Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Välja slutsteg ?

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 maj 2006 - 19:51

hewa
  • hewa
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Välja slutsteg.........en djungel.

Skulle vilja ha lite tips och råd. Har Pioneers reciever VSX 1015 med 5:1 system Canton Ergo serien, frontarna RCA. Tycker inte att recivern ger den effekt jag vill ha, främst då i steroeläge. Funderar därför att köpa ett slutsteg för att driva frontarna med, samt låta pioneern agera försteg.
Vill därför ha lite förslag, tankar och ideer på lösningar för att bli nöjd. Vilket slutsteg är prisvärt samt skulle motsvara och passa med mina högtalare. Pristaket ligger runt 15000 svenska mynt!!

Alla förslag är välkomna

/Henke/

[email protected]

#2

Postad 08 maj 2006 - 20:06

Unregistered29936
  • Unregistered29936
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Vincent SP 997, är grymma. När dom har fått upp värmen spelar dom en ruggigt exakt stereo bild med en otrolig kontroll. Annars finns det ju en del rotel steg som kan vara intressanta. Men Vincent med Canton Ergo tror jag skulle spela bra. Försök att få låna hem ett par från någon lokal butik och se att dom passar dig.
Jag slår i alla fal ett slag för Vincent, jag tycker att Rotel är lite för tråkigt till karaktären för att lyssna musik på.

#3

Postad 08 maj 2006 - 20:09

hewa
  • hewa
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
oki - intressant. Inte hört Vincents. Har funderat mycket på Rotels RB 1080. Men vill ha fler alternativ. levererar de mjukt eller hårt

#4

Postad 08 maj 2006 - 20:36

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

oki - intressant. Inte hört Vincents. Har funderat mycket på Rotels RB 1080. Men vill ha fler alternativ. levererar de mjukt eller hårt

<{POST_SNAPBACK}>


I kombination med ett bra försteg levererar det mjuk men ändå detaljrik diskant, något mjukare
än t ex Rotels integrerade förstärkare. Problemet är att det blir lite overkill till en relativt liten
Pioneer-receiver. Försteget är med stor sannolikhet inte tillräckligt bra för att 1080 ska prestera
fullt ut, och dessutom har Pioneer en ganska ljus/tunn karaktär. Det kommer utan tvekan att bli en
förbättring ändå, och ett bra försteg kan du ju köpa senare...

Glöm inte bort begagnatmarknaden... då får du kanske pengar över till försteg också.

Ett annat alternativ är att plocka bort Pioneer receivern och köpa en RSX-1067:
https://www.prisjakt...ukt.php?p=15800

En bit över budget, och inte samma kraft som i RB-1080, men den spelar i en helt annan klass
jämfört med Pioneeren, och det kommer att ge ett bättre ljud än kombinationen pioneer+1080.

En kedja är inte starkare än sin svagaste länk :)

#5

Postad 08 maj 2006 - 23:45

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0
Canton RC-A är ju aktiva (slutsteg i varje högtalare) i basen. Tänkte jag skulle skriva det ifall det inte är alldeles solklart för en del kanske :)

Redigerat av Unregisteredb38af287, 10 maj 2006 - 13:14.


#6

Postad 09 maj 2006 - 08:41

Palahöjda
  • Palahöjda
  • Användare

  • 187 inlägg
  • 0

Canton RC-A är ju aktiva i basen. Tänkte jag skulle skriva det ifall det inte är alldeles solklart för en del kanske  :(

<{POST_SNAPBACK}>


Precis.. Tycker det borde räcka med den du har, men det är väl sådana Pioneerwatt :P (Nu får man alla pioneerägare på sig hehe)

Jag hade en S.A.T amplifix till mina RC-L förut och det räckte gott. Låg väl på 130W har jag för mig. Testa en sådan till dina rc-a den går att köra som slutsteg/förstärkare..

Bara en tanke..

/Christer

#7

Postad 09 maj 2006 - 11:29

Unregistered1082
  • Unregistered1082
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0
Tjenare!

Kan bara tipsa om Advance Acoustic MAA 405, 6500:-

Är precis som du inte nöjd med vad min reciver presterar, har en denon 3806 och Dali Ikon 6, får man ut 50% av vad högtalarna kan prestera så är det bra :( .

Ska själv köpa ett sådant slutsteg.

Advance Acoustic MAA 405

MVH
/Wecco

#8

Postad 09 maj 2006 - 16:57

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Canton RC-A är ju aktiva i basen. Tänkte jag skulle skriva det ifall det inte är alldeles solklart för en del kanske  :(

<{POST_SNAPBACK}>


Då är det definitivt overkill med rb-1080. Det kommer ju inte att påverka basen alls.

