Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Nikon D40/D40x *

1328 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 november 2006 - 10:58

Unregistered3d9ac9ec
  • Unregistered3d9ac9ec
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Nikon riktar nog in sig på personer som funderar på att köpa en mer avancerad digitalkompakt snarare än befintliga DSLR-ägare. Kameran är alltså inte att räkna som någon uppgradering från någon annan Nikon-DSLR. Tre autofokuspunkter, autofokus endast med AF-S-objektiv (dvs objektiv med inbyggd fokusmotor; D40 har inte autofokusmotor i kamerahuset).... men med rätt pris kan den nog bli en hit bland Point&Shoot-användarna ändå.

Mer information finns bland annat här:

http://nikonimaging....camera/slr/d40/
http://www.dpreview....dsonpreview.asp
http://www.letsgodig...121/page_1.html

#2

Postad 21 november 2006 - 17:09

phli8404
  • phli8404
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
hur skiljer sig D40 mot D50? är det bara storleken som skiljer eller skiljer sig även funktionerna mellan dem?

#3

Postad 22 november 2006 - 00:32

Unregistered3d9ac9ec
  • Unregistered3d9ac9ec
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
D50 är en mer kompetent kamera. Direktknappar för fler saker som man med D40 behöver gå in i menyer för att ändra. Den största skillnaden är att D50 klarar alla autofokusobjektiv till Nikon, medan D40 bara ger autofokus med AF-S-objektiv (ett mindre antal objektiv). Dessutom skiljer kamerorna i storlek, D40 är mycket mindre.

D40 riktar sig nog mer till personer som köper kameran med kitobjektivet och använder kameran till vardags, utan planer på att uppgradera. Vill man kunna fota mer seriöst, använda flera olika typer av objektiv, etc så är D50 det bättre valet.

#4

Postad 27 november 2006 - 14:02

Snarko
  • Snarko
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Hmmm, ja D40:n verkar intressant tycker jag. Ser ut att passa mig bra som en "enkel" systemkamera, med bra finesser. Det står nog mellan denna och Canon EOS400. Det är ju ca. 1500:- skillnad mellan dom, men EOS400:an verkar kanske lite bättre plus att den har 10miljoner pixlar... är det någon som har D40 ännu och kan kommentara vad ni tycker om det (för/nackdelar)??

#5

Postad 28 november 2006 - 17:02

EtZiM
  • EtZiM
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Jag skulle tro att Canon EOS 400D är bättre än Nikon D40... fler autofokus pungter och som du säger, den har bättre upplösning, själv har jag en Nikon D50 och är nöjd. Men jag har väll dock inte så stora krav efter som att jag bara e 13 år... men du kan ju ha en D50 i tankarna också :o

#6

Postad 29 november 2006 - 08:10

dd5348
  • dd5348
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0

Hmmm, ja D40:n verkar intressant tycker jag. Ser ut att passa mig bra som en "enkel" systemkamera, med bra finesser. Det står nog mellan denna och Canon EOS400. Det är ju ca. 1500:- skillnad mellan dom, men EOS400:an verkar kanske lite bättre plus att den har 10miljoner pixlar... är det någon som har D40 ännu och kan kommentara vad ni tycker om det (för/nackdelar)??

<{POST_SNAPBACK}>


Hej, har beställt en D40, men leveraqnsen dröjer... hursom: jag skulle aldrig betala 1500 SEK extra för att den har 10Mpixlar (mot 6)

Däremot så är ju bl.a. autofocus bättre på canon.

#7

Postad 05 december 2006 - 13:20

Unregisteredca4baf78
  • Unregisteredca4baf78
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hallå hallå!

Hämtade precis hem min D40. Jag har en liten fråga: Hur gör jag för att kunna ta bilder med displayen på? Den är helt mörk när jag tar bilder. Det ska väl gå på nåt sätt? B). Är för lat för att kolla igenom manualen ;)

Mvh /Dennis

#8

Postad 05 december 2006 - 14:25

Snarko
  • Snarko
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Rätta mig om jag har fel, jag är definitivt ingen expert på digitala systemkameror, men i princip INGEN av systemkamerorna har helt enkelt inte den här funktionen som är så självklar på alla kompaktkameror!

Jag hittade dock en, Olympus E330, som har denna funktion:
http://www.cyberphot...hp?article=E330

Varför det är så, det vet jag dock inte. Någon som vet?

