrka?

#12

Postad 08 mars 2006 - 19:07

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Norwayhustler: Ang. ÅF för Rotel i GBG: http://www.hifistallet.se <-- hvitfeldsgatan 13:

Postad bild

//Loofy

Redigerat av Unregistered42611, 08 mars 2006 - 19:07.


#13

Postad 08 mars 2006 - 19:46

norwayhustler
  • norwayhustler
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Tack för tipset Loofy! Ska kolla in denna butik!

#14

Postad 10 mars 2006 - 17:12

norwayhustler
  • norwayhustler
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
över 300 besökare o bara typ 3 tips... skrämmande dåligt....

#15

Postad 10 mars 2006 - 17:56

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Lättast vore kanske att ringa http://septon.se/?id=0 som är generalagent för både Vincent och Rotel och höra var du kan få testa båda.

Om jag fick välja skulle det bli Vincent-blocken. Har haft både en del olika vincent och rotelprylar hemma och i mina öron låter vincent trevligare.
Jag har inte hört dina högtalare, men om dom drar lite åt det ljusare hållet skulle det klart bli Vincent, om dom låter lite mörkare så kör på rotel.

Något helt annat... tycker att prio 1 är att göra sig av med Harman Kardon stärkare och cd-spelare.

Slutstegen du tittar på spelar i divison 1 och de övriga komponenterna kvalar till divison 5 .. typ ;)

#16

Postad 10 mars 2006 - 19:14

MEKENSVARVAREN
  • MEKENSVARVAREN
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
kan bara svara för vincent 993 jag har kört med cv at100 och qln högtalare och jag kan bara säga att jag är väldigt nöjd .hur strömstarkt det är vet jag inte mer än det som står på vincents
hemsida,men jag kan bara säga att det finns kraft i överflöd ;) :huh: och jag tror inte att
det skulle vara några problem med dina högtalare.
men som sakt lyssna själv och jämför om det går.

#17

Postad 11 mars 2006 - 15:01

norwayhustler
  • norwayhustler
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
här ska inte göras av med nånting. h/k stärkaren duger gött som förförstärkare. den fick ju jättebra kritik av hifi-musik. och h/k cd-spelaren vann ju eisa pris för årets cd-spelare. så den duger den också. jag är ute efter ett slutsteg eftersom jag anser att h/k stärkaren är för klen helt enkelt. och högtalarna är ju inte direkt highend så hk-grejerna duger. men om du nu tycker att vincent och rotel är för fina för min anläggning så kan du väl ge förslag på nåt som skulle passa bättre. typ 15-25 tusen kronor får det kosta. men fan ja trodde rotel skulle passa ganska bra ihop me min anläggning.

#18

Postad 11 mars 2006 - 15:18

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Om du tycker att det duger är ju det enda som räknas såklart.

Men i mina ögon Är Harman Kardon riktiga flaskhalsar i kedjan.

Är begagnat intressant finns det otroligt mycket trevligt i din prisklass på hifimagasinet.
Denna kombo är inte helt tokig tex http://hifimagasinet...p?annonsID=6530

#19

Postad 11 mars 2006 - 16:46

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

här ska inte göras av med nånting. h/k stärkaren duger gött som förförstärkare. den fick ju jättebra kritik av hifi-musik. och h/k cd-spelaren vann ju eisa pris för årets cd-spelare. så den duger den också.

<{POST_SNAPBACK}>


Hifi&Musik skapar ibland total förvirring pga deras tester.

Ett av alla exempel är när de utsåg Technics SLPS7 till "årets CD-spelare" för några år sedan.
Denna spelare låter rent ut sagt illa, speciellt diskanten (oavsett vilken förstärkare eller vilka
högtalare som används). Inte ens med gamla bomulls-mjuka Mission stativare är diskanten
uthärdlig.

Technics körde stenhårt med en teknik de kallade MASH, som skapade övertoner för att få CD
att låta som LP (trodde de). Problemet vara bara att 1-bit omvandlaren mördade den signalen
till en enda soppa i diskanten.

Denna spelare fick utmärkelsen "årets CD-spelare" i H&M.

Samma spelare testades av Hifi Choice. Betyg ljud: 2 / 5.

Jag har lyssnat på den, och har själv haft föregångaren SL PS-740A som låter lika illa. Ljudet
hade varit acceptabelt om det inte vore för den hemska diskanten.


