Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Svenska HDTV-kanaler

1540 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#301

Postad 27 oktober 2006 - 20:34

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

  • 887 inlägg
  • 0

Hackig bild och ljud, några fler som upplever detta?

<{POST_SNAPBACK}>


Har perfekt bild och inga avbrott i ljudet. Kör dock analogt ljud. Dock är det något konstigt med ljudet. Låter lite som om röster kommer från under vatten. Rösteffekten var ännu värre på Voom under cykel programmet.

Är inte säker på att jag är nöjd med storleken på Discovery HD loggan

#302

Postad 27 oktober 2006 - 20:40

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

  • 887 inlägg
  • 0
Kan tillägga att jag fortfarande inte bokat det nya HD paketet men alltså får in Discovery HD och VOOm ändå.

Det är ju extra positivt med HD på discovery eftersom de vanliga Discovery kanalerna har ganska dålig kvalite.

#303

Postad 27 oktober 2006 - 21:19

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

  • 1 061 inlägg
  • 0
dom kodas väll den första november... då blir det nog sämre bild.. :rolleyes:

såg att alla kanalerna låg på samma transponder men att dom låg på 2 ställen, undra om detta påverkar bilden... 44mb går från en thor transponder, svt sa ju att man ville ha 20mb.. så då ligger voom/discovery på 12mb var (SVT 2 brukar väll sända 10+mb).. kanske därför svt drogs ner till 15 under live... :)

#304

Postad 27 oktober 2006 - 22:06

Pertan81
  • Pertan81
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Har nå grymt mycket ljud "hack" på Disc HD nu.

#305

Postad 28 oktober 2006 - 08:14

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

  • 1 555 inlägg
  • 0
Det verkar vara lite problem med utsändningarna på dom nya HD-kanalerna, de är väl inte intrimmade ännu. Det varierar från program till program, vissa juddrar (rycker) i panoreringarna, andra har problem med ljudet som låter "sprucket", även det analoga ljudet. På Voom var ljudet burkigt igår, men inte idag. Kvaliteten på bilden varierar också, t o m i samma program så kan det gå från hyfsad SD-TV till bra HDTV. Men ännu inte lika bra som fotbolls-vm på SVT HD eller en bra film på C+HD.

Jag har ingen HD-ready TV med uppskattar ändå HD-sändningarna i bredbild och med max kvalitet på min 50" Toshiba bakproj. Jag fastande framför TV:n nu på morgonen då dom visade Sunrise Earth, ett program utan kommentator som visade lutballonger som flög över ett landskap.

HDTV ser jag på min HS60 tills jag hittar någon TV som ger tillräckligt bra bild, kanske Sharps nya LCD-serie. Det är iaf himla trevligt att ha fyra HDTV-kanaler! :)

Redigerat av Tomas L, 28 oktober 2006 - 09:11.


#306

Postad 28 oktober 2006 - 17:42

Pertan81
  • Pertan81
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Någon som vet vart man kan se tablån för Discovery-HD?

#307

Postad 29 oktober 2006 - 02:12

Unregistered06999456
  • Unregistered06999456
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0

Någon som vet vart man kan se tablån för Discovery-HD?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kanske har fattat fel, men jag tror inte deras regujärsändningar har börjat ännu.
Det är väl ett "live-test" där de kör lite program utan att officiellt ha gått ut med tablå.

/Per

#308

Postad 29 oktober 2006 - 09:51

Goosem
  • Goosem
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Kort summering:

Kör inte 720p eller dyligt på boxen, då jag får mycket ryck i bilden. (1080i ut från boxen löser detta till stor del.).

Ljudet låter kass i både Discovery HD (Sprakande) och Voom HD (Burkigt).

Loggan på tok för stor i Discovery HD.

I övrigt inga anmärkningar.

#309

Postad 29 oktober 2006 - 09:52

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0

Någon som vet vart man kan se tablån för Discovery-HD?

