Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Svenska kanaler i sydeuropa

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 april 2006 - 13:40

whome
  • whome
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0
Kan man ta emot några svenska kanaler i södra Europa (typ Spanien och Grekland)?

Ponera att man hyr en lägenhet eller ett hus i södra Europa för en lite längre tid och vill ta in lite svenska kanaler där, går det?

Jag vet att Svt har Svt Europa. Men det skulle vara bättre om och Canal Digital eller Viasat gick att ta emot. Då skulle man kunna bara ha ett abonemang hemma och på semestern. Svt Europa är väl tänkt mest för utflyttade svenska och det är inte det jag är ute efter.

Jag har letat efter täckningskartor för Viasat och Canal Digital men inte hittat något.

T.ex. så har jag alltid med mig min laptop när jag är ute och reser. Då kan jag ta emot marksänd digital-teve. Funkar i och för sig men dom svenska kanalerna lyser med sin frånvaro i t.ex. Spanien...

Finns det ihopfällbara parabolskålar som man fälla ihop och packa ner i en väska? Eller är det en "filmpryl" (typ James Bond)?

Nån som har någon erfarenhet?

#2

Postad 19 april 2006 - 13:54

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

  • 2 049 inlägg
  • 0
Canal Digital fungerar utmärkt i området vid Schweiz samt norra Italien (vet jag av egen erfarenhet).

Dock är jag nästan 100% säker att det kommer funka lika bra i Spanien. Finns flera personer som bor i "de svenska semesterstäderna" som bara håller på med försäljning/instalation av paraboler till scandinavier som bor där nere under längre perioder av året. Sen vet jag dock inte om de kör Canal Digital/Viasat eller om de kör ngn "egen" variant.

Men googla lite på Alicante o.s.v samt parabol, så bör det nog dyka upp en del i sökmotorn.

Lycka Till!

#3

Postad 19 april 2006 - 18:09

Andreas Epradius
  • Andreas Epradius
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0
Viasat sänder via Sirius och här är deras footprint:

http://www.ses-siriu...coverage-areas/

Där ser du vad du behöver för storlek på parabolen.



CanalDigital sänder via Thor och här är footprint för Thor:

http://www.thor-sate...&sel1=1&sel2=3


Enligt gällande lagstiftning får du dock inte använda svenska programkort i annat land.

#4

Postad 21 april 2006 - 09:00

whome
  • whome
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0

...
Enligt gällande lagstiftning får du dock inte använda svenska programkort i annat land.

<{POST_SNAPBACK}>


Lagstiftning? Jag trodde att det berodde på rättigheter att sända till olika länder. Det måste vara samma problem för Svt. Både för deras teve- och radiosändningar. Svt har ju Svt Europa och för radio så ligger massor av kanaler ute på webben (tror att dom sänder drygt 30 radiokanaler via webben).

Det kanske är dags för Viasat och Canal Digital att försöka att få möjlighet att sända över hela världen.

Sen tror jag inte att det är så många som övervakar vad jag tar emot i min parabol så risken att dom "kommer på mig" är nog mindre än minimal. Jag menar om jag har ett giltigt abonemang i Sverige och tar med mig kortet till utlandet under en semester så gör jag ju inte någon större skada. Jag har ju t.o.m. betalt!

#5

Postad 21 april 2006 - 09:50

AiR
  • AiR
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0
Visa mig gärna lagtexten som reglerar användandet av smarta kort i utlandet i svea rikes lag... :)

#6

Postad 21 april 2006 - 10:04

whome
  • whome
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0

Visa mig gärna lagtexten som reglerar användandet av smarta kort i utlandet i svea rikes lag... :)

<{POST_SNAPBACK}>


Håller med, verkar konstigt. I avtalet med varje abonnent så skulle man kunna tänka sig det. Dvs. att abonnenten förbinder mig att bara använda kortet i Sverige.

Men lag, det har lite svårt att tänka mig. Men jag är ju inte jurist bara civilingenjör.

#7

Postad 21 april 2006 - 10:42

pointbreak
  • pointbreak
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Vad lagen säger i detta fall behöver du nog inte bry dig om.

