Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dynaudio Contour S3.4

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 september 2006 - 11:29

VLANIBET
  • VLANIBET
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Jag har en Primare I30, som jag parar ihop med CD31.

Funderar på att köpa Dynaudio Contour S3.4. Jag är lite tveksam om I30 räcker till.

Den är väldigt bra och kraftfull förstärkare som jag inte tänker byta. Mitt mål är att med den här förstärkaren kunna driva 100% Dynaudio Contour S3.4. Alltså att få fullt ut av dem.
Är detta möjligt?
Jag lyssnade på Dynaudio Contour S3.4 på Arken mässan och blev riktigt positivt överraskad av närvarokänslan och den stora ljudbilden. Alltså riktig kompetent högtalare.

Jag har inga möjligheter att testa dem ihop med min Primare, därför vänder jag mig till forumet.
Jag skickar lite teknisk specifikation om båda här nedan:

Tack på förhand och hälsningar till alla Hi-Fi entusiaster.



PRIMARE I30


Output Power:
2 x 100 W / 8 Ohm
2 x 180 W / 4 Ohm
Analogue Inputs:
2 XLR (L & R)
4 RCA (L & R)
Analogue Record Output:
1 RCA (L & R)
Pre Out:
1 RCA (L & R)
Peak Current:
+/- 40 A
Frequency Response:
< 10 Hz - 100 kHz, -3 dB

THD:
< 0.07 %

Signal-to-Noise Ratio, Line:
100 dB

Output Impedance:
0.06 Ohm
Power Consumption:
Standby < 25 W
Dimensions (WxDxH):
430 x 385 x 100 mm
Weight:
15.5 kg



Dynaudio Contour S3.4


Högtalartyp 2 vägs basreflex
Vikt 33,3 kg
Diskant 28 mm Esotar
Kontakter WBT Banan
Impedans 4 ohm 88 dB
Mått 190 x 1226 x 366 mm
Placering Golv
Frekvensomfång 35 Hz - 25 kHz +-3dB
Mellanregister -
Bas 2x17cm one-piece moulded MSP-cone
Känslighet
Tester
Länkar

#2

Postad 16 september 2006 - 12:05

matte76
  • matte76
  • Forumräv

  • 929 inlägg
  • 0
Nej tyvärr, enligt min mening räcker inte I30 till kraftmässigt...S3.4 vill ha minst 150 watt gärna 200 eller mer. Kolla mer lättdrivna högtalare som Monitor Audio eller Audiovector tex. Bägge dessa passar dessutom bättre ljudmässigt med Primare än Dynaudio.

#3

Postad 16 september 2006 - 12:48

peter_gbg
  • peter_gbg
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Tror inte heller att din förstärkare klarar att få liv i Dynaudio 3.4, tyvärr.

Jag skulle rekommendera dig att lyssna på Monitor Audio GS20 eller GS60. Passar väldigt bra ihop med dina fina Primare grejer!

Mvh

Peter

P.S matte76: Primare I30 lämnar faktiskt 2x180 watt i 4 ohm. Ligger ju mellan 150 och 200. Men det räcker inte.

#4

Postad 16 september 2006 - 14:34

Unregistered1084
  • Unregistered1084
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0
Är Dynaudio Contour S3,4 de högtalare du vill ha,så köp dom!Spela roll om din förstärkare inte klarar av att kontrollera dom till 100%.Du kan ju uppgradera förstärkeriet senare.Att bygga upp en stereoanläggning går sällan på en dag men resan är oftast lika skoj som slutmålet i min mening.Och jag håller med dig,Contour S3.4 är väldigt kompetenta högtalare.

#5

Postad 16 september 2006 - 15:42

Unregistered6819cc18
  • Unregistered6819cc18
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0
Håller helt med New Order, köp och uppgradera stärkaren sen. Jag gillar verkligen högtalaren, grym! Fantastisk diskant.