<{POST_SNAPBACK}>


Kolla in denna sida om det sämmer med programmen. http://www.discoveryhd.co.uk

#310

Postad 29 oktober 2006 - 13:43

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0
Tablån stämmer inte alls...

Vi får nog vänta tills 1 november när kanalen startar officiellt!!

Lite väl stor textremsa på Discovery HD också....

Redigerat av lundis68, 29 oktober 2006 - 13:45.


#311

Postad 29 oktober 2006 - 14:42

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

  • 1 919 inlägg
  • 0
Jag hoppas CD tar tag i detta och får HD kanalerna att leverera bra bild och ljud för det är det man förväntar sig, väntar på min hdbox 1 vecka kvar. Det låter lite oro väckande att inte filmerna på CMore HD kanalen inte altid är i bra kvalite.
Är det någon som vet ifall man kan koppla ihop Nokia 9802 S med CD´s HD-box? ( loop throu ? )
// Hifighost

#312

Postad 29 oktober 2006 - 18:26

Unregistered59b6c723
  • Unregistered59b6c723
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0
1 interlaced must die
2 varför kör Europa huvudet i sanden och kör 50Hz

När "allt" hd material kommer från 1080i60 eller 720p60 blir det ju omöjligt att få perfekt bild från 1080i50 eller 720p50. Hur är det här tänkt egentligen?

#313

Postad 29 oktober 2006 - 18:46

Dr Cain
  • Dr Cain
  • Lärjunge

  • 492 inlägg
  • 0

1 interlaced must die
2 varför kör Europa huvudet i sanden och kör 50Hz

När "allt" hd material kommer från 1080i60 eller 720p60 blir det ju omöjligt att få perfekt bild från 1080i50 eller 720p50. Hur är det här tänkt egentligen?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag förstår inte heller det, speciellt när man utföra 3:2 pulldown och få ut 23.976 FPS från 59.94 Hz.

Har för mig att dom sa något om att det skulle ta mer bandbredd, men ändå så mycket mer blir det inte.

Dock är det ju inte helt kört då våra apparater utan problem accepterar 60Hz så man fortfarande kan köra det materialet om man kan komma över det.

Redigerat av Dr Cain, 29 oktober 2006 - 18:46.


#314

Postad 29 oktober 2006 - 23:58

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

  • 1 555 inlägg
  • 0

1 interlaced must die
2 varför kör Europa huvudet i sanden och kör 50Hz

När "allt" hd material kommer från 1080i60 eller 720p60 blir det ju omöjligt att få perfekt bild från 1080i50 eller 720p50. Hur är det här tänkt egentligen?

<{POST_SNAPBACK}>


Hur funkar detta egentligen? Jag kan inte påstå att jag har sett några problem med 24, Alias eller någon annan amerikansk serie som är producerad i HDTV 60Hz när den vistas i PAL 50 Hz. Varför skulle det bli det när dom visas i HDTV 50 Hz?

#315

Postad 30 oktober 2006 - 02:52

oscar_D
  • oscar_D
  • Lärjunge

  • 355 inlägg
  • 0

1 interlaced must die
2 varför kör Europa huvudet i sanden och kör 50Hz

När "allt" hd material kommer från 1080i60 eller 720p60 blir det ju omöjligt att få perfekt bild från 1080i50 eller 720p50. Hur är det här tänkt egentligen?

<{POST_SNAPBACK}>

Tänket lyder som följer:
(ur en text om HDTV i Sverige som skrevs hösten 2004)

Ett problem vi har haft hittills i den gamla analoga tekniken med PAL och NTSC är att dessa båda system har haft olika många bilder i sekunden. USA har redan valt att köra vidare med sin NTSC-framerate 29,97/59,94 medan vi i Europa kommer använda våra gamla klassiska 25/50 bilder i sekunden. I och med ny skärmteknik som klarar att visa även den amerikanska standarden hade man även i Europa kunnat gå över till 29,97/59,94 bilder i sekunden, men det finns flera anledningar till att man inte gör det. Först och främst är det så att elnätet i Europa fortfarande jobbar med 50 Hz växelström. Därför skulle vanligt glödljus, t.ex. glödlampor, ge ljusmässiga pumpningar i bilden om man inte har ställt in slutaren i kameran rätt. Samma fenomen existerar redan idag när man tar en PAL-kamera till NTSC-världen, eller vice versa.