Säger inte att H&M bara skriver smörja, men ibland kan man undra hur de tänker. Att en produkt
har fått toppbetyg i den tidningen är med andra ord ingen garanti för att det låter bra.

Redigerat av Ageve, 11 mars 2006 - 16:48.


#20

Postad 11 mars 2006 - 17:00

norwayhustler
  • norwayhustler
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
ok där ser man! då kanske man inte ska lyssna alltför mycke på dom i fortsättningen.. tack för varningen. jag tycker faktiskt att både stärkaren o cd-spelaren låter jättebra. jag är helnöjd. och högtalarna är jag också helnöjd med. problemet är ju då att h/k-stärkaren är för klen för att driva högtalarna bra enligt mig. vill därför ha ett slutsteg som kopplar ett riktigt bra grepp om högtalarna. jag tycker att ljudkvaliten på h/k grejerna duger gott o väl till högtalarna i sammanhanget. det är BARA det att det är för klent. så vad för slutsteg kan vara bra då? jag funderar på rotel rb 1090 eller rotel rb 1080. vincent kanske är för lyxigt för min stereo? men vad finns de annars då? begagnat är inte ens ett alternativ.

#21

Postad 11 mars 2006 - 17:16

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

jag tycker faktiskt att både stärkaren o cd-spelaren låter jättebra. jag är helnöjd.

<{POST_SNAPBACK}>


Japp, kanske skrev lite luddigt. Menar inte att dina H/K grejer är dåliga, bara att H&Ms tester kan
vara missvisande ibland. Med andra ord är enbart det inget bra argument för att någonting är
välljudande.

Sen får jag nog hålla med om att de nämnda slutstegen förtjänar dyrare/bättre försteg och signal-
källa (CD/DVD), men det kommer ju att funka ändå. Iaf när det gäller rotels större slutsteg så har
försteget större betydelse för ljudkaraktären än själva slutsteget.

Redigerat av Ageve, 11 mars 2006 - 17:34.


#22

Postad 11 mars 2006 - 17:56

norwayhustler
  • norwayhustler
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
ok. men tror du att ett rb 1080 skulle gå bra då? det kanske räcker för att spela skiten ur ett par xl-fidelity 18" utan att tappa kontrollen? du har ju ett väl? kan du säga lite vad du tycker o om du tror att de passar mina högtalare? hade vart uppskattat.

#23

Postad 11 mars 2006 - 18:04

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlägg
  • 0
vill bara räcka upp en hand för att HK + Rotel kombon låter bra, jag kör HK avr 330 och rotel 976 Mk2
Tycker den kombinationen låter förvånansvärt bra, skall själv köpa ett 1090 i framtiden och har inga planer att byta ut HK som försteg.

Tycker absolut HK och rotel är en riktigt lyckad kombo...

#24

Postad 11 mars 2006 - 18:40

norwayhustler
  • norwayhustler
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
va kul! =) vad har du för högtalare till detta då? tror du alltså hk+rotel+xl-fidelity=sant?

#25

Postad 11 mars 2006 - 18:59

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlägg
  • 0
xl fidelity kan jag ej uttala mig om eftersom jag kör annat nämligen:
Acoustic Energy AElite 3, Aelite 2 bak, Aelite center

dessa kan ses som neutrala i ljudet med en snabb bas, har tyvärr ej hört dina någongång...
Kör mina med supra som signalkablar mellan HK och rotel och ixos SW511T som högtalarkabel.

Men kort sagt vill jag säga att jag inte efter hört rotel och HK ihop byta det mot något annat, så pass bra låter det skulle visserligen vilja ha ett större rotelsteg men det är också allt, Tycker HK med fördel kan användas som ett bra försteg och gör detta med bravur, har ej hört svackor som brus osv. Jag kan med gott samvete säga med denna kombinationen säga att jag är nöjd...
riktigt nöjd....

#26

Postad 11 mars 2006 - 19:25

norwayhustler
  • norwayhustler
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
ok! tack för kommentaren!

#27

Postad 11 mars 2006 - 20:01

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

ok. men tror du att ett rb 1080 skulle gå bra då? det kanske räcker för att spela skiten ur ett par xl-fidelity 18" utan att tappa kontrollen? du har ju ett väl? kan du säga lite vad du tycker o om du tror att de passar mina högtalare? hade vart uppskattat.