#6

Postad 16 september 2006 - 17:25

Gäst_Korn_*
  • Gäst_Korn_*
  • 0
Primare gör väldigt kraftfulla förstärkare och man skall inte stirra sig blind på antal watt, strömstyrkan är lika viktig. Om du är tveksam hade jag pratat med någon kunnig säljare till Dynaudio och Primare samt provlyssnat. Tror dom passar alldeles utmärkt ihop, dansk och svensk i förening..

Redigerat av Korn, 16 september 2006 - 17:26.


#7

Postad 16 september 2006 - 17:56

VLANIBET
  • VLANIBET
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Jag har redan Monitor Audio GR20, som jag är riktigt nöjd med, men Jesus, Dynaudio, har en närvarokänsla som jag aldrig sett hos någon annan högtalare. Det kändes som jag stod framför en konsert, så naturligt och trovärdigt ljud.

Jag hade lite tankar innan att köpa A30.2 men skiljer bara 20 watt per kanal, det känns som man inte får så mycket för pengarna.

Är det möjligt att koppla 2 st A30.2 på min Primare I30?

2 x 120 W / 8 Ohm
200 W / 4 Ohm
Mono Bridge:
1 x 380 W / 8 Ohm

Det borde ge minst 1x500 watt i 4 ohm.....(2 sådana borde räcka).....?

#8

Postad 16 september 2006 - 18:45

Gäst_Korn_*
  • Gäst_Korn_*
  • 0
Dom enda integrerade förstärkarna i prisklassen runt 20 000:- som lämnar mer än 150 watt är Bladelius Thor för 24000:- och AVI laboratories för ca 20 000:- Annars är enda lösningen att köra med separat för och slutsteg men då lär det nog bli mycket dyrare. Har lite svårt att förstå att inte Primaren skulle kunna driva dessa högtalare, 88db är väl inte så himla låg känslighet?

Visserligen är Primare I30 kanske i det billigaste laget till dessa högtalare å andra sidan är den väldigt prisvärd. Jag hade definivt provat..

//

mvh

#9

Postad 16 september 2006 - 18:57

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

  • 841 inlägg
  • 0
Kan bara instämma om hur bra dessa högtalare låter..

Och med dessa så kan man inte få för mycket kraft, men det ska vara spelglädje i kraften oxå..

Sitter på dessa högtalare själv och driver dessa med min Arcam AVR300 men helt OK resultat, men jag kan inte annat än rekommendera Nuforce Ref9 monoblock.. Jisses så bra det lät.. Jag vet att mina högtalare låter bra men att de kunde låta så bra visste jag därimot inte..

Har du råd så köp 2st Nuforce monoblock och sälj din integrerade till ett rent försteg istället..
Eller så kör du bara på nuforcen på din I30..

#10

Postad 19 september 2006 - 08:19

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

  • 406 inlägg
  • 0
Varning för teknokratinlägg:

Ptja, idogt läsande flertalet hififorum har gett mig intrycket att spänning är viktigare än ström (länk, länk). Angående effekt ger varje fördubbling ytterligare 3 dB ljudtrycksnivå. Att gå från 100 till 120 watt är ganska meningslöst. Inga konstigheter där.

Jag skulle hellre skaffa ett Rotel 1080 än Nuforce, eftersom klass D fortfarande inte är helt problemfri i diskanten (bl a IM-dist, länk, länk).

#11

Postad 19 september 2006 - 14:10

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Wat, watt, watt ... Jag har en bygglampa på 2000watt, men den låter illa även med Dynaudio ...
Jag har hört kombinationen och tyckte den lät bra. Nu spelade vi inte på några högre volymer, men jag tycker det lät trevligt - förutsatt att man gillar Dynaudio - ljudet.
Sedan kan du ju som sagt uppgradera stärken om du tycker annorlunda. (Ska erkänna att jag hade en känsla av att det saknades en del.) Har hört dem tidigare med en Gryphon Callisto 2100 som jag har för mig är på 100watt(?) och det lät ruggigt bra i mina öron. Delvis kan det bero att det var ett tag sedan jag själv hade prylkar i närheten av denna priklass eftersom jag håller på att "byta ner mig", men lite minnen har man väl ändå kvar .... Hoppas jag.
Skulle absolut lyssna.