Det andra är att det är lättare att överföra film till video om man jobbar med 25 bilder per sekund. Eftersom film traditionellt består av 24 bilder i sekunden snabbar man bara upp filmen fyra procent och får en filmruta per videoruta. I NTSC fungerar det inte så eftersom filmen i så fall skulle gå alldeles för snabbt. Där jobbar man i stället med en metod som kallas 3:2- pulldown.

Det tredje är att allt material i en framtida HDTV-kanal inte kommer vara HD från dag ett. Man kommer alltid att ha gammalt 50 Hz-material och det skulle därför bli svårt att blanda 50 Hz SD och 60 Hz HD.

Den fjärde och kanske viktigaste anledningen till att i vart fall SVT vill ha 50 Hz är att man ska bygga en ny programkontroll som ska stå klar i augusti 2006 och som ska hantera HDTV i 50 Hz. In i den ska man skicka all video som ska ut och ut från den ska det komma en nerkonverterad signal som ska sändas i både det analoga PAL-nätet som är 50 Hz och de digitala näten som också jobbar med 50 Hz. Varför man då inte väljer 60 Hz är för att om man skulle skicka in en 50 Hz-videosignal i en 60 Hz-programkontroll måste den omvandlas till 60 Hz och för att den sen ska passa i de sändarnät vi har idag måste den konverteras tillbaka till 50 Hz igen. Först från 50 till 60 Hz och därefter tillbaka till 50 Hz alltså. Signalen skulle ta för mycket stryk av att konverteras om så mycket. Att man nu kommer jobba med 50 Hz hela vägen och bara ändra upplösningen skadar inte alls signalen så mycket.

Faktum kvarstår dock att man just nu har chansen att anpassa sig helt och hållet till USA och slippa konvertera video fram och tillbaka för all framtid. Problemet med t.ex. programkontrollen som hanterar 50 Hz skulle bara existera under en övergångsperiod för att sen, när nästan allt material är i HDTV 60 Hz, inte vara något större problem. Men man måste förstå SVT:s praktiska anledningar till att använda 50 Hz även i fortsättningen. De ljusmässiga pumpningarna som uppstår kan bli väldigt irriterande om ovana fotografer inte ställer in slutaren rätt och problemet med att tvingas köra 3:2 pull down på film är något man nog bör undvika eftersom det inte ger lika bra flyt i rörelser som den film man ser uppsnabbad 4% i 50 Hz. En stor fördel med att man hänger kvar vid 50 Hz är dock att vi får tio färre rutor att koda per sekund, vilket är ca 16% mindre information i sekunden vilket i sin tur sparar utrymme i luften när man sänder ut kanalen.

#316

Postad 30 oktober 2006 - 06:47

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Men ännu inte lika bra som fotbolls-vm på SVT HD eller en bra film på C+HD.

<{POST_SNAPBACK}>


antagligen för att svt HD sändes, iallafall i marknätet, med en bitrate på runt 20 mbit/s under fotbolls-vm. Nu ligger väl de flesta kanalerna runt 10 mbit/s

#317

Postad 30 oktober 2006 - 19:10

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0
Mors alla!

Har fått spökbild på min plasma från Discovery HD:s logga efter ca 7 tim tittande i helgen!

Problemet med Disc/Animal Pl:s loggor är ju ett känt problem sen tidigare

Typiskt när man får en kanal med bra innehåll o kanonbild... Har mejlat Discovery o

klagat IGEN men det händer väl inget som vanligt. Nu vågar man ju inte titta på DIsc HD

på ett tag förrän "spöket" är borta. Hoppas fler kan mejla o klaga!!!