<{POST_SNAPBACK}>


Vet inte så mycket om XL-Fidelity tyvärr, men RB-1080 borde inte ha några problem med att driva
dem. Ger ut 2x 210/375/575W i 8/4/2 ohm kontinuerligt. Strömstyrka i 1 ohm: 92 Ampere
(mätning i High Fidelity).


Stereophile mätning, vid 1KHz, 1% THD:

8 ohm: 290W
4 ohm: 558W
2 ohm: 800W


XL-högtalarna har en impedans på 4 ohm, och en känslighet på 101dB (borde vara lättdrivna).

Redigerat av Ageve, 11 mars 2006 - 20:05.


#28

Postad 11 mars 2006 - 22:02

MEKENSVARVAREN
  • MEKENSVARVAREN
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
här har du en annons med sp998 och han har väl samma högtalare som du http://www.hifimagas...p?annonsID=6144
du kan ju alltid fråga hur det låter.

#29

Postad 12 mars 2006 - 01:59

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0

Hifi&Musik skapar ibland total förvirring pga deras tester.

Ett av alla exempel är när de utsåg Technics SLPS7 till "årets CD-spelare" för några år sedan.
Denna spelare låter rent ut sagt illa, speciellt diskanten (oavsett vilken förstärkare eller vilka
högtalare som används). Inte ens med gamla bomulls-mjuka Mission stativare är diskanten
uthärdlig.

Technics körde stenhårt med en teknik de kallade MASH, som skapade övertoner för att få CD
att låta som LP (trodde de). Problemet vara bara att 1-bit omvandlaren mördade den signalen
till en enda soppa i diskanten.

Denna spelare fick utmärkelsen "årets CD-spelare" i H&M.

Samma spelare testades av Hifi Choice. Betyg ljud: 2 / 5.

Jag har lyssnat på den, och har själv haft föregångaren SL PS-740A som låter lika illa. Ljudet
hade varit acceptabelt om det inte vore för den hemska diskanten.


Säger inte att H&M bara skriver smörja, men ibland kan man undra hur de tänker. Att en produkt
har fått toppbetyg i den tidningen är med andra ord ingen garanti för att det låter bra.

<{POST_SNAPBACK}>


OT, men måste bara fråga...

Har du inte rört ihop Technics MASH med Pioneers Legato Link? MASH genererar väl inga övertoner?

Redigerat av Lust, 12 mars 2006 - 02:00.


#30

Postad 12 mars 2006 - 02:28

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

OT, men måste bara fråga...

Har du inte rört ihop Technics MASH med Pioneers Legato Link? MASH genererar väl inga övertoner?

<{POST_SNAPBACK}>


Hehe så var det kanske.

MASH är hursomhelst inget trevligt att lyssna på.

Såg i ditt galleri att du har en likadan som min stående. Koppla in den och spela diskant-rik musik,
ny form av kinesisk tortyr :angry:

Redigerat av Ageve, 12 mars 2006 - 02:31.


#31

Postad 13 mars 2006 - 20:57

norwayhustler
  • norwayhustler
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Då kanske man skulle sammanfatta lite. Känns som att vincent kanske är lite för "fancy" för mitt system efter diskution här. Känns även som att Rotel RB-1090 är för fancy och kanske även lite ocerkill effekt/ström-mässigt. Så just nu lutar det nog åt ett Rotel RB-1080. Och om det skulle vara så att min harman/kardon förstärkare har svårt att sammarbeta med Rotel-steget så byter jag givetvis ut det mot ett Rotel-försteg så fort jag betalat av slutsteget! Men om det funkar bra så behåller jag gärna min harman/kardon förstärkare då jag gillar ljudet och älskar designen (det gör även tjötet). CD-spelaren byter jag inte ut i vilket fall för den älskar jag! Radio prioriteras inte så den byter jag inte ut heller. Skulle det va så att jag tycker att jag behöver ha mer kraft (tvivlar jag starkt på) så köper jag ett till 1080 i framtiden. Men jag tror att jag blir supernöjd med ett 1080-steg! Håller tummarna för att h/k:n håller måttet! Tack till alla som hjälpt mig med tips och info osv!!!! MVH// Magnus.

ps. återkommer i framtiden med info efter tester m.m.