Rotel-receivern jag länkade till längre upp kommer däremot att göra det (pga bättre försteg än
i Pioneeren). Sen får du även bättre förstärkning till diskant/mellanregister i dina Canton, och
till surroundhögtalarna.

#9

Postad 09 maj 2006 - 18:49

Unregistered4f61698d
  • Unregistered4f61698d
  • Lärjunge

  • 259 inlägg
  • 0
du har inte funderat på att köra bi-ampat?

#10

Postad 09 maj 2006 - 19:43

hewa
  • hewa
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Canton Ergo RC-A har egna slutsteg, så bi-ampning är inget alternativ

#11

Postad 09 maj 2006 - 22:20

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Hej har också RCA och funderat i samma bana med slutsteg men om man har en någorlunda bra förstärkare så är väl vilket slutsteg som helst overkill eftersom man har separata slutsteg till basarna ?????????

#12

Postad 09 maj 2006 - 22:40

hewa
  • hewa
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Advance Acoustic MAA 405 - Gillade verkligen designen på den - sen hur det låter har jag ingen anning om men de tål att läsas mer om .............

#13

Postad 10 maj 2006 - 13:16

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0
Ett slutsteg med någorlunda med pulver kan ju vara bra, förutsatt att det låter bra också, det är kanske viktigare med för/slutsteg som passar den musikaliska smaken här än med massivt med kräm...

EDIT:

Eftersom Rotel varit på tapeten tidigare så kan jag ju rekommendera ett flerkanals Rotelsteg som använder sig av ICEpower från Bang Olufsen: RMB-1077

Detta känns dessvärre som om det kostar mer än det smakar och även om det är 7 kanals förstärkning så kan man nog tänka sig att RMB-1095 med 5 kanaler kan vara ett bättre köp, för samma pengar.
Ljudet lär inte vara likadant i dessa två men jag har själv haft RC-L så jag har en hum om hur RC-A kan tänkas låta och då känns ICE som ett bra val.

Det kanske bästa alternativet är nog om du får tag på 5 monoblock med lite större ICE-moduler från Acoustic Reality, Embla, Ezon eller liknande, för samma pengar... där har du nog vinnaren isf.

Fördelen med ett flerkanals steg jämfört med om du häktar på ett stort 2 kanals, är att du får en identisk klangbalans på alla högtalarna. Detta kan vara nog så viktigt...

EDIT2:

Såg att det var 15.000,- och inte 25.000,- i budgeten.

Isf står jag nog fast vid flerkanals-principen och då tycker jag Acoustic Realitys: eAR 202 verkar vara ett vettigt köp. Det är ingen av de större ICE-modulerna men det är å andra sidan inte Rotel´s 7X100 heller. Och du får 3st separerade eAR 202 (stereo - alltså 2 kanaler stycket) á 2X290W 4 ohm eller 2X130W 8 ohm med hög dämpfaktor etc. etc.

Detta ger 3st steg á 2 kanaler styck = 6 kanaler enligt ovan för 17.019,-
med 3 sterosteg kan du bi-ampa frontarna och centern alternativt köper du senare till 1 steg för bakkanalerna kopplat som vanligt eller 2 steg så har du ju 5 kanaler i bi-amp, vilket känns mustigt (!).
Du kan även använda 5 stereosteg med bi-ampat för frontarna och centern och de övriga 4 kanalerna (7.1) kopplat som vanligt.

Det mest realistiska är väl kanske 2 eAR 202 steg så du kan bi-ampa frontarna och bygga vidare senare. Alternativt driva 4 kanaler.
Detta skulle kosta 11.328,- och är därmed en klar kandidat med aktuell budget :D

Alternativet som känns ännu snäppet hetare om du endast är ute efter att driva frontarna är väl de mustigare: eAR 501 - monoblocken som du får 2st av för 13.220,- SEK
Där har du 2X600W 4 ohm eller 2X300W i 8 ohm med mycket bra data i övrigt.
Då kan du senare köpa ett till block till centern (jag tycker fronten ska ha identisk drivning) och eAR 202 till övriga kanaler. Mustigt! ;)

Acoustic Reality

eAR 202 - pdf - länk

eAR 501 - pdf - länk

Redigerat av Unregisteredb38af287, 10 maj 2006 - 14:04.


#14

Postad 11 maj 2006 - 21:07

Palahöjda
  • Palahöjda
  • Användare

  • 187 inlägg
  • 0

Alternativet som känns ännu snäppet hetare om du endast är ute efter att driva frontarna är väl de mustigare: eAR 501 - monoblocken som du får 2st av för 13.220,- SEK
Där har du 2X600W 4 ohm eller 2X300W i 8 ohm med mycket bra data i övrigt.