#9

Postad 05 december 2006 - 15:20

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0
Eftersom systemkameror är av typen spegelreflexkameror så har de en spegel som blockerar sensor/filmen ända tills bilden tas. Så sensorn nås inte av något ljus innan bilden tas.
http://sv.wikipedia....gelreflexkamera

#10

Postad 05 december 2006 - 16:31

Unregisteredca4baf78
  • Unregisteredca4baf78
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Konstigt. Image quality is great. It's the same as the D70/D50, but with a much bigger and better LCD on which to view them while shooting.

Kan man tolka det på annat vis än att man kan titta på skärmen när man ska fota?

Saxat från "http://www.kenrockwe.../nikon/d40.htm"

/Dennis

#11

Postad 05 december 2006 - 16:51

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0
Man ska nog tolka det som att man kan titta på bildena under fotograferingen, efter att bilden tagits.

#12

Postad 05 december 2006 - 17:21

Unregisteredca4baf78
  • Unregisteredca4baf78
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Man ska nog tolka det som att man kan titta på bildena under fotograferingen, efter att bilden tagits.

<{POST_SNAPBACK}>



Jo förmodligen är det så han menar. Konstigt/dåligt att dom inte kunde klämt in en extra bilsensensor i sökaren, som E-330 har. Kanske är väldans avancerat..

/Dennis

#13

Postad 10 december 2006 - 23:19

aspa-hasse
  • aspa-hasse
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
I en digital spegelreflexkamera går det inte att ta bilder genom att titta på displayen. Den har en optisk sökare istället för en elektronisk. Det sitter en spegel i vägen för sensorn där bilden skapas, och man tittar i en optisk sökare istället. Spegeln flyttar sig när man knäpper bilden.

Optisk sökare som i en spegelreflexkamera är tekniskt bättre än en elektronisk och föredras av duktiga fotografer. En elektronisk sökare är dålig på att visa hur ljus/mörk bilden blir, och även skärpan. Den ger också en fördröjning. I en optisk sökare kan man se skärpedjup för olika bländare och ställa in skärpan.

Redigerat av aspa-hasse, 15 april 2009 - 18:44.


#14

Postad 14 december 2006 - 18:08

Unregistered3d9ac9ec
  • Unregistered3d9ac9ec
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

TKS, du har mycket åsikter men det verkar som att du inte har kollat på någon D40 och ännu mindre läst manualen. En D40 är bättre och modernare än en D50 och D50 kommer nu att utgå ur Nikons sortiment. Det är verkligen en wow-känsla att hålla i en D40. Fördelen med D40 är att både kameran och objektivet är mycket smidigare och lättare. D40 har också en mycket bättre display. Att man nu har autofokusen inbyggd i objektivet är ingen större nackdel om man inte har en massa gamla Nikon-objektiv. I framtiden kommer förmodligen alla Nikon-objektiv att ha inbyggd autofokusmotor. Det är väl inget problem att köpa objektiv som passar. Det där med att det skulle vara någon större nackdel att direktknappar saknas är också en missuppfattning av någon som inte har läst manualen, om man gör det så ser man att det är lätt att nå olika saker med snabbvalen.

<{POST_SNAPBACK}>


Visst är D40 nyare, men som jag förstått det så är det exakt samma sensor som sitter i. Allt annat är ju nyare, och klart att jpeg-bilderna direkt ur kameran blir bättre om bildhanteringsrutinerna blivit förbättrade.

Jag tycker D40 var ett spännande initiativ från Nikon, men som jag skriver så är D50 mycket mer intressant om man vill använda andra objektiv. Med D40 låser man sig idag till Nikons AF-S-utbud, och går miste bland annat om större delen av objektiven från tredjepartstillverkarna. Sigma har ju ett antal objektiv med motsvarigheten HSM, men vad jag vet så finns det idag inga objektiv från Tamron och Tokina med motsvarande teknik. Dagens billiga och ljusstarka normaloptik från Nikon missar man också AF med D40.

Som det ser ut nu så är nog framtiden ljus för D40. Alla Nikons objektivsläpp de senaste åren har väl varit med AF-S, och det skulle inte förvåna mig om de uppdaterar äldre objektiv i sortimentet med nya AF-S versioner. Tredjepartstillverkarna kanske sätter fart de med.

Tyvärr är det fortfarande en hel del fina och billiga objektiv på begagnatmarknaden man missar. Själv har jag inte ett enda AF-S objektiv.