#32

Postad 14 mars 2006 - 10:58

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlägg
  • 0
HK håller måttet det kan jag garantera...hemma hos mig...låter det ej dåligt....1080 ja den räcker med goda mått....du behöver inte vara orolig över kombinationen rotel HK hos mig låter det helt underbart

#33

Postad 14 mars 2006 - 11:34

Bladman
  • Bladman
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0
Hej!

Jag tycker att båda stegen som nämns i tråden håller lite högre klass än resten av produkterna i systemet och jag skulle rekomendera två andra steg som skulle passa bättre.

Vincent SP-331 - billigt och kraftfullt steg med 2*150w vid 8 ohm kostar 7500 nytt.
Nad 218 - billigt och kraftfullare steg med 2*200w vid 8 ohm ligger 5-6000 kr beg

Blir lite kort detta pga av lite tid. //Wille.

#34

Postad 14 mars 2006 - 12:25

juan
  • juan
  • Forumräv

  • 823 inlägg
  • 0

Hej!

Jag tycker att båda stegen som nämns i tråden håller lite högre klass än resten av produkterna i systemet och jag skulle rekomendera två andra steg som skulle passa bättre.

Vincent SP-331 - billigt och kraftfullt steg med 2*150w vid 8 ohm kostar 7500 nytt.
Nad 218 - billigt och kraftfullare steg med 2*200w vid 8 ohm ligger 5-6000 kr beg

Blir lite kort detta pga av lite tid. //Wille.

<{POST_SNAPBACK}>


Kan inte hålla med dej alls!
Vincent sp331 är ett bra steg som jag ägt men det blir lite svampig bas inget jag rekomenderar till dessa bjässar som är en riktigt bra högtalare!

Nad 218 som jag åxå har ägt är inget att ha till så pass bra högtalare. 218 låter instängt, plattljudbild och tråkig till tusen. bra att driva basar med men inget mer.

Utan jag skulle nog lyssna på ett rotel Rb1080 som stramar upp ljubilden och har en fast fin bas!

Mvh johan

#35

Postad 14 mars 2006 - 12:34

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlägg
  • 0
glöm nu inte 2 saker:
låna hem och prova steget först, låt det bli varmt innan du lyssnar kritiskt (2 dagar eller nåt)
Låt det stå ingång om du inte skall resa bort en vecka eller nåt och glöm inte att låta det bli återigen varmt innan du pressar, det. Rotel har en tendens att låta hårt och kantigt? innan 2-3 dagar värmt upp det...för mig var det precis som man slog på det efter 3 dagar kändes innan som "va fasen kall det låta samma som utan rotel" efter 3 dagar var det vipps, "och nu förstår jag"...

glöm ej det, provar först steget gärna ett par dagar innan eventuellt köp

#36

Postad 14 mars 2006 - 23:09

norwayhustler
  • norwayhustler
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Mailade en kille jag hittade på nätet som har likadana högtalare. Fick svar idag =) Han tyckte RB-1080 skulle passa utmärkt! Mailade även XL-Fidelity och frågade och fick svar idag =) Dom skrev att RB-1080 skulle passa utmärkt! Dom skrev även att RB-1080 passar/låter bättre än RB-1090! Så nu är det nog nästan bombsäkert att det blir ett Rotel RB-1080! Ska mycke till för att jag ska ändra mig känns det som nu =)

#37

Postad 15 mars 2006 - 12:10

juan
  • juan
  • Forumräv

  • 823 inlägg
  • 0
Det är ju det jag sagt hela tiden ;) ;)

#38

Postad 16 mars 2006 - 23:05

norwayhustler
  • norwayhustler
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Går det att använda sig av Bi-Wire med Rotel RB-1080? Verkar inte så. Högtalarna har ju Bi-Wire. Är det bättre att använda sig utav detta ifall man har möjlighet? Har tyvärr ingen erfarenhet av detta.

#39

Postad 16 mars 2006 - 23:13

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Går det att använda sig av Bi-Wire med Rotel RB-1080? Verkar inte så. Högtalarna har ju Bi-Wire. Är det bättre att använda sig utav detta ifall man har möjlighet? Har tyvärr ingen erfarenhet av detta.

<{POST_SNAPBACK}>


Alla förstärkare klarar bi-wiring. Om det bara finns två utgångar (+ och -) per kanal så får man
koppla båda + till samma och båda - till samma.

Nya RB-1080 har bi-wiring terminaler, äldre har inte det.


