Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Koppla dvd-recorder till digitalbox

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 november 2006 - 20:40

Unregistered50f6cfe1
  • Unregistered50f6cfe1
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Som nybliven digitalboxägare har det mesta fungerat bra ända tills det var dags att spela in med min philips dvd-recorder. Vare sig tv:ns eller dvd-recordens instruktionsböcker beskriver hur man skall koppla ihop tv:n med en digitalbox och dvd-recorder. Enligt dvd-recorderns instruktionsbok kan man bara söka analoga kanaler.

Hur är det med digitalboxen egentligen? Omvandlar den den digitala signalen till en analog signal innan den går in i tv:n?

Någon som vet hur man bör koppla ihop grejerna?

Vad jag försökt med inledningsvis är att koppla vanlig antennkabel ut på digitalboxen in i dvd-recordern, men då får den ingen signal.

Att koppla antennkabeln direkt in i dvd-spelaren och sedan in i boxen bör väl knappas funka när det handlar om en digital signal??

Pust, är det någon som har tips tar jag tacksamt emot dem.... :) :blink: :lol:

#2

Postad 13 november 2006 - 20:50

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Vanliga sättet att koppla ihop det hela är via SCART.

Digitalbox -> SCART1 på DVD
SCART2 på DVD -> TV
Sedan kan man ställa in DVDn att släppa igenom signalen om den inte gör det som standard. Signalen via SCART kan antingen vara RGB, s-video eller komposit(sammansatt). Välj RGB om det går, annars s-video. Borde finnas i någon meny i digitalboxen och DVDn samt TVn...

vad för DVD-inspelare? Vad för digitalbox.

/T

#3

Postad 14 november 2006 - 12:27

tops
  • tops
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0
Det som är digitalt i boxen är signalen från sädnaren. Boxen tar emot dessa och sedan omvandlas det till analoga signaler som du plockar ut via scarten. Så är det på de valigaste boxarna, finns nog dem där hela kedjkan är digital, men det har jag inte så bra koll på så jag reserverar mig där.

Om du försöker koppla ihop boxen med DVDrecorden, det går nog, förutsatt att din utgång från boxen är RF modulerad och att du har en analog tunerdel i DVDn och du ställer in den kanalen. Detta är dock ingen bra lösning, utan använd Scart istället. Den kopplar du mellan utgången på boxen till ingången på DVDn, förutsatt att det går att spela in externa källor via scart, vilket jag antar att det gör (Har ingen så jag kan inte säga säkert)

#4

Postad 14 november 2006 - 12:37

Unregistered50f6cfe1
  • Unregistered50f6cfe1
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Tack för svaret! :D Skall hem och testa detta ikväll

Men blir det inte kvalitétsförsämring på signalen att dra singalen via dvd-spelaren?

Jag har digitalboxen Grundigt DTR-1520 och dvd-recordern Philips DVD-r 610

#5

Postad 14 november 2006 - 13:59

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0
Hej,

Problemet med DVD-recorders är att många av dem inte accepterar RGB. Jovisst en del gör det, men på olika sätt. Detta är inte heller helt kopplat till hur dyra eller billiga de är det finns riktigt dyra pjäser som bara tar komposit och s-video via scart in.

Oftast har en digitalbox åtminstone en scart med RGB. Ofta finns två scart den ena med RGB och den andra med komposit eller komposit och s-video (två scart ut är sällsynt).

Om man har en DVD-recorder som klarar RGB in på Scart2 och RGB ut på Scart1 så klarar den att släppa igenom RGB signalen från Box till TV. Har den inte RGB in men RGB ut (vanligt tyvärr) så blir det att se om boxen kan mata S-video, om DVD-recordern kan köra igenom S-video och att TVn klarar S-video. Om något i denna kedja inte kan s-video så har du att köra komposit (dvs VHS-standarden designad för över 30 år sedan).

I nästa steg så bör man kolla om man kan spela in på DVD-recorder med RGB som bas, flera recorders kan loopa igenom RGB enligt ovan men de kan inte spela in andra format än kanske komposit och S-video. Se alltså upp även här (gäller även dyra fina maskiner).

