Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ska jag byta högtalare?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 juli 2006 - 20:14

hedda
  • hedda
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har idag ett par Sonab D-Series DM-46 som jag använder som front-högtalare i ett 5.1 system såväl till filmtittande som musik. Har under en tid försökt hitta några bättre högtalare att uppgradera till utan att lägga alltför mycket pengar.

Hittils har det varit Audio Pro Black Diamond v2 som har varit målet, men när jag idag slog upp SIBA-bladet så såg jag Proson Conquest 6020 för 1495:- och blev väldigt sugen. Det är ju trots allt ett mycket billigare pris än vad det skulle kosta med ett par Black Diamond.

Frågan lyder:
Är det värt att gå den breda vägen och köpa dom "billiga" Proson-högtalarna, eller ska jag vänta tills jag har råd med Black Diamond?

Kommer jag att märka skillnad mot de front-högtalare jag har idag?

#2

Postad 23 juli 2006 - 20:28

Unregistered8e2ab484
  • Unregistered8e2ab484
  • Forumräv

  • 589 inlägg
  • 0
Vad har du för övrig elektronik ?
Proson är ju kompetent för pengarna men beror ju lite på vad du själv tycker ?

#3

Postad 23 juli 2006 - 20:31

Unregistered6455d5d8
  • Unregistered6455d5d8
  • Forumräv

  • 517 inlägg
  • 0
Tjo,

Har du pengarna är det inte ens ett problem. Då ska du köpa Audio Pro.


//Jonas

#4

Postad 23 juli 2006 - 21:19

hedda
  • hedda
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0
I övrigt har jag inte direkt några värsting-grejer. Jag har en Sony-stärkare STR-DE475 samt lite blandade surround-högtalare. JAMO-sub, Yamaha-center och pioneer (höger-vänster bak).

Pengarna räcker inte till Audio Pro i dagsläget, men det går ju alltid att spara ihop. Det är ju inte direkt någon panik att köpa nya, men jag tyckte det verkade som ett bra pris från SIBA på Proson-högtalarna så jag undrar om det är ett kap, eller om man borde ta det lilla lugna och spara pengarna.

Låt höra vad ni tycker, mera åsikter tack! :-)

#5

Postad 23 juli 2006 - 23:40

Unregistered39180
  • Unregistered39180
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0
Det måste vara en ganska stor prisskillnad mellan Prosonhögtalarna och AudioPro? Hur mycket musiklyssnade kontra filmtittande blir det idag, 50/50 eller?

Jag personligen tror att Audio Pro blir en bra mycket bättre högtalare, konstigt vore ju annars eftersom det är bra mycket dyrare...

Lyssnar du mycket på musik och gillar att lyssna så är det värt att satsa på bättre. Använder du dina högtalare som bakgrundsljud när du diskar så kanske Proson räcker.
Själv kan jag sitta timtals och l y s s n a på musik och satsar därför på så bra anläggning som möjligt.

Har du kanske en handlare som har bägge högtalare för demo? Åk och provlyssna och se om du tycker att Audio Pro är värt de extra pengarna!

Lycka till!

#6

Postad 24 juli 2006 - 07:20

hedda
  • hedda
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0
Idag används högtalarna mest till filmtittande, men det blir en hel del av den varan. :-)

Ska fundera samt försöka hitta någonstans att provlyssna innan jag bestämmer mig.

Audio Pro kostar ju ca 5000:- och Proson kostar 1495:-, så nog är det prisskillnad alltid :-)

Det känns som om det vore klokast att satsa på lite kvalité så man slipper hamna i samma situation igen om några år. Avvaktar alltså med all säkerhet tills jag får råd med Audio Pro-högtalarna.

Tack för tipsen!

#7

Postad 04 augusti 2006 - 08:45

Toby
  • Toby
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0
Tjena!
skakar lite liv i den har traden...

Jag funderar lite pa att byta fran just proson 6020 mk2 da jag tror att det skulle kunna bli sa mycket battre bade vid film och musik.

funderar pa Dali concept 6 eller Black diamond... Jag har en Marantz 5500 och jag vet inte riktigt om den racker till att driva BD da jag last att de ska krava ratt mycket kraft.

Jag maste erkanna att det inte ar en jattefrojd att lyssna pa stereo nan langre stunde pa 6020 men det beror nog pa hur krasen man ar. Jag tycker inte att ljudet ar sa luftigt och stort som jag skulle vilja. Det beror iofs ocksa mycket pa hur rummet ser ut och sa...
Men till film sa tycker jag att ljudet ar helt ok, det funkar bra. Den svagaste lanken i proson/systemet (jag har 5.0 i samma serie) tycker jag ar centern. Den ger en ganska svag dialog i filmer. Det gor att man maste dra upp volymen pa centern men det ar svart att fa det bra. Det ar helt klart att foredra med en stor center med samma bestyckningn som frontarna (typ 2 ganger 6,5" basar). Det kan annars latt bli en chock nar man har dragit upp master/volymen och det sedan blir en del explosioner.

Sa jag tror att det ar battre att byta till dyrare frontar som later fint i stereo och sedan bygga pa med resten. Det haller langre da... Men proson ar helt ok som ett forsta budgetsystem tycker jag.

vad sager ni? Dali concept 6 mot black diamond mot proson? :unsure:

Hade'

#8

Postad 27 november 2006 - 19:05

Unregistered328ea9a3
  • Unregistered328ea9a3
  • Användare

  • 214 inlägg
  • 0
Skakar ännu mer liv i tråden.

Jag har idag Mission M2S 5.1 paket men är sugen att byta. Satt och läste en hifi tidning på jobbet där de testade 10 olika golvare mellan 5-7000kr. Audio Pro Black Diamond v.2 vann och jag har sen dess kollat runt lite på dessa.

Till en början. Jag har en Yamaha RX430 tror jag den heter, klarar den att driva dessa på ett bra sätt? Jag använder i dagsläget mestadels till film men även en del musik. Har dock ingen bra "medialösning" i dagsläget eftersom det är långt från dator till förstärkare så jag har ingen kabel dragit emellan. Om man köper dessa frontar, Black Pearl och Black vector som center/surrounds. Behöver man en sub till dessa frontar då? Klarar förstärkaren att driva?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.