#12

Postad 19 september 2006 - 20:52

NeoOne
  • NeoOne
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
Av egen efarenhet så kommer nog inte din Primare I30 att räcka till Contour 3.4.

Spelar det säkert helt ok, men du kommer inte få den upplevelse som du fick när du lyssnade på dem för första gången.

Tycker ändå du skall satsa på dessa underbara högtalare och uppgradera dig senare isåfall till ev ett annat försteg+slutsteg.

Rom byggdes inte på en dag heller. :)

Är super nöjd med mina högtalare men är själv på stigen för att byta stärkare + slutsteg.
Blir nog McIntosh om kassan tillåter. :=)

Skall iallafall lyssna mer på lördag,återstår att se om det blir dessa.

Hur som helst gällande i ditt fall, åka och lyssna på högtalaren igen och be återförsäljaren skifta med elektroniken för dig så du kan höra dess skillnad.

Lyssna till ditt eget öra och ingen annans.

Lycka till. :D

Mvh NeoOne

#13

Postad 19 september 2006 - 23:05

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

  • 841 inlägg
  • 0

Varning för teknokratinlägg:

Ptja, idogt läsande flertalet hififorum har gett mig intrycket att spänning är viktigare än ström (länk, länk). Angående effekt ger varje fördubbling ytterligare 3 dB ljudtrycksnivå. Att gå från 100 till 120 watt är ganska meningslöst. Inga konstigheter där.

Jag skulle hellre skaffa ett Rotel 1080 än Nuforce, eftersom klass D fortfarande inte är helt problemfri i diskanten (bl a IM-dist, länk, länk).

<{POST_SNAPBACK}>



Jag baserade mitt utlåtande utifrån egen erfarenhet då jag har haft Rotel RB-1080 steget samt har Just dessa Dynaudio högtalare.. Har även hört nuforcen här hemma och med nuforce så finns det kraft hela vägen..
Jag spelare på absolut max volym utan att det lät dåligt. Den orkar att driva hela vägen, vilket rotel oxå gör men med nuforcen så har du en soundstage som inte rotel har.. ivf inte till dynaudio..
Men det kan ju mycket väl vara så att rotel passar bättre till andra högtalare och nuforce samma sak där.. Men just kombon dynaudio s3.4 och nuforce var en riktig hit och trådskapare undrade om han grejer skulle orka driva hela vägen och det vet jag att nuforce gör.
Sen så måste man ju själv lyssna för att avgöra vad som låter bra kontra dåligt, men jag skulle inte gå någon spec eller mätning utan helt enkelt lyssna med egna öron..

#14

Postad 02 december 2006 - 17:29

Marrado
  • Marrado
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Vad tycker ni är bra pris för ett par dynaudio contour 1.8 mk2 ?
Och är det någon mer som lyssnat på dom och kan komma med lite åsikter om dessa ?
Tackar på förhand =)

#15

Postad 07 december 2006 - 19:42

NeoOne
  • NeoOne
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
Nyfiken..

Hur har det gått för dig VLANIBET?

Har du fått lyssna på Dynaudio Contour S3.4 tillsammans med Primare utrustning nu?
Om inte så kan jag berätta för dig att den kombination är helt otrolig, de spelar mycket detaljerat tillsammans.

För mig så stod jag och valde mellan McIntosh C252 (slutsteg)och C36(försteg) gentemot Primare SPA21 (integrerat försteg) och A32 (slutsteg).

Jag måste nog säga att jag blev totalt överrumplad om hur bra Primare lät tillsammans med Dynaudio.
För min del köpte jag på mig ett rejält slutsteg så jag kan driva mina Dynaudio Audience 82 fullt ut och även när det blir uppgraderings tankar. :P

Är verkligen supernöjd!

Primare lät faktiskt bättre ihop med Dynaudio i mina öron, än vad McIntosh gjorde. .