Har man stort fotointresse och funderar på att köpa på sig fler olika (eventuellt begagnade) objektiv skulle jag rekommendera D50. Dock är det inte riktigt den målgruppen D40 riktar sig till.

Jag tror Nikon räknade med detta när de konstruerade D40, att köparna kommer hålla sig till de objektiv som kan köpas med i kit. Där har ju Nikon ett väldigt bra utbud, med 18-55, 18-70, 18-135 och 18-200 VR, som täcker in det mesta. Dessutom går det ju att komplettera med 55-70 eller 70-300 VR.

När det gäller direktknappar är skillnaden kanske inte så enormt stor, eftersom D50 inte har så fruktansvärt många direktknappar till att börja med. Vad jag förstått finns det en knapp på D40 som kan programmeras om till snabbknapp för bland annat ISO-inställning, bra idé från Nikons sida. Hur viktigt direktknappar är beror nog på personliga preferenser (själv tycker jag det är viktigt, men så har jag en D2H också...), men D40 kanske har bättre system för hur man kommer åt inställningar via menyer? Har för mig att jag hörde något om programmerbar snabbmeny, stämmer det? Då kanske D40 till och med är snabbare när det gäller menybaserade ändringar.

Synd om D50 försvinner, det är en bra kamera, till fantastiskt pris. Det vore tråkigt om man kommer vara tvungen att köpa en D80 för att få AF med exempelvis 50/1,8.

Edit : Nej, jag har inte haft tillfälle att testa en D40 ännu, men det skulle vara intressant att göra. Hade jag haft lite AF-S-objektiv hade D40 kanske kunnat vara intressant som reservkamera/resekamera för mig.

Redigerat av Unregistered3d9ac9ec, 14 december 2006 - 18:18.


#15

Postad 19 december 2006 - 22:51

bachman
  • bachman
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Hej!
Jag har aldrig tidigare ägt en systemkamera. Jag tycker foto verkar vara en intressant hobby så därför har jag börjat kolla på ett par olika kameror

jag har kollat på

-nikon D40
-canon eos 400D
-pentax k100D

Utav dessa är den jag funderar på att köpa nikonen. Den finns här http://www.fotovideo...aspx?plid=62481 för ca 5500kr vilket verkar vara det billigaste inrikes.

Är nikonen den kameran som lämpar sig bäst för en nybörjare, både avseende användning, bildkvalitet osv?

Finns det någon som äger någon av dom ovanstående får ni gärna visa bilder ni tagit också :blink:

tack!
/B

#16

Postad 20 december 2006 - 22:30

Leland Gaunt
  • Leland Gaunt
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej,

Bachman tänkte foto lite. Trevligt. Bildkvalitén kommer du nog uppleva som bättre vad du än väljer om du jämför med kompaktkameror. Viktigt är också att den är trivsam att arbeta med. Som alternativ till D40 skulle jag föreslå Nikon D70s. Kostar 6000-7000kr med 18-55 objektiv. Skönare att hålla i om du har stora händer. En kamera med stora möjligheter trots att den funnits i ett par år. Besök någon butik och känn på de kameror du är intresserad av. Det du irriterar dig på då kommer du irritera dig ännu mer på när du sedan skall använda den. Canon, Nikon och Pentax är ganska likvärdiga överlag. Dock så finns det något färre objektiv att välja på till Pentax än de andra men det lär räcka ändå.

Lycka till!

#17

Postad 21 december 2006 - 08:38

Stars
  • Stars
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Jag är också på jakt efter min första systemkamera och väljer mellan D40 och K100D (har skippat Canon eos 400 då jag inte tror jag behöver 10mp). Har känt på båda och jag tycker personligen att Pentax är skönare att hålla i - jag fick vika ett finger under D40 och böja ett rätt mycket på ovansidan för att kunna ta kort vilket kändes lite "avigt".
Sedan väger det även över till Pentax fördel pga att den använder vanliga batterier, har SR i huset och att man kan använda "gamla" Pentax objektiv vilket gör att man kan köpa begagnat.
Men jag har velat fram och åter under ett par månader nu utan att kunna ta ett beslut så om jag inte slår till snart så ändrar jag mig säkert igen.....

#18

Postad 21 december 2006 - 10:09

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0
Det tråkiga med vanliga batterier är att kapaciteten är låg. Du får alltså byta väldigt ofta. Nikons batterier har en suverän kapacitet.