Nu sitter det faktiskt redan ett slutsteg på 350 watt som driver de två 9 tums basarna. :)

https://www.minhembio.com/produkt/1637

Har du alltid haft problemet med ljudet? Tänkte på om ngt kanske gått sönder.. Hur är akustiken i rummet?

Edit: Att köra 300W (8ohm) på mellanregister/diskant är väl mer än overkill B) ;) ;)

Redigerat av Palahöjda, 11 maj 2006 - 21:19.


#15

Postad 11 maj 2006 - 22:18

hewa
  • hewa
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Nä sänder är det inte........jörgen från Ultimate har varit här nere och ställt in det......kanske pioneern inte har mer att ge. Ljudet låter bra men tycker inte det spelar "högt.....hade förväntat mig mer. Bio låter det helt ok, basarna jobbar finr . Men det är i 2 kanal det inte känns tillfredställande

#16

Postad 12 maj 2006 - 22:47

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0

Alternativet som känns ännu snäppet hetare om du endast är ute efter att driva frontarna är väl de mustigare: eAR 501 - monoblocken som du får 2st av för 13.220,- SEK
Där har du 2X600W 4 ohm eller 2X300W i 8 ohm med mycket bra data i övrigt.


Nu sitter det faktiskt redan ett slutsteg på 350 watt som driver de två 9 tums basarna. :(

Edit: Att köra 300W (8ohm) på mellanregister/diskant är väl mer än overkill :( :D :D

<{POST_SNAPBACK}>


Jag trodde att det var jag som konstaterade det först i den här tråden: Kommentar i tråd> :D :wub:

Men faktum är att kräm inte är fel även när det gäller mellanregister och diskant.
För lite kräm eller om man har ett prestanda-tak man inte når upp till när det gäller högtalarna är inte heller bra.

ICEpower har så mycket mer än bara kräm att leverera, ultra-hi-end enligt en del recencenter och ett enligt mig väldigt bra ljud.
För pengarna det kostar är det heller inte över budget, men kanske så bra som man kan få för slanten, mest troligt.

Angående slutstegen i RC-A så har jag hört att Canton gjorde en miss när dom prissatte högtalarna (i Sverige?) och tog bara betalt för ett av de två slutstegen i högtalarna, dom skulle egentligen kostat mer alltså. Det är vad jag har hört :lol:

#17

Postad 12 maj 2006 - 22:52

hewa
  • hewa
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
:wub: sånt gillar man om det nu sant, får kolla in ditt tips - tack

#18

Postad 22 maj 2006 - 18:00

JesperB
  • JesperB
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Testa ett H/K signature 2.1, du kommer inte bli besviken. Ett sådant slutsteg kan du hitta begagnat för 5000-7000 kr och så får du pengar över att lägga på film :D.
Ett annat slutsteg som fungerar bara är primare 30,5 eller 30,3, fast de är lite dyrare.

#19

Postad 23 maj 2006 - 00:41

Stefff
  • Stefff
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0
Jag kommer få mitt Classic 8.0b nu veckan kan ju skriva om det e nåt och ha när jag testat det fast det ligger ju en hel del under ditt pris .
Och blir jag missnöjd med det så driver jag bakhögtalarna med det isället och slår till på nåt fläskigare steg istället .
Men ibland är det bara såna överpriser på sakerna så vem vet classicen kanske funkar klockrent för mig :D

#20

Postad 23 maj 2006 - 19:07

hewa
  • hewa
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
jaha............ då har jag gjort slag i saken, jag har beställt en Rotel RSX 1067 , en förändring är nödvändig så det får bära eller brista. Tack för alla förslag och ideér. Återkommer med resultat och analys.......... :D

#21

Postad 07 juni 2006 - 19:04

hewa
  • hewa
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Jaha......... då har man pluggat in, ställt in.....och ställt in igen. Många inställningar och justeringar.
Vet ej om jag ställt in alles men fan va det spelar bra - och det är ju det som räknas.
Rotel RSX 1067, inte bara ser oerhört manlig ut, utan rockar fett. Ett enormt driv utam för den skul överdriva.
Det är helt enkelt en burk som levererar och driver mina Canton Ergo RCA med inbygggda slutsteg på ett förträffligt vis. Det ända som jag är lite "besviken på" är fjärrren. Helt medioker, lite för enkel design men fyller självklart sin funkton. Ni som funderar på samma maskin, kommer inte att ångra er - i alla fall i den prisklassen. /ROCK ON/

#22

Postad 08 juni 2006 - 22:09

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

  • 2 416 inlägg
  • 0
Skoj att du fick till det!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.