Man kan också koppla från digitalbox scart2 till DVD recorder, då blir det oftast komposit hela väge (S-video om man har tur, även kallat Super VHS, dvs en 20 år gammal uppgradering av gamla VHS standarden).

Dessutom ja, ditt antagande om att man förlorar lite kvalitet/signalstyrka genom att köra runt med en massa extra kabel och burkar är korrekt, dessutom tillkommer viss mängd störning av signalen av de ytterligare elektiska apparaterna som kopplas till. Beroende på sladdstandard, inställningar och kvaliteten på signalen (samt i vissa fall placering av diverse boxar) så kan detta begränsas.

#6

Postad 14 november 2006 - 14:01

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0
Hej,

Det skall naturligtvis vara

Oftast har en digitalbox åtminstone en scart med RGB. Ofta finns två scart den ena med RGB och den andra med komposit eller komposit och s-video (två scart med RGB ut är sällsynt).

#7

Postad 14 november 2006 - 14:24

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Dessutom ja, ditt antagande om att man förlorar lite kvalitet/signalstyrka genom att köra runt med en massa extra kabel och burkar är korrekt, dessutom tillkommer viss mängd störning av signalen av de ytterligare elektiska apparaterna som kopplas till. Beroende på sladdstandard, inställningar och kvaliteten på signalen (samt i vissa fall placering av diverse boxar) så kan detta begränsas.

<{POST_SNAPBACK}>

Normalt är det väl inget man märker av?
Jag har ivartfall inga problem med CD ComboBox -> SCART (RGB) -> DVD (Panasonic 720) -> SCART (RGB) -> TV
DVDn släpper fint igenom signalen när den är avstängd och ersätter med sin när den är påslagen.

fast - jag sitter med CRT TV och de tål en hel del störningar innan det märks.

/T

#8

Postad 14 november 2006 - 15:50

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

/snip/
Om något i denna kedja inte kan s-video så har du att köra komposit (dvs VHS-standarden designad för över 30 år sedan).
/snip/
Man kan också koppla från digitalbox scart2 till DVD recorder, då blir det oftast komposit hela väge (S-video om man har tur, även kallat Super VHS, dvs en 20 år gammal uppgradering av gamla VHS standarden).
/snip/

<{POST_SNAPBACK}>

Off topic, men för ordningens skull, blanda inte ihop videoformat med signalstandarder. Komposit och S-Video är signalstandarder som inte har med videoformaten VHS/S-VHS att göra. Läser man ditt inlägg kan man få uppfattningen att bilden får VHS-kvalitet om man kör med kompositsignal, vilket verkligen inte är fallet här.

#9

Postad 14 november 2006 - 18:56

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0
Hej,

Kompositsignalstandard är utvecklad för videosystem för mycket länge sedan.

Det är den enda signalstandard som en normal VHS-videobandspelare kan tolka och banda analogt. Den består av en komposit (blandad signal där kontrast och färgskalan skall samsas i en signal. Om man idag har en DVD-recorder inställd mot komposit så tolkar den om denna analoga signal till digital signal och skriver till skiva. Väg från digitalbox är alltså omvandling från digital signal till den enklaste analoga bildstandarden. Den digitaliseras i DVD recorder för att brännas på DVD-skiva. Dvs lagringsmedia och metod för att spara lagringsmedia skiljer. Signalstandarden är dock densamma som togs fram för de gamla banden.

Super-VHS dök upp som en produktutveckling av videoapparaterna med förbättrad bildstandard som bas. Denna kallades för Super Video (S-video), i och med att man separerarde kontraster med färgskalan. High end video hade denna standard mot slutet av videons storhetstid.

RGB är en europeisk standard (ej tex US och Japan) där röd, grön och blå separeras. US och Japan höll ut med S-video signalstandard tills komponent kom in i bilden. Komponent är att jämföra med RGB vid lägre upplösningar. Komponent klarar dock högre upplösningar som tex HD, vilket inte RGB är avsedd för

#10

Postad 14 november 2006 - 19:16

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0
Hej,

Information hämtad från Wikipeda, uppslagsverket på nätet.