/Mats K

#19

Postad 25 december 2006 - 15:58

HYBRiS
  • HYBRiS
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0

Hallå hallå!

Hämtade precis hem min D40. Jag har en liten fråga: Hur gör jag för att kunna ta bilder med displayen på? Den är helt mörk när jag tar bilder. Det ska väl gå på nåt sätt?  :). Är för lat för att kolla igenom manualen <_<

Mvh /Dennis

<{POST_SNAPBACK}>

Ehum, det är liksom den absolut STÖRSTA fördelen med SLR-kameror, som du nu försöker låta bli att använda.
Varför?

Till skillnad från kompaktkameror, så ser du ju rakt igenom objektivet och ser därför också EXAKT det som kommer fotograferas. I kompaktkameror så har du ju antingen en genomsnittssökare och en display att navigera dig med bara.

Nackdelen med displayen är ju att det är smått omöjligt att se skärpan i bilden medan du fokuserar, plus att du rent allmänt kan nivegera dig till motivet bättre.

Ska du ta kort med hjälp av displayen, borde du nog ha köpt en helautomatisk kompaktkamera istället.

#20

Postad 25 december 2006 - 20:55

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

  • 1 928 inlägg
  • 0

Hallå hallå!

Hämtade precis hem min D40. Jag har en liten fråga: Hur gör jag för att kunna ta bilder med displayen på? Den är helt mörk när jag tar bilder. Det ska väl gå på nåt sätt?  :). Är för lat för att kolla igenom manualen <_<

Mvh /Dennis

<{POST_SNAPBACK}>



Ska du ta kort med hjälp av displayen, borde du nog ha köpt en helautomatisk kompaktkamera istället.

<{POST_SNAPBACK}>


Bör tilläggas:

Att fotografera med hjälp av en lcd-skärm är användarvänligt, men ack så otroligt dåligt i de flesta situationer.

Svårt att förklara, bör upplevas.

//Lorryquai

#21

Postad 28 december 2006 - 20:01

innebandy
  • innebandy
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Nikon D40 låter som en bra kamera för mig. Jag är trött på min kompaktkamera och vill byta upp mig. Jag har inte känt på den i affären ännu, men storleken borde passa tjejhänder rätt bra va? Canons 400D ligger rätt bra i händerna på mig. Det är oxå en kamera jag har funderat på.

Nu till min egentliga fråga. Jag är allergisk mot många svarta gummisorter. Riktigt irriterande eftersom det finns överallt. Har D40 gummi någonstans på greppet? Jag har för mig att D70 hade det. Att sen sökaren på båda kamerorna har svart gummi det vet jag inte hur jag ska komma runt. Det råkar inte finnas latex, silikon eller något annat att byta ut orginalet mot?

#22

Postad 07 januari 2007 - 17:53

figman
  • figman
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
D40 verkar vara ganska gummibefriad vad jag ser. Dock är det gummi runt sökaren som sagt och kit objektivet har oxå en gummiring där du zoomar ( har väl alla objektiv).

Såg att någon rekomenderade Canon 400D.
Jag har kikat mycket innan jag bestämmde mig för en D40. Vad jag har förstått så är det en mycket kompetent kamera (400D) men med ett kitobjektiv som är riktigt dåligt tyvärr. Nikons är något bättre kanske medelbra enligt vad jag läst och hört av vänner med Canon 350.

Så om man väljer en Canon kanske man ska lägga på 3000 kr för att köpa ett schysst objektiv.

10 mpixel är i princip helt ointressant om man läser fototidningar och reviews. 6 räcker och blir över även om du vill göra planscher. Många köper nog Canon av den anledningen (utav okunskap). Nikon D40 verkar vara det klart bästa köpet i förhållande till priset.

Satsa de pengarna som blir över på en riktig extern blixt istället (Nissin kanske) och ett zoom objektiv.

Ja, o D50 vs D40 - stor skillnad i känsla. D40 !

#23

Postad 28 januari 2007 - 18:57

DrBosa
  • DrBosa
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0
Enligt detta test så är också D40 bättre än D50 om man ser till bildkvalitet.

I'm sure you can see a difference between these two images, clearly Nikon has developed its image processing engine since the D50. Image detail is better with no artifacts (there are some on the D50 image) which indicates improved demosaicing, edge and texture detail are also improved as a consequence, the overall result being an iamge which looks more natural yet crisp and detailed.