Har aldrig haft nåra spökbilder tidigare under det året jag haft plasman. Nån som kan komma

med råd? Har kollat 8 tim på andra kanaler men spöket är kvar än...

Lundis

#318

Postad 30 oktober 2006 - 19:22

Enator
  • Enator
  • Guru

  • 4 026 inlägg
  • 0

Mors alla!

Har fått spökbild på min plasma från Discovery HD:s logga efter ca 7 tim tittande i helgen!

Problemet med Disc/Animal Pl:s loggor är ju ett känt problem sen tidigare

Typiskt när man får en kanal med bra innehåll o kanonbild... Har mejlat Discovery o

klagat IGEN men det händer väl inget som vanligt. Nu vågar man ju inte titta på DIsc HD

på ett tag förrän "spöket" är borta. Hoppas fler kan mejla o klaga!!!

Har aldrig haft nåra spökbilder tidigare under det året jag haft plasman. Nån som kan komma

med råd? Har kollat 8 tim på andra kanaler men spöket är kvar än...

Lundis

<{POST_SNAPBACK}>


Ja köp en lcd då :)

#319

Postad 30 oktober 2006 - 21:49

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

  • 887 inlägg
  • 0

Mors alla!

Har fått spökbild på min plasma från Discovery HD:s logga efter ca 7 tim tittande i helgen!

Problemet med Disc/Animal Pl:s loggor är ju ett känt problem sen tidigare

Typiskt när man får en kanal med bra innehåll o kanonbild... Har mejlat Discovery o

klagat IGEN men det händer väl inget som vanligt. Nu vågar man ju inte titta på DIsc HD

på ett tag förrän "spöket" är borta. Hoppas fler kan mejla o klaga!!!

Har aldrig haft nåra spökbilder tidigare under det året jag haft plasman. Nån som kan komma

med råd? Har kollat 8 tim på andra kanaler men spöket är kvar än...

Lundis

<{POST_SNAPBACK}>


Ja köp en lcd då :)

<{POST_SNAPBACK}>


Problemet är att på en LCD kan man inte titta i 7 timmar. Man blir illamående innan ;)

Discovery loggan är grym i HD. Största någonsin och i färg dessutom.

#320

Postad 30 oktober 2006 - 21:52

kave
  • kave
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0
Köp en projektor istället.

#321

Postad 31 oktober 2006 - 00:29

Unregistered06999456
  • Unregistered06999456
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0

Men ännu inte lika bra som fotbolls-vm på SVT HD eller en bra film på C+HD.

<{POST_SNAPBACK}>


antagligen för att svt HD sändes, iallafall i marknätet, med en bitrate på runt 20 mbit/s under fotbolls-vm. Nu ligger väl de flesta kanalerna runt 10 mbit/s

<{POST_SNAPBACK}>

Nä.
Discovery och Voom var 14-15 mbit/s när jag tittade igår.
SVT var några dagar sedan men låg på samma nivå.
Eftersom de iaf nu ligger på samma transponder (dock finns två identiska tp's med de 3 kanalerna)
så är det väl ganska rimligt eftersom 15 x 3 = 45 mbit/s.
Tror det är utrymmet på telenors transponders.

/Per

#322

Postad 31 oktober 2006 - 01:12

iMist
  • iMist
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Nä.
Discovery och Voom var 14-15 mbit/s när jag tittade igår.

Hur får man fram dessa siffror? :)

#323

Postad 31 oktober 2006 - 01:14

Unregisteredcdfa2218
  • Unregisteredcdfa2218
  • Lärjunge

  • 423 inlägg
  • 0
När kommer ComHem igång med HDTV?