Du har inte funderat på at köpa ett slutsteg till din förstärkare så att du kan driva ett par Contour S3.4?
Tycker du skall satsa på ett par sådana om du verkligen har fastnat för dem ljud mässigt.


Mvh NeoOne

#16

Postad 07 december 2006 - 20:20

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Tjenare..

Jag vill oxå veta hur det har gått/går.

i30:n och 3.4:orna spelar oerhört bra tillsamans.

Väldigt lyckad kombination.


MVH Michael.

#17

Postad 07 december 2006 - 21:04

matte76
  • matte76
  • Forumräv

  • 929 inlägg
  • 0
Tror att 3.4 behöver mer effekt än vad I30 kan ge för att inte låta instängt. A32 kan nog vara bättre.

#18

Postad 07 december 2006 - 22:01

Unregisteredbb60144a
  • Unregisteredbb60144a
  • Lärjunge

  • 276 inlägg
  • 0
2x250W Musical Fidelity A5 amp för 21000 SEK via Ljudmakarn.
Kraft och välljud i ett!! :P


Mvh Magnus Eriksson

#19

Postad 07 december 2006 - 23:28

VLANIBET
  • VLANIBET
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Hej allihop

Tyvärr har jag fortfarande inte haft möjlighet att testa denna kombinationen.
Försökte skaffa dem genom Görans HiFi i Växjö och Jan på Tonkraft och svaret blev att högtalarna är på resande fot hela tiden och dem har inga som de kan skcika till Växjö.

Det enda som är kvar är att ta mina Primare grejer i bilen och åka till en annan ort för att testa dem. Troligtvis kommer jag att göra det men jag har dåligt med tid. Familjen och jobbet kräver mycket just nu.

Det viktigaste är att mina Monitoraudio GR 20 är sålda. Så jakten fortsätter.

Skulle bara påpeka att OM!!!! min Primare I30 inte räcker fullt ut då kommer den att få en trimning av den här:

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  a32_b.jpg   48,61K   50 Antal nerladdningar


#20

Postad 08 december 2006 - 17:02

NeoOne
  • NeoOne
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
Familjen är viktigast, och vi har nog alla märkt att tid har man inte alltid gott om. :wub:

Men det låter klokt att du tar med dig dina saker för att kunna göra en korrekt bedömmning när du gör din lyssning.

Slutsteget som du visar på bilden är Primare A32 och som ägare av ett sådant kan jag bara säga att du kommer inte att bli besviken. Gjorde en otroligt stor skillnad för mig i min biosalong.

För ren 2 kanals lyssning så blev basen mer kontrollerat och något stramare.
Även mellanregistret öppande sig mer än tidigare.

Åter igen får man lyssna till sina egna öron, men ge dig ut när tid finns och lyssna. :wub:


Mvh NeoOne

#21

Postad 08 december 2006 - 17:41

pelar
  • pelar
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
VLANIBET: det beror på hur högt du vill kunna spela. Det pratas mycket om vilka förstärkare som räcker till vad utan att man pratar volym. Om du vill kunna spela VÄLDIGT högt så kanske inte din Primare räcker till. Om man försöker spela högre än vad förstärkaren klarar av så är det ofta i diskanten som det börjar svikta först, det låter inte bra längre. En sak som många glömmer, vet inte om det är så i ditt fall, är att det nästan alltid är viktigare att högtalaren passar till rummet än till stärkaren. Har du någon aning om hur 3.4 kommer låta i ditt rum?

#22

Postad 08 december 2006 - 18:13

Unregistered6b0135b5
  • Unregistered6b0135b5
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0
Min erfarenhet med slutsteg är att det blir bättre ljud även i låga volumer.
Hur högt man kan spela är för min del totalt ointressant utan det handlar mer om att Dynaudio är tungdrivna och behöver kraft även i låga volumer.
Kör nu med ett Rotel rb890 och det hjälpte till rejält med ljudet.
Skall köpa en till Rotel rb890 och bryggkoppla dem för att se om det blir ett lyft till i ljudet
Jag upplever Roteln lite vasst i diskanten men får dämpa rummet lite till.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.