Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Erfaringer med Dynaudio Focus 110, 140?

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 juli 2006 - 09:44

cybervision_
  • cybervision_
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Jeg er iferd med å oppgradere fra gulvstående til stativ pga plass, og Dynaudio Focus er en het kandidat, da det virker som om den spiller "som en gulvstående"

Er det noen her som har hørt Focus 140 og kan si litt om dem? Har fått litt input, men liker å ha høre hva flere mener.

Det jeg vil høre om er bassegenskaper - nyansert eller dårlig. Dypt eller lite bass i det hele tatt.
God diskant, mellomtone? Har den varm eller kald klang? Hard lyd i diskant?

Og skriv gjerne hva du synes om finish og farger på den du så på.

Håper på mange gode innspill!

#2

Postad 06 juli 2006 - 14:50

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Jag har bara lyssnat på 140. 110 Har jag sett ett test på där de tyckte att de lät bra men inget speciellt. 140:an tyckte jag lät riktigt bra till lugn musik, kanske saknade det sista på lite rivigare musik, tex system of a down. 140 är en kandidat för min del när jag letar stativare. Jag tycker ljudet kan beskrivas som typiskt dynaudioljud, om det finns ett sådant, ganska varmt och förlåtande men saknar det analytiska ljudet som karaktiserar en del högtalare, tex. Audiovector och KEF. Jag upplevde iallafall en spelglädje med 140 så de är helt klart värda en provlyssning. Kolla även in Audiovector Mi1 och Elac, vet ej modellbeteckningar, de har fått bra kritik för sina stativare.

#3

Postad 06 juli 2006 - 15:36

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

Jag tycker ljudet kan beskrivas som typiskt dynaudioljud, om det finns ett sådant, ganska varmt och förlåtande men saknar det analytiska ljudet som karaktiserar en del högtalare, tex. Audiovector och KEF. Jag upplevde iallafall en spelglädje med 140 så de är helt klart värda en provlyssning.

Har ungefär samma uppfattning efter en kortare lyssning på Focus 140 på en mässa. Varmt och fylligt ljud (trodde det var golvarna som stod intill som spelade). Lyssnade vid samma tillfälle på System Audio Explorer (en ganska dålig jmf iofs) och där fanns det som tex "greven" saknade, och som även jag gillar, mer detaljer och livekänsla.

Redigerat av Unregistered1013, 06 juli 2006 - 15:36.


#4

Postad 06 juli 2006 - 23:07

cybervision_
  • cybervision_
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Hmm, jeg få prøve å få lyttet til dem. Jeg har nemlig et par Focal Cobalt 816s idag, men de kan bli litt skarpe for meg i toppen på noen innspillinger, og jeg har ikke rom stort nok til å yte dem rettferdighet. Så jeg tenkte å gå for en som er litt roligere.

Men til du som skriver at de spiller som en gulvstående. Er det skikkelig bra bass i dem altså?

#5

Postad 07 juli 2006 - 07:25

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0

Men til du som skriver at de spiller som en gulvstående. Er det skikkelig bra bass i dem altså?


Absolut! Vi körde med en quake-sub bredvid, jag trodde den var inkopplad först, men det var den inte. Jag ska testköra dessa mer vid mitt eventuella två-kanalsinköp.

#6

Postad 07 juli 2006 - 09:08

UnBeliever
  • UnBeliever
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Om du är inne på Dynaudio och deras stativare, så tycker jag helt klart att du ska försöka leta upp ett par begagnade 1.3Se. Dessa brukar säljas för runt 11-12k sek. De kostade ca 22k sek nya och presterar långt över Focus-modellerna. De förtjänar dock en bra förstärkare, vet ej vad du har idag.

http://www.audiorevi...46_4290crx.aspx

#7

Postad 09 juli 2006 - 21:46

cybervision_
  • cybervision_
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Hmm, interessant.

Jeg har per idag en Atoll IN100, og jeg trodde den skulle holde i bøtter og spann til Dynaudio også, men noen mener den ikke gjør det. Vanskelig å vite.

#8

Postad 29 juli 2006 - 10:43

antonx
  • antonx
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
- ser ut til å være mere liv i norske forum faktisk Cybervision. Eller er det noen andre forum i sverige med mere aktivitet? Synes hifi4all.dk er litt stille også.

#9

Postad 02 augusti 2006 - 14:59

barrman
  • barrman
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
Står själv inför valet mellan Focus 110, Focus 140 eller Contuor s.1.4.

Har själv valt bort 110 de den känns ljudmässigt mindre än
140 och ej har 1.4 kontroll. Skulle i ditt fall snegla lite mot Dynaudio 52se och Focus 140.
De 2 högtalrna ger i mitt tycke bättre golvarkänsla.
Där focus 140 är mjukare i ljudet.

Min testande stod då mellan Focus 140 och Contuor s.1.4.

- Moder rock, gröttig inspelning Coldplays XYZ spår 5
Focus 140 Stor ljudbild möter lyssnaren. Större luft mellan instrument än exempelvis mina egna
42 är min första reflexion. Detta stycke anser jag vara lite gröttigt när jag lyssnar på det hemma vid detta klarade 140an bättre. Ljudet är dynaudiskt romantiskt.