#324

Postad 31 oktober 2006 - 06:40

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0
enligt de själva innan jul. enligt uppgift har de informerat återförsäljare samt att de nu listat canal+hd på kanalplats 83

#325

Postad 31 oktober 2006 - 08:36

erito
  • erito
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0
Min gissning är att SVT kommer att pumpa ut HDTV för alla sina SDTV kanaler såfort det analoga marknätet släcks. Då finns ju bandbredd så det räcker o blir över.... 50hz/60hz ligger nog på is och de kör nog vidare på 50hz som det verkade i det tidigare inlägget.

Släck den gamla uråldriga analoga sk*ten nu! :)

#326

Postad 31 oktober 2006 - 11:01

Coolg8
  • Coolg8
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0
Hur blir det mer utrymme tar inte varje HD kanal häftigt mycket bandbredd, och sen måste de få sändningstillstånd av PTS samt att boxer delen klarar EU-domstolen.... men blir de fällda så gör de som vanligt... skiter i det totalt och kör på. För EU är bra när det är Sveriges idéer men inte om det är andras som man måstefölja :)

#327

Postad 31 oktober 2006 - 11:38

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

  • 1 061 inlägg
  • 0
iaf TV4 gör ju som dom vill, dom får byta ut kanalerna som dom vill..

SVT har en massa lokala sändningar att ta hänsyn till därför kan man inte byta allt mot hd, finns inte kapacitet.. 2012-2015 eller nå räkna man med det mesta i hd :)

#328

Postad 31 oktober 2006 - 11:41

erito
  • erito
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0
Kapacitet måste väl finnas? Analog sändning tar väl betydligt mer bandbredd då den ej komprimeras?

#329

Postad 31 oktober 2006 - 13:10

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

  • 887 inlägg
  • 0

Kapacitet måste väl finnas? Analog sändning tar väl betydligt mer bandbredd då den ej komprimeras?

<{POST_SNAPBACK}>


Här pratar vi HD kanaler. En sådan tar i dagsläget 2-4 gånger så mycket plats som en analog SD kanal. En digital SD kanal tar mindre plats än en analog SD.

#330

Postad 31 oktober 2006 - 13:28

kave
  • kave
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0

Min gissning är att SVT kommer att pumpa ut HDTV för alla sina SDTV kanaler såfort det analoga marknätet släcks. Då finns ju bandbredd så det räcker o blir över.... 50hz/60hz ligger nog på is och de kör nog vidare på 50hz som det verkade i det tidigare inlägget.

Släck den gamla uråldriga analoga sk*ten nu! :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Enligt Teracom så kommer de inte starta med HDTV i marknätet alls förrän alla analoga sändare stängts ner. Detta tidigast 2008.

#331

Postad 31 oktober 2006 - 22:17

oscar_D
  • oscar_D
  • Lärjunge

  • 355 inlägg
  • 0

Här pratar vi HD kanaler. En sådan tar i dagsläget 2-4 gånger så mycket plats som en analog SD kanal. En digital SD kanal tar mindre plats än en analog SD.

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, en HDTV-kanal får mycket väl plats på samma utrymme som en analog SD-kanal. Inom en snar framtid, när kodarna blivit lite bättre, hoppas man kunna sända två kanaler på samma utrymme med H264-kodning.

#332

Postad 31 oktober 2006 - 22:59

Unregistered06999456
  • Unregistered06999456
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0

Nä.
Discovery och Voom var 14-15 mbit/s när jag tittade igår.

Hur får man fram dessa siffror? :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Dator. =)

/Per

#333

Postad 01 november 2006 - 08:30

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Här pratar vi HD kanaler. En sådan tar i dagsläget 2-4 gånger så mycket plats som en analog SD kanal. En digital SD kanal tar mindre plats än en analog SD.

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, en HDTV-kanal får mycket väl plats på samma utrymme som en analog SD-kanal. Inom en snar framtid, när kodarna blivit lite bättre, hoppas man kunna sända två kanaler på samma utrymme med H264-kodning.