Bi-wiring är ganska meningslöst egentligen. Fördelen med högtalare som har det är att de kan bi
ampas.

Redigerat av Ageve, 16 mars 2006 - 23:19.


#40

Postad 16 mars 2006 - 23:15

norwayhustler
  • norwayhustler
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Ok tack för svaret! Får väl testa någon gång. Hör väl säkert ingen skillnad ändå hehe.

#41

Postad 16 mars 2006 - 23:19

norwayhustler
  • norwayhustler
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Har förresten lagt upp lite nya bilder i mitt galleri nu ifall någon nu skulle vara intresserad...

#42

Postad 15 augusti 2006 - 20:32

norwayhustler
  • norwayhustler
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Tänkte jag skulle sammanfatta det hela såhär nästan ett halvår efter att tråden dog ut :D

Något rotel rb-1080 blev det inte då jag helt enkelt inte hade råd. Istället blev det ett begagnat rotel rb-991 (trots att jag var emot att köpa ett begagnat slutsteg). Tyckte det lät jätte bra ihop med hk-stärkaren. Men! Tröttnade mer och mer på hk-stärkaren för varje dag som gick. Tyckte det var en riktig flaskhals i mitt system, precis som folk påpekat i dennna tråden. Det tog bara lite tid innan jag insåg detta. Så hk-stärkaren har blivit såld. Och idag var jag iväg och köpte ett rotel rc-1070 försteg begagnat. Och nu låter det bra! Nu känner jag mig lättad över att ha bytt ut hk-stärkaren. hk-cd-spelaren får dock vara kvar ett tag till i alla fall då jag hitills inte haft något missnöje med den.

Så till slut blev det ju som många tipsade om. Ett lite enklare steg begagnat och ett byte av förförstärkeriet. Tack så mycket för alla tipsen gott folk! Nu är jag äntligen nöjd med stereoanläggningen :)

#43

Postad 15 augusti 2006 - 20:46

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Härligt att du är nöjd...

- som du ser... Kan man göra bra klipp på begagnatmarknaden oxå. :)

//Loofy

#44

Postad 15 augusti 2006 - 20:54

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Härligt att hitta rätt till slut! Även om det svider lite att få sina prylar kritiserade ibland :)

Jag har ju ägt en Harman Kardon själv, och när den åkte ut blev allt så mycket trevligare!

#45

Postad 15 augusti 2006 - 21:08

norwayhustler
  • norwayhustler
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Ja nu har man ju lärt sig en viktig läxa. Man kan hitta väldigt fina grejer på begagnatmarknaden :)
Sålde hk-970 för 2500kr och köpte rc-1070 för 3000kr. Och det var verkligen värt den där femhundringen hehe :D

#46

Postad 15 augusti 2006 - 21:13

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0

Och det var verkligen värt den där femhundringen hehe  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Nähä :D

//Loofy

#47

Postad 15 augusti 2006 - 21:20

norwayhustler
  • norwayhustler
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Tänkte passa på att fråga en liten sak så jag får klarhet i detta. Nu har jag ju ett rotel rc-1070 försteg med dubbla preout. Och jag har ett rotel rb-991 slutsteg och ett rotel rb-990bx slutsteg. Kan jag använda bägge slutstegen till att driva högtalarna? Högtalarna har bara ett par anslutningar. Eller är detta bara till för att köra 4 högtalare och för dom som har dubbla anslutningar på högtalarna?

#48

Postad 15 augusti 2006 - 21:33

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

  • 649 inlägg
  • 0
Du ska inte koppla två slutsteg på samma ingång på högtalarna. Har du däremot dubbla högtalarkontakter kan du använda två slutsteg= Bi-amp. Glöm inte att ta bort byglarna isåfall.

Grattis till ett lyckat köp :)

#49

Postad 15 augusti 2006 - 21:35

norwayhustler
  • norwayhustler
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
ok bra då vet jag och slipper undra. Tack ska du ha!

#50

Postad 15 augusti 2006 - 23:05

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Ja nu har man ju lärt sig en viktig läxa. Man kan hitta väldigt fina grejer på begagnatmarknaden  :)
Sålde hk-970 för 2500kr och köpte rc-1070 för 3000kr. Och det var verkligen värt den där femhundringen hehe  :D

<{POST_SNAPBACK}>


Det var inget dåligt byte det ;)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.