Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pioneer VSX-AX2AV vs "finare" förstärkare

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 juli 2006 - 18:43

Unregistered2610e901
  • Unregistered2610e901
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Hur står sig Pioneer VSX-AX2AV mot lite "finare" förstärkare typ primare spa20, vincent sv-388 etc?

Om man bara tar hänsyn till ljuddelen och skippar finesser som hdmi swith etc.

#2

Postad 10 juli 2006 - 10:39

Z3M-johan
  • Z3M-johan
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Det kan jag svara på. Har en AX5-Ai som är en ok makin med bra finesser i ljuddelen. Lånade hem en SPA21:a för att testa köra ren 2-kanals stereo. ...det tog inte många sekunder att konstatera följande: Primaren låter bra mycket bättre.

Då jag själv inte ville byta till ett komplett Primare-system med deras "kassa" DVD-spelare (som med dvi-kort skalar till NTSC och inte har i-link osv) och deras flerkanalare utan rumskorrigering fanns bara ett alternativ: att integrera ett 2-kanalssystem i flerkanalaren.

Att köra AX5:an som rent försteg (frontarna då) till en effektförstärkare gick enbart via Primares PRE30 (som har en direct-funktion). Med detta sätt får man det bästa av två världar, jag kan spela ren 2-kanal utan att ha igång Pioneeren alls och när det är dags för hemmabio används Pre-out och signalen bypassas i Primare-försteget direkt till ett Primare A30.2-slutsteg med Pioneers rumskalibrering och allt.

Tillläggas skall att jag är sjukt nöjd med detta/dessa system! :blink:

För att svara på din fråga: Primaren :) låter bättre.

Redigerat av Z3M-johan, 10 juli 2006 - 10:40.


#3

Postad 10 juli 2006 - 11:11

Unregistered29563
  • Unregistered29563
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Lånar tråden lite...

Har du "johan" provat att använda pioneeren som försteg till Primare 30.2?

Hur låter det? Ger det någon skillnad än att bara använda pioneerens slutsteg?

#4

Postad 10 juli 2006 - 11:38

Z3M-johan
  • Z3M-johan
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Jorå, det låter klart bättre. Har tom testat att köra en SPA20 som försteg med A30.2 som slutsteg och där blev det bättre, om än liten skillnad. Ett 2-kanalsslutsteg för nästan 20 ska nog låta lite bättre än ett 7-kanals med bilddel och 100 andra grejjer. :)

När jag ex. lyssnar MP3 från dator går jag via optisk digital, in i Pioneeren och använder dennes D/A, in i PRE30 som bypassar rakt in i A30.2. Volymen ändras med Pioneeren. Kalasfint! :blink:

#5

Postad 10 juli 2006 - 12:08

Unregistered2610e901
  • Unregistered2610e901
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
Z3M-johan, Tack för ditt svar. Det var en rätt bra lösning du hade på ett vanligt I-landsproblem =).

Det var bra att få mina tankar bekräftade angående ljudkvalitén på pioneern kontra lite finare grejer.

Märker man stor skillnad på en rumskorrigerande förstärkare kontra en som saknar det?

Min tanke nu är att bygga ett system med en primare spa20/21 som stärkare. köpa en hygglig dvd med hdmi som funkar bra som transport och gå via en extern DAC för musiklyssning.

Högtalari vet jag inte riktigt vad jag vill ha, jag körde Martin Logan Aerius I tidigare tillsammans med McCormack elektronik och det var hur bra som helst stundtals.

#6

Postad 10 juli 2006 - 12:49

Z3M-johan
  • Z3M-johan
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Pioneers rums-eq är faktiskt bra och i ren hemmabio får en SPA20-21 se sig slagen av Pioneers finare modeller. Dock är marginalen så pass liten (plus att jag personligen lyssnar så mycket på musik) att Primare vinner på välljudande 2-kanal samt design.

DVD gör du rätt i att hoppa Primares. Kanske kommer en DVD31 men innan dess får det vara. Det är ju så med mindre tillverkare, dom får problem med att hänga med i senaste tekniken. Dyr DVD överhuvudtaget idag känns kass att köpa, nu när Blueray/HDDVD ligger runt knuten.

För att fullända mitt eget Primare-system kommer jag själv att köpa en Primare CD31, cd-formatet tycker jag håller än och kommer att vara starkt länge till.

#7

Postad 13 juli 2006 - 10:39

Unregistered29563
  • Unregistered29563
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
hahaha oj vad fel det kan bli ibland jag menade mer om Pioneer:en kan duga som ett försteg eller om det är bortkastade pengar att köpa ett Primare slutsteg om man inte köper ett bra 2-kanals försteg...

Tack för dina svar!

#8

Postad 14 juli 2006 - 08:45

Z3M-johan
  • Z3M-johan
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0

hahaha oj vad fel det kan bli ibland jag menade mer om Pioneer:en kan duga som ett försteg eller om det är bortkastade pengar att köpa ett Primare slutsteg om man inte köper ett bra 2-kanals försteg...

Tack för dina svar!

<{POST_SNAPBACK}>


Njaaae, det är inte bortkastade pengar. Primaresteget, som är ett rent 2-kanalsslutsteg för nästan 20 papp, är i mina öron ett klart mer välljudande slutsteg än vad Pioneer lyckats trycka ner i sina stärkare. Ganska naturligt :) Om sedan försteget i Pioneeren "duger" är såklart upp till dig.

Det var det jag menade med att jag tom hade testat att köra det som slutsteg åt Primares SPA20 (som är en integrerad flerkanalare) och även där blev ljudet lite mer kontrollerat och uppstramat. Om det förbättrar ljudet på Primares egna flerkanalsförstärkare (som körs som försteg då) borde det förbättra en Pioneer-flerkanalare ännu mer. :D

Låna hem och testa!

/J



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.