<{POST_SNAPBACK}>


SD MPEG2 - mellan 2 - 5 Mbit/s beroende på önskad kvalité
HD MPEG2 - rekommenderat omkring 20-25 Mbit/s, i praktiken kör CMoreHD med 18 Mbit/s vill jag minnas.

HD MPEG4/h.264 - rekommenderat 10-15 Mbit/s. Sant dock att dagens kodare ej är helt optimerade, mer finns att förbättra. Ända nere vid 10 Mbit är man inte.

En MUX - här är jag lite osäker - tar upp ungefär samma frekvensutrymme som en analog kanal, en MUX bär cirka 22 Mbit/s

Sedan vad gäller frekvensutrymmet som frigörs när de analoga sändningarna upphör - dessa är väldigt attraktiva för andra aktörer. Finns INGET som idag säger att Teracom får tillgång till hela det spektrum som frigörs, ex.v. vill en del sända mobilTV där.

Bara ett litet klargörande, hoppas jag fick siffrorna rätt.

/T

#334

Postad 01 november 2006 - 08:34

erito
  • erito
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0
Ja att det blir 'slagsmål' om frekvens/mux'ar kan vi nog vara överens om :lol:

Med säkerhet kommer en HDTV kanal att ta mindre plats än en analog SDTV kanal redan idag med den kodning som finns, men kommer att bli än bättre.

Hur länge har de kört med marksänd HDTV i USA?

#335

Postad 01 november 2006 - 11:55

DirtyHarry
  • DirtyHarry
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0
Samma tradiga tablå för Canal+ HD för December, tre filmer per dag och typ två nya för decemeber.
Suck, trodde det skulle bli annorlunda nu.

#336

Postad 01 november 2006 - 14:41

Dr Cain
  • Dr Cain
  • Lärjunge

  • 492 inlägg
  • 0

Här pratar vi HD kanaler. En sådan tar i dagsläget 2-4 gånger så mycket plats som en analog SD kanal. En digital SD kanal tar mindre plats än en analog SD.

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, en HDTV-kanal får mycket väl plats på samma utrymme som en analog SD-kanal. Inom en snar framtid, när kodarna blivit lite bättre, hoppas man kunna sända två kanaler på samma utrymme med H264-kodning.

<{POST_SNAPBACK}>


SD MPEG2 - mellan 2 - 5 Mbit/s beroende på önskad kvalité
HD MPEG2 - rekommenderat omkring 20-25 Mbit/s, i praktiken kör CMoreHD med 18 Mbit/s vill jag minnas.

HD MPEG4/h.264 - rekommenderat 10-15 Mbit/s. Sant dock att dagens kodare ej är helt optimerade, mer finns att förbättra. Ända nere vid 10 Mbit är man inte.

En MUX - här är jag lite osäker - tar upp ungefär samma frekvensutrymme som en analog kanal, en MUX bär cirka 22 Mbit/s

Sedan vad gäller frekvensutrymmet som frigörs när de analoga sändningarna upphör - dessa är väldigt attraktiva för andra aktörer. Finns INGET som idag säger att Teracom får tillgång till hela det spektrum som frigörs, ex.v. vill en del sända mobilTV där.

Bara ett litet klargörande, hoppas jag fick siffrorna rätt.

/T

<{POST_SNAPBACK}>


Över satellit har jag sett SVT2 sända ända upp till 10Mbit/s, då var det rätt bra bild.
Och en transponder på en satellit klarar ungefär 45Mbit/s, och det kan finnas upp till ~70st på en stor sådan.

#337

Postad 01 november 2006 - 14:44

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

  • 1 061 inlägg
  • 0
bara det att en satelit kostar xx antal miljarder :huh: och måste bytas vart 12-15 år ...

#338

Postad 01 november 2006 - 14:48

erito
  • erito
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0
"En MUX - här är jag lite osäker - tar upp ungefär samma frekvensutrymme som en analog kanal, en MUX bär cirka 22 Mbit/s"

Alltså får man plats med två HDTV kanaler på varje analog kanal som släcks.