S-Video
Wikipedia


S-Video även känt S-VHS och Y/C, är en analog videosignal där Y står för luminans och C för krominans. S-Videosignalens kvalitet står sig bättre än den vanliga komposit.

Om du skall koppla ihop din dator med din TV, behöver du både en 1x S-VIDEO och phono (Left och Right ljud, d.v.s. stereo) kablar.
När du kopplat ihop din dator och tv, om bilden blir svart-vit så få inte panik! Det finns en lösning, den kräver dock lite jobb: Allt du behöver göra är att löda samman pinne 15 och 20 med en kabel-stump och sen tejpa ihop klossen igen. Se denna grafiska guide för ytterligare information.

#11

Postad 15 november 2006 - 11:04

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0
Kenta2, du bör nog läsa den engelskspråkiga versionen av Wikpedia, den innehåller färre fel i dessa avseenden.

VHS och S-VHS är standarder utvecklade av JVC som beskriver hur bild och ljud lagras på band och hur dessa band skall vara beskaffade. Fördelen med S-VHS var att man genom bättre egenskaper på banden kunde lagra lumakomponenten med högre bandbredd och därmed få bättre detaljskärpa.

Kompositsignaler är långt äldre än VHS-systemet, de har använts i över femtio år skulle jag tippa på. Det är några år sen jag lämnade videoproduktionsbranschen, men då var komposit fortfarande normen och användes länge genomgående i broadcastsammanhang. Idag är det troligen rätt sällsynt i produktionssammanhang, men så länge man exempelvis använder ett analogt nät för TV-distribution så är det inte kompositsystemet i produktionsledet som styr bildkvaliteten hos tittaren.

Y/C fanns i begränsad utsträckning på proffsutrustning innan det via S-VHS dök upp på konsumentprylar, troligen därför som det felaktigt kallas S-VHS. Finessen är att man får bättre bandbredd för lumasignalen och man slipper färgflimmer när lumasignalen stör färgbärvågen (klassiskt problem med moirémönster om nyhetsuppläsaren har fiskbensmönstrad kavaj).

Det är inte helt sant att komposit är den enda signal som en VHS-bandare kan hantera, det vore busenkelt att använda S-Video, däremot har det troligen aldrig byggts en sån apparat.

RGB är ingalunda en europeisk standard, all färg-TV startar som RGB i kameran och i TVn är det till sist RGB-signaler som styr kanonerna i en CRT så självfallet används den över hela världen. På datormonitore har RGB varit allenarådande över hela världen i åratal. Däremot är SCART-kontakten som sagt sällsynt utanför europa så det fanns inget smidigt sätt att introducera det på konsumentmarknaden för överföring mellan DVD och TV. Ungefär samtidigt som SCART kom hade japanska tillverkare liknande kontakter, men de slog aldrig riktigt på konsumentsidan, däremot levde de kvar på halvproffsutrustning ett tag.

Jag är inte så hemma på alla finesser med komponentvideo, och tyvärr används termen lite missvisande eftersom både S-Video och RGB egentligen är komponentsystem.
Allt som en YPbPr-signal kan göra kan även en RGB-signal göra, men det kostar lite mer i form av dyrare komponenter i DVD/digitalbox och bildvisare. Eftersom bilden vid DVD/digitalutsändning är kodad som YPbPr så väljer man att vänta med konverteringen in i det sista eftersom det skulle bli dyrare och krångligare att föra över en RGB-signal med motsvarande kvalitet. Jag gissar att det är därför som man använder YPbPr när man kör högre upplösningar.

#12

Postad 15 november 2006 - 16:32

Unregistered50f6cfe1
  • Unregistered50f6cfe1
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Tack för era visdomsord!

Igår lyckades jag faktiskt få igång dvd:n men tvingades också konstatera att jag får åka och köpa en ytterligare (längre scartsladd). Men säg den lycka som varar. En haltvimme senare så la digitalboxen ner verksamheten helt (!!!) :) :P :P :D


Så nu är frågan om jag skall byta till samma box som jag nu vet hur jag kopplar eller till en ny box som kanske håller lite bättre.....livet är hårt ibland! :D :D

#13

Postad 15 november 2006 - 17:46

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0

En haltvimme senare så la digitalboxen ner verksamheten helt (!!!)  :)  :P  :P  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Det är inte bara så att du bor i Sthlm och att det var att Teracom hade avbrott i Nacka-masten för service?