Ett i övrigt mycket läsvärt test för dom som vill veta mer om D40 och konkurrenterna.

Själv har jag precis beställt detta D40 kit på Dustin Home. Ganska prisvärt tycker jag.
NIKON D40 SVART + OPTIK 18-55/55-200 MM + VÄSKA + 1 GB för 7495:-

#24

Postad 01 februari 2007 - 18:52

DrBosa
  • DrBosa
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0
Ingen som har fått sin D40 som kan dra lite erfarenheter?

#25

Postad 12 februari 2007 - 13:52

Unregistered76725b1e
  • Unregistered76725b1e
  • Lärjunge

  • 472 inlägg
  • 0
någon som skulle kunna tipsa på ett bra macro objektiv till D40,n?

Mvh

#26

Postad 13 februari 2007 - 01:34

BMWdaniel
  • BMWdaniel
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Jag köpte för ett tag sedan en NIKON D40.
Har ingen tidigare erfarenhet av systemkameror, men ett fotointresse.
Denna kameran är jag mycket nöjd med, mindre än de andra jag tittade på.
Kanonpris!
Tar mycket bra bilder även i "auto" läget.
Bra medföljande objektiv (köpte dock till ett annat också).

Rekomenderar verkligen denna kameran till en glada amatörer som jag.
Här på minhembio´s sida har jag tagit bilder med D40:n.
Tyck vad ni vill, men den tar grymt mycket bättre bilder än min kompaktkamera för 3000 kr!

Länk till minhembio bilderna: https://www.minhembio.com/BMWdaniel

Köpte till:
- AF-S DX Zoom-Nikkor 55-200mm. (bra zoom och kvalité)
- 2 st HOYA UV-Filter (en till varje objektiv)
- 512mb ScanDisk Ultra II minneskort
- 2gb ScanDisk Ultra II minneskort (märkte att 512 inte räckte så långt, hehe)
- Stativ
- Väska
--------------

#27

Postad 13 februari 2007 - 10:11

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0

Tyck vad ni vill, men den tar grymt mycket bättre bilder än min kompaktkamera för 3000 kr!

<{POST_SNAPBACK}>

Det är rätt kraftigt gulstick i dina bilder, så jag tror att du tycker bilderna skulle bli bättre om du ställer in vitbalansen för glödlampa eller använder helt manuell vitbalans. Ett svagt gulstick kan dock göra att bilderna ser varmare och mer hemtrevliga ut.
Tyvärr fungerar inte den automatiska vitbalansen speciellt bra för inomhusbilder på de flesta kameror.

#28

Postad 13 februari 2007 - 19:35

DrBosa
  • DrBosa
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0

Det är rätt kraftigt gulstick i dina bilder, så jag tror att du tycker bilderna skulle bli bättre om du ställer in vitbalansen för glödlampa eller använder helt manuell vitbalans. Ett svagt gulstick kan dock göra att bilderna ser varmare och mer hemtrevliga ut.
Tyvärr fungerar inte den automatiska vitbalansen speciellt bra för inomhusbilder på de flesta kameror.


Bra tips, har märkt av gulsticket på min D40 också (ja jag har köpt en nu :) ).
Ska labba lite med vitbalansen...det är så mycket nytt roligt att lära sig nu ju! :)

EDIT:
BMWDaniel...ser inga bilder i ditt galleri alls...har du tagit bort dom och fixat gulsticket eller?

Redigerat av DrBosa, 13 februari 2007 - 19:36.


#29

Postad 13 februari 2007 - 22:09

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0

Bra tips, har märkt av gulsticket på min D40 också (ja jag har köpt en nu  :D ).
Ska labba lite med vitbalansen...det är så mycket nytt roligt att lära sig nu ju!  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Precis, det är det som är den stora fördelen med systemkameror, de verkligen uppmuntrar en att laborera med inställningarna och ha kul när man fotograferar. :)

#30

Postad 14 februari 2007 - 10:40

Unregistereda082a25a
  • Unregistereda082a25a
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Hej!
Går också i D40-tankar. Funderar dock på om den räcker till nu när jag tänkte göra stora väggfotografier ca 1,5*1 meter. Räcker pixlarna till eller är det andra parametrar som är viktigare?
/Amatör

#31

Postad 16 februari 2007 - 14:58

DrBosa
  • DrBosa
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0

Hej!
Går också i D40-tankar. Funderar dock på om den räcker till nu när jag tänkte göra stora väggfotografier ca 1,5*1 meter. Räcker pixlarna till eller är det andra parametrar som är viktigare?
/Amatör

<{POST_SNAPBACK}>


6 Mpixel är nog i minsta laget för dina jätteutskrifter tror jag.
Hasselblad har en 39 Mpixel och det kanske är lite overkill, men nånstans mittemellan blir nog bra :lol:
D40 ska funka bra upp till A3-format har jag läst nånstans.