Kan någon släcka, tack?
:huh:

#339

Postad 01 november 2006 - 15:32

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

  • 1 061 inlägg
  • 0
vi får plats med 7 muxar med sdtv kanaler(7 kanaler på varje..) totalt i sverige, i dag har terracom redan utbud på 5 muxar och den 7s frekvenser används för mobilTV (52kanaler) finns allts plats för en mux till...
1 mux = 1hdtv och 1 sdtv kanal då lycka till terracom :huh:

detta enligt teracom... Frekvens området måste vi tänka på också räcker ju inte sätta up 20 till muxar måste finnas sändnings plats i luften också...

håller med att dem borde snabba på nersläckandet av det analoga nätet ...

Redigerat av Scrapanatchi, 01 november 2006 - 15:40.


#340

Postad 01 november 2006 - 17:37

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0

vi får plats med 7 muxar med sdtv kanaler(7 kanaler på varje..) totalt i sverige, i dag har terracom redan utbud på 5 muxar och den 7s frekvenser används för mobilTV (52kanaler)  finns allts plats för en mux till...
1 mux = 1hdtv och 1 sdtv kanal då lycka till terracom :huh:

detta enligt teracom...  Frekvens området måste vi tänka på också räcker ju inte sätta up 20 till muxar måste finnas sändnings plats i luften också...

håller med att dem borde snabba på nersläckandet av det analoga nätet ...

<{POST_SNAPBACK}>



Så är det, Teracom måste även ta hänsyn till grannländernas frekvenser vid gränserna

Redigerat av lindo, 01 november 2006 - 17:41.


#341

Postad 01 november 2006 - 22:36

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

  • 887 inlägg
  • 0

Ja att det blir 'slagsmål' om frekvens/mux'ar kan vi nog vara överens om :huh:

Med säkerhet kommer en HDTV kanal att ta mindre plats än en analog SDTV kanal redan idag med den kodning som finns, men kommer att bli än bättre.

Hur länge har de kört med marksänd HDTV i USA?

<{POST_SNAPBACK}>


Med vilken säkerhet då? Det är ju bevisligen helt fel. Som andra skriver så sänder de nuvarande HD kanalerna i ca 15 Mbit/s. Då används även nya Mpeg4. Den absolut högsta siffra som jag någonsin sett nämnas på SD är de 10 Mbit/s som SVT använde på en del matcher i fotbollsvm vilka också fick mycket beröm för en enastående kvalite. Normalt ligger SVT runt 6 Mbit/s. Du kan ju gissa vad TV3 ligger på

#342

Postad 01 november 2006 - 22:39

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

  • 887 inlägg
  • 0

"En MUX - här är jag lite osäker - tar upp ungefär samma frekvensutrymme som en analog kanal, en MUX bär cirka 22 Mbit/s"

Alltså får man plats med två HDTV kanaler på varje analog kanal som släcks.

Kan någon släcka, tack?
:huh:

<{POST_SNAPBACK}>


Återigen helt fel. En mux är inte detsamma som en analog kanal. Beroende på kvalite i sändningen blir det 6-8 analoga kanaler per mux. En maximalt två HD kanaler per mux.

Edit: såg att Scrapanatchi redan svarat

Redigerat av Unregistered81406615, 01 november 2006 - 22:41.


#343

Postad 02 november 2006 - 08:56

erito
  • erito
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0
Åh fan, är det så illa?

Hur gör dom i USA då? Där kör de ju HDTV marksänt sedan länge.