#14

Postad 15 november 2006 - 20:49

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0
Hej Alfista,

Du har helt rätt ikring VHS och S-VHS. Men signalstandarden för att mata VHS är komposit och signalstandarden för formatet S-VHS är S-video. Man kan säkert skruva i det mesta av elektroniksutrustning och få fram diverse olika spännande kombinationer, men det var kanske inte det som det handlade om.

Själva essensen är kanske att fundera över varför vi handlar dyra digitalboxar och DVD-recorders för att ta in en digital signal, för att i digitalbox och omvandla den till en relativt simpel analog signal, för att därefter omvandla den tilbaka till digital för bränning på DVD. Signalstandarderna avseende komposit och S-video är dessutom samma som på den gamla VHS-tiden, trots att lagringsmedia och ett antal kretsar i brännaren håller högre klass idag än vad VHS-tidens motsvarigheter generellt gjorde.

Ifråga om RGB så gällde det åter originalfrågan kring att koppla DVD-recordern och digitalboxen, där vi diskuterade scart-kopplingar. Du har helt rätt i att man bör vara tydlig. Scart med RGB betecknas Euroscart och är en standard använd i Europa, men tex ej i USA eller Japan. Det kan säkert finnas ett och annat land utanför Europa som kör med Euroscart, men generellt så är detta fallet.

Redigerat av kenta2, 15 november 2006 - 20:58.


#15

Postad 16 november 2006 - 08:11

Unregistered50f6cfe1
  • Unregistered50f6cfe1
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Nej, jag är Smålänning - men du är ju rätt på det, jag tänkte inte ens på den möjligheten...

Valde nu en Samsung Bt-260, Den är bättre på allt, men sämre än Grundigen på det viktigaste - bildkvalitén.... :P

En haltvimme senare så la digitalboxen ner verksamheten helt (!!!)  :)  :D  :P  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Det är inte bara så att du bor i Sthlm och att det var att Teracom hade avbrott i Nacka-masten för service?

<{POST_SNAPBACK}>



#16

Postad 16 november 2006 - 12:11

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

Hej Alfista,

Du har helt rätt ikring VHS och S-VHS. Men signalstandarden för att mata VHS är komposit och signalstandarden för formatet S-VHS är S-video. Man kan säkert skruva i det mesta av elektroniksutrustning och få fram diverse olika spännande kombinationer, men det var kanske inte det som det handlade om.

Själva essensen är kanske att fundera över varför vi handlar dyra digitalboxar och DVD-recorders för att ta in en digital signal, för att i digitalbox och omvandla den till en relativt simpel analog signal, för att därefter omvandla den tilbaka till digital för bränning på DVD. Signalstandarderna avseende komposit och S-video är dessutom samma som på den gamla VHS-tiden, trots att lagringsmedia och ett antal kretsar i brännaren håller högre klass idag än vad VHS-tidens motsvarigheter generellt gjorde.

<{POST_SNAPBACK}>

Visst var det så att det troligen inte fanns någon VHS med bättre än komposit, och att S-VHS utöver komposit kunde hantera S-Video, men det är ovidkommande om man diskuterar potentialen hos dessa signalstandarder. Du kan lika gärna säga att komposit var signalstandarden för de 1"C-bandare som en gång var normen för masterband i TV-sammanhang och fortfarande används i viss mån. För VHS fanns inga krav på vilka signalstandarder den skulle hantera, möjligen var S-Video ett krav på S-VHS, även om man nog oftare använde komposit även med dessa. Men eftersom ingen av dem använder varken komposit eller S-video internt så kan man inte säga att de naturligt följer någon speciell signalstandard. Bandformaten specificerades inte utifrån signalstandarderna och signalstandarderna specificerades inte utifrån bandformaten, alltså ingen koppling.