Contuor s.1.4 ljudbilden känns mindre än 140 men den är skarpare (Lyssning på samma volym). Contuoren har en annan kontroll över musiken och hanterar komplexiteten bättre men den känns mesigare.

1 - 0 än dock till Contuor s.1.4

- Klassikern ja det går inte att komma ifrån att en lyssning i butik så tas missnjutar bandet Dire Strits fram och det skall lyssnas på Sultan of Swing. Bra inspelning rak och enkel rock.

Här kvitterar 140an, lätt stycke att återge mer luft och häfftigare känsla i ljudet.

Akustiskt stycke med elektronisk ljupbas.
Båda högtalarna återger den inledande akustiska gittaren placeringssäkert till vänster om mig. Lite snärtingare drag i strängarna på 140. Mindre men mer kontrollerade gittarer på Contuor s.1.4. Sedan kommer en kraftig bas attack och här slås jag av hur djupt och brett 140 går, imponerande !
Ser inget själ att använda subwoofer till denna högtalare. Samma attack på 1.4 så kommer attacken mer samlat och högre upp i mitt lyssningsområde. Samma sak går igenom korrektare med 1.4 men roligare med 140.
Oavgjort 1 - 1

Passade även på att lyssna på ett klassiskt stycke med mycket dynamik på 140 an, härlig underbart ljud lätt att hitta en liten triangel mitt i stråkattackerna. Kul med denna typ av musik kommer du att ha med 140.

Lyssnade även på Audioslave och visst det var ett ös men antar att andra högtalre gör det bättre än Dynaudio.


Sammanfattningsvis Contour är en korrektare högtalare som bättre hanterar komplexitet placering
men Focus 140 är i mitt tycke roligare att lyssna på vid rätt typ av musik.
Båda har ett väldigt luftigt mjukt ljud som är tilltalande. Härligt med luft mellan instrumenten.
Jag har inte valt klart mellan dessa två. Känns nog som den högtalare jag egentligen vill ha är Dynaudio Contour 3.4 ....
Men då det är stativare jag är ute efter så kommer det bli en av dessa.

Kringutrustning: Musical Fidelity A5, Marantz Cd spelare (Troligtvis SA-11S1) och Nordost Valhalla

Redigerat av barrman, 02 augusti 2006 - 14:59.


#10

Postad 12 januari 2007 - 18:07

ljud
  • ljud
  • Forumräv

  • 847 inlägg
  • 0

Om du är inne på Dynaudio och deras stativare, så tycker jag helt klart att du ska försöka leta upp ett par begagnade 1.3Se. Dessa brukar säljas för runt 11-12k sek. De kostade ca 22k sek nya och presterar långt över Focus-modellerna

Nej....

#11

Postad 27 februari 2007 - 11:16

punky monkey
  • punky monkey
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
bästa högtalarna jag har haft hos mig, körde med advaced cd och försteg och rotel rb1070, kändes rätt på något sätt. hade gärna haft 1080. högtalarna har mer att ge. härliga

#12

Postad 27 februari 2007 - 23:03

Unregistered6b0135b5
  • Unregistered6b0135b5
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0
Om du har ont av diskanten så skall du kolla upp vilka Dynaudio högtalare det sitter
Esotar diskanter i.
Dessa diskanter ger en väldigt fin diskant återgivning med rätt elektronik.
Jag rekomenderar mycket effekt till Dynaudios högtalare för dom skall prestera på topp.
Min annser jag vara 150W/8ohm wrms per kanal.

#13

Postad 13 juli 2007 - 08:37

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Är det någon som vet vad det är för skillnad mellan "gamla" Contour 1.1 och nya Focus 110?

Postad bild

/Fredrik

#14

Postad 13 juli 2007 - 09:56

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

  • 229 inlägg
  • 0
Det var en bra fråga. 140an spelar dock bättre än båda, det är en sak som är säker. NeoOne kanske vet. Han är också Dynaudio frälst. ;)

Redigerat av dimmolto, 13 juli 2007 - 09:57.


#15

Postad 16 juli 2007 - 09:34

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Ingen som besitter mer kunskap i ämnet? :D

/Fredrik

#16

Postad 06 april 2008 - 21:15

theoak
  • theoak
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0
Fick tag i ett par focus 140 beg , till detta kör jag s.a.t amplifix , kan bara säga att jag är så sjukt nöjd! bytte från monitor audio rs6 till dessa och fastän jag gillade 6orna så är dom inte i närheten av dessa på ngt plan, vi snackar verkligen olika ligor..
Ljudet är så otroligt stort på både bredd o djup och har en otrolig upplösning utan att någonsin bli vass. basen är även den otroligt bra och djup för en stativare, blundar man så låter den som en riktigt bra golvare.

#17

Postad 16 februari 2009 - 10:59

NeoOne
  • NeoOne
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0

Är det någon som vet vad det är för skillnad mellan "gamla" Contour 1.1 och nya Focus 110?

Postad bild

/Fredrik



Skillnaden är att Contour 1.1 använder bass driver med en liten voice coil. Medan Focus 110 använder 3 voice coils med aliminium.

Båda spelar väldigt bra, men focusen är väl något mörkare än Countour 1.1 tycker jag.

Mvh NeoOne



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.