Redigerat av DrBosa, 16 februari 2007 - 14:59.


#32

Postad 17 februari 2007 - 16:13

shulman
  • shulman
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Fotosidan tar upp en liknande fråga:

http://www.fotosidan...?threadid=73278

#33

Postad 19 februari 2007 - 11:57

Coore
  • Coore
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
4MP ska räcka för en bra utskrift på A4 har jag läst någongång, så 6MP blir nog lite i underkant tyvärr.
Jag har lånat hem en D40 över helgen och fotat lite, så om ni vill se lite exempelbilder så kan ni spana i mitt galleri. Värt att nämna är att jag aldrig har hållt i en systemkamera innan. :D

#34

Postad 21 februari 2007 - 12:42

Unregistereda082a25a
  • Unregistereda082a25a
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Fotosidan tar upp en liknande fråga:

http://www.fotosidan...?threadid=73278

<{POST_SNAPBACK}>


Tack!
Slår nog till på en D40 ändå och använder Photoshop eller Panoramaprogram. Tack för tips och kommentarer allihop.

Coore, snygga bilder!

Redigerat av Unregistereda082a25a, 21 februari 2007 - 12:43.


#35

Postad 22 februari 2007 - 10:13

Unregistereda082a25a
  • Unregistereda082a25a
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Tänkte slå till nu på en D40 hos någon av de tyska nätbutikerna.
Min stilla och undring lyder: Finns det svenska menyer i kameran även om den är köpt i tysk butik? Jag skulle bli förvånad om det inte fanns, men bättre att fråga... :lol:

#36

Postad 22 februari 2007 - 18:36

DrBosa
  • DrBosa
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0

Tänkte slå till nu på en D40 hos någon av de tyska nätbutikerna.
Min stilla och undring lyder: Finns det svenska menyer i kameran även om den är köpt i tysk butik? Jag skulle bli förvånad om det inte fanns, men bättre att fråga... :D

<{POST_SNAPBACK}>


I min D40 finns det 15 språk, däribland svenska och tyska, så det borde ju vara samma mjukvara i D40 oavsett om den säljs i Sverige eller Tyskland...men osvuret är bäst. Du kan kolla upp ifall det går att uppgradera mjukvaran inklusive språket själv, har sett nån länk om det på Nikons hemsida.

#37

Postad 23 februari 2007 - 21:00

DrBosa
  • DrBosa
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0
Jag kör nästan alltid min D40 på läge "P", alltså programmerad automatik (vilket för dom som inte vet betyder att kameran själv väljer bländare och slutartid). Denna automatik är något flexibel så man kan ratta lite själv för att kunna ställa in olika kombinationer av bländare/slutare. Det händer dock inte mycket eller nåt alls när jag testar detta, utan samma bländare/slutare som automatiken själv valt ligger kvar utan ändring. Slutsatsen jag drar är att det verkar bara fungera när man har tillräckligt ljus...eller gör jag nåt fel?
Visst kan man köra helt på läge "M" men det är ju dyngsvårt för en n00b som mig. :)

Sen är det lite störande att NEF+JPEG inte funkar, men det hoppas jag Nikon fixar i en ny firmware.

#38

Postad 24 februari 2007 - 00:28

shulman
  • shulman
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Eller så använde du S rsp A läget för att bara ställa in slutare mauellt eller bländaren :)

#39

Postad 24 februari 2007 - 13:35

Unregistereda082a25a
  • Unregistereda082a25a
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Köpångesten håller mig i ett fast grepp... frågor hopar sig av typen:
Varför ska jag inte lägga 1500kr extra och få en Canon 400D?

Nån som kan ge ett bra "objektivt" svar på detta? ;)

//vill köpa idag

#40

Postad 24 februari 2007 - 14:16

DrBosa
  • DrBosa
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0

Eller så använde du S rsp A läget för att bara ställa in slutare mauellt eller bländaren  ;)

<{POST_SNAPBACK}>


Eh, nej det var läge P jag använde...?