Just det eviga konverterandet fram och tillbaks mellan olika digitala och analoga format är ett argument för DVI/HDMI-kontakter så väl som för digitalboxar med inbyggd hårddisk eller varför inte en nätverksdisk. Men återigen är det missledande att blanda in två usla bandformat för hemmabruk när man diskuterar signalformatens möjligheter eftersom signalerna i fråga klarar så otroligt mycket mer än så. En välkonstruerad signalkedja för komposit kan i många avseenden räcka ganska långt, och behöver inte innebära någon överdriven kvalitetsförlust för den bild vi kan hoppas få ut från en marksänd SD-kanal. Självfallet bör man välja bästa tillgängliga signaltyp, något annat vore dumt, och din inbördes ranking av signalstandarderna är på pricken. Det jag reagerade på var hur du blandade in irrelevanta hänvisningar, generaliseringar och enstaka fel i diskussionen.

Angående SCART så är det inte främst SCART med RGB som saknas utanför Europa, de har i ofta inte SCART överhuvudtaget, även om man i Japan har en motsvarighet. Euroscart är bara ett annat namnt på SCART, alltså en kontaktstandard som kan överföra RGB, men den måste inte stödja det.

#17

Postad 16 november 2006 - 13:27

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0
Hej,

Det är tyvärr en avsevärd och märkbar kvalitetsskillnad på kompositsignal och RGB vid visning på LCD/Plasma. Problemet är kanske mindre märkbart med mindre skärmar, men på min 50" Philips är det en mycket påtaglig skillnad där RGB ger en mycket fin bild. S-video ger en fin bild också och jag har lite svårt att skilja dessa åt.

På min sovrums-CRT så är det en betydligt mindre, men noternbar skillnad mellan komposit och RGB samt S-video.

Vad jag är ute efter är att man bör se upp när man handlar in sin dyra DVD-brännare, som kanske har HD och flera andra high end finesser, de kan inte alltid ens ta en hygglig analog signalstandard (digitalformat är ej heller med i bilden tyvärr) utan kör på i värsta fall lägsta definierade analoga standard.

Har man LCD eller Plasma från normalstorlek och uppåt så riskerar man att inte bli tillfreds med bilden på inspelat material om man har komposit att hålla sig till i detta sammanhang.

#18

Postad 16 november 2006 - 14:25

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0
Det man upplever som dåligt med komposit är ofta olika typer av färgflimmer, hur bra det blir beror mycket på hur fina (läs dyra) filter man har i TVn. På konsumentelektronik är det i vanlig ordning sällan de dyraste lösningarna som används, i synnerhet som man idag oftast har tillgång till bättre signaler som inte använder sig av dessa filter.

RGB skall ju bli bra, men tyvärr verkar TV/DVD/digitalboxar lida av en del inkompatibilitet här av någon outgrundlig anledning. På äldre utrustning beror det gissningsvis på att man prioriterade ner RGB-delarna eftersom majoriteten ändå körde komposit då. Idag verkar det bättre, men på TV-apparater med några år på nacken har jag upplevt att komposit givit klart bättre detaljåtergivning och kontrast än RGB men i gengäld med de sedvanliga bristerna avseende färgflimmer, pest eller kolera alltså. I dessa fall vore S-Video en bra kompromiss, men på enklare apparater finns ofta bara komposit eller RGB att välja på. Ett annat problem med RGB är att man i dessa sammanhang hämtar synken från kompositsignalen. Har man stort skew mellan dessa signaltyper så kan man få problem att låsa svartnivån för RGB-signalen och drabbas av randig bild.

Du har helt rätt i att man skall se upp när man väljer, och även om man kollat noga så att DVD-brännaren kan ta emot alla upptänkliga format så är det ordentligt trickigt att koppla ihop bitarna på ett sätt som gör att man på bästa sätt kan utnyttja dem. Normalt finner man pedagogiska bilder hur kablarna skall dras mellan digitalbox, DVD-inspelare och TV i handböckerna för respektive enhet, men det är sällan exemplen stämmer överens mellan böckerna. Det finns all anledning att noga analysera hur de olika kopplingarna påverkar vilka signaler man kan använda, en del kan vara rent förkastliga.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.