Trodde faktist inte det gick att få in svenska canal digital i övriga europa, kan ju vara bra att veta..

#8

Postad 21 april 2006 - 11:11

Andreas Epradius
  • Andreas Epradius
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0
Dansade väl lite för ivrigt över tangentbordet :) Givetvis är det reglerat i avtal och inte
i lagstiftningen :D "Hur som helst" så är användandet juridiskt sett begränsat till det
område (land) man tecknat avtalet i.

Sen huruvida det föreligger upptäcktsrisk, är väl egentligen oväsentligt :rolleyes:

Redigerat av Andreas Epradius, 21 april 2006 - 11:12.


#9

Postad 19 juni 2007 - 18:12

whome
  • whome
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0
Hittade lite info om problemet med att ta emot svenska kanaler utomlands.

T.ex. CanalDigital som sänder via Thor 2 http://se.kingofsat.net/sat-thor2.php
verkar funka ganska bra runt om i Europa http://se.kingofsat.net/beams.php?s=28

En parabol runt 120 cm verkar räcka ganska långt. Lite bökigt om man är på resande fot. Men om man bor där permanent så är det inte någon omöjlighet.

#10

Postad 19 juni 2007 - 19:00

Andreas Epradius
  • Andreas Epradius
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0

Hittade lite info om problemet med att ta emot svenska kanaler utomlands.

T.ex. CanalDigital som sänder via Thor 2 http://se.kingofsat.net/sat-thor2.php
verkar funka ganska bra runt om i Europa http://se.kingofsat.net/beams.php?s=28

En parabol runt 120 cm verkar räcka ganska långt. Lite bökigt om man är på resande fot. Men om man bor där permanent så är det inte någon omöjlighet.

<{POST_SNAPBACK}>


Vad var det för problem du hittade då? :)
Satelliternas footprint redovisades i detta svar 19 april 2006:

https://www.minhembi...c=122151&st=0

#11

Postad 19 juni 2007 - 19:28

Phredreeke
  • Phredreeke
  • Forumräv

  • 798 inlägg
  • 0
Glöm inte att kort till SVT Europa kostar lika mycket som tv-licensen, samt att det bara gäller en enda kanal.

#12

Postad 21 juni 2007 - 16:21

whome
  • whome
  • Forumräv

  • 949 inlägg
  • 0

...
Vad var det för problem du hittade då? :(
Satelliternas footprint redovisades i detta svar 19 april 2006:

https://www.minhembi...c=122151&st=0

<{POST_SNAPBACK}>


Problemet är att footprintet (som bolagen redovisar) inte stämmer med verkligheten. Kingofsat visar på vad personer verkligen har testat.

Skälet till att jag tar upp saken (ett år senare, igen) är givetvis att jag återigen funderar på att röra mig söder ut. :)

#13

Postad 21 juni 2007 - 18:00

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
"Enligt gällande lagstiftning får du dock inte använda svenska programkort i annat land."


Blanda inte ihop lagstiftning och avtal. Givetvis kan man se t.ex. svensk TV utomlands om man har avtal, nästan alla norska kabelbolag har SVT1, 2 samt TV4 på sin meny. Använder man sitt Canal Digitalkort utomlands så bryter man enbart det avtal man har med dem och sedan är det till dem att upptäcka det. Ärligt talat tror jag inte de bryr sig eftersom de får betalt, de har större problem med cardsharing, där de inte får betalt av annat än kortinnehavaren.

Redigerat av Unregisteredc4a90337, 21 juni 2007 - 18:04.


#14

Postad 25 juni 2007 - 13:15

Imprez
  • Imprez
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Kan man ta emot några svenska kanaler i södra Europa (typ Spanien och Grekland)?

Nån som har någon erfarenhet?

<{POST_SNAPBACK}>

Ett annat alternativ om du har tillgång till bredband där du är att man streamar bilden hemifrån. En kompis som är cricketfantast streamar matcherna hemifrån från sin Dreambox via sitt bredband till sin dator här på jobbet :P

Kan bli knepigt om du vill byta kanaler dock.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.