#41

Postad 25 februari 2007 - 09:19

peterf_sthlm
  • peterf_sthlm
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej!
Ska åka till USA nästa vecka och har har i det närmaste bestämt mig för att slå till på en Nikon D40 från B&H (priset ligger där på typ 540 USD). Är dock en sak jag funderar över, som jag hoppas någon kan hjälpa mig med:

- Hur fungerar det med garanti när man köper en kamera i US? Har Nikon worldwide garanti, alltså så att jag kan få den reparerade även i Svedala. Eller kommer det innebära att jag måste skicka den till USA för att få service?

Dessutom, när jag ändå är i farten. Någon som kan rekommendera ytterligare objektiv till denna kamera, vad jag förstått det är inte den som medföljer optimalt för inomhusfotografering...?

Stort tack på förhand!
Peter

#42

Postad 05 maj 2007 - 23:47

Unregistered444d4ee2
  • Unregistered444d4ee2
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Köpångesten håller mig i ett fast grepp... frågor hopar sig av typen:
Varför ska jag inte lägga 1500kr extra och få en Canon 400D?

Nån som kan ge ett bra "objektivt" svar på detta?  :)

//vill köpa idag

<{POST_SNAPBACK}>


För att du även får ett 55-200mm objektiv till D40 för samma pris :unsure:
Direkta nackdelen med D40 är ju just begränsningen av objektiv. Annars är det en bra kamera!
tål att växa i.

#43

Postad 17 maj 2007 - 21:02

gluttonous
  • gluttonous
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Kit-objektivet till D40 (18-55), hur bra zoom är det med det? På kompaktkameror brukar man ange t.ex. 3x zoom och då är det lätt att föreställa sig hur mkt man kan zooma. Är det någon som kan säga mig hur mkt man kan zooma med D40?

#44

Postad 18 maj 2007 - 08:05

John P
  • John P
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Zoom-faktorn är egentligen helt missvisande. Det är helt enkelt bara hur långt brännvidden sträcker sig utan att man vet var den börjar och slutar.
Man delar den längsta brännvidden med den kortaste, så i fallet med 18-55-objektivet blir det 55/18≈3,0556 alltså bra precis tre gångers zoom.
Men köper man till exempel 55-200-objektivet är dess längsta brännvidd nästan fyra gånger så stor som 18-55:an. Ändå är det bara 200/55≈3,6 ggr zoom.

Zoom betyder ingenting, bry dig bara om brännvidderna.

#45

Postad 18 maj 2007 - 08:11

DrBosa
  • DrBosa
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0
Jaha är det så man räknar, det visste inte jag heller.
Det förklarar varför det ibland står att ett 18-200 mm objektiv motsvarar 11,1x zoom.

#46

Postad 18 maj 2007 - 08:16

izuck
  • izuck
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Jag funderar mycket starkt på att köpa en Nikon D40 och jag har sett att dom skickar med ett trevligt litet paket med extern blixt mm. Dock måste kameran då vara köpt i en "aukoriserad Nikonbutik". Pixmania är ju klart billigast men må detta vara en auktoriserad butik i detta fallet?

#47

Postad 19 maj 2007 - 18:40

xxManiacxx
  • xxManiacxx
  • Forumräv

  • 519 inlägg
  • 0
Tänk på att blixten får du inte direkt utan måste skicka in en lapp där du skriver din adress och serienummer på kameran och skickar in till Nikon så skickar dom ut den sen.

Väntat på min i en vecka nu

#48

Postad 19 maj 2007 - 23:02

Lacariuz
  • Lacariuz
  • Lärjunge

  • 373 inlägg
  • 0
Kan man fota med displayen på D40 eller måste man fota genom sökaren ?

#49

Postad 20 maj 2007 - 09:26

John P
  • John P
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Det är sökaren som gäller, som på alla spegelreflexkameror utom Olympus nyare och Canon 1D Mark III.

#50

Postad 21 maj 2007 - 13:48

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

  • 551 inlägg
  • 0

Tänk på att blixten får du inte direkt utan måste skicka in en lapp där du skriver din adress och serienummer på kameran och skickar in till Nikon så skickar dom ut den sen.

Väntat på min i en vecka nu

<{POST_SNAPBACK}>


Det går även att faxa in kvitto, och ifylld kupong till Nikon på faxnr: 08-590 751 40. Jag gjorde det idag och hoppas att det går snabbare.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.