Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DVE

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 oktober 2006 - 01:05

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

  • 2 219 inlägg
  • 0
Hej

Jag har nu tittat igenom DVE 2 ggr. Ganska trevligt men tanken var ju att man skulle kalibrera sin projje efteråt. Allt jag gjort är att sänka brightness 2 snäpp efter att ha höjt den så att jag såg den tredje remsan som man inte ska se...

Kollade med färgfiltret men tyckte det verkade bäst med color kvar på 0 och tint kvar på 0 (fabriksinställningen)


Summa summarum så har jag inte fått ut något alls av DVE.

Jag har en tw 600 och Marantz dv 6600

Vill någon vänlig själ förklara vad det är man ska kalibrera och hur.

Varje form av hjälp är välkommen. Jag fattar inte vad man ska ha alla de där kalibreringsbilderna till för jag tycker inte att han förklarar det ordentligt. Tycker han snackar om en massa andra saker som visserligen är intressanta men som inte hjälper mig att kalibrera min projje vilket är det jag vill.

Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 26 oktober 2006 - 01:06.


#2

Postad 26 oktober 2006 - 10:12

tqh
  • tqh
  • Lärjunge

  • 431 inlägg
  • 0
Hmm, jag tror inte att jag kan förklara bättre än de gör på skivan, men DVE gör att man kan testa olika lägen på DVD, projje och liknande och kontrollera att aspect, färger osv är som de bör vara. Dina grundinställningar verkar fungera bra för dig.

Kanske du ska läsa Component's recension av TW-600 då den ger lite insikt i kalibrering och deras inställningar kan vara ett förlag på grund för att få ännu bättre bild: http://www.component...epson_tw600.php

#3

Postad 26 oktober 2006 - 18:38

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Ser verkligen alla färger ut precis som de ska genom färgfiltret utan att du pillat på inställningarna? :D

Själv fick jag gå in på alla sex färger separat (med min TW600) innan det började likna något.

Däremot har jag uppenbara problem med kontrasten och gamman. Något led är fel hos mig, men jag förstår dessvärre inte vad... :P

Men som tqh skriver, utgå gärna från Zoomairs recension på Component, där finns en hel del bra tips. Angående DVE så behöver man ju inte använda ALLA de olika testbilder som finns, utan det räcker långt med de för brightness, contrast och färger som de går igenom i kapitlen.

Ska för övrigt finnas en ganska grundläggande guide på Component för DVE också, men om jag itne missminner mig så har den några fel i sig, eller något som inte stämmer helt och hållet.

#4

Postad 27 oktober 2006 - 08:02

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

Däremot har jag uppenbara problem med kontrasten och gamman. Något led är fel hos mig, men jag förstår dessvärre inte vad... :P

<{POST_SNAPBACK}>


Kanske aotumatisk iris :D

Ska för övrigt finnas en ganska grundläggande guide på Component för DVE också, men om jag itne missminner mig så har den några fel i sig, eller något som inte stämmer helt och hållet.

<{POST_SNAPBACK}>


Kalibreringstankar på component.se
En calibration f.a.q på AVS forum (Mest avsett för AVIA men en del tillämpbart även för DVE)

#5

Postad 27 oktober 2006 - 13:50

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

Däremot har jag uppenbara problem med kontrasten och gamman. Något led är fel hos mig, men jag förstår dessvärre inte vad... :)

<{POST_SNAPBACK}>


Kanske aotumatisk iris :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>


Ja irisen ställer absolut till det, och jag har inte riktigt lärt mig hur man parerar den korrekt i en kalibrering, men det är något annat som inte stämmer också, för även med iris avstängd så blir det fel, och så har det inte varit förut. Antagligen har jag råkat fippla till något någonstans i kedjan som gör att det spökar )har förstås inte letat så noga än :lol:).

Redigerat av B8, 27 oktober 2006 - 13:51.


#6

Postad 27 oktober 2006 - 21:23

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

  • 2 219 inlägg
  • 0
Tusen tack! Den där länken var guld värd! :)

Ska återkomma med lite tankar sedan när jag kalibrerat.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.