#344

Postad 02 november 2006 - 11:03

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

  • 1 061 inlägg
  • 0
kör dom verkligen hdtv marksänt? jag har bara sett via cable och dish :P
dom får ju plats med 7 hdtvkanaler så det är ju möjligt, har för mej 5 lokala kanaler om man kolla satelit.. så några vanliga 7-8st så stämmer det ju bra.. :)

#345

Postad 02 november 2006 - 12:03

erito
  • erito
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0
"
1) Are there enough terrestrial frequencies for HDTV available in Europe? The answer is yes. The big advantage of DVB-T is that typically five SDTV programs are broadcast in the space that was earlier used by one analog SDTV program. In other words, to transmit the same amount of programs only a fifth of the frequency bandwidth is required by DVB-T in comparison to analog. The possibility of using SFN technology further reduces the amount of frequency channels required. Adding up these improvements (channel efficiency & SFN technology) means roughly 8-10 times more SDTV programs can be transmitted via DVB-T in the UHF band in comparison to the classic analog technology. As soon as advanced codecs are in use, this number will again multiply by a factor of two.

For that reason, frequencies should be available for HDTV broadcast after the analog switch off (ASO). Recent estimates are that typically 50% of the UHF frequencies should be available after the analog switch off is completed. It will strongly depend on the governmental and regulatory bodies as to what services the cleared UHF frequencies are assigned.
"

Jag tror det får plats :)

#346

Postad 02 november 2006 - 18:28

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0

kör dom verkligen hdtv marksänt? jag har bara sett via cable och dish :P
dom får ju plats med 7 hdtvkanaler så det är ju möjligt, har för mej 5 lokala kanaler om man kolla satelit.. så några vanliga 7-8st så stämmer det ju bra.. :)

<{POST_SNAPBACK}>


I USA kör de i mpeg2 över satellit det ligger 2-3 kanaler per transponder

http://www.lyngsat.com/hd/anikf2.html
http://www.lyngsat.com/hd/110west.html

#347

Postad 02 november 2006 - 22:43

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

  • 1 061 inlägg
  • 0

"
1) Are there enough terrestrial frequencies for HDTV available in Europe? The answer is yes. The big advantage of DVB-T is that typically five SDTV programs are broadcast in the space that was earlier used by one analog SDTV program. In other words, to transmit the same amount of programs only a fifth of the frequency bandwidth is required by DVB-T in comparison to analog. The possibility of using SFN technology further reduces the amount of frequency channels required. Adding up these improvements (channel efficiency & SFN technology) means roughly 8-10 times more SDTV programs can be transmitted via DVB-T in the UHF band in comparison to the classic analog technology. As soon as advanced codecs are in use, this number will again multiply by a factor of two.


<{POST_SNAPBACK}>

"roughly 8-10 times more SDTV programs" mot max 5st analoga, då kollar vi oj redan fullt här då, med 7 muxar med 7 kanaler som blir max 49 kanaler, alternativt att vi bara skulle få typ 7 hd kanaler om man stängde ner dem vanliga :P men det är kört för vi har ju redan betalande för boxer digital tv ... :)

#348

Postad 03 november 2006 - 00:54

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

  • 887 inlägg
  • 0
Det går att hitta någon som skrivit något om vad som helst på internet. Hur du än räknar måste du få ner HD kanalerna på under 11 Mbit/s för att få in 2 per mux och under 7 Mbit/s för att få in 3 per mux. Dit är det en bra bit och att få ner det till under 5 Mbt/s för att få in 4 per mux utan att förlora i kvalite känns väldigt avlägset. För at få in 2 HD kanaler för varje SD kanal måste du ner i 1.5-2 Mbit/s. Kommer aldrig att hända.

#349

Postad 03 november 2006 - 21:06

iMist
  • iMist
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
CanalDigital har möblerat om lite i kanallistan. Canal+HD ligger numera på plats 19 och SVT HD på 83 (efter Discovery HD och Voom).

#350

Postad 03 november 2006 - 23:34

Casper
  • Casper
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
ja de sänder marksända kanaler i usa som mest är det 5st samtidigt(vet ej om det är för att det inte går att sända fler eller om det inte finns fler kanaler som vil sända). knalerna sänder oxå standar version i samma kanal område och det funkar bra. Vinter OS var väldigt trevligt att se i HDTV vi marksänd. förstår inte att teracom inte kan börja sända.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.